رفتن به مطلب

مقدمه اي بر Crossfire


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

اواخر سال 2004 بود كه شركت قدرتمند nVIDIA فناوري استفاده از دو كارت گرافيكي را در يك سيستم ارائه كرد،كه به نام فناوري SLI معروف شد.اين امر باعث شد تا ATI ، رقيب ديرينه nVIDIA دست به كار شود تا راه حل جديدي را ارائه دهد. از اين رو در ژوئن سال 2005 با ارائه يك تكنولوژي جديد به نام Crossfire به رقابت باnVIDIA پرداخت و اميدوار است تا سهم بيشتري از بازار كارت هاي گرافيكي را از آن خود كند و به جايگاهي بالاتر از nVIDIA دست يابد. امروزه روند توليد و فرآيند خلق دنياي تصويري واقعي باعث شده به يكسري جزييات دقت و تمركز بيشتري شود تا تمامي مصرف كنندگان به حداكثر راندمان و بهره وري دست يابند. به هر حال از بين بردن محدوديت ها و برطرف كردن نيازهايي مانند كار بر روي پيكسل ها و چند بعدي ها باعث شد تا توليد كنندگان به فكر ساخت تكنولوژي هاي جديد و قدرتمندي مثل Multi GPU بيافتند. قطعا اين فناوري انقلاب عظيمي را در سيستم هاي شخصي ايجاد خواهد كرد زيرا تمام ويژگي ها از قبيل سرعت، واقعيت تصوير و قيمت مناسب را خواهد داشت.

شباهت هاي تكنولوژي Crossfire با SLI

• اولين شباهت آشكار اين دو تكنولوژي استفاده از دو كارت گرافيكي براي پردازش تصاوير گرافيكي است.

• استفاده از رابط ما بين دو كارت گرافيكي همانند تكنولوژي SLI ، براي انتقال داده ما بين دو كارت.

• براي استفاده از تكنولوژي SLI به مادربردي با چيپ nForce4 Ultra نياز است.

ين موضوع در تكنولوژي Crossfire نيز وجود دارد و به مادربوردي با چيپ

ATI XPRESS 200 نياز است.

تفاوت تكنولوژي Crossfire با SLI

شركت ATI در تكنولوژي Crossfire بر خلاف SLI‌ از دو كارت گرافيكي مختلف استفاده كرده است. در اين حالت اولين كارت (كارت Master ) يك كارت گرافيكي از نوع Crossfire Edition است.

تفاوت كارت هاي گرافيكي Crossfire Edition‌ با كارت هاي معمول در وجود يك چيپ تركيب كننده ديتا در داخل كارت گرافيكي است . نقش اين چيپ ، تركيب و هماهنگي مابين اطلاعاتي است كه از كارت ثانويه وارد كارت Crossfire Edition مي شود.

انتقال اطلاعات ما بين دو كارت به وسيله يك كابل DVI مخصوص انجام مي گيرد كه اطلاعات ، توسط اين كابل از خروجي مخصوص DVI كارت دوم به ورودي مخصوص DVI كارت اول انتقال داده مي شود و از آنها به چيپ تركيب كننده داده ، وارد مي شود.

برتري هاي تكنولوژيCrossfire نسبت به SLI

به طور معمول براي استفاده از قابليت SLI مجبور به استفاده از دو كارت گرافيكي همسان با BIOS هماهنگ هستيد تا بهترين كار آيي به شما داده شود و ممكن است با كوچكترين تفاوتي مابين كارت هاي گرافيكي، دچار مشكلات و خطاهايي در سيستم خود شويد.اما در تكنولوژي Crossfire ديگر نياز به استفاده از دو كارت گرافيكي همسان براي فعال كردن حالت Crossfire نيست و فقط نياز به خريد يك كارت Crossfire Edition‌و يك كارت معمول هماهنگ با كارت اصلي داريد.

در حالت Crossfire در صورتي كه يكي از كارت هاي سري X800 شركت ATI را داشته باشيد با خريد يك كارت Crossfire هماهنگ با آن و خريد مادربرد Crossfire Edition مي توانيد از اين ويژگي بهره مند شويد ولي در صورتي كه داراي يك كارت گرافيكي 6800GT باشيد براي بهره گيري از تكنولوژي SLI نياز به خريد يك كارت گرافيكي همسان با 6800GT داريد تا بتوانيد از ويژگي هاي SLI بهره مند شويد.اما با تغييراتي كه شركت ATI انجام داده است مشكلاتي از قبيل هماهنگي BIOS كارت هاي گرافيكي در فن آوري Crossfire نيز از بين رفته است.

در سيستم Crossfire هر GPU به طور اختصاصي حافظه PCI EXPRESS خود را دارا مي باشد و براي ارتباط داشتن با چيپ پل شمالي مادربرد (North Bridge ) نيازي به ذخيره سازي حافظه در محيط نيست و مقداري ازحافظه به طور مشترک براي دو GPU اختصاص داده شده است که باعث سريع شدن انتقال اطلاعات بين هر دو GPU مي شود و همگام سازي اطلاعات را بين دو GPU سريع تر مي کند.

حالت هاي پردازش گرافيکي در تکنولوژي Crossfire

تکنولوژي Crossfire با 4 روش ، پردازش تصاوير گرافيکي و چند بعدي را انجام مي دهد:

1ـ Super Tiling (بافت گذاري پيشرفته)

2ـ Scissor (نيمه کردن تصوير)

3ـAlternative Frame Rendering (پردازش متناوب کادرها)

4ـ Super AA (تصحيح پيشرفته سطوح ناصاف)

• Super Tiling

در اين روش هر کادر تبديل به دو بافت شطرنجي 32 خانه چهار وجهي مي شود که در مجموع از کنار هم قرار دادن اين بلوک ها صفحه شطرنجي 256 خانه اي بدست مي آيد.در کل اين بلوک ها مانند صفحه شطرنج شامل بلوک هاي زوج و فرد مي شوند که بلوک هاي فرد توسط يک کارت و بلوک هاي فرد توسط کارت گرافيکي ديگر مورد پردازش قرار مي گيرد،بعد از ترکيب اين دو اطلاعات در چيپ ترکيب کننده کارت اصلي، يک تصوير کامل وبا کيفيت عالي ارائه مي شود.

• Scissor

در اين روش هر کادر به دو قسمت تبديل مي شود و هر قسمت با يک GPU پردازش شود. برش مي تواند افقي يا عمودي باشد و مي تواند حتي 50/50 يا نا مساوي مثل 70/30 يا60/40 باشد.البته اين روش چندان هم جديد نيست و در تکنولوژي SLI هم ديده مي شود.

• AFR

اين روش سريع ترين نوع پردازش است. در اين روش همه کادرهاي زوج به يکي از GPU ها ارائه مي شوند و کادر هاي فرد به GPU ديگري مي روند.کادرها با دو GPU کامل مي شوند و به موتور ترکيب کننده که بر روي بورد Crossfire قرار دارد ارسال مي شوند.

• SUPER AA

اين روش يک تکنيک ارائه شده و کاملا شناخته شده است که تمام درخواستهايي که در انجام اعمال 3D وجود دارد را رفع مي کند. SUPER AA داراي برنامه قدرتمندتري براي ظرفيت Smooth Vision براي تهيه حتي کيفيت بالاتر از AA در سيستم مولتي GPU است.وقتي هر دو کادر با هم تر کيب مي شوند ، ترکيب آنها در موتور Crossfire ويرايش و در مرحله اول از PIXEL ها نمونه گيري مي شود سپس ترکيبي از هر PIXEL را بصورت نتيجه در نماي کلي ارائه مي نمايد که نتيجه آن ديدن تصويري با دو برابر وضوح و کيفيت بهتر و بيشتر است.بنا براين 4X,6XAA تبديل به 8X,12XAA مي شود.

شكل 2: مقايسه كارايي تكنولوژي Crossfire و SLI

منبع

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام

مقاله دیگری که کامل هم هست رو تقدیمتون میکنم

SLI در برابر CrossFire؛ رقابت در کیفیت یا کمیت؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 6 سال بعد...

ویرایش

ویرایش شده توسط MAHDI_VAMPIRE
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ویرایش

ویرایش شده توسط MAHDI_VAMPIRE
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...