رفتن به مطلب

آموزش قدم به قدم اورکلاک کارت گرافیک (افزایش قدرت کارت گرافیک) – بخش اول


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

در خدمت شما همراهان همیشگی ليون كامپيوتر هستیم با یک آموزش اختصاصی از اورکلاک کارت گرافیک به صورت قدم به قدم و کاملا عملی. در این آموزش می آموزیم که چگونه کارت گرافیک خود را به وسیله ی نرم افزار های مختلف اورکلاک کنیم.


اما قبل از هر چیز، قصد دارم تا نکاتی را در رابطه با کارت های گرافیک بیان کنم. بدون شک برای بسیاری از افراد سوال است که قسمت ها و واحد های مختلفی که در مشخصات کارت های گرافیک ذکر می شود به چه معناست، واحدهایی مثل Core Clock، Memory Speed، Memory Bandwidth و … . در ابتدا قصد داریم توضیحاتی را در رابطه با این موارد بیان کنیم و عملکرد و تاثیر هر کدام از آنها را تعریف کنیم. همچنین، در ادامه صحبت خواهیم کرد که اورکلاک چیست و به چه تاثیری بر روی کارت گرافیک خواهد داشت و اینکه کدام یک از بخش های کارت گرافیک را می توان اورکلاک کرد.


سعی میکنم خیلی خلاصه به بیان قسمت های مختلف کارت گرافیک بپردازم


اولین قسمت، میزان حافظه ی گرافیک است که با نام Memory شناخته می شود و هر چه میزان آن بالاتر باشد، فضای بیشتری در اختیار سیستم پردازشی کارت گرافیک در جهت ذخیره سازی اطلاعات و رندر کردن آنها به وجود می آید. که نتیجه ی آن، سرعت بالاتر کارت گرافیک است.


نوع حافظه یا Memory Type نیز یکی از مهم ترین اقسام کارت های گرافیک می باشد. نوع حافظه همان DDR2، DDR3 و … هست که شنیده اید. مشخص است که نوع حافظه، در سال های مختلف و به علت پیشرفت فن آوری، به صورتی کلی تغییر می کند و قدرت و توان کارت گرافیک را فوق العاده بالا می برد به گونه ای که در موارد زیادی، کارت گرافیکی با نوع حافظه ی GDDR5 (که در حال حاضر جدیدترین نسل می باشد) و میزان حافظه ی 1 گیگابایت، از کارتی با نوع حافظه ی DDR3 و میزان حافظه ی 3 گیگابایت قوی تر عمل می کند! البته فاکتور های بسیار زیادی در این میان وجود دارد که می تواند این موضوع را نفی کند ولی هدف از این توضیح، مهم تر بودن نوع حافظه نسبت به میزان حافظه ی گرافیک می باشد. موضوع دیگری که می تواند در اینجا مهم باشد، معماری کارت گرافیک است. تولید کارت های نسل GDDR5 چندین سال است که در حال انجام شدن است اما معماری کارت های کنونی، از توان پردازشی بالاتر و توان مصرفی پایین تری برخوردار هستند که بسیار مهم است. البته باید توجه داشته باشید که فاکتور های DDR2 ِِDDR3 و … با آن رم ها که DDR2 DDR3 … می باشد، کاملا متفاوت است…


اما اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر به کارت گرافیک نگاه کنیم، قسمت های مختلفی وجود دارد که هر کدام در نوع خود مهم است و بعضی از آنها نسبت به دیگری از اهمیت بالاتری برخوردار است که یک به یک به توضیح آن ها می پردازیم.


Core Clock : کلاک هسته که با نام Core Speed یا سرعت هسته نیز شناخته می شود، یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که در کارت گرافیک وجود دارد. بدون در نظر گرفتن نوع حافظه ی کارت گرافیک و مقایسه ی بین آنها، هر چه میزان کلاک هسته در کارت گرافیک بالاتر باشد، توان پردازشی کارت گرافیک نیز افزایش پیدا می کند.


Memory Speed : سرعت حافظه از موارد دیگری است که پهانی باند بیشتری را برای کارت به ارمغان می آورد. تاثیر این واحد در پردازش کارت گرافیک به هیچ وجه به اندازه ی کلاک هسته نمی باشد و تنها شرایط را برای پردازش در وضوح بالاتر (Resolution) فراهم می کند.


Memory Bus : باس حافظه که به آن مموری کنترلر نیز می گویند، انواع مختلفی دارد. 64bit, 128bit, 256bit, 384bit و 512bit که هر چه میزان آن نیز بالاتر باشد، می توان شرایط پردازشی در وضوح بالاتر را فراهم کرد و در توان پردازشی کارت تاثیر چندانی ندارد. البته اگر باس حافظه پایین باشد، سازندگان قادر نخواهند بود Memory Speed بیشتری را برای کارت گرافیک تعیین کنند چرا که این دو فاکتور با یکدیگر رابطه ی مستقیم دارند.


Memory Bandwidth : پهانی باند حافظه، حضوری فیزیکی در کارت گرافیک به صورت یک واحد پردازشی ندارد و تنها، نتیجه ی میزان Memory Bus و Memory Speed به حساب می آید که میزان آن با واحد “گیگابایت بر ثانیه” بیان می شود. البته فاکتور های دیگری نیز در این میان وجود دارند که باعث افزایش این میزان می شوند.


CUDA : واحدهای پردازش گر CUDA (کودا) در کارت های گرافیک شرکت انویدیا قرار گرفته اند و به نوعی انویدیا مخترع آن ها می باشد. این واحد های پردازشی در کنار دیگر بخش های کارت گرافیک کار می کند اما نکته ی قابل توجهی که در رابطه با آن وجود دارد، این است که این واحد های پردازشی تاثیر چندان زیادی بر روی اجرای بازی های ندارند، بلکه بیشتر در نرم افزار های مختلف و در کنار پردازنده فعالیت دارند و برخی از کارهایی را که پردازنده وظیفه ی انجام آنها را دارد، انجام می دهند تا فرآیند مورد نظر، با سرعت بالاتری توسط پردازنده انجام شود. این مورد به خوبی در نرم افزار های طراحی گرافیک، فشرده سازی فایل ها و نرم افزار های تبدیل کننده و … دیده می شود.


Shader : واحد های سایه زن، واحد هایی هستند که در بازی کارهای پردازشی مختلفی را انجام می دهد که عمده ی فعالیت های آن، مربوط به محاسبات و انجام کار های مربوط به رنگ ها می شود. به وسیله ی واحد های سایه زن، می توان بر روی افکت دادن بیشتر به اجسام با نور، سایه و چیزهایی شبیه به آن، انجام داد.


البته بخش های دیگری در کارت گرافیک قرار دارند که در این بخش چندان مهم نیستند. تا اینجا، به معرفی اجزای اصلی کارت گرافیک و مواردی که در اورکلاک کارت گرافیک به ما کمک می کند و تاثیر دارد، پرداختیم. در بخش دوم از مطلب “آموزش قدم به قدم اورکلاک کارت گرافیک”، به صورت قدم به قدم به توضیح بخش های مختلف و روش اورکلاک کارت گرافیک میپردازیم.


با ما همراه باشید :قسمت دوم http://forum.lioncomputer.ir/index.php?showtopic=46295


ویرایش شده توسط afshin.m914
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...