رفتن به مطلب

10 تا از بزرگترین تفاوت ها بین ویندوز 8.1 و ویندوز 10


Recommended Posts

در طول این سال ها، مایکروسافت نرم افزارهای فوق العاده محبوب و پیشگامی را منتشر کرده است. ویندوز 95 ، طرز تفکر ما در مورد دسکتاپ را تغییر داد. علاوه بر این با وجود اینکه نزدیک به 15 سال از ارائه ویندوز XP می گذرد، هنوز 250 میلیون کاربر را به خود اختصاص می دهد.

 

پس از آن نسخه های کمتر موفقی معرفی شدند، مانند ویندوز 8 که در سال 2012 منتشر شد، به طوریکه تنها 3.5 درصد از مردم به ارتقاء به این ویندوز روی آوردند. اکثریت قریب به اتفاق کاربران کامپیوتر، استفاده از ویندوز 7 را ترجیح داده اند.

خبر خوب این است که ویندوز 10، بهترین های ویندوز 8 (و ویندوز 8.1) را با خود همراه دارد و هر آنچه از آن متنفر هستیم حذف شده است. آن در واقع به صورت سیستم عاملی است که ویندوز 8.1 باید به این شکل می بود.

1-   آن رایگان است

e26f78008fe7542d3f7019e807e663c7.JPG

اگر شما ویندوز 7، 8 و یا 8.1 Home  و Pro را بر روی سیستمهای خود اجرا می کرده اید، شما قادر خواهید بود برای یک سال تمام از به روز رسانی رایگان ویندوز 10 بهره مند شوید. این اولین بار است که شرکت مایکروسافت یک نسخه جدید از ویندوز را به صورت رایگان ارائه می دهد.

اگر شما می خواستید از ویندوز 7 به ویندوز 8 بروید برای شش ماه اول می بایست 24.99 یورو پرداخت نمائید و بعد از آن برای دریافت نسخه کامل آن در خرده فروشی ها به پرداخت 99 یورو نیاز داشتید. ارتقاء از ویندوز 8 به 8.1 هزینه ای در بر نداشت، اما آن فقط یک point upgrade بود.

برای آینده، مایکروسافت قصد دارد بر اساس یک برنامه منظم ارتقاء را در اختیار کاربران قرار دهد و این می تواند به عنوان بخشی از مزایای داشتن اشتراک مایکروسافت باشد و یا در دراز مدت، به دستگاه های خود مایکروسافت منحصرشود.

2-    خداحافظ Start screen

fb5f31f2ef513c7c125b4c43cf3d1e2a.JPG

هر چند ویندوز 8.1 به شما اجازه بوت شدن به دسکتاپ را می داد، آن هنوز هم از چند مشکل عمده همانند ویندوز 8 رنج می برد.

ویندوز 8.1 در حال اجرا مانند در اختیار داشتن دو سیستم عامل در یک نصب است. رابط کاربری Start screen قبلا به عنوان مترو نامیده می شد، که همراه بود با منویی از برنامه های اسپم، طراحی بر اساس کاشی های  زنده و یک مجموعه ای جداگانه از ابزار های پیکربندی. در زیر آن، یک نسخه  قدیمی و آشنای دسکتاپ وجود داشت که کاربران ویندوز از زمان ویندوز 95 به آن علاقه مند بودند.

با ویندوز 10، Start Screen حذف شده است و شما به طور پیش فرض وارد دسکتاپ می شوید. گیج شدن در بین رابطهای کاربری یا در حین تغییر اپها دیگر وجود نخواهد داشت.

3-  منوی Start برگشته است

ff10a5ab7d71fc2d0052018774e317b8.JPGدرست است که  Start screenحذف شده، اما منو و دکمه Start در ویندوز 10 وجود دارد. از زمان ویندوز 95، مایکروسافت هم دکمه و هم منو را در ویندوز 8 حذف کرده بود. ویندوز 8.1 همراه بود با دکمه Start و آرم ویندوز که بین دسکتاپ و Start screen جابجا می شد.

در ویندوز 10، همان آرم دوست داشتنی، منوی استارت را باز می کند که Start screen ویندوز8.1 را به یک پانل کوچکتر در آورده است.

شما می توانید در یک محل مشابه، به برنامه های جدید و برنامه های قدیمی ویندوز خود دسترسی داشته باشید. از همه مهمتر، دکمه پاور به روی دسکتاپ برگشته است.

4-   ادغام و یکپارچه سازی بهتری وجود دارد

0d8236644414a89110a9548bf8ea58ae.JPG

زمانی که شما به کلیک کردن بر روی کاشی ها در منوی استارت ویندوز 10 شروع می کنید، مورد قابل توجه دیگری وجود دارد. اکنون به طور پیش فرض برنامه های مدرن در همان حالت Windowed Apps اجرا می شوند و این حس که شما یک محیط- دسکتاپ- را ترک می کنید و به جای دیگری می روید وجود نخواهد داشت. Windowed Apps عبارتیست که دقیقاً برای سرو سامان دادن به وضعیت نرم افزارهای محیط مدرن در ویندوز 10 درنظر گرفته شده است. در ویندوز 10 وقتی نرم افزاری را که برای اجرا در محیط مترو نوشته را اجرا می کنید، این نرم افزار نیز مانند بقیه نرم افزارهای ویندوز در قالب یک پنجره مستقل باز می شود و در گوشه بالای سمت چپ آن دکمه های Minimize، Maximize و Close دیده می شود و شما می توانید به راحتی با گرفتن و کشیدن نوار بالایی پنجره آن را هر کجای صفحه که خواستید قرار دهید. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که بعضی نرم افزارهای این محیط دارای محدودیت بوده و از اندازه پنجره آنها از یک حد معین کمتر نمی شود.

 هیچ کروم، هیچ منوبار و هیچ نوار وضعیتی وجود ندارد. تفاوت بزرگ این است که دیگر هیچ گونه تاخیر در بین تغییر حالت ها وجود نخواهد داشت.

5-  در نظر گرفتن فضا برای Task View

368832b856a4c4c4c7dbf82626a6ae10.JPG

زمانهایی هست که شما در حال کار با چند پنجره هستید و می خواهید که دائماً بین آنها سوئیچ کنید و از یک پنجره به پنجره بعدی بروید. در این حالت بسیاری از افراد از ترکیب کلید های ALT و TAB استفاده می کنند و با استفاده از آنها بین برنامه ها جابجا می شوند. در ویندوز 8 حالتی که با فشردن کلید های ALT+TAB شاهد آن هستیم عبارت است از نمایی کوچک(thumbnail)  از آن پنجره و زمینه ای متناسب با رنگ تم ویندوز شما که دید نسبی از برنامه ها به شما می دهد. این صفحه در ویندوز 10 تغییرات مفیدی داشته به نحوی که نمای پنجره برنامه ها بزرگتر شده و شما راحت تر می توانید از وضعیت حاضر برنامه هایتان با خبر شوید. اما در ویندوز 10 راه دیگری هم برای نمایش نمای کوچک از برنامه های در حال اجرا وجود دارد که تکامل یافته حالت ALT+TAB است و در حالتی به دست می آید که شما از ترکیب کلید های Win+TAB استفاده کنید یا در کنار دکمه جستجو در نوار وظیفه روی آیکونی با نام Task view کلیک کنید.

در این حالت تمامی برنامه های در حال اجرا مانند حالت قبلی به نمایش در می آیند و نوار خاکستری رنگ جدیدی پایین صفحه به نمایش در می آید که توسط آن می توانید دسکتاپ مجازی جدیدی بسازید. در این حالت یک صفحه دسکتاپ جدید خواهید داشت که در آن می توانید دوباره برنامه های دیگر را باز کنید و از خلوت تر بودن محیط دسکتاپ جدید به نحو احسن استفاده کنید. ویژگی جالبی هم که در حالت دسکتاپ های مجازی می توان مورد استفاده قرار داد برای کاربرانیست که از چند نمایشگر استفاده می کنند و در این حالت می توانند هر کدام از دسکتاپ های مجازی را که ساخته اند روی یک نمایشگر بیندازند و به این نحو به معنای واقعی می توان چند صفحه دسکتاپ داشت.

6-   دستیار صوتی کورتانا

40da867e10a7d5cf0ccbbe453393ba28.JPG

برای کسانی که با صحبت کردن با ویندوز 8.1 آشنا هستند، این تغییر بزرگی نمی باشد. البته نمی توان اسم آنرا صحبت کردن گذاشت، به کار بردن کلمه دستور دادن مناسبتر به نظر می رسد. تفاوت بزرگ این است که هنگامی که شما این کار را در ویندوز 10 انجام می دهید، در واقع پاسخ دریافت می کنید.

کورتانا پاسخ مایکروسافت در برابر سیری و یا Google Now می باشد و در حال حاضر برای تمام دستگاه های ویندوز 10  در دسترس است.

مانند معادل کورتانای موجود در تلفن همراه، این کورتانا با شروع جستجوی بینگ، به سوالات جواب می دهد، برنامه ها را طبق دستور باز می کند و کارهای ساده مانند تنظیم آلارم و ایجاد رویدادهای تقویم را انجام می دهد.

دستیاران شخصی مجازی، هنوز هم در مراحل ابتدایی خود هستند و برخی فکر می کنند بهتر است فعلا فقط به برنامه های تلفن همراه اختصاص داده شوند و برای آنها مناسب است، اما باید منتظر هوشمند تر شدن آنها در دسکتاپ باقی بمانیم.

7-   یک مقدار شباهت به OS X وجود دارد

89321a2539fca3a8dd2a0177e0821c0c.JPG

اپ استور در ویندوز 8.1 برای تبلتها بهینه سازی شده بود و در یک کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ آن متمایل به حالت افقی یا landscape شده است، به طوری که شما مجبور به سوایپ کردن از چپ به راست هستید. 

صفحه نخست به صورت عمودی قابل اسکرول کردن است و در حال حاضر دقیقا مانند اپ استور اپل به نظر می رسد. همینطور دسته بندی افقی وحتی برنامه های ویژه در بالای صفحه، آنها همگی می توانند تقلیدی از اپل باشند و آن می تواند منجر به گستردگی طراحی آیکون ها نیز شود. OS X همراه بوده با آیکون های مسطح و آیکون ها در ویندوز 10 نیز تخت می باشد. این یک خیابان دو طرفه است، OS X  نیز در طول این سال ها ایده هایی را از ویندوز گرفته است.

8-نوار کناری

af0bc8a7bed5b1244abe3a814c5b3273.JPG

برای جستجو در ویندوز 10 تعدادی ویژگی جدید وجود دارد، اما یکی از آنها که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است این می باشد که هم اکنون شما می توانید دستگاه خود و یا وب سایت را مستقیما از نوار وظیفه جستجوکنید.

برای جستجو هر چیزی در ویندوز 8.1، شما مجبور به باز کردن نوار کناری بودید. در ویندوز 10 شما امکان باز کردن نوار کناری را نخواهید داشت. 

جعبه جستجو در نوار وظیفه است، گزینه های تنظیمات و پاور پی سی در منوی استارت قرار دارد.

9-  حذف پخش DVD

c439d639d6467a7da09672737c78c5c5.JPG

یکی از شگفتی های بزرگ برای ارتقاء به ویندوز 10 اینست که نیاز به سخت افزار قوی تر وجود ندارد. این دقیقا همان حداقلهای مورد نیاز برای ویندوز 7 را لازم دارد. در حالیکه ویندوز 7 نزدیک به شش سال است که ارائه شده، شنیدن این مساله مسرت بخش می باشد.

در کنار برنامه ارتقاء رایگان، ممکن است برای ارتقاء به ویندوز 10 ، فقط تعداد افراد کمی وجود داشته باشند که دستگاههای قدیمی تر دارند. با ارتقاء به ویندوز 10 برخی از ویژگیها حذف می شوند. یکی از بزرگترین آنها این است که دیگر هیچ پشتیبانی از پخش دی وی دی وجود نخواهد داشت. Media Center ویندوز دیگر لحاظ نشده است. اگر شما واقعا نیاز به پخش دی وی دی دارید، VLC  این کار را به خوبی انجام می دهد.

10-مرورگر جدید

ccaaa582de9f8c5e7d42e0f4f0e1a1f3.JPG

یک تغییر بزرگ از ویندوز 8.1 به ویندوز 10 استفاده از مرورگر وب جدید، به نام Microsoft Edge می باشد. اگر هر چیزی نتواند ما را به این ارتقاء متقاعد سازد، این ویژگی احتمالا در این زمینه کارساز باشد.

اینترنت اکسپلورر در طول دهه گذشته رقبایی داشته است. ابتدا فایرفاکس و سپس کروم. البته به جای تمرکز بر روی سرعت، هر نسخه از اینترنت اکسپلورر کند بوده اند.

تیم توسعه ادعا کرده اند،  Microsoft Edge یک مرورگر جدید می باشد که از زمین تا آسمان با بقیه فرق دارد. قطعا آن با خطوط ساده و رابط کاربری حداقل همراه می باشد. هیچ آیکون خانه ای وجود ندارد، اما شما می توانید صفحه ها را تنها با یک کلیک به اشتراک بگذارید. Favorites، History، Download وRead Later  همگی در یک نوار کناری جدید جمع شده اند. عملکرد و سرعت آن خیلی بهتر از اینترنت اکسپلورر می باشد.

 

 

منبع :

 

https://hamresan.net/technology/35-it-management/1420-10-biggest-differences-between-windows-8-1-and-windows-10-explained.html

لینک به دیدگاه
Share on other sites

برای گیمر ها وجود DX12 و WDDM2.0 بزرگرین و دوست داشتنی ترین تفاوت هست .....

 

ممنون بابت تاپیک

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من خودم فقط به خاطر اون استارت شلوغ 8 سراغش نرفتم و تو 7 موندم 

نمیدونم ازین به بعد چطوری میخوایم بریم سایت داشنگاه چون اکسپلورر میخواد !

یه سوال میگن مایکروسافت گفته این ویندوز آخرین نسخه ویندوز خواهد بود؟ دیگه سیستم عامل نخواهد ساخت؟!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من خودم فقط به خاطر اون استارت شلوغ 8 سراغش نرفتم و تو 7 موندم 

نمیدونم ازین به بعد چطوری میخوایم بریم سایت داشنگاه چون اکسپلورر میخواد !

یه سوال میگن مایکروسافت گفته این ویندوز آخرین نسخه ویندوز خواهد بود؟ دیگه سیستم عامل نخواهد ساخت؟!

 

درود

داداش خب اینترنت اکسپلورر هم نصب کن خخخخخ

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...