رفتن به مطلب

از GTX 950 تا GTX 980 Ti: مقایسه عملکرد کارت گرفیک GTX 950 با سایر کارت های سری 900 شرکت nVIDIA


Recommended Posts

k6pzem4zlrwq2edjt493.jpg

 

 

این روزها چه رزولوشنی برای کاربران PC و بخصوص گیمرها، عمومی است، 1080p؟ 1440p؟ یا 4K؟ با توجه به فراوانی مانیتورهای با کیفیت و رزولوشن بالا، حتی با وجود زرولوشن های 1440p و 4K، هنوز هم بیشتر این افراد، رزولوشن 1080p را عنوان یک استاندارد عمومی می دانند. به گفته ی بیشتر آنها، این رزولوشن برای بازی های امروزی کاملا مناسب است و با آن می توان از بازی، تماشای فیلم و سایر کارها لذت برد. طبق آمار منتشر شده از شبکه بزرگ Steam، حدود 34 درصد کاربران از رزولوشن 1080p ، حدود 26 درصد دیگر کاربران هم از رزولوشن 720p و تنها یک درصد از کاربران این شبکه از رزولوشن 1440p استفاده می کنند.

 

به همین دلیل است که پرچمداران دو شرکت nVIDIA و AMD، مانند GTX 980 Ti یا R9 Fury X هیچگاه به فروش بالا نمی رسند. در واقع، پر فروش ترین کارت گرافیک ها در رنج کمتر از 200 دلار قرار دارند، مثل GTX 750 Ti ، GTX 650 و حتی GTX 960 . در طرف دیگر هم شرکت AMD با کارت های R7 370 و R7 380 قصد سلطه بر این بازار پرفروش و صدالبته، پرطرفدار را دارد، ولی درست در این موقع، شرکت nVIDIA با معرفی کارت گرافیک جدید 160 دلاری خود، یعنی GTX 950، تمام برنامه ها را، بخصوص برنامه های شرکت AMD را خراب می کند. این کارت گرافیک دو روز پیش بصورت رسمی معرفی گشت. این کارت مخصوص بازی با رزولوشن 1080p ساخته شده است.

 

 

wtgxqr8uz3npg2j78.jpg

 

 

البته قبل از معرفی این کارت گرافیک، شرکت nVIDIA کارت گرافیک GTX 960 را رو کرده بود، کارت گرافیکی که به راحتی تمام بازی های روز را با کیفیت 1080p و 60 فریم بر ثانیه اجرا می کرد و رقیب مستقیم R9 280 بشمار می رفت، ولی این کارت گرافیک چیزی نبود که طرفداران از بابت آن به هیجان دربیایند. مطمئناََ اگر یادتان باشد، حدود 2 سال پیش، کارت گرافیک GTX 750 Ti معرفی شد، کارت گرافیکی که در زمان خود، با مصرف بسیار پایین و قدرت پردازشی بالا، اولین کارت گرافیکی بود که نام معماری Maxwell را یدک می کشید. در واقع این کارت گرافیک سرنوشت شرکت nVIDIA را عوض کرد. شرکت nVIDIA این موضوع را بهتر از من و شما خواننده ی گرامی می داند، بنابراین کارت گرافیک GTX 950 را به جهانیان معرفی نمود.

 

امروزه، بازی های در سبک MOBA بسیار پرطرفدار هستند. بازی هایی مثل DOTA 2 و League of Legends، بازار بازی های کامپیوتری، و همچنین بازی های رایگان را بدست گرفته اند. کارت گرافیک GTX 950 یک کارت ایده آل برای اجرای چنین بازی هایی در کیفیت 1080p می باشد. تقریباََ همه ی بازی های در سبک MOBA، گرافیک آنچنانی ندارند، بنابراین کارت گرافیک قدرتمندی هم برای اجرای انها لازم نخواهد بود. شاید دلیل پرطرفدار بودن سبک MOBA هم همین دلیل باشد. این بازی براحتی حتی با گرافیک مجتمع پردازنده ها بخوبی اجرا می شود. اما همه ی گیمرها، فقط بازی های MOBA را پلی نمی کنند و شاید بعضی مواقع دلشان بخواهد بازی های AAA این نسل، مثل GTA V ، Witcher 3 را هم پلی کنند. اینجاست که ما وارد عمل می شویم تا با ارائه یک بنچمارک درست حسابی، آنها را از قدرت کارت گرافیک GTX 950 مطلع گردانیم. برای شروع، بهتر است نگاهی به کارت گرافیک های میانرده شرکت nVIDIA بیندازیم:

 

 

9irr8x0o0xze71f3ip2w.jpg

 

 

کافی است به مشخصات دو کارت گرافیک GTX 650 و GTX 950 انداخت تا متوجه افزایش قابل توجه کارایی و قابلیت ها و امکانات از GTX 650 به GTX 950 شویم. پشتیبانی از SLI و DirectX 12_1 ، به همراه سرعت کلاک هسته و قابلیت اورکلاک بالا و همچنین درگاه HDMI 2.0، چیزی هایی است که یک کارت گرافیک ایده آل امروزی باید آنها را داشته باشد که خوشبختانه GTX 950 آنهار را دارا می باشد.

 

خوشبختانه یا بدبختانه، مدل رفرنس یا مرجع کارت گرافیک GTX 950 بصورت عمومی تولید نمی شود، پس این وظیفه ی شرکای nVIDIA است تا برد PCB  و سیستم خنک کننده مخصوص خود را تولید کنند. تا بحال تنها مدل های تک فنه و دو فنه این کارت رونمایی شده اند، ولی گمان نکنم مدل سه فنه هم تولید کنند! تمامی مدل های کارت گرافیک GTX 950 دارای مصرف 90 واتی هستند و تنها از یک کانکتور 6 پینی PCI-E برای تغذیه استفاده می کنند. ما برای این بنچمارک از مدل GIGABYTE کارت GTX 950 استفاده کرده ایم. این کارت گرافیک از برد PCB به نسبت کوچکی و دو فن بهره می برد.

 

برای این بنچمارک، ما از سیستم زیر استفاده کرده ایم:

 

 

CPU: Intel Core i7 5960X

RAM: 16GB Corsair DDR4 3200MHz

SSD: 2x500GB Crucial M550 SSD RAID 0

Mothrboard: EVGA X99 micro

PSU: Corsair HX1200i

Cooling: Corsair H100i Liquid Cooler

 

 

برای بنچمارک، ما از شش بازی Battlefield 4 ، Crysis 3 ، BioShock Infinite ، Shadow of Mordor ، Metro Last Light و Far Cry 4 با تنظیمات گرافیکی بالا در دو کیفیت 1080p و 1440p استفاده کرده ایم. مطمئناََ کارت گرافیک GTX 950 برای بازی های AAA با تنظیمات گرافیکی بالا ساخته شنشده (همانطور که در نتایج پایین معلوم است) ولی با کم کردن تنظیمات گرافیکی و غیرفعال کزدن بعضی گزینه های گرافیکی (مثل Anti-Aliasing) می توان به 60 فریم بر ثانیه رسید، البته شاید! همچنین بازی هایی مثل Crysis 3 رسیدن به 30 فریم بر ثانیه پایدار کار سختی است، ولی همین مقدار هم برای این بازی کافی می باشد.

 

در ادامه شما را به مشاهده نتایج این بنچمارک دعوت می کنم:

 

 

yhtq7fu90385yltyxtc9.jpg6mr7kf395ravr53unzrl.jpg

3070unba9l3jsf287ldt.jpgpnbjwry2kwe5vju88axs.jpg

fui72usdx6piubzbhai.jpgjw7fhgjkquvhrxri0dd5.jpg

 

 

نتابج بسیار جالب است، تفاوت کارایی دو کارت گرافیک GTX 950 و GTX 960 تنها 5 فریم است، این در حالی است که حدود 50 دلار تفاوت قیمت نیز دارند! حدود 21% تفاوت قیمت و در بدترین حالت، کارت گرافیک GTX 960 حدود 15% کارایی بالاتر داشته، که می توان از آن براحتی چشم پوشی کرد. می توان گفت کارت گرافیک GTx 950 یک کارت خوب برای اجرای بازی ها در رزولوشن 1080p با تنظیمات گرافیکی متوسط و بالا می باشد. همچنین بدلیل مصرف پایین 90 وات، شما یک کارت گرافیک خنک و ساکت خواهید داشت. حتی با اینکه ما کارت گرافیک مدل GIGABYTE را تحت فشار کامل (Full load) قرار دادیم، هیچونه صدای آزار دهنده ای از کارت درنیامد.

 

تنها نقطع ضعف کارت گرافیک GTX 950 ، داشتن تنها 2 گیگابیت VRAM است. بازی های امروزی چیزی بیش از 2 گیگابیت VRAM نیاز دارند و مطمئناََ در آینده این نیاز شدیدتر خواهد شد. البته امیدواریم مدل 4 گیگابایتی این کارت هم تولید شود. در کل می توان نتیجه گرفت، کارت گرافیک GTX 950 یک کارت عالی برای گیمرهای کم بودجه است.

 

مزابا:

 

- کارایی در برابر قیمت بسیار بالاتر نسبت به GTX 960 و ارزش خرید بالاتر آن نسبت به GTX 960

- مصرف برق کم در کنار خنک و ساکت بودن

- داشتن پشتیبانی عالی نرم افزاری از سوی شرکت nVIDIA

 

 

معایب:

 

داشتن تنها 2 گیگابایت VRAM

 

 

 

منبع: arstechnica

نویسنده اصلی: Mark Walton

مترجم: مجتبی حیدرزاده

ویرایش شده توسط مجتبی حیدرزاده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلیم خوب

استفاده کردم

ممنون

ویرایش شده توسط kavehhh
لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود. ممنون بابته تاپیک . اما به جای خوبی ها: و بدی:

 

مینوشتی مزایا: و معایب:  :)

 

شکیل تر بود

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود. ممنون بابته تاپیک . اما به جای خوبی ها: و بدی:

 

مینوشتی مزایا: و معایب:  :)

 

شکیل تر بود

 

چشم دوست عزیز. من یکم توی نوشتن اصطلاحات ضعیفم و از این بابت معذرت می خوام.

 

با تشکر  @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

چشم دوست عزیز. من یکم توی نوشتن اصطلاحات ضعیفم و از این بابت معذرت می خوام.

 

با تشکر  @};-

 

خواهش میکنم .

همین که وقت میزارین مطالب رو ترجمه میکنید و توی فروم قرار میدین بزرگترین کاره @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

داداش کارت درسته خیلی استفاده کردیم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اصلا بنچمارکها قابل قبول نیست 970 توی بازی فارکرای 4 حدود 80 فریم داده :blink:  :blink:

 

اصلا درست نیست نهایت نهایتش فریم بشه 65 نه 80

 

حتی برای مترولست لایت هم بنچکارکها درست نیست

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مثل اين که فاصله 950 و 960 تو فرم دهي خيلي کمه. تو ايران بياد با توجه به اين شرايط فکر نکنم فاصله قيمت 950 با 960 بيشتر 50 تومن باشه. چون طبق تجربه قيمت گذارى قطعات تو ايران بر حسب مقايسه با هم رده هاست و توجه زيادى به قيمت جهانيش نميکنن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

battlefield 4 رو  تا تنظیمات اخر 70 تا 100 فریم میده   970

ویرایش شده توسط Moein Frozen
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام.

با سطح جرییاتی که برای رسیدن به 60fps با gtx950 استفاده میشه بیشتر از 2gb vram نیاز نیست چون قاعدتا نباید انتظار استفاده از msaa و تنظیمات ultra رو با این کارت داشت پس 2gb منطقی هست برای این کارت و درصورتی که قیمت داخلی مناسبی داشته باشه ارزش خرید بسیار بالایی داره.

موفق باشین.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خیلی خوب بود تشکر از شما @};- @};- @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...