رفتن به مطلب

Recommended Posts

ccl7f631dgduoh7pmctv.jpg

 

 

هر شخصی که در طی چند هفته اخیر از ویندوز 10 استفاده کرده، مطمئناََ به این موضوع پی برده که "آپدیت یک سیستم عامل کار بزرگی است." شرکت Microsoft تمام تلاش خود را بکار برده تا سیستم عامل جدیدش، به سرنوشت ویندوز 8 دچار نشود، همچنین سیستم عاملی بسازد که تمام قابلیت های مهم و کلیدی سیستم های قبلی این شرکت، مثل منوی Start را برگرداند، و در کنار آن، قابلیت های مهم دیگری، مثل دستیار صوتی "کورتانا" ، قابلیت اتصال دستگاه های ویندوز 10 به هم و Task View را نیز به آن اضافه کند.

 

بیشتر کاربران از ویندوز 10 انتقادهای شدیدی کردند و می کنند، ولی در کل این سیستم عامل نوپا با کلی امکانات و قابلیت های جالب یا بهتر است بگوییم "با دست پر" به سراغ کاربران ویندوزی آمده. بیشتر این قابلیت ها و امکانات توسط کاربران یافت و حتی کشف شد، اما هنوزه م قابلیت ها و امکاناتی هستند که برای کاربران، قابل فهم نشده و یا به آن علاقه ای نشان ندادند. این قابلیت ها آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته اند. ما در این مقاله سعی بر معرفی 10 قابلیت از قابلیت های مهم و مخفی ویندوز 10 شده است. با ما همراه باشید تا این قابلیت هارا با شما آشنا کنیم.

 

 

10- Background Scrolling

 

 

fvmrzs4fnbt8qyxt41xn.jpg

 

 

قابلیت Background Scrolling این امکان را به کاربر می دهد تا بتواند پنجره غیر فعال (وقتی دو پنجره همزمان باز باشد، اگر روی یکی از آنها کلیک کنید، آن پنجره پررنگتر از قبل می شود. به این پنجره، پنجره فعال می گویند. به پنجره دیگری که روی آن کلیک نشده، پنجره غیر فعال می گویند. پنجره غیرفعال نسبت به فعال، کم رنگتر است.) را بکمک حلقه میانی موس یا سایر میانبرها، اسکرول یا بالا و پایین کند.. این قابلیت زمانی انجام می شود که اشاره گر موس را روی پنجره غیر فعال نگه داشته، سپس با حرکت دادن حلقه میانی موس، پنجره غیرفعال بدون اینکه فعال شود، به بالا یا به پایین، اسکرول خواهد شد.

 

قرار بود این قابلیت توسط شرکت Microsoft به ویندوز های قبلی اضافه شود، ولی این چنین نشد. در ویندوز 7 با نرم افزار WizMouse قابلیت Background Scrolling به ویندوز اضافه می شود. خوشبختانه قابلیت مذکور توسط خودِ شرکت Microsoft به ویندوز 10 اضافه شده است. برای فعال کردن این قابلیت در ویندوز 10، به منوی Device بوید، سپس روی Mouse & Touchpad کلیک کنید. در صفحه ی باز شده، روی گزینه Scroll inactive windows when i hover over them کلیک کنید تا روی آن تیک بخورد.

 

خودتان آزمایش کنید، خوب متوجه این قابلیت کاربردی می شوید.

 

 

9- Pre-monitor display scaling

 

 

a28e3ci2azctakm4aeo.jpg

 

 

در چند سال اخیر، مانیتورهایی با رزولوشن های بالا، مثل 4K و 1440p، قیمت مناسب تری نسبت به اوایل انتشار خود پیدا کرده اند و صد البته، کاربران بیشتری نیز پیدا کرده اند. یکی از بزرگترین عیب های این مانیتورها، ریز نشان دادن متون و نوشته ها است. برای رفع این مشکل، بایستی مانیتور خود را مقیاس گذاری کنید تا بتوانید راحتر و در فاصله ی بهتری، اقدام به خواندن نوشته ها و متون کنید. در نسخه های قبلی ویندوز، تنها یک سطح برای مقیاس گذاری تمام مانیتور ها وجود داشت. این محدودیت زمانی بسیار اذیت می کرد که کاربر از دو مانیتور، یکی با رزولوشن بالا مثل 4K و دیگری با رزولوشن پایینتر مثل 1080p استفاده می کرد.

 

شرکت مایکروسافت متوجه این مشکل شده و در ویندوز 10 محدودیت مقیاس گذاری مانتیور(ها) را از بین برده است. حال در ویندوز 10 می توان برای هر مانتیور، یک مقیاس متفاوت تنظیم کرد. برای مثال، کاربرانی که از دو مانیتور با سایز پنل یکسان و با رزولوشن 4K و 1080p استفاده می کنند، می توانند برای مانیتور 4K تا 200%، و برای مانیتور 1080p تا 100% مقیاس گذاری کنند. بدین ترتیب، آیتم های نمایش در یک اندازه ظاهر خواهند شد.

 

برای فعال کردن مقیاس گذاری مانیتور، به بخش System رجوع کرده، سپس وارد صفحه Display شوید. در اینجا می توانید برای مانتیور(های) خود مقیاس تعیین کنید.

 

 

8- Storage Sense

 

 

9vhszqctd8i7sk1pr2.jpg

 

 

Storage Sense یکی از بهترین قابلیت های موجود در اسمارت فون ها است که شرکت مایکروسافت هم به ویندوز 10 اضافه کرده است. این قابلیت فایل های موجود در هارد درایو شما را آنالیز کرده، سپس به شما راه هایی برای پاک کردن و انتقال دادن فایل ها نشان می دهد. اگر چند سیستم شما چندین هارد درایو داشته باشد، Storage Sense می تواند اطلاعات هر هارد، حتی هارد های اکسترنال یا قابل حمل را تفکیک کند.

 

این قابلیت یکی از بهترین راه های ممکن برای نظارت لحظه به لحظه و سریع به فایل های موجود در درایو می باشد. همچنین امکان پاک کردن فایل های موقت (Temporary files) ، نمایش میزان فضای اشغال شده توسط نرم افزارها و بازی های نصب شده و حتی نمایش میزان حجم بکاپ فایل های سیستم را به کاربر می دهد.

 

 

7- امکان شخصی سازی صفحه Command Prompt

 

 

fyvff9r4p62rzovixldf.jpg

 

 

شاید کمتر کاربری در ویندوز از کنسول Command Prompt استفاده کند، اما باز هنوز کاربرانی هستند که از این کنسول برای انجام کارهایی که خودِ ویندوز نمی تواند، بهره می برند. این کنسول در نسخه ی مختلف ویندوز هیچ تغییری نکرده و حتی امکان شخصی سازی محدودی به آن داده شده. اما گویا شرکت مایکروسافت دلش به حال Command Prompt و کاربرانش سوخته. این شرکت در ویندوز 10، امکان شخصی این کنسول را به کاربران داده است. کاربران به راحتی می توانند فونت کنسول را عوض کنند، سایز اشار گر موس را بزرگ و کوچک کنند، رنگ متون را عوض کنند، امکان Copy و Paste را فعال کنند، سایز پنجره را تعییر دهند و ...

 

برای دسترسی به این امکانات جذاب، باید ابندا روی صفحه کنسول راست کلیک کرده، سپس روی Properties کلیک کنید. در صفحه باز شده، تیک گزینه Use legacy Console را بردارید.

(سخن مترجم: البته من همین الان در ویندوز 7 کنسول رو تا حدی تونستم ادیت کنم، نمی دونم شاید در ویندوز 10  امکانات شخصی سازی بیشتری وجود داره.)

 

 

6- میانبرهای حرکتی با استفاده از تاچ پد

 

 

uunj01l0x3nsdsin8way.jpg

 

 

سیستم عامل Mac OS X پشتیبانی بهتری نسبت به ویندوز دارد، ولی شرکت مایکروسافت این خلأ را رفع کرده و استفاده از ویندوز 10 را برای کاربران لبتاپ راحتر کرده است. همچنین این رفع خلأ، موجب پشتیبانی بهتر از تاچ پد به همراه چندین میانبر با استفاده از الگوهای (Gesture) حرکتی شده است. ممکن است تا قبل از عرضه ویندوز 10، تاچ پرها بدرد نخور یا کم استفاده می بودند، ولی حالا با ویندوز 10 می توان با استفاده از الگوهای حرکتی مشخص، از آنها برای زوم کردن، اسکرول کردن، گذاشتن دو انگشت همزمان روی تاچ پد برای دابل کلیک، کشیدن سه انگشت همزمان رو به بالا برای باز شدن Task View ، کشیدن سه انگشت همزمان بسمت چپ یا راست برای اعمال میانر Alt+Tab ، کشیدن سه انگشت همزمان بسمت پایین برای نشان دادن Desktop و غیره استفاده کرد.

 

شرکت مایکروسافت همچنین دو میانبر برای اجرای کورتانا و Action Center اضافه کرده است: ضربه زدن همزمان سه انگشت روی تاچ پد برای باز کردن کورتانا و ضربه زدن همزمان چهار انگشت برای باز شدن Action Center. با این میانبرها، استفاده از ویندوز برای کاربران لب تاپ بیش از پیش آسان شده است.

 

 

5- یادداشت برداری و علامت گذاری در مرورگر Edge

 

 

ixyw6u0d3vciyt1r21.jpg

 

 

مرورگر تازه نفس Edge که همراه با ویندوز 10 در دسترس کاربران قرار گرفته است، مورد توجه بسیاری از کاربران شده و از آن بعنوان مرورگر اصلی خود استفاده می کنند، این در حالی بود که تا قبل از انتشار ویندوز 10 و مرورگر Edge ، اولین کاری که کاربران با نصب ویندوز جدید می کردند، نصب مرورگر جدید، برای رهایی از مرورگر پیر Internet Explorer بود.

یکی از قابلیت های جذاب مرورگر Edge، یادداشت برداری و علامت گذاری است. این قابلیت برای دستگاه هایی با صفحه نمایش قابل لمس، بسیار کاربردی است.

 

برای استفاده از قابلیت مذکور، کافی است روی کلید Web Note موجود در تولبار کلیک کنید. با کلیک روی آن، از وب پیچ عکس گرقته می شود، سپس می توانید روی عکس، خط بکشید، های لایت کنید، قسمتی از عکس از جدا کنید یا روی عکس متن بنویسید. همچنین می توانید این یادداشت برداری را بصورت مستقیم در OneDrive آپلود کنید.

 

 

4- اجرای ویدئوها و صداها با فرمت های MKV ، FLAC و HEVC در Windows Media Player

 

 

tyxkungm1ako1wn7c6c.jpg

 

 

سال قبل ما متوجه شدیم پلیر بومی ویندوز، یعنی Windows Media Player نسبت به سایر مدیا پلیرها، مصرف برق کمتری در لب تاپ ها و تبلت های ویندوزی دارد، همچنین نسبت به سایر پلیرهای محبوب مثل VLC و KMPlayer  امتیاز بالاتری از سوی کاربران کسب کرده است. خبر خوشحال کننده این است که شرکت مایکروسافت فرمت های پرطرفداری مثل MKV را به مدیا پلیر خود اضافه کرده است.

 

تقریبا همه ی ویدئوهای نمایشی (مثل انیمشن، فیلم سینمایی، سریال و...) دارای فرمت MKV هستند، چون این فرمت امکان نمایش ویدئو از نوع H.264 و اجرای همزان چندین صدا و از همه مهمتر، استریم ویدئو و زیرنویس را می دهد. همچنین ویندوز 10 از فرمت صدایی FLAC که مورد علاقه دوستاداران موزیک است، و فرمت HEVC برای اجرای ویدئوهای با کیفیت 4K پشتیبانی می کند.

 

با اضافه شدن این فرمت ها به Windows Media Player، این پلیر به یکی از پرطرفدار ترین پلیرها تبدیل خواهد شد.

 

 

3- تمام صفحه شدن پنجره ها با ضربه زدن آنها به ناحیه های اطراف مانیتور

 

 

yzw3tela22v8x7y0cxv3.jpg

 

 

یکی از کاربردی ترین امکانات موجود در ویندوز 7، تمام صفحه کردن پنجره ها با ضربه زدن آنها به اطراف مانیتور بود. حالا این قابلیت دوباره به ویندوز 10 برگشته، قابلیتی که برای دارندگان مانیتورهای بزرگ یا چندین مانیتور متصل به هم بسیار کاربردی است. قبلا با ضربه زدن پنجره ها به اطراف مانیتور، تنها نصف یا کل صفحه نمایش را اشغال می کردند، اما حالا با ضربه زدن آنها به گوشه های مانیتور، آنها نیز 1/4 صفحه نمایش را اشغال خواهند کرد.  این قابلیت برای همه ی مانیتورها، چه کوچک، چه بزرگ، چه رزولوشن 1080p ، چه رزولوشن 4K ، چه یک مانیتور و چه چند مانتیور قابل استفاده است.

 

 

2- ضبط صفحه نمایش در همه جا و همه وقت

 

 

8uxlm21h1bryu7vs7nc.jpg

 

 

نرم افزار Xbox app در ویندوز 10 دارای قابلیتی به اسم Game DVR است. به کمک این قابلیت می توان از بازی گرفته تا مرورگر وب، ویدئو ضبط کرد. برای استفاده از این قابلیت، شما باید نرم افزار Xbox app را بازک نید و آنرا باز نگه دارید، سپس به یک نرم افزار یا بازی که می خواهید از آن فیلم بگیرید، سویچ کنید. حالا، دو کلید Win+G را با هم فشار دهید تا نوار Game Bar ظاهر شود. سپس روی گزینه Yes, this is a game تیک بگذارید تا ویندوز 10 را گول بخورد. بدین ترتیب ویندوز 10 فکر می کند چیزی که شما در حال ضبط از آن هستید، یک بازی است.  سپس در صفحه ی باز شده، روی گزینه رکورد کلید کنید یا سه کلید Win+Alt+R را با هم فشار دهید تا عملیات ضبط آغاز شود.

 

این قابلیت یک ایرادی که دارد، این است که در هنگام ضبط، تنها می توانید از همان نرم افزار سویچ شده فیلم بگیرید و امکان ضبط بعد از سویچ به یک نرم افزار دیگر از بین می رود، هیچنین این قابلیت نمی تواند از چند نرم افزار بصورت هم زمان فیلم بگیرد.

 

 

1- DirectX 12

 

 

u48hwj4u7chu8kbfkq1t.jpg

 

 

به جرأت می توان گفت DirectX 12 یکی از مهمترین قابلیت های پنهانی ویندوز 10 است. شاید در حال حاظر DirectX 12 برای شما هیچ سودیص نداشته باشد، ولی بعد از گذشت چندین ماه و سال، به قدرت واقعی و مزیت آن پی خواهید برد. این آپدیت بزرگ برای DirectX ، دنیای بازی های رایانه ای را تغییر خواهد داد.

 

با کمک DirectX 12 ، توسعه دهندگان بازی ها می توانند از تمام منابع سیستم شما استفاده کنند، فشار از روی CPU برداشته شده و از GPU استفاده ی بهتری خواهد شد. استفاده از چندین GPU بصورت همزمان، کنترل مستقیم بیشتر روی سخت افزار، ادغام مموری و سایر موارد ممکن خواهد شد. با آمدن بازی های DirectX 12 ، نسل جدید بازی های رایانه ای آغاز خواهد شد. توسعه دهندگان بازی ها می توانند بازی های خود را با موتور بازی سازی قدرتمند تری بسازند و بدین ترتیب، کیفیت بازی ها بسیار پیشرفت خواهند کرد.

 

DirectX 12 تنها در ویندوز 10 قابل استفاده است و این عامل، ویندوز 10 را به یکی از بهترین سیستم عامل های مخصوص بازی تبدیل می کند. در کنار DirectX 12 ، درایو WDDM 2.0 نیز به ویندوز 10 اضافه شده است تا کارایی پردازش محتوی 3D را ویندوز 10 افزایش دهد.

 

 

 

منبع: techspot

مترجم: مجتبی حیدرزاده

ویرایش شده توسط مجتبی حیدرزاده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

اقا دستت درد نکنه

خیلی زحمت کشیدی خدا قوت

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ممنون از مطالب خیلی مفید بود @};- @};- @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...