رفتن به مطلب

خشمگین تر از خشم ، برتر از تایتان


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

خشمگین تر از خشم ، برتر از تایتان

 

نقد و بررسی کارت گرافیک  Gigabyte GTX 980 Ti G1 Gaming

 

 

nqtjd2f9hf4orh7hkm.jpg

 

 

سالها پیش وقتی هنوز فیلم های بروس لی حالمان را حسابی سرجا می آورد و زمانه VHS بود یکی از فیلم های بروس لی خیلی گل کرده بود،  نام آن فیلم افسانه ای Enter The Dragon  بود همان "اژدها وارد می شود" خودمان!  روز گذشته وقتی کارت گرافیک جدید را از فروشگاه لایون برایم ارسال کردند داشتم به نامی مناسب برای مقاله بررسی  فکر میکردم. خوب چند وقتی بود شاید  حدود دو ماه، که کارتهای 980 Ti در بازار داخل عرضه شده اند و من به روال همیشه منتظر عرضه و دردسترس بودن این غول ها بودم تا با توجه به نقد های بسیار مثبتی که گرفته بودند یک مدل را تهیه کنم و برای مدت زمان یک سال تا پاییز آینده که شاید خبری از معماری بعدی انویدیا پاسکال شود، آن را نگه دارم. تصمیم بر این بود که نام مقاله "اژدها وارد میشود" باشد زیرا در ابتدا به دلیل تغییر سِت رنگ سیستم به قرمز و مشکی تصمیم به خرید کارت Msi 980 Ti Gaming 6G شده بود زیرا ست قرمز مشکی عالی داشت و به خاطر طرح اژدهای پرینت شده روی بک پلیت این کارت زیبا،  نام "اژدها وارد میشود"  را بسیار مناسب این مقاله می نمود! ناگفته نماند کارتهای Msi به تازگی وارد شده اند ودرواقع اخرین برندی که بردهایش در کنار گیگا و ایسوس وارد شد، MSI بود. در روز آخر بعد از دو ماه و بررسی و تحقیق باز هم قرعه به نام کولر افسانه ای ویندفورس گیگا افتاد و با زهم میزبان یک کارت دیگر از سری G1  هستیم منتها اینبار بهترین بهترین ها و شاید قویترین کارت گرافیک تک هسته ای جهان (البته بسته به میزان اورکلاکینگ ).

 

aocdjl9j2455oezgb8ba.jpg

 

خوانندگان عزیزی که با روش بررسی های من آاشنایی دارند می دانند که من با وسواس زیاد به بررسی کارت های گرافیک می پردازم و ناگفته نماند که من یک طرفدار سرسخت انویدیا هستم ولی برای تیم مقابل هم احترام قائل هستم چون معتقدم بازار بدون رقابت عملا از جذابیت افتاده و رویه تحمیلی به خود خواهد گرفت  البته به شرطی که بازار رقابتی باعث نشود تا ماهانه با کارت های گرافیکی جدید روبرو باشیم!همانند نقد و بررسی های پیشین، در این  نوشتار نیزسعی شده تا حد ممکن به بررسی های معتبر ارائه شده در سایت های شاخصی چون TechPowerUP,Guru3D,kitguru, hardwarecanucks و یا  hexus کاری نداشته باشیم ولی به دلیل اینکه در حال حاضر ، در زمان انجام بررسی فقط کارتهای  980 Ti و  GTX 970  را در دسترس داریم، سعی شده از آمار و ارقام سایت های  معتبر برای مدل های Fury x AMD و کارت 980 Tiرفرنس استفاده کنیم  و تمام آمارو ارقام مِنهای یک سری نتایج که از تست های  Techpower (به دلیل شباهت دقیق سخت افزاری)  استفاده شده اند ، همه نتایج بنچمارکینگ  خانگی هستند یعنی توسط  نگارنده که نه یک بررسی کننده و یا به اصطلاح  Reviewer  بلکه  یک کاربر خانگی  بدست آمده و محاسبه شده اند. برنامه های بنچمارکینگ و بازیهای دردسترس و شاخص دو تا سه سال اخیر در تست ها بکار فته اند.  برای بعضی از جداول ، نمودار ها و.... هم از سایت های معتبری استفاده شده که در پایان محترمانه نام و منبع را ذکر خواهیم کرد.

 

کل بررسی در چند بخش انجام شده است که در ابتدا به بررسی معماری  GM200 پرداخته ایم و بعد خود کارت و خصیصه های فنی آن را بررسی کرده ایم  و در نهایت هم بنچمارکینگ جامع با تعداد زیادی بازی و سنتتیک تست ها انجام شده است و عملکرد سیستم خنک کننده کارت و میزان دمای آن را بررسی نموده ایم برای بررسی وضعیت آکوستیک و میزان مصرف هم به سراغ آمار و اراقام چند منبع معتبر رفته ایم تا شاید کامل ترین و دقیق ترین بررسی میدانی ! از  غول انویدیا یعنی GM200به زبان فارسی  برای شما عزیزان ارائه کنیم با ما همراه باشید.

 

 

تاریخ نگار گیمرها......

 

حدودا چهارماه پیش بود که انویدیا اقدام به عرضه   کارت گرافیک 980 TI  نمود، جدید ترین محصول برپایه معماری عالی و بی نظیر مکسول که کمی قبل تر با تراشه های برادران کوچک تر GM204 روی GTX970/980 نمایش درخشانی از خود به اجرا گذاشته بود. اکنون وقت ملاقات با هسته بزرگ تر است ، همان موتور قدرتمندی که تایتان X را نیرو می بخشد – در واقع به سبک معماری های قبلی انویدیا، زمان فرمی یا کپلر، ما همیشه یک هسته عادی داریم و یک هسته مخصوص- با هسته  عادی اینجا GM204 انویدیا کارتهای جریان اصلی خود را توسعه داده است و بعد با هسته فول که همه کودا کورهای آن  فعال هستند کارت تایتان راعرضه میکند و کمی بعد با خاموش کردن تعدای کمی از کودا کور ها و کاهش میزان Vram  معمولا به نصف د راینجا از 12 به 6 گیگابایت  کارت  فوق حرفه ای را عرضه میکند که در این نسل همین 980 Ti خواهد بود. تراشه فول GM200 و برد تایتان غیر قابل سفارشی سازی است و همکاران انویدیا فقط اجازه دارند که برای عرضه آن کاستوم کولر ارائه کنند و تغییر در معماری PCB ممکن نیست، از طرفی  طراحی برد آن در مبدا توسط تیم مهندسی انویدیا انجام می گیرد ولی  تراشه کمی ضعیف تر شده  را میتوان با کولرها و بردهای 100% کاستوم ارائه کرد که نتیجه آن میشود کارتهای فوق العاده قدرتمند غیر رفرنس GTX 980 TI که حتی برای بیگ ددی یعنی تایتان X نیز شاخ و شانه میکشند!

 

 

d4xt2l9v783u8hnbmgy.jpg

 

تراشه  GM200 انویدیا، پرچمدار کمپانی و یا بهتر است بگوییم سریعترین کارت تک هسته ای جهان. در TSMC با تکنولوژی 28 نانومتری تولید میشود  و 8میلیارد ترانزیستور در قلب آن به کار رفته است.

 

 

تعداد هسته های کودا روی GM200  برای تایتان 3072 عدد می باشد که 256 عدد از آنها برای Ti  خاموش شده اند و میزان  Vram نیز از 12 گیگابایت به 6 گیگابایت کاهش یافته است که کاملا برای بازی مدرن امروزی کافی است و نشان میدهد 12 گیگابایت GDDR5 برای اجرای بازی های امروزی  Overkill است زیرا جلوتر خواهیم دید که 980 Ti  با همان 6 گیگ بافر ویدئویی در خیلی از تست ها از پس تایتان 12 گیگ برمی آید،  پس مموری بیش از 8 گیگابایت احتمالا تا سال آینده کاملا اور کیل خواهد بود زیرا میزان حافظه آزاد کنسولی و در دسترس هم برای Xone/PS4 از مجموع حافظه های سیستمی شان بین 4.5 تا 5.5 گیگابایت اعلام شده است پس اگر پورت مستقیم بازی ها را هم  بخواهیم در نظر بگیریم 6 تا 8 گیگ بایت حافظه ویدئویی کاملا کافی است . Ti  جدید همچنان روی تراشه TSMC 28  نانومتری توسعه می یابد و تمام خصیصه های عالی مکسول مثل پربازده بودن و مصرف کم را در ذات خود دارد. مصرف کم به کارتهای  مجهز به معماری مکسول اجازه میدهد تا با دمای تولیدی کمتری به فعالیت بپردازند و دمای پایین هم یک عنصر حیاتی برای کارتهای انویدیا است زیرا GPU Boost 2.0 این سازنده به شدت به عنصر دمای هدف وابسته است. برای آن دسته از عزیزانی که اطلاعاتی در این زمینه ندارند باید عرضه کنم  Gpu Boost یک نوع اورکلاکینگ هوشمند در واحد های پردازشی انویدیا است و در آن  GPU فرکانس خود را تا رسیدن به دمای هدف  به صورت دینامیک در زمان لود افزایش میدهد و بعد از آن با کاهش ولتاژ و فرکانس از خوردن  کارت به دمای هدف و تراتلینگ حرارتی جلوگیری میکند، پس هرچه Headroom بیشترتا رسیدن به دمای هدف وجود داشته باشد میتوان فرکانس بوست را افزایش داد و تا قبل از رسیدن به دمای هدف فرکانس های بالاتری را ثبت کرد. در اینجا کولرهای قدرتمندی چون  DCIII ایسوس و یا ویندفورس گیگا و توین فروزر از MSI قادر هستند که با افزایش همین ترمال هدروم به فرکانس های بالاتری از کارتهای رفرنس می رسند  و همین دلیل بسیار مهمی برای کمی انتظار کشیدن موقع عرضه کارتهای به اصطلاح های –اند  و خرید کارتهای غیر فرنس است زیراهیچ دلیلی  وجود ندارد که وقتی با کمی اختلاف قیمت در حد 20 تا 50 دلار  کارت قوی تر و خنک تر و کم صدا تر و زیبا تر از کارت رفرنس وجود دارد بخواهیم کارتهای رفرنس را تهیه کنیم.

 

کارت 980 Ti رفرنس قادر است دقیقاً پشت سر تایتان حرکت کند و عملکردی مشابه آن داشته باشد  و این در حالی است که همین کارت با کولر قوی تر و خنک تر و فرکانس های بسیار بالاتر از نسخه مرجع رقیبی فوق العاده خطرناک برای تایتان قدرتمند به حساب می آید . برای مقایسه با کارت  های –اند  AMD نیز  یعنی  fury X و Fury  هوا خنک از  آمار ارقام Techpower استفاده نموده ایم زیرا سیستم تست شان برای تمام این کارت ها دقیقا مشابه سیستم تست ماست،  CPU، میزان حافظه و مدل مادربورد،  سه عنصر اصلی دقیقاً مشابه سیستم  تست  ما بودند بنابراین مقایسه ها باید دقیق باشند.

 

نگاهی  به تراشه GM200  مکسول:

 

سیستم نامگذاری اخیر انویدیا بر روی  GPU ها  بسیار جالب است زیرا از نام مشاهیر در نامگذاری واحد های پردازشی خود استفاده میکند. نام هایی چون فِرِمی یا کِپلر یا مَکسول هر کدام در یادها خواهند ماند. 

 

James Clerk Maxwell متولد13 ژوئن 1831 دانشمند بزرگ اسکاتلندی بود که در زمینه Mathematical Physics تحقیقات بنیادینی انجام داد. مهمتری دستاورد او در زمینه شناسایی فرمول تئوری کلاسیک  تشعشعات الکترومگنتیک  بوده است که در این کشف او برای اولین بار مغناطیس  و نور و الکتریسته را به عنوان یک پدیده مشترک با هم توضیح داد. معادله مکسول را در الکترومگنتیزم  به عنوان  بزرگترین  یکسازی  و وحدت پدیده ها بعد از کشف بزرگ آیزاک نیوتون در فیزیک به حساب می آورند.

 

کارت گرافیک GTX 980 Ti بر روی آخرین  مدل معماری Maxwell توسعه داده شده است. رویژن A1 از تراشه  GM200 که همچنین به نام BigMaxwell نامیده می شود. ناد 20 نانومتری هنوز آماده نشده بود و استفاده از آن فعلا کنسل شده است، بنابراین این محصول روی فابریک ناد عالی و بی نظیر 28 نانو  توسعه یافته است. بیش از 8 میلیارد ترانزیستور  روی این سطح 601MM2 نشان میدهند که این چیپ علیرغم 28 نانومتری بودن  غول پیکر هم است!

تعداد 2816 هسته کودا باعث ایجاد سطح عملکری حیرت انگیز برای بیگ ددی مکسول شده اند. GTX 980 میزان 2048 کودا کور را در قلب خود داشت. تغییرات در تعداد هسته کودا و میزان ROP و  TMU و میزان حافظه بیشترین تغییرات اعمال شده  در ساختار  GM200در مقایسه  GM204 هستند.

 

Geforce GTX 960  تعداد 1024 شیدر پراسسور  و 2 گیگابایت  حافظه دارد.

Geforce GTX 970 تعداد 1664 شیدر پراسسور و 4 گیگابایت حافظه دارد.

Geforce GTX 980  تعداد 2048 شیدر پراسسور و 4 گیگابایت حافظه  دارد.

Geforce GTX 980 Ti تعداد 2816  شیدر پراسسور و 6 گیگابایت حافظه دارد.

Geforce GTX GTX Titan  تعداد 3072 شیدر پراسسور و12 گیگابایت حافظه  دارد.

 

کاملاً مشخص است که  محصول یک کارت  پشتیبانی کننده  از  PCI-e 3.0 می باشد که البته  با  ورژن های قبلی شکاف توسعه نیز سازگار است TDP. این کارت حدود 250 است که  در حالت بیکار  حدود 10 وات می باشد،   TDP تقریباً نهایت میزان مصرف را نشان میدهد و کارت در حالت استفاده  عادی معمولا به  طور دائم این میزان را مصرف نخواهد کرد و میانگین مصرف شاید کمی پایین تر باشد  GM200 . بر اساس Maxwell ساخته  شده است که  در هر کلاستر SMX خود تعداد 128 عدد پردازنده سایه زنی دارد .(برخلاف معماری کپلر که تعداد 192   عدد در هر خوشه  SMX پردازنده سایه زنی داشت)  فرکانس هسته این کارت در مدل رفرنس 1.0 گیگاهرتز بوده که با کمک  GPU boost درحالت  بوست به  1076 مگاهرتز میرسد. پردازنده  نیز  با یک اینترفیس  384 بیتی  باس کنترلر  به 6 گیگابایت حافظه  GDDR5 دسترسی دارد و فرکانس موثر 7گیگاهرتز را ایجاد می کند. فرکانس های دقیق کارت گیگا را جلوتر برای شما معرفی خواهیم نمود.

 

با 6 گیگابایت حافظه، کارت هم برای بازی های گذشته هم کنونی هم آینده عالی به نظر می رسد. سرعت 7 گیگاهرتز با باس384 بیت  در حالی عملکردی عالی دارد که انویدیا توانسته  با دستیابی به یک سری پیشرفت های قابل توجه در فشرده  سازی های رنگ  روی کارتهای مکسول ، نسل سوم الگوی فشرده سازی رنگ دلتا را در این واحد ها فعال کند. جلوتر در مورد تفاوت و عملکرد سرعت هسته و حافظه صحبت خواهیم نمود بگذارید نگاهی به  خود کارت داشته باشیم.

 

One Creepy EYE!!!

 

باکس کارت کاملاً استاندارد بوده و با  طرح چشم ترسناک  گیگا از قدرت درون خبر دارد! روی جعبه در قسمت جلو نام مدل و نماد  G1 Gaming ثبت شده  که نشان دهنده سری خاص گیگابایت است، نماد کولر 600 واتی  ویندفورس گیگا با تکنیک  Flex Display این شرکت که برای چینش سیستم های مولتی مانیتور بکار میرود  و علامت  SOC نیز به چشم میخورد یعنی کارت بشدت اورکلاک کارخانه ای شده است و شما مستقیم خارج از جعبه به بیش از 400 مگاهرتز اورکلاک روی هسته  دسترسی دارید که میران بسیار بالایی برای کارت گرافیک به  حساب می آید. گیگا هرگز اطلاعات دروغین یا نادرست روی باکس هایش درج نمی کند و همه چیز دقیق وبجاست.

v5v4vxdsu0n6i5nkpgoj.jpg

پشت جعبه  گیگابایت  کولر قدرتمند ویندفورس خود را کالبد شکافی کرده  است تا عملکرد خارق العاده  آن را شرح دهد. این رویژن کولر مخصوصاً برای  TI طراحی شده تا این هیولا را آرام و خنک نگه دارد.گیگا به حرف مصرف کننده ها گوش کرده است و چراغ  Led قابل تنظیم البته نه RGB ولی با 7 رنگ عالی برای علامت ویندفورس روی کارت به کار برده است و دیگر روی هر سیستمی با ست رنگ متفاوت شاهد آن چراغ آبی رنگ نیستیم!

 

40wr1qwzq463bl711hp.jpg

 

 

 اطلاعاتی در مورد سیستم  GPU Gauntlet گیگا هم ارائه شده  که در آن گیگابرای سری  G1  اقدام به  گلچین کردن  GPUهای با کیفیت بالا در بین  GPU های دیگر میکند، به عبارتی  GPU هایی که گلدن چیپ هستند  و خصیصه های بالایی در ترمال و  ASIC کوالیتی دارند.

 

ncxbk5lxkqbns1v70hlf.jpg

 

 کارت از  Dual Bios پشتبانی میکند و این خبری خوب است برای کسانی که بخواهند  بایوس فلشینگ انجام دهند، زیرا در کارت تک بایوس در صورت هر اشتباه می توان کارت را از کار انداخت ولی با بایوس دوم می توان  از بایوس بک آپ بایوس اصلی را رفرش کرد. هرچند من اصلا پیشنهاد بایوس فلشینگ را نمی دهم زیرا روی تعدادی کارت من انجام دادم و هیچ بهبود کارایی را شاهد نبودم. ضمنا ً گیگا از تجهیزات  Ultra Durable خود استفاده نموده است که کامپوننت های رده بالایی هستند و سخت ترین شرایط محیطی و دمایی را گذرانده اند و میتوانند یک سری از عوامل منفی  و محدود کننده در اورکلاکینگ را کاهش دهند.

 

 

y4nxkqxvutq1t2x344qc.jpg

 

ابعاد کارت بزرگ هستند مراقب اندازه ها باشید.

 

کارت جدید سری G1  گیگابایت با یک کولر بروز شده عرضه شده  است و ظاهر کولر هم دستخوش تغییراتی شده است که به زیبایی هر چه بیشتر کارت انجامیده است. یک PCB  تماماً سفارشی سیاه رنگ در کارت بکار رفته است  و گیگا در طراحی این کارت چند نکته را بخوبی رعایت نموده است :اولاً گیگاسراغ آن رنگ تماماً مشکی و چراغ آبی رنگ نرفته و با ارائه کارت با لبه های فلزی سفید رنگ تا حد زیادی رنگ کارت را خنثی نموده و آن را مناسب هر بیلدی نموده است. از سوی دیگر ظاهر کارت بسیار تهاجمی  شده و حالا با وجود هفت رنگ لِد چهره ای بسیار جذاب به خود گرفته است. بک پلیت زیبا و فنی کارت ظاهر آن را زیبا تر نموده و با قرارگیری تعداد زیادی شکاف های  تهویه از هیت اینسلیتر شدن آن جلوگیری میکند. فضای پشت  GPU هم در بک پلیت آزاد مانده است و در کل با توجه به ابعاد کارت، بک پلیت به آن ظاهری بسیار یکپارچه بخشیده است ، ناگفته نماند خود بک پلیت حدود 2میلمتر با PCB فاصله دارد تا با آن فضای تنفس بدهد .طول کارت حدود 30 سانتی متر و عرض آن دقیقاً 12 سانتی متر است پس با یک بهیموث طرف هستیم! مراقب باشیدباشید  که کارت در کیس شما جا شود زیرا ابعاد کارت غول پیکر هستند.

 

wo4e1eutn9d1pppjhs3.jpg

 

بک پلیت گیگا بسیار زیباست، این بک پلیت  مکان های مهم خروج حرارت  را نپوشانده است و حدود 2 میلی متر با  PCB فاصله دارد.

 

پشت  GPU نپوشیده است، حرکتی عالی از گیگا

 

bl3npwztt6hp9mwd1we.jpg

 

با نور پردازی کارت و لد سفارشی این کارت با هر سیستمی مچ میشود.من برای سیستم خود رنگ قرمز و مشکی را برگزیدم که با کمک این این لد زیبا اکنون نگرانی از کلش کردن رنگ ها ندارم.

 

در بحث فرکانس نیز با یک کارت اورکلاک شده پیش فرض سنگین طرف هستیم:

 

کارت در حالت پروفایل   (دیفالت)Gaming میتواند با فرکانس هسته 1152 و بوست 1241 مگاهرتز فعالیت کند. در حالتی که اگر در برنامه Gigabyte's OC Guru پروفایل OC  را انتخاب کنید فرکانس بوست تا 1291 و در بعضی از مدل ها تا 1300 مگاهرتز به طور پیش فرش اور خواهد بود. در واقع ین برنامه سه پروفایل پیش فرض برای این کارت فراهم دیده است که پروفایل اول کارت را به حالت کم مصرف و ساکت برده که خیلی کاربردی نیست زیرا این کارت خود در حالت بیکاری بسیار کم مصرف  و زیرو دسی بل صدا خواهد بود.

 

 

53sysmowmafjwk0u9nxl.jpg

 

تمامی تست های بخش های بعدی  با پروفایل پیش فرض گیمینگ گرفته شده اند، این در حالی است که در این پروفایل کارت به جای  1241 مگاهرتز، 1390 مگاهرتز را ثبت میکند!

 

البته به شکلی عجیب کارت نگارنده در پروفایل دیفالت نیز فرکانس بوست 1390 !! مگاهرتز را میزند که بسیار عجیب است و این یعنی خود کارت تا 1400 مگاهرتز اورکلاک پیشفرض کارخانه ای شده است! و البته کیفیت  ASIC  نیز رقم عالی  80.1% میباشد که نشان میدهد چیپی بسیار با کیفیت نصیب بنده شده  است و در شرط بندی سیلیکون، چیپ طلایی را برنده شده ام زیرا این کارت قادر است به فرکانس های بالای 1530 مگاهرتز هم به احتمال بسیار زیاد دست یابد که در زمان نگراش این مقاله هنوز اقدام به اورکلاینگ کارت نکرده ام و در حال آشنا شدن با خصیصه های ترمال و کلاک های عملیاتی کارت و ظرفیت هایش هستم.

 

شات از GPU-Z

 

lb6koojcy540xdsitszf.jpg

 

برنده شرط بندی سیلیکون با 80% کیفیت  ASIC برای چیپ  High-End

 

ادامه بررسی ظاهری:

 

کارت حدود دو اسلات از مین برد را اشغال میکند .

 

m2rjybveccodblk3xh2m.jpg

 

کانکتور های  نمایشگر فراوان هستند  و شامل دو  DVI  یکی دوال و دیگری عادی، یک درگاه HDMI 2.0 که حضورش در نسل جدید کارت های  AMD بشده احساس می شود  و سه عدد  DP یا همان دیسپلی پورت می باشند. گیگابایت یک  چیپ سوییچ اوتوماتیک TMDS روی  برد استفاده کرده است که قادراست به صورت همزمان  دودرگاه DVI   و یک  DP  و یک HDMI  یا  3 درگاه  DP یک Dvi و یک HDMI را پشتیبانی کند. این ستاپ اجازه میدهد که  کاربر در راه اندازی سیستمهای ترپیل مانیتور سوروند با یک کارت، بشدت انعطاف پذیر باشد.  GPU از یک درگاه  HDMI 2.0 با توانایی صوتی عالی و خروجی  4k   و رفرش 60 هرتز نیز بهره میبرد همچنین این درگاه از پخش سه بعدی بلوی ری پشتیبانی میکند و در واقع تمام رزولوشن های  فوق العاده بزرگ  4K , 5K با این کانفیگ قابل اجرا  و کنترل خواهند بود.

 

utnm3thkictisgfwc1v.jpg

 

m3x9edg5x2f997wvxus7.jpg

 

 

انویدیا  Quad SLI را نیز تائید نموده است که میتوان با آن 4 عدد GTX 980 Ti را در کنار هم در پیکر بندی  SLI به کار برد .

 

bd96vevi7e83em70p61.jpg

 

 

برسیم به بررسی جالب ترین بخش این کارت گرافیک که کولر آن است زیرا اصولاً مهمترین عضو کارتهای غیر رفرنس همان سیستم های گران قیمت خنک کننده آنهاست که شرکت ها سعی دارند با بهبود آنها از رقبا پیشی بگیرند. کولر ویند فورس گیگا با کولرهای دیگر موجود بر روی کارتهای دیگر قابل مقایسه نیست و شاید خنک ترین و کم صدا ترین آنها باشد. دمایی نهایی که من در تست ها با این کارت برخوردم 72 درجه بود که برای کارت گرافیکی در حد توان پردازشی  980 Ti خیره کننده است. گیگا از یک کولر غول پیکر  و فوق العاده سنگین وزن جدید روی این کارت استفاده نموده است. ترکیب یک صفحه مسی عظیم که تمام منطقه  GPU  را پوشش داده و از اکتیو کولینگ برای تراشه های مموری و مدارات مهم کارت در کنار سیستم خنک کنندگی اکتیو و مستقیم با رادیات اصلی برای  VRM استفاده میکند !!

 

 

wkeazvtcgd6tebdckaku.jpg

 

صفحه عظیم مسی که از شکاف  میتوانید مشاهده کنید، روی تمامی مناظق گرامازای کارت را می پوشاند، روی آن شبکه فین های رادیات بزرگ کارت و روی آن ها فن ها قرار دارند .

 

zi5dijkyql4451unb41e.jpg

 

6 هیت پایپ از درون رادیات اصلی خارج میشوند که 5 تای آنها طول کار را پیموده و از آخر آن خارج میشوند و یکی از آنها برگشته  به سمت داخل و طرف مقابل لوله های دیگر برمیگردد.

 

لوله های ناقل حرارت کارت گیگا به صورت طولی در کارت قرار دارند و همانند بعضی از کولر های شرکت های دیگر از ساختار  U یا S شکل استفاده نمیکنند زیرا گیگا معتقد است مسیر مستقیم بهترین  راه پخش شدن حرارت از این لوله های عظیم درون فین های رادیات است.

 

ey21rjm50qlpioczhsk8.jpg

 

هیت پایپ ها بسیار ضخیم هستند.

 

ممنون از شما گیگابایت که برای  VRM هم از تماس مستقیم با کولر اصلی استفاده میکنید. همانطور که خوانندگان محترم میدانندVRM و سیستم پاور دلیوری داغ ترین بخش یک  کارت گرافیک را تشکیل میدهند و من نمی دانم چرا بعضی از شرکت ها هنوز از کولینگ مستقیم برای  VRM استفاده نمی کنند. شاید دلیل دمای پایین تر این کارت نسبت به مدل های دیگر همین باشد زیرا در کارتهای دیگر که فقط به  یک رادیات روی  VRM  بسنده میکنند و طوری آن را قرار میدهند که Down draft  یا  پس مانده  هوای پرتاب شده  از فن های بالایی سیستم خنک کننده به سمت  VRM آن را خنک کند بنابراین دما در این بخش از  PCB تجمع می یابد و دمای کلی برد و کل سیستم خنک کننده را افزایش میدهد در حالیکه طراحی ویندفورس گیگا با تماس مستقیم روی  VRM   و با کمک سیستم انتقال حرارت فوق سریع بشدت از دمای  VRM  میکاهد. در تست های انجام شده با عکس برداری از روی  VRM با دوربین های حرارتی مادون قرمز مدارهای  VRM کارتهای دیگر  980 ti دمایی بین 80 تا 85 درجه را ثبت نموده اند که دمایی کاملا نرمال برای  VRM میباش و اصولاًدر این بخش انویدیا خیلی مشکل دمایی نخواهد داشت زیرا برخلاف  AMD که در بعضی از مدلها از دمای بالای  VRM  رنج میبرد  در کارتهای انویدیا دمای محدوده  VRM تقریباً در محدوده ایمن قرار دارد و کارت گیگا همین دما را هم به زیر 75 درجه برای  VRM برده است که دست کمی از معجزه ندارد و همین دمای فوق العاده پایین برای این محدوده به این کارت اجازه داده در بسیاری از تست ها حتی  با کارت فوق العاده گران قیمت  EVGA GTX 980 Ti kingpin به رقابت بپردازد و در بسیاری از تست ها از آن پیشی بگیرد و در بعضی از نمونه ها حتی به فرکانس های بالاتری در اورکلاینگ روی ایر دست یابد.

 

 

4x39hx0anuk14ndvlsd.jpg

 

هیت پایپ برگشته به سمت داخل کولر در تصویر مشخص است.

 

گیگا از 6 لوله تماماً مسی غول پیکر به شکل مستقیم و درسراسر طول کارت استفاده نموده است. این لوله ها مستقیم از دل آن صفحه غول پیکر مسی که در نقش رادیات مستقیم  GPU قرار دارد، خارج می شوند و بعد با طی کردن طول کارت در دل شبکه عظیمی از رادیات ها با فین های بسیار چسبیده به هم  گرما را از خود به این فین های عظیم داده و فن ها نیز این حرارت پخش شده را به سمت چپ کارت به داخل فضای کیس خارج میکنند. پره های فن ها با شکاف های روی سطح خود هوا رابه شکلی  Y مانند در لبه های خود تقسیم نموده و بعد آن را محکم به  جداره های مثلثی شکل لبه های فین های رادیات میکوبند. فشار استاتیک این فن ها اینقدر بالاست که در هنگام لود کارت اگر دستتان را نزدیک کناره کارت بگیرید جریان هوای خروجی بشدت قدرتمندی را احساس میکنید. سه فن  کاملاً بی صدا برروی کولر تا 60  درجه سانتیگراد کاملاً خاموش هستند وزیرو دسیبل صدا ایجاد میکنند !درواقع شما دیگر نگران تجمع خاک در کارت گرافیک گران قیمت تان نیستید و با خیال راحت به وب گردی؛ تماشای فیلم و حتی انجام بازیهای سبک میپردازید بدون اینکه حتی یکبار هم فن ها کیک کرده و شروع به حرکت کنند!  چراغ های لد کناره فن  با دو نوشته  silent  و Stop کوچک به شما علامت می دهند اکنون کارت در حالت پسیو قرار گرفته و فقط به کمک رادیات عظیم خود خنک میشود.

 

soqh1gc6ei3cz6j877.jpg

 

درتصویربالا مشخص است که کارت گیگا به دلیل تعدد خروجی ها، اگزوزی در بخش I/O ندارد پس هوای گرم بدرون شاسی رها خواهد شد که وجود یک کیس با تهویه قوی از الزامات است.

 

در این گونه کارتها داشتن تهویه مناسب و یک کیس خوب بشدت مهم است البته  کاربر چنین کارتهایی  احتمالاً از قبل فکر این موضوع را کرده است و اگر نکرده است بهتر است فوری اقدام کند زیرا کارت گیگا در بخش  I/O خروجی های نمایشگر خود هیچ شکاف تهویه ای ندارد (همانند بعضی از مدلهای دیگر غیر رفرنس یا ساختار کولر وپور چمبر کارت رفرنس) و تمام هوای گرم آن از سمت چپ( تکرار سمت چپ باز هم واجب است زیرا  حرارت  اصلا از سمت راست به  PCB مادر برد تزریق نمیشود و این را باید مدیون طراحی مهندسی و دقیق گیگابایت دانست)  کارت گرافیک درون شاسی رها میشود که در صورت وجود جریان هوای مناسب براحتی دفع خواهد شد و هیچ مشکلی نخواهد بود ولی حضور فن های مناسب و گردش هوای قوی در هنگام  استفاده از کارتهای غیر رفرنس حیاتی است.

 

qzj6hbyz59qcm1wz0vk.jpg

 

 

d1sjqcyii7d2yia66usp.jpg

 

تصاویر بالا، معماری جدید رادیات و شکل فین های موجود در آن را نشان میدهد، هوای با فشار استاتیک بالابه شکلی منظم از درون این فین ها عبور میکند و که کمترین توربیلونس را ایجاد کرده و بیشترین جابجایی هوای گرم را انجام میدهد. ضمنا بدلیل عدم ایجاد اغتشاش این فرایند خنک سازی بسیار بی صدا صورت میگیرد.

 

در یک کلام کولرویندفورس کارت G1 از نیروی عظیم مهار حرارتی برخوردار است و در ایجاد توازن بین دما و اکوستیک عملکرد خیره کننده ای از خود نشان میدهد.  کنترل دما برای هیولای داغی چون Ti در محدوده 65 تا 72 در سنگین ترین آزمون های پردازشی کار آسانی نیست و همین باز هم مهر تائیدی بر عقیده بسیاری از  Reviewer هاست که کولر گیگابایت را بهترین در بین همتایان اش میدانند.  صدا به طور مطلق از این کارت شنیده نمیشود حتی با درب کیس باز، بعد از دمای 61 درجه فن ها با دوری بسیار منظم (برخلاف دور فن نامنظم در کارتهایی  که بسته به لود  GPU عمل میکنند ) به آرامی دور گرفته و شروع به کنترل دمای کارت میکند و بعد با رسیدن به دمای 72 درجه با حدود 48 تا 50 درصد دور گردشی خود دما رادر این محدوده نگه میدارد و بعد با کاهش دمای  GPU، الگوی کاهشی خود را تا 55 درجه دنبال نموده و بعد بایک نمودار منحنی بسیار آرام خاموش میشود. در واقع من این آمار و ارقام را با توجه به اطلاعات ارسالی از سوی برنامه Riva tunner  در  Afterburner و چراغ های نمایشگر فیزیکی روی کارت بدست آوردم زیرا شما در این فرایند مطلقاً صدایی نخواهید شنید. این آمار و ارقام نشان از یک  Headroom بسیار مناسب برای اورکلاکینگ دارند که در جلوتربه آن نیز اشاره خواهیم نمود زیرا تا 84 درجه دمای هدف پیشفرض انویدیا هنوز حدود 12 درجه فضا باقی است!

 

 

5t46nj3qbw7tkaeza3qt.jpg

 

نمودار دمای کارت بعد از یک ساعت روشن بودن با حالت Passive بدون فن -یک نمودار تخت و دقیق بدون کوچکترین نوسان عملکرد عالی کولر را نشان میدهد.

 

sqm3ogo9ws5fbmo2nd1.jpg

 

 

شیار های روی هر فن جریان هوا را دقیقاً بدرون کانالهای درون رادیات زیر خود پرتاب میکنند.فشار استاتیک این فن ها اینقدر بالاست که در هنگام لود کارت اگر دستتان را نزدیک کناره کارت بگیرید جریان هوای خروجی بشدت قدرتمندی را احساس میکنید.

 

4jb172nf5ta3gqssggpq.jpg

 

سیستم لایت لد هم بسیار زیباست فقط کمی شاید کار کردن با ان سخت باشد مخصوصا برنامه گیگابایت یعنی  OC Guru خیلی برنامه جامعی نیست و من هنوز هم از After burner  برای مانیتورینگ واورکلاینگ استفاده میکنم ولی برای تنظیم و ست کردن رنگ لد کارت باید از OC Guru استفاده کنید. البته میتوان بعد ازتنظیم رنگ لد با کمک بخش تنظیم ویژوالایز جیفورس اکسپرینس اقدام به دادن یک سری انیمیشن های خیره کننده به لد کنید و ظاهر کارت را بسیار زیباکنید،ا لبته معلوم نیست چرا در بخش برنامه خود گیگا فقط از یک انیمیشن همیشه روشن و یا خاموش! وحالت  Auto استفاده شده است زیرا کنترل پنل انویدیا براحتی قادر است آن را تنظیم کند.

 

bu84zx1o7ysiveq9qjdy.jpg

 

 

سیستم انتقال نیروی این کارت از دو کانکتور  8  پین بهره میبرد که تا در ترکیب با  میزان دریافتی از شکاف توسعه  Pci-e در مجموع تا 375 وات توان مصرفی را برای کارت فراهم کنند(75 وات از  PCI-e و 150 وات از هر درگاه 8 پین) خوب این PCB کاستوم است و گیگا از پایه اقدام به طراحی برد نموده است و مدار تغذیه دیجیتال سفارشی را برای آن ترسیم کرده است. در سیستم پاور دلیوری 6 فاز برای تغذیه  GM200 و 2  فاز برای تغذیه  مموری در نظر گرفته شده است.

 

vcyrhb7j0ly2v189vb45.jpg

 

برد سفارشی گیگابایت بسیار مرتب و منظمی بوده و ظاهری بسیار با کیفیت دارد، سری  G1 Gaming این شرکت واقعا در زمره با کیفیت ترین محصولات دنیای سخت افزار هستند.

 

do8p89j18iko6c5ufx5d.jpg

 

مدارهای تغذیه کارت در تصاویر مشخص هستند، ابعاد برد دقیقا نزدیک به 29 سانتی متر است! که با کولر نصب شده  روی آن تا 30-31 سانتی متر خواهد رسید !



qpka3vvbtocq7qzofprr.jpg

 

من به دلیل هماهنگ نکردن با آواژنگ قادر به باز کردن کولر و تکه تکه کردن کارت  نبودم(بخاطر مسائل مربوط به گارانتی) و البته دلیلی هم نمی بینم. مموری این کارت از نوع  Hynix با شماره مدل دقیق H5GQ4H24MFR-R2C است. آنها طراحی شده  اند تا در فرکانس 1750 مگاهرتز (موثر 7000 مگاهرتز GDDR5 )  عمل کنند.

 

در بخش های بعدی به بررسی عملکرد کارت خواهیم پرداخت و نتیجه گیری جامعی را در باره کارت خواهیم داشت.

 

برای اطلاعات  بیشتر میتوانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

 

بررسی دقیق AA انویدیا :MFAA با نگاهی بر گرافیک کامپیوتری CG

 

 

اولین بررسی عملی GTX970 عالیجناب مَکس وِل!

 

 

نقد و بررسی GTX 970/980 نگاهی به دستاورد هایnVIDIA

 

 

پایان بخش اول

 

 نگارنده مطلب :رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • ارسال 64
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

  • کاربر ویژه

اپیزود دوم از فصل اول !

 

این یک کارت گرافیک نیست ...! یک بولدوزر است!

 

 

نکاتی در باب تست :

 

اولاً باید توضیحی بدهم:

یکی اینکه برای نمایش فریم ریت ها و آمار و ار قام از چند روش متفاوت استفاده شده است، یکی اینکه اقدام به طراحی نمودار نمودیم. برای یکسری بازیها از طراحی نمودارهای رایج در تست ها و اندازه گیری نرخ فریم بازیها استفاده شده است. روش دوم استفاده از توضیح روی عکس ها است که من به شخصه بیشتر به آن علاقه دارم زیرا میتوان رو ی یک عکس اطلاعات زیادی را منتقل نمود و از اینکه دائم به یکسری ارقام ونمودار نگاه کنیم هیجان انگیز تر است.

 

hb0qca6gtmvspjo9gv7.jpg

 

برای اندازه گیری  فریم ها از برنامه فرپس Fraps استفاده شده است به چه صورت؟  خوب برای اینکار ما اقدام به اندازه گیری میزان فریم میانگین بازیها کرده ایم .در واقع تمام آماری که شما می بینید نرخ فریم میانگین بازیهای در حال اجرا هستند.فرپس قادر است  میزان کمینه و بیشینه و میانگین نرخ فریم یک بازی را در بازه زمانی که به دست شما انتخاب میشود محاسبه کند. برای مثال   بنچمارکینگ فرپس پس از 60 ثانیه متوقف میشود و در این 6000 میلی ثانیه همه تغییرات نرخ فریم را ثبت نموده است .این راه مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک کارت گرافیک توسط یک برنامه بینهایت ساده می باشد. برای توضیح بهتر به عکس زیر دقت کنید:

 

 

ouf0df3rc2sn2ezy8dhp.jpg

 

 

 

نکته مهم:

تمام تست ها و بنچمارک های  کارت های  GTX 970 G1 Gaming و GTX 980 TI G1 Gaming با سیستم تست بالا انجام شده  اند. اطلاعات مربوط به مدل رفرنس  GTX 980 Ti   و Fury X   , MSi  R9 390x  وSapphire R9 Fury Tri-X  دیگر کارت های شرکت کننده  از بررسی های سایت  TechpowerUP گرفته شده اند. خوشبختانه سخت افزار تست این سایت خوش نام و دقیق، دقیقاً مشابه سیستم تست ما است! چه شانس خوبی! حتی مدل مین بورد هم با فرکانس  Cpu  یکی می باشند. فرکانس مموری های سیستم ما در حالت  XMP   با فرکانس 2400 مگاهرتز قرار داشتند که XMP را خاموش کردیم تا فرکانس پایه مشابه تچ پاور داشته باشیم هرچند فرکانس مموری خیلی در تست بازی ها تاثیری نخواهد داشت .  البته من دقیقاً نمیدانم کجای بازی ها در چه محدوده ای از محیط بازی تست انجام گرفته ولی از آنجایی که سخت افزار ها مشابه هستند  بعید میدانم تفاوتی وجود داشته باشد.  من برای تمام تست های خودم از فرپس استفاده نموده ام و یک تست 60 ثانیه ای از بازی را گرفته ام که فرپس آن را در یک فایل  TXT  ذخیره میکند و شامل میزان های زیر است:

 

9u5orydzz7dkoqufios.jpg

 

بالا می بینید که  نام بازی، تعداد فریم  رندر شده ، میزان زمانی که در آن بازه نرخ فریم اندازه گیری شده است و میزان های میزان کمینه و بیشینه و میانگین  با اراقام مربوطه ثبت شده اند.

 

دلیل انتخاب این کارتها چند  چیز است:

 

یکی اینکه  R9 Fury X رقیب اصلی کارت ما است، دوم کارت G1 970 ، کارت قبلی بوده است که حدود 7 ماه با آن تجربه داشته ام و آخرین بنچمارک ها را با آن ثبت کرده ام، کارت R9 390X از  MSi هم نسخه رفرش شده 290x است میتوانید درتست حضور داشته باشد  و کارت Sapphire R9 Fury Tri-X هم بدلیل جایگاه قیمت خاص در تست شرکت کرده است ضمناً کارت نسخه رفرنس  980 TI نیز برای مقایسه شرکت داده شده است.

 

تمام بازی ها با نهایت تنظیمات اجرا شده اند و فقط و فقط تنها چیزی که متغیر بوده است  AA بوده  است. در تست های 1080 سعی شده با  FXAA , MFAA   ویا حداقل 2x MSAA  فریم اندازه گیری شود، در 2k  ،رزولوشنی بمراتب عظیم تراز 1080  از FXAA , MFAA   استفاده  شده  است و برای 4K فقط    MFAA  و یا نهایت FXAA  استفاده  شده است، زیرا در این رزولوشن عظیم   بدلیل چگالی بالای سمپل پوینت ها و پیکسل ها تشخیص AA   با چشم تقریباً ممکن نیست و دقت کنید که رزولوشن های عظیم  احتیاج به فریم بافری عظیم دارند پس در  2K , 4K فشار بار پردازشی بر روی  GPU  بسیار بیشتر از زمانی است که  در رزولوشن استاندارد 1080P فعالیت می کند وما نمی خواهیم کارایی کارت را برای اجرای بازی ها با نهایت تنظیمات در 2K,4K  با فعال کردن بی مورد فیلتر های آنتی الیازینگ سنگین فلج کنیم. تاکید روی این موضوع است که تمام تنظیمات در تمام بازی های مورد آزمایش با نهایت تنظیمات گرافیکی صورت گرفته اند .

رزولوشن های مورد تست 1080P, 2560x1440P  و 3840x2160P1  الترا  HD  می باشند.تمام بازی ها تا اخرین ورژن ممکن پچ شده اند . سیستم عامل تا اخرین لحظه اپدیت است که  البته ای کاش نبود(امان از آپدیت های مخفی مایکروسافت!!)، درایور کارت گرافیک هم آخرین دررایور رسمی انویدیا است .برای بازی های تحت موتور فراست بایت از DSR استفاده نشده  و در عوض از  تکنیک اینترنال اسکلینگ خود موتور در باز یهای بتلفیلد 4 و بتلفیلید هاردلاین و دراگون ایج استفاده شده است زیرا این موتور قادر است با حفظ رزولوشن  Native اقدام به چند برابر نمودن سمپل پوینت ها در محیط گرافیکی بازی کند که نتایج آن از بعد کیفی خیره کننده هستند.

 

 اندازه گیری نرخ فریم کاری است بسیار دقیق و طاقت فرسا! هر بازی با هر موتور متمایز و شرایط ساختاری خود، چه شوتر، ایزومتریک، شبیه ساز، ریسینگ، مبارزه ای، Open world ،  نقش آفرینی(اکشن نقش آفرینی، ایزومتریک ،  اونللاین، MMO) و ....نرخ فریم هایی پایه متفاوتی را طلب میکنند و به نمایش می گذارند و درکل باید گفت:

 

پارامتر های دخیل در اندازه گیری فریم یک بازی بسیار زیاد هستند. از یک سو سنتَتیک بنچمارک ها مثل  Valley و 3Dmark نیز  در نمایش توان حقیقی یک کارت گرافیک در بازی ها نمیتوانند معیاری خیلی دقیق بشمار آیند . برای مثال شما اگر به امار ارقام دو کارت  GTX 970  در SLI نگاهی بی اندازید متوجه خواهید شد که امتیاز این کارتها در  3Dmark از خیلی کارتهای قدرتمند تک هسته ای   مثل  GTX 980 Ti  بیشتر است ولی درهنگام اجرای بازی و  APP واقعی متوجه میشویم کارت تک هسته یا قدرتمند نه تنها با انها برابری میکند بلکه گهگاهی از آنها نیز پیش می گیرد. دلیل این موضوع است که بنچمارک های مصنوعی شرایط خاصی از توان واحد های پردازشی را طلب میکنند و در بعضی از مواقع بازیها استفاده های به مراتب گسترده تری از  API های مختلف در هنگام پردازش دارند . من بشخصه خیلی به نتایج تست های مصنوعی همانند تست های مصنوعی که روی  CPU ها انجام میدهند  در کنار استرس تست های مصنوعی ، اعتقادی ندارم ومعتقدم   یک تست برای  validate شدن باید یک  APP روزانه باشد یعنی کاربر در استفاده عادی از آن نتیجه را بگیرد. برنام هایی مثل برنامه های رندرینگ صداو تصویر و یا برنامه های رندرینگ انیمیشن سازی و بازی های سه بعدی بهترین ارزیابی کنندگان هستند. ولی نتیجه این تست های مصنوعی  3Dmark و  unigin را دلیل محبوبیت بسیار زیاد آنها ثبت کرده ایم .

 

 

سیستم تست:

 

Processor: Intel Core i7-4770K @ 4.2 GHz

 

Motherboard:ASUS Maximus VI Hero Intel Z87
 

Memory:Corsair Vengence Pro 2400  16GB/8GB

 

Harddisk: Seagate Barracuda  2TB 7200 RPM 64MB Cache SATA 6.0Gb/s X2

 

SSD:Samsung SSD 850 EVO 120Gb

 

Power Supply:EVGA SuperNOVA 850 G2

 

case:Corsair Graphite Series 230T

 

Graphics

 

Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 Gaming

 

Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming

 

Nvidia Geforce GTX 980 Ti

 

AMD R9 Fury X

 

Sapphire R9 Fury Tri-X

 

MSI Radeon R9 390X

 

softwears:

 

Windows 10 X64 pro

nVIDIA GeForce Driver 358.50

MSI AfterBurner 4.1.1/riva tuner Statistics server

GIgabyte OCguru II  v1.90

Fraps 3.5.99

 

بررسی عملکرد کارت گرافیک:

 

اکنون که توضیحات مربوط را اضافه کردم وقت تست است، احتمالا خیلی ها مستقیماً به این بخش می آیند تا آمار را ببینند پس  بیش از این منتظرتان نمیگذارم.

 

برای اولین بررسی به سراغ 3D mark 2013 رفته ام. نسخه این برنامه آپدیت شده  و تست های کاملی را در خود دارد. در اینجا نه امتیاز کلی بلکه فقط امتیاز گرافیک مد نظر بوده است . امتیازهای کارتهای  GTX 980 Ti   G1 گیگا و کارت   GTX 970 G1 را  از سیستم خود  دارم  و توسط من انجام شده اند. امتیاز بقیه کارتها ، دقت کنید فقط امتیاز گرافیکی کارتها از سایت  Guru3D برای این تست برداشته شده است. برای راحتی یک چارت هم ترسیم شده است :

 

چارت را درسایت عالی و رایگان  Onilnecharttool  ترسیم شده سات میتوانید از این سایت استفاده کنید بسیار راحت و سریع

 

 

45y48ozabyxcovjwcj.png

 

در چارت بالا،  آمار کارت  980 Ti  رفرنس و همه کارتهای  AMD  از  Guru3D گرفته شده  است -کارت  G1 Ti گیگا عملکردی عالی دارد و بدون کوچکترین اوری مستقیم از جعبه بیرون آمده امتیاز 19565 را ثبت نموده است.

 


rpefljmfrbj9uwjbz4i6.png

 

 

امتیاز کارت  GTX 980 Ti G1 gaming با پروفایل گیمینگ

 

tbuf2ijtc0b189ong5.jpg

 

 

تست فایراستریک برای GTX 970 G1  -آن ارقام قرمز روی عکس را برای یا آوری موقع تست ها یاداشت کرده بودیم-!! کارت  G1 970 بشدت اور کلاک شده است -پاور 110-فرکانس بوست 1542 پایدار و فرکانس مموری 7500 که باعث شده امتیاز گرافیکی این کارت 14044 باشد.

 

 

تست بعدی ما  Benchmark unigine Valley می باشد:

 

5gm9nl0ul8vl2pjszk9h.jpg

 

 

 

خوب تست های مصنوعی کافی است بسیار حوصله سر بر هستند!

 

سلاطین برهوت

 

وقت بازی های زیبا و جذاب است. اولین بازی که تست شد بازی  MAD MAX از شرکت آولانچ سازندگان سری جاست کاز است و با موتور داخلی شرکت توسعه داده شده  است . برخلاف فیلم عالی دکتر جرج میلر بزرگ که امسال رسماً دیوانه مان کرد خود بازی خیلی چنگی به دل نمیزند و متاسفانه از  GameSpot  نمره نه چندان خوب  6 را گرفت. از آنجایی که برای بازیهای نه چندان  خوب بررسی نمی نویسم ولی دلیل نمی شود از گرافیک خیره کننده بازی بگذرم - بازی واقعاً روی  PC یک بازی نسل بعدی است .

 

 

خوب کارت G1  افسانه ای در اولین آزمون نابود میکند آنهم نه  درفسقل رزولوشن 1080 بلکه در UHD !

بازی به طور دائم و کامل با فریم 60 به بالا در نهایت تنظیمات روی کارت گرافیک در  4K قابل بازی است:

 

 

wx7aoen72fr5kfwg683.jpg

 

71 فریم در 4K

 

712hbmv41t0m3dzanwr.jpg

 

 

تنظمیات بازی

 

rt7uhrx44hjc2l0shefx.jpg

 

*نکته: بدلیل حجم بالای تصاویر در 2K  4K که با افتر برنر ثبت شده اند (حدود 10 مگ برای هرعکس ) برای استفاده در فروم بسیار کاهش حجم داشته اند و کیفیت شان بیش 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

رمبو در افغانستان!

 

بازی بعدی رئیس بزرگ و افسانه ای است ، بازی زیبای Metal Gear V که موفق شد پا به پای ویچر امسال دومین 10 را از  Gamespot ثبت کند! اگر Fallout 4 هم 10 بگیرد امسال  را میتوان با پرواز از آشیانه فاخته سپری کرد چون همه بازیباز هار سماً دیوانه می شوند. فرصت دست بدهد بک بررسی جامع از بازی خواهم داشت زیرا در زمان عرضه بازی قادر به تایپ کردن نبودم!

 

 باز هم یک پیروزی دیگر در 4k یک بازی بزرگ با نهایت تنظمیات گرافیکی با 60 فریم در ثانیه قفل- کارت GTX 980 ti را میتوان دروازه ورود به UHD Gaming نامید.

 

dsnqku1igshzyxiijw.jpg

 

در 2K نیز داستان همانند قبل است و فریم قفل -بازی متال گیر را روی 1080 تست نکردیم . با توجه به این سطح کارایی دیگر رفتن سراغ 1080 بیهوده بود!

 

ftcz48hizw42b85laedn.jpg

 

تنظیمات بازی

 

qbphk9qj04el3s7zjf8z.jpg

 

 

سایه موردور با بافت های 6 گیگابایتی!

 

بازی زیبای سایه موردور را میتوان یک شاهکار دانست، از هر لحاظ با یک  سبک ایجاد کن روبرو هستیم- گرافیک خیره کننده، داستان، شخصیت پردازی عالی، صدا پیشگی درجه یک، آزادی عمل  بسیار بالا و یک گیم پلی پیوسته و....

 

کارت 980 Ti گیگا قادر است بازی سایه موردور را با نهایت تنظیمات  در 2K  بالای 60 فریم اجرا کند. تمام تنظیمات بازی در نهایت خود قرار دارند:

 

tma60f7effg28uyffn3.jpg

 

نتایج بنچمارک الترای بازی در 2K  بین  970 G1   و GTX 980 Ti G1 درعکس زیر:

 میزان اسکلینگ کارایی در این بازی بسیار دقیق است و از آنجایی که قدرت 980 Ti دقیقاً با دو کارت 970 برابری میکند ما شاهد یک بوست دو برابر در نرخ فریم هستیم: از 35 به 67! دو برابر شدن فریم در این بازی فوق سنگین نفس گیر است.

 

dppc96qb9dxwdi5y8885.jpg

 

 

mbzwjkds2v9aoiuel4.jpg

 

 

اسکرین شات بالا نرخ فریم را 20 نشان میدهد بازی در الترا با آنتی الیازینگ ترانسپرانسی و  از همه مهمتر در  4k  ثبت شده، کارت تست GTX 970 G1 بوده است- میزان رم هم 4000 مگابایت پر شده است (قابل توجه ایراد گیری های بیمورد در مورد حافظه کارت  970)

 

عکس زیر همان صحنه با همان تنظیمات روی  GTX 980 Ti  G1 گرفته شده است باز هم شاهد دو برابر شدن فریم هستیم! 47 فریم در  4K الترا یک نتیجه عالی است.

*تست 1080 بی مورد است  زیرا Ti بازی را در 1080 محو خواهد کرد.

 

xv65arqw5zj6scso1g98.jpg

 

 

گرگ سفید

 ویچر 3 بهترین بازی RPG چند سال اخیر است حتی برای من که عاشق اسکایرم هستم این بسیار سخت است ولی با تمام وجود آن را تائید میکنم! ضمناً یکی از چالش برانگیز ترین بازیها برای اجرا با نهایت تنظیمات و در رزولوشن های QHD,UHD می باشد.باز هم پیروزی پشت پیروزی! کارت G1 عملکردی تحسین برانگیز دارد.

 

در نمودار زیر از آمارهای سایت TechPowerup کمک گرفته شده است.

 

wmi3ll50yz5fqz3e0r.png

تست من روی کارت جدید در نهایت تنظیمات انجام شده است. همه چیز به جزء انویدیا hair work غیرفعال است- 100 فریم در 1080P-   لطفاً یک پنل با رفرش 144 هرتز تهیه کنید!

 

e4ygkliqg8wep9dqq9v6.jpg

 

ویچر 3 در 4k الترا نزدیک به 45 فریم ، عالی و بی نظیر

 

e9hbhdcu2osvpyyitsv.jpg

 

فریاد !

 

Far Cry 4 عالی است وبی نظیر ،شاید کمی شبیه 3 باشد ولی چه بهتر ! موتور دنیا از دل کرای انجین کرایتک که برای ساخت فارکرای 1 با یوبی همکاری داشت خارج شد- اکنون این موتور بسیار قوی وخوب عمل میکند- گرافیک فارکرای 4 براستی نسل بعدی است-

 

بجز کارتهای خودم بقیه از تچ پاور

 

 

879k32y3i1j3dur9sy5r.png

100فریم در 1080-لطفا به فکر خرید نمایشگری 144 هرتز باشید ! کاری که خود من قصد انجام آن را دارم!

 

تنظیمات بازی

 

5rsw3h1u3zywqskcredf.jpg

 

فار کرای بالای 60 فریم بروی Ti  با تنظمیات الترا و رزولوشن  2K-  رزولوشنی بمراتب عظیم تر از 1080-

 

zartl0a0h49mbdotb78.jpg

 

 

میدان نبرد

 

همه بتلفیلد ها هم گیمپلی جذابی دارند، چه انلاین افلاین و همگرافیک خیره کننده چون زیر نظر  Dice و با موتور  فوق العاده  Frost Bite ساخته میشوند. گرافیک نسخه Hardline خیره کننده است و براستی به  CGI نزدیک شده ایم-

 

G1 Ti در اجرای بازی با هر نوع تنظیمی مشکلی ندارد.

 

بازی روی الترا با رزلوشن200%  اسکیل شده اجرا میشود یعنی درواقع برابر با همان  4K

 

ssjzauif7y0nngtu0mgl.jpg

 

نرخ فریم رویایی است .

 

در سکانس های رانندگی خود  DICE بازی را روی 30 فریم قفل میکند!من این موضع را نمی دانستم وکلی دنبال دلیل کاهش فریم از  60 به 30 گشتم! معلوم نیست چرا فراست بایت عادت دارد ریسینگ را با 30فریم ارائه کند - یکی از دلایل تعویق افتادن نسخه جدید  nfs برای Pc  همین بوده است. تیم توسعه دهنده قصد دارند بازی را برروی 60 فریم اجرا کنند.

 

nemhesejr61n7qpzrzo4.jpg

 

هیچ بازی مدرنی قادر به چالش کشیدن  کارت گرافیک  نیست -

 

s7ygx2y8awc2glmus9rl.jpg

 

 

بدلیل محدودیت تعداد عکس دنباله بنچمارک ها را در بخش های بعدی پیگیری میکنم-سعی شده بازی های مختلفی تست شوند و تقریباً همه عناوین مهم مورد بررسی قرار گیرند.

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

اپیزود دوم از فصل دوم.......

 

نکته:منظور از 970 همان مدل  GTX 970 G1 است و منظور از  980 Ti همین کارت بررسی -برای کم شدن میزان تکرار ها  از تکرار مدلها پرهیز میکنیم-ضمنا اگر دوستانی مایل بودند اسکرین شات خاصی را با کیفیت اصلی PNG-TGA مشاهده کنند در همین جا اعلام کنند تا جای آپلود شوند و بتوانند بررسی کنند - بدلیل محدودیت های حجم صفحات کیفیت عکس ها بشدت کاهش یافته است .

 

برای تست های این بخش به سراغ بازی های مشهوری رفته ایم  تا به دنبال یک چالش پیش روی بگردیم البته پیدا کردن  یک تست سنگین کاری است  سخت زیرا بازی های کمی هستند که برای این کارت چالش ایجاد کنند.

 

Crysis 3 اولین تست ما در این بخش سنگین ترین تست است - بازی دنباله عنوان انحصاری  Pc  است که سالها پیش نشان داد گرافیک نسل جدید یعنی چه-

 

بازی را روی 970 و 980 TI تست کرده ایم-الترا های به ترتیب در  2k و 4k  بدون  AA

 

970  در 2K

 

8vyhh75dpq9iu95dk0.jpg

 

 

970 در 4k - البته غیر قابل بازی

wminsdrpg2lnup6g0w.jpg

 

980 TI در  2K

 

یک نکته بازی کرایسس 3 در 4K  دقیقاً نصف فریم 2K را نمایش می دهد-در هردو کارت مشخص است.

 

v1nkqi80wmmogncoixhq.jpg

 

980 TI در 4K

 

s0fpmsyhr8szmwgmz1f.jpg

 


تنظیمات کرایسس 3

 

 

k7gfp3xzdvees29p62no.jpg

b5ulasmnhogbm94oh1e4.png

 

جدول مقایسه کارایی کارتهای برجسته امروزی در این بازی سنگین

 

 

AC:Unity دومین بازی سنگین تست است ،متاسفانه موتور انویل اصلاً بهینه نیست و کلا بازی را بسیار مشکل دار نمود - البته با عرضه پچ بازی درست شد ولی با زهم مشکلات ساختاری در آن باقی ماندند. برای گرفتن 60 فریم در2K+4K حتما به مولتی  GPU نیاز است.ضمنا بازی با نهایت تنظیمات تست شده و از  AA مخصوص TXAA استفاده شده است. تمام  nVIDIA  Gameworks ها نیز فعال هستند.

 

بجز  اراقام کارت های خودمان بقیه از تچ پاور جمع اوری شده اند.ضمنا این چارت توسط خودم ترسیم شده و از جایی کپی نشده است.

 

3646wr4qlvn3adu5v2ao.png

بازی فقط در 1080  البته  الترا فریم 60 میگیرد.

 

980 Ti در حال اجرا در  2K  الترا +TXAA دلیل صافی بیش از حد بازی ترکیب همین دو رزولوشن سنگین  وفیلتر  AA قوی است.

 

waw9q37uvkb1aqyst4dv.jpg

 

 

 AC Black flag رابشخصه بیشتر ترجیح میدهم . گرافیک زیبا ، گیم پلی ماجراجویانه ، کلاً یکی از بهترین قسمت های سری بود و نمره 9 درمقابل 7 unity خود گویای داستان است.خوشبختانه موتور نسخه پرچم سیاه خیلی بهینه تر است و بازی در  2K  الترا با همه انویدیا گیم ورکز ها فعال و فیزیک دود و پارتیکل 6 فریم میدهد که با توجه به گرافیک خیره کننده بازی بی نظیر است.

 

980 Ti در حال اجرا- دما هم در محدوده زیر 70 قرار دارد یک پیروزی بزرگ برای  Gigabyte

 

rogo06z26ve88hyynz4x.jpg

 

 

نکته: حتما از خود می پرسید رضا چند بازی نصب شده دارد ؟! خوب حدود 100 تا! تست باید جامع باشد با دو تا بازی فریم گرفتن که نمی شود گفت بررسی انجام شده است.

 

Watch Dogs بازی مشهور بعدی است و بازی را در زمان عرضه در فروم بسیار بررسی کردیم و کلی مد و بهبود گرافیکی پچ و ...عرضه شد. ولی همچنان بازی انطور که باید بهینه نبود و شاید میکرو استاتر هایی در گذر از محیطهای خاصی از بازی مثل حرکت از یک خیابان به طرف دیگر بودیم -G1  به این چیز ها سرش نمی شود!

 

بخش تست های من در الترا و 2Kگرفته شده است- دو عکس برای مقایسه میزان تاثیر آنتی الیازینگ گرفته شده اند -دقت کنید عکس بالا بدون هیچ گونه فیلتر  AA گرفته شده است- واچ داگز تعداد زیادی  AA را پشتیبانی میکند  fxAA- SMAA-TXAA و تمپورال  AA  و ...که قویترین آنها  SMAAکلاسیک است و بعد از آن TXAA انویدیا گیم ورکز-

 

عکس یک بدون  AA - الترا 2K بیش از 80 فریم برای این بازی سنگین. بازی واچ داگز بسیار  AA خور است- حتی در رز عظیم  1440p بازی مشکل لبه های ناهموار داردو از جذابیت ذاتی گرافیک بازی و واقع گرایی آن میکاهد .البته همه گزینه های بازی تا نهایت خود هستند .

 

zcsxgj0cfu5a3rfs1k5r.jpg
 

عکس زیر همان صحنه همان رز، با همان تنظیمات+ 2x MSAA را نشان میدهد .تفاوت از بعد ویژال قابل مشاهد است ولی بالاترین تاثیر روی نرخ فریم ایجاد شده ، دراپ حدود 20 فریم چیز کمی نیست و اگر این فریم در محدوده های خطر وجود داشت این روشن کردن  AA می توانست بازی را کلاً غیر قابل بازی کند. ولی همچنان G1 gaming فریم را بالای 60حفظ نموده است و یک توازن عالی بین نرخ فریم و کیفیت تصویری داریم.البته  میتوان از  TXAA استفاده نمود و نتیجه بسیار بهتری گرفت !عکس سوم

 

1octisud7tlg03ugzxy2.jpg

 

 

عکس سوم تاثیر بسیار زیاد  TXAA عالی انودیا را نشان میدهد فریم دهی این فیلتر کمی از  MSAA بهتر است ولی کیفیت تصویری بمراتب بهتر میدهد : به لبه های چراغ هی آبی رنگ دقت کند در سه تصویر:

 

s7tktvzgbu0ywh6pmn1c.jpg

 

 

چارت زیر را برای مقایسه ترسیم کرده ام، آمار بقیه کارت ها از دیتای تچ پاور گرفته شده است.

 

ig72okf1p6qir486wj.png

 

Tomb raider نسخه سال 2013 بی نظیر بود، برای عشاق لارا این بهترین فرصت برای  دیدار با محبوب ترین شخصیت بازیها بود. بازی روی کارت های  970/ 980 TI  تست شده است نتیجه  Average FPS مهم است- در رز 4K بازی برروی  TI براحتی قابل بازی کردن است زیرا فریم روی 60 قفل است- یک پیروزی بزرگ دیگر برای اجرای  4K-

 

4c5ue4byqlu5ku8fa7ui.jpg

 

 

دزد قهار ما Theif بزرگ با تنظیمات زیر تست گرفته شده است نتیجه بنچمارک ها در  2K,4K انجام شده است:

 

بازی در 2K الترا با  Reshade و مستر افکت بروری Ti مثل اب خوردن است!

 

0190wfckqtrvvoeoa0r.jpg

 

6esrxqmjagkipjkmkb8.jpg

 

 

زمین میدان نبرد 4!

 

بتلفیلید 4را بسیار دوست دارم ، چه گرافیک چه گیمپلی همه چیز عالی است. موتور فراست بایت در الترا های گرافیک خیره کننده ای دارد و ضمناً چالش برانگیز هم است! بازی دو سبک افزایش رزولوشن دارد- یکی به مثل همیشه با تغییر  در رزولوشن  Native ویکی هم استفاده از سیستم سوپر سمپلینگ بازی که با افزودن به چگالی بافت ها بر وضوح و کیفیت آنها می افزاید . در هردو حالت بازی رسماً نابود شده است- در  4K ما بیش از 70 فریم در بخش افلاین میگیریم و با سوپرسمپلینگ هم باز 60 فریم!

 

در 1080  بدون هیچ گونه  AA  ما 200 فریم میگریم !

 

yekxe2rjwc2wls341f36.jpg

 

 

در  4K  بدون  AA :

 

822hp11i0r7fpvf7x38.jpg

 

در 2K و سوپر سمپلینگ 150%    فریم قابل بازی  دیگرجای هیچ حرفی را باقی نمیگذارد زیرا در رز 1440ما با 150% افزایش سمپل پوینت روبرو هستیم.

 

1k7pz4g026e03gujm7sk.jpg

 

 

ضمناً اصلا به منتل هم نیازی نیست!!!............

یکم سر به سرطرفداران  AMD هم بگذاریم!

 

 

Far cry 3 قربانی دیگر ما در  4K  است - بازی الترا  dx11 و با  2XMSAA براحتی قابل اجرا است  70   فریم در یک اَبَر رزولوشن:

n9dt2yn38tmk95ab5jnm.jpg
 

 

Call of Duty AW بازی بزرگ بعدی است که گرافیکی براستی نسل بعدی دارد ولی در بخش مدیریت حافظه کمی مشکل دارد و میتوانید با گرافیک های زیر 3 گیگ بافر مشکل ایجاد کند. اجرای بازی در نهایت جزییات با  AA سنگین یک چالش اساسی است و  کارت ما هم عاشق چالش!

 

عکس یک :

970 در حال اجرا الترا بدون  1 AA

 

45bosrqxre2vcygiy45b.jpg

 

سنگین ترین محیط بازی از لحاظ نورپردازی برای بنچمارک انتخاب شده است :

 

980 Ti در حال اجرا الترا - نزدیک به دو برابر فریم گرفته ایم. بسیار هم عالی

 

swasocu17gulawp72v1w.jpg

 

 

Dying Light بازی محبوب من بوده است بخاطر علاقه زیاد به سری  walking dead و خود سری بازی های  Dead island -بازی از یک سری انویدیا گیم ورکز ها پشتیبانی میکند. تنظمیات برای همه تست ها روی نهایت خود است و ضمنا ترسیم مسافت در اوج خود قرار گرفته است.

 

دو تست اول برای  970 به ترتیب در  2K و  4K

 

ve979d1wqbzbzcrwapp.jpg

 

 

در 4k بازی به دلیل  نیاز به فریم بالا داشتن با فریم 30 قابل بازی نیست:

 

ghtach8ky79gzxr3nta.jpg

 

 

نوبت به غول میرسد - نرخ فریم دو برابر نشده است ولی بین 20 تا 30 فریم  اضافه شده است:

 

 TI در 2K

896mn6n7o4ijhqr1s6ir.jpg

 

TI در 4K

 

'گرافیک بازی در  4K  خیره کننده می شود.

 

9ro7icp6ca9ziesksjkl.jpg

 

 

بنچمارک Hitman  نسخه ابسلوشن  هم موردبررسی قرار گرفت - بنچمارک بسیار دقیقی است و تقریبا  از تمام توان پردازشی استفاده میکند:

 

تنظیمات

 

2p78qlo664wo26lm8ey.jpg

 

 

نتیجه:

بازی در  4K  قابل بازی است

 

ny7t6ftlau1fgs6dvu.jpg

 

 

is9p7fde3g5h8s097ie.jpg

 

 

 

پایان بخش دوم تست ها

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

داستان سر دراز دارد! بخش چهارم ............

 

Ryse  پسر روم تست بعدی با موتور Cry Engine اول برای  Xone توسعه داده شد ولی روی  PC  می درخشد.بازی در نهایت تنظیمات در 1080 نزدیک به 140 فریم میدهد! این در حالی است که ایکس وان بازی را در 900p  , 30 FPS اجرا میکند!؟

 

140  فریم در یک بازی سنگین

 

2bd8vcjo9dc6he5y5.jpg

 

 

rxg1lty55j3ek32wxj8o.png

امار از سایت تچ پاور + بجز کارتهای 980 TI G1 و 970 G1

 

جالب اینجاست که  G1 کوتاه نمی آید و در 2K  به نابودی بازی ها کمر بسته است :100 فریم در  2K:

 

k2rk5s1taino9yl0tuj1.jpg

 

TRINE 3 یکی از زیباترین بازی های سالهای اخیر است باور کنید ، گرافیک این بازی از پیشرفته ترین متدهای خلق محیط سه بعدی و نور پردازی و آمبینت و پست و پراسسینگ بهره میبرد:

 

الترا 4K این بازی با 80 فریم قابل بازی است :

 

1tf9jtxyoo6giluxleh.jpg

 

 

تست بنچمارک  GRID auo sport برای احترام به کد مسترز

 

1lqbwacyd2cclwz97qgw.jpg

 

 

Dark souls 2 بازی مورد علاقه من است - شخصیت های بسیار قدرتمندی را در آن ایجاد کرده ام - بازی با هر تنظیماتی روی این کارت بالای  100 فریم خواهد داشت زیرا موتور بازی ماهیت سبکی دارد اکثر موتور های ژاپنی و شرقی اینگونه هستند. ولی ما برای گرافیک بازی از مدرن ترین نسخه  Reshade+Mastereffect استفاده کرده ایم که سیستم نوپردازی بازی را کلاً عوض نموده است و موشن بلار بسیار زیبایی به آن اضافه کرده است.

بازی در 2K  الترا با این مد روی 60 قفل است که برای من یک رویای به واقعیت تبدیل شده است:

 

aqdg0ujkh647pphz317q.jpg

 

سیستم نورپردازی بازی کانلاً اورهال شده است.

 

9idppfrigf3m5gnguzh.jpg

 

همه بازی های گیر باکس خوب هستند - Borderlands 2 GOTY بهترین است-بازی برای این کارت یک بازی اندرویدی است ولی با مستر افکت شاید کمی چالش ایجاد کند.

 

الترا های با مستر افکت بسیار سنگین :

 

برای کارت 970

 

zo0oa3fcmi65hmyqg1p.jpg

 

 

برای 980 Ti

 

با مستر افکت هنوز هم بازی زیبا است:دپ تو فیلد که بعث تاری پس زمینه شده است بوردر2 را از همیشه مخوف تر نشان میدهد

 

x9xc93jl6am5kjdt6ky.jpg

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

خوب دوستان گرامی و عزیز تست فعلاً کافی است هرچند شاید بگویید پس   GTA V? خوب باید بگویم  GTA V  من نسخه اصلی تحت سوشال کلاب است و درزمان نگارش مقاله برای چند ساعتی سرور هایش در حال بروز رسانی هستند پس اجازه لاگین شدن ندارم ! ِ بازی دراگون ایج هم یک پچ مهم دارد که هنوز فرصت نکردم دانلود کنم  و اورجین هم یک پیله اساسی است آن هم نسخه اصلی( ادم را از خرید بازی اصلی پشیمان میکنند پلتفرم فقط استیم!) بازی Project Cars و مورتال کمبات ایکس هم در کنار نسخه جدید بازی The Vanishing of Ethan Carter REDUX  که همان بازی قدیمی فقط پورت شده درون آنریل انجین 4 است را گذاشته ام برای فردا ،بدلیل اینکه این بازی ها هنوز به نسخه های نهایی پچ نکرده ام.

 

بازی های تست شده در بررسی  دقیق  GM200

 

gflv9kjrz4nl0odxw27.jpg

 

 

بگذارید یک نتیجه گیری کلی داشته باشیم تا بعد بقیه تست های بالا و همچنین چند سوال دوستان درباره نوع مشخصات سیستم را توضیح دهم.

 

 

در اینجا سعی کرده ام در چند بخش دقیق نتیجه گیری کنم، زیرا این کارت یک محصول گران قیمت است و ما از آن توقع داریم که ارزش قیمت بالای خود را نشان دهد پس با من باشید زیرا کم کم به پایان بررسی دقیق و کامل این کارت گرافیک برجسنه نزدیک می شویم:

 

اول بگذرارید به یک سئوال پاسخ دهیم :(نوشتار ترجمه شده از Techpower)

 

"آیا ما به 12 گیگابایت حافظه ویدئویی نیاز داریم؟ سعی شد  در تست ها هم نگاهی به میزان  اشغال حافظه داشته باشم و میانگین آن را در چند بازی مدرن بررسی کنیم نتیجه خیلی جالب بود: برای بررسی این موضوع در 4k  به میزان اشغال حافظه توسط بازی ها پرداختم.  محاسبه میانگین  که البته سخت است ولی باید گفت که به میزانی برابر با 2800 تا 3200 مگابایت در سنگین ترین شرایط رسیدم البته دقت کنید که این ارقام میانگین هستند و با تغییر رزولوشن و افزایش یا کاهش میزان آنتی آلیازینگ میتوان این آمار و ارقام را تغییر داد. بررسی های من نشان دادند که 12 گیگابایت  حافظه کاملا  Overkill خواهد بود. 8 گیگابایت هم کمی آینده نگری دارد ولی با زهم میزان خیلی بالایی است حتی همین 6 گیگابایت حافظه هم اکنون زیاد به نظر میرسد . هر دو کنسول ایکس باکس وان و  Ps4  برابر با 8 گیگابایت حافظه دارند که  فقط 4.5 تا 5گیگابایت آن در دسترس بازیسازان است ، پس شک دارم توسعه دهندگان پا را از آن حیطه فراتر بگذارند."

 

به نوشتار تچ پاور این را هم اضافه کنم که استفاده از  Vram و در واقع   بکارگیری هوشمندانه آن به عهده  بازیسازان است . یکی از بازی هایی که بشدت  از میزان مدیریت حافظه رنج میبرد بازی Call of Duty: AW است که بدلیل ماهیت موتور سعی میکند برای جلوگیری از تکسچر استریمینگ (که در آن شما شاهد لود شدن دیر یا اصلا لود نشدن تکسچر ها و بافتها بعد از لود شدن مرحله هستید) بخش های عظیمی از  Vram را با تکسچر ها پر کند تا بتواند سریعتر در  فریم های جلوتر و یا حتی کل مرحله آنها را بارگذاری کند و این بازی هر کارتی با زیر 3 گیگابایت حافظه را دچار مشکل خواهد نمود. پس استفاده صحیح و بهینه و دقیق وابسته به تیم سازنده بازی و موتور بازی و خصوصیات کلی بازی میباشد. بررسی نشان میدهد 8 گیگابایت حافظه اصلی و  4گیگابایت حافظه ویدئویی کاملاً برای اجرای بازی های مدرن امروزی مناسب هستند و هر چیزی فراتر از این ارقام توسط بازیها بندرت  به کار گرفته خواهد شد .

 

نتیجه گیری :

 

 

xodpg5nlmhbg1208e6bk.jpg

 

 خوب باید گفت که بین نظرات وابسته به تفکر شخص و حقایق( subjective opinions  VS Facts) یک خط دقیق و مشخص وجود دارد. برای مثال زیبایی ظاهری و یا ایراد گرفتن از ظاهر یک چیز را میتوان در زمره نظرات وابسته به تفکر شخص دسته بندی کرد و حقایقی مثل دمای یک کارت گرافیک یا نتایج بنچمارکنیگ  را جزء خوب...حقایق دانست! ا اعداد و ارقام دروغ نمی گویند....البته اگر آنها را از خود در بیاوریم !!!!! که در این زمینه برای ما ممکن نیست و تست های میدانی خیلی زیادی آن بیرون در جهان پهناور اینترنت وجود دارند که چند صدم ثانیه بعد مچ ما را رو میکنند و تست ما را Invalidate پس برویم سراغ حقایق!!

 

از کجا شروع کنم و قلم در دست حیرانم و....همانطور که پیش بینی شد  کارت غیر رفرنس  GTx 980 Ti حتی قادر به شکست دادن تایتان گران قیمت بود. افزایش کارایی بین 10 تا 15 درصد در مقایسه با کارت مرجع  نیز براحتی قابل مشاهده است.بعضی از دوستان اشاره به  SLI کردند ،خوب  SLI اکنون بسیار پالیش شده است و دیگر مشکلات خاصی نداریم ولی دقت کنید که همیشه حضور یک کارت تک هسته یا بسیار قوی خیلی بهتر از دو کارت است - SLI مصرف بیشتر دمای بیشتر و مشکلات پروفایلینگ هم دارد که باید درنظر گرفت، ضمناً  برای کارت 970 که دوستان اشاره کرده بودند هنوز هم با 3.5+500  عالی عمل میکند و در 1080 بهترین و کم مصرف ترین کارت است. دقیقاً نمی دانم بازیسازان کی بدرون آن 500مگ اضافه و بالای 4 گیگ تپ میکنند و باز یهای میسازند که همیشه 4 گیگ یا بیشتر ازآن را در حال اجرا اشغال میکنند تا  بخواهم  دقیقاً برای آینده نگر بودن محصول  نظری داده باشم ولی حدس میزنم که کارت تک هسته ای قوی تر آینده نگرانه تر است.

 

حال باید به رقیب اصلی کارت اشاره یا هم بکنم که بررسی بدون آن ناقص خواهد بود.

 

کارت  AMD fury X با حافظه  HBM و و عده های دو سال اخیر   AMD  بازنده اصلی میدان است، حافظه HBM  کاری برای نجات  Fury از شکست نکرد، اختلاف کارایی در بعضی از تست ها آنقدر زیاد است که کارت AMD را نسل قبلی نشان می دهد و این در حالی است که قیمت کارت  G1 فقط حدود 30 دلار! گرانتر از کارت  fury X  می باشد. قیمت های دقیق این دو کارت حدود 689دلار (در زمان نگارش مقاله در سایت  Newegg) برای  G1 و برای  کارت  Fury X حدود 649 دلار است .

 

 

z8hz73zojnx6yvqofka8.jpg

 

دما و صدای تولیدی دو رکن اصلی  در انتخاب کارت غیر رفرنس :

 

دمای کارت مرجع در تست های انجام شده تا 84 درجه ثبت شده و محدود شده به وسیله انویدیا است، نگارنده تجربه شخصی با کارت مرجع  980 Ti ندارم و کلاً ترجیح میدهم سمت کارتهای با طراحی کولر وپور چمبر نروم( صدای آذار دهنده). محدوده دمای  عملیاتی کارت  G1حدود 72 درجه می باشد که از 33 درجه در حالت بیکار شروع و به نهایت دمای 72 درجه ختم می شود. بعد از ساعت ها تست دمایی، (باور کنید دوستان ساعات زیادی به تست و بررسی کارت پرداختم) عملکرد کولر گیگا عالی است . دقت کنید که گیگا قابلیت  Idle fan Off را هم به کارت افزوده است، ویژگی بسیار مهمی از بُعد اکوستیک و  تجمع نشدن گردو خاک درکارت گرافیک نیز یکی دیگر از برتری های این نسخه از کارت نسبت به مرجع آن است.در کارت مرجع خبری از بک پلیت نبود، اینجا یک مدل زیبا از آن داریم!

 

دما در تمام تست ها ثبت شده است قضاوت باشماست ، ضمناً در این نسخه که یک نسخه ریتیل است و نسخه مخصوص بررسی کنند گان نیست من اصلا به کویل واین برنخوردم، مطلقاً زیرو کویل واین روی این سمپل با کیفیت .

 

کولر ویندفورس 600 واتی گیگا اصلاً شوخی ندارد. ماندن در محدوده دمای 70 درجه در 95% تستها در الترا های اند گیمینگ یک پیروزی عالی است. پس گیگا  چیزی حدود 10 تا 15 درجه ترمال هد روم برای ما ایجاد کرده است. فقط یک نکته منفی :قبلاً هم اشاره کردم در بخش خروجی های کارت به دلیل حضور 6 عدد خروجی نمایشگر هیچ گونه اگزوزی  برای هوای گرم وجود ندارد و گیگا روی یک کانفیگ مناسب و قوی Push/pull  هوایی در شاسی شما حساب کرده است. صدای کارت در اوج مصرف و کار به 40 تا 41 دسی بل میرسد که با درب بسته کیس به سختی قابل تشخیص است. من با درب کیس بسته صدایی از این کارت نشنیدم و این کارت حتی از صدای پمپ واترکولر و صدای فن های خنک کننده کیس بشدت کم صدا تر بود و با وجود فن ها و یا پمپ واتر کولر شما به سختی قادرید از اکوستیک این کارت ایراد بگیرید. در بعضی از تست از coil wine ایراد گرفته شده باید بگویم زیرو کویل واین در این سمپل ! که یک نمونه ریتیل است و من بعنوان خریدار خریداری کرده ام و نمونه خاص برای  Reviewer ها نیست. من حتی  Vsync را در سبک ترین تست ها  خاموش کردم، به سختی میتوان ردی از ناله کویل واین جست . البته کویل واین در بازار خارج از طریق سیسم  RMA قابل تعویض است ولی در داخل فکر نمیکنم برای کویل واین شرکت های گارانتی کننده محصولی را تعویض کنند.

 

rn3h4s1ywxzys05u10.jpg

 

 

مصرف: چه کسی به آن اهمیت میدهد!!(البته با ذکر یک نکته)

معماری مکسول انویدیا بسیار در میزان مصرف انرژی راندمان و بازده مناسبی دارد و کارت  GTX 980 Ti  G1 نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته میزان مصرف این کارت با توجه به اورکلاک سنگین کارخانه ای کمی بالاتر از نسخه مرجع می باشد که البته با توجه به چیزی که بدست می آوریم بسیار نا چیزاست و  TDP بالاتر کارت  اجازه هدروم اضافی برای اورکلاک کردن ورای این اور سنگین را با توجه به طراحی عالی برد و کولر و خنک کننده  VRM میدهد.

 

پاور سیستم تست ،  EVGA Supernova 850w G2  می باشد یکی از بهترین پاور های موجود در بازارکه برپایه پلتفرم Ledex  از سوپر فلاور توسعه یافته است. به عقیده بسیاری این پلتفرم سوپرفلاور یکی از بهترین و دقیقترین و بهنیه ترین پلفرم های مدرن منابع تغذیه در دنیاست. من ابزاری برای اندازه گیری میزان مصرف در اختیار نداشتم و راستش را هم بخواهید تا زمانی که فقط میزان صحیح منبع تغذیه را انتخاب کرده باشم که این انتخاب بسیار حیاتی و مهم است و تمام سیستم و عملکرد آن را تحت شعاع خود قرار خواهد داد( انتخاب پاور نامناسب باعث ایجاد ناپایداری به شکل کرش ، هنگ؛ ریست، خاموش شدن و یا روشن نشدن  شده و ضمنا در شرایطی خاص باعث ایجاد  آسیب های جدی به سیستم میشود) خیلی میزان مصرف برایم اهمیتی ندارد.

 

 میزان مصرف برای این کارت  در یک سیستم دقیقاً مشابه سیستم تست ما( یک سیستم مدرن امروزی با  CPU i7 و مین بورد طراحی شده برای بازی  که البته معمولا شامل تعدادی دستگاه های ذخیره سازی(HDD/SSD) و تعددای  فن  قدرتمند و نهایت یک ODD ، فقط برای خود کارت G1 حدود 12 وات برای حالت بیکار و 293 وات برای اوج گیمنیگ آن محاسبه شده  است، البته پیک  توانی که این کارت از پاور کشیده است حدود 359 وات محاسبه شده که البته این  کارت گرافیک هیچ گاه به طور دائم چنین توانی رامصرف نمیکند. برای یک عدد از این کارت ها یک پاور مناسب از یک برند معبتر با 600 وات توان خروجی پیوسته نیاز دارید و برای   پیکر بندی  SLI به یک پاور با کیفیت با 850 وات توان خروجی پیوسته نیاز است.

 

5cbynd7907v8yrggqc6h.jpg

 

 

خروجی های تصویر: ترکیب بینظیر بهترین های خروجی دهنده  با کمک چیپ  TMDS انحصاری گیگا و قابلیت  Flex display این شرکت نصب و راه اندازی سیستم های مولتی مانیتور سوروند را به راحتی آب خوردن، امکان پذیر میکند. کارت مرجع  GTX 980 ti باقیمت 650دلاری چیز ارزانی نیست و  گیگابایت حتی 40 دلار هم گران تر است ولی آن 40 دلار اضافه ارزش تک تک  پول خرج شده را دارد.

 

 

کارایی در باز یها :

 

این کارت در رزولوشن 1080 بازی ها را محو میکند! پس به جزء در هنگام استفاده از یک پنل 1080 با رفرش ریت بالا 144hz به بالا سراغ این کارت نروید. در اینجا بحثی نمی ماند، ما انتظار داریم که این کارت عملکرد خوبی داشته باشد زیرا این یک کارت High-End انویدیا است و از نظر ما آنها باید در رده بالاتری از استاندارد قرار گیرند و کارایی خود را نشان دهند زیرا همیشه  پول زیادتری برای چنین محصولی طلب میکنند. این کارت کارایی خیره کننده ای از خود به نمایش گذاشت.در WQHD 2560x1440 که بهترین نقطه برای استفاده از این کارت است تقریباً بازی وجود ندارد که به بهترین و روان ترین شکل ممکن اجرا نشود  ضمناً باید اشاره کنم که این کارت  قادر به اجرای خیلی ازبازی ها در UHD نیز است، نرخ فریم بالای 40 و تنظمیات الترا و در تعداد زیادی از بازیهای مدرن و سنگین کار آسانی نیست. توان پردازشی عظیم این نیروگاه با 6 گیگابایت حافظه قابل اورکلاک، مانور بالایی به شما برای انجام بهترین بازیهای روز در نهایت تنظیمات گرافیکی را میدهد. این کارت بعد از تایتان X دومین شاهراه به سمت UHD است که البته با قیمتی بسیاررقابتی تر عرضه شده است. درایورهای انویدیا عالی هستند و افزودن کارت دوم به این هیولا  قادر به محو کردن  4K خواهد بود! اکنون  SLI  و پروفایل های  Multi-GPU انویدیا بسیار کاربردی تر شده اند و  با ترکیب دو عدد از این هیولاها آتش جهنم به پا خواهد شد . آنقدر عملکرد کارت روان و بی نقص بود که من حتی در سنگین ترین شرایط پردازشی هیچ میکرو استاتر یا  لگ را شاهد نبودم و یکی از روان ترین تجربه های گیمنیگ را شاهد بودیم. در فرکانس  بوست هسته عالی پیش فرض 1390 مگاهرتز مستقیم از جعبه در آمده عملکرد عالی کارت مرا شگفت زده کرد ، منتظر بررسی های بخش اورکلاکینگ باشید.

 

nk1fz331yuyla1b4qa.png

 

PC Master Race  با یک شعار عالی

 

باشد که فریم هایمان بالا باشد  و دمای مان پایین!!!

 

باور کنید دوستان که بعد از صرف کردن ساعات زیادی با این کارت ایراد گرفتن از آن ممکن نیست،  کارت زیباست ، برد سفارشی ازپایه توسط گیگا طراحی شده و تمام جوانب خنک کنندگی در نظر گرفته شده، رم ها خنک میشوند، VRM خنک می شود،  کارایی صد در صد اینجاست، پتانسیل بالای اورکلاکینگ اینجاست،  بک پلیت فوق العاده چشم نواز به نظر میرسد (ضمناً ایندفعه گیگا علامت چشم  G1 را روی بک پلیت درست قرار داده است تا سرو ته نباشد!) همه چیز عالی به  نظر میرسد و ولی اینها بخش عمده ای از نظرات وابسته به تفکر شخص هستند این شما هستید که تصمیم میگیرید چه کارتی را انتخاب کنید.

 

 

نکات مثبت:

 

-عملکردی برتر از تایتان  X، کارایی خارق العاده ، به احتمال زیاد سریعترین کارت گرافیک تک هسته ای تست شده تا به امروز

-عملکرد خیره کننده سیستم خنک کننده 

- فرکانس های بسیار بالاتر از کارت مرجع، صدای بسیار کمتر از کارت مرجع، دمای بسیار کمتر از کارت مرجع،

-نمودار قیمت به کارایی عالی در مقایسه با دیگر کارتهای موجود High end- بهتر از Fury X با اختلاف قیمت ناچیز  و شکست دادن آن تقریباْ درتمام سناریو ها

- خاموشی فن در حالت بیکار

-کیفیت ساخت بی نظیر، بایوس دوگانه، کامپوننت های درجه یک –بک پلیت زیبا

-خروجی های نمایشگر عالی

-عدم حضور کویل واین – صدای بسیار کم تولیدی.

-وجود لد سفارشی سازی

 

-نکات منفی:

 

شاید در نرم افزار کمی تا نه چندان خوب  OC Guru نهفته باشند. ای کاش بایوس اورکلاک به صورت پیش فرض تنها بایوس موجود در کارت بود و احتیاجی به نرم افزار برای سوییچ بین حالت های کاری نبود. وزن کارت بسیار بالاست!! این واقعا سنگین است،  برای دو عدد از این کرگدن ها حتما باید از یک پایه زیر کارتها  برای آسیب نرسیدن به شکاف های  PCIe مین بوردهای گران قیمتمان استفاده کنیم! میزان مصرف کارت کمی بالاست!

 

در کل پیدا کردن نقص در این محصول استاندارد با کیفیت بسیار بالا تولید شده  و بینهایت پالیش شده کار سختی است. گیگابایت کارت درست بود!! ما در مقابل گیگا سرتعظیم فرود می آوریم.  این یک محصول استثنایی است.

 

31r23cm2xrkv0bjvzv5p.jpg

 

From nVIDIA with Love...............

 

خوب دوستان گرامی و خوانندگان عزیز، این بررسی من از این کارت گرافیک بود باور کنید نمیتوانم از این بیشتر در اینباره صادق باشم. همه قضیه درباره همین صادق بودن و رو راست بودن است ، من چیزی را مخفی نمیکنم یا تغییر نمیدهم.دوستان گرامی این بررسی بیش از 4 روز وقت گرفته است امیدوارم  اگر اشتباه تایپی در آن بود  ببخشید سعی شده تا حد ممکن ویرایش شود باور کنید یک نفره این همه بازی تست کردن و تایپ و عکس برداری و فوتوشاپ و....وقت گیر است و من  نهایت تلاش خود را برای دقیق بودن وجامع بودن تست بخرج داده ام و امیدوارم همانند دیگر  Review های نگارنده، این نیز مورد توجه شما قرار بگیرد. این مطلب به منظور استفاده در  فروم و وب سایت لایون کامپیوتر ایجاد شده است  ولی استفاده از آن با ذکر منبع آزاد است. این مطلب به سفارش شخص یا شرکت خاصی تهیه نشده است و من داوطلبانه اقدام به ایجاد آن نموده ام. در اینجا باید از تیم مدیریت فروشگاه لایون و دوستان خوبمان در بخش مدیریت انجمن نیز تشکر کنم که بدون کمک این عزیزان، بررسی ممکن نبود.

 

 

s957xjrlkm12jnv7znj.jpg

 

نکته **تست وبررسی عملکرد کیس هم در صفحه 5 همین تاپیک در یک نوشتارکامل اضافه شد- قابل توجه دوستانی که سئوال کرده بودند.

 

 

 

 

رضا قاسمی

موفق باشید و سربلند.

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دلم تنگ شده بود برای مقالات ناب و زیباتون اقا رضا  @};-

خیلی وقته میخوام بگیرم ولی بسوزه پدر بی پولی 

یه سوال کیستون مدلش چیه ؟ فن هاش مال خودشه ؟ کیس خوبی هست ؟

ویرایش شده توسط Raiden
لینک به دیدگاه
Share on other sites

نمیخوام چاپلوسی کنم ولی جامع ترین تحلیلی بود که تا حالا خونده بودم . تشکر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود 

 

ازاستارترمحترم به خاطر تهیه این مقاله زیبا قدردانی وتشکر میشه فقط یه ریزه موضوع تاپیک ،گنگ ونامفهومه بنظرم باید قبلش اشاره ای به خود کارت و مدل دقیقش می کردید. :)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

واقعا حرفی که می زنند حقیقت داره من تجربه کردم این کارت فوق العاده است دم همه ی g1 دارا گرم :clapping:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دلم تنگ شده بود برای مقالات ناب و زیباتون اقا رضا  @};-

خیلی وقته میخوام بگیرم ولی بسوزه پدر بی پولی 

یه سوال کیستون مدلش چیه ؟ فن هاش مال خودشه ؟ کیس خوبی هست ؟

درود

تشکر از شما

کیس کورسیر 230 T نه فن هاش عوض شده درجلوتر کاملا توضیح خواهم داد در مورد سیستم تهویه

انشالله جور بشه خیلی گران قیمت هستند!

نمیخوام چاپلوسی کنم ولی جامع ترین تحلیلی بود که تا حالا خونده بودم . تشکر

ممنون از تو دوست عزیز

 

درود 

 

ازاستارترمحترم به خاطر تهیه این مقاله زیبا قدردانی وتشکر میشه فقط یه ریزه موضوع تاپیک ،گنگ ونامفهومه بنظرم باید قبلش اشاره ای به خود کارت و مدل دقیقش می کردید. :)

درود با تشکر از شما

احتمالا با کارهای بنده زیاد اشنا نیستید اسم تاپیک های من همیشه نامفهومه خودتون باید حدس بزنید قضیه چیه!

خشمگین تر از کارت  Fury X , و برتر از تایتان  چون عملکرد فنی بهتری داره! خوب شد اسمش رو نگذاشتم ازدها وارد میشود!

اگر بقیه کارهای بنده رو بخونید متوجه میشید!

 

واقعا حرفی که می زنند حقیقت داره من تجربه کردم این کارت فوق العاده است دم همه ی g1 دارا گرم :clapping:

به به بیا  SLI بزنیم!! ای بابا زاهد چلو شیمبار!!!

سوپر کامپیوتر خواهد شد!

 

فقط میشه گفت لایک !

من هم برای شما لایک

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوستان گرامی مقاله خیلی گسترده است تستها خیلی زیاد هستند ببخشید اگر شما  کامنت میگذارید من نمیرسم بخونم چون همون موقع درحال تایپ و آماده سازی و یرایش هستیم - تاپیک کامل بشه هر کامنتی رو پاسخ نداده باشم پاسخ میدهم-  البته هنوز کار داره و شاید تا فردا شب آماده بشه- هنوز نتیجه گیری هم مانده

موفق باشید فعلا تا بعد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

...............اپدیت ؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام و خسته نباشی خدمت آقای قاسمی عزیز واقعا خسته نباشی امیدوارم توی تمامی مراحل زندگی موفق باشی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

پس تو اگه Zotac GTX 980 Ti AMP! Extreme Edition 6GB GDDR5 رو میداشتی چیکار میکردی

فکر کنم سایت رو میترکوندی؟؟؟ :-?  :D 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با سلام و خسته نباشی خدمت آقای قاسمی عزیز واقعا خسته نباشی امیدوارم توی تمامی مراحل زندگی موفق باشی

ممنون از شما گرامی شما هم همینطور

 

پس تو اگه Zotac GTX 980 Ti AMP! Extreme Edition 6GB GDDR5 رو میداشتی چیکار میکردی

فکر کنم سایت رو میترکوندی؟؟؟ :-?  :D 

درود

   هدف بررسی این است که همه جنبه ها رو پوشش بده و ضمنا نباید خسته کننده باشه  شما احتمالا با کارهای من توی فروم آشنا نیستید یک نگاهی به بررسی های دیکه که گذاشتم بگذارید به سبک کار عادت می کنید.

 

اونم  کارت هم خوبه ولی من گیگا رو ترجیح میدم.

 

یک نکته بگم برای کارت ها: کارت  G1  از کارت زوتاک کیفیت بمراتب بالاتری داره - کولر گیگا کم صدا تره و مطمئن تر ومشکل پروفایل فن رو در بعضی از بایوسهای  amp extreme نداره، کارت زوتاک فن هاش با لود  GPU دورشون کم وزیاد میشه به جای دما و در بعضی از مدل ها برای دارنده کارت دردسر ممکنه ایجاد کنند.  کارت گیگا به اندازه  امپ هم حتی بیشتر اور میشه-بوده  از مدل های  Kingpin هم جلو زده ! این رو تجریه میگه-ضمنا دو ماه پیش که کارت ها وارد شدند بنده منتظر بودم تا  کارت مورد نظر بیاد با اینکه مدل های  ارزون تر هم بود، من با هرکارتی کار نمی کنم و برای  کارت گرافیک بسیار سخت گیر هستم.

سری G1 چیز دیگه است-

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

تاپیک بسیار عالی هست  ممنون .

 

 

هیچ گرافیکی G1 نمیشه .

 

هم 970  و هم 980 Ti  .

 

هم از نظر خنکی و هم از نظر اور شدن کارت به دلیل کیفیت بالا و خنک بودن کارت .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی دقیق و کامل ممنون از وقتی که میذارین

ولی انقدر مطالب زیاد و موشکافانه هست که واقعا من موقع خوندن سر خط گم میکنم نمیدونم کجارو میخوندم

:-)

اگر هر تست و هر موضوع یه پست جدا داشت بهتر میشد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام نقد خوبی بود. ولی فک نکنم 980 تی ای برابر با 2 تا 970 باشه  چون من بازیو با یکی که 980 تی ای داشت تو جی تی ای 5 تست کردم دقیقا مثل هم. متوسط فریم من 15 در صد بیشتر شد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

بازگشت و ادامه فعالیتتون رو تبریک میگم... انشاله همیشه سلامت باشید  @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بسیار عالی بود . تشکر ویژه  @};-

جای خالی تون واقعا توی فروم حس میشد ، من که دلیل غیبت شما در فروم و رفتن به سایت ... رو متوجه نشدم

ایشاله افتخار بدین وهمچنان مارو با بررسی و مقالات بسیار عالیتون ( بدون اغراق در زمینه بررسی بازی و کارت گرافیک من رقیبی برای شما در ایران نمیشناسم) مفتخر کنید

ویرایش شده توسط aminda
لینک به دیدگاه
Share on other sites

بهترين كارت گرافيك دنيا دست بهترين نويسنده انجمن كه بيفته حاصلش بهترين ريويو ميشه ديگه.  :D

 

عاليه رضا جان  @};- :clapping: (*) :big hug:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مرسی اقا رضا

ایشالله سلامتی تونو هر چه زودتر بدست بیارید.

خدا قوت @};-

Sent from my GT-I9100G using Tapatalk

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خیلی دقیق و کامل ممنون از وقتی که میذارین

ولی انقدر مطالب زیاد و موشکافانه هست که واقعا من موقع خوندن سر خط گم میکنم نمیدونم کجارو میخوندم

:-)

اگر هر تست و هر موضوع یه پست جدا داشت بهتر میشد

درود

ممنون از شما

حجم مطلب خیلی میشد اوقت - خوب محدودیت عکس هست و نوشتار کاریش نمیشه کرد

 

سلام نقد خوبی بود. ولی فک نکنم 980 تی ای برابر با 2 تا 970 باشه  چون من بازیو با یکی که 980 تی ای داشت تو جی تی ای 5 تست کردم دقیقا مثل هم. متوسط فریم من 15 در صد بیشتر شد

درود

 sli هم خوبه - ولی کارت تک هسته ای قویتر پیشنهاد بهتری است - در نتیجه گیری کاملا توضیح میدیم

 

درود

بازگشت و ادامه فعالیتتون رو تبریک میگم... انشاله همیشه سلامت باشید  @};-

ممنون از شما

 

رضا جان پس میگفتی تو فکر sli  هستی که؟

درود در نتیجه گیری توضیح خواهم داد.

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بسیار عالی بود . تشکر ویژه  @};-

جای خالی تون واقعا توی فروم حس میشد ، من که دلیل غیبت شما در فروم و رفتن به سایت ... رو متوجه نشدم

ایشاله افتخار بدین وهمچنان مارو با بررسی و مقالات بسیار عالیتون ( بدون اغراق در زمینه بررسی بازی و کارت گرافیک من رقیبی برای شما در ایران نمیشناسم) مفتخر کنید

 

درود ممنون از شما

 برای شما دوستان خوب مینویسم

بهترين كارت گرافيك دنيا دست بهترين نويسنده انجمن كه بيفته حاصلش بهترين ريويو ميشه ديگه.  :D

 

عاليه رضا جان  @};- :clapping: (*) :big hug:

@};- @};- @};-

 

مرسی اقا رضا

ایشالله سلامتی تونو هر چه زودتر بدست بیارید.

خدا قوت @};-

Sent from my GT-I9100G using Tapatalk

@};- @};- @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری


×
  • اضافه کردن...