رفتن به مطلب

مطالب شنیدنی و آموزنده


MoHaMaD
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • ارسال 1.3k
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

شعاع مهربانیت را

روز به روز زیادتر کن

آنقدر که روزی بتوانی

همه را در آن جای دهی

آن وقت تا خدا فاصله ای نیست

-----------------

ثانیه های انتظار پشت چراغ قرمز را تاب بیاور

شاید که دارند آرزوی کودکی دست فروش را

برای یک دقیقه کاسبی بیشتر برآورده می کنند

لینک به دیدگاه
Share on other sites

شاعری پیش امیر دزدان رفت و ثنایی بر او بگفت. فرمود تا جامه ازو برکنند و از ده به

در کنند. مسکین، برهنه به سرما همی رفت... سگان در قفای وی افتادند. خواست

تا سنگی بردارد و سگان را دفع کند. در زمین یخ گرفته بود. عاجز شد، گفت: این چه

حرامزاده مردمانند، سگ را گشاده اند و سنگ را بسته! امیر از غرفه بدید و بشنید و

بخندید، گفت: ای حکیم، از من چیزی بخواه. گفت جامه خود را می خواهم اگر انعام

فرمایی.

امیدوار بود آدمی به خیر کسان

مرا به خیر تو امٌید نیست، شر مرسان

سالار دزدان را رحمت بر وی آمد و جامه باز فرمود و قبا پوستینی، بر او مزید کرد و

درمی چند.

ویرایش شده توسط rommatti
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

مطلبتون جالب بود ولی منبع هم داره ؟

اینم یه منبع

سایت خبری عصر ایران

ویرایش شده توسط otello
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ok !

پس دیگه هیچی دمش گرم نه سراغ ندارم بازیکن ایرانی !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

راز حافظه با اعداد

حافظه نیرویی است که همه افراد در موقعیت های مختلف به آن نیاز مندند اما گاه چنین پیش می آید که اشخاص احساس می کنند در این حیطه دارای کارایی و بازدهی لازم و کافی نیستند . تمرین هایی که ما در این جا به شما ارائه می دهیم کمک می کند تا با استفاده از راهکار های مناسب بتوانید صحیح تر از حافظه خود بهره ببرید . در مقاله قبل ( گربه ها موتور سواری می کنند) به روش هایی مثل ایجاد تداعی، داستان سرایی تصویر سازی اشاره نمودیم در ادامه با ما همراه باشید

تکرار: تکرار روشی برای انتقال اطلاعات از حافظه ی کوتاه مدت به حافظه ی بلندمدت است.

اگر مطلبی را یک بار بخوانید و از هیچ یک از روشهای تقویت حافظه نیز استفاده نکنید، آن مطلب تنها برای مدتی کوتاه در ذهن شما باقی می ماند. یعنی آن اطلاعات در حافظه?ی کوتاه مدت شما ضبط می شود. ولی اگر آن اطلاعات را مدام تکرار کنید، آنها را از حافظه ی کوتاه مدت به حافظه ی بلندمدت تان منتقل می کنید و تا مدت زمان بیشتری قادر به یادآوری آن اطلاعات خواهید بود. این روش معمولاً تنها روشی است که دانش آموزان و دانشجویان برای یادگیری به کار می برند. اما روش های دیگر می توانند سرعت یادگیری شما را افزایش دهند.

اگر مطلبی را یک بار بخوانید و از هیچ یک از روش های تقویت حافظه نیز استفاده نکنید، آن مطلب تنها برای مدتی کوتاه در ذهن شما باقی می ماند.

اعداد: گفتیم که از طریق تصویر سازی، اطلاعات بهتر در ذهن می مانند. برای حفظ کردن اعداد باید آنها را تصویری کرد. یادگیری این روش حتماً شما را به هیجان می آورد چرا که بسیار کاربرد دارد. شما دیگر لازم نیست شماره ی تلفن دوستان تان را یادداشت کنید. با این روش قادر خواهید بود که ۱۰۰عدد و یا بیشتر را به راحتی حفظ کنید و به همان ترتیب که حفظ کردید، آنها را تکرار کنید. در ابتدا باید برای هر عدد یک حرف از حروف الفبا و یک کلمه را، معادل قرار دهید.

عدد ۱= (آ،أ،إ)- (آب) عدد ۲ = (د) – (در) عدد ۳= (س،ص)- (سیب) عدد ۴ = (چ)- (چوب)

عدد ۵= (پ)- (پول) عدد ۶ = (ش) – (شیر) عدد ۷= (هـ، ح)- (هویج) عدد ۸ = (ت، ط)- (تیر)

عدد ۹= (ن)- (نمک) عدد ۰ = (ف)- (فیل)

حال برای عدد «۱۰» باید کلمه جدیدی که شامل حروف «آ،أ،إ» و حرف «ف» که معادل اعداد «یک و صفر »است، بسازیم. مثلاً «افعی».

با توجه به اینکه حروف «عین و یا» معادلی ندارند، بنابراین مساله ای ایجاد نمی شود.

۱۰- افعی ۱۱ – آلبالو ۱۲ – آرد ۱۳- اسب ۱۴- جارچی ۱۵- لامپ ۱۶- قاشق ۱۷- آهو

۱۸ – خیاط ۱۹- انجیر ۲۰- دف ۲۱- دریا ۲۲- دود ۲۳- دیس ۲۴- دل چرک ۲۵- دیپلم

۲۶- دوش ۲۷- دکه ۲۸- دکتر ۲۹- دوربین ۳۰- سفیر ۳۱- ساک ۳۲- سد ۳۳- سگ

۳۴- سوئیچ ۳۵- سوپ ۳۶- سرشیر ۳۷- مجسمه ۳۸- سطل ۳۹- سینی ۴۰- چرخ و فلک

۴۱- چای ۴۲- چرم?دوز ۴۳- چسب ۴۴- چرچیل ۴۵- چپق ۴۶- چشم ۴۷- مورچه ۴۸- چتر

۴۹- چمن ۵۰- پفک ۵۱- پا ۵۲ – پودر ۵۳- پسر ۵۴- پیچ ۵۵- پیپ ۵۶- پشم

۵۷- پهلو ۵۸- پتو ۵۹- پلنگ ۶۰- شوفر ۶۱- شال ۶۲- خورشید ۶۳- شمسی ۶۴- شک چی

۶۵- شیپور ۶۶- شمشیر ۶۷- شبح ۶۸- شتر ۶۹- شتل ۷۰- محفل ۷۱- حمام ۷۲- حدیث

۷۳- حصیر ۷۴- هچل ۷۵- هپلی ۷۶- هوش ۷۷- حبه ۷۸- هتل ۷۹- حلزون ۸۰- تفکر

۸۱- کتاب ۸۲- متد ۸۳ – طلسم ۸۴- تیزچرخ ۸۵- توپ ۸۶- ترشی ۸۷- تله ۸۸- توت

۸۹- تنور ۹۰-فریاد ۹۱- نجار ۹۲- قند ۹۳- نسیم ۹۴- نچ(نه )۹۵- نپیر(نام جزیره ای است)

۹۶- گنجشک ۹۷- نهر ۹۸- تُت ۹۹- نگین

برای اعداد ۱۰۰، ۲۰۰ و … نیز می توانید تصویر سازی کنید. مثلاً معادل عدد ۱۰۰ می شود صابون و معادل عدد ۲۰۰ می شود داربست.

با توجه به اینکه کلمات فوق براساس روش مشخصی معادل اعداد فوق قرار گرفته اند، لذا حفظ اعداد و معادل آنها بسیار راحت است.

حال به این عدد توجه کنید ۴۱۵۲۶۳۷۵۳۱۶۴٫ آیا می توانید این عدد را در ۱۰ ثانیه حفظ کنید. برای حفظ اعداد طولانی باید از سمت چپ دو رقم دو رقم، معادل اعداد را از طریق اتصال یا داستان سرایی به یکدیگر مرتبط کنید. بنابراین کلمات: چای، پودر، شمسی، هپلی، ساک و شک چی را از طریق داستان سرایی به هم متصل می کنیم.

مثلاً من چندین بسته چای را در پودر لباسشویی می ریزم و آن را می دهم شمسی خانم می خورد و تبدیل به یک آدم هپلی می شود و داخل یک ساک می برد و به خودش شک می کند.

حفظ کردن سالنامه: به این عدد ۱۲ رقمی توجه کنید:

۴۱۵۲۶۳۷۵۳۱۶۴ از سمت چپ هر رقم نماینده ی اولین شنبه ی هر ماه سال ۱۳۸۶ است. بنابراین اولین شنبه ی فروردین روز چهارم است و اولین شنبه ی اردیبهشت ماه روز یکم است و…

حال می توانیم با استفاده از سیستم تصویرسازی و اتصال بین عدد ۴ (اولین شنبه) و فروردین ماه ارتباط بر قرار کنیم. مثلاً عدد ۴ را با تصویر چوب می شناسیم. حال چوب را به فروردین ماه مرتبط می کنیم. مثلاً تصور می کنیم که در فروردین ماه شیرینی ها و آجیل ها را از چوب می سازیم.

آیا می توانید بگویید که سومین شنبه ی فروردین ماه سال ۸۶ چندم فروردین است؟ با استفاده از روش زیر می توانید به این جواب برسید:

(اولین شنبه ۴)+ (دومین شنبه ۷)+ (سومین شنبه ۷)= روز هجدهم پس سومین شنبه ی فروردین ۸۶ روز هجدم فروردین است.

حال آیا می دانید روز چهارم دیماه ۱۳۸۶ چند شنبه است؟

(اولین شنبه یکم است)+ (سه روز) = سه شنبه

پس روز چهارم دیماه سال ۱۳۸۶ سه شنبه است.

تبیان

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

شش روش برای ایجاد مغز هوشیار

مغز، سلطان بدن است و برای داشتن یک سلطان لایق، مراقبت های ویژه ای لازم است. بعضی اوقات حس می کنیم که حافظه ما خوب کار نمی کند و یا در حفظ و یادگیری مطالب دچار مشکلاتی شده ایم. در همین راستا دانشمندان تحقیقات فراوانی روی کارایی مغز انسان در شرایط گوناگون انجام داده اند و همواره به دنبال به دست آوردن روش های مفیدی بوده اند تا بازدهی مغز را بالا ببرند. اما با این همه تلاش و کوشش، هنوز مسائل و ابهامات بسیاری درباره ی فعالیت مغزی افراد مختلف وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهد که انسان ها دارای کارایی های مغزی گوناگونی هستند و این کارایی ها دلایلی مانند وراثت، تغذیه ، تربیت مغز و .... دارد. نتیجه چندین سال تلاش و کوشش دانشمندان، راه هایی است که ما می توانیم برای داشتن یک مغز آماده و مفید به کارگیریم.

داروهای هوشمند همه انسان ها وقتی به سن چهل سالگی می رسند، تغییراتی را در توانایی های روانی خود به خوبی درک می کنند. این آغاز فرآیند تدریجی است که بسته به شدت میزان آن، حتی می تواند به جنون ختم شود. در اینجا این سؤال مطرح می شود که آیا می توان به وسیله دارو، این حالت خاص را بهبود دهیم یا به طور کلی از بین ببریم یا حتی در مرحله ای پیشرفته تر از بروز آن جلوگیری کنیم؟

کودکانی که در صبحانه خود از نوشیدنی های شیرین و گرم استفاده می کنند ، در انجام تست های حافظه و توجه ، همسطح افراد هفتاد ساله عمل می کنند.

در حال حاضر در بازار داروهایی وجود دارد که به نوعی این کار را انجام می دهند، به این داروها داروهای «افزایش هوشیاری» می گویند و محققان روی داروهای جدیدی در همین زمینه هم کار می کنند. یکی از معروف ترین این داروها MODAFINIL است که به خوبی حالت نارکولپسی را برطرف می کند. نارکولپسی در انسان باعث خواب ناگهانی می شود و فعلاً MODAFINIL بهترین گزینه برای درمان آن است. این دارو می تواند شخص را متناوباً 90ساعت بیدار نگه دارد و برخلاف آمفتامین ها و حتی قهوه، عوارض بسیار کمی دارد. تحقیقات نشان می دهند فقط تعداد کمی از کسانی که MODAFINIL مصرف می کنند از نارکولپسی رنج می برند و اکثر آنها کسانی هستند که نمی خواهند بخوابند. این وضعیت در مورد داروهای زیاد دیگری هم صادق است، یعنی مردم به خاطر مشکل یا بیماری خاصی آنها را مصرف نمی کنند، بلکه از آنها استفاده می کنند تا از اثرات آنها در زندگی روزانه بهره مند شوند. نمونه دیگر این داروها RITALIN است؛ دارویی که مردم در بسیاری موارد صرفاً برای افزایش قوه تمرکز خودشان از آن استفاده می کنند، اما این استفاده بی رویه هم می تواند برای انسان خطرساز باشد. دکتر دانیلی پیوملی، یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در این مورد می گوید: « ما باید مراقب چیزهایی که می خواهیم، باشیم .» او که روی افزایش قدرت و نحوه عملکرد حافظه انسان کار می کند، در عین حال بر استفاده ازاین داروها در موارد خاص تأکید می کند و می گوید:«بالاخره باید به یاد آوردن چیزهایی را که نمی خواهیم، پایان دهیم .»

استفاده از داروها برای بهبود عملکرد مغز انسان، آینده روشنی دارد و دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند عملکرد مغزی انسان های سالخورده را مانند جوانان، بدون اشتباه کنند

تغذیه مناسب

مغز انسان ، یکی از حریص ترین ارگان های بدن محسوب می شود که احتیاجات رژیمی ویژه ای دارد. به همین خاطر «هر چیزی که شما می خورید بر نحوه فکر کردنتان تأثیر می گذارد». چندان هم عجیب نیست. از این رو محققان تحقیقات گسترده ای در زمینه تغذیه انجام داده اند.

یکی از جالب ترین تحقیقات در زمینهخوردن صبحانه است. با هر بار صبحانه خوردن، میزان زیادی گلوکز که غذای اصلی مغز است ، به بدن وارد می شود و طی مطالعات بسیار زیاد انجام شده، مشخص شده است افرادی که صبحانه نمی خورند ، کارایی کمتری در مدرسه یا محل کار دارند.

یکی از جالب ترین تحقیقات در زمینه خوردن صبحانه که در سال 2003 انجام شد، اثبات کرد کودکانی که در صبحانه خود از نوشیدنی های شیرین و گرم استفاده می کنند، در انجام تست های حافظه و توجه ، همسطح افراد هفتاد ساله عمل می کنند. در تحقیق دیگری که توسط «باربارا استووارت» از دانشگاه آستر انگلیس انجام شد، بر نقش بسیار مؤثر لوبیا تأکید شده است. این ماده سرشار از پروتئین به همراه نان در برنامه غذایی روزانه کودکان باعث می شود آنها سخت ترین تست های مرتبط با آگاهی فکری را به راحتی انجام دهند. بعد از صبحانه نوبت به غذاهای اصلی می رسد. دانشمندان بر استفاده فراوان از تخم مرغ و سالاد در رژیم غذایی تأکید می کنند. در تخم مرغ میزان فراوانی کولین وجود دارد که از این ماده در بدن برای تولید انتقال دهنده های عصبی استیل کولین استفاده می شود. محققان در دانشگاه بوستون با کاهش میزان استیل کولین در مغز متوجه شدند که کمبود این ماده باعث می شود شخص حافظه خود را در زمینه به یاد آوردن الفباء و حروف کلمات از دست بدهد. کمبود این ماده در مغز همچنین می تواند باعث آلزایمر شود و تحقیقات نشان می دهد افزایش این ماده در مغز می تواند روند فراموشی مربوط به پیری را کند کند.

هنگام خواب ، مغز با تردستی راه حل های خلاقانه ای پیدا می کند، پس اگر شما هم در حل مسئله ای مشکل دارید و منتظر یک لحظه اوره کائی (یافتم معروف ارشمیدس ) هستید، بهتر است همین حالا به خواب ناز فرو روید

از دیگر غذاهای توصیه شده سالادها هستند. این غذاها دارای مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان هستند که در آنها میزان فراوان بتاکاروتن، ویتامین E و C وجود دارد. محققان اعلام کرده اند افزایش آنتی اکسیدان در مغز باعث افزایش قدرت یادگیری حتی در سن بالا می شود، به گونه ای که آنها در دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند به یک سگ پیر چیزهای جدیدی آموزش دهند. دانشمندان حتی تأثیر دسرها بر فعالیت مغز را هم مورد بررسی قرار داده اند. آنها بهترین دسر پس از صرف ناهار را ماست می دانند چون به راحتی استرس های بعدازظهر را برطرف می کند و دلیل آن این است که ماست دارای تیروزین های آمینواسید است. از این ماده در مغز برای ساخت انتقال دهنده های عصبی و نورآدرنالین استفاده می شود که این دو ماده تأثیر زیادی در برطرف شدن استرس دارند.

محققان توصیه می کنند در عصر هم مقدار کمی غذا خورده شود تا گلوکز مورد نیاز مغز آماده شود، البته تاکید آنها بر یک وعده بسیار سبک و مقوی است.

شصت درصد ساختار مغز چربی است ، به همین خاطر این قسمت از بدن باید همیشه چرب نگه داشته شود. بهترین گزینه برای این منظور اسید چرب امگا3 است که به میزان بسیار زیاد در دی اچ ای (DOCOSAHEXAENOIC) یافت می شود. این ماده در یکی از لذیذترین غذاهای دنیا به میزان بسیار زیاد وجود دارد یعنی در ماهی . به همین دلیل ماهیبهترین غذای مغز است و مصرف همیشگی آن تأثیر مثبت بسیار زیادی در کارایی مغز دارد. در پایان روز هم دانشمندان توصیه می کنند میوه های تازه مانند توت فرنگی و تمشک مصرف شود. میوه ها به خصوص توت فرنگی و تمشک در تقویت حافظه کوتاه مدت تأثیر زیادی دارند.

موسیقی

در حدود یک دهه پیش، فرانسیس روشر که یک روان شناس در دانشگاه ویسکانسین ایالات متحده است، طی یک تحقیق علمی اعلام کرد گوش دادن به سمفونی های موتزارت ، استدلالات ریاضی انسان را پیشرفت می دهد. این یافته او در آن سال بازتاب های بسیار گسترده ای داشت. آنها حتی توانستند اثبات کنند، تأثیر سمفونی های موتزارت با دیگر موسیقی ها تفاوت دارد.

این کشف، تأثیر موسیقی بر فعالیت های مغز را دقیقاً اثبات کرد و از آن روز به بعد موسیقی درمانی و استفاده از موسیقی در خیلی از درمان ها رواج یافت ، اما برای استفاده از موتزارت برای تمدد اعصاب باید به برخی نکات توجه کرد.

موتزارت روی هر شخصی تأثیر گذار نیست. با این حال همین که شخص هنگام گوش دادن به موسیقی احساس می کند موسیقی بر عملکرد مغز وی تأثیر می گذارد ، باعث می شود یک احساس آرامش به شنونده دست دهد .البته این حالت را با کارهای دیگر هم می توان به دست آورد، اما موسیقی گزینه مناسب تری به نظر می رسد. هرچند گوش دادن به داستان هم می تواند تأثیری برابر گوش دادن به موسیقی داشته باشد.

موسیقی می تواند حتی تأثیر بیشتری بر مغز انسان داشته باشد و این بار کلید کار، درس های موسیقی است .محققان با مقایسه کودکان شش ساله که آموزش های موسیقایی می بینند با دیگر کودکان، متوجه شدند ضریب هوشی این کودکان دو تا سه امتیاز بیشتر از کودکان دیگر است. در تحقیقی مشابه، روشر کشف کرد کودکانی که پیش از مدرسه آموزش موسیقی ببینند نسبت به کسانی که پیش از مدرسه دوره های کامپیوتر را پشت سر گذاشته اند، دارای استدلالات عددی و ریاضی بهتری هستند. شاید موسیقی باعث افزایش مهارت های روانی در کودکان می شود. حرکت همزمان انگشتان دو دست و توجه به متن موسیقی و نت و هارمونی، وقتی که به صورت هماهنگ در کنار یکدیگر قرار می گیرند، مسلماً باعث تقویت فعالیت های قسمتی از مغز می شوند، اما این فعالیت ها هنوز کشف نشده اند. نکته مبهم دیگر تأثیر موسیقی بر ضریب هوشی افراد بزرگسال است. فعلاً دانشمندان پاسخ قطعی در این زمینه ندارند ،اما یادگیری موسیقی را به بزرگسالان توصیه می کنند.

استفاده با صرفه از مغز

تا چندی پیش ضریب هوشی یک شخص - مقیاسی برای توانایی های حل مشکلات هوشی یک شخص - پدیده ای ثابت برای انسان فرض می شد که میزان آن مستقیماً از راه وراثت تعیین می شد، اما اخیراً دانشمندان نظریه ای مطرح کرده اند که در آن میزان ضریب هوشی هر شخص به عملکردی پایه ای در مغز انسان با نام «حافظه فعال» بستگی دارد؛ بدین صورت که هرچه حافظه جاری انسان بیشتر شود، میزان ضریب هوشی او هم افزایش می یابد.

حافظه جاری، سیستم ذخیره کوتاه مدت مغز انسان است . در این بخش مسائل هوشی انسان حل می شوند، مثلاً اگر شما بخواهید 7+6-73 را حل کنید، این قسمت از مغز شما - حافظه جاری - قسمت وسطی فعالیت ذهنی شما که برای حل مسئله لازم است را در خود نگه می دارد. میزان اطلاعاتی که حافظه جاری می تواند در خود ذخیره کند، به آگاهی عمومی شخص بستگی دارد.

به تازگی یک تیم تحقیقاتی در انستیتو کارولینا استکهلم به رهبری ترکل کلینگبرگ به نشانه هایی دست یافته است مبنی بر این که سیستم عصبی که در حافظه جاری قرار دارد، ممکن است با تمرین بزرگ شود. آنها با استفاده از نوعی اسکن مغناطیسی پیشرفته، فعالیت های مغزی چند شخص بالغ را پیش و پس از یک برنامه تمرینی حافظه جاری اندازه گیری کردند . این برنامه کارهایی از قبیل حفظ کردن موقعیت یک سری نقطه در یک صفحه شطرنجی بود. پس از پنج هفته تمرین، آنها متوجه شدند فعالیت های مغزی افراد مورد نظر در قسمتی از مغز که با این نوع فعالیت ها درگیر است، افزایش یافته است.

اما نکته شگفت انگیز در این آزمایش این بود که هنگامی که گروه، این آزمایش ها را روی کودکان اعمال می کرد، متوجه شد این بار به جای سیستم عصبی موجود در حافظه جاری، قسمتی از مغز که مربوط به آگاهی عمومی کودکان است، رشد یافته و ضریب هوشی کودکان هشت درصد افزایش یافته است . با این که دانش مربوط به حافظه جاری، روزهای اولیه خود را سپری می کند، کلینبرگ امیدوار است تمرین های حافظه فعال، کلید بازکردن قفل قدرت باشد. او در این مورد می گوید : «عوامل وراثتی و دوران جنینی نقش بسیار زیادی در میزان توانایی فعالیت های مغزی دارند، اما فراتر از آن، چند درصد - که هنوز میزان آن مشخص نیست وجود دارد که می توان با تمرین آنها را افزایش داد.»

استراتژی

فرض کنید در یک تالار سخنرانی هستید و در آن تالار ، ششصد نفر حضور دارند. اگر تمام این افراد نام خود را به شما بگویند و یک ساعت بعد از شما بخواهند که آنها را تکرار کنید، ممکن است دچار سرگیجه شوید. این بدان خاطر نیست که شما نمی توانید این کار را انجام دهید، بلکه مشکل اینجاست که شما تکنیک ها و روش های مربوط به انجام آن را نمی دانید. اما افرادی هستند که می توانند این کار را به صورت عادی انجام دهند. آنها می توانند هزاران عدد ، اشعار بسیار قدیمی و غیر مستعمل، و صدها هزار کلمه بدون استفاده را حفظ کنند. در یکی از مسابقات جهانی در این زمینه ، «النور مگ وایر» و تیم همکارش از دانشگاه لندن، هشت نفر از بهترین های مسابقات را زیر نظر گرفتند. آنها حین آزمایش های متفاوت، به مدرکی که ثابت کند این افراد از ضریب هوشی بالایی برخوردار هستند دست نیافتند، اما متوجه شدند این افراد هنگام حفظ کردن از سه منطقه مغزشان برای انجام کار استفاده می کنند و این در حالی است که آنها در تست های حفظ کردنی از این مناطق ویژه مغزی استفاده نمی کنند. دلیل این امر را می توان استراتژی خاص آنها برای حفظ کردن دانست. مثلاً آنها برای حفظ کردن نحوه و ترتیب چیدن یک دسته برگه ، به هر کدام از آنها یک شخصیت می دهند و برای حفظ کردن ترتیب قرارگیری، یک داستان بر اساس نحوه قرار گیری برگه ها پردازش می کنند و طبیعتاً حفظ کردن یک داستان بسیار راحت تر از حفظ کردن تعداد بسیار زیادی عدد مشابه است .

بازیگران سینما و تئاتر هم تقریباً از روش مشابهی استفاده می کنند. آنها چیزهایی را که بیان می کنند با احساسات همراه می کنند و انسان ذاتاً وقایعی را که با احساسات زیادی همراه است، جزء به جز حفظ می کند. هنرپیشگان حرفه ای از روش دیگری استفاده می کنند. آنها هنگام ادای کلمات، حرکات مربوط به آن را هم انجام می دهند و این عمل آنقدر مؤثر است که آنها حتی چند ماه پس از نمایش می توانند متنی را که حفظ کرده اند، به راحتی ادا کنند.

«هلگا نویس» یک روان شناس از دانشگاه المهرست در ایلینویز به همراه «تونی نویس» که یک بازیگر است، کشف کردند که از این روش می توان برای افزایش یادگیری دانش آموزان استفاده کرد. دانش آموزانی که کلماتشان را با آموزش های دیگری همراه کنند، بعداً 38درصد بیشتر می توانند کلمات را بازسازی کنند. نویس ها معتقدند داشتن دو روش ذهنی برای حفظ کردن می تواند قابلیت حفظ کردن افراد را به صورت باور نکردنی افزایش دهد. «بری گوردون» از دانشگاه جان هاپکینز اعتقاد دارد، استراتژی، در زندگی روزانه هم اهمیت زیادی دارد. کارهای ساده ای مانند قرار دادن کلیدها در یک جای مشخص و نوشتن چیزها برای از یاد نبردن آنها می تواند میزان اطلاعاتی را که پیش خود نگه می دارید، زیادتر کند. اگربه خاطر آوردن اسامی، مشکل شماست، سعی کنید آنها را به صورت ذهنی تداعی کنید.

استراحت

کمبود خواب، اثرات بدی برای مغز شما در پی خواهد داشت. برنامه ریزی، حل مسائل، یادگیری، تمرکز و حافظه جاری شما همه از کمبود خواب متحمل عوارض سوء می شوند. در عین حال حتی در ضریب هوشی هم خلل وارد می شود. دکتر «شون درومند» از دانشگاه کالیفرنیا در این مورد می گوید: اگر شما 21 ساعت پشت سرهم بیدار بمانید ، توانایی هایتان به اندازه کسی است که تا حدی که قانون (ایالات متحده آمریکا) اجازه می دهد، مست است، البته لازم نیست دقیقاً 21 ساعت بیدار بمانید تا این حالت را تجربه کنید، فقط کافی است دو یا سه شب دیر بخوابید و زود بیدار شوید تا همین حالت به شما دست دهد.

خوشبختانه این رابطه دو سویه است. اگر شما به کسی که از خواب محروم شده، اجازه بدهید یک یا دو ساعت بیشتر چشم روی هم بگذارد، این شخص می تواند در کارهایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد، مانند امتحان دادن، موفق تر عمل کند. دکتر درومند در این مورد می گوید: «توجه ( تمرکز) اساسی ترین پایه هرم ذهن است، اگر شما آن را تقویت کنید، دیگر نیازی نیست به چیز دیگری توجه نشان دهید.»

اینها تنها فواید یک خوب عمیق شبانه نیست. وقتی که شما خواب هستید، مغز شما حافظه های جدیدی را تمرین کرده و حتی بعضی از مسائل را حل می کند. فرض کنید شما می خواهید یک بازی جدید رایانه ای را یاد بگیرید. در این صورت بهتر است به جای این که چند ساعت پای کامپیوتر بنشینید، دو ساعت بازی کنید و سپس بخوابید. هنگامی که شما خواب هستید مغز شما همان مدارهایی که برای یادگیری بازی استفاده کرده است را دوباره فعال می کند. دوباره صدای آنها را می شنود و سپس حافظه های جدید را در حافظه بلند مدت ذخیره می کند و هنگامی که بیدار شوید، یک بازیگر بهتر شده اید. چنین روشی در دیگر کارها مانند یادگیری پیانو، رانندگی خودرو و ... هم می تواند کارگر باشد.

در این مورد همچنین شواهدی در دست است که نشان می دهد خواب باعث بهبود روش حل مسائل می شود. داستان دیمیتری مندلیف که پس از خواب روزانه یکباره به طرح جدید تناوبی رسید، نمونه بارز این مسئله است. چون او شدیدا درگیر حل مسئله بوده ، هنگام خواب مغز او همانطور که در بالا ذکر شد، به فعالیت هایش در این زمینه ادامه داده و به حل مسئله رسیده است . به نظر می رسد هنگام خواب ، مغز با تردستی راه حل های خلاقانه ای پیدا می کند، پس اگر شما هم در حل مسئله ای مشکل دارید و منتظر یک لحظه اوره کائی («یافتم» معروف ارشمیدس ) هستید، بهتر است همین حالا به خواب ناز فرو روید.

تبیان

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام اگه مدیران مناسب ندونن حذف کنن

چرا جنین مرده به دنیا می‌آید؟

- سیگار کشیدنمصرف سیگار خطر تولد زودرس، سقط جنین و مرده زایی را افزایش داده و موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی به کودک می‌شود. استعمال سیگار در مادران باردار باعث کم بودن وزن کودک و کاهش رشد بدنی و ذهنی می‌شود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز می‌تواند موجب افزایش بروز مشکلات ریوی در کودک شود.

2- مصرف مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی عوارض بسیار خطرناکی برای رشد کودک دارد. سندرم الکل جنینی، یک اختلال جسمانی و ذهنی جدی است که ناشی از خوردن مشروبات الکلی است.

همچنین مادران باردار باید از پرتوهای اشعه X و از مصرف مواد مخدر نظیر هرویین، تریاک، حشیش و ... اجتناب کنند چون باعث بروز نارسایی‌هایی در کودک می‌شود.

3- کمبود ید

کمبود ید یک مشکل بهداشتی جدی محسوب می‌شود و بیماری‌هایی که با عوارض کمبود ید ایجاد می‌شود در سنین مختلف بروز پیدا می‌کند. سقط جنین، مرده‌زایی و کندذهنی کودکان از جمله عوارض کمبود ید در زنان باردار و کودکان است.

4- اعتیاد به مرفین

اعتیاد پدران به مرفین، باعث عوارض شدیدی در جنین می‌شود. در این افراد، افزایش مرده زایی و کاهش وزن نوزادان نسل اول در مقایسه با افرادی که به این ماده معتاد نیستند از افزایش چشمگیری برخوردار است. کاهش دوره جنینی و افزایش تعداد فرزندان مذکر و نیز افزایش پلاک واژینال در مادران، از عوارض اعتیاد پدران به مرفین است.

5- سیفلیس

هر روز هفت هزار نوزاد مرده به دنیا می‌آیند و بیشترین این موارد، در کشورهای فقیر و بر اثر ابتلای مادر باردار به سیفلیس اتفاق می‌افتد. سیفلیس از جمله بیماری‌های قدیمی است که هنوز هم در عصر مدرن شایع است.

6- فیبروم رحم

زنانی که دچار فیبروئید یا فیبروم رحمی هستند، در معرض خطر بیشتر مرده‌زایی جنین هستند. فیبروئید بسیار شایع است، اما اغلب زنان مبتلا به آن، نمی‌دانند که فیبروئید دارند. فیبروئید، یعنی تومورهای عضلانی در دیواره رحم که معمولا خوش‌خیم هستند.

7- خوابیدن روی پهلوی راست و یا پشت

مادرانی که در ماه‌های پایانی دوران بارداری، روی پهلوی راست یا به پشت می‌خوابند، در مقایسه با مادرانی که روی پهلوی چپ می‌خوابند، بیشتر با خطر احتمالی مرده‌زایی مواجه می‌شوند.

خوابیدن به مدت طولانی روی پهلوی راست یا به پشت باعث می‌شود که جریان خون کمتری به جنین برسد و احتمال اینکه جنین مرده به دنیا بیاید، افزایش می‌یابد8- زنان دیابتی

در 60 درصد زنان دیابتی باردار، امکان سقط مکرر، مرده‌زایی و بروز مشکلاتی در ارگانیسم مادر وجود دارد. دیابت دوران بارداری، دیابتی است که فرد به دلیل شرایط خاص این دوران و استرس‌های مختلف به آن مبتلا می‌شود.

اگر زنی که مبتلا به دیابت است به موقع و به طور صحیح درمان شود و با آموزش‌های لازم، قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارد، این دوران به خوبی طی می‌شود و نوزاد و مادر هر دو سالم خواهند بود.

زنانی که سابقه به دنیاآوردن فرزندان بالای 4 کیلو یا سابقه دیابت در بارداری قبلی داشته باشند و کسانی که سن بالای 30سال دارند و دارای قند خون و چربی بالایی هستند، باید قبل از بارداری تحت نظر پزشک متخصص باشند.

9- زنان چاق

زنان باردار چاق با خطر مرگ جنین در اواخر بارداری روبرو هستند و در این زمینه زنان سیاه پوست بیشتر در معرض خطرند.

زنان چاق نسبت به زنان با وزن طبیعی، 40 درصد بیشتر در معرض خطر مرده‌زایی در هفته بیستم بارداری یا بعد از آن هستند. بخشی از ارتباط چاقی و مرده‌زایی مربوط به این است که زنان چاق بیشتر در معرض خطر دیابت و فشار خون بالا در بارداری هستند.

در زنان چاق چربی‌های خون مانند کلسترول، بالاست و این چربی‌ها ماده‌ای به نام پروستاسیکلین را مهار می‌کنند که در نتیجه به تنگ شدن عروق و تشکیل لخته در عروق تغذیه کننده جنین منجر می‌شوند.

صرف نظر از دلیل مرده‌زایی در اثر چاقی، بهترین راه برای کاهش این خطر، تنظیم وزن پیش از بارداری است. کاهش وزن پیش از بارداری، اساسی‌ترین راهکار برای جلوگیری از تولد نوزاد مرده است. خطر مرده‌زایی در زنان چاق تقریباً دو برابر سایر زنان است.

10- رژیم گرفتن

خطر مرده زایی، زایمان زودرس و همچنین افزایش فشار خون در زنان بارداری که در دوران بارداری رژیم لاغری می‌گیرند، افزایش پیدا می‌کند.

زنان باید یک وزن سالم و یکنواختی را قبل، در حین و بعد از بارداری حفظ کنند. رژیم گرفتن می‌تواند به تدریج توانایی بدن را برای حفظ یک ذخیره مناسب از مواد مغذی برای حمایت از رشد و سلامت جنین تحلیل ببرد. زنانی که در حین بارداری 5 واحد یا بیشتر کاهش شاخص توده بدنی (BMI) داشته‌اند، با خطر زایمان زودرس و پیش از موعد مواجه هستند.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

پل يك دستگاه اتومبيل سواري به عنوان عيدي از برادرش دريافت كرده بود. شب عيد هنگامي كه پل از اداره اش بيرون آمد متوجه پسر بچه شيطاني شد كه دور و بر ماشين نو و براقش قدم مي زد و آن را تحسين مي كرد. پل نزديك ماشين كه رسيد پسر پرسيد: " اين ماشين مال شماست ، آقا؟". پل سرش را به علامت تائيد تكان داد و گفت: برادرم به عنوان عيدي به من داده است". پسر متعجب شد و گفت: "منظورتان اين است كه برادرتان اين ماشين را همين جوري، بدون اين كه ديناري بابت آن پرداخت كنيد، به شما داده است؟ آخ جون، اي كاش..." البته پل كاملاً واقف بود كه پسر چه آرزويي مي خواهد بكند. او مي خواست آرزو كند. كه اي كاش او هم يك همچو برادري داشت. اما آنچه كه پسر گفت سرتا پاي وجود پل را به لرزه درآورد:" اي كاش من هم يك همچو برادري بودم." پل مات و مبهوت به پسر نگاه كرد و سپس با يك انگيزه آني گفت: "دوست داري با ماشين يه گشتي بزنيم؟""اوه بله، دوست دارم." تازه راه افتاده بودند كه پسر به طرف پل بر گشت و با چشماني كه از خوشحالي برق مي زد، گفت: "آقا، مي شه خواهش كنم كه بري به طرف خونه ما؟". پل لبخند زد. او خوب فهميد كه پسر چه مي خواهد بگويد. او مي خواست به همسايگانش نشان دهد كه توي چه ماشين بزرگ و شيكي به خانه برگشته است. اما پل باز در اشتباه بود.. پسر گفت: " بي زحمت اونجايي كه دو تا پله داره، نگهداريد.". پسر از پله ها بالا دويد. چيزي نگذشت كه پل صداي برگشتن او را شنيد، اما او ديگر تند و تيـز بر نمي گشت. او برادر كوچك فلج و زمين گير خود را بر پشت حمل كرده بود. سپس او را روي پله پائيني نشاند و به طرف ماشين اشاره كرد :.. " اوناهاش، جيمي، مي بيني؟ درست همون طوريه كه طبقه بالا برات تعريف كردم. برادرش عيدي بهش داده و او ديناري بابت آن پرداخت نكرده. يه روزي من هم يه همچو ماشيني به تو هديه خواهم داد . اونوقت مي توني براي خودت بگردي و چيزهاي قشنگ ويترين مغازه هاي شب عيد رو، همان طوري كه هميشه برات شرح مي دم، ببيني." پل در حالي كه اشكهاي گوشه چشمش را پاك مي كرد از ماشين پياده شد و پسربچه را در صندلي جلوئي ماشين نشاند. برادر بزرگتر، با چشماني براق و درخشان، كنار او نشست و سه تائي رهسپار گردشي فراموش ناشدني شدند. در مسابقه ی زندگی گل زدن هنر نیست بلکه گل شدن هنره !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

مورچه کارمند وشیر مدیر

مورچه هر روز صبح زود سر کار می رفت و بلافاصله کارش را شروع می کرد و با خوشحالی هر روز کار زیادی انجام می داد. رئیسش که یک شیر بود از اینکه می دید مورچه می تواند بدون سرپرستی بدین گونه کار کند، بسیار متعجب بود. بنابراین سوسکی را که تجربه بسیار بالایی در سرپرستی داشت و به نوشتن گزارشات عالی شهره بود، استخدام کرد تا این موضوع را بررسی کند.

اولین تصمیم سوسک راه اندازی دستگاه ثبت ساعت ورود و خروج بود. او همچنین برای نوشتن و تایپ گزارشاتش به کمک یک منشی نیاز داشت. عنکبوتی هم مدیریت بایگانی و تماسهای تلفنی را بر عهده گرفت. شیر از گزارشات سوسک لذت می برد و از او خواست که نمودارهایی که نرخ تولید را توصیف می کند تهیه نموده که با آن بشود روندها را تجزیه تحلیل کند. او می توانست از این نمودارها در گزارشاتی که به هیات مدیره می داد استفاده کند. بنابراین سوسک مجبور شد که کامپیوتر جدیدی به همراه یک دستگاه پرینت لیزری بخرد. او از یک مگس برای مدیریت واحد تکنولوژی اطلاعات استفاده کرد.

مورچه که زمانی بسیار بهره ور و راحت بود از این حد کاغذ بازی افراطی و جلساتی که بیشتر وقتش را هدر می داد متنفر بود. شیر به این نتیجه رسید که زمان آن فرا رسیده که شخصی را به عنوان مسئول واحدی که مورچه در آن کار می کرد معرفی کند. این سمت به جیرجیرک داده شد. اولین تصمیم او هم خرید یک فرش و نیز یک صندلی ارگونومیک برای دفترش بود. این مسئول جدید یعنی جیرجیرک هم به یک عدد کامپیوتر و یک دستیار شخصی به منظور کمک به برنامه بهینه سازی استراتژیک کنترل کارها و بودجه نیاز پیدا کرد.

اکنون واحدی که مورچه در آن کار می کرد به مکان غمگینی تبدیل شده بود که دیگر هیچ کسی در آن جا نمی خندید و همه ناراحت بودند. در این زمان بود که جیرجیرک، شیر را متقاعد کرد که نیاز مبرم به شروع یک مطالعه سنجش شرایط محیطی وجود دارد. با مرور هزینه هایی که برای اداره واحد مورچه می شد شیر فهمید که بهره وری بسیار کمتر از گذشته شده است.

بنابر این او جغد که مشاوری شناخته شده و معتبر بود را برای ممیزی و پیشنهاد راه حل اصلاحی استخدام نمود. جغد سه ماه را در آن واحد گذراند و با یک گزارش حجیم چند جلدی باز آمد. نتیجه نهایی این بود: «تعداد کارکنان زیاد است».

حدس می زنید اولین کسی که شیر اخراج کرد چه کسی بود؟

مسلماً مورچه؛ چون او عدم انگیزه اش را نشان داده و نگرش منفی داشت

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

پدربزرگم فوت کرده تو قبرستونیم ... دوستم زنگ زده میگه :

کجایی؟

- میگم بهشت زهرا

- واسه چی ؟

- واسه پدر بزرگم.

- میگه اِ ؟ فوت کرده ؟!

پَ نه پَ تمرینی اومدیم مانُور بدیم اگه یهو اتفاقی افتاد هول نشیم ...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

جلو خواهرم سوسکه رو با دمپایی لهش کردم دل و رودش پخش زمین شده ...

خواهرم میگه :

- مرده الان ؟

پَ نه پَ این ترمیناتوره الان خودش رو جمع میکنه دوباره راه میافته

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

میگم آقا شهید همّت کجاس؟

میگه بزرگراه شهید همّت؟

پَ نه پَ می‌خواستم خودشو پیدا کنم یه خانواده‌ای رو از نگرانی در بیارم!!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

تو جاده بنزین تمام کردیم وایسادیم کنار جاده 4 لیتری تکون میدیم !

طرف اومده میگه بنزین تمام کردین ؟

پَ نه پَ میگیم هورا ! ما هم از این دبـــّه ها داریم !!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دارم فیلم گریه دار میبینم , گریه میکردم , مامانم اومده می گه فیلمش گریه داره ؟

پَ نه پَ خنده داره من دارم گریه می کنم کارگردانشو ضایع کنم !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

حموم بودم / مامان میزنه به در:

- بله ! ؟

- حمومی ! ؟؟؟

پَ نه پَ اینجا لندنه صدای منو از رادیو ب . ی . ب . ی. س . ی . میشنوید

ویرایش شده توسط atagamer
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بهش میگم:

زود باش دمپاییتو بده تا سوسکه نرفته...

- مگه میخوای بکشیش؟...

پَ نه پَ میخوام بدم سوسکه پاش کنه !!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

تصادف کردیم، زنگ زدیم افسر اومده میگه :

- تصادف شده؟

پَ نه پَ داریم هشدار برای کبرا 11 رو فیلم برداری میکنیم!!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

یارو سگ های منو دیده، میگه غذا میخورن؟

پَ نه پَ فتوسنتز میکنن

---------------------------------------------

· رفتم داروخونه کرم ترک پا بگیرم

می گه واسه پا میخواین؟؟

پَ نه پَ میخوام در جهت از بین بردن ترک های کویر لوت گامی برداشته باشم

-----------------------------------------------------------------

· سر جلسه امتحان به کناریم میگم داداش برسونیا

میگه تقلب؟

پَ نه پَ مواد ، یه وقت خمار نشم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

از راننده اتوبوس میپرسم چقدر شد؟

- 225

- بهش 300 تومن دادم,

- یه نفری؟

پَ نه پَ کل اتوبوس مهمونه من!

----------------------------------------------------

یارو اومد تعمیرگاه گفت:

- برای لپ تاپم رَم میخوام ...

- داریم ....

-مطمئنی برای لپ تاپه ؟

پَ نه پَ برای PC ـه میخوام بُکُنم تو پاچـــت ...

-------------------------------------------------------

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دو دوست با پای پیاده از جاده ای در بیابان عبور میکردند. بین راه سر موضوعی اختلاف پیدا کردند و به مشاجره پرداختند. یکی از آنها از سر خشم؛ بر چهره دیگری سیلی زد.

دوستی که سیلی خورده بود؛ سخت آزرده شد ولی بدون آنکه چیزی بگوید، روی شنهای بیابان نوشت: امروز بهترین دوست من بر چهره ام سیلی زد.

آن دو کنار یکدیگر به راه خود ادامه دادند تا به یک آبادی رسیدند. تصمیم گرفتند قدری آنجا بمانند و کنار برکه آب استراحت کنند.

ناگهان شخصی که سیلی خورده بود؛ لغزید و در آب افتاد تا جایی که نزدیک بود غرق شود که دوستش به کمکش شتافت و او را نجات داد.

بعد از آنکه از غرق شدن نجات یافت؛ یر روی صخره ای سنگی این جمله را حک کرد: امروز بهترین دوستم جان مرا نجات داد.

دوستش با تعجب پرسید: بعد از آنکه من با سیلی ترا آزردم؛ تو آن جمله را روی شنهای بیابان نوشتی ولی حالا این جمله را روی تخته سنگ حک میکنی؟!

دیگری لبخند زد و گفت: وقتی کسی ما را آزار میدهد؛ باید روی شنهای صحرا بنویسیم تا بادهای بخشش؛ آن را پاک کنند ولی وقتی کسی محبتی در حق ما میکند باید آن را روی سنگ حک کنیم تا هیچ بادی نتواند آن را از یادها ببرد.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

پرسیدم: بار الهی چه عملی از بندگانت بیش از همه تو را به تعجب وا می‌دارد؟

پاسخ آمد: اینكه شما تمام كودكی خود را در آرزوی بزرگ شدن به سر می‌برید و دوران پس از آن را نیز در حسرت بازگشت به كودكی می‌گذرانید.

اینكه شما سلامتی خود را فدای مال‌اندوزی می‌كنید و سپس تمام دارایی خود را صرف بازیابی سلامتی می‌نمایید.

اینكه شما به قدری نگران آینده‌اید كه حال را فراموش می‌كنید، در حالی كه نه حال را دارید و نه آینده را.

این كه شما طوری زندگی می‌كنید كه گویی هرگز نخواهید مرد و چنان گورهای شما را گرد و غبار فراموشی در بر می‌گیرد كه گویی هرگز زنده نبوده‌اید.

سكوت كردم و اندیشیدم،

در خانه چنین گشوده، چه می‌‌طلبیدم؟ بلی، آموختن ...

پرسیدم: چه بیاموزم؟

پاسخ آمد:

بیاموزید كه مجروح كردن قلب دیگران بیش از دقایقی طول نمی‌كشد ولی برای التیام بخشیدن آن به سالها وقت نیاز است.

بیاموزید كه هرگز نمی‌توانید كسی را مجبور نمایید تا شما را دوست داشته باشد، زیرا عشق و علاقه دیگران نسبت به شما آینه‌ای از كردار و اخلاق خود شماست.

بیاموزید كه هرگز خود را با دیگران مقایسه نكیند، از آنجایی كه هر یك از شما به تنهایی و بر حسب شایستگی‌های خود مورد قضاوت و داوری ما قرار می‌گیرد.

بیاموزید كه دوستان واقعی شما كسانی هستند كه با ضعف‌ها و نقصان‌های شما آشنایند ولیکن شما را همانگونه كه هستید و دوست دارند.

بیاموزید كه داشتن چیزهای قیمتی و نفیس به زندگی شما بها نمی‌دهد، بلكه آنچه با ارزش است بودن افراد بیشتر در زندگی شماست.

بیاموزید كه دیگران را در برابر خطا و بی‌مهری كه نسبت به شما روا می‌دارند مورد بخشش خود قرار دهید و این عمل را با ممارست در خود تقویت نمایید.

بیاموزید كه دو نفر می‌توانند به چیزی یكسان نگاه كنند ولی برداشت آن دو هیچگاه یكسان نخواهد بود.

بیاموزید كه در برابر خطای خود فقط به عفو و بخشش دیگران بسنده نكنید، بلکه تنها هنگامی كه مورد آمرزش وجدان خود قرار گرفتید، راضی و خشنود باشید.

بیاموزید كه توانگر كسی نیست كه بیشتر دارد بلكه آنكه خواسته‌های كمتری دارد از همه توانگرتر است.

به خاطر داشته باشید كه مردم گفته‌های شما را فراموش می‌كنند و همین مردم اعمال شما را نیز از یاد خواهند برد ولی، هرگز احساس شما نسبت به خویش را از خاطر نخواهند زدود.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

آنکس که بداند و بداند که بداند .................. باید برود غاز به کنجی بچراند

آنکس که بداند و نداند که بداند .................. بهتر برود خویش به گوری بتپاند

آنکس که نداند و بداند که نداند...................با پارتی و پول خر خویش براند

آنکس که نداند و نداند که نداند.................. بر پست ریاست ابدالدهر بماند

:-j :( :-? :-? ;) ;) ;) ;) ;) ;)

ویرایش شده توسط rommatti
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

عتیقه‌فروشی، در روستایی به منزل رعیتی ساده وارد شد. دید كاسه‌ای نفیس و قدیمی دارد كه در گوشه‌ای افتاده و گربه در آن آب می‌خورد. دید اگر قیمت كاسه را بپرسد رعیت ملتفت مطلب می‌شود و قیمت گرانی بر آن می‌نهد.

لذا گفت: عموجان چه گربه قشنگی داری! آیا حاضری آن را به من بفروشی؟ رعیت گفت: چند می‌خری؟ گفت: یك درهم.

رعیت گربه را گرفت و به دست عتیقه‌فروش داد و گفت: خیرش را ببینی.

عتیقه‌فروش پیش از خروج از خانه با خونسردی گفت: عموجان این گربه ممكن است در راه تشنه‌اش شود بهتر است كاسه آب را هم به من بفروشی.

رعیت گفت: امکان ندارد! من با این کاسه تا به حال پنج گربه فروخته‌ام. كاسه ام فروشی نیست!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با درود:

آنكه می تواند نسبت به نيكی ديگران ناسپاس باشد ، از دروغ گفتن بيم ندارد. ( شيللو )

من يكبار در تمام روز چيزی نخوردم و در تمام شب نخوابيدم تا بتوانم مسئله ای را حل كنم ، اما نتيجه نداد . از اين رو فهميدم كه بهتر است آنچه را نمی دانم ، بپرسم. ( كنفوسيوس )

هرگز مردی ولو بسيار نادان را نديدم که از وی چيزی نتوانم بياموزم. ( گالیله )

با تشکر...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری


×
  • اضافه کردن...