رفتن به مطلب

واحد 1 - Fallout شناسی


rezagtx
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

برای هر بازیباز PC دانستن داستان Fallout مهم است چه آنهایی که در زمان تولد این سری  تجربه اش کردند و چه آنهایی که با Fallout 4 پا به جهان بازی گذاشتند پس با من همراه باشید.

انسان مخلوقی هوشمند و نماد تکامل و قله اقتدار موجودات زنده است ولی در اعماق وجودش همیشه نقاطی تاریک وجود دارد- نقاطی که حتی برترین فلاسفه و بزرگترین انسان شناسان شاید قادر به بررسی اش نباشند- کارهای بزرگی در طول تاریخ حیات اش توسط او انجام گردیده است اما خرابی هایی بس بزرگ هم به بار آورده که حتی اعماق تاریک ترین شب های سیاه را نمیتوان با سیاهی آن اعمال مطابقت داد. به کجا می رویم ؟کشتن سیاره زیبای خودمان ،مادر طبیعت یکی از این کشتارهاست- از این چه بدتر که زیستگاه خود را، جاهای دلفریبی و زیبایی را ، آن دره های سبز را ،مخلوقی با این سطح هوش و خرد ، نابود کند؟انهم با دود کارخانه ها ، دود خودرو ها، سوختن سوخت ها و آلوده کردن طبعیت و جنگ....جنگ که فقط مرگ پایان آن را دیده است ....جنگ که مکنده زندگی است .جنگ،جنگ که هرگز تغییر نمیکند....
چرا با آن مقدمه شروع کردم ؟ آخرزمان را همیشه نویسندگان به عنوان سوژه ای خاص مد نظر داشته اند- از روز اولی که انسان متفکر شده احتمالا به پایان خویشتن فکر کرده است ،هر آغازی یک پایانی دارد و هر پایانی شاید آغازی باشد برای پایان بعد. آخرالزمان در همه ادیان هم به عنوان یک موضوع مهم مطرح گردیده است که ای کسی که مراقب نیستی ،حواست باشد که پایانی هم هست، حال این پایان میتواند به اشکالی مختلف اتفاق بی افتد:نابودی خورشید ،برخورد شهاب سنگ های عظیم همانند آنچه که در میلیون ها سال پیش نسل دایناسورها را منقرض کرد،بیماری مرگبار،بلا های طبیعی ، تغییرات جوی و بروز عصر های یخبندان و ....جنگ و نابودی -یک تفاوت آشکار وجود دارد - در آن گزینه های اول انسان از خود اختیاری نخواهد داشت و قادر نخواهد بود که در برابر قهر طبعیت از خود دفاع کند ،ببنید که یک شهر عظیم و مدرن توسط یک زلزله و تنها در کسری از ثانیه چگونه نابود میشود ،گویی خشم و غضب الهی بر آن فرو آمده است .

The Burial of the Dead-به خاک سپاری مرده گان
 

Armagedon یا نبرد نهایی خیر وشر که در کتاب وحیانیات یا Book of Revelation به آن اشاره شده است به وضوح به نبرد نهایی و رودرویی خیر وشر میپردازد.داستان موضوع ما چیست ؟جهان های آخرزمانی و کلا سوژه های پسا Apocalyptic از جذابیت ذاتی خاصی برخوردارند-از آنجایی که قوه تخیل انسان به همه چیز چنگ میزند ،گمان میرود که چون برای خیلی از ما انسان ها تجربه آخرالزمان ممکن است هرگز اتفاق نیافتد ،یعنی عمر محدود ما کفاف ندهد،به همین دلیل نویسندگان ،کارگردانان و بازی سازان با خلق داستان های با این تم ، مقدمات علاقه مند خوانندگان و مخاطبان خود را از سالها پیش فراهم کرده اند.همان سکانس اولیه "ترمیناتور 2" برای یک نمونه شاهکار کافی است .مگر میشود آخرالزمان را از این تیره و تار تر نشان داد ؟جایی که هوش مصنوعی بر علیه خالق خود طغیان کرده است .صحنه حرکت زنجیر چرخ آن روبوت /تانک فوتوریستی بر روی جمجمه های به جا مانده از انسان ها از ذهن هیچ مخاطب علاقه مند به سینما و سرگرمی و بازی های رایانه ای پاک نخواهد شد.رودر شدن با جهان و آینده تیره و تار در خیره کننده ترین شکل خود را در چند اثر شاخص بازیهای رایانه ای هم دیده ایم ،نفس به شماره میافتد با دیدن تصویر یک شخصیت خندان پلاستیکی با پیراهن و کلا لباس فرم آبی رنگ که پشت کمرش شماره ای زرد رنگ نقش بسته است و ژست های مختلفی به خود گرفته و به والت بوی !معروف است.درخشان ترین جهان های آخرالزمانی را در یک سری از بازیها دیده ایم ،جایی که دیگر از آرماگدون هم گذشته ایم و اکنون برتلی از خرابه ها برای بقاء و نفس کشیدن می جنگیم و با هزاران خطر از تششعات مرگبار و کشنده های محیطی تا اشکالی از حیات که جهش یافته اند و آماده اند تا ما را نابود کنند و خطرناک ترین مخلوقات که خود انسان باشد به شکل گله های راهزن و جانی در انتظار ما هستند تا فقط بخاطر قمقه آب ما را به ماوراء بفرستد! . همان اسم تاپیک هم برای حرفه ای های بازیباز کافی بوده است و علامت را داده است، بله آماده باشید تا درب های پناهگاه را بر شما بگشایم ........

 


نگاهی به تاریخچه سری بازیهای بزرگ نقش آفرینی مکتب قدیم
FALLOUT
FALLOUT چه بود،چگونه ایجاد شد ؛چرا نقشش در عالم بازی اینچنین مهم است ؟



 

فالوت یک بازی پساآخرالزمانی در ژانر نقش آفرینی بود ،سازنده گانش یعنی تیم توسعه دهنده در interplay Entertainment و Black isle سنگ بنایی گذاشتند که تا سالهای سال معیاری باشد برای مقایسه و بررسی بازی های نقش آفرینی .سری بازیها از بعد بصری کاملا متمایزبودند ،شما هرگز نمیتوانید یک عکس را از جهان Fallout را با بازی دیگری اشتباه بگیرید ،و دلیل اش هم مشخص است ،سبک بصری بی همتای سری با آن حالت رتروفوترویستی ،که در قرن 22 یا 23 اتفاق میافتاد ولی فرم بصری اش تحت تاثیر فرهنگ آمریکای دهه 50 امریکا، بعد از جنگ جهانی دوم و قبل از جنگ سرد شکل گرفته بود به شدت متمایز و خاص می نمود.در جهان بازی همیشه امیدواری به رستگاری تکنولوژیکی از یک سو و بیم از نابودی اتمی در تقابل با یکدگیر کنتراستی خیره کننده پدید آورده بودند و نگاه ناقدانه و طنز آلود آغشته به اعتراض تیم سازنده بازی بشدت در تک تک عناصر بازی می درخشید.تماشای یک تبلیغ تلویزیونی در سری بازیها که در آن همه شاد و خوشحالند و همه چیز عالی است حس عجیبی به مخاطب میداد زیرا با دور شدن دوربین میدیم که آن تلویزیون در گوشه ای از خانه ای خرابه در یک ویست لند در حال پخش موزیکی هرچند شاد ولی نجواگر درد است. این تضادهای خیره کننده در سری بازی های Fallout همچون مهر سری بر تک تک نماها خورده است و همه فالوت بازها براحتی با نوشتارمن ارتباط بر قرار خواهند کرد. جد سری بازی های Fallout را میتوان بازی برجسته و شاخص wasteland سال 1988 نامید .پدربزرگ با زیهای آخرالزمانی که در واقع سری فالوت وارث معنوی آن بازی دوران ساز است.اگرچه جهان این سری بازیها متفاوت است ولی پس زمینه داستانی و شخصیت های خاص و موقعیت های مکانی ،زمانی شبیه یکدیگر در این دو سری بازی زیاد اند.

 



ktga7ufq9z74j29mxlv.jpg

 
والت بوی سلام میکند..
 

دوقسمت اول سری Fallout قسمت اول و دوم توسط Black Isle توسعه یافت . "میکرو فورته و 14 درجه به شرق "هم بازی Fallout tactics:Brotherhood of steel را توسعه دادند.در سال 2004 اینتر پلی استودیو black isle را تعطیل کرد و خود به تولید بازیی اکشن با المان های RPG لایت با نام Fallout :Brotherhood of steel برای کنسول های PS2 , Xbox ادامه داد .قسمت سوم بازی اصلی با نام Fallout 3 توسط بتسزدا ناشر بزرگ وتیم پشت صحنه بازی های بزرگ RPG چون سری الدر اسکرول در سال 2008 عرضه شد و بخش بعدی سفر سری هم توسط Obsidian entertainment رقم خورد که با نام Fallout New Vegas عرضه شد و این پایان سفر سری در نسل پیشین بود و اکنون وارث نام سری بتسزدا است.جدیدترین قسمت سری هم یعنی Fallout 4 که خود دلیل ایجاد این مقاله برای من بود امروز معرفی شد ! در واقع تماشای تیزر قسمت 4 امروز ظهر یا بهتر است بگویم روز گذشته انگیزه لازم را برای نگارش تاریخچه سری به من داد و از آنجایی که به تاریخ نگاری بازی ها علاقه دارم و خود را یک بازیباز سرسخت میدانم و مطالب زیادی را در باب بازی ها و سینما به رشته تحریر درآورده ام با خود گفتم چه تقابل زمانی بهتر از امروز ؟روز ورود سری به نسل جدید و تولد تازه سری برای وقایع نگاری قطعا مناسب ترین خواهد بود.
 

Fallout
سال تولید 1997

دره من چه سبز بود......
جهان پسا اخرالزمانی بازی قسمت اول بخش های جنوبی کالیفرنیای ایالت متحده را پوشش میداد.سال 2161 بود و قهرمان ما با نام Valut dweller یا ساکن پناهگاه ،یا پناهگاه نشین! ماموریتی سخت داشت - جامعه که همیشه در سری فالوت در پناهگاهایی زیر زمینی با نام valut زندگی میکردند دوران نقاهت بعد از جنگ ویرانگر هسته ای را میگذراندند و شدت آلودگی در سطح کره زمین آنقدر بالا بود که اینان 100 تا 200 سال یا به عبارتی چندین نسل را در اعماق زمین در دل سنگها و در پناه گاهها میزیستند.این پناهگاهها آنقدر مدرن بودند که بتوانند برای چند صد سال نیاز ساکنان قلب تاریکی را فراهم کنند ولی بهرحال ساخته دست بشر بودند و بشر جایز الخطاست پس خراب شدن دستگاه تصفیه آب و چیپ کنترلراش قهرمان آقا یا خانم بسته به انتخاب بازیباز را مجبور میکرد که حاشیه امن جهان خود را ترک کرده و د رماموریتی خطیر پا به جهانی بگذارد که اصلا شناختی از آن ندارد و فقط عکس ها و فیلم هایی از آن را دیده است.سفری به مثابه دوباره به دنیا آمدن .والت 13 پناهگاه معروف بازی اول بود که حتی نامش نیز نحص است!سفر قهرمان برای نجات هم پناهگاهی هایش سفری زیات وار بود -زائر سرزمین مرگ باید برای جلوگیری از قحطی آب از جان میگذشت زیرا خروج از زیرزمین برای خیلی ها حکم همان مردن راداشت.
بازه زمانی بازی قسمت اول گویی درست از بعد ازWWII واقعی جهان ما حدود سال های 1950 ریشه گرفته بود ،یعنی زمانی که همه چیز زندگی ما برای همیشه تغییر کرد.تکنولوژی ، سیاست و فرهنگ جامعه جهانی مسیر متفاوتی در پیش گرفت و در حالی که تکنولوژی پیشرفت میکرد، تمدن و جامعه،بی تحرک باقی ماند و تصویری از الگوی دهه 50 را ولی در پیش زمینه دانش مدرن به نمایش میگذاشت .
در قرن 21 با کمبود منابع نفتی و معدنی جهان در آستانه درگیری قرار گرفت(احتمالا تا کنون این آغاز را در خیلی از آثار سینمایی و بازی های آخرالزمانی دیده اید و حتما با خود فکر میکنید که دیگر کلیشه ای شده است اما در واقع Fallout خود از اولین هایی بود که از این عنصر برای توسعه و پایگذاری داستان خود الهام گرفت و بسیاری از آثار دیگر وام دار خصوصیات داستانی همین اثر مهم هستند.)چندین کشور قدرتمند بر سر منابع باقی مانده تجدید ناپذیرمثل نفت یا اورانیوم در بازه زمانی 2052 تا 2077 وارد جنگ شدند. چین در زمستان 2066 به آلاسکا یورش برد و باعث شد که ایالات متحده با چین وارد درگیری نظامی شد و با کمک منابع لجستیکی کانادا به درگیری با چین ادامه داد که این امر البته مورد تایید کانادا نبود.در نهایت آمریکا کانادا را هم در فبریه 2076 تصرف کرد و آلاسکا را نیز سال بعدش به مالکیت خود درآورد.

 

v90ghhmlrqizyr2feetq.jpg
 
برادکست تلویزیونی قطع است نگران نباشید یک حمله اتمی در جریان است !

بعد از یک سال درگیری در 23 اکتبر 2077 جنگ جهانی هسته ای درگرفت.کسی نمیداند چه کسی اولین موشک را شلیک کرد اما چندساعت بعد از آغاز درگیری اکثر شهر های بزرگ جهان نابود شدند.آثار این جنگ چند ساعته تا صد ها سال بعد از چهره زمین پاک نشد و دنباله رو همین حوادث بود که جامعه بشری سقوط کرد و فقط محدودی از بازماندگان و نجات یافتگان در جوامع کوچک و کمپ هایی به حیات خود در این جهان بایر و نابود شده (اشاره میکنم به wasteland که نام بازی منبع الهام سری است ؛کمی بعد به این بازی بزرگ هم خواهم پرداخت)برای بقاء به سختی در حال نبرد بودند و لی در این میان عده کمی توانستند به پناگاه های به اصطلاح Fallout shelters معروف به Vaults پناه ببرند و یکی از این والت های افسانه ای والت 13 بود که خانه قهرمان داستان قسمت اول شد و از اینجا بود که بازی آغاز میشد.


71npq5gm1m4sjm74kgce.jpg

منوی اصلی بازی

unaoj7ttprwqrdwiu597.jpg

بدون شرح!
 
زمستان آه نه ببخشید تابستان بی پایان اتمی .....

در والت 13،در سال 2161 در کالیفرنیای جنوبی ،84 سال از نور بزرگ ،فلشی که آسمان را شکافت گذشته بود که چیپ سیستم کنترل کننده و تصفیه آب خراب شده و کل سیستم های حیاتی پناگاه را در معرض از کار افتادن قرار میدهد.رئیس والت یا همان فرمانداریا حالا شهردار، که در سری بازیها Overseer یا ناظر معروف است ،قهرمان سری با نام vault Dweller را مامور پیدا کردن این قطعه حیاتی میکند.قهرمان به دستگاه معروف سری که Pip-Boy 2000 معروف است و همانند ساعت های هوشمند اندرویدی امروزی بر دستش بسته میشود ،تجهیز میشود. این وسیله نقشه و کارهای جانبی .. را برای قهرمان بازی مدیریت میکرد.قهرمان تنها و با کمی لوازم و مقادری bottle caps یا همان در نوشابه !که اکنون درویستلند واحد پولی به حساب میایدپابه عالم بیرون میگذارد.
این vault dweller یک ساکن والت است که بازیباز میتوانست در موقع انتخاب آن یک قهرمان را از نو خلق کند یا از تعدادی پیش فرض یکی را برگزیند. Albert Cole یک مذاکره گر معروف وفرماندهی کاریزماتیک است که کلا انسان قانونمندی است. Natalia Dubrovhsky یک آکروبات باز با استعداد و با هوشی سرشار که نوه دیپلمات شوروی در لس آنجلس بوده است و در نهایت Max Stone که قوی ترین آدم والت بوده و به خاطر توانایی های فیزیکی و میزان استقامتش مشهور است ولی از هوش بالایی بهره نمیبرد.هر کدام از این سه شخصیت سه راه حل دیپلماتیک ،مخفی کاری و یا تهاجمی را نمایندگی میکنند. بازیباز 150 روز تا قبل از اینکه منابع آب والت تمام میشدند فرصت داشت و این فرصت را شاید میتوان تا 100 روز دیگر در صورتی که بازرگانان والت بتوانستند کاروانی از آب را به سمت والت 13 هدایت کنند،قابل تمدید بود.
در حین عملیات بازیابی چیپ ،بازیباز ماموریت می یافت که یک ارتش از جهش یافته گان را که انسانیت را تهدید میکردنند؛(البته اگر انسانیتی باقی باشد!) نابود کند. یک جهش یافته به نام The Master فرماندهی این گروه را برعهده داشت که قصد داشت یک ویروس ژنتیکی مهندسی شده ماقبل جنگ را با نام "Forced Evolution Virus" برای تبدیل باقی مانده نسل انسان ها به نژادی به نام "سوپر میوتانت ها"یا اَبَر جهش یافته گان به کار برده و همه را زیر سایه ساختار جدید جامعه جهانی Unity”" به عنوان نقشه ای برای خلق یک جهان بی نقص و بی بدیل به کار بگیرد ،غافل از اینکه نژاد انسان از مدتها پیش خود در مسیر تکامل گزینه نابودی نسل را برگزیده اند و همه نفرین شده هستند.
اینجا باید ذکر کنم که بازی fallout نه تنها یک بازی بزرگ است بلکه به شکلی استادانه به سبک آثار ادبی مهم تاریخ ،ضعف های انسان به عنوان مخلوقی فوق هوشمند را به نمایش میگذارد و تاکیدش بر این است که هرچه این مخلوق باهوش تر باشد بازهم بیشتر به سخمت خود نابودی پیش میرود.یک توضیح مهم هم باید در اینجا برای شما خوانندگان گرامی اضافه کنم:

در کتاب "منشاء گونه ها"اثر داروین که یکی از مهمترین آثاربه تالیف درآمده همه قرون و اعصار است و یکی از منابع اصلی علم زیست شناسی ،گفتمانی به نام "بقاء گونه قویتر "یا Survival of the fittest وجود دارد ،داروین در گفتار پیچیده بیان میکند که طبیعت در یک فرایند پیچیده با الگو های ساختاری خاص به نام "انتخاب طبیعی یا Natural selection برای گونه های مختلف حیات، تکلیف تعیین میکند.یعنی چه گونه ای کم کم بقا یابد و چه گونه ای کاهش تعداد داشته و به فراموشی سپرده میشود و یا حتی به انقراض کامل میرسد.او اشاره میکند که وراثت و محیط زیست دو عامل کلیدی در سیستم انتخاب طبیعی هستند و گونه ای که پشتوانه وراثتی قوی ندارد کم کم تحت تاثیر محیط زیست اطرافش قرار گرفته و محیط زیست اورا شکل میدهد و تحت تاثیر قوانین بازی خود او رابه حرکت درخواهد آورد .مخلوق نامبرده قادر به انجام هیچ تغییری نیست- او نمیتواند ساختار وراثتی خود را تغییر دهد یا با نیروی قهر طبیعت رودرو شود. داستان روایی بازی Fallout نیم نگاهی به ادبیات ناتورالیستی دارد و در آن جنگ برای بقا و Natural selection به خوبی به نمایش در آمده است.جهان های این بازی بزرگ محیط های مرگبار هستند و فقط آنهایی که قادر باشند خود را با شرایط وفق دهند زنده خواهند ماند. یک دور بی انتها از سازگاری و تغییر فرم حیات یا عدم پذیرش آن و مرگ و نابودی و انقراض.در واقع ویروس FEV معروف سری میخواست فرایند انتخاب طبیعی را با القاء ژنتیکی و بدون حضور طبعیت انجام دهد .یعنی با زور تعیین کند که کدام گروه بماند و یا سازگار شود و کدام گروه انقراض یابد.



so4z6hty8db8qhe4d7m8.jpg


پای چارلز داروین هم به Fallout باز نشده بود که باز شد!!

 

قهرمان داستان vault dweller باید مستر را میکشت و پایگاه او را نابود میکرد و تجهیزات پخش ویروس و خود آن هم ویروس مرگبار با نام رمز FEV در این فرایند نابود میشد وعملیات حمله از همان آغاز متوقف میشد. اما و اگر ها تازه شروع میشوند!...اگر قهرمان هر دو عملیات را زیر مدت زمان 500 روز انجام نمیداد ،ارتش جهش یافتگان والت 13 را پیدا میکرد و به آن یورش میبرد و پایان بازی را ایجاد میکرد.این محدودیت زمانی به 400 روز کاهش میافت اگر بازیباز مکان والت 13 را برای بازرگانان بیشتری فاش میکرد تا به آنجا آب برسانند.یک دموی کات سین سنیمایی حمله ارتش میوتانت ها را به نمایش د رمی آورد که والت 13 را تسخیر و نابود میکردند و به بازیباز میفهماند که بازی به پایان رسیده است.اگر بازیباز به ارتش Master و جهش یافتهگان می پیوست باز هم همین دمو نمایش داده میشد و در ورژن 1.1. بازی مدت زمان 500 روزه یا 400 روز محدود به 13 سال تبدیل میشد یعنی 4755 روز ! تا بازیباز هر کاری را که در جهان بازی میخواست انجام دهد یا کشف کند و این نشان از عظمت بازی داشت.



 
nir13gkdidod1qmrknm2.jpg

 

دقت کنید که Fallout جز محدود بازی ها و در واقع اولین بازی بود که خیلی از این مکانیزم های کنونی بازی های رایانه ای را در خود به کار برد و براستی بازی بود که برای همیشه تجربه انجام بازی ها را در طی تاریخ عوض کرد.


yrvuergxttqyxtzjhgw9.jpg
 

The Fire Sermon–خطابه آتش

بازیباز میتوانست مستر را شکست دهد و پایگاه ارتش سوپر میوتانت ها را نابودکند .وقتی هردو خطر به طور کامل حذف میشد دمویی به نمایش در می آمد که از بازگشت قهرمان به والت 13 خبر میداد.متاسفانه مثل الگو های کلیشه ای رفتارهای همیشگی جوامع ، به قهرمان محبوب و شجاع گفته میشد که بیش از حد تغییر کرده و رنگ و بوی جهان بیرون را به خود گرفته است و قطعا جهان درون را تحت تاثیر قرار خواهد داد! باورتان میشود بعد از این همه تلاش و گردش در مکان های مرگبار و سالها زحمت و خستگی با vault dweller اینگونه برخورد شود؟به او میگویند که اکنون شهروندان تحت تاثیر کارهای از دید مباشر" احمقانه قهرمانی او" قرار گرفته اند و بچه های والت ممکن است به قصد تقلید از او والت را ترک کنند پس قهرمان باید والت را برای همیشه ترک کرده و به ویستلند برگردد! بنابراین پایان و پاداش کوبنده بازی بزرگ قسمت اول فقط یک تبعید است.البته یک پایان دیگر هم وجود داشت که در آن قهرمان دم در والت 13 اسلحه خود را کشیده و با آن overseer را میکشد و دمویی به نمایش در میآمد که مباشر جنازه خونین خود را بر زمین کشیده وبه سمت در والت 13 میرود و این پایان در صورتی که بازیباز خصیصه" Bloody mess "را داشت ویا در طی بازی بشدت کارمای منفی گرفته بود ؛اجتناب ناپذیر بود و درست زمانی مبارزه فعال میشد که حرف های overseer تمام شده بود و قبل از نمایش دموی پایانی بود . (دقت کنید که بازی های بزرگی چون سری مس افکت در رودرویی با سارِن از همین الگو بهره برده اند و حتی د ربخش هایی با داشتن کارمای بالا میشد شخصیت منفی " سارِن" را متقاعد کرد که تحت کنترل نیروهای گِث است وباید خود را از کنترلشان خلاص کند و او خود را میکشت).

یک شو تلویزیونی Steampunk بی نقص

جهان سری بازی های فوق مهم و تاثیر گذارFallout از ویژگی های جهان واقعی بعد از جنگ نابودگر دوم نشات گرفته بود و همین بازی را کاملا قابل لمس میکرد. درست است که بازی در بستری از حوادت تخیلی و در جهانی ساختگی اتفاق می افتاد ولی بشدت واقعی مینمود –با توجه به زمان عرضه بازی –زیرا مخاطب که نابودی های جنگ جهانی دوم را دیده بود و اکنون حس میکرد که در صورت وقوع یک جنگ اتمی قطعا با چنین شرایطی روبرو خواهد بود و تصویری را که تیم حرفه ای توسعه دهنده بازی خلق کرده بودند به عنوان یک مدرک و گواهی بر جهان پسا اتمی نابود شده می پذیرفت.در واقع تیم سازنده با خلق یک جهان پست فوتوریستی عجیب و غریب که در تمدن دهه 50 خود را تکرار میکند ،به سطح بالایی از خلق موقعیت های خاص و زبان ادبی ممتاز دست یافت.ماشین هایی با نیروی محرکه انرژی اتمی که در خرابه های بازی نسخه 1 و 2 و مخصوصا نسخه های 3 و New Vegas دیدیم ،با ظاهر فوردهای کلاسیک ولی با تکنولوژی مدرن ،اسلحه هایی انرژی زای خاص که برای خود هویتی کاملا ممتاز دارند و یا ربات های هشت پا گونه معروف سری در جهانی با ظاهری ماقبل مدرن تضادی متفکرانه را به نمایش میگذاشت که بعد ها در خیلی از بازیهای دیگر مورد استفاده قرارگرفت و توهمات جنگ سرد گونه دهه 50 و 60 به جهان قرن 21 امی بازی به شکلی استادانه راه یافته بودند.






fzrx68n5o3u6rwkuu5q4.jpg

طرح های رتروفوترویستی بازی
 

پناهگاه ها – Vault

 

از آنجایی که دولتمردان امریکا سالها پیش از وقایع جنگ های ماقبل داستان بازی قسمت اول و حتی قبل از جنگ های معروف که کمی قبل تر به آن اشاره کریدم و بین چین و آمریکا درگرفت،فکر چنین روزی را کرده بودند وبرای همین دریک برنامه فوق سری اقدام به ساخت فالوت شلتر هایی به نام Vault با همان ترجمه تقریبی پناهگاه زیر زمینی کرده بودند.پیمانکاری این والت ها برعهده vault-Tec بود و هر کدام قادر بودند 1000 نفر را در خود جا دهند.هر والت برای خود کاملا مستغنی بود و تمام نیازش را در خود تامین میکرد و به صورت تئوری هر والت قادر بود تا بینهایت ساکنین خود را تامین کند ولی کلا استفاده از والت ها هرگز متد مناسبی برای خلق و یا تولید مجدد جمعیت نبود،مخصوصا در چنین سناریو های مرگباری!

 

برای جمعیت کل آمریکا بیش از 400 هزار والت نیاز بود و این در حالی بود که بدلیل پیچیدگی فنی و چالش های تکنیکی فقط 122 والت ساخته شد!
 

اما این والت ها که خود درزیر زمین و دل کوهها مخفی بودند رازی مخوف در خود پنهان کرده بودند که بر ارزشهای روایی داستان جالب سری به عنوان یک اثر اورجینال بشدت میافزاید .




hkwf27z5pzcq5i16scoo.jpg

بفرمایید و برگه پذیرش در والت را امضا کنید.....
 

محیط های کشنده یا کشنده های محیطی؟

به جای خلق والت فقط برای پناهگاه ها ،کسی نمیدانست که این پروژه فوق گرانقیمت و وفوق سری در واقع قرار است نقش یک بررسی کننده و آزمایشگاه را بازی کند و قرار بود در این محیط های ایزوله و بسته و وخود کفا تاثیرات وضعیت های گوناگون محیطی ،روانی برروی ساکنینش بررسی شود.برای مثال یک والت منابع کمتری داشت و یکی بیش از حد ،یک والت عدم توزیع مناسب جمعیت دو جنس مخالف را در خود داشت .یک والت فاقد هرگونه تجهیزات و لوازم سرگرم کننده بود و .....حتی درب یکی از والتها کمی مشکل داشت و از شکافهای موجود در ساختار آن که حالا معلوم نیست به عمد ایجاد شده بودند ویا نه!! تششعات رادیواکتیو بدون اینکه توسط ساکنین آن شناسایی شوند روی ذهن و پوست و فرم حیات آنها تاثیراتی هولناک داشت.(گیمرهایی که فال اوت 3 را کامل بازی کرده اند مکان این والت را که ساکنینش در طی 200 سال به هیولا تبدیل شده اند میجورند!)والت هایی که ساکنینش به طور مخفی و با دز کم تحت تاثیر به مرور زمانی ویروس مرگبار F.E.V قرار میگرفتند و ....یک سری والت ها هم با ساختار های بی نقص و یکپارچه همچون یک جامعه کاملا قانونمند و مجهز ایجاد شده بودند که وضعیت آن والتهای دارای نقص های ساختاری عمدی و یا غیر عمدی را رصد کرده و بررسی میکردند.به هرحال تقریبا همه این 122 والت افسانه ای که قرار بود مرکز بقاء بشر باشند تبدیل به مکان های به ظاهر ایمن ولی در باطن خوفناک برای شبیه سازی ساختار های عجیب جامعه بشری بودند.بعضی از این والت ها آنقدر خود نابودگر بودند و شرایط عجیبی داشتند که وقتی بازماندگان بیرونی یا دیگر بازماندگان والت های دیگر درب های پناهگاه را گشودند چیزی جز قبرستان نیافتند.

 

 

jlml8spebrwotdizu.jpg
Art work از ابر میوتانت هاکه تحت تاثیر ویروس FEV بوجود امدند.


p0776qrhto2dwf8k6di.jpg
اسکرین شات اصلی بازی
 
 

شرایط پسا جنگی:

درسالهای بعد از جنگ بزرگ،کشور آمریکا به یک خرابه پسا –اخرالزمانی با نام معروف wastelandکه خود نام بازی اصلی و جد سری Fallout میبود ،تبدیل شد و تیم سازنده که اجازه استفاده از این نام رانداشت در بازی جدید خود یعنی Fallout جهان بازی را همان Wasteland نامید .علاوه بر آرماگدون اتمی که همه زیرساخت ها را نابود کرد تقریبا همه منابع غذایی و آبی یا به رادیواکتیو آلوده شد و یا به گازهای سلاح های میوتوژنیکی که در طی جنگ دراتمسفر زمین آزاد شد و همین عوامل همه اکوسیستم های حیات را تغییر داده و تقریبا در همه شکل های حیات جهش ژنی ایجاد کرد.(عقرب های غول آسا و death claw ها یا پنجه مرگی های معروف سری یا گاوهای دو سر که واقعا منهدم کردنشان با اسناپیر ضد زره 50 کَل دیدنی بود!جزءهمین مخلوقات تا حدودی دوست داشتنی سری بودند !)در حالی که بخش عمده کشور خرابه بود و نیازهای اولیه هم به شکلی بسیار گسترده نابود شده بود، صحراها و جهان ها بازی هم قلمرو حکمرانی مخلوقات جهش یافته از مورچه های عظیم تا گولهای آلوده و پنجه مرگ هایی که فقط نگاه شان به شما هراس ایجاد میکرد ،شده بود.
سبک اقتصاد مبادله ای پایاپای دوباره برگشته بود و بتل کپ ها هم تبدیل به واحد پولی جدید شده بودند .اکثر شهرها خالی از سکنه بودند زیرا آلودگی رادیواکتیو خیلی درآنها بالا بود و اکثر غارت شده بودند و بیشتر جمعیت بقا یافته در حاشیه ها و ساختارهای روستایی کاروانی در اطرف wasteLand متمرکز شده بودند.کسانی که نتوانسته بودند از انفجارهای اتمی نجات یابند که نابود شده بودند وکسانی که به والت ها نرسیده بودند ولی با هر شرایطی زنده مانده بودند تبدیل به Ghoul شده بودند.اگر چه چرخه حیاتشان تمدید شده بود و عمر طولانی تری بدست آورده بودند ولی پوست و موی خود را ازدست داده و ظاهری زامبی –وار به خود گرفته بودند و صدای خیلی خشن و جالبی داشتند.اینان اکثرا از انسان ها متنفر بودند یا بخاطر حس حسادت و یا بخاطر رفتاری که جامعه انسانی با آنها داشت.البته آنها از لفظ زامبی خوششان نمی آمد ولی عده ای از آنها که تحت میزان خیلی بالایی از اشعه های مرگبار قرار میگرفتند کم کم دیوانه شده و تبدیل به هیولایی وحشی و فقط تحت کنترل غریزه با نام Feral ghouls میشدند که در اینجا باید بگویم لفظ زامبی از سرشان هم زیاد بود!


احزاب و قبیله های جهان بازی :

اگر چه سری بازی های فالوت و جهانش پر از انواع مختلف انسان و حیوان بودند!ولی تعدادی حزب خاص که حضوری پررنگ و قوی در عالم بازی داشتند و ریشه در ساختار های نظامی /سیاسی ایالات متحده ماقبل جنگ داشتند در بازی حضور میافتند که بعضی از انها در خط های داستانی سری بسیار مهم بوده اند. شناخت فرقه های سری برای دوست داران پرجمعیت سری بسیار حیاتی است- دیده ام که دوستانی بخاطر عدم شناخت درست گرو ههای بازی و فقط از روی حدس گمان به فرقه های بد بازی پیوسته و یا گرو ههای خوب را نابود کرده اند!

 

 

The Brotherhood of Steel-برادران فولادین این گروه حرفه ای و قدرتمند که با آن زره های زیباشان در روی جلو پک اکثر قسمت های سری میدرخشند وحتی در تریلر قسمت 4 سگ قهرمان داستان یک زره را خاموش دریک پمپ بنزین متروکه میجورد و این نشان میدهد که گروه در نسخه 4 هم نقش مهمی را بازی میکنند، ماموریتشان جمع آوری و حفظ دانش ماقبل جنگ است.اکثر اعضای این گروه اعتقادات خاصی داشته و بیشترشان از خانواده های باز ماندگان ارتش ایالات متحده هستند.برادران فولادی فکر میکنند که وارث دانش ماقبل جنگ هستند و بر سر آن با همه فرقه های دیگر میجنگند. در ساحل شرقی امریکا در D.C. که مرکز ویستلند نامیده میشود آنها مقر فرماندهی قدرتمندی دارند و با سوپر میوتانت ها درگیری های گسترده ایی را ایجاد میکنند.بخش منابع غذایی و دارویی و آب پاکیزه بین مردم و برقراری قانون در این مناطق کار این گروه قدرتمند است که مجهز به سنگین ترین و بهترین سلاح ها و مهمات و زره ها هستند.

The Enclave-محاصره گر ها این گروه باز مانده و بقایای دولت فدرال ماقبل جنگ US هستند و به عنوان نقش منفی اصلی سری در قسمت 2 و 3 حضور گسترده ای دارند.آنها به تکنووژی برتر تجهیز بوده و سلاح های پلاسمایی و زره های خاص و ترسناک میپوشند. عکس پک قسمت دوم بازی چهره زره سرباز اینکلیو را نشان میدهد.هدف اصلی شان پاک کردن چهره ویستلند از حضور هرگونه جهش یافته و بر قراری حکومت فدرال ماقبل جنگ امریکای سابق است که البته یک مشکل وجود دارد:


با توجه به موضوع آلودگی رادیو اکتیو و ویروس FEV تقریبا همه مخلوقات ویستلند از دید این گروه در شاخه جهش یافته گان هستند بجز خود اعضای گروه Encalve!


The New California Republic یا NCR-جمهوری خلق جدید کالیفرنیا یک دولت با قانون اساسی آمریکا که ساختاری جمهوری گونه دارد و بزرگترین حزب در آمریکای پسا –آخرالزمانی است.هم جمعیت گسترده ای زیر نظر این حزب هستند و هم از لحاظ ابعاد قلمرو در مکان اول قرار دارد.این حزب نماد دموکراسی قدیم را حمل میکند و به ارزش های جهان ماقبل جنگ احترام میگذارد.علاوه بر کالیفرنیا و نوادا ،اورگان، و باها کالیفرنیا در کنار نیومکزیکو و رودخانه کلورادو ،نیز جز قلمرو این حزب هستند.

Caesar's Legion-لژیون های سزار حتما میپرسید لژیون های سزار اینجا چه میکنند؟اینان جز ساختاری استبدادی و دیکتاتوری بوده و از 87 قبلیه تشکیل شده اند.ضمنا این گروه استفاده از تکنولوژی را ممنوع کرده و ساختار ارباب رعیتی را پیاده کرده و برا ی خود هنوز برده داری میکنند.ایده مرکزی این گروه برخواسته از ساختار های حکومتی امپراطری روم باستان است . قتل و غارت و نابودی و ایجاد هراس و برده گیری و نابود کردن فرهنگ اجدادی اسیرنشان جز کارهای روزمره این گروه است!

The Followers of the Apocalypse-پیروان آخرالزمان این فرقه بندرت سازمان یافته ،خود را وقف کارهای انسان دوستانه کرده اند و دانش پزشکی گذشته را برای نجات نسل حاضر به کار میبرند. این گروه در مرزهای NCR با همکاری آنها و گهگاهی زیر نظر آنها کار کرده و در مناطق غربی اکثرا به برپایی کلینیک های پزشکی نموده و معمولا بعد از درگیری احزاب به تمیز کاری پرداخته و مجروحان را مداوا میکنند.

MR.Houseاین شخصیت صاحب New vegas است . نسخه پسا جنگی لاس وگاس -این شخصیت در زمان قبل از جنگ مهم و تاثیر گذار، و دانشمند، جنگ بزرگ را پیش بینی کرده بود و حدود12 سال را صرف ایجاد طرحی کرده بود که شهر را از نابودی مطلق نجات دهد.اگر چه او توانست بخش هایی از شهر را مثل کازینو ها نجات دهدولی موج انفجارها بخش های عمده ای از مناطق اطراف را نابود کرد.با امید و آرزوی اینکه پیشرفت انسان را بعد ازآخرالزمان ببیند خودش را وارد فازی از چرخه نامیرایی کرد تا بتواند فرصت اضافه برای کامل کردن نقشه ها و طرح هایش را در بازسازی تمدن و جامعه و پیشرفت های علمی و رشد اقتصادی داشته باشد.سود بدست آمده از وگاس جدید را خرج این پیشرفت ها کرد و با احزاب دیگر هم فقط به چشم یک مشتری نگاه می نمود.

Raiders-غارتگراناینها اکثرا قبایلی چادرنشین بودند که غارت گران صحرا نامیده می شدند و با ایجاد ترس و وشحت و غارت مسافران و مردم و شهرها توانست بودند منابع خوبی بدست آورند.اینها اکثر دشمنان انسانی بازیباز در بازی بودند.

The Super Mutants-اَبَر جهش یافته گان این هالک های کوچک ! که در نتیجه آزمایش های ماقبل جنگ با ویروس FEV بوجود امده بودند مخلوقاس غول پیکر با چثه ای عظیم بودند که به حتی به مراحلی از نامیرایی رسیده بودند.اگکر چه این گروه ها بشدت ضد انسان بودندو لی گهگاهی میشد تعدادی را جست که صلح آمیز زندگی کرده و باکسی کارنداشتند.اینها هموان هدف کار Master بودند که میخواست کل نژاد باقی مانده انسان را زیر یک پرچم به شکل ابر جهش یافته جمع کند تازمانی که قهرمان او را میکشت.

 


wpjcqczbeokc9ct943a.jpg

A Game of Chess- یک بازی شطرنج

سبک گیمپلی بازی در سری Fallout بر جهان و عناصر محیطی متمرکز شده است .کنش و واکنش با محیط و ساکنین آن عنصر اصلی گیم پلی میباشد.ساکنین جهان بازی اکثرا با مشکلات اخلاقی ،اجتماعی ،اقتصادی دست پنچه نرم میکنند که شما در نقش قهرمان سری برای حل آنها میکوشید و در ازای آنها Karma و یا experience Points بدست می آورید.سری بازی های سری همیشه بخاطر یک عنصر خاص در جهان خود کاملا متمایز بوده اند و آن هم انشعاب پذیری حل کوئست های بازی است .بازی به شما اجازه میدهد راه حل ها و روش های گوناگونی را در رودرویی با ماجراهای سری در پیش بگیرید .راه حل هایی که اکثرا یا خلاف عرف و بشدت غیر قراردادی بوده یا حتی کاملا در تضاد با وظیفه اولیه محول شده به شما هستند.

البته در هر حالتی بازیباز پاداشش را از سیستم بازی میگیرد ولی این تصمیماتی که در طی داستان خود اتخاذ میکند هستند که ساختار جهان بازی را شکل داده و به تجربه هر مخاطب رنگ و بویی متفاوت از تجربیات دیگر مخاطبان میدهد.مثل یک بازی شطرنج،همانند جهان واقعی این اعمال و رفتار بازیباز است که پایان اش را شکل میدهد . مخاطب بازی در طول مدت بازی با دشمنانی روبرو میشود که یا قادر است با کمک عناصر بازی مثل مخفی کاری یا با کمک دیپلماسی با چالش ربرو شود و مشکلات را حل کند یا نه از راه درگیری در مبارزه در قالب سیستم معروف Turn-based بازی با آنها روبرو شود.البته روش های حل ماجرا های بازی در حالت غیر مبارزه ای و صلح طلبانه در سیستم Real Time و بدون توقف انجام میشوند.
مبارزات در Fallout براساس سیستم مشهور RPG های کلاسیک یعنی Turn-based یا همان نوبتی انجام میگیرند.بازی از Action point ها استفاده میکند،که به مخاطب اجازه میدهد در رودرویی یک تعداد خاص عمل را انجام دهد تا زمانی که اکشن پوینتش به اتمام برسد. برای مثال هدف گرفتن یک دشمن در سیستم turn based بازی بسته به المان هایی چون نوع اسلحه به کار رفته ،نوع مهمات ،میزان مهارت های هدف گیری و شلیک و یا میزان شانس بازیباز بوده و با هر اکشن پوینت بسته به ویژگی های بالا ، میزانی از خسارت را در هدف ایجاد خواهد کرد.این سیستم دقیق و با کیفیت که مبارزات بازی را بینهایت تکنیکی و شطرنج گونه میکند ،باعث میشود بازیباز از هدف گیری های بیخود جلوگیری کرده و یا از تبدیل بازی به یک اکشن بزن برو پیشگیری کند.اعمال مختلف در سیستم Turn based تعداد متفاوتی از action point ها را مصرف میکنند و میتوان با کمک Perkهای خاص و یا مواد شیمیایی موجود دربازی میزان کل اکشن پوینت ها را افزایش و یا تحت تاثیر قرار داد.
مبارزه با سلاح های سرد در سری یا همان Meleeها یا Hand to Hand ها،انواع گوناگونی از حملات را ارائه میدهد.ضربات با دست خالی هم مثل مشت و یا لگد ها موجود بودند.بازیباز قادر بود در کل دو سلاح را تجهیز داشته باشد و میتوانست با یک دکمه بین آنها سوییچ کند.عنصر perception یا قوه ادراک که نقش مهمی در عناصر بازی ایفا میکرد و شخص با میزان ادراک بیشتر بود که در جهان بازی در صف اول سیستم نوبتی قرار میگرفت وبعد با ادامه الگوی نوبتی ،فرصت های جدید تری را در اختیار میگرفت.همچنین عنصر perceotion میزان مسافت نهایی برای سلاح های دور برد را نیز تعیین میکرد و شانس برخورد تیر آنها را نیز به هدف افزایش میداد .

 
8y86qkc89o82skjow2fb.jpg
 
سیستم خلق شخصیت در الگوی SPECIAL
 

بررسی سیستم منحصر به فرد SPECIAL-عنصر اصلی سیستم ارتقاء بی نظیر Fallout

چرا کلمه بالا را با حروف بزرگ نوشتم؟SPECIAL یک سیستم خلق شخصیت و نمایشگر آماری بود که به شکل انحصاری برای Fallout ایجاد شد .کلمه SPECIAL یک اکرونیم برای حرف اول خصلت های بازی Fallout بود.
Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility و Luck .این سیستم ویژه از روی الگوی قدیمی تر GURPS برگرفته شده بود که قرار بود سیستم اصلی خلق شخصیت بازی باشد.

در سیستم Special ویژگی های کلیدی زیر تعریف میشدند که بعدا در تعداد بینهایت زیادی به کارگرفته شدند. در بازیهایی چون Divinity origial sin و Pillars of Eternity که بازی های سال 2014/15 هستند تا سری Souls و بسیاری از بازیهای بزرگ RPG از الگویی شبه Special در سری نامبرده ،استفاده شده است.

Attributesها یا خصلت ها هسته شخصیت خلق شده را نشان میدهند،توانایی های ذاتی .این خصایص اکثرا به شکل ثابت در سراسر بازی حضور داشتند ولی به کمک دارو ها و مواد شیمیایی و یا مخدردرون جهان بازی میشد آنها را به صورت موقت بهینه تر کرد و یا پوشیدن زره های خاص مثل power Armor برادران فولادی این خصایص را تغییرداد و یا با حضور NPC های خاص (Non playable characters) آنها را تقویت کرد.البته در طی بازی با کمک عناصری میشد برای همیشه هم این استات ها راتغییر داد.

Skills ها – مهارت ها نمایش دهنده میزان شانس شخصیت برای انجام خوب و درست یک عمل خاص بودند (مثل شلیک اسلحه،یا باز کردن یک قفل و یا...)این استات ها با درصد نمایش داده میشدند.البته این درصد ها را میشد که به بالاتر از100% میزان شان نیز افزایش داد.استات های Special به طور مرتب بر Skill ها می افزودند و میزان ارتقا یافته به سرعت اعمال میشد و تاثیرش قابل مشاهده بود. Skill points ها رد زمان Level UP شخصیت و رفتن به سطحی بالاتر آزاد میشدند و به کمک آنها درصد مهارت های موردنظر افزایش میافت.در مرحله ایجاد شخصیت ضمنا سه Tag skills نیز قابل انتخاب بودند.این مهارت های تگ شده را میشد با سرعتی چند برابر سرعت دیگر مهارت ها ارتقا داد.


 
 
درواقع سیستم ارتقاء کاراکتر در چهار شاخه تقسیم بندی میشد.Attribute ها،skills ،Traits و Perk ها.

 

18 عدد مهارت یا Skill در بازی وجود داشت که از 0 تا 200 درصد نمایش داده میشدند.با هر ارتقا LEVEL یک سری اسکیل پوینت به بازیباز داده یشمد که میتوانست این استات ها را افزایش دهد و ولی آن 7 خصیصه اصلی که در سیستم Special نام بردیم ثابت بودند و تحت شرایط خاصی ارتقا می یفاتند و با هر ارتقا آنها ،استات های Skill های مربوطه هم افزایش می یافت.مهارت ها یا در شاخه کمبات ،یا Active یا Passive تقسیم بندی میشدند.کتابهایی هم در جهان بازی پراکنده بودند که البته به سختی میشد آنها را پیدا کرد و کارشان این بود یک مهارت خاص را به شکلی دائم یک واحد یا چند واحد افزایش دهند-برای مثال کتاب barter میتوانست مهارت چانه زنی و نرخ قیمت های خرید در بازی را تحت تاثیر قرار دهد.البته بعد از رسیده یک skill به سطح خاصی دیگر کتاب های مهارتی اثری نداشتند.بعضی از مهارت ها می توانستند الگوی استفاده از یک سری لوازم خاص را بهبود بخشند –برای مثال lockpick میتوانست مهار قفل بازکردن را بهبود بخشد و بعضی از stimulanst ها یا محرک ها میتوانستند مهارت ها را به طور مقطعی بوست کنند البته در ازای گرفتار شد به یک یا چند عوارض جانبی و در صورت استفاده زیاد قهرمان ممکن بود به آنها معتاد شود و در صورت عدم استفاده آنها نتیجه عکس داده و باعث کاهش مهارت های زینفع میشدند!!

 
Trait ها خیلی مفید بودند و در ابتدای ساخت شخصیت میشد دو تا از آنها را انتخاب کرد –این انتخاب ها تاثیر گسترده ای در گیمپلی بازی شداتند .برای مثال انتخاب Trait با نام Small Frame میزان Agility یا چالاکی را تا یک درجه افزایش میداد –اما بر میزان بار قابل حمل اثر منفی داشت.وقتی trait انتخاب میشد دیگر قابل تغییر نبود و تاثیر آن برروی عناصر سیستم 7 گانه Special ایجاد میشد.البته Perk ای به نام Mutate بازیباز را قادر میساخت که فقط یکبار بتواند الگوی Trait خود را تغییر دهد..


me044gt7725sqtxveug8.jpg

پرک Bloody mess که با انتخاب آن میشد با یک شلیک بدن دشمنان را متلاشی کرد - درفالوت 3 هم وجود داشت
 

Perk ها عناصر خاص سیستم ارتقا بودند.هر سه Level یا هر 4 level اگر بازیباز Trait ای به نام skill را انتخاب میکرد !یک لیست به بازیباز نشان داده میشد که از آن میشد یک پرک را برای بهبود شخصیت انتخاب کند.پرک ها توانایی خاصی به بازیباز میداند که از طریق سیستم عادی Level گیری قابل دسترسی نبود.بعضی به بازیباز اجازه میدادند که اکشن پوینت بیشتری داشته باشد و یا بعضی ها زخم ها را درمان میکردند و برخلاف Trait هغا که فقط دو عدد و نهایت تا سه عدد قابل انتخاب بودند و با یک ویژگی مثبت ،اثر جانبی منفی هم دشاتند ،Perk ها تماما مثبت بودند و اثر سوء از خود نداشتند.
بازی همچنین از یک سیستم اخلاقی بهره میبرد و تصمیمات اخلاقی بازیباز را به طورکامل ثبت و ضبط میکرد.نام نماد اندازه گیری این عنصر Karma بود.با انجام اعمال خوب کارما پوینت دریافت میشد و با انجام اعمال منفی از میزان کارما پوینت کم میشد.این عناصر و میزان کارما در خود بازی تاثیری نداشت ولی در بخش داستانی و اعمال بازیباز تاثیر زیادی ایجاد میکرد.
همانطور که مشاهده کردید سیستم ارتقا ء بازی Fallout درست همانطور که یک RPG سنگین باید باشد بی نظیر بود و این سیستم خاص و پیچیده در بازی های Fallout،Fallout 2 و Fallout tactics به کارگرفته شد و بعد ها نسخه ای از آن که به شکلی گسترده ویرایش شده بود در Fallout 3 و New Vegas اسپین اف سری به کار گرفته شد.علاوه بر این بازیها همانطور که قبل تر هم اشاره کردم این سیستم در بازیهای بیشماری کپی برداری شد و خود همین سیستم به شکل مستقیم در Lionheart: Legacy of the Crusader و پروژه کنسل شده Torn از Black Isle به کار رفت.

 

 

c9q5f7b932p8tp4al975.jpg

شخصیت نمادین سری vault boy در صفحه نمایشگر های سری و و خود اینترفیس Pip-Boy حضور داشت و یکی از معروفترین نمادهای بازیهای رایانه ای است .
 
 
Pip-Boy که مخفف Personal Information Processor-Boy بود،یک کامپیوتر مچی نمادین در سری بشمار میرفت که در آغاز Fallout ,Fallout 2 ,Fallout 3 و New Vegas در اختیار بازیباز قرار میگرفت و نقش مهمی در کنترل تمام عناصر بازی ،نقشه جهان بازی ،عملیات های بازی ،سیستم Inventory و وضعیت بازیباز و نمایش سیستم Special و کلا HUD بازی ایفا میکرد.در Fallout و Fallout 2 مدل پیپ بوی نسخه 2000BE بود در حالی که در Fallout 3 و New Vegas نسخه آن به 3000 ارتقاء یافته بودو احتمالا در Fallout 4 با نسخه اندرویدی آن طرف باشیم با نام Pipboy شکلات!!
یک تعداد گوناگون و متنوعی از NPC ها هم در جهان آخرالزمانی بازی قابل پیدا کردن بودند .اینان شخصیت هایی بودند که تعدای شان حتی قابلیت همراهی با بازیباز را دشاتند و هر کدام از داستان های خاص خود بهره میبردند و ماجراهای خود را داشتند و هرکدام رد یک کار خبره بودند.برای مثال ian که یک مسافر با تجربه بود و در استفاده از سلاح ها تبحر داشت ویا Dogmeat که سگ معروف و باوفای سری بود و دموی Fallout 4 با او شروع می شود که خبر خوبی است!
برخلاف Fallout 2 در تعداد NPC های همراه در نسخه اصلی بازی هیچ محدودیتی وجود نداشت و البته استات های NPC ها و زره شان در تمام بازی غیر قابل تغییر بود فقط سلاح شان را میشد تغییر یا ارتقاء داد.


882wf3v7pshik4xd85v7.jpg

اکنون fallout سری افسانه ایی  از 10 سال پیش توسط این چهره توسعه داده میشود: کارگردان بزرگ بتزدا، تاد هاوارد
او بهترین RPG جهان باز تاریخ را عرضه کرده است: سری الدر اسکرول وسری فالوت
فالوت خوش شانس بود که در گذار از دو بعدی به 3 بعدی  گیر همچنین فرد قهاری افتاد
 

داستان توسعه بازی :

بازی نسخه اصلی توسط Interplay entertainment ساخته شد و وارث معنوی بازی سال 1988 پسا آخرالزمانی Wasteland بود.بودجه اصلی و اولیه بازی حدود 3 میلیون دلار بود.تیم لایسنس استفاده از نام ویستلند را نداشت بنابراین Brian Fargo خالق اصلی سری و رئیس اینتر پلی نام Fallout را پیشنهاد داد. Tim cain موتور بازی را توسعه داد .اوبه تنهایی اکثر مکانیزم های بازی را از سیستم GRRPS استیو جکسون گیمز الگو گرفت و سیستم های جدید را برای بازی جدید ایجاد کرد.سیستم GURPS خیلی شبیه سیستمی است که در UFO:enemy Unknown استفاده شده است و قرار بود حتی در مقطعی بخاطر میزان بالای خشونت و خونریزی در صحنه های fallout تیم به سیستم GURPS برگردد که همان سیستم بازی Fallout بی تغییر ماند.موتور بازی توسط Cain در شش ماه ساخته شد و ساخت بازی نیز از سال 1994 شروع شد.بعد تیم به 30 نفر افزایش یافت و کین و براین فارگو و این 30 نفر دیگر به مدت 3 سال شاهکاری ساختند که تمام عالم بازی را تحت تاثیر قرار داد.
صدا پیشگانی مشهور چون Ron Perlman یا همان Hellboy دوست داشتنی ! با آن صدای پرصلابت دیالگو های معرکه ای گفتند.

 

جمله نمادین سری که بسیار تاثیر گذار بود با صدای پرلمن گفته شد :

 

"War. War never changes"
جنگ ،جنگ هرگز تغییر نمیکند

 
منابع الهام:
خود بازی Fallout منبع الهام گسترده ای در طول تاریخ شد و از فیلم سینمایی گرفته تا حتی گروه های موسیقی و دیگر بازی های رایانه ای و کمیک ها از دل آن درآمدند.درواقع میتوان Fallout را یک "کالت ویدئو گیم "نامید.منتها خود بازی قسمت اول از دل مجلات کمیک و نشریات علمی دهه 50 بیرون پریدکه اکثرا آن دهه را سرآغاز عصر اتمی میدانند.در بازی میبینیم که لامپ های خلا در مقابل ترانزیستور ها دیده میشوند و اسلحه ها هم شبیه سلاح های هستند که توسط Flash Gordon استفاده میشد!!بیلبوردهای تبلیغاتی و نوشتار ها و پسترهای دیوار در سری فالوت بخوبی جوهره هنری و ذات برجسته جهان بازی را به شکلی استیم پانک به نمایش میگذارند. داستانی به نام " پسری و سگش " که درآن پسری همرا با سگ اش در صحرا های جنوبی امریکا بدنبال قاتلین فراری و یا روبات های از کنترل در رفته و جهش یافته گان هستند از منابع الهام سری نام برده شده و همچنین سری فیلم های سینمایی Mad Max که نسخه جدید آن هم بتازگی اکران شده و من اکنون بشدت منتظر نسخه بلوری آن هستم!نیز از منابع الهام تیم سازنده بودند.در بازی اصلی اولین دست زره بازی یک کت چرمی بود که دقیقا همان مدل لباسی بود که مل گیبسن در فیلم Mad max 2 پوشیده بود.در طی بازی اشاراتی به Blade Runer علمی تخیلی برجسته دهه 80 کار استاد اسکات بزرگ هم میشد.رد پای ترمیناتور 1و2 را هم میشد درجهان بازی کم و بیش دید.




3rt84o73ugoys8bnhu5.jpg

 
اگر چه بازه زمانی دو بازی Wasteland و Fallout با هم متفاوت بود و حتی تیم سازنده این موضوع را که بازی های سری فالوت در جهان ویستلند اتفاق میافتد رد کردند ،ولی شباهت های خیلی زیادی بین این بازیها وجود داشت .به طوری که بازی ویستلند 2 که سال گذشته بعد از سالها توسعه عرضه شد شباهت غریبی به Fallout 1,2 دارد در حالی که عملا Fallout 3 و New Vegas و حتی Fallout 4 بتسزدا مسیر متفاوتی را البته با شباهت های خیلی زیاد به بازیهای اصلی پیش گرفتند!.بازی Fallout در زمان عرضه خود یک موفقیت عظیم بود-منتقدان اشک شادی ریختند و بسیاری آن را یکی از بهترین بازی های ساخته شده تاریخ نامیدند.سبک بصری ،طنز تیره تار و کوبنده،موضوعات فلسفی و اشارات بی نظیر سیاسی و اجتماعی به بحث های مهم جامعه بشری،در کنار عناصر حرفه ای بازی ،چون سیستم های عالی خلق و پیشرفت شخصیت ،از ویژگی هایی بودند که در هر بررسی که میخواندید به چشم می امدند.Fallout را یک خالق ژانر و پیشبرنده آن نامیده اند.بازی لقب بهترین RPG سال را از بعضی از مهمترین منابع بررسی و سایت های بزرگ دریافت کرد.جایزه بزرگ آکادمی Interactive Arts & Sciences به عنوان بهترین بازی نقش آفرینی سال به Fallout تعلق گرفت و بعضی از منتقدان رسما اعلام نمودند که تا آن تاریخ بهترین RPG عرضه شده برای PC همین بازی بوده است. Fallout در سالهای 2001 مقام چهارم،در سال 2005 مقام دهم و سیزدهم در سال 2007 و 21 ام در سال 2008 و در نهایت در سال 2010 عنوان هفتمین بازی بزرگ تاریخ را در لیست مهم PC gamer ازآن خود کرد.IGN نیز در سال های 2007 و 2009 این بازی را لیست برترین بازی های تاریخ PC با رتبه های بالا قرار داد.IGN در سال 2005رتبه55 و در سال 2007 رتبه 33 ام بهترین بازی تاریخ را به fallout بخشید.درسال 2013 بازی جز 34 بازی برجسته تاریخ ژانر RPG قرار گرفت .Fallout در تالار مشاهیر سایتهای بزرگ بررسی بازی چون Gamespot و Gamespy قرار دارد.در سال 2000 بازی Fallout توانست جز ده عدد بهترین پایان ها و جهان های بازی توسط گیم اسپات قرار بگیرد.



Fallout میراث دار بازی های بزرگ تاریخ PC است و خواهد بود و باید گفت همین بازی بود که بازی کردن را برای همیشه تغییر داد.

گردآوری ، نگارش و تنظیم :رضا قاسمی

منابع:بخش های تاریخ نگاری و ارقام از Fallout wiki

این مقاله با نام ریزش اتمی چند ماه قبل در فروم شهر سخت افزار ایجاد شد.

دوستان عزیزم در فروم لایون خواسته بودند بررسی نوشتاری سری Fallout  انجام شد، برای بررسی سری باید از تاریخ نگاری سری شروع کنیم.

بخش دوم مقاله بررسی کامل fallout 4 خواهد بود.

موفق باشید

 

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...