رفتن به مطلب

◄معرفی OCZ Vector 180، دوام و پایداری در خون این SSD است►


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

مختصری بر تاریخچه و انواع حافظه های SSD

 

تا همین چند سال قبل، اگر خواهان یک کامپیوتر پرسرعت بودید، خرید CPU ، حافظه رم و کارت گرافیک پرسرعت و قدرتمند والبته گران قیمت، تنها راه دست یابی به آن بود، در حالی که سخت افزارهای کامپیوتر روز به روز پیشرفت می کردند و کارایی آنها به سطح جدیدی پا می گذاشت، اما این امر در مورد هارد دیسک ها صادق نبود و سرعت خواندن و نوشتن پایین این قطعات مکانیکی، به گلوگاهی برای دیگر اجزای کامیپوترها تبدیل شد. البته هارد دیسک ها به میزان چشمگیری پیشرفت کردند اما  افزایش کارایی آنها در طول سال های پس از معرفی، به شدت از دیگر اجزای کامپیوتر نظیر CPU عقب بود و عقب هم ماند.

در چنین شرایطی که هارد دیسک های مکانیکی توانایی بیشتری نداشتند و در مقابل دیگر سخت افزارها اعتماد به نفسشان را باخته بودند، در سال 1984 شرکت توشیبا با معرفی حافظه های فلش (Flash Memory) نوید آینده بهتری را به دنیای الکترونیک و فناوری بخشید. در سال های ابتدایی معرفی حافظه های فلش، به دلیل ظرفیت بسیار پایینی که داشتند، کسی تصور اش را هم نمی کرد که یک روز بتوان از آنها به جای هارد دیسک ها استفاده کرد. مهمترین قابلیت حافظه های فلش، امکان دستیابی تصادفی (Random)به داده ها است.

برای اولین بار در دنیا در سال 1989 بود که با لپ تاپ Psion MC 400 ایده استفاده از حافظه های فلش در کامپیوترها برای ذخیره سازی اطلاعات تحقق یافت. البته اولین استفاده از حافظه های فلش برای ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوتر محدودیت های فراوانی داشت تا اینکه در سال 1991 شرکت  SanDisk Corporation اولین درایو SSD دنیا را با ظرفیت 20 مگابایت (بله مگابایت!) با قیمت 1,000 دلار معرفی کرد. در سال های بعد پیشرفت ها و معرفی حافظه های SSD ادامه پیدا کرد اما یکی از مشکلات در آن زمان، هزینه بسیار بالا و در نتیجه آن قیمت تمام شده بالا بود.

در درایوهای SSD به طور معمول از تراشه های حافظه NAND Flash ابداع شده توسط توشیبا بهره گرفته می شود، این حافظه ها پس از قطع شدن منبع انرژی، داده های خود را حفظ می کنند، حافظه های فلش داده ها را در آرایه ای از سلول های حافظه نگه می دارند. این سلول ها از ترانزیستورهای Floating-gate تشکیل شده اند، در این ترانزیستورها، بیت ها به صورت بار الکتریکی نگه داشته می شود و اگر ولتاژ بالا باشد، 0 و اگر ولتاژ پایین باشد، مقدار 1 است.  البته نگه داری داده ها بر روی ترانزیستورها خود توضیحات زیاد و مهمی دارد اما به دلیل کسل کننده بودن آن، از توضیح آن صرف نظر می کنم.

 

انواع SSD  از نظر فناوری حافظه

سلول های حافظه NAND Flash اولیه (نوع SLC)، به ازای هر سلول تنها قادر به نگه داری یک بیت (0 یا 1) هستند و همین باعث می شد تا هزینه ساخت ظرفیت های بالا، بسیار زیاد باشد، تا اینکه نوع MLC معرفی شد و به ازای هر سلول حافظه، ترانزیستورها می توانستند تا 2 بیت داده ذخیره کنند. حافظه های MLC دقیقاً همان حافظه های مورد استفاده در اغلب SSD های معمولی هستند، سرانجام TLC نیز معرفی شد که هر ترانزیستور می تواند تا 3 بیت داده نگه داری کند.

با اینکه افزایش ظرفیت حافظه های NAND Flash خوش آیند است، اما با افزایش ظرفیت، سرعت و طول عمر (تعداد دفعات خواندن و نوشتن) پایین آمد، از این رو حافظه های SLC بیشترین قیمت، سرعت و طول عمر، سپس MLC طول عمر و سرعت کمتر  از SLC  و در نهایت TLC از هر دو SLC  و MLC طول عمر و سرعت کمتری دارد. با این حال از آنجایی که حافظه های MLC و TLC قادر به نگه داری داده های بیشتری هستند، هزینه تمام شده برای ظرفیت های بالاتر کمتر می شود و از این رو برای مصارف کاربران خانگی ایدآل تر هستند اما برای مصارف حرفه ای از نوع گران تر SLC استفاده می شود. برای نمونه اگر برای ساخت یک درایو 128 گیگابایتی SLC به 16 عدد تراشه نیاز باشد، این مقدار برای نوع MLC به 8 و برای نوع TLC تنها 4 عدد خواهد بود و نتیجه آن کاهش هزینه تمام شده است.

 

از توضیحات کسل کننده صرف نظر می کنم و بهتر است به ملاقات عالیجناب OCZ Vector 180 برویم!

 

دوام و پایداری در خون این SSD  است

از همان ابتدای مورد توجه قرار گرفتن درایوهای SSD  نزد کاربران خانگی، این سامسونگ بود که میان سازندگان مختلف، مورد توجه قرار گرفت. با این حال سامسونگ تنها بازیکن حاضر در زمین مسابقه نیست و بازیکن های دیگری، با سطح مهارت ها و توانایی های متفاوت نیز وجود دارند. یکی از آنها شرکت آمریکایی OCZ است که اکنون به تصاحب توشیا در آمده است. در ادامه نگاه مختصری می اندازیم بر پرچمدار محصولات رده مصرف کنندگان خانگی، یعنی Vector 180.

 این محصول در بسته بندی کوچک و سبکی ارائه می شود که بجز خود درایو SSD، یک براکت برای نصب درایو در کیس های فاقد جایگاه 2.5 اینچی، 8 عدد پیچ، کلید فعال سازی نرم افزار Acronis.True.Image 2014 را خواهید یافت.

 

33ec0ieh8qop87ylf4et.jpg

 

0l7ponal7e0huvr9kf7b.jpg

7tgyfwrt196bftpl2uve.jpg

 

 

خود داریو تنها 7 میلی متر  ضخامت دارد و از این رو در لپ تاپ ها نیز قابل نصب است. همانند سری های پیشین، OCZ در این درایو نیز از بنده فلزی بسیار محکمی بهره گرفته که افزون بر حفاظت از اجزای حیاتی در برابر ضربه، به عنوان حرارت گیر کنترلر نیز عمل می کند.

از آنجایی که این درایو دارای گارانتی است و تمایلی هم به باطل کردن آن ندارم، به جای باز کردن آن، از تصاویر موجود در وب سایت های خارجی استفاده می کنم. در نظر داشته باشید تصاویر مربوط به مدل 960 گیگابایتی Vector 180 است که تعداد بیشتری تراشه حافظه و رم دارد.

 

 

StorageReview-OCZ-Vector-180-PCB-Top.jpg

StorageReview-OCZ-Vector-180-PCB-Bottom.

 

با باز کردن قاب فلزی بسیار محکم درایو، برد PCB را مقابل خود خواهید یافت که در وسط آن، کنترلر اختصاصی Indilinx Barefoot 3 قرار دارد. این کنترلر ساخت شرکت Indilinx است اما پس از خرید این شرکت توسط OCZ و خرید هر دو توسط توشیبا (تحت نام مشترک توشیبا گروپز)، به طور اختصاصی فقط در محصولات OCZ استفاده می شود. در حقیقت تولد Barefoot 3 به سال 2012 باز می گردد و در طول این سال ها در سطح فیزیکی بجز افزایش سرعت پردازنده، تغییر دیگری به خود ندیده است، اما Firmware یا سیستم عامل کوچک آن به شدت دست خوش تحول گردیده و بهینه سازی های بنیادین زیادی را به خود دیده است.

 

 

6dcs_7016_16_ocz-vector-180-960gb-ssd-re

 

در سری Vector 180 این شرکت از نسخه M00 از کنترلر Barefoot 3 استفاده کرده است که نسبت به نمونه M10 بکار رفته در سری Vertex، سرعت بالاتری دارد. این کنترلر در سری Vector 150 و  Radeon R7 نیز یافت می شود.
OCZ در این درایو از تراشه های حافظه 19 نانومتری BGA ساخت توشیبا بهره گرفته است. این تراشه ها رویژن دوم تراشه های 19 نانومتری توشیبا و بهترین آنها هستند. در هر طرف برد یک تراشه 128 مگابایتی DRAM از نوع DDR3 ساخت Micron به عنوان حافظه کش قرار دارد.

 

x0ze_7016_19_ocz-vector-180-960gb-ssd-re

 

Vector 180 پرچمدار فعلی SSD های OCZ  است و یک قابلیت بسیار خاص با خود دارد. قطعه SMD نارنجی رنگی که در تصویر می بینید، خازن tantalum است. tantalum عنصری 15 برابر طلا نایاب تر است. این خازن علی‎رغم اندازه کوچک اش، ظرفیت بسیار بالایی برای ذخیره کردن انرژی دارد.

کارکرد این تراشه، قابلیت PFM+ است. پیش از اینکه این قابلیت را معرفی کنم، بد نیست بدانید که یکی از دلایل خرابی درایوهای SSD، خراب شدن Table Map در موقع قطع ناگهانی برق است. هنگامی که ناگهان برق درایو قطع می شود، احتمال خرابی Table Map بسیار زیاد است. با هدف ازفزایش دوام، پایداری و اطمینان پذیری، OCZ  این خازن را در بخش سخت افزاری و در بخش نرم افزاری تکنیک ویژه ای را به خدمت گرفته است. هنگامی که منبع انرژی درایو یکباره قطع می شود، PFM+ به طور خودکار وارد عمل می شود و انرژی لازم برای انتقال Table Map واقع در حافظه کش به حافظه اصلی را فراهم می کند. بنابراین احتمال خرابی درایو به دلیل Table Map corruption به صفر می رسد. خازن tantalum  وظیفه تامین انرژی برای انجام این کار را برعهده دارد.

 

این قابلیت تنها در درایوهای SSD رده صنعتی/بیزنس که در آنها سلامت داده حیاتی است، یافت می شود اما خوشبختانه OCZ   آن را به SSD های معمولی آورده است. یک راه غیر معمول برای پی بردن به اطمینان پذیری درایوهایSSD، قطع ناگهانی برق برای نزدیک به 10 تا 15 دفعه است که البته به ریسک کردنش به هیچ عنوان نمی ارزد و توصیه هم نمی شود، اما اگر SSD از این شرایط جان سالم به در ببرد، بسیار قابل اعتماد است، در هر حال!

 

 

 

عملکرد Vector 180

 

همانطور که اشاره شد، این درایو دارای قابلیت های حفاظتی، ایمنی و پایداری مختلفی است که یکی از آنها، انتقال Table Map از حافظه کش به حافظه اصلی هر 20 ثانیه یکبار است. این کار در کنار محاسنی که دارد، اما در حقیقت بر روی کارایی درایو نزدیک به 5 درصد تاثیر منفی می گذارد، بنابراین در کنار افزایش اطمینان پذیری درایو، بر عملکرد تاثیر منفی می گذارد. همین قابلیت ایمنی باعث شده تا Vector 180 در بسیاری از بنچمارک ها نزدیک به 5 تا 10 درصد از محصولاتی نظیر سری 850 پرو سامسونگ عقب باشد. با این حال برای آنهایی که دوام و اطمینان اهمیت دارد، این قابلیت ارزشمند است.

 

68251937299628866960.jpg

 

از آنجایی که بنچمارک های مختلف از این درایو در دسترس است و در اغلب آنها حدود 5 تا 10 درصد از سامسونگ 850 پرو ضعیف تر ظاهر شده است، به ارائه همین عملکرد نسبی بسنده می کنم. یکی از تنها برتری های این درایو در بنچمارک ها، عملکرد بهتر تحت بار کاری شدید است، یعنی در مواقع مواجه با بار کاری نوشتن و خواندن شدید، از بسیاری از درایوهای رقیب عملکرد بهتری دارد. از این رو برای کاربری هایی که چندین برنامه مختلف به طور هم زمان اجرا می شوند مناسب است.

 

یکی از نگرانی ها بابت درایوهای SSD، طول عمر یا تعداد دفعات خواندن و نوشتن است، به همین دلیل می بینیم که بسیاری از کاربران می کوشند تا کمترین میزان خواندن و نوشتن را متوجه SSD کنند و از این رو بسیاری از فایل و مسیر های ذخیره سازی نظیر دسکتاپ ویندوز، مسیر دانلود، کش مرورگر، مسیر نصب برنامه ها، پوش Temp ویندوز و بسیاری دیگر را به هارد دیسک تغییر می دهند :| . این کار از نگاه من بسیار بی معنی است، چرا که در این حالت تنها استفاده SSD بوت کردن ویندزو است! شاید بگویید که نظر تندی است، اما در حقیقت چنین نیست، چرا که صرف 200 تا 500 هزارتومان هزینه برای تنها چند ثانیه سرعت بوت بیشتر، حقیقتاً بی معنی است [-( . بنابراین باید SSD انتخابی به حدی با دوام باشد که دیگر انجام چنین کارهایی لازم نباشد و با خیال آسوده از آن استفاده کنید.

 OCZ با Vector 180 تضمین روزانه 50 گیگابایت نوشتن به مدت 5 سال را داده است. شاید در نگاه نخست بگویید که ادعایی بیش نیست، اما حقیقتاً بررسی های عملی و مستقل آن را تایید می کنند.

 

73ty_file-33f6a54399fd874555.jpg

 

تصویر بالا 7.5 ترابایت (بله ترابایت) نوشتن و 10.5 ترابایت خواندن ظرف 11 ماه بدون کوچکترین ارور، کاهش عمر و اختلالی را نشان می دهد.

جالب تر اینکه وب سایت kitguru به بررسی ادعاهای OCZ در رابطه با طول عمر درایوهاش پرداخته و در بررسی که kitguru داشته ، یکی از درایوها تا 332 ترابایت نوشتن بی وقفه (استرس بی وقفه نوشتن) دوام آورده است! تصور نمی کنم که به توضیح بیشتری نیاز باشد.

 

Vector 180 به دلیل مکانیزم های ایمنی و حفاظتی مختلف، مقداری مصرف انرژی آن در حالت بلا استفادگی بالا است و از این رو برای استفاده در لپ تاپ مناسب نیست.

 

در پایان من شخصاً هزینه ای را صرف تهیه مدل 120 گیگابایتی Vector 180 کردم که با آن می توانستم مدل 250 گیگابایتی 850 Evo سامسونگ را، آن هم با نزدیک به 40 هزار تومان صرفه جویی تهیه کنم! اما در نهایت با اطمینانمدل 120 گیگابایتی OCZ  را به 240 گیگابایتی سامسونگ 850 Evo ترجیح دادم.

ویرایش شده توسط خبات کریمی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خیلی کامل و جامع دستت درد نکنه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این که 7.5 ترابایت روش رایت شده و حتی 1 درصد هم از lifetime ش کم نشده عجیبه :D بعید نیست firmware اش رو جوری تغییر داده باشن که خیلی دیر این مقدار کم بشه (توهم توطئهrolling%20on%20the%20floor.gif )

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

این که 7.5 ترابایت روش رایت شده و حتی 1 درصد هم از lifetime ش کم نشده عجیبه :D بعید نیست firmware اش رو جوری تغییر داده باشن که خیلی دیر این مقدار کم بشه (توهم توطئهrolling%20on%20the%20floor.gif )

سلام دوست عزیز

در حقیقت 7.5 ترابایت بدون ارور خیلی هم عجیب نیست، قبلاً هم اس اس دی های OCZ رکورد های عجیب تر مثل 300 ترابایت زدن!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوست عزیز

در حقیقت 7.5 ترابایت بدون ارور خیلی هم عجیب نیست، قبلاً هم اس اس دی های OCZ رکورد های عجیب تر مثل 300 ترابایت زدن!

ارتباطی با ارور نداره . رابطه مستقیمی با wear leveling count داره

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون

فقط این خازن های تانتالیوم در اون حد هم خاص نیستند هااا

قیمتشون هم نسبت به قیمت کل ssd واقعا ناچیز هست

من هم توی برخی بردهام استفاده میکنم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

گارانتی‌ش مال کجاست و چه مدت‌ه؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

اولا مبارک باشه

دوما چرخش واست بچرخه

سوما به نظر من بهترین انخاب رو کردی، والا اون تیکه از حرفت که گفته اس اس دی میخرن صرفا برای اینکه بوت ویندوز کم بشه! عین حقیقته

من خودم تو فکر خرید یک اس اس دی ارزون قیمت بودم ، اما از بچه ها انجمن مشورت گرفتم فعلا از خریدش منصرف شدم، پول بیاد دستم

حداقل یه سامسونگ evo بخرم، این دوستانی هم که این همه اظهار نظر منفی میکنن، مگه قبلا داشتن؟ حالا این دوستمون خریده استفاده میکنه

نتیجه رو میگه.

ویرایش شده توسط NaeemSameti
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ای کاش اون راه راه آبی، قرمز بود. *dry# *dry#

ما توکیس باحجاب ازش استفاده می کنیم رنگ مهم نیست :D

ممنون

فقط این خازن های تانتالیوم در اون حد هم خاص نیستند هااا

قیمتشون هم نسبت به قیمت کل ssd واقعا ناچیز هست

من هم توی برخی بردهام استفاده میکنم

سلام و تشکر

بله همینطوره و خازن تانتال تو خیلی چیزا از جمله ریموت تی وی پیدا میشه اما استفاده از اون تو اس اس دی فقط به درایوهای گرون قیمت محدود میشه حالا OCZ سنت شکنی کرده.

فلسفه نبودش تو درایوهای معمولی ههم اینه که یک خازن 20 سنتی آخر سر برای مصرف کننده حداقل 10 دلار بیشتر تموم میشه!

درود

گارانتی‌ش مال کجاست و چه مدت‌ه؟

سلام

متاسفانه گارانیتش ماتریکس هست *dry#  برا من حدود  13 ماه هست

متاسفانه از این جهت که هر محصولی رو این شرکت گارانتی کنه حداقل دلاری 4.5 تا 5 میوفته.

درود

اولا مبارک باشه

دوما چرخش واست بچرخه

سوما به نظر من بهترین انخاب رو کردی، والا اون تیکه از حرفت که گفته اس اس دی میخرن صرفا برای اینکه بوت ویندوز کم بشه! عین حقیقته

من خودم تو فکر خرید یک اس اس دی ارزون قیمت بودم ، اما از بچه ها انجمن مشورت گرفتم فعلا از خریدش منصرف شدم، پول بیاد دستم

حداقل یه سامسونگ evo بخرم، این دوستانی هم که این همه اظهار نظر منفی میکنن، مگه قبلا داشتن؟ حالا این دوستمون خریده استفاده میکنه

نتیجه رو میگه.

سلام نعمیم جان

اولا تشکر

دوما ممنون

سوما :D :x

 

ببینید الان اس اس دی با ظرفیت بالا و ارزون ریخته تو بازار اما اغلبشون از نوع TLC هستن که سرعت و طول عمر کمتری دارن. متاسفانه کمتر کسی توجه میکنه. @};-

ویرایش شده توسط خبات کریمی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

من اس اس اس دی زیر رو برای یکی از رفقا که برای کارهای رندرینگ میخواستن خرید کردم از لیون ولی هنوز وقت نکردم تست کنم. به نظرتون انتخاب خوبیه؟

http://lioncomputer.ir/product/7116/%D8%A7%D8%B3+%D8%A7%D8%B3+%D8%AF%DB%8C+%D8%A7%D9%88+%D8%B3%DB%8C+%D8%B2%D8%AF+RevoDrive+Hybrid+1TB+PCI-Express/

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

من اس اس اس دی زیر رو برای یکی از رفقا که برای کارهای رندرینگ میخواستن خرید کردم از لیون ولی هنوز وقت نکردم تست کنم. به نظرتون انتخاب خوبیه؟

http://lioncomputer.ir/product/7116/%D8%A7%D8%B3+%D8%A7%D8%B3+%D8%AF%DB%8C+%D8%A7%D9%88+%D8%B3%DB%8C+%D8%B2%D8%AF+RevoDrive+Hybrid+1TB+PCI-Express/

بله خوبه اما اس اس دی خالی بهتر بود(با توجه به قیمت)

البته این اس اس دی بر پایه کنترلر پیشرفته ساخت  SandForce هست چون کنترلر BareFoot فقط از اینترفیس sata پشتیبانی میکنه و تو ظرفیت بالا هم کم میاره.

تو درایوهای هیبریدی بخش SSD نقش کش رو داره، اول داده ها میرن تو SSD بعد به هارد منتقل میشن.

ویرایش شده توسط خبات کریمی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با این پست14 تون مخصوصا قسمت اخرش موافقم

من خودم اوو گرفتم البته قبل خرید تاپیک مشاوره هم زدم در مورد این oczو سامسونگ ولی کسی راهنمایی درستی که با خیال راحت خرید کنم نداد اخرش با ترس و لرز رفتم اوو گرفتم بعدش جریان تقلبی بودنش پیش اومد و ... که فکر کنم همه بدونن

ویرایش شده توسط mInI_ClockEr
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با این پست14 تون مخصوصا قسمت اخرش موافقم

من خودم اوو گرفتم البته قبل خرید تاپیک مشاوره هم زدم در مورد این oczو سامسونگ ولی کسی راهنمایی درستی که با خیال راحت خرید کنم نداد اخرش با ترس و لرز رفتم اوو گرفتم بعدش جریان تقلبی بودنش پیش اومد و ... که فکر کنم همه بدونن

سلام

به نظر من یوزرهای قطعات کامپیوتر، موبایل و لپ تاپ بسیاری هاشون یه مشکل دارن و اون "بنچمارک باوری" هست! (خودم ابداع کردم اینو) :D

یعنی صحبت هرچی بشه 50 تا بنچمارک مختلف رو بررسی میکنن و میزنن تو سر و صورتت اما در عمل کاری به جزئیات فنی و چیزهای مهم تر ندارن.

ویرایش شده توسط خبات کریمی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

بنچمارکها سندفورس رو میگن با ATTO. باید تست کرد

من خودم ۵۲۰ اینتل دارم با بقیه خیلی کم میشه

ولی با اونا درست نشون میده

تو ویندوز ۱۰ قسمت task manager موقع تست هم نگاه میکنم و دیده میشه که فرضا ۵۰۰ مگابابت واقعا داره رایت میکنه یا الکیه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من از رمهایoczبه اینور من همیشه آرمانهام باoczگره میخورده ولی به قول دوستمون با دلار۴.۵میارنش نامردا

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

خبات جان تو توضیحات پرو نوشته 40 گیگ روزانه تا 10 سال و قیمت کمتری هم زده تو سایت، چرا اون رو برنداشتی؟؟؟  :-?

الان این امنیتش نسبت به پرو یعنی بیشتره یا evo ؟؟؟ سوال اینجاست مگه پرو امنیتش چقدر بوده که این امنیت بیشتر تاثیری تو انتخاب داشته باشه؟؟؟  :-?

یخورده واضحتر توضیح بدین ما هم بدونیم چخبره... در واقع من قانع نشدم و بازم پرو رو بر میداشتم !  :-?  

با اینحال مبارکت باشه  @};-

ویرایش شده توسط nima.mazrouie
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

خبات جان تو توضیحات پرو نوشته 40 گیگ روزانه تا 10 سال و قیمت کمتری هم زده تو سایت، چرا اون رو برنداشتی؟؟؟  :-?

الان این امنیتش نسبت به پرو یعنی بیشتره یا evo ؟؟؟ سوال اینجاست مگه پرو امنیتش چقدر بوده که این امنیت بیشتر تاثیری تو انتخاب داشته باشه؟؟؟  :-?

یخورده واضحتر توضیح بدین ما هم بدونیم چخبره... در واقع من قانع نشدم و بازم پرو رو بر میداشتم !  :-?  

با اینحال مبارکت باشه  @};-

سلام نیما جان

در اینکه سامسونگ عالیه شکی نیست اما برتری سامسونگ فقط تو تراشه های حافظه است.

چند وقتی میشه که به این برندعلاقمند شدم برا همین تو سایت ها و فروم های خارجی خیلی پیگیر شدم، تراشه های ناند که خب ساخت توشیباست و تو خیلی از محصولات پیدا میشه اما طراحی برد پی سی بی، کامپوننت ها و پروتکشن های حفاظتی در برابر Failure یک سر و گردن بالاتر از سامسونگ هست. Firmware هرچند بی نقص نیست اما بشدت پیشرفته است.

کنترلری هم که استفاده میکنه مدل m00 تکه و نسبت به بقیه کنترلرها خیلی پیشرفته تره.

StorageReview-OCZ-Vector-180-PCB-Top.jpg

StorageReview-OCZ-Vector-180-PCB-Bottom.

 

 

سری Vector 180 این شرکت از خیلی جنبه ها سری 850 سامی رو به خاک مالونده. البته شکی نیست که سری 850 پرو سامی تو بنچمارک ها صدرنشینه

 

سری 850 پرو سامی:

 

 

6479_13_samsung_850_pro_128gb_ssd_review

 

6479_17_samsung_850_pro_128gb_ssd_review

 

چرا سامسونگ رو انتخاب نکردم؟

سامسونگ سری 850 پرو گفته روزانه 40 گیگابایت به مدت 10 سال دوام میاره، خب این گفته صرفاً به نوشتن و خوندن مربوط میشه و بحثی از دوام و پایداری و اطمینان پذیری (Reliability) نشده. اینکه سلول های حافظه چه مدت دوام میاره با اینکه درایو چقد قابل اعتماده خیلی فرق داره.

 

OCZ پروتکشن های نرم افزاری و سخت افزاری مختلفی داره که به هیچ عنوان تو سامی یافت نمیشه، برا نمونه نوسان ساده برق میتونه ( حالا نه حتما) اس اس دی های سامی رو به فنا ببره اما OCZ اینطور نیست.

مهمترین چیزی که OCZ رو از بقیه متمایز میکنه، کنترلر Barefoot M00 هست، البته کنترلر های پرسرعت تری از جمله سایفون و سندفورس هم داریم اما Barefoot M00 در ترکیب با Firmware بسیار قدرتمند، یه چیز دیگه است.

خلاصه اگه ساده بخوام بگم، OCZ قابل اعتماد تره، اعتماد یعنی اینکه احتمال یهویی خراب شدنش کمتره، حالا ممکنه سامی تو شرایط استاندارد حتی بیشتر دووم بیاره اما OCZ یه چیزی تو مایه های اس اس دی های پیشرفته و گران قیمت انترپرایز هست.

 

ضمن اینکه من بیشتر از ادعاهای سازنده، بررسی های مستقل رو ملاک قرار میدم.

اگه بخوایم جمع بندی داشته باشیم، طبق چیزی که من بهش رسیدم، OCZ  از نظر خرابی به دلایل مختلف، قابل اعتماد تر و بهینه تر و بادوام تره.

@};- @};- @};-

ویرایش شده توسط خبات کریمی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

و یه چیز جالب که یادم رفت بگم،  درسته تراشه های V-NAND 3D سامسونگ پیشرفته تر هستن (پشته سازی عمودی 32 لایه)  اما با فناوری ساخت 40 نانومتری تولید میشن، تراشه های توشیبا 19 نانومتری هستن. البته اینجا مثل پردازنده خیلی اهمیت نداره.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

Radeon R7 چه طوره؟ (نسبت به Vector 180 و 850 Evo)

سلام

Radeon R7 با وکتور 180 تنها فرقشون قابلیت های حفاظتی و طول عمر بالاتره وکتور 180 هست.

من که وکتور 180 رو به 850 ترجیح میدم.

ویرایش شده توسط خبات کریمی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...