رفتن به مطلب

جزئیات سیلیکون قدرتمند پاسکال GP100 شرکت Nvidia معلوم شد + مشخصات کامل کارت‌گرافیک هیولا Tesla P100


Recommended Posts

bdlf1zqw10metkv0vby0.jpg

 

 

مشاهده‌ی عکس بالا در کیفیت اصلی

 

معماری مورد انتظار شرکت Nvidia، یعنی معماری پاسکال، در عرصه‌ی پردازش‌های سنگین پیکسلی، برای خود هیولایی خواهد بود. این معماری برای اولین بار در مراسم GTC 2016 و در قالب کارت‌گرافیک Tesla P100 دیده شد و هم‌اکنون نیز، طرح بلاک این معماری در دستان ما افتاده است. برای شروع، سیلیکون GP100 یک ماژول چند چیپی (مولتی چیپ)، مانند چیپ Fiji شرکت AMD است که از یک قالب جی‌پی‌یو بزرگ، چهار دسته حافظه و یک رابط مسیریاب الکتریکی برای سیلیکون که بعنوان یک زیرلایه برای جی‌پی‌یو و حافظه‌ها عمل می‌کند و باعث اتصال رشته‌های میکروسکوپی به این دو قطعه مهم می‌شود، تشکیل شده است. سیلیکون GP100 به حافظه‌های پرسرعت HBM2 با پهنای 4096 بیت و پهنای باند 1 ترابایت بر ثانیه مجهز گشته است. کارت‌گرافیک Tesla P100 از همین حافظه‌ها، منتهی با پهنای باند کاهش یافته‌ی 720 گیگابایت بر ثانیه استفاده می‌کند.

 

سیلیکون GP100 از سلسله مراتب پیچیده‌ و سطح بالایی بهره‌مند شده و ساختمان و اسکلتی به مراتب شبیه سایر جی‌پی‌یوهای شرکت Nvidia دارد، ولی در دو مورد کلیدی با سایرین تفاوت دارد: باس و حافظه. یک رابط نسل سوم PCI-Express x16، این جی‌پی‌یو را به سیستم شما مرتبط می‌کند. موتور GigaThread پردازش را بین شش اتاقک پردازش گرافیکی (GPC) توزیع می‌کند. هشت کنترلر حافظه، رابط پرسرعت 4096 بیتی HBM2 را می‌سازند و قطعه‌ی "High-speed Hub" نیز چهار درگاه پرسرعت NVLink را به بیرون می‌فرستد. متأسفانه هنوز مشخص نشده است که درگاه‌های NVLink هرکدام دارای سرعت 80 گیگابایت بر ثانیه هستند، یا هرچهار درگاه با هم این سرعت را دارند.

 

همانطور که قبلاََ اشاره شد، سیلیکون GP100 از شش اتاقک پردازش گرافیکی برخوردار شده است. این شش اتاقک پردازشی کاملاََ مستقل هستند و زیرمجموعه‌ی این جی‌پی‌یو می‌باشند. آنها همچنین دارای ابتدا و انتهای رندر اختصاصی خود هستند. با معماری پاسکال، حداقل در سیلیکون GP100، هر اتاقک GPC دارای واحد‌های چندین پردازشگر سایه‌زن (SM) هستند و هرکدام از این SMها خود دارای 64 هسته‌ی پردارشی CUDA می‌باشند. بنابراین در مجموع، سیلیکون GP100 خانه‌ی 3,840 هسته‌ی CUDA است. از دیگر مشخصات اساسی کارت‌گرافیک Tesla P100، می‌توان به 240 واحد TMU یا نقشه‌بردار بافت، 56 اتاقک فعال GPC (بجای 60 اتاقک) و در مجموع 3584 هسته‌ی CUDA اشاره کرد.

 

 

5zoen1mjv5tcai9fioo.jpg

 

 

مشاهده‌ی عکس بالا در کیفیت اصلی

 

به‌نظر می‌رسد که معماری پاسکال در ارائه‌ی سرعت کلاک بالا، کمک شایانی کند. کارت‌گرافیک Tesla P100، برخلاف اینکه یک محصول شرکتی است و استفاده‌ی معمولی ندارد، از سرعت کلاک 1328 مگاهرتز بهره می‌برد که این سرعت با فعال شدن GPU Boost به 1480 مگاهرتز نیز می‌رسد! این شرایط در حالی است که توان خروجی کارت‌گرافیک به 300 وات می‌رسد. این موارد ممکن است شما را بترساند، اما باید این را هم به‌یاد داشته باشید که دسته‌های حافظه به بسته‌ی جی‌پی‌یو انتقال یافته‌اند و هیتسینک نیز با آنها در تماس بوده و در نتیحه باید با تمام گرمای ایجاد شده توسط قالب جی‌پی‌یو و دسته‌های حافظه دست و پنجه نرم کند که در نهایت امر، بر ماژول مولتی چیپ مورد بحث، گرمای شدیدی حکم‌فرما خواهد شد.

 

در نهایت، نوبت به درگاه NVLink می‌رسد. این متصل‌کننده‌ی داخلی که دستاورد بومی شرکت Nvidia است، موجب می‌شود تا کارت‌گرافیک‌های چندگانه (مولتی جی‌پی‌یو ستاپ)، همانند یک سیستم چند سوکته مدرن (چندین پردازنده بصورت همزمان در یک سیستم) کار کنند. در این شیوه، لینک‌های QPI (شرکت اینتل) یا HyperTransport (شرکت AMD) بزرگراه‌های ارتباطی را بین سوکت‌های همسایه ارائه می‌دهند. هر درگاه NVLink سرعتی حدود 80 گیگابایت بر ثانیه را در اختیار دارد و امر مجازی سازی واقعی حافظه را بین چندین جی‌پی‌یو ممکن می‌کند. این قابلیت می‌تواند در سیستم‌های شتاب دهنده HPC GPU توانایی خود را به رخ بکشد که در آن، یک جی‌پی‌یو  می‌تواند به حافظه‌های کنترل شده توسط جی‌پی‌یو همسایه دسترسی داشته باشد که در نهایت، نرم‌افزار نیز مجموع حافظه‌های موجود در هردو جی‌پی‌یو را بعنوان یک بلاک مشترک و پیوسته تشخیص و نمایش خواهد داد. سیستم متحد حافظه Nvidia به مدل‌های برنامه نویسی شده مثل CUDA 8 حافظه‌ی بیشتر از حد انتظار و بیشتر از حد توان یک GPU که بتواند آنرا کنترل کند را در دسترس قرار می‌دهد و در نهایت، حافظه‌ی سیستم را افزایش می‌دهد.

 

 

 

منبع: techpowerup

مترجم: مجتبی حیدرزاده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

یک سوال داشتم اینکه آیا انویدیا وقتی این کارت ها رو روانه بازار کرد قیمت این کارت چقدر هست؟

یعنی چون فناوریه جدیدیه انویدیا میاد قیمت کارت ها رو از دوباره تایین میکنه یا نه میشه برادر بزرگتره 980 ti ؟

دلیل این سوالم اینه که این کارت شاید تا دو برابر 980ti قدرت داشته باشه پس برای این موضوع قیمت ها بطور کلی تغیر میکنه یعنی این کارت باید به قیمت 1200 دسته مردم باشه درسته؟

Sent from my HUAWEI Y320-U30 using Tapatalk

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خوبه خوشبختانه كل معمارى پاسكال تعداد TFLOPS اش هم در زمينه ٣٢بيت و هم ٦٤ به طور چشمگيرى افزايش پيدا كرده كه در اينده خيلى به درد خواهد خورد.

(عاميانش: قدرت پردازش و محاسبه كارت هست و بزرگترين عامل ضعف Maxwell در Dx12 و Async compute)

One Nvidia Geforce GTX 1080/TI For me :)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خوبه خوشبختانه كل معمارى پاسكال تعداد TFLOPS اش هم در زمينه ٣٢بيت و هم ٦٤ به طور چشمگيرى افزايش پيدا كرده كه در اينده خيلى به درد خواهد خورد.

(عاميانش: قدرت پردازش و محاسبه كارت هست و بزرگترين عامل ضعف Maxwell در Dx12 و Async compute)

One Nvidia Geforce GTX 1080/TI For me :)

درود

قدرت محاسباتی ربطی به DX12 و گیمینگ نداره  (منظور گفتن قدرت محاسبات ریاضی افزایش داشته که کاربردش هم صنعتیه کاربردهای پزشکی و هوش مصنوعی و.... خودشونم گفتن کارت تسلا کاربردش گیمینگ نیست و صنعتیه )

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خوبه خوشبختانه كل معمارى پاسكال تعداد TFLOPS اش هم در زمينه ٣٢بيت و هم ٦٤ به طور چشمگيرى افزايش پيدا كرده كه در اينده خيلى به درد خواهد خورد.

(عاميانش: قدرت پردازش و محاسبه كارت هست و بزرگترين عامل ضعف Maxwell در Dx12 و Async compute)

One Nvidia Geforce GTX 1080/TI For me :)

اینو بخون داداش: Rumor: Nvidia’s Pascal Architecture Is In Trouble With Asynchronous Compute :-? :-? :-?

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اینجا نوشته بدون استفده از آسنکرون بهتر عمل می‌کنه!

خوبه خوشبختانه كل معمارى پاسكال تعداد TFLOPS اش هم در زمينه ٣٢بيت و هم ٦٤ به طور چشمگيرى افزايش پيدا كرده كه در اينده خيلى به درد خواهد خورد.

(عاميانش: قدرت پردازش و محاسبه كارت هست و بزرگترين عامل ضعف Maxwell در Dx12 و Async compute)

One Nvidia Geforce GTX 1080/TI For me :)

به امید روزی که nباره انویدیا به صحنه نبرد برگرده.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اینجا نوشته بدون استفده از آسنکرون بهتر عمل می‌کنه!

بله، چون باعث کاهش عملکردش نسبت به قبل میشه. در واقع این چیزی که شما گفتی یک نکته منفیه!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

قدرت محاسباتی ربطی به DX12 و گیمینگ نداره  (منظور گفتن قدرت محاسبات ریاضی افزایش داشته که کاربردش هم صنعتیه کاربردهای پزشکی و هوش مصنوعی و.... خودشونم گفتن کارت تسلا کاربردش گیمینگ نیست و صنعتیه )

تسلا عملا نسخه اى كمى ضعيف تر شده از چيپ GP-100 هست كه به احتمال ٩٠٪‏ همون TITAN بعديه. بقيه كارتا با چيپ ضعيف تر GP-104 كار ميكنند.

بعدم من جملمو بد نوشتم. منظورم اينه كه همه كارتاى پاسكال مقدار ترافلاپس بيشترى دارند كه عملا همونى كه توضيح دادم ميشه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بله، چون باعث کاهش عملکردش نسبت به قبل میشه. در واقع این چیزی که شما گفتی یک نکته منفیه!

من یکی که نفهمیدم این DX12 چی‌داره، فعلا که هیچی کارایی نداشته. همین کوانتوم بریک گرافیک خیلی مشکل داره. نمیدونم با چه عقلی انتشار دادن.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من تا حالا ١٠٠ تا Romur خوندم كه بى معنى بوده. بعدم من از روى حدس و گمان نميگم كه بهتره! بهتره چون ترافلاپسش در حد كارت AMD هاى الان شده. يعنى خيلى بيشتر از مكسول.

همين متن رو ببينيد از سايته: Needless to say, this one is 100% a rumor and should be taken with a grain of salt. Pascal architecture will be landing sometime later this year and improves upon Maxwell with far better FP64 support amongst a plethora of other things. The report further mentions that Nvidia is hoping to win this round by raw performance numbers alone.

بعدم داداش شايعه ٢طرفم هستا قبلا ها شايعه بود Fury X قوى ترين كارت تك هسته اى اون زمان ميشه وقتى ريليز شه. =))

ویرایش شده توسط iMahyar77
لینک به دیدگاه
Share on other sites

من تا حالا ١٠٠ تا Romur خوندم كه بى معنى بوده. بعدم من از روى حدس و گمان نميگم كه بهتره! بهتره چون ترافلاپسش در حد كارت AMD هاى الان شده. يعنى خيلى بيشتر از مكسول.

همين متن رو ببينيد از سايته: Needless to say, this one is 100% a rumor and should be taken with a grain of salt. Pascal architecture will be landing sometime later this year and improves upon Maxwell with far better FP64 support amongst a plethora of other things. The report further mentions that Nvidia is hoping to win this round by raw performance numbers alone.

بعدم داداش شايعه ٢طرفم هستا قبلا ها شايعه بود Fury X قوى ترين كارت تك هسته اى اون زمان ميشه وقتى ريليز شه. =))

داداش نگران هیچی نباش پاسکال به اندازه‌ای قوی هست. که گرافیک ... طبق معمول  جلوش دولا بشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من یکی که نفهمیدم این DX12 چی‌داره، فعلا که هیچی کارایی نداشته. همین کوانتوم بریک گرافیک خیلی مشکل داره. نمیدونم با چه عقلی انتشار دادن.

شما که خودت گفته بودی اگر تنظیمات رو روی لپ تاپت بیاری پائین بازی به خوبی اجرا میشه،درسته؟ منم روی 390 و 290 و دو تا 980TI تست کردم مشکلی نداشت! ضمنا درسته DX12 تا حالا اون چیزی نبوده که روش مانور می دادن، ولی قبول نداری گرافیک بهتر با همون فریم ریت قبلی هم خودش یک دستاورد حساب میشه؟ من که اینجوری فکر میکنم.

 

من تا حالا ١٠٠ تا Romur خوندم كه بى معنى بوده. بعدم من از روى حدس و گمان نميگم كه بهتره! بهتره چون ترافلاپسش در حد كارت AMD هاى الان شده. يعنى خيلى بيشتر از مكسول.

همين متن رو ببينيد از سايته: Needless to say, this one is 100% a rumor and should be taken with a grain of salt. Pascal architecture will be landing sometime later this year and improves upon Maxwell with far better FP64 support amongst a plethora of other things. The report further mentions that Nvidia is hoping to win this round by raw performance numbers alone.

بعدم داداش شايعه ٢طرفم هستا قبلا ها شايعه بود Fury X قوى ترين كارت تك هسته اى اون زمان ميشه وقتى ريليز شه. =))

بله،بله. حتما. شایعست. ولی آخرشم خوندی که نوشته:

One reason that we think that this rumor might be true is the fact that chip design isn’t something that happens overnight. In fact, it takes an architecture many years to go from the drawing board to hit the shelves

به هر حال من فعلا علاقه ای ندارم سر چیزی که نیومده و تستی ازش ندیدم، بحث کنم. امیدوارم همون چیزی باشه که شما میخوای، ما که بخیل نیستیم :D :D :D

ویرایش شده توسط Trickster
لینک به دیدگاه
Share on other sites

شما که خودت گفته بودی اگر تنظیمات رو لپ تاپت بیاری پائین بازی به خوبی اجرا میشه،درسته؟ منم روی 390 و 290 و دو تا 980TI تست کردم مشکلی نداشت! ضمن درسته DX12 تا حالا اون چیزی نبوده که روش مانور می دادن، ولی قبول نداری گرافیک بهتر با همون فریم ریت قبلی هم خودش یک دستاورد حساب میشه؟ من که اینجوری فکر میکنم.

 

بله،بله. حتما. شایعست. ولی آخرشم خوندی که نوشته:

One reason that we think that this rumor might be true is the fact that chip design isn’t something that happens overnight. In fact, it takes an architecture many years to go from the drawing board to hit the shelves

به هر حال من فعلا علاقه ای ندارم سر چیزی که نیومده و تستی ازش ندیدم، بحث کنم. امیدوارم همون چیزی باشه که شما میخوای، ما که بخیل نیستیم :D :D :D

آره اوایل بازی خوب به اکت‌های بعدی رسیدم خیلی داغون شد.

شما 2 میلیون پول گرافیک میدید انتظار دارید بازی خوب اجرا نشه یا 6 تومن برای دو تا 980TI؟ 

البته خداییش بعضی از جاهای بازی خیلی واقعیه.

ویرایش شده توسط EDK-TheONE
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

من یکی که نفهمیدم این DX12 چی‌داره، فعلا که هیچی کارایی نداشته. همین کوانتوم بریک گرافیک خیلی مشکل داره. نمیدونم با چه عقلی انتشار دادن.

درود

دوست عزیز بنده نمیخوام بحث رو به حاشیه ببرم

ولی نکته ای بگم قرار نیست وقتی معماری حالا چه انودیا باشه چه amd در دایرکت ایکس 12 ضعف نشون بدن همه مشکلات برگرده به dx12

همه بازیسازها گفتن کار با dx12 اون چیزی نیست که شما فکر میکنید زمان dx 11 تمام سختی ها وکارهای مشکل رو مجبور بودند سازند های سخت افزار انجام بدن یعنی بازیساز که بازی با dx11 میساخت انودیا و amd مجبور بودند تمرکز ویژه ای رویه درایورهاشون داشته باشن تا بازی رویه سخت افزارشون مشکل پیدا نکنه هر مشکلی هم داشت بازیساز میگفت درایورها بهینه نیست وبازی من مشکلی نداره به خاطر همین بود که انودیا گاها در بازه زمانی یک ماه میدید 3 تا 4 ورژن از درایورهای خودشو برای بازیها بهینه وریلیز میکرد

ولی الان با dx12 برعکس شده یعنی دیگه درایورهای گرافیک نقششون بسیار بسیار کم رنگ تر از dx11 شده به حدی که هر سازنده بازی که بخواد بازی بر اساس اینApi بسازه تمام زحمات و بهینه سازیها به دوش خودش میفته

در ضمن هنوز dx12 تازه در اول راهه و هنوز بازیسازها باید شناخت بیشتری از اون پیدا کنند

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

دوست عزیز بنده نمیخوام بحث رو به حاشیه ببرم

ولی نکته ای بگم قرار نیست وقتی معماری حالا چه انودیا باشه چه amd در دایرکت ایکس 12 ضعف نشون بدن همه مشکلات برگرده به dx12

همه بازیسازها گفتن کار با dx12 اون چیزی نیست که شما فکر میکنید زمان dx 11 تمام سختی ها وکارهای مشکل رو مجبور بودند سازند های سخت افزار انجام بدن یعنی بازیساز که بازی با dx11 میساخت انودیا و amd مجبور بودند تمرکز ویژه ای رویه درایورهاشون داشته باشن تا بازی رویه سخت افزارشون مشکل پیدا نکنه هر مشکلی هم داشت بازیساز میگفت درایورها بهینه نیست وبازی من مشکلی نداره به خاطر همین بود که انودیا گاها در بازه زمانی یک ماه میدید 3 تا 4 ورژن از درایورهای خودشو برای بازیها بهینه وریلیز میکرد

ولی الان با dx12 برعکس شده یعنی دیگه درایورهای گرافیک نقششون بسیار بسیار کم رنگ تر از dx11 شده به حدی که هر سازنده بازی که بخواد بازی بر اساس اینApi بسازه تمام زحمات و بهینه سازیها به دوش خودش میفته

در ضمن هنوز dx12 تازه در اول راهه و هنوز بازیسازها باید شناخت بیشتری از اون پیدا کنند

البته dx11 بعد از 7، 8 سال خیلی خوب شد. اون اوایل چیز خاصی نداشت. dx12 هم همانطور.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

آره اوایل بازی خوب به اکت‌های بعدی رسیدم خیلی داغون شد.

شما 2 میلیون پول گرافیک میدید انتظار دارید بازی خوب اجرا نشه یا 6 تومن برای دو تا 980TI؟ 

البته خداییش بعضی از جاهای بازی خیلی واقعیه.

نه،اینا که گفتم 4 تا سیستم متفاوت بودن. :)  خودت که میدونی SLI پشتیبانی نمیکنه و 390 من هم در 1080p بالای~ 48 فریم میده. ولی قبول کردی گرافیکش عالیه. آخرش قشنگ تر هم میشه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

390 به درد نمیخوره[emoji5]

ویرایش شده توسط غلامی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...