رفتن به مطلب

Recommended Posts

دوره گرافیک های AGP به بیش از 12 سال پیش برمیگردد زمانی که کارت های گرافیک در بین اکثر بازی خور های آن زمان به دو رقم 128 و 256مگ تقسیم بندی می شدند. در آن زمان مهندسین کامپیوتر یا به اصطلاح نوستالژیکش، خدمات کامپیوتری ها معتقد بودند که با ارتقا گرافیک، CPU و RAM همچنین پاور باید ارتقا پیدا کنند. اما واقعا گلوگاهی در این بین پیش می آمد یا مصرف کنندگان درگیر خرافاتی از این دست بودند؟
در عصر امروز که تکنولوژی با سرعت مداومی در حال پیشرفت است، هر ساله هر شرکت کوچک و بزرگی پرچم داری معرفی میکند، چه گوشی هوشمند باشد چه نسل جدید ازپردازنده ها؛ با این حال سال بعد تنها با حدس و گمان میشود مشخصات فنی پرچم دار بعدی را پیش بینی کرد. رایانه های شخصی هم از این قاعده مستثنا نیست. هرچند میشود با اختصاص بودجه ی فقط یکی از قطعات رده بالای PC هایمان یک گوشی هوشمند مد روز خرید و سال بعد همان گوشی را فروخته و با اندکی افزایش بودجه دوباره پرچم دار سال اسمارت فون ها را تصاحب کنیم، ارتقا هر ساله کامپیوترمان چندان به این سادگی نیست.
با این حساب میتوان با قرار گیری در دسته بندی های مختلف اعم از گرافیست، طراح، تدوین گر و بازی خور فقط یک قطعه حیاتی کیسمان را برجسته کنیم که بیشتر در روند کار ما تاثیر گذار است و تنها با ارتقای آن به مدل سریعتر و جدیدتر از قافله عقب نمانیم.
اما آیا وقعا میشود با جیبی پُر از پول که برای گرافیک جدید له له میزند پا به بازار گذاشت و گرافیک جدید خود را به خورد مادربرد بدهیم و از CPU هم عاجزانه بخواهیم که هوای این میهمان فرخنده را داشته باشد؟ چه عواملی مانع این کار میشوند؟
اگر شما هم مثل من، گیم را تفریح بی انتهای عصر حاظر میدانید و گرافیک قهرمان خود را با هیچ چیزی عوض نمیکنید (به جز مدل قوی تر از آن البته!) همراه ما باشید تا یک مانع بزرگ در ارتقای این عضو حیاتی دنیای PC GAMING را بررسی کنیم و ببینیم این مشکل از کجا آب میخورد.

مهم ترین عامل دخیل در عدم توانایی ارتقا، مبحث جدید و در عین حال قدیمی گلوگاه است. احتمالا تا حدودی با اصطلاح باتلنک (Bottleneck) یا لفظ فارسی آن گلوگاه آشنا هستید. واقعا گلوگاه چیست؟ چرا مورد توجه ما PC گیمر هاست؟ چطور میشود از شرش خلاص شد؟
گلوگاه را میتوان به زبان های مختلف ترجمه کرد و راستش را بخواهید همه آنها درست هستند مانند:
-اگه 200 دلار گذاشتی برای گرافیکت اما پردازندت ضعیفه گرافیکت به اندازه 150 دلارشو برات کار میکنه
-اگه گرافیکت از پردازندت سریع تر باشه گلوگاه میشی چون پردازندت نمیتونه پا به پای گرافیک کار کنه
-حالا که داری گرافیکتو ارتقا میدی باید پردازندتم عوض کنی چون گرافیک سریع تر از پردازنده باعث گلوگاه میشه
هرچند برتری پلتفرم PC نسبت به کنسول های سرگرمی مبحث ما نیست اما به خاطر وجود کانفیگ های مختلفی که میتوان از این ابر پلتفرم استخراج کرد مشکلات زیادی هم گریبان گیر آن است، که گلوگاه یکی از آنهاست و موضوع امروز ما.
من گلوگاه رو اینطور تعریف میکنم که «هرگاه هر قطعه ای به دلیل ضعف دیگر قطعات نتواند کارایی مورد انتظار کاربر را فراهم کند مطمئننا پای گلوگاه در میان است»
اما این ضعف از کجا برمیخیزد؟ واضح است. بودجه. اختصاص دادن بودجه نا درست و غیر متعادل به قطعات تشکیل دهنده یک PC ما را به گلوگاه نزدیک تر میکند. درست است که گرافیک بیشترین تاثیر را در اجرای مناسب و باکیفیت یک بازی دارد اما دلیل نمیشود پردازنده و رم یک پنجم بودجه اختصاص یافته به گرافیک را سهم خود کنند.
همان طور که نمی شود سیستم High End خود را با یک پاور 400 وات راه اندازی کرد و یا استفاده از دیسک مکانیکی به جای حافظه جامد برای سیستم عامل با این استدلال که «در فریم بر ثانیه هر دو به یک اندازه کارایی میدهند» کاری بس ناجوانمردانه است.
از طرف دیگر به جای اختصاص هزینه های گزاف برای قطعاتی که کارایی چندانی به ما نمیدهند میتوان گلوگاه را معکوس به دست آورد مثل داشتن یک منبع تغذیه 1500 واتی برای گرافیک 200دلاریمان یا مادربرد 600دلاری برای سیستمی با تنها یک گرافیک.
پس خیلی خلاصه می توان با بالانس کردن بودجه منتسب به هر کدام از قطعات اصلی از شر گلوگاه تا حدودی خلاص شد.
تا حدودی؟ قرار بود برای همیشه با گلوگاه خداحافظی کنیم. چرا زیر قولتان زدید؟
حقیقت امر این است که رهایی کامل از دست گلوگاه امکان پذیر نیست و تنها میشود آن را به حداقل رساند یا نهایتا نامرئی کرد.
زمانی ما به هیچ عنوان گلوگاه نداریم که همین اجرای به عنوان مثال یک بازی اول شخص؛ چه پردازنده چه گرافیک هر دو، تا 100% توانشان مشغول انجام وظیفه باشند. تا اینجای کار مشکلی نیست اما این مهم وقتی با شکست مواجه میشود که یک بازی RPG دیگر به آن ظرفیت پردازنده اصلی نیاز ندارد و در عین حال که با گرافیک گلاویز شده و وی را به زمین میزند تا از او فریم بر ثانیه بیشتری بیرون بکشد، هم زمان دست نوازش بر سر CPU میکشد و کاری با وی ندارد.
این حالت به عواملی مثل مبحث بهینه سازی، محوریت پردازش بازی ها، موتورپایه ساخت بازی ها، سیستم عامل مورد استفاده ما و ... وابسته است.
پس راه حل ما گیمر ها چیست؟ گرافیک بیشتر مشغول باشد یا پردازنده اصلی؟
خب انتخاب با خودتان است. میتوانید CPU را مشغول کنید و 1تا5 درصد افزایش کارایی داشته باشید یا اینکه کارت گرافیک خود را برای کاری که برای آن تعلیم دیده و آماده شده است به اجرای بازیتان با حداکثر تنظیمات و نهایت نرمی تصاویر وادار کنید.
مشخصا گزینه دوم هدف والای همه ما پی سی گیمر هاست. نا سلامتی سنگ PC ـمان در اجرای متفاوت بهتر نسبت به کنسول ها در عناوین مشترک را به سینه میزنیم.
کمی از مبحث دور شدیم؟ از گلوگاه چه خبر؟
نمیدانم چقدر حوصله به خرج داده اید و مبحث را با چه دقتی تا اینجا دنبال کرده اید اما در مثال قبل گزینه دوم که آرزوی ماست، مقابل آن گزینه دوم ناخواسته و نا محسوس کابوس ماست. گلوگاه.
اگر گرافیک شما حین اجرای یک بازی زیر 90% مشغولیت داشته باشد در عین حال که CPU شما در حال خفه کردن خود زیر فشار پردازش با اعدادی بالای 90% است؛ تسلیت عرض میکنم، شما در حال دست و پنجه نرم کردن با گلوگاه هستید. به همین سادگی. این به دان معناست که خواسته های گرافیک شما در هر لحظه بیشتر از چیزی است که پردازنده بتواند در اختیار او قرار دهد، پس گرافیک حین انجام وظیفه مقداری هم چُرت میزند چون کار فرمای وی به قدری کند است که نمی تواند دستوارت بعدی را به موقع برای او ارسال کند.
اما فراموش نکنید که حالت دوم نیز گلوگاه است. در حالت دوم پردازنده به قدری سریع است که به راحتی از پس درخواست هایی که از گرافیک دریافت میکند بر می آید و نسبت به تمام توان گرافیک برای او دستورات بعدی را ارسال میکند این وسط گرافیک مادر مرده باید تا جایی که نرم افزار یا بهتر بگوییم بازی از او طلب فریم میکند از تمام انسولین موجود در جسم و روح خود مایه گذاشته تا به قول خودش که «کارایی در قبال قیمت» باشد عمل کند و خواسته یا ناخواسته زیرش نزند.
همون طور که مشاهده کردید گلوگاه همیشه در کنار ماست بعضی از آنها مزاحم و بعضی دیگر عادی و روز مره هستند. مثل بدن ما که به چربی نیاز دارد ولی زیادی آن را بیماری خطاب میکنیم.

فکر میکنم توضیح گلوگاه تا همین جا کافی باشد و حالا وقت تشکیل دادگاه برای عوامل این پرونده یعنی گلوگاه باشد.
شاکی: گیم
مقتول: کارت گرافیک
مظنونین: پردازنده(ها)
قاضی: گیمرها
خب از اونجایی که پردازنده های مورد استفاده در اکثر سیستم های گیمینگ امروزی اینتل هستند و دسته بندی آن ها ساده تر است بعلاوه سیستم تست ما، همچنین نمونه های موجود بیشتری از این برند در اختیار ما بود ما چهار پردازنده از خانواده Haswell اینجا آوردیم تا در چهار دسته بندی مورد بررسی قرار بگیرند. چهار پردازنده در چهار کانفیگ مختلف در بخش هسته های واقعی و منطقی (رشته).
پردازنده i7 4790K با 4 هسته واقعی و 8 هسته منطقی
پردازنده i5 4460 با 4 هسته واقعی و 4 هسته منطقی
پردازنده i3 4130 با 2 هسته واقعی و 4 هسته منطقی
پردازنده Pentium G3240 با 2 هسته واقعی و 2 هسته منطقی
هرچند هدف آزمایش و نمودار های امروز روشن شدن محل وقوع حادثه گلوگاه است؛ اما میشود از این اطلاعات، مقدار هسته مورد نیاز برای بازی های مختلف را هم استنباط کرد.
از این نظر که ما عمدا می بایست با گلوگاه رو در رو شویم، نیاز بود تا توان پردازش گرافیکی ما بسیار بالا تر از این باشد که پردازنده های ارزان تر و ضعیف تر، از ضعف گرافیک سوء استفاده کرده و «تاج و تخت کارایی بالاتر» پردازنده قوی تر از خود را با قیمت کمتر تصاحب کنند. همچنین قابلیت Intel Turbo Boost نیز از بایوس غیرفعال شد تا شرکت کننده ها فکر دوپینگ را به سرشون راه ندهند.
پس بعد از بررسی عوامل موجود کارت GTX 980Ti رد صلاحیت شد و با دو عدد برادر کوچک تر خود یعنی GTX 980 جایگزین گشت. با این کار، هم میتوان مقدار توان مورد نیاز یک کانفیگ چند گرافیکه از سمت پردازنده اصلی را به تصویر کشید هم توانایی بالاتر از GTX 980Ti را بدست آورد. در ضمن با کانفیک SLI، ما میتوانیم در عوض یک قشر به دو قشر از کاربران که قصد ارتقای گرافیک خود را دارند در این تست پاسخ دهیم. گروه اول کاربرانی که از یک نسل قدیمی تر مثل کپلر GTX 700 یا هم دوره آن از جبهه قرمز یعنی AMD Radeon نظیر R9 200 قصد کوچ به یک گرافیک جدید تر با قابلیت های بیشتر را دارند که در هر دو حالت امکان پذیر بود، اما حالت دوم مصرف کننده هایی که معتقدند عناوین جدید باعث شده که کارت های رده متوسط رو به بالایشان دیگر رمق قبل را نداشته باشند و حالا با وجود امکانات خوب که گرافیکشان در اختیار آنها قرار داده و همچنین با تغییر قیمت های اخیر کمر به دو گرافیکه شدن بسته و SLI و CF را در فاکتور خود جا داده اند.

 



dkyx85nbjxecatnm9si.jpg


حالا که سخت افزار ما مشخص شد بهتر است کمی هم در باره نرم افزار مان صحبت کنیم. از آنجایی که همچنان DX12 تکلیف مشخصی ندارد و مراحل آزمون و خطا را طی میکند، به عناوین قدیمی تر که به روانی کره روی نان ما پهن میشدند، رضایت دادیم و تمامی این عناوین خوش ساخت برای PC را بر روی سیستم عامل محبوب ماکروسافت ویندوز هفت نسخه 64بیت آلتیمیت تست کردیم. بعد از نصب گرافیک های جدید نیاز بود تا راه انداز گرافیک خود را بروز رسانی کنیم. جدید ترین درایور در دسترس ما نسخه شایعه ساز 364.72 بود که بعد از تست با متد های مختلف اعم از نرخ بازسازی 144 هرتز و اجرای عناوین مختلف با و بدون ماژول G Sync همچنین رزولیشن های غیر معمول QHD و 4K ... هیچ گونه مشکل یا ناپایداری دیده نشد.
با این حال تست های ما در سه رزولیشن 1080×1920 و 1440×2560 و 2160×3840 که سه رزولیشن متداول بین گیمر هاست و به خوبی میتواند تفاوت بین این حالات را نشان بدهد، انجام شد.

 



21zpalye4j6dhcaag7q.jpg


از شرایط تست که بگذریم نوبت به اصل ماجرا یعنی نمودار ها می شود. همون طور که اطلاع دارید تست امروز ما رسیدن به مقدار خاصی از FPS یا فریم بر ثانیه نیست، در عوض گرافیک (ها) مورد بررسی قرار میگیرند تا بینیم کدام چینش از پردازش گرافیک ما در کنار کدام پردازنده شروع به از زیر کار در رفتن و دچار گلوگاه خواهد شد. با این حساب با نمودار های متداول بررسی کارت های گرافیک رو به رو هستیم که قبلا خدمت مشابهشان ارادت داریم.
اما به دلیل اینکه صنعت تصویر برداری محدودیت هایی دارد؛ نشان دادن تست های انجام شده در ویدئو این مقاله عملا بیهوده بود. چرا که اکثر دوربین های فیلم برداری 30 فریم هستند، مانیتور های اکثر ما 60هرتز هستند، هاست آپلود کننده به دلیل موقعیت کشورمان این ویدئو هارا به 25 فریم محدود میکند و تشخیص فریم بالاتر از 60 حتی در حالت زنده هم برای عده ای مقدور نیست چه برسد که ویدئو ضبط شده آن را بخواهیم به تصویر بکشیم. اما اگر خیلی ساده بخواهیم این اعداد را دسته بندی کنیم به این صورت می شود:

60 فریم و بالاتر = بسیار روان مناسب برای آنلاین های اول شخص و MMORPG
50 تا 60 = روان در حد 60
40-50 = روان اما قابل تشخیص و تفاوت نسبت به 60
30-40 = فریم مطلوب برای اکثر بازی ها
30 فریم = حداقل فریم مورد نیاز برای اجرا صحیح
25 فریم = لگ و تاخیر، سخت در نشانه روی
20 فریم = غیر ممکن در اسنایپینگ، لگ فراوان
15 فریم = غیر ممکن در نشانه روی، کلا لگ
10 فریم = تیراندازی به صورت شانسی، غیر قابل تحمل
5 فریم = غیر قابل بازی
0 فریم = لطفا بازی را اجرا کنید یا کلا ببندید!

اما نکته غیر عادی جدول سمت راست نمودار است که کمی کار را متفاوت از سایر بنچمارک ها میکند. در این جدول مقادیر حداکثر حافظه مورد نیاز کارت گرافیک + حداقل/حداکثر مشغولیت پردازنده، در دو حالت SLI و تکی نشان داده میشود. مشخص است که هر پارامتر با چارت روبه روی خودش متناسب شده تا پیدا کردن آن ها ساده باشد. مثلا جلوی نمودار پردازنده i3 در رزولیشن QHD مقادیر همین پردازنده ثبت شده است.
ذکر این نکته مهم است که تعریف گلوگاه زیر فشار رفتن پردازنده تا حداکثر توان آن نیست. شرایطی پیش خواهد آمد که پردازنده در عین حال که بسیار مشغول است از پس وظیفه خودش به خوبی بر آمده و به گرافیک اجازه کم کاری نمیدهد، پس گلوگاهی از سمت پردازنده اصلی نخواهیم داشت. تعریف گلوگاه حالتیست که گرافیک در حداکثر کارکردنش ناتوان باشد که خب معمولا با زیر فشار 100% پردازنده اصلی همراهه. مثال تصویر زیر:

  



r39syhanxv19sd03gt.png

 
خب وقتش رسیده که بعد از ذکر مشخصات سیستم تست، نمودار ها را مورد بازدید قرار بدهیم:

CPU : (Turbo Boost Disable)
i7 - 4790K @ 4.0GHz (4/8) 8MB
i5 - 4460 @ 3.2GHz (4/4) 6MB
i3 - 4130 @ 3.4GHz (2/4) 3MB
Pentium - 3240 @ 3.1GHz (2/2) 3MB
MB : GIGABYTE 1150 Sniper Z87
RAM : AData 4x4GB 2400 XPG v2
VGA : Zotac GTX 980 4GB AMP! x2
PSU : Enermax Platimax 1000w
Cooler : Corsair H90
SSD : Hyperx 3K 120GB
HDD : WD Black 4TB
VGA Driver : Geforce 364.72
OS : Microsoft Windows Se7en Ultimate x64

 

 

Crysis 3

3ugic8mtu7a3kg9vr0n.jpg

 

Dirt Rally

uhkl97rscxkahzk2g5dv.jpg

 

GTA V

w90hgr561urpc7o02gdb.jpg

 

Far Cry 4

d0u5v6dqk01mmr7nbzsp.jpg

 

Hitman

6i7u0tfaqlapyyxhrx.jpg

 

Battlefield 4

jf41dkotxp7idt8glz65.jpg

 

The Witcher 3

syq5d0vuzkz4q98txdw2.jpg

 

GRID Autosport

i72hrj84vqs2av9jj.jpg

 

Ungien Heaven

ab9oac66ayuii5j46ije.jpg

 

Ungien Valley
51kzpk5at21c4tlfeix.jpg


همان طور که دیدید غیر از پردازنده Pentium سایر پردازنده ها، حداقل در حالت تک کارت بسیار خوب عمل کردند.
اما احتمالا برای شما سوال شده که چرا گلوگاه بیشتر گریبان گیر رزولیشن فول اچ دی هست در حالی که خیلی رزولیشن گیمر پسندیست در حالی که رزولیشن الترا اچ دی که شرایط سنگینی برای گرافیک ایجاد میکند جان سالم بدر برده؟
جواب خلاصه این سوال این است که چون رزولیشن UHD چهار برابر FHD پیکسل دارد، گرافیک خیلی در تلاش است تا همین فریم جاری را رندر کرده و به تصویر بکشد، پس احتیاج کمتری به پردازنده برای ادامه و ارسال دستورات بیشتر دارد چرا که همین الان هم کلی کار دارد؛ در صورتی که رزولیشن فول اچ دی گرافیک تنها با دو میلیون پیکسل سرو کار داره و رندر کردن این مقدار پیکسل به قدری سریع انجام میشود که گرافیک دست خالی و بیکار به ناچار منتظر پردازنده است تا اوامر بعدی را دریافت کند، به همین خاطر گلوگاه از سمت پردازنده ایجاد میشود. پس میشه نتیجه گرفت که هرچی رزولیشن پایین می آید، گلوگاه بیشتر میشه.
مثل اینکه پردازنده Pentium برای صنعت گیم احترامی قائل نشد و بازی بسیار پُر لگ به اجرا در می آمد و باگ هایی را به جا می گذاشت، در طرف مقابل i3 بسیار فراتر از انتظار ظاهر شد و به غیر از SLI توانست مثل i5 عمل کند چون در واقع هر دو 4 هسته منطقی دارند و بازی ها این وسط گول میخورند و برای هر پردازنده و چهار هسته آن ها به یک اندازه ارزش گذاشتند و سعی کردند از این منابع حداکثر استفاده را ببرند. از طرفی در این تست فقط i7 بود که به هیچ مشکلی نخورد مخصوصا در حالت SLI که خودش توجیه کننده منطق خرید پردازنده i7 فقط برای کانفیگ چند گرافیکه در صنعت PC Gaming میشود.
ذکر دو نکته را فراموش نکنیم. اول اینکه شاید این استنباط را بکنید که پس خرید پردازنده i7 هیچ منطقی ندارد و بهتر است همه حمله ببریم به سمت i3. هرچند نمی شود این فرضیه رو صد در صد رد کرد اما با پردازنده بالاتر ضمن بحث آینده نگری فضا برای سایر پردازش ها حین اجرای بازی باز می ماند؛ مثل یک کپی در حال انجام، پخش موزیک، جستجو در وب و... + اکثر پردازنده های خانواده i3 از قابلیت اورکلاک به صورت عرف معمول بی بهره اند در حالی که حتی پنتیوم هم یک نمونه اورکلاک شونده مثل 3258 در کارنامه خودش دارد. در ضمن PC همان طور که شعارش را سر میدهیم، PC فقط برای گیم نیست و خیلی از کاربری های دیگر PC هست که همین i7 های 4 هسته ما هم برایشان کم است.
اما برای کسانی که پردازنده i5 دارند و قصد SLI داشتن اما فکر میکنند که راه برای آن ها بسته است. اگر پردازنده شما از سری K هست این مسئله که اورکلاک در رفع گلوگاه تاثیر دارد مثل روز روشنه اما به چه مقدار قراره گلوگاه شما را در کنار دوتا گرافیک تان از بین ببرد خودش به عوامل زیادی بستگی دارد. اما برای آن دسته i5 های که اورکلاک نمیشوند و حتی i3 ها راه حل چیه؟
راه حل، سازش در کنار گلوگاه هست. اگر پلتفرم شما قدیمیست مثلا Z77 و یک پردازنده i3 یا i5 قدیمی از سوکت 1155 دارید و به تازگی 970 یا 980 خریدید و امید داشتید که در آینده آن ها را دوتا میکنید اما با وجود این تست گلوگاه رو جلوی خودتون میبینید ... نفسم بند اومد ... اینجوری بهتون بگم که راه برای شما هم باز است حتی اگه پردازنده شما اورکلاک نمیشود. اگر واقعا قصد دارید در آینده روی پلتفرم جدید مثل DDR4 بیایید پس با خیال راحت در صورت باز بودن شرایط، کارت دومتان را تهیه کنید.
یادتان باشه گلوگاه یک رویداد است نه حادثه. اتفاقی که برای شما می افتد این است که در کنار افزایش فریم که مشخص است، کارت شما چون دچار گلوگاه شده فقط با قدرت کمتری کار میکند و این یک مزیت دارد آن هم اینکه وقتی فشار روی گرافیک کم بشود؛ مصرف انرژی، تولید حرارت و دما، دور فن و نویز پایین تر می آید. پس یعنی شما عملا چیزی را این وسط از دست ندادید. درسته کمی کاهش کارایی از حد معمول و مورد انتظار دارید اما در عوض چیزهای دیگری هم بدست آوردید و خب در آینده که سیستم را کامل ارتقا دادید می توانید برگردید همان کارایی را که از گرافیک هاتون داشتید الان با سیستم جدید به دست بیاورید. خیلی ساده.

ممنون که با این مقاله همراه ما بودید. امیدوارم این نوشتار در کنار ویدئو آن بتوانند هم دیگر را تکمیل کنند و در نهایت با از بین بردن یک سری فرضیه های غلط به اسمبل و انتخاب صحیح تر شما و دیگران کمک شایانی کرده باشد.

 



http://www.aparat.com/v/9d4Fv


تهیه و تولید: تیم لیون TV
نویسنده و گردآورنده: ایمان خالقی
منبع مقاله بالا مجموعه و سایت Lioncomputer بوده و هر گونه کپی بدون هماهنگی و ذکر منبع غیر مجاز می باشد.

 


خب دوستان اینم مقاله ویدئو که در جریانش بودید.

این تاپیک رو زدم که هم عزیزانی که میخوان به چارتا دسترسی راحت تری در آینده داشته باشند، ازش بهره ببرند؛ هم ... چه نقد و بررسی درمورد این موضوع و محتوای تولیدیش از طرف ما، چه بین خودتون ومطرح کردن سوالاتتون در این رابطه ... فضایی رو تدارک ببینیم.

 

پیروز و سربلند باشید. @};-

ویرایش شده توسط ـ۞ Devileytion ۞ـ
لینک به دیدگاه
Share on other sites

نظرتون نسبت به 4690k چیه 

می خوام در اینده از کراسفایر یا sli استفاده کنم cpu ارتقا بدم یا کافی

ویرایش شده توسط Eisenberg
لینک به دیدگاه
Share on other sites

همیشه به پردازنده I3 ایمان داشتم :D

مثل همیشه سربلد ام کرد :X

با قیمت خیلی پایین قدرت پردازشی خوبی داره 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

نظرتون نسبت به 4690k چیه 

می خوام در اینده از کراسفایر یا sli استفاده کنم cpu ارتقا بدم یا کافی

به نظر من میتونه مثل 4770 عمل کنه بشرطی که تا 4.4 یا همین حوالی اور بشه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به نظر من میتونه مثل 4770 عمل کنه بشرطی که تا 4.4 یا همین حوالی اور بشه.

کیس من فقط میتونه رادیاتور 120 رو ساپرت کنه (X4 می تونم 240 روش بندازم مادر بردمم هم هیت سینک بالایی نداره)با چه کولری میشه اینقدر اور کرد حتما باید ابی باشه یا با هوا هم میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

کیس من فقط میتونه رادیاتور 120 رو ساپرت کنه (X4 می تونم 240 روش بندازم مادر بردمم هم هیت سینک بالایی نداره)با چه کولری میشه اینقدر اور کرد حتما باید ابی باشه یا با هوا هم میشه

شما نگران دما نباش. تا 4 میتونید با یه کولر ایر خوب هم راحتی دسترسی داشته باشید. رسیدن و نرسیدن به بالاتر از اون به پچ نامبر و کیفیت چیپ پردازندتون برمیگرده و مقداری هم به مادربردتون. دما هم تا 84 اینا امنن که تو بازی اصلا به این دما نمیرسه.

آخر مقاله توضیح دادم شما کارتتون رو دوتا بکنید. اگه گلوگاه نبودید که خیلی هم عالی، مثلا دوتا 970 کمتر به گلوگاه میخوره تا دوتا 980 با یه CPU ثابت. تست ما با 4460 انجام شد. اگه گلوگاه شدید فرضا باید ببینید چقدره مثلا زیر 10 درصد قابل چشم پوشیه. اگه بیشتر از 10 درصد بود میرید رو اورکلاک با همین کولری که دارید. مثلا تا 3.8 یا 4.0 اور میکنید. اگه دما خوب بود و گلوگاه رفع شد که تمامه، نشد باز با همین کولر الانتون میرید بالا 4.0 که دماتون نا امن بشه و فقط ببینید گلوگاهتون از بین میره یا نه. مثلا روی 4.3 با دمای مکس 91 درجه دیدید که گلوگاه کامل از بین رفت اون وقت تصمیم میگیرید که چقدر بودجه صرف کولر کنید تا دماتون پایین بیاد.

اینم بگم حدس من اینه که اگه دوتا 980 هم مثل تست من بندازید ... با اینکه ما تو تستمون با 4460 به گلوگاه خوردیم، شما نخواهید خورد؛ چون 4460 از دیفالت 4690 هم ضعیف تره. پس 4690 در رفع گلوگاه بهتر از 4460 عمل میکنه.

ویرایش شده توسط ـ۞ Devileytion ۞ـ
لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

ایمان جون میگم یه دونه i3 هم برای گیمینگ کافیه ها خخخخخخخخخخخ

دمت گرم کلی فیض بردیم و به اطلاعاتمون افزوده شد :x

24 ساعت شبانه روزم که ماشاالله آنلاینی تو لیون خخخخخخخ

من آخرا شبم که میام هستی ساعت 4 به اونور خخخخخ

ویرایش شده توسط NaeemSameti
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به شخصه فکر میکنم مهمترین سوالی که پاسخ داده شد در این ریویو این هست که Core I3 برای گیم ساخته شده و پایانی هست برای بحث های پیرامون این مورد که ایا Core i3 برای گیم با یک گرافیک ایجاد گلوگاه میکند یا خیر...

:clapping:  :clapping:  :clapping:  :clapping: 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی خوب بود. دیگه الان خیالمون راحته i3 واقعا مناسبه و هزینه زیادی نباس کرد واسه کاربر خونگی که حالا به گراف 970 داره بازی میکنه. دیگه علاقه زیاد به اور کلاک داری یه i5سری k عشق اورکلاکرا هم راضیشون میکنه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
ارسال شده در (ویرایش شده)

خیلی جالبه

من توی همون نظرات زیر ویدئو در سایت نظرم رو راجع به i3 نوشتم حذفش کردن

بعد اونایی که قربون صدقه رفتن رو منتشر کردن

الان هم اکثرا دارن راجع به i3 نظر میدن

 

(نظر من، نمیدونم کجاش خلاف قوانین بود که حذف شد)

یادش بخیر من رو بخاطر داشتن i3 برای گیم مسخره کردن :( :( :(

 

{{  http://forum.lioncomputer.ir/index.php?app=videos&do=view&id=46  }}

ویرایش شده توسط mInI_ClockEr
لینک به دیدگاه
Share on other sites

شما نگران دما نباش. تا 4 میتونید با یه کولر ایر خوب هم راحتی دسترسی داشته باشید. رسیدن و نرسیدن به بالاتر از اون به پچ نامبر و کیفیت چیپ پردازندتون برمیگرده و مقداری هم به مادربردتون. دما هم تا 84 اینا امنن که تو بازی اصلا به این دما نمیرسه.

آخر مقاله توضیح دادم شما کارتتون رو دوتا بکنید. اگه گلوگاه نبودید که خیلی هم عالی، مثلا دوتا 970 کمتر به گلوگاه میخوره تا دوتا 980 با یه CPU ثابت. تست ما با 4460 انجام شد. اگه گلوگاه شدید فرضا باید ببینید چقدره مثلا زیر 10 درصد قابل چشم پوشیه. اگه بیشتر از 10 درصد بود میرید رو اورکلاک با همین کولری که دارید. مثلا تا 3.8 یا 4.0 اور میکنید. اگه دما خوب بود و گلوگاه رفع شد که تمامه، نشد باز با همین کولر الانتون میرید بالا 4.0 که دماتون نا امن بشه و فقط ببینید گلوگاهتون از بین میره یا نه. مثلا روی 4.3 با دمای مکس 91 درجه دیدید که گلوگاه کامل از بین رفت اون وقت تصمیم میگیرید که چقدر بودجه صرف کولر کنید تا دماتون پایین بیاد.

اینم بگم حدس من اینه که اگه دوتا 980 هم مثل تست من بندازید ... با اینکه ما تو تستمون با 4460 به گلوگاه خوردیم، شما نخواهید خورد؛ چون 4460 از دیفالت 4690 هم ضعیف تره. پس 4690 در رفع گلوگاه بهتر از 4460 عمل میکنه.

ممنون ایمان جان اگه دوتا مثبت می شد داد دوتا می دادم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان اینجا یه سوال پیش میاد باتوجه به اینکه core i3 دو هسته ای هستش و کارایی هاش هم تو گیم بد نیست پس چطور شما می گید مناسب گیمه؟

الان همه ی بازی ها اسنانداردشون اینه که حداقل  سی پی یو 4 هسته داشته باشه

ویرایش شده توسط amir ja
لینک به دیدگاه
Share on other sites

مقاله ای کامل و تخصصی بود بسیار سپاس گذارم @};-  @};-  @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون از همه دوستان. خوشحالم که این مقاله بدردتون خورده.

 

دوستان اینجا یه سوال پیش میاد باتوجه به اینکه core i3 دو هسته ای هستش و کارایی هاش هم تو گیم بد نیست پس چطور شما می گید مناسب گیمه؟

الان همه ی بازی ها اسنانداردشون اینه که حداقل  سی پی یو 4 هسته داشته باشه

 

من یه نگرای که دارم موقع تهیه ویدئو ها زمان اونه. از طرفی سعی کردم جبران کمبود مطالب داخل ویدئو رو داخل متن مقاله بگنجونم. از همین بابتم می ترسیدم که حوصله سر بر بشه مقالم.

امیرجان، اگه مقاله رو خونده باشید نوشتم که اکثر بازی ها توانایی تشخیص هسته منطقی و فیزیکی رو ندارن و هر دو پردازنده i3 و i5 رو 4 هسته ای میشناسن.

جدا از این مساله اون مواردی که مینویسن حداقل پردازنده مورد نیاز و ... اینا همه بازاریابیه که کاربرا ترغیب بشن همیشه تر چرخه ارتقا دور خودشون بچرخن.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون از همه دوستان. خوشحالم که این مقاله بدردتون خورده.

 

 

من یه نگرای که دارم موقع تهیه ویدئو ها زمان اونه. از طرفی سعی کردم جبران کمبود مطالب داخل ویدئو رو داخل متن مقاله بگنجونم. از همین بابتم می ترسیدم که حوصله سر بر بشه مقالم.

امیرجان، اگه مقاله رو خونده باشید نوشتم که اکثر بازی ها توانایی تشخیص هسته منطقی و فیزیکی رو ندارن و هر دو پردازنده i3 و i5 رو 4 هسته ای میشناسن.

جدا از این مساله اون مواردی که مینویسن حداقل پردازنده مورد نیاز و ... اینا همه بازاریابیه که کاربرا ترغیب بشن همیشه تر چرخه ارتقا دور خودشون بچرخن.

اها بله من حواسم نبود ممنون ایمان جان بابت این مقاله ی خوبت.منتظر مقاله های بیشتری هستیم @};- @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
ارسال شده در (ویرایش شده)

:D

سلام ممنون ایمان جان

فقط یک مسئله جاش خالی بود که مینیمم فریم هست(البته من ویدئو رو دیدم و هنوز متن رو نخوندم ، البته با خوندن پاراگراف اول دیدم متن خوبیه و ادامش میدم)

البته قبول دارم که بررسی دقیق این پارامتر واقعا ممکنه پروسه تست رو طولانی تر کنه که انجام هم نشه موردی نداره از نظر من چون قرار هم نبوده و ادعایی هم نشده که این دیگه کاملترین تست و بررسی ممکن بوده...چون باید چندین نقطه از بازی/بنچمارک بررسی بشه برای مینیمم فریم و اینکه در چه شرایطی رخ داده(صرفا تکسچرهای بازی خیلی زیاد بوده که هر گرافیکی هم میبود لنگ میزد یا مینیمم فریم به خاطر نارسایی قلبی پردازنده بوده =))  ). درسته که تاثیر مینیمم فریم های خیلی افتضاح رو در میانگین فریم هم میشه بصورت جزئی دید اما در مسئله گلوگاه این پارامتر هم حضور پر رنگ داره... مثلا من با Q6600 بازی بلک فلگ رو میرفتم(روی فرکانس 4000 :| ).. میانگین با 980 تی آی 60 بود (اگر vsync هم بر میداشتم بالای 100 میشد) اما گهگاهی یهو میشد 20 یا 30 دوباره بر میگشت بالا 

بازم میگم که منطورم این نیست که کارتون خوب نبوده یا ناقص بوده اتفاقا خیلی هم مناسب بوده و مرجعی میشه برای پاسخ به سوالات همیشگی و بیشمارکاربرها

ویرایش شده توسط Farjam
لینک به دیدگاه
Share on other sites

۲ ساله i3 دارمو فقط گرافیکمو عوض کردم و فقط در حالت تک کارت استفاده میکنم. همیشه کارمو راه انداخته. دمت گرم بابت این تاپیکت.

خیالم راحت شد

Sent from my iPhone using Tapatalk

ویرایش شده توسط mostafa.zeus
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی ممنون بابت تاپیک بسیار قشنگتون. :)

دقیقا درسته. من الان یک pentium G2020 دارم و به معنای واقعی به درد بازی نمی خوره ، حتی برای بازی های قدیمی مثل Mafia 2. :eek:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی ممنون بابت تاپیک بسیار قشنگتون. :)

دقیقا درسته. من الان یک pentium G2020 دارم و به معنای واقعی به درد بازی نمی خوره ، حتی برای بازی های قدیمی مثل Mafia 2. :eek:

سلام گرافیکتون چیه ؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی ممنون بابت تاپیک بسیار قشنگتون. :)

دقیقا درسته. من الان یک pentium G2020 دارم و به معنای واقعی به درد بازی نمی خوره ، حتی برای بازی های قدیمی مثل Mafia 2. :eek:

G2020 به راحتی از پردازش GTX 750 Ti هم برمیاد و اصلا برای گیمینگ روی HD و Full HD Medium Details مشکل نداره البته نظر بنده است چون قبلا GTA V رو با R7-260x روی این پردازنده تست کردم با تنظیمات 2038 مگابایتی فریم بین 40 ~ 80 بود و گرافیک هم صد در صد پر میشد و میزان استفاده ازش بالا پایین نمیرفت 

ویرایش شده توسط M4t1n
لینک به دیدگاه
Share on other sites

:D

سلام ممنون ایمان جان

فقط یک مسئله جاش خالی بود که مینیمم فریم هست(البته من ویدئو رو دیدم و هنوز متن رو نخوندم ، البته با خوندن پاراگراف اول دیدم متن خوبیه و ادامش میدم)

البته قبول دارم که بررسی دقیق این پارامتر واقعا ممکنه پروسه تست رو طولانی تر کنه که انجام هم نشه موردی نداره از نظر من چون قرار هم نبوده و ادعایی هم نشده که این دیگه کاملترین تست و بررسی ممکن بوده...چون باید چندین نقطه از بازی/بنچمارک بررسی بشه برای مینیمم فریم و اینکه در چه شرایطی رخ داده(صرفا تکسچرهای بازی خیلی زیاد بوده که هر گرافیکی هم میبود لنگ میزد یا مینیمم فریم به خاطر نارسایی قلبی پردازنده بوده =))  ). درسته که تاثیر مینیمم فریم های خیلی افتضاح رو در میانگین فریم هم میشه بصورت جزئی دید اما در مسئله گلوگاه این پارامتر هم حضور پر رنگ داره... مثلا من با Q6600 بازی بلک فلگ رو میرفتم(روی فرکانس 4000 :| ).. میانگین با 980 تی آی 60 بود (اگر vsync هم بر میداشتم بالای 100 میشد) اما گهگاهی یهو میشد 20 یا 30 دوباره بر میگشت بالا 

بازم میگم که منطورم این نیست که کارتون خوب نبوده یا ناقص بوده اتفاقا خیلی هم مناسب بوده و مرجعی میشه برای پاسخ به سوالات همیشگی و بیشمارکاربرها

ممنون از توجهت فرجام جان. @};-

من خودم قبلا تست هایی که تو مجموعه قبلیم میگرفتم min/avg/max رو ذکر میکردم. چون میگفتم غیر از میانگین که عُرفه، این عداد ممکنه بدرد کسی بخوره. اما به چند دلیل اینجا ازشون اسمی برده نشد.

اول نگاه کنی هر عکس 24 تا نمودار داره که هر نمودار داره AVG رو نشون میده. اگه فقط یه min به هر پارامتر اضافه بشه میشه 48 نمودار در هر شات. تفکیک این 48 نمودار + نامگذاری هرکدوم، جدای از سختیش؛ در گجت های همراه و کوچیک غیر قابل خوندن/تفکیک میشه.

دوم خودت ماشالا همه مدله قطعه دستت اومده میدونی SLI دردسر های خودشو داره + چون ما عمدا داریم از CPU های ضعیف استفاده میکنیم و عملا قرار نیست فضارو برای قِر و فِر دادن آزادانه گرافیک ها باز بزاریم؛ شدیدا با میکرو استاتر، پرش فریم، هیکاپ یا سک سکه فریم و... درگیریم رو این حساب یهو میبینی 980 با i7 ، مینیموم فریم 5 داده بعد با i5 و i3 خیلی عادی 35-34 فریم داده دوباره با پنیتیوم 6 فریم داده. رو این حساب به دلیل گمراه کردن و جهت دهی غلط به نتایج تست ها کلا از این پارامتر(ها) فاکتور گرفتیم.

رو این حسابه که می بینیم خیلی از سایت های جهانی هم فقط avg رو ذکر میکنن و دیگه مثل قدیم، سراغ min/max در نمودار های عادی نمیرن؛ مگه بخوان از تست هاشون گراف استخراج کنن که اون بر میگرده به مقایسه بین گرافیکا، نه مقایسه بین پردازنده ها که هدف تست ما بود.

به همین خاطره که همیشه 980 تو Avg از 980ti جا میمونه ولی ممکنه تو min یا max در موارد خیلی کوچیکی که بر میگرده به موقعیت/دقت تست، برعکسش اتفاق می افته.

خدا نگم بازی سازای این دوره زمونه رو چیکار نکنه، همین الان یه Black ops 3 اجرا کردم دیدم 15.5 گیگ از رم پُر شده. و کلا به خاطر مکس بودن آپشنا لگ فراون هست در صورتی که گرافیک مثل خنگا داره درو دیوارو نگاه میکنه عوض تلاش در رندر بازی. :wacko:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این آقایی که داشت اجرا میکردی کی هستن؟

اجراش که خوب بود @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
ارسال شده در (ویرایش شده)

ممنون از توجهت فرجام جان. @};-

من خودم قبلا تست هایی که تو مجموعه قبلیم میگرفتم min/avg/max رو ذکر میکردم. چون میگفتم غیر از میانگین که عُرفه، این عداد ممکنه بدرد کسی بخوره. اما به چند دلیل اینجا ازشون اسمی برده نشد.

اول نگاه کنی هر عکس 24 تا نمودار داره که هر نمودار داره AVG رو نشون میده. اگه فقط یه min به هر پارامتر اضافه بشه میشه 48 نمودار در هر شات. تفکیک این 48 نمودار + نامگذاری هرکدوم، جدای از سختیش؛ در گجت های همراه و کوچیک غیر قابل خوندن/تفکیک میشه.

دوم خودت ماشالا همه مدله قطعه دستت اومده میدونی SLI دردسر های خودشو داره + چون ما عمدا داریم از CPU های ضعیف استفاده میکنیم و عملا قرار نیست فضارو برای قِر و فِر دادن آزادانه گرافیک ها باز بزاریم؛ شدیدا با میکرو استاتر، پرش فریم، هیکاپ یا سک سکه فریم و... درگیریم رو این حساب یهو میبینی 980 با i7 ، مینیموم فریم 5 داده بعد با i5 و i3 خیلی عادی 35-34 فریم داده دوباره با پنیتیوم 6 فریم داده. رو این حساب به دلیل گمراه کردن و جهت دهی غلط به نتایج تست ها کلا از این پارامتر(ها) فاکتور گرفتیم.

رو این حسابه که می بینیم خیلی از سایت های جهانی هم فقط avg رو ذکر میکنن و دیگه مثل قدیم، سراغ min/max در نمودار های عادی نمیرن؛ مگه بخوان از تست هاشون گراف استخراج کنن که اون بر میگرده به مقایسه بین گرافیکا، نه مقایسه بین پردازنده ها که هدف تست ما بود.

به همین خاطره که همیشه 980 تو Avg از 980ti جا میمونه ولی ممکنه تو min یا max در موارد خیلی کوچیکی که بر میگرده به موقعیت/دقت تست، برعکسش اتفاق می افته.

خدا نگم بازی سازای این دوره زمونه رو چیکار نکنه، همین الان یه Black ops 3 اجرا کردم دیدم 15.5 گیگ از رم پُر شده. و کلا به خاطر مکس بودن آپشنا لگ فراون هست در صورتی که گرافیک مثل خنگا داره درو دیوارو نگاه میکنه عوض تلاش در رندر بازی. :wacko:

 

سلام :D 

بله عزیزم به همین دلیل خودم هم در پست قبلی عرض کردم که سختی های خودش رو داره مثل قضیه اضافه کردن نمودارهای خیلی بیشتر و... که به کلمه طولانی تر شدن بسنده کردم "البته قبول دارم که بررسی دقیق این پارامتر واقعا ممکنه پروسه تست رو طولانی تر کنه که انجام هم نشه موردی نداره

اون مینیمم فریم رو هم گقتم که "اینکه در چه شرایطی رخ داده(صرفا تکسچرهای بازی خیلی زیاد بوده که هر گرافیکی هم میبود لنگ میزد یا مینیمم فریم به خاطر نارسایی قلبی پردازنده بوده rolling%20on%20the%20floor.gif  )"  دقیقا برای  این گفتم که با اون مینیمم فریم رندوم که در این پست مثال زدید _که یهو ممکنه روی i7 پیش بیاد و روی i5 پیش نیاد(به رنگ قرمز نشون دادم) _ اشتباه نشه و بررسی بشه که از چی بوده(رندوم بوده یا واقعی بوده) تا اون گمراهی و جهت دهی غلط که فرمودین پیش نیاد. در رابطه با قسمت آبی رنگ ، وقتی در بخشی ثابتی از بازی با گرافیکی ثابت افت فریم پیش میاد روی پردازنده ضعیفتر ، که روی پردازنده قویتر پیش نمیاد و قابل تکرار هم باشه با گرافیک های دیگه و درست شناسایی شده باشه اون نقاط ، دیگه دقیقا در زیر مجموعه گلوگاه و مقایسه بین پردازنده ها قرار میگیره نه مقایسه بین گرافیک ها...

 

البته بنده فقط تعریفی از یک تست 100 درصد کامل رو مثال زدم(که خود سایت های بزرگ خارجی هم نمیتونن 100 درصد انجام بدن) و اصلا منظورم این نبود که شما هم باید انجام می دادید تا کارتون خوب باشه(چون تستها و در کل مطلبتون رو عالی میدونم و از سمت من seal of approval داره) و زیر سوال برده باشم تست هاتون رو که نیاز باشه دلیل بیارید که چرا انجام نشد، چون کاملا منطقی هست که به امکانات ، precision و تایم خیلی بیشتری نیازه و قبل از اینکه بخواید دلایل رو مطرح بفرمایید دلایل مشخص بود @};-  :x

:D 

 

پ ن

این کیبورد عربی هم مارو غمسوز کرد... 5 دقیقه مینویسم 20 دقیقه باید چک کنم واسه میس اسپلینگ =))

ویرایش شده توسط Farjam
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون از استارتر عزیز

یه سوال دارم:

وظیفه پردازنده فقط آماده سازی فایلا و ارسال به گرافیکه که اونارو رندر کنه؟

تنظیمات گرافیکی هستند که از بار پردازنده بکاهند؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام گرافیکتون چیه ؟

الان که گرافیک ندارم. :D  اما قبلا GTX 560 بود. :)

تقریبا تو بیشتر بازیها 100% لود می شد مثل همین مافیا 2 و لگ می زد. :(

حتی تو resident evil 5 هم 100 می شد که اصلا نمی تونم اینو قبول کنم. :mad:

اما تو metal gear phantom pain از 80 بیشتر نمی شد. :blink: =))

کلا معلوم نیست این pentium ها چی هستن واقعا؟ :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...