رفتن به مطلب

ویژگی ها یک گرافیک خوب


Recommended Posts

gpu.jpg

ویژگی ها یک گرافیک خوب

 

یک کارت گرافیک خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟

شاید وقتی به یک فرد عادی از کارت گرافیک خود بگویید احتمالا اولین چیزی که از شما می پرسد این است : ((چند گیگه ؟ 1 یا 2 ؟ )) . متاسفانه این یک اشتباه مرسوم است که اکثریت مردم ، کارت گرافیک را با ظرفیت حافظه گرافیکی آن بررسی می کنند در حالی که موارد خیلی مهم تر و تاثیر گذار تری هم وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا می شویم .

gpu :

graphic processor unit یا واحد پردازش گرافیکی مغز و همه کاره یک کارت گرافیک است . در حال حاظر دو شرکت هستند که برای کارت های گرافیک gpu تولید می کنند . nvidia  و amd . که از نظر کارایی و قیمت تفاوت چندانی با هم ندارند و در مدل های هم سطح عملکرد تقریبا مشابهی ارائه می دهند . که شما بسته به نیاز و بودجه ای که می خواهید برای این کار اختصاص دهید ، میتوانید مناسب ترین آنها را استفاده کنید .

یکی از مهمترین معیار های سنجش توان محاسباتی و پردازشی gpu واحد پردازش سایه زنی یا Shader Processing Unit می باشد . تقریبا میتوان گفت که مغز یک gpu واحد spu آن می باشد . با توجه به اینکه این دو شرکت هر کدام از یک معماری جداگانه برای طراحی gpu های خود استفاده می کنند مقدار واحد های پردازش سایه زنی و قدرت آن در هر کدام متفاوت است .(البته تا قبل از معماری کپلر که بعدا توضیح داده خواهد شد )

در معماری خانواده amd ، از تعداد زیادی واحد سایه زنی با سرعت پردازشی کمتر و در معماری nvidia از تعداد کمتر با سرعت بیشتر . برای مثال کارت Radeon HD 6970 از amd تعداد 1536 واحد با ضریب فرکانس 0.65 و کارت GeForce GTX 580 از nvidia تعداد 512 واحد با ضریب فرکانس 2 استفاده می کنند . اما بعد از معماری کپلر هر دو شرکت تصمیم گرفتند تا واحد های سایه زنی با همان فرکانس کار gpu یعنی ضریب فرکانس یک فعالیت کنند اما بر تعداد واحد ها بیافزایند .

پس تا اینجا مهمترین قسمت کارت گرافیک واحد های سایه زنی آن هستند که می شود به راحتی از روی سری gpu آنها را متوجه شد .

یکی دیگر از بخش های gpu قسمت Texture Mapping Units یا واحد آدرس دهی بافت ها می باشد . این واحد وظیفه آماده کردن بافت های خام پردازشی برای قسمت spu را دارد . که این قسمت زیاد در مقایسه ما نقشی ندارد و در هر سری از معماری ها و چیپست ها منحصر به فرد می باشد .  واحد بعدی Raster Operators یا کنترل کننده های شطرنجی می باشد . این واحد در انتهای کار پردازش گرافیکی قرار دارد و وظیفه اعمال فیلتر های مانند anti-aliasing را دارد .

memory :

memory size (faram buffer ) : ظرفیت حافظه گرافیک . وظیفه این قسمت ذخیره پیکسل های پردازش شده یک فریم از تصویر توسط واحد gpu است تا پس از کامل شدن فریم برای نمایش ارسال شود . حجم حافظه گرافیک به طور مستقیم بر روی رزولوشن اجرای بازی و همچنین اندازه بافت های آن موثر است و تاثیری بر روی جزئیات پردازشی و قدرت پردازش کارت ندارد . حافظه ای که gpu می تواند از آن برای بافر فریم استفاده کند دو نوع است . Dedicated memory یا حافظه اختصاصی ( که همان حافظه کارت گرافیک است ) و Shared Memory یا حافظه اشتراکی که همان حافظه ram کامپیوتر است که در صورت پر شدن Dedicated memory از آن استفاده می شود .

سرعت :

حافظه های گرافیکی در حال حاضر در دو نوع gddr3 و gdd5 موجود هستند . حافظه های dd3 با توجه به نحوه معماری و ساخت با هر کلاک از فرکانس 2 بیت اطلاعات جا به جا می کنند ( یعنی فرکانس موثر = فرکانس حافظه * 2 ) و حافظه های ddr5 با هر کلاک یا پالس 4 بیت اطلاعات ( یعنی فرکانس موثر = فرکانس حافظه * 4 ) . 

رابط کنترل کننده حافظه :

با این اصطلاح هم معمولا آشنایی دارید اما در جای درست از آن استفاده نمی شود . این قسمت یا buss width واسط و راه ارتباطی  بین gpu و حافظه گرافیکی است . در اکثر کارت ها از پهنای 128 و 256 بیتی استفاده می شود . در بعضی از کارت ها هم پهنای باندهای غیر متعارف مثل 192 بیت یا 384 بیت هم استفاده می شود . این مقدار نشان دهنده حجم اطلاعات قابل انتقال در هر کلاک فرکانس مموری می باشد که بر حسب بیت می باشد و برای تبدیل آن به بایت باید بر 8 تقسیم گردد .

پهنای باند حافظه :

این عدد که مشخصی کننده سرعت نهایی انتقال داده در هر ثانیه بین حافظه و پردازنده می باشد از طریق فرمول زیر قابل محابه می باشد :

پهنای باند بر حسب گیگا بایت بر ثانیه (GB/S) = فرکانس موثر حافظه *( پهنای باند حافظه بر حسب بایت)

برای مثال کارت GeForce GTX 680 با استفاده ار حافظه های GDDR5 با فرکانس 1502 مگاهرتز و پهنای باند 256 بیت :

1502 *4 * 32(256/8) = 192.256 GB/s

حالا که پارامتر های تاثیر گذار آشنا شدیم می توانیم خریدی با اطمینان و مناسب داشته باشیم . حافظه بالا تر بهتر است اما در صورت که GPU توان پردازشی استفاده از آن را داشته باشد و همچنین پهنای باند حافظه توان انتقال اطلاعات را برای آن حجم مموری داشته باشد .

پس  کارت هایی LOW LEVELY مثل AMD 5450 ، AMD 6670 ، AMD r7 240

یا از شرکت  NVIDIA : GT 640 ، GT 740

 با مموری 2 گیگا بایت و پهنای باند 128 بیتی های فرقی با همان کارت با مموری 1 گیگابایت ندارند ( فقط توان بیشتر مصرف می کنند ) و فقط حربه ها کلک های تبلیغاتی هستند  . چون در عمل پردازنده های ضعیف آنها قبل از این که بخواهند از 1گیگابایت حافظه استفاده کنند به حداکثر توان خود می رسند و عملا بقیه مموری بدون استفاده می ماند و فقط سرمایه و برق شما را بیهوده مصرف می کنند .

 

منبع pc wizard

http://pcwizard.ir/

ویرایش شده توسط pcwizard
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...