رفتن به مطلب

مقایسه کارت گرافیک GTX 980TI و GTX 1070


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

قبل از هر چیز، این مقاله در حال تغییرات پیاپی خواهد بود و اطلاعات جدیدی به آن اضافه می شوند پس همراه من در تالار لیون باشید.

راز های نهفته در میان مقایسه دو غول کارت گرافیک از تکنولوژی و کارایی را با شما در میان خواهم گذاشت

 

 

با سلام خدمت تمام عزیزان،

می خوام استارت یک مقاله ای رو زده باشم که شاید خیلی هااااا به دنبال چنین مقاله ای برای انتخاب یک کارت گرافیک مناسب برای رفع نیاز هاشون در بحث طراحی و نه ( گیمینگ) باشد.

دوستان از شما در خواست می کنم تا به تکمیل و ویرایش این مقاله کمک کنید.

لطفا عزیزانی که اطلاعات کافی ندارند و واقعا چیزی در چنته ندارند اطلاعات غلط ندهند.

 

همان طور که می دانید هر سال کارت های گرافیک جدیدی روانه بازار می شوند که امسال شاهد 2 کارت 1080 و 1070 بودیم.

وقتی یک کارت جدید در دست منتقدان و تستر ها قرار می گیرند همه به سراغ benchmark ها و fps داخل بازی ها می روند. اما قدرت و سرعت کارت گرافیک ها قطعا فقط به fps بالا دادن نیست چرا که با مقداری تغییر در پهنای باند کارت و افزودن تعدادی حافظه به آن این مقدار را افزایش می دهد که برای گیمر ها کافی هست اما پاسخگوی طراحان نیست.

در این مقاله که دوست دارم دوستانی که وارد هستند لطف کنند و مقاله را کامل کنیم تا به یک نتیجه کلی و درست بر پایه ی شواهد و مدارک صحیح باشیم.

 

مقایسه کارت های گرافیک GTX 1070, GTX 980TI, در بحث رندرینگ فرمت های سه بعدی تا ویرایش وتدوین فیلم همچنین مبحث رندرینگ Realtime.

 

کدام کارت برای نرم افزار های زیر مناسب تر است؟

 

Adobe Aftereffect

3Ds Max

Unreal Engine 4

Maya

 

اگر تصویر زیر را مشاهده کنید مواردی را در مورد سه کارت قدرتمند بازار بررسی خواهیم کرد:

 

fb73_info-chart.jpg

 

Shader units: این مورد در رندرینگ های Realtime، توسط کارت گرافیک بسیار موثر است نظیر نرم افزار هایی مانند Unreal Engine 4

ROPs : که خودمم نمی دونم چیه  :D

 

Transistor: ترانزیستور ها هستند که در کارت های جدید مقدار آن ها کاهش زیادی داشته و نمی دونم به چه درد می خوره و از دوستان خواهش می کنم اگر اطلاعاتی دارند به تکمیل این موارد کمک کنند.

 

Memory size:  تعداد حافظه های کارت هست که افزایش چشم گیری داشته.

 

Memory Bus Width: که پهنای باند حافظه ها هست، خود حافظه ها افزایش داده شده اند اما پهنای باند آنها کاهش داشته و علت دقیقش رو نمی دونم و اینکه چه تاثیری خواهد داشت اما در هر صورت یک نکته منفی برای من به حساب میاد. ( این پهنای باند معمولا در کارت های سری TI بالا هستند)

 

core clock: سرعت هسته پردازشی کارت هست که افزایش فوق العاده چشم گیر داشته.

 

Memory Clock: سرعت پردازشی حافظه های کارت هست که در کارت 1070 نسبت به 980ti افزایش و در کارت 1080 کاهش داشته که به نظر من زیاد جالب به نظر نمیاد و شاید گند زنده باشند.

 

Price: هزینه هست که به نسبت قیمت مناسبی داشته اما خوب ما باید اون رو با هزینه 4 برابر تهیه کنیم و برای ما خوب نیست :crying: ^_^

 

 

مورد آخر که مربوط به مقایسه 980TI و 1070 می باشد، که شامل Benchmark هاست:

 

NVIDIA GeForce GTX 980Ti

  NVIDIA GeForce GTX 1070 Founders Edition

Product Ratings & Comparisons

Rise of the Tomb Raider - 3840x2160 - Very High Quality (DX11)
Frames per Second - Higher is Better
38.2
39

 

 

Rise of the Tomb Raider - 2560x1440 - Very High Quality (DX11)
Frames per Second - Higher is Better
71
74.2
 
Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 - Very High Quality (DX11)
Frames per Second - Higher is Better
104.2
111.9
 
Dirt Rally - 3840x2160 - Ultra Quality
Frames per Second - Higher is Better
50.9
53.2
 
Dirt Rally - 2560x1440 - Ultra Quality
Frames per Second - Higher is Better
94.6
98.4
 

The Division - 1920x1080 - Ultra Quality
Frames per Second - Higher is Better
93.5
81.1
 
 
 
 
در مورد آخر شاهد کاهش بالای fps کارت 1070 نسبت به کارت 980TI در بازی Division هستیم که علت آن فعلا مشخص نیست با اینکه قدرت کارت 1070 بیشتر بوده همان طور که در مثال های دیگر مشاهده می شود.
 
برای مشاهده Benchmark های بیشتر در اینجا کلیک کنید
 
با این همه سوال، اما و اگر راز هایی در میان اعداد و ارقام وجه های مختلف کارت سری 1000 و 900 نهفته که آن ها را کشف خواهیم کرد تا به عملکرد آن ها پی ببریم:
 
راز 1- چرا Memory Bus width در کارت های سری 1000 کاهش داشته در صورتی که یک کارت جدید باید کاراییش را توسعه دهد ؟!!
 

انویدیا با معماری پاسکال و به طور مشخص کارت گرافیک GTX 1080، از تراشه‌های حافظه GDDR5X برای افزایش پهنای باند حافظه بهره گرفته اما در همین حال، رابط حافظه (باس)،‌‌ همان 256 بیت GTX 980 دست نخورده باقی مانده و خبری از رابط 384 بیتی، آنچه که در کارت GTX 980 Ti و GTX Titan X استفاده شده، نیست. احتمالاً می‌پرسید پس چطوری GTX 1080 می‌تواند بهتر باشد؟ پاسخ در گونه پیشرفته تری از فناوری فشرده سازی delta color compression نفهته است، البته نباید افزایش فرکانس حافظه از نزدیک به 8 گیگاهرتز به 10 گیگاهرتز در GTX 1080 را ندیده گرفت.

 

تمام این راز ها در معماری پاسکال نهفته که برخی از آن ها را هنوز کشف نکرده ایم :D

منبع این قسمت از مقاله : اینجا کلیک کنید.

 

 

 

از تیم لیون کامپیوتر برای در اختیار گذاشتن فضای هاستینگ خود به کاربران و امکاناتی که در اختیار ما قرار داده اند تا بحث و گفتگو داشته باشیم تشکر می کنم و سایت عالیشون :clapping:

ویرایش شده توسط Amir80
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ممنون بابت ترجمه  خوب ووقتی که بابت نگارش مقاله گذاشتید. @};-  @};-  @};-  :clapping:  :clapping:  :clapping:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام

دوست عزیز برای کارهای طراحی باید از گرافیک مخصوص به خودشون استفاده بشه که گرافیک های ورک استیشن شامل quadro ها و firepro ها هستند

گرافیک هایی که شما مقایسه کردید به هیچ عنوان جهت سیستم طراحی پیشنهاد نمیشه و هزینه کردن برای این کارت ها کار کاملا اشتباهی است مگر اینکه از سیستم استفاده گیمینگ هم داشته باشید

با سلام،

ممنون از پاسخ شما.

همین قضیه را ما سر CPU با سیستم یکی از دوستانم که به تازگی جم کرده بود یک CPU خیلی قدرتمند از نسل 2011 داشت با CPU بنده که 4770k هست مقایسه کردیم و یک Render را همزمان آغاز کردیم که مال بنده خیلی سریع تر عمل کرد و علتش تکنولوژی و تغییر سیستم کلی و کارکرد تراشه بود.

همین قضیه فکر می کنم برای کارت گرافیک صادق باشه چون این کارت ها به قدری قدرتمند هستند که نیاز طراحی را نیز بر طرف کنند اما یکی کمتر یکی بیشتر.

البته قصد کلی من هم سیستمی برای انجام تمامی امور که در همه سطح از تعادل نسبی خوبی برخوردار باشد هست هم گیمینگ هم طراحی هم آهنگ سازی و ....

ممنون بابت ترجمه  خوب ووقتی که بابت نگارش مقاله گذاشتید. @};-  @};-  @};-  :clapping:  :clapping:  :clapping:

ممنون از شما کاش اطلاعات مفید تر و بیشتری داشتم تا در اختیار قرار می دادم این مطالب ابتدایی و ساده هست که در خواست دارم عزیزان به تکمیل آن کمک کنند.

ویرایش شده توسط Amir80
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام،

برنامه هایی که نام بردید در حال حاضر از DirectX9 و DirectX11 پشتیبانی می کنند و برای این دو بهینه سازی شده اند.

افزایش تعداد CUDA=افزایش کارایی

(با تعداد CUDA برابر) تعداد ROP و TMU و SP بیشتر=افزایش کارایی

حافظه ی بیشتر کارت گرافیک=افزایش کارایی در کارهای سنگین

کارت های گرافیک Nvidia از سری 600 برای استفاده در برنامه های مهندسی بهینه سازی شدند و این بهینه سازی تا به این روز ادامه دارد. برای Render کردن، مطابق با نوشته های بالا عمل کنید. برای آسان تر کردن درک موضوع، فرض کنید ROP ها تعداد هسته های پردازنده ی مرکزی(CPU) هستند و تعداد CUDA ها، حافظه ی Cache پردازنده. کش بیشتر باعث افزایش فضا برای ذخیر سازی محاسبات داخلی عملگرهای منطقی پردازنده می شود و تعداد هسته های بیشتر با افزایش قدرت همراه است.

بیشتر بازی های رایانه ای از تمامی امکانات پردازنده های گرافیکی استفاده نمی کنند و برنامه های طراحی نیز چنین عملکردی دارند. انتخاب کارت گرافیک باید بر اساس نیاز برنامه(های) مورد استفاده باشد.

با این حال چند مورد به غیر از موارد گفته شده در انتخاب محصول مناسب باید مورد برسی قرار گیرند:

1.قدرت پردازشی شناور 32bit و 64bit، که هر اندازه قدرت پردازشی 64bit به قدرت پردازشی 32bit نزدیک تر باشد بهتر است.

2.حاصل ضرب فرکانس پردازنده در تعداد CUDA مقیاسی تقریبی برای مقایسه محصولات نزدیک به هم است. با افزایش این مقدار معمولا قدرت پردازشی افزایش می یابد.

3. مقادیر تقسیم تعداد CUDA ها به ROP و TMU، با کاهش این مقادیر معمولا قدرت پردازشی افزایش می یابد.

4.حاصل ضرب پهنای باند حافظه در فرکانس حافظه، در کارت های گرافیکی که از تکنولوژی مشابه حافظه استفاده می کنند، هر اندازه این مقدار بیشتر باشد بهتر است.

5.انتخاب پیکربندی مناسب برای Rendering، مادربورد و پردازنده باید قابلیت پردازش 64bit را داشته باشند. معمولا در مادربوردهای X99 با Above 4G Decoding مشخص شده است که برای استفاده ی کامل از قدرت پردازشی کارت گرافیک یا هر وسیله ی پردازشی که امکان استفاده از آن را داشته باشد، باید فعال شود. خانواده Geforce چنین قابلیتی ندارند و خانواده Quadro به صورت محدود شده پشتیبانی می کنند و نیازی به فعال سازی نیست. این قابلیت مخصوص خانواده Tesla و Xeon Phi است.

6.استفاده از SSD و RAM هایی با سرعت بیشتر و ظرفیت بالا. نرم افزارهای شبیه سازی به هنگام نورپردازی و مش بندی، نیاز به محل ذخیره سازی با سرعت بالا دارند و نباید عامل محدود کننده ی پردازشی باشند.

علاوه بر موارد یاد شده، قیمت و مصرف انرژی نیز از عوامل مهم در انتخاب مناسب است. با 2 میلیون تومان هزینه ی GTX 1070 می توانید 2 عدد از هر یک از کارت های گرافیک GTX 780ti یا GTX 690 تهیه کنید که قدرت پردازشی بسیار بیشتری نسبت به محصولات جدید با قیمت یکسان دارند. برخلاف بازی های رایانه ای، بیشتر نرم افزارهای طراحی و شبیه سازی کاملا از قابلیت چند کارتی پشتیبانی می کنند. مصرف انرژی کارت های گرافیک قدیمی تر بیشتر بوده و نیاز به خرید منبع تغذیه قوی تری دارند.

خانواده های TESLA بیشترین و خانواده Quadro نسبت به خانواده Geforce، قدرت پردازشی 64bit بیشتری دارند. تفاوت قدرت پردازشی آنها برای استفاده ی تک کارتی چندان قابل توجه نیست ولی در پیکر بندی چند کارتی، به وضوح قابل مشاهده است. البته به دلیل ارزان تر بودن خانواده Geforce می توان با استفاده از پیکربندی چند کارتی قدرت بیشتری در ازای هزینه ی یکسان به دست آورد.(اطلاعات بیشتر در سایت Nvidia موجود است.)

برای مطالعه بیشتر به سایت سازنده ی نرم افزارها مراجعه کنید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام،

برنامه هایی که نام بردید در حال حاضر از DirectX9 و DirectX11 پشتیبانی می کنند و برای این دو بهینه سازی شده اند.

افزایش تعداد CUDA=افزایش کارایی

(با تعداد CUDA برابر) تعداد ROP و TMU و SP بیشتر=افزایش کارایی

حافظه ی بیشتر کارت گرافیک=افزایش کارایی در کارهای سنگین

کارت های گرافیک Nvidia از سری 600 برای استفاده در برنامه های مهندسی بهینه سازی شدند و این بهینه سازی تا به این روز ادامه دارد. برای Render کردن، مطابق با نوشته های بالا عمل کنید. برای آسان تر کردن درک موضوع، فرض کنید ROP ها تعداد هسته های پردازنده ی مرکزی(CPU) هستند و تعداد CUDA ها، حافظه ی Cache پردازنده. کش بیشتر باعث افزایش فضا برای ذخیر سازی محاسبات داخلی عملگرهای منطقی پردازنده می شود و تعداد هسته های بیشتر با افزایش قدرت همراه است.

بیشتر بازی های رایانه ای از تمامی امکانات پردازنده های گرافیکی استفاده نمی کنند و برنامه های طراحی نیز چنین عملکردی دارند. انتخاب کارت گرافیک باید بر اساس نیاز برنامه(های) مورد استفاده باشد.

با این حال چند مورد به غیر از موارد گفته شده در انتخاب محصول مناسب باید مورد برسی قرار گیرند:

1.قدرت پردازشی شناور 32bit و 64bit، که هر اندازه قدرت پردازشی 64bit به قدرت پردازشی 32bit نزدیک تر باشد بهتر است.

2.حاصل ضرب فرکانس پردازنده در تعداد CUDA مقیاسی تقریبی برای مقایسه محصولات نزدیک به هم است. با افزایش این مقدار معمولا قدرت پردازشی افزایش می یابد.

3. مقادیر تقسیم تعداد CUDA ها به ROP و TMU، با کاهش این مقادیر معمولا قدرت پردازشی افزایش می یابد.

4.حاصل ضرب پهنای باند حافظه در فرکانس حافظه، در کارت های گرافیکی که از تکنولوژی مشابه حافظه استفاده می کنند، هر اندازه این مقدار بیشتر باشد بهتر است.

5.انتخاب پیکربندی مناسب برای Rendering، مادربورد و پردازنده باید قابلیت پردازش 64bit را داشته باشند. معمولا در مادربوردهای X99 با Above 4G Decoding مشخص شده است که برای استفاده ی کامل از قدرت پردازشی کارت گرافیک یا هر وسیله ی پردازشی که امکان استفاده از آن را داشته باشد، باید فعال شود. خانواده Geforce چنین قابلیتی ندارند و خانواده Quadro به صورت محدود شده پشتیبانی می کنند و نیازی به فعال سازی نیست. این قابلیت مخصوص خانواده Tesla و Xeon Phi است.

6.استفاده از SSD و RAM هایی با سرعت بیشتر و ظرفیت بالا. نرم افزارهای شبیه سازی به هنگام نورپردازی و مش بندی، نیاز به محل ذخیره سازی با سرعت بالا دارند و نباید عامل محدود کننده ی پردازشی باشند.

علاوه بر موارد یاد شده، قیمت و مصرف انرژی نیز از عوامل مهم در انتخاب مناسب است. با 2 میلیون تومان هزینه ی GTX 1070 می توانید 2 عدد از هر یک از کارت های گرافیک GTX 780ti یا GTX 690 تهیه کنید که قدرت پردازشی بسیار بیشتری نسبت به محصولات جدید با قیمت یکسان دارند. برخلاف بازی های رایانه ای، بیشتر نرم افزارهای طراحی و شبیه سازی کاملا از قابلیت چند کارتی پشتیبانی می کنند. مصرف انرژی کارت های گرافیک قدیمی تر بیشتر بوده و نیاز به خرید منبع تغذیه قوی تری دارند.

خانواده های TESLA بیشترین و خانواده Quadro نسبت به خانواده Geforce، قدرت پردازشی 64bit بیشتری دارند. تفاوت قدرت پردازشی آنها برای استفاده ی تک کارتی چندان قابل توجه نیست ولی در پیکر بندی چند کارتی، به وضوح قابل مشاهده است. البته به دلیل ارزان تر بودن خانواده Geforce می توان با استفاده از پیکربندی چند کارتی قدرت بیشتری در ازای هزینه ی یکسان به دست آورد.(اطلاعات بیشتر در سایت Nvidia موجود است.)

برای مطالعه بیشتر به سایت سازنده ی نرم افزارها مراجعه کنید.

عالی بود :clapping:

اما بحث ما بر سر انتخاب تنها یک کارت گرافیک با عملکرد بیشتر در همه جهات بود.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...