رفتن به مطلب

آنالیز کارت‌گرافیک AMD RX 480 مدل رفرنس از شرکت Sapphire


Recommended Posts

به تازگی مدل رفرنس کارت‌گرافیک RX 480 از شرکت Sapphire تحت کالبد شکافی قرار گرفته و تمامی اجزای آن از هم جدا شده است که در نتیجه به ما یک نگاه نزدیک به اجزای کلیدی این کارت‌گرافیک می‌دهد. عکس‌های زیر عموماََ همان چیزی را نشان می‌دهند که قبلاََ عکس لو رفته از برد PCB بکار رفته در دو کارت‌گرافیک RX 480 و RX 470 به ما نشان داد. علاوه بر این، اجزای سیستم خنک‌سازی این کارت‌گرافیک نیز از یکدیگر جدا شده‌اند و به ما اطلاعات بیشتری درباره‌ی این بخش از کارت‌گرافیک می‌دهد.

 

برای شروع، برد PCB مدل رفرنس کارت‌گرافیک RX 480 شامل مدار رگولاتور ولتاژ 6 فازی تشکیل شده که برق مورد نیازش را از یک کانکتور برق 6 پینی دریافت می‌کند. درگاه‌های خروجی تصویر این کارت شامل یک درگاه HDMI 2.0 و سه درگاه DisplayPort 1.4 است. یکی از عکس‌های منتشر شده در این خبر، از نزدیکی سیلیکون Ellesmere گرفته شده است. سیستم خنک‌کننده در کارت‌گرافیک مورد بحث را یک هیتسینک یکپارچه آلومینیومی با یک هسته‌ی مسی که وظیفه‌ی خنک‌سازی GPU را دارد، یک صفحه پایه که VRM و حافظه را پوشانده است که وظیفه‌ی دفع حرارت این بخش از کارت‌گرافیک را دارد و یک فن که جریان هوا را از جوانب دریافت می‌کند، تشکیل می‌دهند.

 

انتظار می‌رود کارت‌گرافیک RX 480 در تاریخ 29 ژوئن سال 2016 و در قیمت‌های 200 دلار (مدل 4 گیگابایتی) و 230 دلار (مدل 8 گیگابایتی) در بازار عرضه شود. عکس‌ها و توضیحات بیشتر برای این کارت‌گرافیک را می‌توانید در زیر مشاهده و مطالعه کنید.

 

 

b46o8imiaw1v6pq37a9.jpg

 

ng1b1ydsi3jr1w9dko2.jpg

 

c257slxgj697b5dbuk5.jpg

 

 

در تصاویر زیر نیز می‌توانید برد PCB و سیلیکون 14 نانومتری Ellesmere را از نزدیک مشاهده کنید. این چیپ قالبی کوچکتر از قالب سیلیکون Tonga را دارد. همچنین اندازه‌ی پکیج آن هم‌اندازه‌ی پکیج سیلیکون Tonga است. البته به دلیل فناوری ساخت کوچکتر آن، سیلیکون Ellesmere در مقایسه با سیلیکون Tonga ترانزیستورهای بیشتری را در پکیج خود جای داده است. تصویر بعدی مربوط به به مدار رگولاتور ولتاژ 6 فازی و ماسفت‌های LFPAK می‌باشد. در آخر، ما شاهد چیپ‌های حافظه 8 گیگابیت بر ثانیه‌ای GDDR5 که در شرکت Samsung ساخته شده‌اند، هستیم.

 

 

6k1taxoyteol1gt6yei5.jpg

 

fk0fhv0gjt7pp9piq93x.jpg

 

n6lh3y95gxpo0w5l952a.jpg

 

h2a1ldl2sfpz3bgh4gh.jpg

 

 

در آخر، جدا کردن اجزای سیستم‌ خنک‌کننده، ساده بودن این بخش را آشکار می‌کند. شرکت AMD با توجه به مصرف 150 واتی سیلیکون Ellesmere، تنها از خنک‌کننده‌ای با هیتسینک یکپارچه آلومینیوم و هسته‌ی مسی استفاده کرده است. خبری از هیتسینک پرّه‌ای پیچیده یا لوله‌های ناقل حرارت نیست. صفحه‌ی پایه فلزی نیز وظیفه‌ی انتقال حرارت از مدار رگولاتور ولتاژ و چیپ‌های حافظه به هیتسینک اصلی را دارد. این بخش همچنین مقداری از گرمایی که در زیر فن وجود دارد را نیز دفع می‌کند.

 

 

gggzeasq6q30fm9p8gy.jpg

 

2ld6y2qjth1yzly641b6.jpg

 

zms5t2g9o3gwx7eeznh.jpg

 

 

 

منبع: techpowerup

مترجم: مجتبی حیدرزاده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون بابت خبر...

ویرایش شده توسط pezhvak
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...