رفتن به مطلب

نام دو واحد پردازشگر گرافیکی VEGA10 و VEGA11 در درایور OpenCL از شرکت AMD دیده شد


Recommended Posts

شرکت AMD ندانسته، ساخت دو واحد پردازشگر گرافیکی VEGA10 و VEGA11 را تأیید کرد. گویا شرکت AMD از قبل به این دو GPU اشاره کرده است. می‌توان لیست زیر را در درایور OpenCL و در جدیدترین درایور Crimson از شرکت AMD پیدا کرد:

 

SI: TAHITI

CI / GFX7: MILOS, KRYPTOS, HAWAII, NEVIS, PENNAR, BONAIRE, Kabini
VI / GFX8: ICELAND, TONGA, CARRIZO, BERMUDA, racerx, FIJI
GFX81: AMUR, STONEY, ELLESMERE, DERECHO

GFX9: GREENLAND, RAVEN1X, VEGA10, VEGA11

 

در واقع کلمات VI، CI، SI و GFX به نسل‌های مختلف GPU مربوط می‌شوند. آخرین معماری که هنوز عرضه نشده و متشکل از واحدهای پردازشگر گرافیکی VEGA10، Raven1X، Greenland و VEGA11 است، معماری GFX9 می‌باشد. برای مدتی شایعه شده بود که Greenland نامی دیگر برای VEGA10 است، اما از آنجایی که این دو جدا از یکدیگر لیست شده‌اند، ما باید فرض کنیم که Greenland چیز دیگر است، مثل یک چیپ گرافیکی مجتمع.

 

mmze7gtoy3x34en5ob9.jpg

 

 

Greenland برای اولین‌بار در پروفایل "Linkedin" یکی از کارمندان شرکت AMD دیده شد. همچنین معلوم شد که این چیپ جدید دارای 4096 واحد سایه‌زن است. بعید است که یک چیپ گرافیکی مجتمع، تا این میزان واحد سایه‌زن داشته باشد، پس این عدد به چیپ VEGA10 مربوط می‌شود.

 

 

2vcj781kee3xq8ibka6b.jpg

 

 

بر اساس برنامه‌ریزی شرکت AMD، از معماری VEGA در سال بعد رونمایی خواهد شد. شرکت AMD به‌تازگی نقشه‌ی معماری خود را آپدیت کرده و طبیعت معماری بالارده‌ی خود را بازتاب داده است.

 

 

n9avmz665iciiv9zn72.jpg

 

 

مهمتر از همه، اینکه معماری VEGA اولین معماری شرکت AMD خواهد بود که به نسخه‌ی دوم حافظه‌ی با پهنای باند بالا (HBM 2) مجهز می‌شود. علت مهم بودن این نکته، این است که در واحد پردازشگر گرافیکی GP100 از معماری پاسکال شرکت انویدیا پیش از این به حافظه HBM 2 بر روی برد خود مجهز شده است (حداقل در نمونه‌های اولیه که اینگونه بود.). اما شرکت انویدیا در حال توسعه‌ی چیپ GP102 نیز می‌باشد که شایعه شده در از همان حافظه‌ی GDDR5X استفاده خواهد شد تا بیشتر متمایل به عرصه‌ی گیمینگ باشد.

 

خبر خوب این است که شرکت Hynix از قبل اعلام کرده است که چیپ‌های حافظه‌ی HBM 2 در چهار ماهه‌ی سوم امسال موجود می‌شوند، زمانی عالی برای معماری VEGA که در اوایل سال میلادی آینده عرضه می‌شود. حالا سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا هر دو VEGA10 و VEGA11 از حافظه‌ی HBM 2 بهره‌مند می‌شوند؟ شاید VEGA11 بجای آن از حافظه‌ی GDDR5X استفاده کند؟

 

 

s8lsjjgejd151a51x4px.jpg

 

 

 

منبع: videocardz

مترجم: مجتبی حیدرزاده

ویرایش شده توسط مجتبی حیدرزاده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...