رفتن به مطلب

۱۵ درس زندگی که از بازی های ویدئویی آموختیم


Recommended Posts

۱۵Life Lessons Taught By Video Games

 

15-Life-Lessons-Taught-By-Video-Games.jp

 

همه ما در حین انجام بازی های ویدئویی لحظاتی را سپری کرده ایم که احساس بسیار واقعی تری از چند خط برنامه نویسی یا طراحی گرافیکی به ما می دادند. ظاهرا گوهر و درون مایه ی بازی ها از جهات مختلف بر روی ما تاثیر گذاشته اند و این اثرات، چه کوچک باشند و چه بزرگ، در طول زندگی خود را نشان می دهند. به عبارت دیگر می توان گفت در بازی های ویدئویی درس هایی وجود دارد که به صورت ناخود آگاه آنها را آموخته ایم. ما نیز در این مقاله قصد داریم به برخی از این موارد بپردازیم که مطمئنا برای شما نیز بسیار جذاب و جالب خواهند بود.

 

 این مقاله ترجمه شده از وب سایت “Gamingbolt” می باشد.

 

۱- هرگز تسلیم نشویم.

 

Dark-Souls-series-1-1024x576.jpg

همان طور که گاهی اوقات در زندگی با لحظات سخت و دشواری روبرو می شوید، در بازی های ویدئویی نیز با چنین مواردی مواجه می شوید. به عنوان مثال ممکن است با باسی روبرو شوید که از قبل تمامی نقطه ضعف ها و روش های حمله به او را یاد گرفته اید، اما باز هم در مقابله با او شکست می خورید و یا اینکه در یکی از نسخه های سری Call of Duty مرحله ای (در اینجا حالت لعنتی! Nightmares در Black Ops 3 مد نظر ماست) وجود دارد که با وجود تمام تلاشی هایتان باز هم نمی توانید آن را رد کنید. با این وجود چیزی که باید یاد بگیرید، این است که هیچ وقت تسلیم نشده و دست از کار نکشید، حتی هنگامی که فکر می کنید همه چیز را از دست داده اید.

 

۲- همکاری تیمی داشته باشیم.

evolve-stage-2-1024x576.jpg

تیمی کار کردن با دوستان خود در یک نبرد عادی یک چیز است و همکاری برای متوقف کردن نابودی دنیا به وسیله یک پادشاه فضایی یک چیز دیگر! برای مثال بازی Destiny هر اندازه که بد باشد، به پلیرها کمک می کند به صورت گروهی و تیمی برنده شدن را تجربه کنند. خب باید بگوییم ماموریت “Crota’s End” همین بازی از این ویژگی مستثنی است، چون در این ماموریت برای رسیدن به پیروزی باید این جمله را به یاد داشته و عمل کنید:
“اگر می خواهید چیزی درست انجام شود، باید خودتان آن کار را انجام دهید (منتها حتما باید یک سلاح Gjallarhorn نیز به همراه داشته باشید)”

 

۳- چگونه با شکست مواجه می شویم.

dark_souls_3_review_screen_b.0-1024x576.

همیشه در زندگی با موفقیت روبرو نمی شوید، گاهی اوقات با موارد ناخوشایندی سر و کار دارید و باید سعی کنید در این موقعیت ها، نهایت استفاده را کرده و بهترین کار را انجام دهید. مطمئنا بارها برایتان اتفاق افتاده قبل از رسیدن به پیروزی نهایی با شکست مواجه شدید، مثلا در سری بازی های “Dark Souls” در حالی که مشغول بازگشت به روح های از دست رفته خود هستید، باید راه های جدیدی را برای زنده ماندن ابداع کنید… این یعنی پذیرش شکست! شکست را بپذیرید و همچنان به راه خود ادامه دهید.

 

۴- از قلمرو آسایش زندگی خود خارج شویم.

The-Witcher-3-Wild-Hunt-sc-1024x576.jpg

بازی The Witcher 3: Wild Hunt یک مثال بسیار عالی برای زندگی واقعی است. دنبال کردن ماموریت های اصلی آن جالب بودند، شاید پیش خود فکر کنید ما اشتباه می کنیم اما تا به حال از خود پرسیده اید آن همه علامت سوال بر روی نقشه چه بودند؟ آنها مکان هایی بودند که حاوی چیزهای واقعا خوبی بودند، چه از نظر پیدا کردن موارد جدید و چه از لحاظ یافتن ماموریت های فرعی. راستش را بخواهید بهترین ماجراجویی های زندگی هم زمانی نمایان می شوند که از قلمرو آسودگی زندگی خود خارج شوید (از روند تکراری زندگی خارج شوید)

 

۵- خودمان را به سمت پیشرفت سوق دهیم.

Enter-the-Gungeon-Review-10-1024x576.jpg

پذیرش شکست یک چیز است، اما علاوه بر این بازی های ویدئویی نیز کمک شایانی به پیشرفت بازیکن می کنند. برای درک بهتر این موضوع حتما دو بازی Enter the Gungeon و Nuclear Throne را تجربه کنید، دو عنوان به ظاهر ناشناخته که دارای دشمنانی سخت و اسلحه هایی تصادفی بوده و موفقیت در آنها کاملا به میزان مهارت هایتان بستگی دارد. هر بار که به عقب برمی گردید، یک تلاش مستمر ایجاد می شود که در دفعه قبلی وجود نداشت. در زندگی واقعی نیز می توانیم با انجام تمرین پیشرفت کرده و بهبود یابیم.

 

۶- مسئولیت پذیر باشیم.

XCOM-1024x576.jpg

در بازی XCOM شما دو انتخاب دارید، این انتخاب ها از آن تصمیماتی نیستند که مربوط به مرگ و یا زنده ماندن اعضای گروه تان باشد. این انتخاب ها عمدتا حول عملکرد شما پس از مرگ یک فرد می چرخند. در این اوضاع آیا به ماموریت خود ادامه می دهید و یا اینکه مسئولیت آن فرد مرده را به عهده می گیرید؟ انجام دادن یا ندادن این کار بستگی به مسئولیت پذیری شما دارد. البته بازی های ویدئویی می توانند میزان مسئولیت پذیری شما را بسنجند، حال این مسئولیت می تواند اداره کردن یک پارک تفریحی در بازی “Roller Coaster Tycoon” باشد و یا اداره شهر در “The Sims”.

 

۷- فداکاری کنیم.

mass_effect_3_shepard_earth_ships_attack

در طول انجام دادن ماموریت های بازی XCOM همواره خطر مرگ سربازان جوخه وجود دارد، اما دقیقا در هر ماموریتی با این مورد روبرو نمی شوید. به علاوه آنها می توانند به راحتی با سربازان دیگر جایگزین شوند، درست است؟ اما در برخی بازی ها شما می بایست از خود فداکاری نشان دهید. چیزی که در بازی Mass Effect 3 شاهد آن بودیم، چه قبل از پایان اصلاح شده آن و چه قبل از آن. در نهایت شما حق انتخاب داشتید که بشریت را نجات دهید یا اینکه به “Reapers” بپیوندید. اما صرف نظر از آنچه انجام دادید، فداکاری شخصیت “شپرد” اجتناب ناپذیر بود.

 

۸- با دلشکستگی ها روبرو شویم.

Max-Payne-2-The-Fall-of-Max-Payne-1024x5

همه ما لحظات غم و اندوه را تجربه کرده ایم و در این لحظات احساس کردیم دنیا به پایان رسیده است. این موارد چه خوب باشند و چه بد، به وفور در بازی های ویدئویی یافت می شوند. مثلا در بازی Max Payne 2 با مرگ “Mona Sax” همراه بود یا در عنوان Final Fantasy 7 وقتی شخصیت “Aeris” توسط “Sephiroth” کشته شد. با این وجود اگر این لحظات چیزی را به ما بیاموزند، این است که زندگی ادامه دارد و یک قلب شکسته علیرغم هر گونه تراژدی می تواند التیام یابد.

 

۹- خداحافظی کنیم.

the-legend-of-zelda-ocarina-of-time-1024

پس از مبارزه های بسیار در بازی “The Legend of Zelda: Ocarina of Time” ما باید با شخصیت “زلدا” خداحافظی می کردیم و نمی دانستیم باز هم می توانیم او را ببینیم یا خیر. همین شرایط را در بازی Life is Strange نیز داشتیم، مخصوصا هنگامی که می بایست کار درست را انجام می دادید. هر دوی این بازی ها به ما آموختند اگر غزل خداحافظی خوانده شود، نباید آینده ای خالی از شخصیت محبوب خود را فراموش کنید. شما باید لحظات خوشی را که در گذشته داشتید، به خاطر بسپارید و آنها را همانند گنج بدانید.

 

۱۰- انتظارات خود را مدیریت نماییم.

Bioshock-Infinite-1024x576.jpg

آیا پس از پایان یک حمله خونین دنبال یک ایتم ارزشمند یا بسته عجیب و غریب هستید؟ با آن Pokémon کوچک دنبال یک Pokémon دیگر هستید؟ جزئیات ذکر شده در مورد آپدیت و پچ بازی ها را به دقت می خوانید و آرزو می کنید کلاس مد نظرتان حذف نشده باشد؟ اگر هیچ مورد دیگری وجود ندارد، باید بگوییم بازی های ویدئویی به ما آموخته اند چگونه انتظارات خود را مدیریت نماییم. همیشه قرار نیست آنچه را که می خواهید، به دست آورید تا بتوانید نفس راحتی بکشید. سطح استانداردها و انتظارات خود را بالا ببرید، اما نسبت به خودتان بی منطق عمل نکنید.

 

۱۱- برای رسیدن به بهترین ها امیدوار باشیم.

Grandia-2-1024x576.jpg

بازی های ویدئویی عملکرد بسیار خوبی در نابود کردن امیدها و رویاهای ما دارند! طبیعت بازی ها مانند هر صنعت دیگری اینگونه است که اهداف و انتظارات را برآورده نسازند و اینکه “هایپ” هیچ وقت سبب بزرگی یک بازی نمی شود. با این حال این به آن معنا نیست برای رسیدن به بهترین ها امید خود را از دست دهید. اواخر بازی Grandia 2 اینطور به نظر رسید چیزی جز درد و رنج باقی نماندف اما در پایان همه چیز درست شد. این مسئله در مورد بازی Saints Row IV نیز صادق بود، در این عنوان نشان داده شد کل زمین در یک لحظه می تواند نابود شود، اما… ممکن است نتایج به بهترین شکل تمام نشوند، اما این به معنا نیست که نمی توانید برای رسیدن به بهترین ها امید نداشته باشید.

 

 

۱۲- برای آینده برنامه ریزی کنیم.

Diablo-3-wallpaper-rocketeer-diablo-dark

شما می توانستید در یک لحظه همه آن معجون های تشکین دهنده را استفاده کنید، اما اگر در آینده به آنها نیاز پیدا کنید، چه کار می کنید؟ از لحاظ نظری یک نفر می تواند برای رسیدن به بیشترین قدرت حمله از یک سری تجهیزات عالی استفاده کند تا نسبت به خود احساس بهتری داشته باشد…یا اینکه او می تواند شروع به همگام سازی تجهیزات کرده و با کسب پول در طی مراحل بازی سلاح های بهتری را در بازی Diablo 3 بسازد تا بتواند “Greater Rifts” را شکست دهد. هیچ مشکلی ندارد اگر از تمام دارایی ها و مواردی که در بازی به دست آورده اید، استفاده نمایید. اما گاهی اوقات برنامه ریزی برای آینده می تواند چیزهای بهتری را در اختیارتان قرار دهد.

 

 

۱۳- از ریاضیات پایه ای استفاده کنیم.

The-Elder-Scrolls-V-Skyrim-1--1024x576.j

مطمئنا با خواندن تیتر سوالاتی در ذهن تان ایجاد شده، از کسانی که میزان “DPS” «آسیب در هر ثانیه» (Damage Per Second) خود را در یک بازی آنلاین MMO حساب می کنند و یا میزان تجهیزات و سلاح های خود را در یک عنوان نقش آفرینی حساب و کتاب می کنند، سوال کنید. حتی اگر تا به حال هرگز از مثلثات یا حسابان استفاده نکرده اید، بازی های ویدئویی به ما اهمیت حساب ابتدایی و پایه ای را آموخته اند. چه مقدار قرار است به کسی آسیب وارد کنید؟ چه درصدی برای وارد آوردن ضربه بحرانی به آنها لازم است؟ ریاضیات در این موارد می تواند جالب باشد و در زندگی واقعی هم به شما کمک می کند راحت تر صورت حساب های خود را پرداخت کنید.

 

 

۱۴- به دیدگاه های متفاوت احترام بگذاریم.

mass-effect-four-1024x576.jpg

شاید شخصیت “Piper” فکر می کند یک شهروند خوب بودن به این معناست بسیار فضول باشیم و تمام افرادی که اطراف مان هستند را اذیت کنیم. شاید “Ada” هم نباید احساس بدی در مورد نابود شدن کاروانش و ناتوانی در نجات دوستش، نسبت به خود داشته باشد. این به آن معنا نیست آنها دیوانه یا افراد خطرناکی هستند – بلکه نشان می دهد آنها دیدگاه های مختلفی (به ما اعتماد کنید، چرا که در بازی Fallout 4 می بایست با مسائل مهم تری دست و پنجه نرم کنید) نسبت به مسائل گوناگون دارند. مثال دیگری در این مورد بازی Mass Effect است، شخصیت “Liara” با نژاد خود به صورت خاصی برخورد می کرد، یا اینکه “جک” به خشونت اعتقاد دارد و “Thane” نیز هیچ ترسی از مرگ ندارد. احترام به دیدگاه دیگران ارزش بالایی داشته و هم در زندگی واقعی و هم در بازیهای ویدئویی نمود پیدا می کند.

 

 

۱۵- اهداف خود را تعیین کنیم.

dying-light-logo-1024x576.jpg

 

 

در بازی های ویدئویی نیز همانند زندگی واقعی، بدون هدف هرگز به جایی نخواهید رسید. حتی برای دست یابی به اهداف بزرگ مانند نجات پرنسس باید آنها را به اهداف کوچکتر تبدیل نمود و این کار هیچ مشکلی ندارد. در حقیقت بازیهایی مانند Zelda, Mario, Metroid, Dragon Age, Dying Light, Destiny, Halo و غیره به ما می آموزند که با مشخص کردن و تعهد به اهداف می توانیم به چیزهای بزرگ و عالی دست یابیم.

در ویدئوی زیر که مربوط به توضیح تمامی این موارد می باشد، می توانید موارد گفته شده در این مقاله را بهتر دریابید و درک کنید. شما چه درس های مفید دیگری از بازی های رایانه ای آموخته اید؟!

ویرایش شده توسط M.Data
لینک به دیدگاه
Share on other sites

عالی بود

ولی تو دارک زون دیویژن وقتی بالای لول 30 رسیدی انگار همه چی برعکس میشه همه وحشی میشن... سرت پایین باشه تو راه خودت میری یارو از پشت میاد فرت میکشدت  :wacko:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با سلام

جالب بود خودم دقت نکرده بودم تا حالا

 

با اجازه صاحب تاپیک

16- هر وقت زورمون نرسید و .... از ترینر استفاده کنیم

:D :D :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

اصلا هرچی که بازی های کامپیوتری رو خوب نشون بده دوست دارم  :x

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...