رفتن به مطلب

اولین اطلاعات از حافظه HBM3 لو رفت، داشتن قیمت ارزان، و امکان استفاده از 64 گیگابایت حافظه HBM3 در کارت‌گرافیک!


Recommended Posts

rfdyk36u9jddorpzg0a.png

 

 

وقتی که اولین نسل از حافظه‌ی HBM عرضه شد، ما از میزان پهنای باند آن حیرت زده شدیم (512 گیگابایت بر ثانیه)، اما اندازه‌ی کوچک این حافظه باعث شد تا کارت‌گرافیک‌های قدرتمندی همچون R9 Nano از شرکت AMD در ابعاد کوچک ساخته شوند. هم‌اکنون هم HBM2 ایجاست و توسط شرکت انویدیا در کارت‌گرافیک Tesla P100 مورد استفاده قرار گرفته است. اما این حافظه قابل دسترس خریداران معمولی نیست. البته هنوز اینگونه نشده است.

 

دو شرکت SK Hynix و سامسونگ در حال حاضر بر روی فناوری‌های جدید حافظه HBM کار می‌کنند، که نسل سوم حافظه HBM در صدر کار آنها قرار دارد. حافظه HBM3 دو برابر پهنای باند نسل قبل خود را خواهد داشت، اما قیمت آن نیز کمتر خواهد بود. هم‌اکنون، حافظه HBM3 با نام‌های مختلفی شناخته و نام برده می‌گردد. شرکت SK Hynix ترجیح می‌دهد تا آنرا HBM3 یا HBMx صدا بزند. این در حالی است که شرکت سامسونگ آنرا xHBM یا Extreme HBM می‌خواند. در هر حال، قرار است تا نسل بعدی فناوری HBM بهبودهایی را نسبت به پدر و پدربزرگ خود، HBM2 و HBM1 داشته باشد.

 

در هر لایه از حافظه دسترسی تصادفی پویا (DRAM)، حافظه‌ HBM2 پهنای باند 256 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد (در کل 1024 گیگابایت بر ثانیه)، این در حالی است که حافظه HBM3 دو برابر این مقدار، یعنی پهنای باند 512 گیگابایت بر ثانیه (در کل 2048 گیگابایت در ثانیه) را خواهد داشت. علاوه بر این، این حافظه می‌تواند سرآغاز معرفی کارت‌گرافیک‌هایی با میزان حافظه 64 گیگابایت باشد که وصف نشدنی خواهد بود. احتمالاََ ما نتوانیم به این زودی کارت‌گرافیک‌های معمولی با حافظه HBM3 را ببینیم، اما نوعی دیگر از فناوری HBM با قیمت کمتر که قرار است جایگزین حافظه GDDR5 یا GDDR5X شود، این کار را برای کارت‌گرافیک‌ها خواهد کرد.

 

 

 

منبع: tweaktown

مترجم: مجتبی حیدرزاده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...