رفتن به مطلب

آشنا نامه: پردازنده‌های Zen از شرکت AMD، آماده‌ی مبارزه با پردازنده‌های Broadwell-E شرکت اینتل


Recommended Posts

e9wntcnkw5kertu9c1mm.jpg

 

 

ما برای سال‌ها، منتظر شرکت AMD بودیم تا از معماری ساخت هسته پردازنده Zen رونمایی کند. ما شایعاتی را شنیدیم که از این معماری بد می‌گفتند. مانند: این معماری باعث شکست خوردن شرکت AMD می‌شود، این معماری در حد متوسط ظاهر می‌شود، و یا اینکه تبدیل به امیدی برای شرکت AMD شود و این شرکت را دوباره به روزهای باشکوه خود برگرداند. انتظار ماهانه و سالانه در مورد اینکه معماری Zen چگونه عمل خواهد کرد، هم‌اکنون به پایان رسیده، چرا که شرکت AMD بالاخره آماده است تا در مورد پردازنده‌های Zen جدی شود و آنچه را که دارد را به ما نشان دهد. شب قبل ما (وب‌سایت Legitreview) توانستیم در کنفرانس خبری شرکت AMD در شهر سان‌فرانسیسکو که دکتر لیسا سو (مدیرعامل و رئیس شرکت AMD) در کنار آقای مارک پیپرمستر (معاون ارشد و مدیر ارشد فناوری شرکت AMD) از جزئیات جدید معماری Zen رونمایی کردند، حضور یابیم.

 

ابتدا بیایید اطلاعاتی را که قبل از این کنفرانس از آن باخبر بودیم را مرور کنیم. ما درک کرده بودیم که Zen یک معماری جدید، با کارایی بالا و طراحی هسته‌ای x86 است که بر اساس پروسه‌ی 14 نانومتری FinFET ارائه شده از شرکت GlobalFoundries ساخته خواهد شد. شرکت AMD بهبود 40 درصدی در بخش "دستورالعمل در هر کلاک یا به اختصار IPC" را مورد هدف قرار داده و اینکه آنها از "معماری چند رشته‌ای همزمان (SMT)" برای توان عملیاتی بالا و یک سیستم کش با پهنای باند بالا و تأخیر کم استفاده خواهند کرد. مواردی همچون: "آخرین کارایی از پردازنده‌های Zen، خط تولید پردازنده، قیمت و تاریخ عرضه" همگی بصورت یک راز باقی ماندند. در حالی که ما در کنفرانس شب قبل چیزی را متوجه نشدیم، ولی توانستیم اطلاعات بیشتری را در مورد معماری Zen و اولین نگاه ما به کارایی کلی به یک پردازنده Summit Ridge با 8 هسته و 16 رشته‌ی پردازشی را بدست آوریم.

 

بیایید نگاهی به اطلاعت در مورد معماری سطح بالا که در مورد Zen داده شده بود، بیاندازیم.

 

 

bpad3ykbdjysxwussy5m.jpg

 

 

شرکت AMD در سیستم پیش‌بینی شاخه‌ای را به کل تعمیرات و تغییرات اساسی وارد کرده، و برای اولین بار از کش "Micro-op یا همان عملیات میکرو" استفاهد می‌کند.با افزایش وسعت اجرای عملیات و منابع خود، این شرکت افزایش 75 درصدی در بهره‌وری پردازش را شاهد است. به لطف سطح دستورالعملی موازی جدید، باید در بخش "کارایی تک رشته‌ای" شاهد افزایشی چشمگیر خواهیم بود که خبری عالی است. شرکت AMD در بخش "کارایی تک رشته‌ای" برای مدتی ضعف داشت، و اکنون این شرکت برای رسیدن به شرکت اینتل و مقابله با این شرکت، آنها نیازمند افزایش کارایی سالمی داشتند.

 

 

m3rfcsr7s37c9e6qmiq.jpg

 

 

برای اینکه به اصطلاح "غول تغذیه شود"، شرکت AMD برای اولین بار به 8 مگابایت کش لایه سوم به اشتراک گذاشته شده داخلی که به 512K کش لایه دوم متحد متصل است، روی آورد. شرکت AMD با این طرح کش جدید، توانسته به 5 برابر پهنای باند در قسمت کش برسد!

 

 

o0jczcwhy6c8c7v10ccz.jpg

 

 

اسلاید فوق، 32K کش لایه اول ویژه که در هر هسته وجود دارد، 512K کش لایه دوم 8 راهه متحد و سپس 8 مگابایت کش لایه سوم که کانونی 16 راهه است، را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که در هر چرخه، 32 بیت قرار دارد و همراه با تمامی خط لوله رد خواهد شد.

 

 

q5qd3a41upuurmf9wtoc.jpg

 

 

فناوری HyperThreading شرکت اینتل برای تیم آبی موفقیت آمیز بوده و ما مشکوک به این هستیم که فناوری SMT یا همان معماری چند رشته‌ای همزمان نیز همان کار فناوری نامبرده شرکت اینتل را برای تیم قرمز انجام دهد.

 

 

c5cme51t2mj8w6and7bf.jpg

 

 

تمامی پردازنده‌های سری Zen از شرکت AMD بر پایه پروسه‌ی 14 نانومتری FinFET از شرکت GlobalFoundries ساخته می‌شوند، و در بخش بهره‌وری پردازنده‌های Zen، آنها باید از این مزیت استفاده کنند. با به حداکثر رساندن تراکم ترانزیستور و بهره‌وری، شرکت AMD امیدوار است که بتوانند در جبهه‌ی قدرت مورد رقابت قرار گیرند. اما شرکت AMD از ارسال هرگونه اطلاعات در مورد میزان مصرف و توان تولیدی (TDP) این پردازنده‌ها تا زمان عرضه آنها جلوگیری کرد. شرکت AMD هنوز در حال مرتب سازی پردازنده‌ها و فهمیدن اینکه چه سرعت کلاکی از این پردازنده‌ها می‌خواهد، است. اما تا زمانی که این پردازنده‌ها برای رویارویی با دست پرورده‌های شرکت اینتل مناسب باشند، کافی است. حالا مشخصات این پردازنده‌ها می‌خواهد هر چه باشد.

 

 

633opadicses41qkqqh0.jpg

 

 

این اسلاید در مورد روش و اصول طراحی low-power که شرکت AMD در زمان طراحی کردن پردازنده‌های Zen  آنرا اجرا کرده است، سخن می‌گوید. قابلیت "پاسخ دهی کش لایه اول" یک قدم بزرگی رو به جلو است، چرا که این قابلیت از مدت زمانی که حافظه نیاز دارد تا قابل دسترس شود، کم می‌کند.

 

 

4w898vs9ix8ujaunrm6j.jpg

 

 

این اسلاید نشان می‌دهد که شرکت AMD توانسته در بخش بهبود "دستورالعمل در هر کلاک (IPC)" پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به پردازنده‌های سری Excavator که قرار بوده با هدف کاهش در بخش "میزان انرژی در هر چرخش" تولید شوند، داشته باشد. توجه داشته باشید که شرکت AMD در بخش کاهش انرژی، اطلاعات را بصورت درصدی نداده، بنابراین ما نیز باید صبر کنیم تا ببینیم که این میزان کاهش چه مقدار خواهد بود.

 

 

8x0a5443z3nr0uaonys.jpg

 

 

و طبق عادت شرکت AMD... پردازنده‌های Zen هنوز عرضه نشده‌اند، اما شرکت AMD در حال حاضر بر روی پردازنده‌های +Zen کار می‌کند و آنها امیدوار هستند تا با اعمال بهبودهایی در کارایی در آینده، در بخش IPC به رتبه‌ی بالاتری دست یابند.

 

 

n9sp9xn85o29utvgn6xx.jpg

 

26gc425vceikgu7ubkjz.jpg

 

 

شرکت AMD دمویی را با استفاده از نرم‌افزار Blender برای مقایسه نمونه‌ی مهندسی شده از یک پردازنده Zen با یک پردازنده Intel Core i7 6950 از سری جدید Broadwell-E احرا نمود. پردازنده‌ی Summit Ridge (با 8 هسته و 16 رشته‌ی پردازشی) برای این دمو با کلاک 3 گیگاهرتز اجرا می‌شد و فرکانس پردازنده‌ی شرکت اینتل نیز برابر 3 گیگاهرتز بود، تا بدین ترتیب مقایسه خوبی در مورد کلاک این دو پردازنده انجام شود. نتیجه کاملاََ حضار کنفرانس را شگفت‌زده کرد، چرا که پردازنده‌ی شرکت AMD این دمو را با اختلاف یک ثانیه‌ای از پردازنده‌ی اینتل، زودتر به اتمام رساند! این واقعاََ شگفت‌آور است، ولی ما نمی‌دانیم که جزئیات این بنچمارک چیست.

 

 

vryivux7z5t4jbp29u6.jpg

 

 

شرکت AMD همچنین یک سیستم دمویی که پردازنده‌ی Summit Ridge در کنار یک کارت‌گرافیک R9 Fury X در آن حضور داشت را، در حالی که بازی جدید Deus EX: Mankind Divided را در رزولوشن 4K اجرا می‌کرد، به ما نشان داد. این بازی کاملاََ نرم و بدون مشکل اجرا می‌شد و ما از تیم دمو خواهش و تمنا کردیم که اجازه دهند تا نرم‌افزار FRAPS را بر روی آن اجرا کنیم، اما اجازه داده نشد.

 

 

jvb63xekt4k6miumrz9o.jpg

 

 

ما همچنین فرصت پیدا کردیم تا به دموی Oculus VR که با پردازنده‌ی Summit Ridge و کارت‌گرافیک RX 480 8GB  که بر روی پلتفرم AM4اجرا شده بود، نگاهی بیاندازیم.

 

 

qbqhmrk3hs3na33tlksw.jpg

 

flr897u4sqo7posa9iyg.jpg

 

 

در بخش سرور، شرکت AMD بردهای Naples که میزبان پردازنده‌های Zen مخصوص سرور شده بودند را نشان می‌داد. این پردازنده‌ها هر کدام 32 هسته و 64 رشته‌ی پردازشی داشتند. اولویت عرضه نمونه‌ها برای مشتری‌ها  بخش سرور از چهار ماهه دوم سال 2016 آغاز می‌شود، و پلتفرم‌های سرورهای دو سوکته هم‌اکنون برای مشتری‌های خاص شرکت AMD موجود می‌باشند. پلتفرم‌های rver نیز در حال اجرا در هر دو آزمایشگاه ما و نیز آزمایشگاه مخصوص مشتری ما موجود است.

 

 

phlwc7ldr41gvv6xwsf.jpg

 

 

آینده خوب بنظر می‌رسد و شرکت AMD با پردازنده‌های Zen تماماََ لبخند می‌زند!

 

 

 

منبع: legitreview

مترجم: مجتبی حیدرزاده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

تا کاراییش زیر تست صورت نگیره مشخص نمیشه توانش.

سر rx480 هم این جو ها بود در حد r9 nano بنچ میداد بعد عرضه شد بین 970-980 گاهی هم از 970 کمتر!

کلا amd رو به جو سازی زیاد قبل لانچ و آبرو ریزی بعدش می‌شناسم من.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ویدئوی برتری نسبی پروتوتایپ ZEN در کلاک مساوی نسبت به 6950 اینتل رو چند روز پیش دیدم. اگر واقعا تونسته باشن با مصرف برق معقول و از صد البته قیمت مناسب این کار رو بکنند مطمئنا شاهد پایان انحصار طلبی و قیمت های بالای اینتل خواهیم بود که خیلی به نفع مصرف کننده نهایی خواهد بود

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود بسیار عالی فقط امیدوارم مثل rx 480جو سازی نباشه

ویدئوی برتری نسبی پروتوتایپ ZEN در کلاک مساوی نسبت به 6950 اینتل رو چند روز پیش دیدم. اگر واقعا تونسته باشن با مصرف برق معقول و از صد البته قیمت مناسب این کار رو بکنند مطمئنا شاهد پایان انحصار طلبی و قیمت های بالای اینتل خواهیم بود که خیلی به نفع مصرف کننده نهایی خواهد بود

درود لینک ویدیو؟ ویرایش شده توسط RISC1090
لینک به دیدگاه
Share on other sites

گویا بعد از معرفی هم سهام AMD در بورس تحت تاثیر قرار گرفته

 

ZeN چه نکرده :clapping:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ما که یه بنچ مارک از یه 8/16 ترید از سری zen دیدیم از 4770 کمتر فریم میداد. با اون فرکانس زیر 3

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ما که یه بنچ مارک از یه 8/16 ترید از سری zen دیدیم از 4770 کمتر فریم میداد. با اون فرکانس زیر 3

1_720865.jpg

 

کاری به راست بودن بنچ ندارم اما تونسته با فرکانس 4 گیگا هرتزی اینتل تقریبا برابر کنه!

فرکانس 3.2 با 4 خیلی فرق داره اگه این بنچ راست باشه قطعا عملکرد خوبی داره و امیدوارم

که مدل هایی با کلاک بالاتر هم داشته باشه که قطعا داره....

ویرایش شده توسط -MOBIN-
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...