رفتن به مطلب

شرکت AMD رسماََ از هفتمین نسل از APUهای دسکتاپی خود رونمایی کرد


Recommended Posts

s5l8bijemlnzdj20ust0.jpg

 

 

شرکت AMD بالاخره از نسل هفتم APUهای (به معنای واحد محاسبه‌گر شتاب زده شده) سری A دسکتاپ خود رونمایی کرد. این چیپ‌های جدید بر خلاف پیشینیان خود، سوک تکامل یافته هستند و بر پایه سوکت جدید AM4 ساخته شده‌اند که قرار است شرکت AMD پردازنده‌های سری Zen خود را نیز برای این سوکت منتشر کند. APUهای نسل هفتم سری A بر پایه سیلیکون "Bristol Ridge" ساخته شده‌اند و اولین سوک (SoC یا همان سیسیتم بر روی چیپ) تماماََ یکپارچه در بخش محصولات با کارایی بالای دسکتاپی شرکت AMD به حساب می‌آیند. این APUها، عملکردهای یک چیپست مادربرد در کنار FCH یا همان پل جنوبی را بصورت کامل در خود ادغام کرده‌اند.

 

 

lv2f7keho4jpqhwirfg.jpg

 

a786owi87rqym2xy5ii.jpg

 

 

این سطح از ادغام شامل خروج مستقیم "مجموع ریشه‌های شکاف‌های PCI-Express، درگاه USB 3.0، و رابط‌های ذخیره‌سازی مثل SATA 3.0" از سوکت AM4 می‌باشد. البته برخی از مادربردهای با سوکت AM4 همچنان می‌توانند نوعی چیپست جداگانه داشته باشند که در این صورت، می‌توانند اتصالات مختلفی را نظیر USB 3.1، درگاه‌های SATA بیشتر و چندین خطوط پایین‌دست PCI-Express گسترش دهند. مقدار اتصالات پایین‌دست و سایر قابلیت‌ها، در رتبه‌ی چیپست تأثیر می‌گذارند. از ابتدا، شرکت AMD قرار است تا دو چیپست را عرضه کند: چیپست A320 برای بخش "سطح ورودی"، و چیپست B350 برای بخش مین‌استریم دسکتاپ. البته شرکت AMD قصد دارد تا چیپست‌های بیشتری، قابلیت‌های بیشتر و متنوع‌تری را در آینده عرضه کند (شاید همراه با پردازنده‌های Summit Ridge از سری Zen).

 

 

6r8nqc9owp05atvq07.jpg

 

 

APUهای نسل هفتم Bristol Ridge بر اساس معماری Zen ساخته نشده‌اند. بلکه این چیپ‌ها دارای نهایتاََ چهار هسته‌ی پردازشی بر پایه معماری Excavator هستند، آخرین پیاده‌سازی معماری پردازنده‌ی ماژولار شرکت AMD، که در سال 2011 همراه با معماری Bulldozer معرفی شد. این هسته‌های پردازشی با پردازنده‌های گرافیکی بر پایه‌ی معماری GCN 1.2 همدم شده‌اند. شما در این APUها می‌توانید تا 8 واحد پردازشی GCN، معادل 512 واحد سایه‌زن داشته باشید.

 

 

q7pmrz01t63l0r0394c0.jpg

 

 

شرکت AMD قصد عرضه‌ی هشت مدل مختلف APU از این سری جدید را دارد، که شش‌تای آنها چهار هسته‌ای، و دوتای دیگری دو هسته‌ای هستند. APUهای چهار هسته‌ای با 8 واحد پردازشی GCN، نام خانوادگی A12-9800 را به یدک می‌شکند. این در حالی است که APUهای چهار هسته‌ای با 6 واحد پردازشی GCN با نام A10-9700 شناخته خواهند شد. APU چهار هسته‌ای با 6 واحد پردازشی GCN با کلاک کمتر، دارای نام A8-9600 است. APUهای دو هسته‌ای با 4 واحد پردازشی GCN نیز سری A6-9500 نام دارند. در نهایت به پردازنده‌های چهار هسته‌ای سری Athlon X4 می‌رسیم که به واحد‌های پردازشی GCN مجهز نمی‌باشند.

 

 

 

منبع: techpowerup

مترجم: مجتبی حیدرزاده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ببینیم تو عمل چیکارست ;)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...