رفتن به مطلب

يك توصيه ايمني (حتما مطالعه كنيد)


Ali Alborz
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

با سلام خدمت دوستان

امروز چندتا پست در مور مشكلات سخت افزاري كه نوسانات الكتريكي باعثشون بوده و همچينين مشكلاتي مانند نويز هاي مختلف صوتي و تويري كه در اسپيكر ها و مانيتور ها ديده ميشه و همينطور روشن و خاموش شدن ناگهاني سيستم ها و رفتارهاي عجيب از سيستم كه بعضا از جن زده شدن كامپيوتر مي گفتن ديدم..

از اونجايي كه تو انجمن هم كسي راجع به اين موضوع تاپيكي ايجاد نكرده بود و مسئله مهمي هم هست و تا اونجايي كه من ديدم كمتر كسي هم هست كه از اين موضوع اطلاع داره  و رعايتش مي كنه گفتم تاپيك كنم و همينطور نظر و تجربيات دوستان رو هم بدونم...

بيشتر اين مشكل ها از يك جا سرچشمه ميگيره و اون هم نوسانات برق شهري كه خب يه چيز عاديه تو ايران كه اگر ولتاژ برق شهري رو به صورت دقيق اندازه گيري كنيد ميبينيد كه خيلي وقتها بيشتر يا كمتر از ٢٢٠ ولت هست..

تقريبا تو اكثر كشورها (و جديدا در ايران) در پريز هاي برق به جز دو سوراخ كه همون فاز و نول باشند يه سوراخ ديگر به سيم ارت يا ارث يا گراند (ground) همون زمين خودمون متصل هست كه ولتاژ مازاد از طريق اين سيم به زمين يا به شبكه انتقال برق بر ميگرده و باعث عدم وارد شدن شوك به قطعات الكترونيكي ميشه..

پاور هاي كامپيوتري معمولا نصف ولتاژ ورودي رو (در ايران ٢٢٠ ولت هست  كه نصفش ميشه ١١٠ ولت) به بدنه كيس منتقل ميكنن (لازمه ذكر كنم پاور هاي قلابي و بي كيفيت چيزي حدود ٤٠-٥٠ ولت و اينكه مطالب بيشتر در مورد چرا و چگونه اين موضوع رو با يه سرچ كوچيك ميتونيد پيدا كنيد بيشتر توضيح نميدم چون تو تخصصم و موضوع اين بحث نيست) كه بايد از طريق ارت به خارج از كيس منتقل بشه كه اگه نشه باعث ايجاد مشكلات خفيفي مانند نويز هاي مختلف و مشكلات جديي مانند سوختن قطعات و خاموش و روشن شدن سيستم ميشه..

حالا از اونجا كه اكثر ما تو خونه هامون ارت نداريم و بايد خودمون دست به كار بشيم..

راحت ترين راه حل اين كار اينه كه يك مقدار كابل ارت (دقت كنيد كابل مخصوص داره) خريداري كنيد و يك سرش رو به سيستمتون و سر ديگرشو به هر جسم فلزي كه داخل زمين رفته باشه متصل كنيد كه من لوله اب و يا شوفاژ رو توصيه ميكنم (به لوله گاز هم ميتونيد بزنيد ولي احتمالش هست يه محله رو بفرستيد هوا:)) 

 

 

 

ویرایش شده توسط Ali Alborz
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی ممنون از شما دوست خوبمون 

و اینکه بنده عاشق مانیتورتون شدم 

مبارکتون باشه 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

گراند رو باید به خروجی گراند پاور بزنید 

البته پاور های سرور خودشون تشخیص میدن سیستم گراند داره یا خیر اگه گراند نداشته باشه اتوماتیک گراند رو به نول یا ریورس مثبت وصل میکنند احتمالا پاور های معمولی هم همچین چیزی دارند

 

307ecmOTfig1.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 11 دقیقه قبل، Extreme Plus گفته است :

گراند رو باید به خروجی گراند پاور بزنید 

البته پاور های سرور خودشون تشخیص میدن سیستم گراند داره یا خیر اگه گراند نداشته باشه اتوماتیک گراند رو به نول یا ریورس مثبت وصل میکنند احتمالا پاور های معمولی هم همچین چیزی دارند

 

307ecmOTfig1.jpg

درود

اگر ممکنه شفاف تر مطلب رو ادامه بده، برای من ابهام داره.

سپاس

ویرایش شده توسط سعید بهمنیان
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
در هم اکنون، سعید بهمنیان گفته است :

درود

اگر ممکنه شفاف تر و بیشتر مطلب رو ادامه بده، برای من ابهام داره.

سپاس

اطلاعی ندارم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، Ali Alborz گفته است :

با سلام خدمت دوستان

امروز چندتا پست در مور مشكلات سخت افزاري كه نوسانات الكتريكي باعثشون بوده و همچينين مشكلاتي مانند نويز هاي مختلف صوتي و تويري كه در اسپيكر ها و مانيتور ها ديده ميشه و همينطور روشن و خاموش شدن ناگهاني سيستم ها و رفتارهاي عجيب از سيستم كه بعضا از جن زده شدن كامپيوتر مي گفتن ديدم..

از اونجايي كه تو انجمن هم كسي راجع به اين موضوع تاپيكي ايجاد نكرده بود و مسئله مهمي هم هست و تا اونجايي كه من ديدم كمتر كسي هم هست كه از اين موضوع اطلاع داره  و رعايتش مي كنه گفتم تاپيك كنم و همينطور نظر و تجربيات دوستان رو هم بدونم...

بيشتر اين مشكل ها از يك جا سرچشمه ميگيره و اون هم نوسانات برق شهري كه خب يه چيز عاديه تو ايران كه اگر ولتاژ برق شهري رو به صورت دقيق اندازه گيري كنيد ميبينيد كه خيلي وقتها بيشتر يا كمتر از ٢٢٠ ولت هست..

تقريبا تو اكثر كشورها (و جديدا در ايران) در پريز هاي برق به جز دو سوراخ كه همون فاز و نول باشند يه سوراخ ديگر به سيم ارت يا ارث يا گراند (ground) همون زمين خودمون متصل هست كه ولتاژ مازاد از طريق اين سيم به زمين يا به شبكه انتقال برق بر ميگرده و باعث عدم وارد شدن شوك به قطعات الكترونيكي ميشه..

پاور هاي كامپيوتري معمولا نصف ولتاژ ورودي رو (در ايران ٢٢٠ ولت هست  كه نصفش ميشه ١١٠ ولت) به بدنه كيس منتقل ميكنن (لازمه ذكر كنم پاور هاي قلابي و بي كيفيت چيزي حدود ٤٠-٥٠ ولت و اينكه مطالب بيشتر در مورد چرا و چگونه اين موضوع رو با يه سرچ كوچيك ميتونيد پيدا كنيد بيشتر توضيح نميدم چون تو تخصصم و موضوع اين بحث نيست) كه بايد از طريق ارت به خارج از كيس منتقل بشه كه اگه نشه باعث ايجاد مشكلات خفيفي مانند نويز هاي مختلف و مشكلات جديي مانند سوختن قطعات و خاموش و روشن شدن سيستم ميشه..

حالا از اونجا كه اكثر ما تو خونه هامون ارت نداريم و بايد خودمون دست به كار بشيم..

راحت ترين راه حل اين كار اينه كه يك مقدار كابل ارت (دقت كنيد كابل مخصوص داره) خريداري كنيد و يك سرش رو به سيستمتون و سر ديگرشو به هر جسم فلزي كه داخل زمين رفته باشه متصل كنيد كه من لوله اب و يا شوفاژ رو توصيه ميكنم (به لوله گاز هم ميتونيد بزنيد ولي احتمالش هست يه محله رو بفرستيد هوا:)) 

اينم از سيستم خودم كه كامل طرز نصبش رو ببينيد البته كار خاصي نداره.. 

 

IMG_0845.JPG

IMG_0846.JPG

IMG_0847.JPG

اگر پاور کامپیوتر شما از 220 ولت ورودیش 110 ولتش رو به بدنه کیستون میده خیلی شانس آوردید که تا حالا اتفاقی براتون نیفتاده.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 5 دقیقه قبل، babakkh گفته است :

اگر پاور کامپیوتر شما از 220 ولت ورودیش 110 ولتش رو به بدنه کیستون میده خیلی شانس آوردید که تا حالا اتفاقی براتون نیفتاده.

نه تنها پاور من بلكه همه ي پاور ها همينطور هست ميتونيد با يه اهم متر اندازه گيري كنيد، بعدش هم اين ١١٠ ولت به دليل اينكه شدت جريان پاييني داره براي انسان ضرري نداره ولي ميتونه به قطعات حساس الكترونيكي اسيب بزنه.

ویرایش شده توسط Ali Alborz
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در ۱ ساعت قبل، فرـشاد گفته است :

خیلی ممنون از شما دوست خوبمون 

و اینکه بنده عاشق مانیتورتون شدم ?

مبارکتون باشه 

ممنون عزيز قابل شما رو هم نداره ولي مانيتور خاصي نيستش مدل 23EA63V LG هست كه فقط يه استند براش تهيه كردم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

فقط یک نکته:

اتصال سیم ارت به لوله آب خطرناک هستش. اگر احیانا فاز به بدنه دستگاه وصل بشه ( حتی با ولتاژ کمتر از 220 ) در اون صورت لوله آب و بالطبع اون خوب جریان آب هم برقدار میشه و احتمال برق گرفتگی و مرگ وجود داره.

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام.

ممنون از اینکه تجربتون رو در اختیار ما گذاشتید.

چند سوال برام پیش اومده.

این 10 12 سالی که بنده سیستم داشتم و مشکلی از بابت نویز و سوختن و ... به وجود نیومده ناشی از خوب بودن جنس ها بوده یا چیز دیگری؟

دوم اینکه بنده الان تو اتاقم هیچ لوله و قسمت اهنی نیست تقریبا تو طبقه ای که من هستم هیچ قسمت فلزی که تو زمین رفته باشه نیس چه کنم؟

بعد ولت متر به دلیل وجود لایه عایق رنگ روی بدنه اصلا عددی نشون نمیده. حتی رو خود پاور هم میزنم به دلیل لایه رنگ قوی روش بازم عددی رو نشون نمیده. مشکلی داره؟؟

بعد بازم یه سوال دیگه به نظرتون اون قسمت سوم توی دو شاخ که نه سه شاخ این پاور هست ارت نیست؟ مگه نباید ولتاژ اضافه رو بفرسته اونجا؟ پس واسه چی میفرسته تو بدنه خودش؟!

بعد ببخشید با اهم متر چه جوری ولتاژ رو میگرید شما؟! فک میکنم ولت متر لازم باشه برای این کار.
بسیار ممنون از شما.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در ۱ ساعت قبل، bijan darbari گفته است :

سلام

فقط یک نکته:

اتصال سیم ارت به لوله آب خطرناک هستش. اگر احیانا فاز به بدنه دستگاه وصل بشه ( حتی با ولتاژ کمتر از 220 ) در اون صورت لوله آب و بالطبع اون خوب جریان آب هم برقدار میشه و احتمال برق گرفتگی و مرگ وجود داره.

 

اگر فاز به بدنه دستگاه متصل بشه كه تقريبا غير ممكنه مگر اينكه از قصد يه فاز به دستگاه وصل كنيد قبل از اينكه كسي رو برق بگيره سيستمتون اتش ميگيره و متوجه اتصالي ميشيد، باز هم گذشته از اينها ديگه هر خونه ايي كنتر و فيوز رو داره و در صورت اتصالي فاز و نول حتي اندازه يك صدم ثانيه فيوز ميپره.. 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 38 دقیقه قبل، Ali Subi گفته است :

با سلام.

ممنون از اینکه تجربتون رو در اختیار ما گذاشتید.

چند سوال برام پیش اومده.

این 10 12 سالی که بنده سیستم داشتم و مشکلی از بابت نویز و سوختن و ... به وجود نیومده ناشی از خوب بودن جنس ها بوده یا چیز دیگری؟

دوم اینکه بنده الان تو اتاقم هیچ لوله و قسمت اهنی نیست تقریبا تو طبقه ای که من هستم هیچ قسمت فلزی که تو زمین رفته باشه نیس چه کنم؟

بعد ولت متر به دلیل وجود لایه عایق رنگ روی بدنه اصلا عددی نشون نمیده. حتی رو خود پاور هم میزنم به دلیل لایه رنگ قوی روش بازم عددی رو نشون نمیده. مشکلی داره؟؟

بعد بازم یه سوال دیگه به نظرتون اون قسمت سوم توی دو شاخ که نه سه شاخ این پاور هست ارت نیست؟ مگه نباید ولتاژ اضافه رو بفرسته اونجا؟ پس واسه چی میفرسته تو بدنه خودش؟!

بعد ببخشید با اهم متر چه جوری ولتاژ رو میگرید شما؟! فک میکنم ولت متر لازم باشه برای این کار.
بسیار ممنون از شما.

اولا اين نوسانات و نويز ها و ولتاژ موجود روي بدنه كه من ميگم اونقدرها نيست كه اگر سيم ارت رو متصل نكنيد صد در صد بدون شك سيستمتون محكوم به سوختن بشه، بلكه يك در هزاره اتفاقه ممكنه يه روز نوسان ولتاژ برق جوري بشه كه سيستمي كه شما ميليون ها تومان پولش رو دادي بسوزه، پس قصد من از ايجاد اين تاپيك تنها ازائه يك راهكار براي تضمين سلامتي سيستم شما از اين خطر بود.

در مورد ولت متر شما يك سرش رو بايد به بدنه و يك سرش رو به همون لوله اهني كه به زمين وصله (صرفا جهت ايجاد اختلاف پتانسيل) بزنيد، قسمت سوراخ پيچ ها داخلشون كه رنگ نيست ديگه اونجا بزنيد سيم رو..

در مورد سه شاخه بايدي وجود نداره، اون شاخ سوم براي كشور هاي جهان اول طراحي شده كه ديگه مثل ما ايراني ها از كيس سيم نكشيم به شوفاژ ،اونو گذاشتن توي كابلهاشون هم يه سيم سوم گذاشتن خيلي شيك و مجلسي هميني كه من به شوفاژ وصل كردم به پريز وصل ميشه وگرنه فرقي نداره.

منظورم از اهم متر همون مولتي متر يا ولت متر بود ديگه ٦٠ خط نوشتم حواسم نبود يه اشتباهِ  لپي هم كردم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اقا خونه ما همین الان در حال تجدید بنای کامل هست و کل برق کشی ساختمون داره عوض میشه.
بگم الان که داره میکشه یه ارت هم بزنه برام؟
مشخصه خاصی نداره بهش بگم اینجوری بزنه؟ یا خودش هرجوری زد بگم فقط یه ارت بکش برای کل خونه؟
ممنون از شما.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

توي اينترنت سرچ كنيد طريقه نصب كابل ارت براي ساختمان رو مياره، هزينه خاصي هم نداره فقط پريز ها رو سه شاخ بايد تهيه كنيد، الان اكثر ساختمان هاي جديد كه ساخته ميشه (اگه سازندش از اين بساز بنداز ها نباشه) پريز هاي سه شاخ دارند و كم كم داره به يه استاندارد تبديل ميشه..

اينم يه لينك براي اينكه بيشتر در مورد ساختار سيم ارت (البته اصولي واستانداردش) در ساختمان ها بدونيد..

http://www.electric-wiring.ir/سیستم-ارت-در-سیم-کشی-ساختمان/

اگر برقكارتون حرفه ايي و به روز باشه خودش ديگه ميدونه چي به چيه..

ولي خب اگر سيستم ارت رو در ساختمانتون اجرا كنيد در واقع سلامت تمام لوازم الكترونيكي ساختمانتون رو در برابر نوسانات و عواملي مثل صاعقه و..تضمين كرديد...

ویرایش شده توسط Ali Alborz
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 7 ساعت قبل، Ali Alborz گفته است :

اگر فاز به بدنه دستگاه متصل بشه كه تقريبا غير ممكنه مگر اينكه از قصد يه فاز به دستگاه وصل كنيد قبل از اينكه كسي رو برق بگيره سيستمتون اتش ميگيره و متوجه اتصالي ميشيد، باز هم گذشته از اينها ديگه هر خونه ايي كنتر و فيوز رو داره و در صورت اتصالي فاز و نول حتي اندازه يك صدم ثانيه فيوز ميپره.. 

سلام

 

کاربرد اصلی سیم ارت محافظت افراد از برق گرفتگی  در صورت اتصال فاز به بدنه هستش. این رو همه می دونند. کاربرد های دیگه فرعی هستش.

سیمکشی ارت ساختمان باید مقاومت خیلی کمی داشته باشه که در صورت اتصای فاز به بدنه،  تو یک لحظه کوتاه اونقدر جریان ازش بگذره که فیوز قطع کنه. به خاطر همین برای سیم کشی ارت معمولا چاه ارت درست می کنند.

حالا چه تظمینی وجود داره مفاومت سیستم  لوله کشی آب شما اونقدر پایین باشه!!!! چه تظمینی وجود داره که همون لحظه ای که فاز به بدنه اتصالی میکنه و برق به سیستم لوله کشی ساختمون میره، یک نفر در حل استفاده از آب نباشه. و برق گرفتگی با آب و بدن خیس خیلی شدیدتر از بدن خشک هستش.

دقیقا به علت مشابه هستش که سیم ارت رو به لوله گاز وصل نمی کنند.

این چیزی رو که من میگم از خودم در نیاوردم. تو کتاب های نظام مهندسی گفته. و تمام مهندس های تاسیسات الکتریکی روش تاکید دارند.

 

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من در مورد مقدار ولتاژ ۱۱۰ ولتی که دوستمون فرمودن به بدنه کیس منتقل میشه اطلاعی ندارم ولی کیس قدیمیم که حلبی بود و پاورم هم دست کمی از اون نداشت باعث شده بود به مرور زمان لحیمهای پشت بردم خورده بشن و یکهو دیدم که دیگه برد قدیمیم از کار افتاد که وقتی با فازمتر به بدنه کیس میزدم چراغش روشن میشد بعد با یک سیم بدنه رو به لوله گاز وصل کردم که حل شد بعدش هم که کلا سیستمو ارتقا دادم و دیگه همچین مشکلی ندیدم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 7 ساعت قبل، Ali Subi گفته است :

اقا خونه ما همین الان در حال تجدید بنای کامل هست و کل برق کشی ساختمون داره عوض میشه.
بگم الان که داره میکشه یه ارت هم بزنه برام؟
مشخصه خاصی نداره بهش بگم اینجوری بزنه؟ یا خودش هرجوری زد بگم فقط یه ارت بکش برای کل خونه؟
ممنون از شما.

دوست عزیز سیم کشتون میتونه اینکارو انجام بده. سیم ارت به رنگ زرد یا سبز خواهد بود و در پایان سیم کشی داخلی، در خارج ساختمان هم بندی میشه. سیمهای داخلی و برق ورودی از خارج به داخل ساختمان و سیم با مقاومت کم چاه ارت. اگر امکان حفر چاه ارت رو نداشتید میتونید با میلگردهای موجود در پی ساختمانتون هم بندی کنید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام.

در راستای انجام  این کار یه چیز جالب کشف کردم

اگه به جای نول از ارت استفاده کنید کنتور برق نمیچرخه.البته ما خونمون ارت داریم که من این کار رو کردم.اگه بخاید با شوفاژ این کا رو بکنید کل شوفاژ های ساختمون برق 220 ولت میگیرنD:

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من هیچوقت از لوله شوفاژ ، آب ، گاز و اینجور چیزها بجای ارت استفاده نمیکنم .

چند سال پیش رفته بودم مسافرت تو یکی از این مهمانسراهای آپارتمانی ساکن شدم . داشتم لباسمو اتو میکردم اتو رو تا گذاشتم روی شوفاژ جرقه شدیدی زد (اتو هنوز به برق وصل بود) . جای جرقه هم روی اتو (قسمتی که داغ میشه) و سطح شوفاژ مونده بود یعنی خال انداخته بود .نمیدونم  کدوم همسایه با لوله شوفاز چیکار کرده بود که این اتفاق افتاد .

بهتره که اینکار رو هم نکنید اگر سیستمتون برای شما مهمه .

ویرایش شده توسط ata.royalfalcon
لینک به دیدگاه
Share on other sites

چه داستان پیچیده ای شدااااا
حالا پس چیکار کنیم.

یه روز اومدیم، یه روز هم میریم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

پیشنهادهای عجیب و غریب ندید. حتی 40 ولت کافیه تا آدم رو بکشه. سیم آنتن یا تلفن زیر 20 ولت برق دارن ولی دست رو به شدت می سوزونه

پس بدنه کیس هیچ برقی نداره، حداقل بیش از 10 ولت نداره

کیس من نه رو زمین بوده و نه ارت داشته، در این 13 سال هم هیچ اتفاقی نیفتاده

به این دلیل که الان تقریبا تمام وسایل برقی خودشون بین 110 تا 220 سوییچ می کنن و باهردو کار می کنن. اگه دقت کرده باشید پشت ضبط و تلویزیون های قدیمی یه دکمه داشت تا بین 110 و 220 یکی انتخاب بشه

 

اما بهترین راه گرفتن یو پی اسه، که با 300 هم می شه گرفت، هم تثبیت کننده فشار داره و نوسان رو می گیره، هم باطری داره و تا یک ساعت بدون برق هم سیستم شما روشن می مونه

اگر تو خونه دائم چراغ ها کم نور می شه بهتره یو پی اس بگیرید. کابل ارت فقط اضافه بار رو می گیره، افت فشار هم به همون اندازه می تونه مخرب باشه

البته توصیه می شه که همه یو پی اس بگیرن، یه چیز 100% مفیده که از خرابی قطعات برقی جلوگیری می کنه

تلویزیون ما سالی یک بار خراب می شد، از وقتی زدیم به یو پی اس 5 ساله که دچار مشکل نشده

 

خطر برق رو جدی بگیرید، بدترین دردی که می شه به یک انسان منتقل کرد همین برق گرفتگیه، و وقتی بگیره آدم قفل می شه و توان فرار کردن وجود نداره، یعنی اگه کسی نزدیک نباشه و بلافاصله کمک نکنه زیر 5 ثانیه آدمو می کشه

درضمن وقتی سمت برق می رید هیچ وسیله فلزی در دست نداشته باشید، یا دست خیس، پا روی زمین بدون فرش نذارید یا حتی کفش بپوشید. این سه مورد باعث می شه برق کامل تو بدن بچرخه و  و قدرت نخریبیش چند برابر بشه

خدا قسمت کسی نکنه، پا روی چهارچوب فلزی در و سیم 220 ولت در دست، بعد از 20 سال هنوزم بدترین اتفاقیه که تو تمام عمرم افتاده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...