رفتن به مطلب

انواع مقالات علمي


abu2
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

ساختن چاشني الکتريکي

چاشني, وسيله کوچکي است که از يک محفظه کوچک حاوي يک ماده منفجره حساس و يک مکانيزم براي انفجار تشکيل شده. وظيفه اصلي چاشني در يک بمب, ايجاد انفجار اوليه براي منفجر کردن ماده منفجره ثانويه که معمولاً از حساسيت کمتري برخوردار است, مي باشد. براي مثال Tnt يکي از موادي است که که نسبت به حرارت يا ضربه هاي عادي, کاملاً بي تفاوت است و شما ميتوانيد با کبريت آنرا آتش بزنيد, بدون اينکه انفجاري رخ بدهد. براي انفجار اين مواد, بايد حتماً از چاشني استفاده کرد. چاشني ها انواع مختلفي از قبيل, فتيله اي, ضد آب, شيميايي, الکتريکي و .... دارند که در اينجا طرز ساخت نوع الکتريکي آنرا براي شما شرح ميدهيم. چاشني الکتريکي ار آنجايي که براي ساخت بمب هاي کنترل از راه دور و بمب هاي ساعتي استفاده ميشود, بسيار کاربردي تر از انواع ديگر چاشني ها مي باشد :

1 - يک لوله نازک فلزي برنجي تهيه کنيد, ميتوانيد از لوله هاي آنتن راديو هم استفاده کنيد.

2 - تکه کوچکي به طول 5 الي 7 سانتي متر از آنرا ببريد.

3 - يک سر لوله را با انبر دست فشار بدهيد تا بسته شود و آنرا لحيم کنيد. يک تکه کاغذ نازک را لوله کنيد و آنرا طوري داخل لوله قرار دهيد که حالت آستر را به خود بگيرد و داخل لوله را عايق کند.

4 - وقتي لوله خوب سرد شد, با احتياط داخل آنرا با با حدود 2 الي 3 گرم فلومينات جيوه يا پروکسيد استون پر کنيد. (فقط تا دو سوم لوله را پر کنيد)

5 - مقدار خيلي کمي باروت (از داخل ترقه تهيه کنيد) بر روي فلومينات بريزيد.

6 - يک لامپ خيلي کوچک الکتريکي چشمک زن (مخصوص تزئينات که در رنگهاي متنوع و روي يک رشته سيم فروخته ميشوند) تهيه کنيد. قطر لامپ بايد به اندازه اي باشد که بتوانيد آنرا داخل لوله بکنيد. در صورتي که به اين نوع لامپ دسترسي نداريد ميتوانيد از سيم المنت که با عبور جريان داغ ميشود استفاده کنيد. سيم المنت را خم کنيد و داخل لوله قرار بدهيد, طوري که دو سر سيم بيرون باشد. البته براي جلوگيري از اتصال لازم است که داخل لوله را قبل از ريختن ماده منفجره, با يک تکه کاغذ نازک عايق کنيد.

7 - با يک انبر دست, با احتياط و حوصله زياد, شيشه لامپ را طوري بشکنيد که به سيم داخل آن آسيبي وارد نشود.

8 - حالا لامپ بدون شيشه را داخل لوله بگذاريد بطوري که المنت سر آن داخل باروت قرار بگيرد.

9 - حالا انتهاي لوله را با نوار چسب تفلون ببنديد. چاشني شما حاضر است.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

هدف:

در معرفي علم فيزيك دكتر پروين استاد فيزيك دانشگاه اميركبير مي‌گويد: «فيزيك علم زندگي و اصلا علم حيات است» . و يا دكتر منيژه رهبر استاد فيزيك دانشگاه تهران معتقد است هر چيزي كه در اطراف خويش مي‌بينيم به فيزيك ربط پيدا مي‌كند. همچنين پاسخ به بسياري از سوالهايي را كه هميشه ذهن بشر به آن مشغول بوده است به وسيله علم فيزيك مي‌توان داد. مثل اين كه دنيا چگونه بوجود آمده است؟ از چه تشكيل شده و كوچكترين جزء آن چيست؟ در كل مي‌توان گفت كه جهان در بزرگترين مقياس تا ريزترين مقياس در ارتباط با علم فيزيك مي‌باشد. يكي ديگر از استادان دانشگاه نيز فيزيك را دانش كشف و استفاده عملي از قوانين و روابط حاكم بر پديده‌هاي طبيعي مي‌نامد كه مبناي اين دانش بر تجربه و آزمايش استوار است.

ماهيت:

رشته فيزيك در حد ليسانس عبارت است از فيزيك دبيرستاني به اضافه فيزيك قرن بيستم . از سوي ديگر مي‌توان گفت كه فيزيك در حد ليسانس مفاهيم فيزيكي دبيرستاني را عميق‌تر كرده و طرز برخورد با مسائل فيزيكي را آموزش مي‌دهد». دكتر پروين نيز مي‌گويد: «فيزيك دانشگاهي بر پايه كتاب فيزيك هاليدي و برخي كتب ديگر كه به زمينه‌هاي فيزيك مدرن مي‌پردازد، قرار گرفته است يعني به نظر من اگر كسي مطالبي را كه در فيزيك هاليدي نوشته شده است به درستي بفهمد بايد به او ليسانس فيزيكش را بدهند».

گرايش هاي مقطع ليسانس:

رشته فيزيك در دوره كارشناسي داراي 5 گرايش اتمي مولكولي، هسته‌اي ، حالت جامد، هواشناسي و نجوم است (البته فيزيك داراي گرايش دبيري نيز هست كه ما در اينجا به بررسي آن نمي‌پردازيم چرا كه گرايش دبيري به عنوان يك گرايش تخصصي در علم فيزيك مطرح نمي‌باشد) كه تعداد واحدهاي تخصصي هر يك از اين گرايش‌ها در دوره كارشناسي بسيار محدود است و به همين دليل گرايش‌هاي فوق در اين دوره تفاوت محسوسي با يكديگر ندارند. براي اطلاع هرچه بيشتر به معرفي اجمالي هر يك از گرايشهاي اين دوره مي‌پردازيم.

گرايش اتمي - مولكولي:

فيزيك اتمي- مولكولي كه مربوط به فيزيك جديد است از زماني متولد شد كه دانشمندان متوجه شدند كوچكترين جزء در طبيعت اتم نيست بلكه اتم از اجزاي كوچكتري به نام الكترون‌ها و هسته تشكيل شده است. يعني اتم از هسته‌اي تشكيل شده است كه الكترون‌هايي در اطراف آن مي‌گردند. دكتر منيژه رهبر استاد فيزيك دانشگاه تهران در ادامه سخنان خويش مي‌گويد: «در اين ميان فيزيك اتمي به بررسي نقل و انتقال‌هاي الكترون‌هاي اطراف هسته مي‌پردازد و خواص آنها را مورد بررسي قرار مي‌دهد. يعني ما در فيزيك اتمي كاري به اين نداريم كه هسته از چه تشكيل شده است بلكه هسته برايمان مركزي با بار مثبت است و بيشتر توجه ما جلب الكترون‌هاي اطراف هسته مي‌شود». دكتر هوشنگ روحاني‌زاده استاد فيزيك دانشگاه تهران نيز در معرفي فيزيك اتمي مي‌گويد: «اگر ما بپذيريم كه در كل، علم فيزيك به دو بخش دنياي بزرگ و دنياي كوچك تقسيم مي‌شود. دنياي بزرگ فيزيك ، مربوط به دنياي روزمره است و در آن حركت اتومبيل‌ها، موشك، ماهواره و در كل تمام حركاتي كه مي‌بينيم مورد بررسي قرار مي‌گيرد، فيزيك اتمي به دنياي بي‌نهايت كوچك‌ها برمي‌گردد چرا كه ما در فيزيك‌اتمي به بررسي ساختار ذره‌اي به نام اتم مي‌پردازيم و اين كه اتم چگونه تشكيل شده و چه ويژگي‌هايي دارد؟»

گرايش فيزيك هسته‌اي:

دكتر رهبر در معرفي فيزيك هسته‌اي مي‌گويد: «در فيزيك هسته‌اي، خود هسته، مورد مطالعه قرار مي‌گيرد يعني متخصصان و دانشمندان بررسي مي‌كنند كه هسته از چه تشكيل شده و چه نيروهايي بين اجزاي هسته حكمفرما است و در نتيجه واكنش‌هاي انجام شده،‌ چقدر انرژي آزاد مي‌گردد؟» دكتر دويلو نيز در معرفي اين گرايش مي‌گويد: «انرژي هسته‌اي و راديوايزوتوپ‌ها مسائلي هستندكه در فيزيك هسته‌اي مورد بررسي قرار مي‌گيرد».

فيزيك حالت جامد:

گرايش حالت جامد مربوط به سيستم‌هاي بس ذره‌اي مخصوصا جامدات است. سامان مقيمي عراقي در ادامه مي‌گويد: «ابتدايي‌ترين كار در اين گرايش بررسي بلورهاي جامدات و خواص اپتيكي ، مكانيكي، الكتريكي و صوتي امواجي است كه در آن منتشر مي‌شود كه اين بررسي منجر به پديده‌هاي مختلفي مثل ابر رسانايي، نيم رسانايي و يا پخش و انتقال گرما مي‌گردد.» دكتر پروين نيز مي‌گويد: «مطالعه دانش مربوط به كريستال‌ها و ويژگي‌هاي فيزيكي آنها به گرايش حالت جامد بر مي‌گردد.»

گرايش هواشناسي:

دو گرايش نجوم و هواشناسي بسيار محدودتر از سه گرايش اتمي – مولكولي، هسته‌اي و حالت جامد ارائه مي‌شود. براي مثال در سال تحصيل 79-78 گرايش هواشناسي تنها در دانشگاه هرمزگان ارائه شده و گرايش نجوم اصلا ارائه نشده است. اما در معرفي اين گرايش سامان مقيمي عراقي مي‌گويد: «گرايش هواشناسي ، اطلاعات پايه‌اي و متنوعي درباره انواع پديده‌هاي جوي و برخورد علمي با آنها ارائه مي‌دهد و همچنين با مطالعه ديناميك وضعيت هوا مي‌توان بررسي كرد كه شرايط هوا چگونه تغيير كرده و چه پارامترهايي براي ايجاد اين تغيير لازم است؟»

گرايش نجوم:

سه بخش اصلي اين گرايش را نجوم رصدي، اخترشناسي و كيهان‌شناسي تشكيل مي‌دهد. سامان مقيمي عراقي در ادامه مي‌گويد: «در بخش نجوم كه جنبه مشاهداتي دارد، پديده‌هاي مختلف نجومي را رصد و ثبت كرده و سپس از آنها عكس گرفته و طيف آنها را مي‌سنجد. در اخترشناسي كه جنبه نظري دارد وضعيت ستارگان مورد مطالعه قرار مي‌گيرد يعني بررسي مي‌شود كه هر ستاره در چه مرحله‌اي قرار دارد و چه اتفاقاتي برايش رخ مي‌دهد؟ بخش كيهان‌شناسي نيز با اين كه زياد جنبه نجومي ندارد اما به هرحال پيشرفتش را مديون علم نجوم است. به اين معني كه مدل‌هاي مختلف كيهان‌شناسي بايد با داده‌هاي رصدي مطابقت كند.»‌ گفتني است كه اين كيهان‌شناسي به صورت كلاسيك به چگونگي ايجاد جهان و تشكيل ساختارهاي كهكشاني مانند خوشه‌ها و ابر خوشه‌ها مي‌پردازد.

آينده شغلي، بازار كار، درآمد:

امروزه اگر كشوري بخواهد پيشرفت كند بايد پژوهش كند و چيزهاي جديدي بسازد. اگر بخواهد پژوهش كند بايد به آزمايشگاهها برود و اگر بخواهد در آزمايشگاهها كار كند،‌ احتياج به تيم علمي دارد و در يك تيم علمي نيز هميشه متخصصان شاخه‌هاي مختلف فيزيك حضور دارند چون هر كاري كه بخواهيم انجام بدهيم بايد بنيان فيزيكي داشته باشد. دكتر پروين در ادامه مي گويد: «براي مثال اگر بخواهيم يك دستگاه الكتريكي بسازيم اول بايد بدانيم چه قوانين فيزيكي بر آن حاكم است و بعد از شناخت آن قوانين، مي‌توان دستگاه مورد نظر را با استفاده از فن و هنر ساخت.» «اگر كسي فيزيك را خوب خوانده باشد در سازمانهاي مختلف كشور از قبيل صداوسيما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنين در صنايع مختلف مفيد واقع شده و موفق مي‌گردد. چون دانشجويان فيزيك مطلب مختلفي از قبيل الكتريسيته و مكانيك مي‌خوانند و در زمينه‌هاي مختلف ديد وسيعي پيدا مي‌كنند.» آقاي صحبت‌زاده دانشجوي دكتري فيزيك دانشگاه شهيد بهشتي در مورد موقعيت‌هاي شغلي فارغ‌التحصيلان فيزيك مي‌گويد: «فارغ‌التحصيلان اين رشته در حد كارشناسي مي‌توانند در صنعت مخابرات و ارتباطات ، نيروگاههاي هسته‌اي، مراكز توليد قطعات غيرهادي و سلول‌هاي خورشيدي، صنايع توليد و نگهداري ليزر در صنعت، پزشكي و نظامي و سازمان انرژي اتمي فعاليت كنند.» داريوش شيرازي فارغ‌التحصيل اين رشته نيز مي‌گويد: «اگر كسي به اميد به دست آوردن يك موقعيت شغلي مناسب، واردرشته فيزيك بشود، بايد بداند كه در انتها فقط يك مدرك ليسانس به دست خواهد آورد. براي اين كه رشته‌هاي علوم پايه و از جمله فيزيك در جامعه ما موقعيت كاري مناسبي ندارند و در نهايت اگر شانس داشته باشند جذب كلاسهاي تقويتي و خصوصي مي‌شوند.» البته اين در مورد دانشجوياني صدق مي‌كند كه رشته فيزيك انتخاب چهل يا سي به بعد آنها بوده است و در واقع به اميد اين كه فقط در دانشگاه پذيرفته شوند اين رشته را انتخاب كرده‌اند و گرنه دانشجوياني كه با علاقه و دقت و تامل بسيار اين رشته را انتخاب كرده‌اند حتي به صورت خصوصي نيز در اين رشته فعاليت مي‌كند. براي مثال يكي از فارغ‌التحصيلان اين رشته كارگاهي براي ساخت وسايل اپتيكي داير كرده است و يا تعدادي از فارغ‌التحصيلان با شركت ايران خودرو براي بعضي از پروژه‌هاي اين شركت قرارداد بسته‌اند چون دانشجويان اين رشته ياد مي‌گيرند با مسائلي كه در پيش رويشان قرار مي‌گيرد براحتي برخورد كرده و مدل‌ ساده‌اي براي حل مسائل ارائه بدهند.

توانايي هاي مورد نياز و قابل توصيه:

اسماعيليان دانشجوي دكتري فيزيك هسته‌اي دانشگاه شهيد بهشتي مي‌گويد: «فيزيك منهاي رياضي يعني صفر به همين دليل دانشجويان اين رشته بايد از نظر رياضيات در سطح بسيار بالايي باشند.» سامان مقيمي عراقي نيز معتقد است كه دانشجوي اين رشته بايد به فيزيك علاقه‌مند باشد به اين معني كه از آنچه ياد گرفته است بتواند در زندگي روزمره خويش استفاده كند. براي مثال با توجه به معلومات فيزيك دبيرستاني خود بررسي كند كه آبي كه از شير آب مي‌ريزد چرا به تدريج باريك مي‌شود و سطح مقطع آن در اين هنگام به چه حدي مي‌رسد؟ بي‌شك عواملي كه باعث شد نيوتن با افتادن سيب پي به قانون جاذبه ببرد، كنجكاوي مفرط، صبر و بردباري، مطالعه و آزمايش‌هاي مستمر و قدرت تحليلي همراه با تفكر فراوان بود كه با مشاهده پديده‌هاي تكراري و عادي زندگي روزمره قوانيني را كشف كرد. دكتر منيژه رهبر در اين باره مي‌گويد: «برخلاف رشته‌هاي مهندسي كه با اتفاقات علمي كار دارند در رشته‌هاي علوم پايه از جمله فيزيك به چگونگي پيش‌آمدهاي علمي توجه مي‌كنند و در واقع به دنبال يافتن دلايل و چرايي هر پديده يا اتفاق هستند و به همين دليل بچه‌هايي كه مستعد،‌ باهوش و كنجكاو هستند، مي‌توانند در اين رشته موفق گردند. اما متاسفانه چون در دبيرستان فيزيك بخوبي آموزش داده نمي‌شود و دانش‌آموزان تنها به حفظ فرمول‌ها مي‌پردازند، نمي‌توانند بين آنچه خوانده‌اند و آنچه در دنياي خارج وجود دارد، ارتباط برقرار كنند و در نتيجه كنجكاوي آنها تحريك نمي‌شود و تعداد اندكي از دانش‌آموزان با استعداد به رشته فيزيك علاقه‌مند شده و اين رشته را انتخاب مي‌كنند.» مهم اين است كه دانشجوي فيزيك از آنچه در اطرافش اتفاق مي‌افتد به راحتي نگذرد

وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر:

امروزه اگر ما به فكر پيشرفت و ساخت وسايل صنايع مختلف كشورمان از نظامي گرفته تا پزشكي نباشيم بايد اين صنايع را به صورت آماده از كشورهاي ديگر بخريم كه اين كار احتياج به سرمايه‌اي گزاف دارد و باعث وابستگي كشور ما به كشورهاي صنعتي مي‌گردد دكتر رهبر نيز در همين زمينه مي‌گويد: «ما در ايران صنايع چنداني نداريم و صنايع موجود نيز بيشتر مونتاژ بوده و ابتكاري نيست اما اگر روزي بخواهيم صنايع پيشرفته‌اي داشته باشيم بايد خواص مواد را بدانيم تا متوجه شويم كه چطور مي‌توان از آنها استفاده بهتري بكنيم و وضعيت آن را بهبود ببخشيم و چنين پيشرفتي تنها با توسعه و پيشرفت علم فيزيك امكان‌پذير است چرا كه متخصصان فيزيك مي‌توانند موجب بهبود كيفيت محصولات گشته و يا وسايل جديد طراحي بكند. يعني ما به جاي اين كه مواد خام خود را خيلي ارزان صادر كنيم به ياري دانش فيزيك آنها را به محصولات ساخته تبديل بكنيم چرا كه اين محصولات ارزش افزوده بسيار زيادي دارد. كار ي كشور پيشرفته‌اي مثل ژاپن انجام داد. چون اين كشور به ياري صنايع نيمه‌رسانا، ترانزيستور و الكترونيك پيشرفت كرده است،‌صنايعي كه علم زيربنايي آنها فيزيك مي‌باشد.»

نكات تكميلي:

دكتر هادي دويلو استاد مهندسي هسته‌اي دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبير مي‌گويد: «بيشتر واحدهاي درسي دانشجويان گرايش‌هاي مختلف رشته فيزيك، در دوره ليسانس مشترك چرا كه دانشجويان فيزيك تنها در سال آخر تحصيلي اقدام به انتخاب گرايش خود مي‌كنند و هر گرايش نيز تنها 9 واحد تخصصي يعني سه درس تدريس مي‌شود و به همين دليل نمي‌توان بين يك ليسانس گرايش فيزيك حالت جامد يا هسته‌اي و يا ساير گرايشهاي تفاوتي قائل شد يعني يك ليسانس فيزيك در هيچ‌يك از گرايشها متخصص نمي‌شود». دكتر عراقي استاد فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبير با تاكيد بر همين امر مي‌گويد: «هر دانشجوي فيزيك در دوره كارشناسي بايد 130 واحد بگذراند كه دروس تخصصي هر يك از گرايشها فقط 9 واحد از اين 130 واحد است و بدون شك 9 واحد نمي‌تواند تغييري در ديدگاه دانشجويان ايجاد كند و هر دانشجو فقط شناختي جزئي نسبت به گرايش مورد نظر خود پيدا مي‌كند. تازه، گاه همين 9 واحد نيز به گونه‌اي مشترك اما در دروسي مختلف در هر يك از گرايشها تدريس مي‌شود يعني كتابها يا واحدهاي درسي هر گرايش، متفاوت است اما در كل همه به اطلاعات يكساني دست پيدا مي‌كنند. در نتيجه يك ليسانسه فيزيك، يك كارشناس فيزيك به معناي عام آن است و كارشناس يا متخصص در يكي از گرايشهاي فوق به شمار نمي‌آيد.»

اعراب:

مصريان و ديگران نظام عدد نويسي كنوني - هندسه مقدماتي و رياضيات مقدماتي را ابداع مي كنند.

قبل از ميلاد :

525 فيثاغورث : با ابداع آميزه اي از رياضيات و عرفان از افسانه رويگردان شده به اعداد كه آنها را منبع حقيقت مي داند روي مي آورد.

340 ارسطو : مجادله مي كند كه زمين به جاي يك فلات مسطح يك كره گرد است.

295 اقليدس : كتاب خود عناصر را منتشر و دانش هندسه را منظم و مرتب مي كند.

260 اريستار كوس ساموسي : اصل گردش زمين به گرد خورشيد و عالمي بسيار پهناور را پيش مي كشد.

240 : ارشميدس : مكانيك كلاسيك و دانش فيزيك مقدماتي را پي ريزي و مدون مي كند.

200 اراتوستنس : روش اندازه گيري محيط زمين را به دست مي دهد.

100 كلاديوس پتالومي ( بطلميوس) : مدل پيچيده زمين مركزي جهان را مي سازد كه تا 1400 سال بعد اساس دانش نجوم باقي مي ماند.

بعد از ميلاد :

1515 لئوناردو داوينچي : در زمينه هاي مكانيك - هيدروليك و آيرو ديناميك مشاهدات و برداشت هاي مهمي مي كند.

1543 نيكلاس كپرنيك : كتاب ( درباره گردش سيارات) را منتشر و اصل خورشيد مركزي جهان را مطرح مي كند

. 1572 تيكوبراهه : يك نوا (ستاره جديد = Nova ) مشاهده مي كند كه گواهي بر متغير بودن جهان مي شود.

1610 گاليلئو گاليله : براي نخستين بار آسمان شب را از درون يك دوربين نجومي تلسكوپ مي بيند و كشفياتي را اعلام ميكند كه مويد صحت نظريه كيهاني كپرنيك است.

1619 يوهان كپلر : ثابت مي كند كه مسير حركت سيارات به گرد خورشيد بيضي شكل است و قوانين حركت آن ها را بدست مي آورد.

1687 آيزاك نيوتن : با انتشار كتاب پرنسيپاي خود نشان مي دهد كه نيروي جاذبه ثقل كه از قانون تناسب معكوس با مجذور فاصله پيروي مي كند. عامل حركت سقوطي اجسام به طرف زمين و حركت مداري كره ماه به زمين - هر دو - يكي است.

1799 پي ير سيمون دو لاپلاس : براي فرضيه جاذبه عمومي نيوتن شالوده اي رياضي بنا و نظريه احتمالات را نيز پي ريزي مي كند. لاپلاس به پايه گذاري دستگاه آحاد اندازه گيري متريك هم كمك مي كند.

1824 كارل فردريش گاوس : اصول هندسه غير اقليدسي را پي ريزي مي كند.

1824 كريستين دوپلر : كشف مي كند كه فركانس امواج نوري و صوتي يك منبع در حال حركت به چشم و گوش يك ناظر ايستاده كمتر مي آيد اگر منبع در حال دور شدن از او و بيشتر مي آيد. اگر منبع در حال نزديك شدن به او باشد.

1831 مايكل فارادي : پديده القاي الكترومغناطيسي را كشف مي كند.

1848 ويليام كولن : دماي صفر مطلق را تعيين مي كند.

1848 ژان لئو فوكو : روش هايي براي اندازه گيري سرعت نور در هوا ابداع و ثابت مي كند كه سرعت سير نور در آب و ساير محيط هاي شفاف به نسبت عكس ضريب هاي شكست نوري آن محيط كاهش مي يابد.

1860 رابرت بنزن و گوستاو كيرشهف : تجزيه طيفي را پي ريزي و مقايسه مواد آزمايشگاهي با مواد سازنده خورشيد و ستارگان ديگر را كه در عمل به معناي امكان تعيين جنس مواد سازنده آن كرات از روي زمين است ممكن مي كند.

1864 جان كلارك ماكسول : در گفتار درباره الكتريسيته و مغناطيس- را كه امكان فهم پديده هاي مربوط به اين حوزه دانش را بسيار بيشتر مي كند منتشر مي سازد.

1879 آلبرت مايكلسن : با استفاده از اصول فوكو سرعت سير نور را اندازه مي گيرد.

1887 آلبرت مايكلسن و ادوارد مورلي : آزمايش هاي دقيقي انجام و به كمك آن ها نشان مي دهند كه فضا از چيزي به نام اتر كه وجود آن براي انتشار نور لازم دانسته مي شد نمي تواند پر باشد.

1894 هاينريش هرتز : عملا نشان مي دهد كه امواج الكترومغناطيسي با سرعت نور سير مي كنند و مانند آن مي توانند بازتابش و شكست داشته باشند و قطبي يا پلاريزه هم بشوند.

1895 ويليام رونتگن : اشعه ايكس را كشف و نخستين برنده جايزه نوبل در فيزيك مي شوند.

1898 ماري و پير كوري : عناصر راديو اكتيو راديوم و پولونيوم را شناسايي مي كنند.

1900 ماكس پلانك : نظريه كوانتومي تابش (تشعشع) را بصورت يك اصل بيان كرد و با آن فيزيك كوانتومي را پايه ريزي كرد.

1904 ارنست رادرفورد : نشان مي دهد كه عمر زمين را مي توان با محاسبه مقدار گاز هليومي كه از سنگ معدن مواد راديواكتيو خارج مي شود اندازه گرفت.

1905 آلبرت انيشتين : مقالاتي درباره نظريه نسبيت خاص - پديده فوتو الكتريك و حرارت براوني منتشر مي كند كه نظريه نسبيت وي اندازه كيري زمان و مكان در سرعت هاي زياد را ناهنجار و جرم و انرژي را معادل يكديگر مي داند.

1906 جي جي تامسون : وجود ذره الكترون را عملا تثبيت مي كند.

1911 ارنست رادرفورد : نشان مي دهد كه بخش اعظم جرمي اتم در هسته بسيار كوچك آن جاي دارد.

1913 نيلز بوهر : نظريه ساختار اتم را فرمول بندي مي كند.

1916 آلبرت انيشتين : نظريه نسبيت عام خود را كه نظريه بنيادي درباره فضا - زمان و جاذبه ثقل است منتشر مي كند و جاذبه ثقل را پديده اي ناشي از فضاي خميده ميداند.

1924 شاهزاده لويي دوبروي : اصل علمي را مطرح مي كند كه به موجب آن ماده حتي شيئي مانند الكترون كه در حالت عادي ذره شناخته مي شود در عين حال رفتار موجي هم دارد.

1925 ولفگانگ پاولي : اصل منع (exclusion principal) خود را كه در شناخت خطوط طيفي نور ستارگان و سحابي ها كارايي دارد بيان مي كند.

1926 اروين شرودينگر : معادله موج خود را كه شارح چگونگي حركت امواج دوبروي از مكاني به مكان ديگر است. و اينك معادله مركزي مكانيك كوانتومي دانسته مي شود تدوين و تثبيت مي كند.

1927 يان اورت : ثابت مي كند كه كهكشان راه شيري در چرخش است و چندي بعد با استفاده از تلسكوپ راديويي نقشه هايي از بازوي مارپيچي اين كهكشان تهيه مي كند.

1928 پي . ا. ام ديراك : با محاسبه وجود ذرات ضد ماده را پيش بيني مي كند كه اينها ذراتي هستند مانند ذرات ماده معمولي ولي بار الكتريكي مختلف العلامه با بار آنها ( يكي از آنها پزيترون است كه ضد الكترون است(

1929 ادوين هابل : با استفاده از تجزيه و تحليل طيفي نشان مي دهد كه جهان واقعا آنگونه كه انيشتين با محاسبه پيش بيني كرده است در حال انبساط است.

1931 ولفگانگ پاولي : وجود ذره نوترينو را با محاسبه پيش بيني مي كند.

1932 جيمز چادويك : ذره نوترون را كشف و جايزه نوبل 1935 در فيزيك را نصيب خود مي كند.

1938 ليزه و اوتو هاهن : پديده شكافت هسته اتم را كشف مي كند و هاهن به پاس آن كشف جايزه نوبل دريافت مي كند ( همكار او ميتز پيش از كامل شدن كار مجبور به فرار از آلمان نازي مي شود ولي آگاهان نقش آن خانم را در آن تلاش محفوظ مي دانند.(

1939 لئوزيلارد : به مفهوم واكنش زنجيره اي در فيزيك اتمي دست مي يابد و يكي از چند نويسنده نامه اي به امضاي انيشتين به رئيس جمهور روزولت مي شود. نامه درباره توانايي هاي بمب اتمي و علمي بودن ساخت آن با استفاده از پديده شكافت هسته اورانيوم است.

1942 انريكو فرمي : سرپرستي برنامه ساخت و راه اندازي نخستين راكتور اتمي جهان را كه بخشي از پروژه منهتن است به عهده مي گيرد.

1945 جي رابرت اوپنهايمر : برنامه ساختن نخستين بمب اتمي را كه بخشي از پروژه منهتن است رهبري مي كند.

1946 ژرژ گاموف : پيش بيني مي كند كه انفجار بزرگ آغازگر جهان بايد تشعشعات كيهاني پشت صحنه اي بار آورده باشد.

1960 آلن سنديج و توماس ماتيوس : كوازار ها را كه دورترين كهكشانها ( دورترين تا زمين) هستند كشف مي كنند.

1961 مري گل مان ويووال نعمان : مستقل از يكديگر طرح طبقه بندي ذرات درون اتمي را كه گل مان طرح هشت لايگي مي نامند مي ريزند

1963 ئي . ان . لورنتز : نخستين مقاله درباره نظريه درهم ريختگي را منتشر مي كند.

1964 مري گل مان و جرج زوويك : مستقل از يكديگر نظريه تشكيل يافتن پروتون و نوترون و هادرون ديگر از ذرات جديد كوچكتري به نام كوارك را پيش مي شكد كه نام كوارك و گل مان انتخاب مي كنند.

1965 ريچار فاينمن : مشتركا با توموناكو و شوينگر جايزه نوبل در فيزيك را بپاس ابداع نظريه الكتروديناميك كوانتومي برنده مي شوند. نظريه اي كه ابداع آن در طريق جستجو براي درك طبيعت گام مهمي به جلو تلقي مي شود.

1965 رابرت ويلسون و آرنونپنرياس : وجود تشعشعات يا تابش هايي را در اعماق فضا كشف و صحت نظريه انفجار بزرگ را تاييد آزمايش مي رسانند.

1968 آزمايش هاي انجام شده در مركز شتاب دهنده خطي دانشگاه استنفورد صحت نظريه كوارك ها را تاييد ميكنند.

1981 آلن گوت : اين اصل را كه عالم كيهاني اوليه از يك دوره انبساط قابل نمايش با يك تابع رياضي نمايي گذر كرده است ثابت مي كند.

1995 دانشمندان شاغل در آزمايشگاه دستگاه شتاب دهنده ملي فرمي - نشانه هاي وجود كوارك (رو) آخرين عضو پيدا نشده خانواده ذرات تشكيل دهنده سنگ بناي كل ماده موجود در عالم را پيدا مي كند.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ورزش وسلامتی

ورزش يكي از عوامل اساسي كنترل قند خون

جثه شما به هر اندازه كه هست، ورزش كنيد.

هر چقدر كه چاق باشيد باز هم ميتوانيد فعاليت جسماني انجام دهيد.

شما ممكن است نتوانيد مثل افراد ديگر فعالت بدني داشته باشيد. و شايد فراهم كردن وسايل و تجهزات مناسب برايتان دشوار باشد. ورزش كردن با ديگران سبب مي شود كه احساس نشاط بيشتري پيدا كنيد، مواجه شدن در اينگونه رقابتها سخت است اما قابل انجام است. اين مطلب به شما كمك مي كند كه براي سالم ماندن ورزش و فعاليت نمائيد ، اگر چه خيلي چاق هم باشيد.

چرا ورزش كنيم؟

ورزش به افزايش طول عمر شما كمك كرده و شما را كه از بيماريها زير محافظت مي نمايدكه شامل :

ديابت

بيماريهاي قلبي _ غروقي

افزايش فشار خون

پوكي استخوان

التهاب مفاصل

اگر شما يكي از مشكلات فوق را داريد، با ورزش كردن مي توانيد آنرا كنترل نماييد.

ورزشهاي منظم در بهتر شدن روحيه شما مؤثر است زيرا:

نسبت به خودتان نگرشي بهتر پيدا مي كنيد

سبب كاهش استرس مي شود

ظرفيت يا حوصله شمارا بيشتر مي كند

اعتماد به نفس را در شما تقويت مي كند

كمك مي كند كه خواب بهتري داشته باشيد.

توانايي جسمي و رواني شما را افزايش مي دهد

ورزش كردن مي تواند براي شما لذت بخش باشد.

براي شروع چه كاري انجام دهيم؟

شروع به ورزش كنيد و در انجام آن مداومت داشته باشيد.

به آرامي شروع كنيد: بدن شما براي انجام ورزشهاي جديد نياز به گذشت زمان دارد.

گرم كننده: با ورزشهاي گرم كننده بدنتان را براي انجام ورزشهاي سنگين تر آماده مي كنيد. شانه هايتان را بالا ببريد، روي پنجه پا بايستيد، بازوهايتان را بچرخانيد، در جائي كه ايستاده ايد قدم رو كنيد، شما بايد چند دقيقه اي (حداقل يك دقيقه) قبل از انجام ورزش ، حتي پياده روي اين حركات را انجام دهيد.

ورزشهاي شل كننده: حركات را كم كم متوقف كنيد. اگر شما سريع راه مي رفتيد، راه رفتن خود را به تدريج كند كرده تا بدنتان سرد شود يا اينكه مي توانيد چند دقيقه اي دراز بکشيد. اين عمل كمك ميكند كه قلبتان محافظت كنيد و ماهيچه ها شل شده و در نتتيجه از صدمات ماهيچه اي جلوگيري مي شود.

تعيين اهداف: اهداف مي تواند بصورت كوتاه مدت يا بلند مدت تعيين شود. يك هفته كوتاه مدت را ممكن است به اين صورت برنامه ريزي كنيد كه حداقل درسه روز هفته هر روز 5دقيقه ورزش كنید. در هدف بلند مدت، ممكن است شما به اين صورت برنامه ريزي کنيد كه تا پايان 6ماه حداقل 5روز، روزانه 30 دقيقه پياده روي كنيد.

پيروي كردن از برنامه: فعاليتهاي خود را يادداشت كنيد و آنها را نزد خود نگه داريد تا اگر حس خوبي در مورد برنامه هايي كه انجام مي دهيد نداشتيد با برگشتن و مرور كردن فعاليتهاي آغازين خود خوشحال واميدوار شويد.

انجام يك ورزش مناسب در كارهاي روزانه زندگي: ورزشي را انتخاب كنيد كه براي شما مناسب تر است.

يك حامي (حمايت كننده) داشته باشيد: با يك دوست و يا يكي از اعضاء خانواده خود ورزش كنيد زيرا در اين صورت براي شما لذت بخش تر مي شود. ورزش كردن با يك رفيق شما را سرحال مي كند.

لذت بخش باشد: از بين ورزشهاي مختلف سعي كنيد كه ورزشي را كه واقعاً براي شما لذت بخش است را انتخاب كنيد.

خودتان را تشويق كنيد: اگر نمي توانيد ورزش كنيد يا ورزش كردن براي شما خيلي سخت است، نسبت به همان مقدار كه مي توانيد ورزش كنيد تا لااقل احساس خوبي داشته باشيد .مثلاً اگر توانسته ايد آنقدر پشتكار داشته باشيد كه از صندلي خودبلند شويد و يا مقداري پياده روي كنيد احساس سر بلندي و افتخار كنيد. وقتي برگرديد و به زمان شروع ورزش فكر كنيد،ممكن است نسبت به آينده خود اميدوارتر شويد.

افراد ديابتي چه نوع فعاليتهاي را مي توانند انجام دهند؟

ورزش هاي هوازي مثل شنا، پياده روي

تمرين هاي برنامه ريزي شده

كار در خانه

باغباني (كار در حياط منزل)

فعاليتهاي اجتماعي

ورزشها يا فعاليتهاي فيزيكي كه برايتان مشكل است را انجام ندهيد. در شروع كار هر چه مدت ورزش كردن كوتاهتر باشد(چند دقيقه) براي سلامتي تان بهتر است . بسياري از افرادي كه هيكل بزرگ دارند هم مي توانند از بعضي يا همه ورزشهايي كه در اين مجموعه آورده شده است انجام دهند، براي انجام اين ورزشها نياز به مهارت يا تجهیزات خاصي نمي باشد.

اين مجموعه به هر دو نوع ورزشها (ورزشهايي ه نياز به تحمل وزن دارند، ورشهايي كه نياز به تحمل وزن ندارند)، مي پردازد. ورزشهايي كه نياز به تحمل وزن دارند شامل: پياده روي . فوتبال، ….، ورزشهايي كه نياز به تحمل وزن ندارند شامل: شنا است كه فشا ر را از روي مفاصل كم مي كند. اگر شما مشكلات مفصلي داريدممكن است اين نوع ورزش براي شما مناسب تر باشد.

قبل از آنكه شروع به ورزش كنيد، وضعيت سلامت خود را كنترل نمائيد.

اگر چند سالي است كه ورزش نكرده ايد و يا قصد داريد كه ورزشهاي سبك را كنار بگذاريد و ورزشهاي سنگين انجم دهيد و يا بيماري قند ،قلب و يا فشار خون و يا بيماري التهابي مفاصل (مثل زانو) داريد، بايد قبل از آن توسط يك پزشك ويزيت شويد.

ورزش سبك: پياده روي يك ورزش سبك (از نوع تحمل كننده وزن ) است.

اگرشما در طور روز در اطراف منزل يا حياط قدم بزنيد به سلامتی تان كمك كرده ايد اما اگر پياده روي منظم و پيوسته همراه با تنفس عميق انجام دهيد به سلامتي شما بيشتر كمك مي كند زيرا همانطور كه عضلات پا در حال فعاليت است قلب و ريه شما هم فعالتر مي شوند. اگر تا كنون ورزش نمي كرديد، بايد با آهستگي شروع به ورزش كنيد. سعي كنيد درهفته اول فقط رزوي 5 دقيقه پياده روي كنيد هفته بعد روزي 8 دقيقه ورزش كنيد. زماني كه توانستيد 8دقيقه ورزش را براحتي انجام دهيد مي توانيد طول مدت ورزش را به 11دقيقه برسانيد. طول مدت ورزش را تدريجاً 30دقيقه افزايش دهيد و يا پياده روي را با سرعت انجام دهيد

نكاتي براي پياده روي:

راست بياستيد، لبه دنده هايتان به طرف بالا باشد و نگاهتان هم مستقيم و به طرف جلو باشد (اما شانه هايتان را شل نگه داريد) . اين حالت کمك مي كند كه ستون فقرات در وضعيت طبيعي و سالم خود قرار بگيرد.

دستها را بطور منظم و پيوسته حركت بدهيد، اين حركت كمك مي کند كه انگشتان شما ورم نكند.

براي پياده روي كشف مناسب بپوشيد. اگر شما زياد پیاده روي ميكنيد، نياز داريد كه هر 6 تا 8 ماه يك كفش جديد بخريد.

براي اينكه از پياده روي لذت ببريد با يك دوست به پياده روي برويد يا اينكه در محلي كه دوست دارد مثل پارك پياده روي كنيد.

سلامت: در انجام فعاليت ورزشي نبايد به خودتان فشار وارد كنيد. 30 دقيقه ورز ش سبك (مثل پياده روي) از نظر سلامت به اندازه 15 دقيقه ورزش سنگين ارزش دارد.

كجا ورزش كنم:

خيلي از ورزشها رامي توانيد در منزل انجام دهيد اما براي بيشترلذت بردن مي توانيد از باشگاههاي ورزشي استفاده كنيد كه ممكن است بخاطر افرادي كه حضور دارند انجام ورزش براي شما مشكل باشد.

ورزش در آب (ورزشهايي كه تحمل كننده وزن نيستند) . ورزش در آب كمك مي كند به:

انعطاف پذيري: اگر شما نمي توانيد بيرون از آب حركت كنيد و خم شويد، داخل آب مي توانيد به راحتي بدنتان را خم و راست كرده و حركت بدهيد.

قوي شدن: كار كردن در آب به قوي شدن بدن شما كمك مي كند.

كم كردن خطر صدمات: بدن در آب شناور مي شود و به ترتيب فشار وزن از روي مفاصل برداشته مي شود و از صدمات ماهيچه پيشگيري مي شود.

تازه شدن: بدنتان در جاى خنگ مي شود، بخصوص وقتي كه كار زياد انجام داده ايد، نيازي نيست كه شما شنا كردن بلد باشيد. مي توانيد در آب كم عمق يا عميق بدون آنكه شنا كنيد، فعاليت كنيد.

براي ورزش كردن در آب كم عمق:

سطح آب بايد بين كمر و فقسه سينه باشد. اگر آب خيل كم عمق باشد، برايتان خيلي سخت مي شود كه در آب دستهايتان را حركت دهيد. اگر سطح آب بالاتر از قفسه سينه باشد شما به سختي مي توانيد پايتان را به كف استخر برسانيد.

ورزش كردن در آب عميق:

بيشتر قسمت بدنتان در آب قرار ميگيرد وبه اين دليل مي توانيد به خوبي در آب فعاليت كنيد. براي حفظ سلامتي تان بهتر است ه كمربند اسفنجي يا جليقه بپوشيد.

وررزشهايي كه براي تحمل وزن هستند و ورزشهاي معمولي اين ورزشها استخوان ماهيچه ها را قوي مي سازند و مي توان اين ورزشها را در منزل يا مراكز مناسب انجام داد.

شما براي انجام اين نوع ورزش در منزل نياز به وسيله خاصي نداريد. شما مي توانيد با دو دست و يا دو قوطي كنسرو ورزش كنيد (اگر شما نتوانيد پاروزدن را 8 بار انجام دهيد خيلي چاق و اگر تا 12با ر توانستيد انجام دهيد لاغر هستيد). در حال انجام وزش بدن را در وضعيت درست آن نگه داريد و حركات را آرام و كنترل شده انجام دهيد. اگر مي خواهيد يك وسيله براي بازي در منزل خريداري كنيد مطمئن شويد كه اندازه آن مناسب است. شما مي توانيد به مراكزي كه مناسب هستند هم برويد.

دوچرخه سواري:

مي توانيد در منزل و يا خارج از آن (در خيابان) دوچرخه سواري كنيد، دوچرخه سواري به هيچ قسمت از بدن فشار وارد نمي كند، وزن بدن بين دست و كمر ولگن تقسيم مي شود. ممكن است بخواهيد از دوچرخه هاي خوابيده استفاده كنيد. مي توانيد روي زمين بنشينيد و پايتان راروي پدال بگذاريد، بهتر است كه راست بنشينيد. صندلي دوچرخه هاي خوابيده معمولاً پهن تر از صندلي دوچرخه هاي راست است.

ورزشهاي كششي (تحمل كننده وزن ،عادي)

ورزش كششي كمك مي كند به:

انعطاف پذيري بيشتر شود (در مقابل صدمات حفظ مي كند)

جريان خون را بهبود مي بخشد.

از سفت و سخت شدن ماهيچه ها بعد از ورزش جلوگيري مي كند.

براي انجام ورزشهاي كششي زمان خاصي نياز نيست، مي توانيد درخانه، سركار، ايستاده مي توانيد دستهاي خود را به سمت سقف بكشيد، اين حركات را به آرامي انجام دهيد و آنقدر بدنتان را سفت نكنيد كه سبب ايجاد درد شود. در حالت كششي بدون آنكه هيچ حركتي بكنيد 30 ثانيه بمانيد.

يوگا يك نوع ورزش كششي است كه به شما در انجام تنفس عميق و شكل شدن و خارج شدن از حالت استرس كمك مي كند. براي انجام ورزشها مي توانيد به مراكزي كه تعليم مي دهند مراجعه كنيد.

فعاليت زندگي

فعاليتهاي شما برنامه خاصي ندارند، شما مي توانيد تغييرات كوچكي جهت بهبود وضعيت سلامت خود ايجاد كنيد.

براي مثال:

چند بار در روز كارتان را متوقف كرده و 2 تا 3 دقيقه پياده روي كنيد.

كنترل تلويزيون را كنار گذاشته و خودتان تغيير كانال دهيد.

در طي انجام كارهاي روزمره قدم بزنيد.

روي يك صندلي محكم بيشينيد و با پاهايتان به كف زمين فشار دهيد.

با دوستتان به پياده روي برويد.

وقتي با تلفن صحبت مي كنيد راه برويد.

به جاي آسانسور از پله استفاده كنيد.

نكاتي جهت حفظ سلامتي در هنگام ورزش

چه موقع بايد ورزش را قطع كنيم؟

اگر احساس درد يا فشار در قفسه سينه، شانه يا بازوي خود مي كنيد.

احساس سرگيجه يا ضعف

عرق شديد

گرفتگي عضلات

درد در مفاصل ، پاها و زانوها

اگر شما به درد توجه نكنيد صدماتي در بدنتان ايجاد مي شود. اگر هر كدام از علائم فوق را داريد با پرسنل بهداشتي در ميان بگذاريد.

نفستان را به آرامي خارج كنيد، شما بايدهنگام ورزش كردن بتوانيد صحبت كنيد بدون آنكه مشكلي تنفسي داشته باشيد.

در طي ورزش و قبل و بعد از آن مايعات زياد بنوشيد تا بدين ترتيب آبي كه بخاطر عرق كردن از دست داده ايد را تأمين كنيد.

نيم ساعت بعد از صرف غذا مي توانيد ورزش كنيد.

چه لباسي براي ورزش مناسب است؟

سبك بوده و طوري باشد كه بتوان با آن براحتي حركات را انجام داد.

خانمها بايد لباس زير مناسب بپوشند.

از لباسهايي ك جاذب عرق هستند و پوست براحتي مي تواند تنفس كند استفاده كنيد.

هرگز از لباسهاي پلاستيكي و پل استر استفاده نكنيد زيراعرق را جذب نمي نماید و سبب گرماي بيش از حد بدن مي شوند.

لباسها بايد مناسب فصل انتخاب شوند (محافظت از سرما و گرما)

از همين حالا شروع به ورزش كنيد (به هر شكل و اندازه اي كه هستيد)

براي اينكه زندگي سالمي داشته باشيد در انجام ورزش مداومت داشته باشيد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مسلسل دستي TEC DC-9 ، ساخت سوئد

اين مسلسل دستي را بايد مسلسل اشرار و قانون شكنان امريكا دانست. تاكنون هيچ مسلسل دستي مانند TEC DC-9 ، در زير كت گانگسترهاي امريكايي جاي نگرفته است. دليل اين امر را مي توان ظرفيت خشاب بالا ، ابعاد كوچك و نواخت تير فوق العاده دانست. طرح اوليه اين سلاح ، در كشور سوئد بر روي كاغذ آمد. سازنده اين سلاح ، يك كارخانه سوئدي به نام Interdynamic بود. كشور سوئد ، بازار خوبي براي فروش اين سلاح به شمار نمي آمد. لذا كارخانه مذكور ، به ميامي امريكا نقل مكان كرد. از آنجا كه فروش مسلسل هاي دستي رگبارزن ، در امريكا با محدوديت هاي فراواني روبرو است ، نمونه اوليه اين سلاح بصورت نيمه اتوماتيك توليد شد. گلنگدن اين سلاح از نوع باز بود و توسط فشار مستقيم گاز باروت عمل مي كرد. سلاح مذكور با نام KG-9 ارائه شد. به زودي پليس امريكا متوجه شد كه حتي مدل تكتير زن و نيمه اتوماتيك اين سلاح را مي توان به راحتي به نمونه تمام اتوماتيك تبديل كرد. بنابراين توليد اين سلاح كاملآ ممنوع شد. كارخانه Interdynamic براي رهايي از اين بن بست ، سلاح KG-9 را مورد بازنگري قرار داده و آن را با گلنگدن بسته و با نام KG-99 ارائه كرد.

در دهه 1980 ، كارخانه Interdynamic با كارخانه Interatec ادغام شد. سلاح KG-99 ، از آن پس با نام TEC-9 توليد شد. تا اينكه نهايتآ در سال 1989 ، به DC-9 تغيير نام داد. در سال 1994 دولت امريكا قانوني را تصويب كرد كه طبق آن ، حمل يا مالكيت سلاح هاي اوتوماتيك ممنوع اعلام شد. در طي اعلان اين قانون ، كارخانه Interatec سلاح مذكور را بدون قبضه تپانچه اي جلويي ، روپوش لوله و رزوه نصب لوله يدكي ارائه كرد. اين مدل به AB-10 معروف شد. خشاب اين سلاح ، ظرفيت 10 فشنگ را داشت. ولي مالكان آن ، كماكان مي توانستند خشاب هاي 20 تير و 30 تير مدل هاي قبلي را روي آن نصب كنند. بدنه تمامي مدل ها (لوله فولادي و قبضه تپانچه اي شكل ، روپوش لوله و محافظ ماشه آنها) از پلاستيك ساخته شده است. اين سلاح ، فاقد هرگونه ضامن مي باشد. در مدل گلنگدن باز ، در منتهي عليه شيار دستگيره گلنگدن ، شكافي تعبيه شده كه مي توان دستگيره گلنگدن را در آن قرار داد تا از جلو رفتن گلنگدن جلوگيري شود. انواع گلنگدن بسته اين سلاح ، به ضامن خاصي مجهز شده اند كه بر روي دستگيره گلنگدن قرار گرفته است. مكانيزم نشانه روي اين سلاح ، از دو شكاف درجه ثابت و غيرقابل تنظيم تشكيل شده است. نوك لوله اين سلاح طوري رزوه شده تا قابليت نصب صدا خفه كن و يا يك لوله يدكي را داشته باشد.

مشخصات فني:

طول سلاح: 317 ميليمتر

كاليبر: 9 × 19

طول لوله: 127 ميليمتر

وزن خالي: 1400 گرم

ظرفيت خشاب: 10 ، 20 ، 32 و 50 تير

اين سلاح اگرچه داراي قدرت و برد كافي است ، ولي يكي از كارآمدترين سلاح ها براي محيط هاي بسته و درون شهري است.

اسلحه کدر ( کلین )

توضیحات در مورد سلاح

نوع اسلحه : مسلسل دستی

کالیبر : 18×9 ماکاروف و پی پی ام

کشور سازنده : روسیه

سازنده : یوگنی دراگونوف

وزن : 1.55 کیلوگرم ( خالی )

طول اسلحه : 540 میلی متر ( با قنداق )

طول : 305 میلی متر ( با قنداق تاشده )

طول لوله : 120 میلی متر

میزان آتش : 800 الی 850 گلوله در دقیقه ( 1200 گلوله در دقیقه برای کلین )

سرعت در سرلوله در کدر ( سرعت اولیه ) : 310 متر بر ثانیه

سرعت اولیه در کلین ( سرعت اولیه ) : 430 متر بر ثانیه

انرژی در سرلوله در کدر ( انرژی اولیه ) : 285 ژول

انرژی در سرلوله در کلین ( انرژی اولیه ) : 510 ژول

برد مؤثر : 50 الی 100 در کدر و 150 در کلین

ظرفیت خشاب : 20 و 30 فشنگ از نوع جعبه ای جداشونده

مسلسل دستی کدر در دهه 70 میلادی توسط یوگنی درواگونوف به درخواست ارتش روسیه طراحی شد و در ابتدا نام پی پی 71 به خود گرفت . این شخص طراح اسلحه اسنایپر دراگونوف است که در سطح جهانی معروفیت فوق العاده ای دارد . ولی بعد به دلایلی پروژه ساخت این اسلحه متوقف شد تا اینکه در دهه 90 میلادی پلیس روس به اسلحه های سبک با برد مؤثر پایین احتیاج پیدا کرد و بدین ترتیب پروژه مذکور دوباره به جریان افتاد و این سلاح به تعداد محدودی ساخته شد و در اختیار نیروهای قانونی روسیه گرفت . بعد از مدتی استفاده از این اسلحه ، کاربران به این نتیجه رسیدند که کالیبر 18×9 ماکاروف معمولی برای این اسلحه مناسب و قوی نیست و به همین جهت تغییراتی در ساختمان این فشنگ داده شد بدون اینکه در اندازه ها تغییری ایجاد شود . بدین منظور مرمی این فشنگ کوچکتر و سبکتر شده و قدرت و مقدار پودر انفجاری داخل پوکه بیشتر گردید . نوع جدید فشنگ 9 میلیمتری ماکاروف ، پی ام ام نام گرفت (9x18mm PMM ) . با این تغییر که در سال 94 میلادی به وجود آمد اسلحه کدر نام کلین به خود گرفت . این اسلحه قابلیت نصب لیزر و صدا خفه کن را دارد و نیروهای پلیس و امنیتی روسیه از آن استفاده می نمایند . شرکت سازنده این اسلحه ایژفسک (Izhevsk) نام دارد که در شهری به همین نام در 1130 کیلومتری شرق مسکو واقع است .

مسلسل دستی Z-84

مسلسل دستی Z-84 یکی دیگر از مسلس های دستی T شکل است که در دهه 80 و توسط کارخانه اسپانیایی Star Bonifacio Echeverria SA تولید شده است.

Z-84 بر خلاف مدل های قبلی یعنی Z-62 و Z-70B ، تنها در کالیبر 9 میلی متری لوگر یا پارابلوم ( و بنا به اظهارات برخی، 9 میلی متر لارگو) ارائه می شود. قفل لوله این سلاح به نوعی منحصر بفرد است چنانچه پس از جلو رفتن، لوله سلاح را در بر می گیرد( لوله درون گلنگدن فرو رفته و قفل می شود). تکنولوژی ساخت این سلاح تقریبا مشابه یوزی اسرائیل است. بدنه آن از دو قسمت تشکیل شده و با خم های موازی تقویت شده است. گلنگدن از نوع باز بوده و با فشار مستقیم گاز باروت عمل می کند. این گلنگدن بر روی دو ریل به عقب و جلو حرکت می کند. خلاصی نسبتا زیاد موجود در بین شیار گلنگدن و ریل ها باعث می شود تا سلاح تقریبا هرگز گیر نکند. مکانیزم تغذیه سلاح به گونه ای طراحی شده تا تغذیه آن با فشنگ های سر تخت، نوک گود و معمولی به سهولت انجام شود. ضامن در پشت ماشه قرار گرفته و در هنگام درگیر شدن ماشه را قفل می کند. برگه ناظم آتش در سمت چپ بدنه سلاح تعبیه شده و دارای دو حالت تکتیر و رگبار است.

علاوه بر آن یک سیستم ضامن کمکی باعث می شود تا گلنگدن سلاح جلو ایستاده و تنها در صورت کشیده شدن گلنگدن به عقب رانده شود. دستگیره گلنگدن در هنگام شلیک ثابت می ماند که این امر به حفظ تعادل سلاح در زمان شیک کمک فراوانی می کند. مکانیزم نشانه روی در عقب از نوع تنظیم شونده بوده و در فواصل 100 و 200 متری درجه بندی شده است. قنداق از نوع فلزی و تاشو است و در هنگام تاشدن در زیر روپوش لوله قرار می گیرد.

مسلسل Z-84 برخلاف بسیاری از سلاح های مشابه همانند یوزی و اینگرام، بسیار خوشدست است. برتری اصلی این سلاح نسبت به هم رده هایش در زمان شلیک رگبار آن هم با یک دست مشخص می شود. تعادل سلاح در هنگام شلیک رگبار کمتر به هم می خورد و ضریب برخورد به هدف در ان افزایش می یابد.

مسلسل سبک MP5

تاریخچه:

کارخانه اسلحه سازی هکلر و کخ ((Heckler & Koch)) در سال ۱۹۴۸ توسط(ادموند هکلر)و(آلکس زایدل)و (تئودورکوخ) در اوبن دورف آلمان تاسیس شد وبااینکه کار خود را با ساخت ابزار دقیق آغاز کرد ولی اکنون به عنوان یکی از برترین کارخانه های اسلحه سازی شناخته میشود.

توضیحات:

مسلسل سبک دستیSub-Machine-Gun) SMG) کلاسی از تفنگ ها میباشد که با توجه به حجم آتش(به علت استفاده از کا لیبرهای کوچک سلاح های کمری) و حمل آسان در انواع ماموریت های تهاجمی و تدافعی مورد استفاده قرار می گیرد. در این کلاس با اینکه انواع سلاح ها با مارکه های مختلف در بازار موجود است ولی دو اسلحه MP5 ساخت U&K و Uzi ساخت صنایع نظامی رژیم اشغالگر قدس بیشترین کاربر را در میان نیروهای مختلف دارد که در این میان MP5 به علت دقت شلیک و همچنین انعطاف پذیری در ماموریت های مختلف برتری مختصری نسبت به یــــــوزی دارد. MP5 مجهز به همان سیستم گلنگدن تاخیری با قفل چرخشی است که در مسلسل تهاجمی G3 ساخت همین کارخانه به چشم می خورد.

در حقیقت MP5 مقیاس کوچک شده G3 می باشد.طراحی و ساخت این اسلحه به سال

۱۹۶۴ بر می گردد وبا توجه به اینکه تولید انواع جدیدتر MP5 اکنون نیز ادامه دارد بیش از ۱۲۰ نوع از این اسلحه در حال خدمت در نیروهای مختلف در چهار گوشه جهان می باشد.

قابلیت های فنی MP5:

MP5 یک سلاح سبک, دستی و همچنین شانه ای می باشد که با هوا خنک می شود و از یک خشاب استاندارد ۱۵ یا ۳۰ تیره تغذیه می کند. محفظه خرج (خزانه) آن برای استفاده تمام فشنگ های استاندارد سلاح کمری مانند:

9در40S & W, 10mm Auto.۱۹

ساخته شده است. این سلاح در تمام حالت های تک تیر, شلیک دو یا سه تیره ومسلسل از حالت گلنگدن بسته شلیک می کند که همین عامل دقت شلیک گلوله را در تمام حالات بالا برده و MP5 را تبدیل به یک اسلحه قابل کنترل میسازد.ناگفته نماند سرعت عمل تیر اندازی این اسلحه ۸۰۰ تیر در دقیفه میباشد.طراحی مدولی MP5 این قابلیت را به کاربران آن میدهد که با تعویض کردن اختیاری شش قسمت این اسلحه و اضافه کردن لوازم جانبی بعد از مونتاژ کردن از آن,در ماموریت های تخصصی مختلف استفاده کند.این فاکتور یکی از برتری های MP5 نسبت به رقبای خود است.تعمیر و نگهداری وکاربری آسان و ارزان ازدیگر مشخصه های این سلاح میبا شد

تنه MP5 بعداز فسفاته شدن بالعاب سیاه رنگی پوشیده شده است که حتی از خوردگی های

ناشی از عملیات در آبهای شور نیز جلو گیری میکند.

MP5A4

قابلیت استفاده از لوازم فرعی شامل دوربین هدف گیری ولیزرپوینت و چراغ را دارد وجهت انجام ماموریت ها مانند شلیک دقیق از داخل اتومبیل طراحی شده است. به دلیل نیروی پس زنی(لگد) ضعیف وبرد بالا با قدرت آتش زیاد جای شات گان را در ماموریت های مشابه گرفته است.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

متن سند

شيخ مشرف الدين ابن مصلح بن عبدالله شيرازی مشهور به شيخ سعدی از برجسته ترين شاعران و نويسندگان تاريخ ادب ايران است. وی در شيراز در خاندان عالمان دين به دنيا آمد و در جوانی پس از فرا گرفتن علوم ادبی و دينی برای تحصيل به مدرسه نظاميه بغداد رفت. در سال های اقامت در بغداد علاوه بر تحصيل علوم زمان خود با مشايخ بزرگ صوفيه آشنا شد و از محضرشان بهره های بسيار برد. اما با همه ارادتی که به ايشان داشت، تابع و فرمان بردار هيچ يک نگرديد و استقلال فکر و انديشه خويش را تا پايان عمر حفظ کرد، گو اينکه که خود به يکی دو تن از مشايخ بزرگ روزگار خويش ارادت می ورزيد.

سعدی در سفرهای طولانی به حجاز، شام و لبنان رفت و بعدها در آثار خود به تجربه های حاصل از اين سفرهای دور و دراز اشاره کرد. در همين نوشته ها از شهرها و ممالک دور دست شرق مانند کاشغروهند نيز ياد کرده است اما يقين نيست که خود به همه اين سرزمين ها رفته باشد. اين سفر طولانی که در آغاز جوانی از شيراز به بغداد آغاز شد پس از حدود سی و پنج سال با بازگشت به ايران پايان يافت.

مقارن همان سال هلاکو خان مغول سراسر خاک ايران را درنورديد و در بغداد با کشتن خليفه و شماری ا ز وابستگان و نزديکان او دستگاه خلافت عباسی را برانداخت. اما در اوان حمله مغول، شيراز از کشتار و ويرانی در امان ماند زيرا اتابکان فارس از در اطاعت درآمده بودند. سعدی در ۶۵۵ ه/۱۲۵۷ م به شيراز بازگشت و در شمار نزديکان سعدبن ابوبکر زنگی درآمد، اما نه به عنوان شاعر درباری بلکه پيری محترم و دانشمند و جهان ديده و قطب صوفيان که با وعظ و ارشاد مردم و سرودن اشعار و تاليف کتاب ها و رسالات روزگار می گذراند.

سعدی در زمان زندگی خود شهرت بسيار يافت. شاعران از دوردست های هند تا ترکيه امروز از او تقليد می کردند. پس از او نيز آثارش سرمشق شاعران و نويسندگان بوده است. اما هرگز هيچ نوشته ديگری از اين نوع نتوانسته در زيبائی، روانی و تسلط بر روح زبان به اوج هنری استاد سخن سعدی نزديک شود. همه گويند ولی گفتن سعدی دگر است.

سعدی با ذهنی حساس و نکته ياب به آميختن تجربه های تلخ و شيرين و بازنمودن زوايای روح و دل آدمی هنرمندی توانا بود. آثارش ترکيبی از نظم و نثر است و غزليات بزرگ ترين بخش سروده های اوست، اشعاری که در آن ظريف ترين عواطف عاشقانه و لحظه های شوق و هجران همراه با وصف زيبايی های طبيعت بازگو شده است. سعدی در قصايد خود به تحسين مردان بزرگ و دانشمند و رجال نيک سيرت روزگار خود پرداخته است. مظفرالدين ابوبکر پسر سعدبن زنگی و شمس الدين صاحب ديوان جوينی و برادر او عطا ملک جوينی، بيش از ديگران مورد توجه سعدی بوده اند. مرثيه های بسيار در اندوه مرگ بزرگان نيز از ديگر اشعار سعدی است که در نوع خود ممتاز است.

اما برترين مجموعه شعر او بوستان است که شاعر در آن ضمن حکايت های شيرين کوتاه به تجزيه و تحليل عميق روابط انسانی پرداخته. در آثار منثور وی گلستان چنين مقامی را دارد. اين کتاب کوچک که با نثری بسيار روان و آميخته با شعر نوشته شده همچون بوستان مجموعه ای است از داستان ها که هريک به نوعی چشم خواننده را بر زشتی ها و زيبائی های زندگی اجتماعی می گشايد. بخش ديگر آثار شعر و نثر سعدی مجموعه هايی است از هزل و شوخی و انتقاد. مجموعه آثار شيخ سعدی را به مناسبت تنوع مطالب آن " نمکدان شعر" گفته اند. از حکايت های گلستان سعدی است:

کسی مژده پيش انوشيروان عادل آورد و گفت: " شنيدم که فلان دشمن تو را خدای عزوجل برداشت." گفت: " هيچ شنيدی که مرا بگذاشت؟"

اگر بمرد عدو جای شادمانی نيست که زندگانی ما نيز جاودانی نيست"

هرگزاز دور زمان نناليده بودم و روی از گردش آسمان درهم نکشيده، مگر وقتی که پايم برهنه مانده بود و استطاعت پای پوشی نداشتم. به جامع کوفه درآمدم دل تنگ. يکی را ديدم که پای نداشت. سپاس نعمت حق به جای آوردم و بر بی کفشی صبر کردم.

مرغ بريان به چشم مردم سير کمتر از برگ تره برخوان است

وان که را دستگاه و قوت نيست شلغم پخته مرغ بريان است

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...