رفتن به مطلب

آیا RX Vega آن کارت گرافیک قدرتمندی که طرفداران AMD منتظرش بودند، نیست؟


Recommended Posts

کم کم اخبار رسیده از جبهه AMD درباره کارت گرافیک پیش روی آنها، Radeon RX Vega بیشتر می شود. امروز پایگاه اطلاعاتی پردازنده های گرافیکی TechPowerUp با اضافه شدن Radeon RX Vega به این لیست بروز رسانی شد و اکنون می توان نتایج "کارایی نسبی" آن را در رزولیشن 1080p نسبت به کارت گرافیک های مختلف مشاهده کرد.

جدول کارایی نسبی TPU کارت RX Vega را با اختلاف %5 پشت سر نسخه رفرنس GeForce GTX 1080 انویدیا و همچنین 27% ضعیف تر از GTX 1080 TI در رزولیشن 1080p نمایش می دهد. از دیگر منظر، کارت گرافیک RX Vega توانسته با برتری %31 کارت R9 Fury X و %11 کارت GTX 1070 را در همان روزلیشن از پیش رو بردارد. البته هنوز باید در تفسیر این نتایج فوق العاده محتاط بود و باید نتایج کارایی واقعی در بازی ها مشخص شود.

 

57313_14_amd-radeon-rx-vega-loses-gtx-1080-1080p.thumb.jpg.a677742f0014edc62931fba9f4f27a8f.jpg

 

طبق این لیست، AMD از 8 گیگابایت حافظه HBM2 در پهنای باند حافظه 2048 بیتی استفاده کرده. فرکانس هسته گرافیکی اصلی RX Vega در حالت پایه 1 گیگاهرتز و در حالت بوست 1.2 گیگاهرتز نمایش داده شده است. لازم به ذکر است فرکانس 1 گیگاهرتزی 8 گیگابایت حافظه HBM2 نباید با فرکانس 11 گیگاهرتزی حافظه GDDR5X کارت های جدید GTX 1080 مدل 11 گیگابیتی و همچنین GTX 1080 TI اشتباه گرفته شود زیرا تکنولوژی HBM2 کارت AMD با حافظه های GDDR5X متفاوت است.

توان محاسباتی این کارت 9.8 ترافلاپ می باشد که در مقایسه با 10.6 ترافلاپ توان محاسباتی GTX 1080 TI بسیار چشمگیر است. طراحی کارت دو اسلات فضای کیس را اشغال خواهد کرد و 225 وات توان مصرفی کارت از طریق یک کانکتور 8 پین به علاوه یک کانکتور 6 پین تأمین می شود. ظاهراً طول کارت RX Vega حدود 267 میلی متر برآورد شده است.

این شایعات چه معنی ای می تواند داشته باشد:

اگر واقعاً کارت گرافیک جدید RX Vega در رزولیشن 1080p قافیه را به GTX 1080 واگذار کرده باشد نباید موجب غافلگیری شود زیرا هدف از طراحی این کارت، گیمینگ در رزولیشن 4K و فراتر از آن است.

حافظه های HBM2 در روزلیشن های بالا توانایی خود را بهتر نشان می دهند اما احتمالاً بهترین قسمت راجع به RX Vega تکنولوژی جدید High Bandwidth Cache است. تکنولوژی HBC به هر 4 گیگابایت حافظه HBM2 اجازه عملکردی نزدیک به حافظه کارت های رده بالای GeForce GTX سری 10 با بیش از 8 گیگابایت رم GDDR5X را می دهد.

به احتمال فراوان AMD بیشتر تمرکز خود را بر گیمینگ در رزولیشن 4K یا حتی 8K با تبلیغ بازی هایی همانند Quake Champions یا Doom می گذارد زیرا همین اواخر بود که این کمپانی روابط خود را با استودیوی بازی سازی Bethesda تقویت کرد. AMD واقعاً باید در رزولیشن 4K و فراتر از آن برتری خود را بر انویدیا اثبات کند، تا جایی که انتظار می رود در عناوین اشاره شده بین 15 تا 20 درصد بهبود عملکرد نسبت به GTX 1080 TI در بالاترین تنظیمات ممکن داشته باشد.

 

57312_14_amd-radeon-rx-vega-bundled-quake-champions.thumb.jpg.b5a4af6dc837c6cf0d99c8197c303b6e.jpg

 

اگر RX Vega نتواند کارت 699 دلاری جدید انویدیا را مغلوب کند، پس باید قیمتی فوق العاده رقابتی داشته باشد که با توجه به کمبود و عدم بلوغ حافظه های HBM2 و قیمت بالای آنها کاری سخت به نظر می رسد. طبق اخبار رسیده، ظاهراً تا پایان امسال تعداد چیپ های HBM2 به میزان بسیار بسیار محدود کمتر از 15000 عدد خواهد بود که می تواند رقم ناامید کننده ای برای AMD در جریان بازار رقابتی پردازنده های گرافیکی High End باشد. شاید به همین دلیل بود که برای بسته بندی Radeon RX Vega چنین ظاهر جذابی در نظر گرفته شده بود زیرا علیرغم هر نتیجه ای، می توان این کارت را یکی از خبرسازترین کارت گرافیک های سال 2017 دانست.

 

منبع: TweakTown

مترجم: مجید بکائیان

ویرایش شده توسط Trickster
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام،

به پیش بینی ها زیاد اعتماد نکنید. هر چند روز یک بار به پایگاه اطلاعات کارت گرافیکی TPU و Videocardz سر می زنم و در بیشتر موارد، پیش بینی آن ها از مشخصات کارت گرافیکی با نمونه ی واقعی اختلافاتی داشته است. به خصوص از نظر پهنای باند حافظه ی گرافیکی و فرکانس کاری پردازنده های گرافیکی.

مهم ترین پیش بینی نادرست هر دو سایت در مورد GTX 1080Ti بود که علاوه بر نادرستی پیش بینی شان در تعیین مقدار حافظه و پهنای باند آن، هر دو محدوده ی فرکانس کاری پردازنده ی گرافیکی نادرستی نیز اعلام کرده بودند.

علاوه بر این، نمودار مقایسه ی موجود در سایت TPU، تنها کارایی نمونه های مرجع را مورد ارزیابی قرار می دهند و با به روز رسانی Driver ها و افزایش کارایی کارت های گرافیکی، نمودار به روز رسانی نمی شود یا با فاصله ی زمانی زیادی به روز رسانی می شود.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اینکه شما توقع کنی وگا بیاد بزنه 1080ti رو نابود کنه فکر از پایه غلطی هست

ای ام دی هیچوقت نتونسته با پرچمدارای انویدیا توی این بازی برنده باشه

انویدیا شکرت خیلی بزرگتری هست و همینطور منابع انسانی و مالی هم واقعا قابل مقایسه با ای ام دی نیست

مثل همینکه شما توقع کنی رایزن سردمدارای اینتل رو بتونه شکست بده اما از لحاظ قیمت در برابر کارایی واقعا ای ام دی کوبیده دو شرکت اینتل و انویدیا رو

و بنظرم هم وگا همونطور که خیلی ها پیش بینی کردن چیزی بین 1070 و 1080 خواهد بود و شاید با درایور های ای ام دی در بعضی بازیها بتونه 1080 رو شکست بده

البته باز باید صبر کرد و دید نتیجه چی میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به نظر میرسه 1080 رو بتونه رد کنه با اورکلاک کارخانه ای

البته حدس و گمان ها معمولا کمتر از محصول واقعیه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

فیوری X هم که عرضه شده بود همه فکر میکردن در حد 980 هست اما به مرور با آپدیت هایی که براش اومد تونست خودش رو با 980ti رقیب بدونه و گاها در بعضی موارد اونو رد کنه، همونجور که برای 480 میگفتن در حد 1060 نیست الان 1060 بزور تو رقابت مونده که با 580 مطمعنا عملکرد بهتری رو شاهد خواهید بود، وگا هم همینه چون amd توانایی هزینه در حد انویدیا نداره کارتهاش در ابتدا در حد و اندازه واقعی نیستن و کم کم خودشون رو نشون میدن و از نظر قیمتی هم مطمعنا بین 500-600 دلار خواهد بود در واقع از نظر قیمتی رقیب 1080 و از نظر قدرتی در پی 1080ti در 4k و عرصه رو بر کارت های انویدیا تنگ خواهد کرد!!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

معلوم نیست به چه دلیل این به عنوان خبر اعلام شده.اولا این حدس نویسنده سایت tweaktown هست و ظاهرا یک نفر موفق شده یک کلید entry جعلی وارد دیتابیس وب سایت Techpowerup کند اونوقت این نویسنده وب سایت (tweaktown )  آمده این مورد را به عنوان مبنای عملکرد وگا در نظر گرفته است!!!!

آیا مجید بکائیان لطف کنید که بیشتر دقت کنید چرا که حتی بعضی از فروم های خارجی ، تاپیک مربوطه را قفل کردند چون گفته اند مقادیر جعلی وجود دارد و نمیتوان به عنوان خبر اعلام کرد.

اصلا چرا باید GCN 1.3 اعلام شود ؟!! به هر حال اصلا خبری ارزش ندارد که به این موارد توجه شود.

 

ویرایش شده توسط BehrouzSedigh
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...