رفتن به مطلب

معرفی چیپ ست Intel Z68 و آشنایی بیش تر با Intel Smart Response


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

معرفی Intel Smart Response

دريايي براي پل شني

اگر تا به حال براي ارتقا به پلتفرم سندي‌بريج دست نگه داشته‌ايد يک شانس بزرگ براي خود فراهم کرده‌ايد، چرا که اينتل در روزهاي اخير از حرفه‌اي‌ترين و کامل‌ترين تراشه براي اين پلتفرم با نام Z68 Express پرده‌برداري کرده است. Z68 به نوعي ترکيبي از دو تراشه P67 و H67 بوده به طوريکه قابليت‌هاي اورکلاک اولي و مالتي‌مدياي دومي را يکجا در خود جمع کرده است. بنابراين مي‌تواند براي بسياري از کاربران جذاب باشد و يک راه‌حل کامل به حساب آيد.

چرا Z68

يکي از مهم‌ترين قابليت‌هاي پردازنده‌هاي سندي‌بريج، موتور Quick Sync آنها بوده که بعد از عرضه اين پردازنده‌ها به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفت. اين قابليت رمزگشايي و رمزگذاري محتواي ويديويي را با استفاده از پردازنده و با سرعت بسيار بالايي انجام مي‌دهد. در واقع اينتل با اين قابليت در تبديل محتواي ويديويي با اقتدار از AMD و انويديا پيشي گرفت. Quick Sync قابليتي است که اينتل براي دارندگان مادربوردهاي H67 درنظر گرفته، ضمن اينکه اورکلاک نامحدود پردازنده‌هاي سندي‌بريج و همچنين چينش‌هاي Multi GPU نيز در انحصار تراشه P67 قرار گرفته بود.

تراشه‌اي است که محدوديت‌هاي فوق را از بين برده و تمام امکانات جذاب دو تراشه H67 و P67 را يکجا با خود به همراه دارد. اين تراشه هم‌اکنون حرفه‌اي‌ترين راه‌حل براي پردازنده‌هاي سندي‌بريج با سوکت LGA 1155 به حساب مي‌آيد.

intel-z68-chipset.jpg

اورکلاک با Z68

اورکلاک با مادربوردهاي Z68 مشابه پلتفرم P67 است. براي اين کار به يک پردازنده سري K نياز خواهيد داشت تا بتوان ضريب فرکانس آن را افزايش داد. در پلتفرم سندي‌‌بريج، فرکانس مرجع روي 100مگاهرتز تنظيم شده و محدوديت زيادي براي تغيير آن اعمال مي‌شود، به طوريکه تنها چند مگاهرتز قابل افزايش است. در عوض براي اورکلاک يک پردازنده سندي‌بريج سري K مي‌توانيد ضريب فرکانس آن را تا 57X بالا ببريد که منجر به حداکثر فرکانس 7/5 گيگاهرتز خواهد شد. اين حداکثر فرکانس قابل دستيابي روي پلتفرم سندي‌بريج براي هر دو تراشه P67 و Z67 است. ضرايب فرکانس حافظه نيز در پردازنده‌هاي سري K قابل تغيير بوده، به طوريکه مي‌توان فرکانس حافظه را تا 2133 مگاهرتز افزايش داد.

اگر اورکلاکر حرفه‌اي نيستيد و پردازنده سندي‌بريج غير K داريد، باز هم يک فضاي محدود براي اورکلاک در اختيار داريد. قابليت «اورکلاک محدود» اينتل به شما اين امکان را مي‌دهد که فرکانس پردازنده را تا حداکثر چهار بسته فرکانس (400 مگاهرتز) بالاتر از حداکثر فرکانس مرجع افزايش دهيد. اين ميزان فضاي اورکلاک در تمام پردازنده‌هاي غير K موجود است.

intel-z68-chipset-2.jpg

تکنولوژي Smart Response

هرچه اطلاعات به پردازنده نزديک‌تر باشند، سرعت پردازش کلي سيستم افزايش مي‌يابد. به همين تناسب هرچه فضاي ذخيره‌سازي اطلاعات به پردازنده نزديک‌تر مي‌شود، قيمت آن بالاتر مي‌رود. به همين دليل است که حجم حافظه کش L1 در حد کيلوبايت، حافظه کش L2 در محدوده مگابايت، حافظه رم در سطح گيگابايت و هاردديسک در محدوده ترابايت حرکت مي‌کند. در اين بين هاردديسک کندترين ذخيره‌کننده بوده که با حافظه رم به تبادل اطلاعات مي‌پردازد. تراشه Z68 از قابليتي با نام SSD Caching يا کش‌سازي روي درايو جامد بهره مي‌برد که موجب افزايش سرعت تبادل ميان هاردديسک و حافظه رم مي‌شود.

اين قابليت از يک درايو جامد به عنوان حافظه کش استفاده مي‌کند. بنابراين علاوه بر هاردديسک اصلي يک درايو جامد به عنوان حافظه کش بايد روي سيستم موجود باشد. در اين صورت اطلاعاتي که بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند روي درايو جامد نگهداري مي‌شوند تا سرعت دسترسي به آنها افزايش يابد.

اطلاعات کش شده غير فرار هستند، بنابراين با راه‌اندازي مجدد سيستم، از روي درايو جامد پاک نمي‌شوند. براي استفاده از کش خواندني، تنها کافي است اطلاعات مربوطه يکبار از روي هاردديسک اجرا شود تا به صورت کش در درايو جامد ذخيره شود. از اين به بعد براي خواندن اطلاعات فوق از روي هاردديسک، از کش درايو جامد استفاده مي‌شود که سرعت به مراتب بالاتري خواهد داشت. به اين ترتيب خواندن اطلاعات با کمک کش‌سازي روي درايو جامد بهبود مي‌يابد ولي نبايد فراموش کرد که اين روش کمکي به نوشتن اطلاعات روي هاردديسک نخواهد کرد، چراکه براي نوشتن در هر شرايطي به سرعت نواشتن روي هاردديسک محدود خواهيد شد.

از فاکتورهايي که هنگام کش‌گيري اطلاعات اهميت پيدا مي‌کند، نحوه انتخاب اطلاعات براي کش شدن است. اينتل براي اين کار از يک الگوريتم خاص استفاده کرده که اطلاعات را براساس درجه اهميت دسته‌بندي و کش مي‌کند. در اين الگوريتم اطلاعات با ارزش به ترتيب به صورت اطلاعات مربوط به نرم‌افزارها، اطلاعات کاربر و اطلاعات بوت شناسايي شده و ساير اطلاعات نيز به عنوان کم‌ارزش طبقه‌بندي مي‌شوند.

به عنوان مثال اطلاعاتي که توسط آنتي‌ويروس سيستم به صورت لحظه‌اي خوانده مي‌شود، در دسته کم‌ارزش‌ها قرار گرفته و کش نمي‌شود. به همين ترتيب محتواي ويديويي و فايل‌هاي مربوط به يک فيلم نيز جزو اطلاعات کم ‌ارزش طبقه‌بندي شده که به ندرت اجرا مي‌شوند و کش نمي‌شوند.

intel-z68-block-diagram.jpg

فعال کردن

براي استفاده از SSD Caching روي تراشه Z68 ابتدا بايد موارد زير را رعايت کنيد:

- کنترلر SATA بايد از داخل بايوس در حالت RAID قرار گيرد.

- بايد ويندوز 7، ويستا و يا 2008 در حالت RAID نصب شده باشد.

- يک درايو جامد SATA با حداقل 6/18 گيگابايت فضاي خالي موجود باشد.

- هيچ حجمي (Volume) تحت عنوان بازيابي RAID روي هاردديسک موجود نباشد.

- نسخه 5/10 و يا جديدتر نرم‌افزار Intel Rapid Storage Technology نصب شده باشد.

لازم است بدانيد که حجم کش در اين سيستم نمي‌تواند از 64 گيگابايت فراتر رود. بنابراين اگر حجم درايو جامد شما خيلي زياد باشد، بهتر است آن را به صورت يک درايو اصلي و نه کش استفاده کنيد چراکه استفاده از يک درايو جامد در حالت عادي سريع‌تر از استفاده آن به صورت فضاي کش خواهد بود. اگر دايو کش فضايي بيش از 64 گيگابايت داشته باشد، فضاي اضافي به صورت يک درايو مجزا در اختيار کاربر قرار خواهد گرفت.

براي فعال کردن کش‌سازي کافي است ويندوز را طبق شرايط بالا نصب کرده، درايو جامد را اضافه و سپس نرم‌افزار اينتل را نصب کنيد.

منبع : هفته نامه عصر ارتباط

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...