رفتن به مطلب

انویدیا با طراحی ماژول های پردازنده گرافیکی چندگانه به دنبال چیرگی بر قانون مور است


Recommended Posts

top__id1499184667_343178.thumb.jpg.7d27bb1ad3dd8a0d4bb569a1aa56e100.jpg

 

با سختی ها و مشکلاتی که هر ساله قانون مور رقم می زند، تکنولوژی نیز نیاز به تغییراتی اساسی دارد. مدتی طول نخواهد کشید که به حدی برسیم که دیگر کوچک کردن ترانزیستورها بیش از آن امکان پذیر نباشد بنابراین کمپانی هایی همچون انویدیا از هم اکنون در حال آزمایش متدها و تکنولوژی هایی هستند تا خود را با آن تطبیق دهند. این امر موجب رویکردی جدید توسط انویدیا برای طراحی پردازنده های گرافیکی با ماژول هایی از چیپ های چندگانه شده است.

انویدیا با تازگی مقاله ای منتشر کرده که طبق این تحقیقات نشان می دهد چگونه می توان چند پردازنده گرافیکی را به صورت داخلی به هم مرتبط کرد تا امکان ساخت ماژول های پردازش گرافیکی بزرگتر با قدرت پردازشی بیشتر میسر گردد. این راهبرد نه تنها موجب حل مسأله شده، که در نهایت ارزان تر نیز تمام می شود زیرا به طور کلی ساخت چهار چیپ که به صورت داخلی به هم متصل و مرتبط می شوند بسیار کم هزینه تر از طراحی یک چیپ بزرگ و یکپارچه است.

 

untitled-1.png.c618311647902d2ba33a9eb20a3ad1c0.png

 

اگر کمی بیشتر درباره آن فکر کنید، متوجه می شوید AMD نیز دقیقاً همین کار را با نام بستر Infinity برای پردازنده های Threadripper و EPYC انجام می دهد که اساساً در این روش آنها دو تا چهار چیپ Summit Ridge (از هسته های معماری Zen) را با 64 مسیرِ ارتباطیِ PCIe پُرپَهنا برای هر راه ارتباطی، به یکدیگر به طور داخلی متصل می کنند.

طبق توصیه این محققان، به عنوان مثال یک پردازنده گرافیکی با چهار ماژول GPU داخلی می تواند حاوی سه نوع بهینه سازی معماری باشد تا از دست رفتن اطلاعات ارتباطی بین ماژول های مختلف به حداقل برسد. طبق این مقاله عملکرد از دست رفته در این روش نسبت به یک چیپ یکپارچه و واحد تنها %10 خواهد بود.

در اساس SLI نیز کم و بیش مِتُدی (نه تکنولوژِی) شبیه به همین رویکرد است اما همانطور که خود شما نیز اطلاع دارید این کار می تواند از لحاظ سازگاری بسیار ناکارآمد و چالش برانگیز باشد. در این تحقیق عنوان شده است که این طراحی MCM (مخفف Multi Chip Module) می تواند تا %26.8 نسبت به هر پیکربندی Multi GPU دیگر بهتر عمل کند. هنوز اینکه انویدیا چه موقعی و آیا اصلاً به سراغ طراحی و ساخت پردازنده های گرافیکی مبتنی بر ماژول های چیپ های چندگانه می رود یا خیر نا معلوم بوده و فعلاً در حد یک مقاله است اما این حقیقت که انویدیا آن را منتشر کرده پس احتمال می رود در یک وهله از زمان شاهد به وقوع پیوستن آن باشیم.

 

منبع: Guru3D

مترجم: مجید بکائیان

ویرایش شده توسط Trickster
لینک به دیدگاه
Share on other sites

طراحی بسیار جالبی هست, چه بسا در صورت وقوع تحول شگرفی در زمینه کارت های گرافیک رو شاهد خواهیم بود... اما باید دید نمونه های عملی چطور خواهند بود.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

تشکر

بسیار جذاب و جالبه ولی مطمعنا قیمتش هم باید ترسناک باشه :(

مثلا فکر کنید 4 تا سیلیکون 1080 رو بزارن کنار هم و یک gpu جدید بسازن که قدرت وحشتناکی داره :S

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

باتشکر بابت این مقاله/خبر

ولی فکر میکنم این هم محدودیت داشته باشه و ابدی نباشه

ویرایش شده توسط ArminZol
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خبر و مطلب خوبی بود ولی این قانون مور چیه؟

تا حالا نشنیده بودم!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 17 دقیقه قبل، حمیدرضا الماسی گفته است :

تشکر

بسیار جذاب و جالبه ولی مطمعنا قیمتش هم باید ترسناک باشه :(

مثلا فکر کنید 4 تا سیلیکون 1080 رو بزارن کنار هم و یک gpu جدید بسازن که قدرت وحشتناکی داره :S

بله در قدرتش شکی نیست اما در مورد قیمت نباید زود حرف زد... به نظر من این طراحی امیدوار کننده و در نهایت به سود کاربران خواهد بود

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در ۱ ساعت قبل، Trickster گفته است :

به طور کلی ساخت چهار چیپ که به صورت داخلی به هم متصل و مرتبط می شوند بسیار کم هزینه تر از طراحی یک چیپ بزرگ و یکپارچه است.

دوستان اینجا منظورش دقیقا چی بوده؟ 4 چیپ داخلی از 4 چیپ بزرگ و مجزا ارزون تر درمیاد یا 4 چیپ داخلی از 1 چیپ بزرگ و تک؟؟:/

ویرایش شده توسط ar_prv
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در هم اکنون، ar_prv گفته است :

دوستان اینجا منظورش دقیقا چی بوده؟ 4 چیپ داخلی از 4 چیپ بزرگ و مجزا ارزون تر درمیاد یا 4 داخلی چیپ از 1 چیپ بزرگ و تک؟؟:/

اتصال 4 تا از یک چیپ بزرگ از یدونه تک ارزونتر در میاد

چون همین الان هم امکانش هست که 4 تا چیپ رو به هم متصل کنن اما برای ساخت یک چیپ جدید با این مشخصات باید اول کلی هزینه صرف تحقیقاتش کرد

مثل الان که مثلا خیلی راحت میشه 2 تا 1080 ti رو با هم sli کرد ولی اینکه یک gpu تک ساخته بشه که اندازه همون قدرت داشته باشه باید معماری جدید با قدرت بیشتر اول ساخته بشه تا بتونن یک سیلیکون با قدرت زیاد بسازن

ویرایش شده توسط حمیدرضا الماسی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 4 دقیقه قبل، ar_prv گفته است :

دوستان اینجا منظورش دقیقا چی بوده؟ 4 چیپ داخلی از 4 چیپ بزرگ و مجزا ارزون تر درمیاد یا 4 چیپ داخلی از 1 چیپ بزرگ و تک؟؟:/

چیزی که فرق اصلی و اساسی  و بهترشه ، اینکه برای ساخت سیلیکون جدید و معماری جدید نباید هزینه بشه، و نمیخواد چند ده ملیون دلار هزینه ی ساخت فیلتر های حدید برای ساخت یه نقشه ی دیگه بکنن

و از اون طرف نمیخواد چند صد ملیون دلار هزینه برای ساخت یه معماری جدید بکنن، کافیه یکم خرج برای وصل کردن این معماری به خودش بکنن! در نتیجه هم هزینه خیلی پایین میاد هم اونقدر تیراژ این خانواده بالا میره که دیگه نمیخواد گرون بفروشن! چون پول سرمایه گذاریشونو قبلا هم دراوردن...

در 10 دقیقه قبل، M-yousef گفته است :

خبر و مطلب خوبی بود ولی این قانون مور چیه؟

تا حالا نشنیده بودم!

قانونیه که میگه هر دو سال، قدرت پردازنده ها 2 برابر میشه، تو 4 سال گذشته نقص شد چون اینتل تو هر نسل فقط 15 درصد زیاد کرد، ولی الان با اومدن اینتل شاید داستان فرق کنه.

دفه اخری که این قانون درست عمل کرد سر 1155 بود.( تا اون سال درست کار کرده بود)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 3 دقیقه قبل، حمیدرضا الماسی گفته است :

4 تا از یک چیپ بزرگ و تک ارزونتر در میاد

خب دادا این یعنی 4 تا 1080 یکپارچه از یه 1080 تک ارزون تر در میاد تازه 26.8% هم از sli بهتره!! والا این پیشرفت تکنولوزی با عقل جور در نمیاد دیگه

ویرایش شده توسط ar_prv
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان برای اینکه هزینه رو متوجه بشن، باید بگم که قبلا و حتی الان خیلی متداوله که نقشه ی یه خانواده یکسان و برابر با بالاترین عضو خانوادس، ولی برای اینکه محصولات مشتری پسند و پر تیراژ عرضه بشه و پول تحقیقاتشون در بیاد، قسمتی از اون رو غیر فعال یا از مدار خارج میکنن و به عنوان یه پردازنده ی کم قدرت تر، ارزون تر میفروشن، در حالی که هزینه ی ساختش با بقیه ی خانواده هیچ فرقی نمیکنه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 دقیقه قبل، حمیدرضا الماسی گفته است :

ثل الان که مثلا خیلی راحت میشه 2 تا 1080 ti رو با هم sli کرد ولی اینکه یک gpu تک ساخته بشه که اندازه همون قدرت داشته باشه باید معماری جدید با قدرت بیشتر اول ساخته بشه تا بتونن یک سیلیکون با قدرت زیاد بسازن

اها مظورش از تک چیپ ساخت معماری جدید با قدرت 4 چیپ معماری قدیمه. تازه گرفتم:4_joy:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این یعنی با اتمام قانون مور دما و مصرف چیپ هر نسل بیشتر از نسل قبل میشه. بر عکس الان. مگر اینکه چاره ای پیدا کنن.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 11 دقیقه قبل، amirff1 گفته است :

قانونیه که میگه هر دو سال، قدرت پردازنده ها 2 برابر میشه، تو 4 سال گذشته نقص شد چون اینتل تو هر نسل فقط 15 درصد زیاد کرد، ولی الان با اومدن اینتل شاید داستان فرق کنه.

دفه اخری که این قانون درست عمل کرد سر 1155 بود.( تا اون سال درست کار کرده بود)

قانونی که نقض بشه که دیگه قانون نیست مثل قانونی که میگه بالاتر از سرعت نور نداریم اگه بشه یه جسمی پیدا کرد که سرعتش از نور بیشتر بشه دیگه اون قانون منتفیه

فکر کنم اینم از اون قانونای من در آوردی بود

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 34 دقیقه قبل، M-yousef گفته است :

خبر و مطلب خوبی بود ولی این قانون مور چیه؟

تا حالا نشنیده بودم!

 

هر ساله و يا هر فصل سازندگان کامپيوتر‌ها و ريزپردازنده‌ها، محصولات جديد خود را به دنياي ديجيتال ما مي‌آورند تا هر سال کامپيوتر ما قابليت‌هايي داشته باشد که سال قبل حتي فکرش را هم نمي‌کرديم. در اين ميان بنيان‌گذار شرکت اينتل(Intel)، گوردن مور (Gordon Moore) اين پديده و پيشرفت را 50 سال پيش حدس زده بود. به گفته او تعداد ترانزيستور‌هاي ريز پردازنده‌ها هر 18ماه به دو برابر افزابش مي‌يابد. گقته او به صورت قانوني به نام قانون مور درآمد

 

طبيعي است که اين 2 برابر شدن تعداد ترانزيستورها (خواه در يک سال باشد يا در 18 ماه) به معناي اين است که ابعاد ترانزيستورها در حال نصف شدن است. اين امر بدان معني است که به سرعت به جايي خواهيم رسيد که محدوديتهاي فيزيکي اجازه اين نصف شدن ابعاد را نخواهند داد. اين يعني نزديک شدن به پايان قانون مور، هر چند احتمالا اين قانون تا حدود 10 سال ديگر همچنان معتبر خواهد بود.

تمام شدن عصر قانون مور، دانشمندان را به اين سمت سوق داده که شاخه‌هاي جديدي از روشهاي محاسباتي را آزمايش کنند، تا در هنگام لزوم (احتمالا از حدود 10 سال ديگر)، بتوانند جايگزين مناسبي براي کامپيوترهاي امروزي داشته باشند؛ روشهايي همچون محاسبات کوانتومي (Quantum Computing)، محاسبات زيستي (Bio Computing) و ... آنچه مسلم است، در چنين کامپيوترهايي خبري از Chip، يا IC و پردازنده هايي به شکلهاي امروزي نخواهد بود.

 اما آيا اين به معناي پايان يافتن دوران کامپيوترهاي امروزي ظرف 10 سال آينده است؟ يا اين که سازندگان کامپيوترهاي امروزي، پس از اتمام عصر قانون مور، راه خود را تغيير ميدهند، و به جاي تلاش براي افزايش توان کامپيوترها از طريق افزايش ترانزيستورها در واحد سطح، به روشهاي ديگري روي مي‌آورند؟ آيا نسل کامپيوترهاي امروزي به کل منسوخ خواهند شد؟

پاسخ اين سوالات بر کسي روشن نيست. حقيقت آن است که ابتدا بايد آن روشهاي جايگزين (کوانتومي يا زيستي و ...) محقق شوند، تا بتوان برآورد درستي از توان محاسباتي و هزينه آنها داشت. تنها در آن صورت است که ميتوان آنها را با کامپيوترهاي فعلي مقايسه کرد، و درباره از ميدان به در شدن کامپيوترهاي فعلي اظهار نظر کرد.

 

لینک         لینک ویکی

ویرایش شده توسط ar_prv
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...