رفتن به مطلب

معرفی یک نشریه ی موسیقایی و حمایت از کار فرهنگی


سعید بهمنیان
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

درود بر دوستان

به تازگی گروهی از دوستانم در شیراز یک نشریه به شکل فصلنامه منتشر می‌‌کنند که بر آن شدم اگر خلاف قوانین انجمن نیست در اینجا معرفیش کنم.

نام نشریه "زنگار" است و به پژوهش موسیقایی می‌پردازه. تا جایی که بضاعتم اجازه‌ی داوری می‌ده نشریه‌ی ارزشمندیه و جا داره ازش حمایت بشه. تاکنون چهار شماره به شکل منظم ازش منتشر شده که با توجه به وضعیت بازار نشر برای  یک نشریه‌ی نوپا و بدون پشتیبان مالی جای تقدیر داره.

قیمت هر شماره ۱۵ هزار تومانه و با پست مطبوعات با قیمت مناسب قابل ارساله. لینکهای لازم برای اطلاعات بیشتر رو می‌گذارم.

وبگاه فصلنامه‌ی زنگار

شیوه‌ی خرید

برای ارسال با پست فعلا هزینه‌ ارسال۵ هزار تومانه و چهار شماره به بالا ۲۰ درصد تخفیف داره.

کانال تلگرام

در کانال گزیده‌ای از مطالب نشریه رو خواهید دید.

ویرایش شده توسط سعید بهمنیان
لینک به دیدگاه
Share on other sites

بخشی از یک مقاله

پرونده باربد بربطی
مجموعۀ ‌متن‌هایی که در این پرونده گردآمده اند، به‌مناسبت ‌جایزۀ ‌بین‌المللی پیانوی باربد و با هدف آشنایی دوبارۀ ‌موسیقی‌دوستان با باربد، موسیقی‌دانی از ایران باستان، تهیه شده است. این پرسش را بسیار می‌شنویم که آیا باربد یک شخصیت واقعی تاریخی بوده است یا تنها افسانه‌ای است که با و برای تخیل‌پروری ساخته‌وپرداخته شده است؟ به‌واقع از باربد چه می‌دانیم؟ متن‌‌هایی که در این پرونده می‌آیند، در پاسخ به این پرسش اصلی گردآوری و ارائه شده‌اند و از این قرارند: 
مقالۀ «‌باربدِ بربطی» در ابتدای مجموعه، مروری است بر پرسش‌ها و عمدۀ ‌مطالبی که دربارۀ ‌باربد وجود دارد یا در منابعِ موجود می‌توان جست. 
سپس قسمت مربوط به باربد و خسروپرویز از کتاب ایران در زمان ساسانیان از آرتور سن کریستین‌سن، ایران‌شناس برجستۀ ‌نیمۀ ‌نخست قرن بیستم، آمده است که از مهم‌ترین و مفصل‌ترین منابع مربوط به ایران دورۀ ‌ساسانی به شمار می‌رود. 
بخش‌هایی از گزیدۀ ‌الأغانی ابوالفرج اصفهانی (درگذشتۀ ‌356ق) که به باربد اشاره‌ای دارد، در ادامه می‌آید و پس از آن ابیاتی مستخرج از شاهنامۀ ‌فردوسی و خمسۀ ‌نظامی که نام باربد در آن‌ها آمده است. 
بعد از آن، تصویر صفحه‌ای از یک رسالۀ ‌خطی از قرن یازده هجری قمری با عنوان سی لحن باربد را کنار متن تایپ‌شده‌اش آورده‌ایم. 
آنگاه مجموعه‌ای از سیزده نگاره‌ای را گردآوری و ارائه کرده‌ایم که یا مشخصاً داستان باربد را تصویر کرده‌اند یا اگر نام باربد در آن نیامده، عودنوازی در بارگاه خسروپرویز را در آن می‌بینیم. نام هر نگاره و اطلاعاتش را (اگر شعری هم در کنار نگاره بوده، به همراه متن شعر) ارائه کرده‌ایم که می‌توان آن را سرنخی دانست برای یافتن مجموعه‌ای بزرگ‌تر و با کیفیت تصویری بهتر. 
در پایان، فهرستی از کتاب‌ها و مقالات آمده است که منابع مورد استفادۀ ‌پژوهشگران باربد خواهد بود. 
امید گردآورندگان این مجموعه این بوده است که نقطۀ ‌آغازی تعریف کنند، برای آن دسته از اهل موسیقی که تمرکزشان بر «عملِ موسیقی» (چنان‌که قدما می‌نامیدند، یعنی اجرا و ساخت موسیقی) از پرداختن به مطالعه و فهم، گسترش دانش و رشد ذهنی بازشان ندارد و در این میان، برای تاریخ و گذشتۀ ‌موسیقی‌شان نیز سهمی به‌اندازه قائل شوند.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...