رفتن به مطلب

گرافیک خیلی قوی و مانیتور 60HZ


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

سلام خدمت عزیزانم

یه سوال مفهومی و پیچیده دیگه طرح کردم

امیدوارم باعث افزایش اطلاعات خودم و بقیه بشه

به لطف اساتید

اگه یه کارت گرافیک خیلی  قوی داشته باشیم که مثلا بازی crysis 3 رودرحالت FHD  و 120 فریم بتونه اجرا کنه

و مانیتورمون هم  60 هرتز باشه

اون 60 فریم باقیمونده چی میشه؟

ایا گرافیک به انداره 120 فریم لود میشه؟

و بقیه ش پرت فریم 

یا اینکه به اندازه 60 فریم زور میزنه

تشکر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مانیتور نهایت 60 هرتز رو نمایش میده و تصویر دچار شکستگی میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 29 دقیقه قبل، Javadmpower گفته است :

سلام خدمت عزیزانم

یه سوال مفهومی و پیچیده دیگه طرح کردم

امیدوارم باعث افزایش اطلاعات خودم و بقیه بشه

به لطف اساتید

اگه یه کارت گرافیک خیلی  قوی داشته باشیم که مثلا بازی crysis 3 رودرحالت FHD  و 120 فریم بتونه اجرا کنه

و مانیتورمون هم  60 هرتز باشه

اون 60 فریم باقیمونده چی میشه؟

ایا گرافیک به انداره 120 فریم لود میشه؟

و بقیه ش پرت فریم 

یا اینکه به اندازه 60 فریم زور میزنه

تشکر

اون 60 فریم اضافی پرت میشه و کارت گرافیک به اندازه 120 فریم زور میزنه در واقع اتلاف قدرت گرافیک هست و فشار الکی و بی فایده به کارت میاد و به قول دوست عزیزمون تصویر دچار شکستگی میشه و به نظر من بازی ناروان میشه من باشم vsync را روشن میکنم که نه کار بیهوده از گرافیک بکشم و نه بازی نا روان و تصویر شکسته بگیرم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، Javadmpower گفته است :

سلام خدمت عزیزانم

یه سوال مفهومی و پیچیده دیگه طرح کردم

امیدوارم باعث افزایش اطلاعات خودم و بقیه بشه

به لطف اساتید

اگه یه کارت گرافیک خیلی  قوی داشته باشیم که مثلا بازی crysis 3 رودرحالت FHD  و 120 فریم بتونه اجرا کنه

و مانیتورمون هم  60 هرتز باشه

اون 60 فریم باقیمونده چی میشه؟

ایا گرافیک به انداره 120 فریم لود میشه؟

و بقیه ش پرت فریم 

یا اینکه به اندازه 60 فریم زور میزنه

تشکر

با سلام

توضیح علمی و تخصصی زیاد هست که با سرچ ساده میتونین پیدا کنین اما یه توضیح غیر فنی و ساده میتونم بدم که البته از لحاظ علمی صحیح نیست و فقط برای هضم راحت تر مطلب هست: تصور کنین روی یک دفتر 120 برگ 120 تصویر نقاشی کردین که هرکدام در امتداد هم هستند و یک انیمیشن رو تشکیل میدن.

این 120 تصویر همان 120 فریم هستند.حالا درنظر بگیرید که چشم شما درمدت تماشای این 120 تصویر 60 بار پلک میزنه و هر پلک زدن به اندازه ی 1 تصویر زمان میبره یعنی از هر 2 تصویر شما 1 تصویر رو نمیبینید(این نسبت 60هرتز مانیتورتون به 120فریم هست) . نرمی و روانی انیمیشن شما  با کاهش  زمان از دست رفته ای  که هنگام پلک زدن صورت میگیره افزایش پیدا میکنه (این نسبت 60 هرتز مانیتورتون به 120 هرتز هست).همچنین اگه اون دفتر 120 برگ رو با 240 برگ تعویض کنین و در همون مدت قبلی تماشا کنین باز هم به مراتب تصویر روان تری دارین که تغییرحالت و حرکات ریزتری رو به نمایش میگذاره .(افزایش فریم)

یا به بیان فنی و علمی تر :  فریم تعداد دفعاتی که تصویر در یک ثانیه عوض میشه هست(frame rate) و هرتز  مجموع تصاویری هست که در یک ثانیه به نمایش در میاد(refresh rate)

از لحاظ پردازش هم تفاوتی نداره مانیتور شما چند هرتز هست .فریم دهی و به گفته ی شما زور زدن پردازنده ی گرافیکی به refresh rate وابسته نیست اما از اونجایی که مانیتور شما دارای رفرش ریت 60 هرتز هست اگه 120 فریم هم بگیرین روانی تصویری که میبینین و input lag  شما به اندازه ی maximum refresh rate مانیتور شماست.

درمورد vsync هم باید بدونین input lag شما رو به مراتب بیشتر میکنه و به هیچ عنوان برای عناوین  rts و یا action fps مناسبت نیست . راهکاربهتر این هست که با نرم افزاری مثل afterburner  یا امثال اون frame rate رو به اندازه ی refresh rate محدود کنین یا اگه درون آپشن ها یا کنسول  بازی امکانش بود فریم ریت رو محدود کنین یا اگه مانیتورتون gsync ساپورت میکنه فعالش کنین که input lag کمتری داره.

همه ی این مباحث خودشون وابسته به خیلی چیزهای دیگه هستند که توضیحشون بسیار زمان بر هست.

امیدوارم به اندازه ی کافی پاسخ روشنی داده باشم و اگه ابهامی هست میتونم بیشتر شفاف سازی کنم.

ویرایش شده توسط mohsen.dehvari
لینک به دیدگاه
Share on other sites

توضیح دقیق و علمی که در ویکیپدیا هست که با توضیح بنده تفاوت داره و صحیح تر هست اما ممکنه موجب گیج شدنتون بشه :

The refresh rate (most commonly the "vertical refresh rate", "vertical scan rate" for cathode ray tubes) is the number of times in a second that a display hardware updates its buffer. This is distinct from the measure of frame rate in that the refresh rate includes the repeated drawing of identical frames, while frame rate measures how often a video source can feed an entire frame of new data to a display.

Refresh rate or the temporal resolution of an LCD is the number of times per second in which the display draws the data it is being given

درصورتی که نیاز به ترجمه هست بفرمایین .

ویرایش شده توسط mohsen.dehvari
لینک به دیدگاه
Share on other sites

تشکر از جناب دهواری عزیز و بقیه دوستان

بازم کسی اگ نظر یا جوابی داره ما مشتاقیم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 15 دقیقه قبل، xshadow70 گفته است :

120 فریم برای چی ؟ 

یکم سوالتون نامفهومه

درسته 120 فریم‌ با  60 تفاوتی برا چشم انسان نداره

ولی من واسه طرح سوال گفتم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خب vsync فعال باشه گرافیک بیشتر از 60 فریم زور نمیزنه.

 اگه vsync خاموش باشه بیشتر از 60 فریم ارائه میده و تا جایی که توان داره فریم میده و زور میزنه!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، Javadmpower گفته است :

یکم سوالتون نامفهومه

درسته 120 فریم‌ با  60 تفاوتی برا چشم انسان نداره

ولی من واسه طرح سوال گفتم

120 فریم با 60 فریم تفاوتی برای چشم نداره که بحث دراین مورد زیاد میشه و مطالب علمی بسیاری هست و نمیشه منکر حقیقت اینکه چشم توان تشخیص 120 فریم رو نداره شد. اما براحتی قابل حس هست این تفاوت که به عوامل متعددی بستگی داره و بسیار گیج کننده هست.

شخصا براحتی روی مانیتور 144هرتز توان تشخیص تفاوت 60 تا حدود 80 رو دارم و به مراتب روان تر بنظر میاد برام. 80 تا 100  میتونم کمی تفاوت رو حس کنم اما نمیتونم بدون نگاه کردن به fps متوجه بشم که مثلا 80 هست یا 100 . بالاتر از 100 تفاوتی چندانی در روانی تصویر حس نمیکنم اما همچنان تفاوت input lag  تا حدود 120 برام قابل تشخیص هست. این حس کردن دقیقا مرتبط به چیست متاسفانه توضیحاتش زیاد برام قابل درک نبود اما بحث input lag حتی در دسکتاپ ویندوز تفاوت مانیتور 60 هرتز و 120 یا 144 هرتز به وضوح برام قابل تشخیص هست و با سویچ کردن به 60hz حس بسیار بدی پیدا میکنم از وقتی به 144 عادت کردم.

ویرایش شده توسط mohsen.dehvari
لینک به دیدگاه
Share on other sites

داداشا بحث فریم و هرتز جداسسسسسسسست .الان کسایی هستن که مانیتور 60 هرتز 100 فریبمو میگیره  هرتز روبا فریمقاطی نکنین  

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 ساعت قبل، mohammad1070 گفته است :

داداشا بحث فریم و هرتز جداسسسسسسسست .الان کسایی هستن که مانیتور 60 هرتز 100 فریبمو میگیره  هرتز روبا فریمقاطی نکنین  

معنی و مفهوم صحیح علمی بر اساس ویکیپدیا که پیش تر هم قرار دادم از اونجایی که میدونستم زبان دوستان در این موارد قوی هست ترجمه نکردم اما درصورتی که برای کسی شفاف نیست  :

Refresh rate or the temporal resolution of an LCD is the number of times per second in which the display draws the data it is being given

نرخ بروزرسانی یک ال سی دی به تعداد مراتبی در ثانیه گفته میشه که در اون صفحه ی نمایش دیتایی که به آن داده میشه رو ترسیم میکنه.

......

This is distinct from the measure of frame rate in that the refresh rate includes the repeated drawing of identical frames, while frame rate measures how often a video source can feed an entire frame of new data to a display

وجه تمایزش با نرخ فریم دهی  در این هست که نرخ بروزرسانی شامل ترسیم تکراری فریم های مشابه هست در حالی که نرخ فریم دهی با اینکه هرچند وقت یکبار یک سورس و منبع ویدیویی توان تغذیه ی یک فریم کامل از داده و دیتای جدید رو به یک صفحه نمایش داره سنجیده میشه.

 

ویرایش شده توسط mohsen.dehvari
لینک به دیدگاه
Share on other sites

همچنان ازین که حوصله بخرج میدید و مطلب میذارین تشکر میکنم

درمورد علت input lag هم یه توضیح بدید خوب میشه

البته با یه سرچ ساده هم میشه جیکو پوکش رو دراورد ولی اینجا هدف چیز دیگه ای هستش

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 ساعت قبل، Javadmpower گفته است :

یکم سوالتون نامفهومه

درسته 120 فریم‌ با  60 تفاوتی برا چشم انسان نداره

ولی من واسه طرح سوال گفتم

اگه فریم خیلی بالا بخوای اول باید یه سی پی یو بندازی 7700K 

بعد یه رم 32 3200 باس  - بعد یه مادربود قوی - پاور قوی هار ssd  

همه چی به گرافیک نیست   - بعدش باید بازی اورجینال بگیری باگ و ازین داستانا نباشه

بعدش چی میشه ؟ battlefield 1 رو روی اخرین گرافیک اصلا شما بگو 8k بازی میکنی 240 فریم میبینی 2  - 3  ساعته گیم پلیش تموم میشع :8_laughing:

حالا شما بیا یه سیستم داشته باش battlefield 1 رو روی اخرین گرافیک FHD بازی کن 60 فریم 2  - 3 ساعته تموم میشه 

فرقی انچنانی توی لذت بازی نداره داداشه من :x

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 دقیقه قبل، xshadow70 گفته است :

اگه فریم خیلی بالا بخوای اول باید یه سی پی یو بندازی 7700K 

بعد یه رم 32 3200 باس  - بعد یه مادربود قوی - پاور قوی هار ssd  

همه چی به گرافیک نیست   - بعدش باید بازی اورجینال بگیری باگ و ازین داستانا نباشه

بعدش چی میشه ؟ battlefield 1 رو روی اخرین گرافیک اصلا شما بگو 8k بازی میکنی 240 فریم میبینی 2  - 3  ساعته گیم پلیش تموم میشع :8_laughing:

حالا شما بیا یه سیستم داشته باش battlefield 1 رو روی اخرین گرافیک FHD بازی کن 60 فریم 2  - 3 ساعته تموم میشه 

فرقی انچنانی توی لذت بازی نداره داداشه من :x

اها

ازین نظر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 7 ساعت قبل، Javadmpower گفته است :

مچنان ازین که حوصله بخرج میدید و مطلب میذارین تشکر میکنم .

درمورد علت input lag هم یه توضیح بدید خوب میشه

خواهش میکنم . اینجور سوال ها باعث میشه خودم هم اطلاعاتم رو بروز کنم و دنبال توضیح های علمی تر و صحیح تر برم.

input lag دربازی های رایانه ای به بیان ساده به زمان تاخیری گفته میشه که شما روی صفحه کلید (یا هر سخت افزار و وسیله ی  دیگری که سیگنال ورودی  الکترونیکی تولید میکنه) کلیدی رو فشار میدین یا ماوس رو حرکت میدین و در صفحه ی نمایش واکنشش رو مشاهده میکنین.این تفاوت بخصوص در حرکت دادن ماوس(بین مانیتور 60هرتز و بالاتر) حتی در دسکتاپ بخوبی حس میشه و دربازیها و شرایط ایده آل هرچه نرخ فریم دهی و تازه سازی بیشتر باشه شما میتونین واکنش سریعتری داشته باشین که خوب اینهم خودش به عوامل متعددی بستگی داره که ممکنه گیج کننده بشه اما درحالت کلی تا 120هرتز اختلاف  قابل تشخیص هست و بین 60 تا حدود 80 بیشترین تفاوت رو مشاهده میکنین.

اما اگه دنبال توضیح فنی ترش در مقوله ی سخت افزار هستین باید به تفاوت input lag و output lag که درواقع latency هست توجه کنین :

input lag  به تاخیر  بین به وقوع پیوستن یک ورودی فیزیکی و پردازشش به صورت الکترونیکی  گفته میشه وoutput lag به تاخیر فرستاده شدن یک (((سیگنال))) خروجی الکترونیکی و پردازشش (((و تبدیل شدنش))) به یک پدیده که بصورت فیزیکی قابل مشاهده هست گفته میشه  و به اختصار Input lag در دستگاه های ورودی رخ میده  و output lag  در دستگاه های خروجی .

ویرایش شده توسط mohsen.dehvari
لینک به دیدگاه
Share on other sites

مهمان
This topic is now closed to further replies.
 اشتراک گذاری

×
×
  • اضافه کردن...