رفتن به مطلب

طراحی و ساخت خنک کننده آبی از صفر تا ۱۰۰


masoud.ghr
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

درود بر همه دوستان.این اولین پست من در این انجمن هست و قصد دارم در خصوص واترکولینگ دست ساز خودم از ابتدا تا نتیجه براتون بنویسم.

داستان از اونجا شروع شد که قصد داشتم تا cpu I7 5820k خودم رو که تا ۴.۵ گیگاهرتز اورکلاک شده بود تا فرکانس بالاتری اورکلاک کنم البته نه از سر نیاز بلکه کنجکاوی از اینرو دست بکار شدم و بعد از کلی تحقیق به این نتیجه رسیدم که برای بالاتر بردن فرکانس نیاز به خنک کننده opne loop هست.از انجا که خنک کننده من کولر مستر 120xl هست نتونسم به فرکانس بالاتر از ۴.۵ با درجه حرارت مناسب دست پیدا کنم.خنک کننده های اپن لوپ هم خیلی گرون هستند و در نتیجه ترجیح دادم خودم شروع بکار کنم.

خب قبلش اینم توضیح بدم که من سالها کارهای صنعنی و فنی انجام دادم و کمابیش با این موضوع آشنا هستم و از اینرو مشکلی برای انجام مراحل کار نداشتم.

پیش از هر چیزنیاز به یک واتر پمپ با اندازه ُ دبی و البته قیمت مناسب داشتم.برای همین کل بازار و اینترنت و ....زیر و رو کردم و چند مدلی خریدم و نتیجه رو با هر یک آزمایش کردم و در نهایت این مدل رو برای کارم انتخاب کردم :

photo_2017-09-28_22-49-46.thumb.jpg.15769559c82f403fad8f77def77f04c9.jpg

بعد از انتخاب پمپ و آزمایشهای متعدد باید مخزن رو آماده میکردم .برای همین به پامنار رفتم تا ببینم لوله های پلکسی از چه قطر-قیمت و ...موجودند و در نهایت لوله ۵۰ میلیمتری پلکسی گلاس رو انتخاب کردم که قیمت هز ۲ متر اون ۱۲۰ هزار تومن بود و من خیلی شانسی یک تیکه ۲۷ سانتی پیدا کردم.

بعد از برش لوله دو سر اون رو دنده کردم.البته ایجاد رزوه روی اون خیلی مشکل بود چون با کمی فشار ابزار روی کار دنده ها لب پر میشدند و از طرفی بستن لوله در بین ۴ نظام دستگاه تراش هم مشکل بود چون هم باید اینقدر سفت بسته میشد که شل نشه و هم اینقدر شل بسته میشد که نشکنه و من هم فقط همین لوله رو داشتم.برای همین کار مشکل تر هم شد

photo_2017-09-28_22-50-48.thumb.jpg.8f9941bf1e796f91a9d56c30e042aa2b.jpg

بعد از ایجاد دنده یک سوراخ دیگه جهت درین و تخیله مخزن با مته ۸.۸ ایجاد کردم و با قلاویز یک هشتم دنده کردم.همچنین یک شیر با دنده یک هشتم  که برند خوبی ایتالیای هم هست به قیمت ۱۵ هزار تومان خریدم و یک پیچ بلاکر اورینگ دار هم در قسمت خروجی شیر بستم تا اگه شیر ناگهانی هم باز شد مشکلی ایجاد نشه.اما این شیر یک مشکلی داره اون هم شکل دنده اون هست که npt هست که برای بستنش باید خیلی دقت کنید تا پلکسی نشکنه.

بعد از بستن شیر نوبت ثابت کردن فیتینگ یک هشتم بر روی پورت خروجی پمپ  بود.همچنین پورت ورودی رو باید روی درپوش تهتانی مخزن ثابت میکردم که خب همه اینها رو با دقت لازم انجام دادم.برای اینکار از چسب  مکس ریپیر اوهو استفاده کردم که کیفیت فوق العاده بالایی داره و تضمین دوام کار خواهد بود.همچنین برای بستن فیتینگها از لاک تایت ۵۷۷ استفاده کردم که عملا یک نوع تفلن مایع هست.photo_2017-09-28_22-50-56.thumb.jpg.adee908b5e462e9321df104e47c6bd74.jpgphoto_2017-09-28_22-50-45.thumb.jpg.f6accc210ce22adba9f4aa2e68c1ad35.jpg:

دو سر در پوشهای آلومینیومی رو هم با اورینگ جهت ممانعت از خروج آب مهار کرم.

همین مراحل رو برای بستن فیتینگ لوله برگشت آب روی در پوش فوقانی انجام دادم....

همچنین یک سوراخ با دنده یک هشتم هم روی درپوش بالایی ایجاد کردم تا از طریق اون آب رو وارد مخزن کنم.

photo_2017-09-28_22-51-00.thumb.jpg.21365db9a9d7739947066ab229a370ea.jpg

خب حالا بایید بلاک مسی رو میساختم که فکر کنم سخت ترین و زمانبرترین قسمت کار بود.اول یه تسمه مسی به ابعاد ۷۰ در ۷۰ و ضخامت ۲۰ میلیمتر خریدم.پیش از هر کاری باید تسمه رو بلوک گونیا میکردم و اندازه اون رو به ۶۰ در ۶۰ در ۱۵ تغییر میدادم.کار رو با فرز سه محور و ابزار ۱۰ میلیمتر ۴ فاز شروع کردم:

photo_2017-09-28_22-50-05.thumb.jpg.72a2aa8ca8b6cfe0a2ab7619070c2dbd.jpgphoto_2017-09-28_22-50-01.thumb.jpg.a089453458b46dae8fc537f09bbe778b.jpg

بعد از بلوک کردن باید کار رو برای برداشتن قسمتهای اضافه و ایجاد شیارهای عبور آب آماده میکردم که تقریبا سخت ترین قسمت کار بود.برای انجام اینکار با توجه به اینکه بعد از برداشتن قسمتهای اضافه فقط ۳ میلیمتر از ضخامت مس باقی میموند باید فکر برای حل مشکل خم شدن و دفرمگی بلوک مسی میکردم.در نتیجه یک بلوک آلومینیومی آماده کردم و بلوک مسری رو با چسب آهن درون اون محکم کردم.

photo_2017-09-28_22-50-10.thumb.jpg.4f60a06c21731b5ae426267d50328074.jpg

بعد از این مراحل بولک آماده فرز کاری شد:

photo_2017-09-28_22-50-15.thumb.jpg.3010185c65d5ab9b41331bf89981d6b0.jpg

خب حالا نوبت به ایجاد شیارها بود که با خرید یک فرز ۴۰ در ۰.۸ اینکار و انجام دادم:

photo_2017-09-28_22-49-56.thumb.jpg.6c7112b14e4db82a61db81187fd27523.jpg

photo_2017-09-28_22-50-18.thumb.jpg.e9ddb4f36a8a6879805877e6793f8148.jpg

photo_2017-09-28_22-50-26.thumb.jpg.d7f7bb31d6388eff7915c89650746aea.jpg

photo_2017-09-28_22-50-29.thumb.jpg.d374df25433785d5be1c492543726623.jpg

خب تا اینجا که همه چیز به خوبی انجام شد.تصمیم داشتم بقیه قسمتها بلاک مسی  رو با پلکسی بسازم و البته اینکار و کردم اما در نهایت با تجربه ای که در خصوص پلکسی و خمش آن در اثر حرارت داشتم نتونستم بهش اعتماد کنم.در نتیجه کار رو با آلومینیوم و ورق فولادی و استفاده از واتر جت انجام دادم>بعد از نقشه کردن کار مراحل رو به دقت اجرا کردم:

 

photo_2017-09-28_22-50-36.thumb.jpg.c7756191aa591f7e0c2ff7b84138eec8.jpg

با استفاده از فرز ۲.۵ میلیمتر شیار آب بندی را برای نصب اورینگ آماده کردم که انجام اینکار با توجه به ظرافت فرز کار مشکل و وقتگیری بود.

photo_2017-09-28_22-50-33.thumb.jpg.ef4c0a553645bfc205e3aac09fea0cff.jpg

سوراخکاری ها توسط مته انجام شد چون واتر جت برای ایجاد این سوراخها دقت لازم رو نداره.

photo_2017-09-28_22-50-41.thumb.jpg.73f92a7960c9bbf97595a016f4118719.jpg

حالا نوبت قرار دادن پوشش پلکسی بر روی قسمتهای فلزی بلاک بودبخشی از پوشش کاغذی پلکسی هم  تا پیش از رنگ کاری جدا نشد .

photo_2017-09-28_22-51-05.thumb.jpg.ffaab6a0c4e98385657b7dfd6ea60fe5.jpg

خب حالا همه چیز تمومه و مدار خنک کننده برای انجام تست توسط لوله بهم متصل شد و توسط آب مقطر به مدت چند ساعت تست شد.

ناگفته نمونه که رادیاتور آلومینیومی هم  سفارشی توسط یکی از دوستانم  به قیمت ۲۰۰ هزار تومن تهیه شد.

بعد از تست حالا نوبت به اسمبل در کیس بود که با کلی وسواس و دقت این کار و انجام دادم:

photo_2017-09-28_22-51-09.thumb.jpg.79657741dd53e13338f8c98306858992.jpg

فیتینگهای بلاک رو با لاک تایت ۵۷۷ محکم کردم و توسط پیچ و ۴ فنر روی سوکت ثابت کردم.

سپس تیوب و پمپ رو توسط بست پلاستیکی بسیار با کیفیتی به انتهای کیس بستم و بین بست و کیس یک واشر نرم لاستیکی جهت جلوگیری از اانتقال لرزش های احتمالی قرار دادم.

photo_2017-09-28_22-51-14.thumb.jpg.e927ffb757a4bf27bc5d1ede38f3351d.jpg

همچنین رادیاتور آلومینیومی و دو فن آن را در قسمت بالایی کیس بستم:

photo_2017-09-28_22-51-18.thumb.jpg.c2ffd7675eff266f691746128184ada9.jpg

حالا نوبت به نصب لوله ها و رابطها بود.تصمیم داشتم از لوله های پلکسی استفاده کنم و البته لوله ها را هم خریدم و تمام خم ها رو به دقت انجام دادم اما زمانی که سر لوله ها رو پولیش میکردم متوجه ترکهای خیلی ریز در سر لوله ها شدم.البته مشکلی در آب بندی نداشتند اما نتونستم به اونها اعتماد کنم که مبادا در دراز مدت مشکل ساز شوند .در نتیجه از لوله های مخصوص فیتینگ که انعطاف پذیر هم هستند استفاده کردم.

photo_2017-09-28_22-51-22.thumb.jpg.1a9528850930d18926c08b9b01811d54.jpg

بعد از نصب مقدار ۲۰ درصد ضد یخ رو با آب دوبار تقطیر مخلوط کردم و درون مخزن ریختم.پمپ رو توسط یک پاور ساپلای جداگانه روشن کردم و به تدریج مایع کولانت و اضافه کردم تا زمانی که مخزن کاملا پر شد و مدار خنک کننده رو حدود ۲ ساعت به حال خود رها کردم تا از وجود هرگونه نشتی مطمعن بشم.بع از حصول اطمینان از همه چیز هدر پمپ رو به یک مدار رگولاتور dc to dc متصل کردم و ورودی اون رو به هدر پمپ مادر برد متصل کردم:

photo_2017-09-28_22-51-25.thumb.jpg.6f0c8ec87bda9cb77e19100fbd56b308.jpg

امروز یک هفته هست که این خنک کننده در کیس من قرار داره و به لطف این سیستم cpu رو تا ۴۷۴۷ مگاهرتز بدون هیچ مشکلی با دمای کاملا قبل قبول اورکلاک کردم.البته تا فرکانس بالاتر(۴.۸گیگاهرتز ) هم به راحتی انجام شد اما دما تا ۹۵ درجه بالا میومد ولی مشکلی در استرس تست نبود .

تمامی این مراحل توسط شخص خودم انجام شد.درضورتی که دوستان سوالی داشتند تا حد امکان کمک خواهم کرد.

ویرایش شده توسط masoud.ghr
لینک به دیدگاه
Share on other sites

احسنت به شما. خلاقیت زیبا از فنی که بلدین بسیار عالیه

Sent from my Redmi Note 3 using Tapatalk

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در در 1396/07/06, 23:59:52، masoud.ghr گفته است :

درود بر همه دوستان.این اولین پست من در این انجمن هست و قصد دارم در خصوص واترکولینگ دست ساز خودم از ابتدا تا نتیجه براتون بنویسم.

داستان از اونجا شروع شد که قصد داشتم تا cpu I7 5820k خودم رو که تا ۴.۵ گیگاهرتز اورکلاک شده بود تا فرکانس بالاتری اورکلاک کنم البته نه از سر نیاز بلکه کنجکاوی از اینرو دست بکار شدم و بعد از کلی تحقیق به این نتیجه رسیدم که برای بالاتر بردن فرکانس نیاز به خنک کننده opne loop هست.از انجا که خنک کننده من کولر مستر 120xl هست نتونسم به فرکانس بالاتر از ۴.۵ با درجه حرارت مناسب دست پیدا کنم.خنک کننده های اپن لوپ هم خیلی گرون هستند و در نتیجه ترجیح دادم خودم شروع بکار کنم.

خب قبلش اینم توضیح بدم که من سالها کارهای صنعنی و فنی انجام دادم و کمابیش با این موضوع آشنا هستم و از اینرو مشکلی برای انجام مراحل کار نداشتم.

پیش از هر چیزنیاز به یک واتر پمپ با اندازه ُ دبی و البته قیمت مناسب داشتم.برای همین کل بازار و اینترنت و ....زیر و رو کردم و چند مدلی خریدم و نتیجه رو با هر یک آزمایش کردم و در نهایت این مدل رو برای کارم انتخاب کردم :

photo_2017-09-28_22-49-46.thumb.jpg.15769559c82f403fad8f77def77f04c9.jpg

بعد از انتخاب پمپ و آزمایشهای متعدد باید مخزن رو آماده میکردم .برای همین به پامنار رفتم تا ببینم لوله های پلکسی از چه قطر-قیمت و ...موجودند و در نهایت لوله ۵۰ میلیمتری پلکسی گلاس رو انتخاب کردم که قیمت هز ۲ متر اون ۱۲۰ هزار تومن بود و من خیلی شانسی یک تیکه ۲۷ سانتی پیدا کردم.

بعد از برش لوله دو سر اون رو دنده کردم.البته ایجاد رزوه روی اون خیلی مشکل بود چون با کمی فشار ابزار روی کار دنده ها لب پر میشدند و از طرفی بستن لوله در بین ۴ نظام دستگاه تراش هم مشکل بود چون هم باید اینقدر سفت بسته میشد که شل نشه و هم اینقدر شل بسته میشد که نشکنه و من هم فقط همین لوله رو داشتم.برای همین کار مشکل تر هم شد

photo_2017-09-28_22-50-48.thumb.jpg.8f9941bf1e796f91a9d56c30e042aa2b.jpg

بعد از ایجاد دنده یک سوراخ دیگه جهت درین و تخیله مخزن با مته ۸.۸ ایجاد کردم و با قلاویز یک هشتم دنده کردم.همچنین یک شیر با دنده یک هشتم  که برند خوبی ایتالیای هم هست به قیمت ۱۵ هزار تومان خریدم و یک پیچ بلاکر اورینگ دار هم در قسمت خروجی شیر بستم تا اگه شیر ناگهانی هم باز شد مشکلی ایجاد نشه.اما این شیر یک مشکلی داره اون هم شکل دنده اون هست که npt هست که برای بستنش باید خیلی دقت کنید تا پلکسی نشکنه.

بعد از بستن شیر نوبت ثابت کردن فیتینگ یک هشتم بر روی پورت خروجی پمپ  بود.همچنین پورت ورودی رو باید روی درپوش تهتانی مخزن ثابت میکردم که خب همه اینها رو با دقت لازم انجام دادم.برای اینکار از چسب  مکس ریپیر اوهو استفاده کردم که کیفیت فوق العاده بالایی داره و تضمین دوام کار خواهد بود.همچنین برای بستن فیتینگها از لاک تایت ۵۷۷ استفاده کردم که عملا یک نوع تفلن مایع هست.photo_2017-09-28_22-50-56.thumb.jpg.adee908b5e462e9321df104e47c6bd74.jpgphoto_2017-09-28_22-50-45.thumb.jpg.f6accc210ce22adba9f4aa2e68c1ad35.jpg:

دو سر در پوشهای آلومینیومی رو هم با اورینگ جهت ممانعت از خروج آب مهار کرم.

همین مراحل رو برای بستن فیتینگ لوله برگشت آب روی در پوش فوقانی انجام دادم....

همچنین یک سوراخ با دنده یک هشتم هم روی درپوش بالایی ایجاد کردم تا از طریق اون آب رو وارد مخزن کنم.

photo_2017-09-28_22-51-00.thumb.jpg.21365db9a9d7739947066ab229a370ea.jpg

خب حالا بایید بلاک مسی رو میساختم که فکر کنم سخت ترین و زمانبرترین قسمت کار بود.اول یه تسمه مسی به ابعاد ۷۰ در ۷۰ و ضخامت ۲۰ میلیمتر خریدم.پیش از هر کاری باید تسمه رو بلوک گونیا میکردم و اندازه اون رو به ۶۰ در ۶۰ در ۱۵ تغییر میدادم.کار رو با فرز سه محور و ابزار ۱۰ میلیمتر ۴ فاز شروع کردم:

photo_2017-09-28_22-50-05.thumb.jpg.72a2aa8ca8b6cfe0a2ab7619070c2dbd.jpgphoto_2017-09-28_22-50-01.thumb.jpg.a089453458b46dae8fc537f09bbe778b.jpg

بعد از بلوک کردن باید کار رو برای برداشتن قسمتهای اضافه و ایجاد شیارهای عبور آب آماده میکردم که تقریبا سخت ترین قسمت کار بود.برای انجام اینکار با توجه به اینکه بعد از برداشتن قسمتهای اضافه فقط ۳ میلیمتر از ضخامت مس باقی میموند باید فکر برای حل مشکل خم شدن و دفرمگی بلوک مسی میکردم.در نتیجه یک بلوک آلومینیومی آماده کردم و بلوک مسری رو با چسب آهن درون اون محکم کردم.

photo_2017-09-28_22-50-10.thumb.jpg.4f60a06c21731b5ae426267d50328074.jpg

بعد از این مراحل بولک آماده فرز کاری شد:

photo_2017-09-28_22-50-15.thumb.jpg.3010185c65d5ab9b41331bf89981d6b0.jpg

خب حالا نوبت به ایجاد شیارها بود که با خرید یک فرز ۴۰ در ۰.۸ اینکار و انجام دادم:

photo_2017-09-28_22-49-56.thumb.jpg.6c7112b14e4db82a61db81187fd27523.jpg

photo_2017-09-28_22-50-18.thumb.jpg.e9ddb4f36a8a6879805877e6793f8148.jpg

photo_2017-09-28_22-50-26.thumb.jpg.d7f7bb31d6388eff7915c89650746aea.jpg

photo_2017-09-28_22-50-29.thumb.jpg.d374df25433785d5be1c492543726623.jpg

خب تا اینجا که همه چیز به خوبی انجام شد.تصمیم داشتم بقیه قسمتها بلاک مسی  رو با پلکسی بسازم و البته اینکار و کردم اما در نهایت با تجربه ای که در خصوص پلکسی و خمش آن در اثر حرارت داشتم نتونستم بهش اعتماد کنم.در نتیجه کار رو با آلومینیوم و ورق فولادی و استفاده از واتر جت انجام دادم>بعد از نقشه کردن کار مراحل رو به دقت اجرا کردم:

 

photo_2017-09-28_22-50-36.thumb.jpg.c7756191aa591f7e0c2ff7b84138eec8.jpg

با استفاده از فرز ۲.۵ میلیمتر شیار آب بندی را برای نصب اورینگ آماده کردم که انجام اینکار با توجه به ظرافت فرز کار مشکل و وقتگیری بود.

photo_2017-09-28_22-50-33.thumb.jpg.ef4c0a553645bfc205e3aac09fea0cff.jpg

سوراخکاری ها توسط مته انجام شد چون واتر جت برای ایجاد این سوراخها دقت لازم رو نداره.

photo_2017-09-28_22-50-41.thumb.jpg.73f92a7960c9bbf97595a016f4118719.jpg

حالا نوبت قرار دادن پوشش پلکسی بر روی قسمتهای فلزی بلاک بودبخشی از پوشش کاغذی پلکسی هم  تا پیش از رنگ کاری جدا نشد .

photo_2017-09-28_22-51-05.thumb.jpg.ffaab6a0c4e98385657b7dfd6ea60fe5.jpg

خب حالا همه چیز تمومه و مدار خنک کننده برای انجام تست توسط لوله بهم متصل شد و توسط آب مقطر به مدت چند ساعت تست شد.

ناگفته نمونه که رادیاتور آلومینیومی هم  سفارشی توسط یکی از دوستانم  به قیمت ۲۰۰ هزار تومن تهیه شد.

بعد از تست حالا نوبت به اسمبل در کیس بود که با کلی وسواس و دقت این کار و انجام دادم:

photo_2017-09-28_22-51-09.thumb.jpg.79657741dd53e13338f8c98306858992.jpg

فیتینگهای بلاک رو با لاک تایت ۵۷۷ محکم کردم و توسط پیچ و ۴ فنر روی سوکت ثابت کردم.

سپس تیوب و پمپ رو توسط بست پلاستیکی بسیار با کیفیتی به انتهای کیس بستم و بین بست و کیس یک واشر نرم لاستیکی جهت جلوگیری از اانتقال لرزش های احتمالی قرار دادم.

photo_2017-09-28_22-51-14.thumb.jpg.e927ffb757a4bf27bc5d1ede38f3351d.jpg

همچنین رادیاتور آلومینیومی و دو فن آن را در قسمت بالایی کیس بستم:

photo_2017-09-28_22-51-18.thumb.jpg.c2ffd7675eff266f691746128184ada9.jpg

حالا نوبت به نصب لوله ها و رابطها بود.تصمیم داشتم از لوله های پلکسی استفاده کنم و البته لوله ها را هم خریدم و تمام خم ها رو به دقت انجام دادم اما زمانی که سر لوله ها رو پولیش میکردم متوجه ترکهای خیلی ریز در سر لوله ها شدم.البته مشکلی در آب بندی نداشتند اما نتونستم به اونها اعتماد کنم که مبادا در دراز مدت مشکل ساز شوند .در نتیجه از لوله های مخصوص فیتینگ که انعطاف پذیر هم هستند استفاده کردم.

photo_2017-09-28_22-51-22.thumb.jpg.1a9528850930d18926c08b9b01811d54.jpg

بعد از نصب مقدار ۲۰ درصد ضد یخ رو با آب دوبار تقطیر مخلوط کردم و درون مخزن ریختم.پمپ رو توسط یک پاور ساپلای جداگانه روشن کردم و به تدریج مایع کولانت و اضافه کردم تا زمانی که مخزن کاملا پر شد و مدار خنک کننده رو حدود ۲ ساعت به حال خود رها کردم تا از وجود هرگونه نشتی مطمعن بشم.بع از حصول اطمینان از همه چیز هدر پمپ رو به یک مدار رگولاتور dc to dc متصل کردم و ورودی اون رو به هدر پمپ مادر برد متصل کردم:

photo_2017-09-28_22-51-25.thumb.jpg.6f0c8ec87bda9cb77e19100fbd56b308.jpg

امروز یک هفته هست که این خنک کننده در کیس من قرار داره و به لطف این سیستم cpu رو تا ۴۷۴۷ مگاهرتز بدون هیچ مشکلی با دمای کاملا قبل قبول اورکلاک کردم.البته تا فرکانس بالاتر(۴.۸گیگاهرتز ) هم به راحتی انجام شد اما دما تا ۹۵ درجه بالا میومد ولی مشکلی در استرس تست نبود .

تمامی این مراحل توسط شخص خودم انجام شد.درضورتی که دوستان سوالی داشتند تا حد امکان کمک خواهم کرد.

آفرین هموطن عزیز و هنرمند  بسیار خوب و عالی فقط کاش  همین  بستهای پنوماتیکی که خریدی  رو با همون شلنگ های خودش با سشوار خم میدادی  شکل حرفه ای میگرفت .در کل زحمت کشیدی خسته نباشی.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بسیار عالی ،لذت بردیم

مخصوصا اون قسمت بلاک سی پی یو که خیلی تمییز در اومده

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سپاس از محبت دوستان.به هر حال اینم یه تجربه بود که خواستم با علاقمندان به اشتراک بذارم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...