رفتن به مطلب

دلایل گرانی اینترنت در ایران


morteza.p
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

n00018875-b.jpg

محمود خسروی درباره نرخ پهنای باند اینترنت و دلایل عدم توانایی مالی خانوار ایرانی در استفاده از اینترنت در شرایط موجود اظهار داشت: زمانی پهنای باند اینترنت ارزان خواهد شد که تمامی میزبانی‌ها و محتواهای این شبکه را در داخل کشور تولید کنیم و در داخل کشور هم این اطلاعات رد و بدل شود.

وی با تاکید بر اینکه اغلب کشورها ۹۰ درصد اطلاعاتشان را در داخل کشورشان تولید و رد و بدل می‌کنند ادامه داد: اکثر کشورها تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از محتوای شبکه اینترنت خارجی استفاده می‌کنند و به همین دلیل نرخ استفاده از پهنای باند در این کشورها پایین‌تر از ایران است.

خسروی با بیان اینکه ما اینترانت را به یک دهم قیمت اینترنت ارائه می‌دهیم گفت: اما روی اینترانت هیچ محتوایی وجود ندارد و به همین دلیل کاربران مجبور به استفاده از اینترنت برای دریافت خدمات هستند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: باید روی اینترانت کشور محتوا و اطلاعات قرار گیرد و یا شبکه اینترنت کشور محتوای داخلی داشته باشد و میزبانی‌ها در داخل انجام شود تا کاربران مجبور نباشند برای تبادل اطلاعات از یک سازمان به سازمان دیگر هزینه خروج اطلاعات از کشور و ورود دوباره آن را پرداخت کنند.

خسروی با تاکید بر اینکه ایجاد محتوا روی شبکه اینترانت هزینه های دسترسی کاربران را به شدت کاهش می‌دهد ، تصریح کرد: تنها راهکاری که می‌توان از طریق آن اینترنت را در سبد خانوار جای داد همین مسئله است.

وی با اشاره به ارائه تخفیف ۲۰ درصدی به شرکت‌های اینترنتی برای دریافت پهنای باند و کاهش ۶ درصدی قیمت اینترنت برای کاربران اضافه کرد: حتی اگر پهنای باند رایگان نیز به شرکت‌های اینترنتی توزیع شود تنها حدود ۳۰ درصد در قیمت ارائه اینترنت به کاربر نهایی تأثیرگذار خواهد بود به همین دلیل مشکل نرخ اینترنت تنها با ارائه محتوا در داخل کشور مرتفع می‌شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت انحصار توزیع و تأمین پهنای باند توسط این شرکت را دلیلی بر گرانی نرخ فعلی پهنای باند ندانست و گفت: این تبلیغی است که برخی شرکت‌ها علیه شرکت ارتباطات زیرساخت دارند و به هیچ وجه منطقی نیست.

منبع : ایتنا

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
Oh%20Go%20On.gif این هم از مشکل اینترنت که با پاک کردن صورت مساله حل شد @};-
لینک به دیدگاه
Share on other sites

Oh%20Go%20On.gif این هم از مشکل اینترنت که با پاک کردن صورت مساله حل شد @};-

گل گفتی @};-

این یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین شیوه های حل مسائل و مشکلات تو کشوره ماست @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اینترنت را شما در ایران به یک سد تشبیه کنید. آب پشت سد همون دنیای اینترنت زندگی بخش هستش ( عجب رمانتیک شد) . خروجی سد یا همون دریچه که کل پهنای باند داخلی هست. شیر این دریچه که دیگه توضیحات لازم نداره دست کی هست و چقدر باز شده. در ضمن در نظر بگیرید که این شیر زنگ هم زده و به دلیل لایروبی نشدن توش پر از گل ولای هست. آب خروجی هم از طریق رود خانه به دست شما میرسه که کلیش تبخیر میشه. نهایتا یک آب باریکه دست من و شما میرسه که حالا ان را هم با هم تقسیم میکنیم. Oh%20Go%20On.gif

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اینترنت را شما در ایران به یک سد تشبیه کنید. آب پشت سد همون دنیای اینترنت زندگی بخش هستش ( عجب رمانتیک شد) . خروجی سد یا همون دریچه که کل پهنای باند داخلی هست. شیر این دریچه که دیگه توضیحات لازم نداره دست کی هست و چقدر باز شده. در ضمن در نظر بگیرید که این شیر زنگ هم زده و به دلیل لایروبی نشدن توش پر از گل ولای هست. آب خروجی هم از طریق رود خانه به دست شما میرسه که کلیش تبخیر میشه. نهایتا یک آب باریکه دست من و شما میرسه که حالا ان را هم با هم تقسیم میکنیم. Oh%20Go%20On.gif

درود

توضیحاتتون عالی بود

فقط یه توضیح بدید که آیا میشه بجای این همه دنگ و فنگ، هر شخصی تو خونه ش مثل قدیما یه چاه بزنه و بصورت مستقل از آبش، اِ ببخشید از اینترنتش استفاده کنه @};-

ولی گذشته از شوخی مشکلات توی کشور خیلی اساسی تر از این حرفهاست که بشه با اشاره به یک یا چند مورد تمام مشکلات رو توضح داد و ریشه یابی کرد. @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

معضلات جدی اینترنت ایران

هزینه اینترنت دریافتی از کاربران در کشور ما به گفته مدیر یک شرکت اینترنتی هم‌زمان با افزایش هزینه‌های تمام شده افزایش پیدا نکرده است، بنابراین طبیعی است که برخی شرکت‌ها با توجه به تورم هر ساله، حداقل برای این‌که درآمدزایی چند سال قبل خود را داشته باشند، مجبورند خطوط اینترنت را بین تعداد بیش‌تری از کاربران به اشتراک بگذارند که این موضوع سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد.

به نقل از ایسنا، محمد ایزددوست - مدیر یک شرکت اینترنتی - اظهار کرد: بالا بودن هزینهٔ انتقال اینترنت که توسط مخابرات دریافت می‌شود، معضلی است که حل نشده و هم‌چنان شرکت‌ها با آن دست به گریبان‌اند و درواقع هزینهٔ انتقال اینترنت در داخل شهر از یک مرکز به مرکز دیگر، حدود ۲۴۰ هزار تومان است که این میزان به غیر از مالیات است و خارج شهری نیز حدود ۳۵۰ هزار تومان می‌شود.

وی مدعی شد: با هدفمند شدن یارانه‌ها نیز هیچ تمهیداتی برای ما در نظر گرفته نشده، یعنی مخابرات هزینه‌ها را افزایش داده ولی به شرکت‌ها کمکی در این زمینه صورت نگرفته است.

این مدیر شرکت اینترنتی اضافه کرد: ما سرویس‌دهنده هستیم و قسمت عمده هزینه‌های ما پهنای باند است و تا زمانی که نتوانیم پهنای باند ارزانی دریافت کنیم، نمی‌توانیم آن را به‌صورت ارزان در اختیار کاربر قرار دهیم.

او خاطر نشان کرد: تا زمانی که مخابرات نخواهد از سیاست‌های خود در زمینهٔ فروش اینترنت کوتاه بیاید و درواقع به فکر درآمدزایی از طریق اینترنت و فروش خطوط نباشد، ما هم‌چنان با این چالش مواجه خواهیم بود.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در کشورهای دیگر اینترنت خودش به عنوان منبع کسب درامد به حساب نمیاد بلکه زیر ساخت به وجود امده از طریق اینترنت سبب به وجود امدن درامد و بازاراهای بالقوه و در نهایت درامدزایی کلان هست. اون زیر ساخت و بستر ایجاد شده از طریق گسترش اینترنت بسیار وسیع هست و فعالیتهای ممکن بر روی این بستر تقریبا بی نهایت هست. ولی در ایران خود فروش اینترنت به عنوان منبع کسب درامد روش حساب میشه و زیر ساخت چیزی حدود 10 برابر اینترنت رو گرونتر میفروشه و به فروش پهنای باند به عنوان منبع درامد نگاه میکنه که تا زمانیکه این دیدگاه هست همین اینترنت هیچ فرقی که نمیکنه هیچ گرونتر هم میشه. متاسفانه در ایران هیچ نگاهی به اینده نیست و فقط سود اولیه مهمه وبس .

ابته مسائل دیگری هم دخیله که اینجا جاش نیست که در موردش صحبت کنیم ^^

ویرایش شده توسط سالار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 هفته بعد...
  • کاربر ویژه

پايين بودن سرعت اينترنت در ايران به دليل ضوابط و مقررات كشور است....

n00018976-b.jpg

مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت در مورد پايين بودن سرعت اينترنت در ايران گفت: پايين بودن سرعت اينترنت به ضوابط و مقررات كشور مربوط مي‌شود و بر اساس قوانين مصوب، سرعت اينترنت كاربران خانگي نبايد از ۱۲۸ كيلوبيت بالاتر باشد.

محمود خسروي در يك نشست خبري كه در محل اين شركت برگزار شد، افزود: اتحاديه جهاني مخابرات( ITU) كمتر از ۵۰۰ كيلوبيت را پرسرعت نمي‌داند و استاندارد داخلي برخي كشورها بالاي يك مگ و دو مگ است و كمتر از يك مگ به عنوان پر سرعت محسوب نمي‌شود.

وي افزود: بر همين اساس در جريان تصويب برنامه پنجم توسعه پيشنهاد ۵۰۰ كيلوبيت براي كاربران خانگي مطرح شد كه به تصويب نرسيد.

قطعي اينترنت به شركت زيرساخت مربوط نمي‌شود

مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت در مورد قطعي‌هاي مكرر شبكه اينترنت طي دو هفته اخير گفت: وضعيت پهناي باند مطلوب است و در شبكه زيرساخت قطعي نداريم.

خسروي افزود: البته قطعي‌هاي لحظه‌اي در شبكه اينترنت قابل بررسي است و اندازه‌گيري قطعي‌ها جزو برنامه كاري شركت زيرساخت است كه دنبال مي‌شود اما در شبكه زير‌ساخت قطعي نداريم.

وي با تاكيد بر اينكه مشكل حادي در شبكه اينترنت مشاهده نمي‌شود افزود: براي بالا بردن قابليت اطمينان شبكه ايتنرنت، باند پهن مورد نياز شبكه اينترنت از چندين نقطه تامين مي‌شود.

وي افزود: شبكه از مولفه‌ها و اپراتورهاي مختلف تشكيل شده، قطعي‌هايي كه پيش مي‌آيد به شركت زيرساخت مربوط نمي‌شود.

در مقابله با تحريم‌ها تلاش‌هاي بسياري شده است

مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت در مورد تاثير تحريم‌هاي ضدايراني بر فعاليت‌هاي اين شركت گفت: نمي‌توان گفت تحريم‌ها تاثير ندارد اما با همين وضعيت نيز تلاش‌هاي زيادي در كشور صورت گرفته است.

خسروي گفت: تا يكسال قبل تامين ارتباط بين‌الملل كشور از يك نقطه صورت مي‌گرفت و هم اكنون به هشت نقطه افزايش پيدا كرده است.

وي افزود: در شرايط تحريم در كنسرسيومي عضو شديم كه هدف آن ترانزيت ارتباطات از داخل كشور است و شركاي ايران در اين كنسرسيوم «عمان تل»، «روس تلكوم» و يك شركت انگليسي است كه با آنها يك توافقنامه امضا شده است.

وي در عين حال گفت: در خصوص وصول مطالبات از كشورهايي كه با آنها ارتباط مخابراتي داريم مشكلاتي وجود دارد.

هزينه مصرف برق ايستگاه‌هاي زيرساخت بيش از ۱۰ برابر شده است

مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت در مورد تاثير هدفمندي يارانه‌ها بر هزينه‌هاي اين شركت گفت: ايستگاه‌هاي شركت ارتباطات زيرساخت از نظر مصرف برق بسيار پرمصرف هستند و در زمان حاضر نزديك به ۱۰ برابر افزايش پيدا كرده، نگران قبض‌هاي برق هستيم اگر قبلا چهار ميليارد تومان پول برق مي‌داديم امسال بايد ۵۰ ميليارد تومان پرداخت كنيم.

وي در مورد قيمت تمام شده اينترنت، گفت: تمام مولفه‌هاي داخلي در مينه قيمت تمام شده اينترنت در كشور افزايش پيدا كرده مانند هزينه برق، تنها چيزي كه كاهش پيدا مي‌كند پهناي باندي است كه در مرز خريداري مي‌كنيم.

رسيدن به اهداف برنامه پنجم توسعه

مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت مهم‌ترين برنامه اين شركت را رسيدن به اهداف برنامه پنجم توسعه كشور در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات عنوان كرد و گفت: بر اساس ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مكلف است تا پايان اين برنامه( سال ۱۳۹۴) امكان دسترسي به اينترنت پرسرعت را براي ۶۰ درصد خانوارها و تمام كسب و كارها فراهم كند.

وي افزود: شركت زيرساخت با توجه به اين اهداف، تعداد خانوارها و تعداد مشاغل و پهناي باند مورد نياز را محاسبه و برنامه‌ريزي براي ارائه خدمات تكليف شده را انجام داده است.

خسروي گفت: تعداد خطوط E۱ در ابتداي سال جاري ۳۰۰ هزار خط بود كه تا پايان برنامه پنجم اين ظرفيت بايد ۱۰ برابر شود.

وي افزود: حجم برنامه‌ها بسيار سنگين است اما برنامه‌ها شروع شده و قراردادهاي آن در حال نهايي شدن است.

خسروي گفت: با توجه به اينكه اهداف بلندي براي برنامه پنجم توسعه پيش‌بيني شده، ممكن است در تامين اعتبارات مشكلاتي داشته باشيم. بزرگ‌ترين دغدغه ما اين است كه اگر بخواهيم وضعيت زيرساخت‌هاي ارتباطي كشور را ۱۰ برابر كنيم، چگونه مي‌توانيم اين اعتبارات را تامين كنيم.

توسعه ترانزيت بين‌الملل

مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت اظهار داشت: موضوع ديگري كه در زيرساخت پيگيري مي‌شود، توسعه ترانزيت بين‌الملل است، تاكنون روند به سمت ترانزيت بين‌الملل نبوده، كار بزرگي در يك سال اخير انجام داديم و درگاه‌هاي ارتباطات بين‌الملل را افزايش داديم.

خسروي گفت: ترانزيت بين‌الملل مي‌تواند منابع درآمدي ارزي براي كشور باشد، شايد سال‌ها قبل بايد به سمت ترانزيت بين‌الملل مي‌رفتيم، زماني كه كابل‌ها در منطقه شكل مي‌گرفت.

وي افزود: تا چندي پيش ما ۳۰ خط STM۱ داشتيم كه در پايان برنامه پنجم بايد ۴۰ هزار خط STM۱ از كشور عبور كند كه يك حجم عظيمي در ترانزيت بين‌الملل است.

وي افزود: تاكنون درآمد قابل توجهي از ترانزيت بين‌الملل نداشتيم اما با افزايش خطوط اميد مي‌رود در آينده از اين محل درآمد داشته باشيم.

مشاركت ۲۰ درصدي زيرساخت در اپراتور چهارم

خسروي در مورد مشاركت شركت ارتباطات زيرساخت در پروژه اپراتور چهارم گفت: اپراتور چهارم در دولت تصويب شد و قرار است ۲۰ درصد سهم دولت در اين پروژه توسط شركت زيرساخت سرمايه‌گذاري شود.

وي افزود: هنوز ساير شركاي پروژه اپراتور چهارم نهايي نشده‌اند اما در زيرساخت يك مجري تعيين شده كه كارهاي مطالعاتي پروژه را دنبال مي‌كند، چارچوب پروانه اين اپراتور نيز در سازمان تنظيم مقررات نهايي شده و منتظر مصوبات بعدي دولت است.

مخابرات ميزان زيادي از مطالبات شركت زيرساخت را پرداخت

خسروي در مورد بدهي شركت مخابرات به شركت زيرساخت گفت: ميزان زيادي از طلب زيرساخت وصول شده و مشكل حاص و عمده‌اي با مخابرات نداريم. بدهي معوقه مخابرات در حال رفع و رجوع است.

راه‌اندازي خطوط جديد در شهريور ماه

خسروي از راه‌اندازي دو خط STM۶۴ خبر داد و گفت: هفته گذشته پاكات مناقصه اين دو خط باز شد و دو شركت خارجي برنده اين مناقصه شدند. تا شهريور ماه اين خطوط راه‌اندازي مي‌شود.

ارتباط از طريق شبكه فيبر نوري با پاكستان

مدير عامل شركت ارتباطات زير ساخت در مورد برقراري ارتباط با كشور پاكستان گفت: تنها كشوري كه دنبال برقراري ارتباط بوديم، پاكستان بود، با همه كشورهاي همسايه ارتباط داشتيم به غير از پاكستان كه ماه قبل با ۲ شركت براي ۲ نقطه تفاهمنامه امضا كرديم و تا سه ماه ديگر ارتباط ما از طريق خطوط فيبر نوري با پاكستان برقرار مي‌شود.

خسروي گفت: هم اكنون ۴۶ هزار و ۸۰۰ كيلومتر خط فيبر نوري در كشور وجود دارد كه تا پايان برنامه پنجم توسعه ۲۰ هزار كيلومتر به اين شبكه اضافه خواهد شد.

انعقاد قرارداد مستقيم با شركت‌هاي مخابراتي استاني

مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت در بخش ديگري از سخنانش گفت: از ابتداي امسال هدف اين بود كه مخابرات استان‌ها براي دريافت خدمات با زيرساخت قرار داد مستقيم امضا كند كه تاكنون به غير دو تا سه استان با بقيه استان‌ها قرار داد خدمات مبادله شده است.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

تو مملکتی که به بقالی میگن سوپرمارکت....به دایال آپ هم میگن پر سرعت!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

" وی با تاکید بر اینکه اغلب کشورها ۹۰ درصد اطلاعاتشان را در داخل کشورشان تولید و رد و بدل می‌کنند ادامه داد: اکثر کشورها تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از محتوای شبکه اینترنت خارجی استفاده می‌کنند و به همین دلیل نرخ استفاده از پهنای باند در این کشورها پایین‌تر از ایران است. "

این قسمتش خیلی جالب بود . آخه یکی نیست به این بنده خدا بگه مردم رو هم مثل خودت .... فرض کردی ؟!!!!!! ( بلا نسبت همه ی مردم دوست داشتنی ایرانی )

این دیگه کاملا واضح و روشن هست که بیش از 50% سرورهای دنیا توی امریکا و کانادا هست ، بعد تو میای میگی اکثر کشورها ؟

نکنه منظورت از " اکثر کشورها " همون امریکا و کانادا هست ؟

همین شرکت ترکیه ای که خود مخابرات ما ازش سرویس میگیره ، به کاربران کشورش بصورت خرده فروشی داره اینترنت با پهنای باند حداقل 4Mbit/s رو البته با قیمت گران نسبت به سایر کشورهای اروپایی با قیمتی حدود 40 دلار امریکا ماهیانه ارائه میکنه .

در ضمن کشورهای آسیای شرقی و کشورهای اروپایی که اکثر دیتابیس و سروهاشون توی امریکا و کانادا قرار داره ، دارن از اینترانت استفاده میکنن ؟!!!!!!!

این حرفا مال کشورهایی مثل چینه که دقیقا داره تو ایران هم اجرا میشه . من فکر کنم با این رویه ایران هم بشه مثل کره شمالی ...

البته خیلی جالبه این صحبت ها از یه نفر . هر دفعه یه چیزی گفته ، یه جورایی جواب خودش رو داده :

وی با تاکید بر اینکه اغلب کشورها ۹۰ درصد اطلاعاتشان را در داخل کشورشان تولید و رد و بدل می‌کنند ادامه داد: اکثر کشورها تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از محتوای شبکه اینترنت خارجی استفاده می‌کنند و به همین دلیل نرخ استفاده از پهنای باند در این کشورها پایین‌تر از ایران است.

پايين بودن سرعت اينترنت به ضوابط و مقررات كشور مربوط مي‌شود و بر اساس قوانين مصوب، سرعت اينترنت كاربران خانگي نبايد از ۱۲۸ كيلوبيت بالاتر باشد.

والبته تلویحا به این قضیه اشاره کرده که همینم زیادتونه ، ما که داریم پول اینترنتو ازتون میگیریم ، حالا چه 128 چه 2 مگ . دیگه اونش به ماربطی نداره ما داریم پول اینترنت پرسرعت رو ازتون میگیرم بابت kilo bits per second 128

( فکر کنم اینا فرق کیلو با مگا رو نمیدون ، به همین خاطر میگن 128 که بیشتر از 2 یا 4 هست )

-------------------------------------------

البته جالبه یه دفعه یکی از وزرا بود تو تلویزیون میگفت ( فکر کنم همین وزیر ارتباطات بود ) : " ما رفته بودیم انگلیس ، تو یکی از هتل هاش بودیم ، برای یک شب استفاده از اینترنت از ما حدود 15 پوند گرفتن . حال مردم فکر نکنن که اینترنت فقط تو ایران گرونه !!!!!!!"

آخه یکی نیست بگه ، اون هتلی که شما رفتی با اون همه ستاره ، اونم بصورت مهمان ، اولا از وزیر مملکت که پول نمیگیرن ، تازه پول هم بگیرن ، اون هتل با اون همه ستاره با اون پولی که میگیره ، خب اینترنت وایرلس بصورت رایگان ارائه میده . خب یکی از شرط های دادن اون همه ستاره به اون هتلی که شما رفتین ، ارائه اینترنت رایگان به میهمانانش هست .

حالا این بمونه ، دو تا دوستم داشت تو live ، آنلاین فیفا میزدیم ، تو انگلیس بودن ، جالب بود ازشون پرسیدم وضع اینترنت اونجا چه طوریه ، یکیشون گفت 20 پوند در ماه ، یکیشون گفت 28 پوند در ماه . درباره ی سرعت و ترافیک حجمی پرسیدم ، کلا ترافیک حجمی براشون هیچ معنایی نداشت ، تازه یکیشون هم میگفت نمیدونم سرعتم چنده ، 5 گیگ رو تقریبا توی نیم ساعت دانلود میکنم ، فکر کنم حدود 20Mb/s [-O<

اینم از انگلیسی که میگن با بقیه کشورهای اروپایی فرق داره و کشور گرانی هست .

بازم : آخه یکی نیست بگه این حرفا مال 10 سال پیش بود که مردم کم سواد بودن و با کشورهای خارج ارتباط نداشتن ، الان که عصر تکنولوژی و ارتباطات هست و شکر خدا همه باسواد هستن ، آخه چرا ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ویرایش شده توسط Reza-sony
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...