رفتن به مطلب

توسعه یک دیسک هولوگرافیک با ظرفیت 500 گیگابایت


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

توسعه یک دیسک هولوگرافیک با ظرفیت 500 گیگابایت

تیمی از محققان آمریکایی با استفاده از ماده جدیدی موفق شدند یک دییسک 500 گیگابایتی هولوگرافیک را در ابعاد یک "دی. وی. دی" استاندارد توسعه دهند.

محققان مرکز تحقیقاتی شرکت جنرال الکتریک اعلام کردند که گام جدیدی در توسعه نسل جدید فناوری ذخیره سازی نوری بردارند.

این تیم نوعی ماده میکرو هولوگرافیک را ایجاد کردند که می تواند 500 گیگابایت اطلاعات را در فضایی به وسعت یک "دی. وی. دی" و با سرعت دیسکهای "بلو- ری" (پرتو آبی) استاندارد ذخیره کند.

به خاطر استفاده از این ماده هولوگرافیک، این دیسک می تواند اطلاعات را در حجمی معادل 20 دیسک بلو- ری، 100 "دی. وی. دی" و یا یک دیسک سخت رایانه های قابل حمل آرشیو کند.

سالها است که درباره ذخیره سازی هولوگرافیک صحبت می شود اما تاکنون توسعه این فناوری با موانع بسیاری از جمله توسعه ماده شیمیایی لازم برای تولید حمایتهای این دیسک، مهندسی سخت افزارهای نوری و الکترونیکی سیستم نوشتن و خواندن این دیسکها، سرعت دسترسی و انتقال اطلاعات مواجه بود.

اکنون دانشمندان جنرال الکتریک توانسته اند سرعت نوشتن اطلاعات را بر روی این دیسک 100 برابر نسبت به نمونه های آزمایشی قبلی بهبود ببخشند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "دسترسی تجاری به یک ماده هولوگرافیک به دو پارامتر اولیه یعنی بازتاب پذیری هولوگرام و حساسیت ماده بستگی دارد. بازتاب پذیری نشان می دهد که چه حجم اطلاعات می توانند ثبت شوند درحالی که حساسیت بدان معنی است که اطلاعات با چه سرعتی قادرند بر روی ماده ذخیره شوند. بنابراین هرچه حساسیت بالاتر باشد سرعت ثبت بیشتر است."

ذخیره سازی هولوگرافیک با فرمتهای فعلی ذخیره نوری از جمله "دی. وی. دی" و "بلو- ری" متفاوت است.درحقیقت، دیسکهای "دی. وی. دی" و "بلو- ری" اطلاعات را تنها بر روی سطح دیسک ذخیره می کنند. درحالیکه این دیسک جدید ساخته شده از ماده میکرو هولوگرافیک قادر است اطلاعات را در سراسر قطر خود و به صورت سه بعدی ذخیره کند و تنها به سطوح دوبعدی محدود نشود.

این ویژگی اجازه می دهد که ظرفیت حافظه نسبت به فناوریهای فعلی ذخیره سازی اطلاعات افزایش یابد. جنرال الکتریک به مدت 8 سال است که بر روی دیسکهای هولوگرافیک تحقیق می کند.

منبع:خبرگزاری مهر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

عجب.خیلی جالبه فکر کن یه هولگرام به کوچکی یک سانتیمتر کل اطلاعاتت روش ذخیره کردی ... @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دور از ذهن هم نیسست واقعا

من اولین بار که رمی که توی گوشی موبایل بود رو دیده بودم کلی کف (وکیف!) کردم...توی یه قطعه به اندازه ناخن اون همه اطلاعات جا میشد !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با توجه به این تکنولوژِی و تکنولوژی های دیگه خیلی وقته

که فاتحه ی هاردهای فعلی در حال خونده شدنه، باید تا 3-4 سال

آینده منتظر یه تحول اساسی در زمینه ی ذخیره سازی تو صنعت کامپیوتر باشیم @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...