رفتن به مطلب

چگونه يک تبلت انتخاب کنيم


mfirouzi1989
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

چگونه يک تبلت انتخاب کنيم

tablet-comparison-300x174.jpg

با ورود نسل جديد گوشي‌هاي هوشمند در چند سال اخير نگاه کاربران و به خصوص توليدکنندگان به عرضه اينگونه محصولات افزايش چشمگيري پيدا کرده است. در اين ميان شرکت اپل به عنوان يکي از سردمداران بازار تکنولوژي‌هاي همراه در اواخر سال ۲۰۰۹ نخستين تبلت اينترنتي بازار را در اختيار علاقه‌مندان قرار داد؛ اتفاقي که شايد خوش‌بين‌ترين افراد نيز تصور نمي‌کردند روزي به موضوع اصلي رقابت ميان برندهاي فعال در حوزه گوشي تلفن‌همراه و غيره تبديل شود. با ورود به سال ۲۰۱۰ شرکت‌هاي توليدکننده تجهيزات ديجيتالي نيم‌نگاهي نيز به توليد تبلت‌هاي اينترنتي انداختند تا سرانجام در سال ۲۰۱۱ اين بخش از بازار شاهد بيشترين رشد در مقايسه با گوشي‌هاي تلفن‌همراه شد تا جاييکه تمامي برندهاي فعال را به توليد اين محصول متمايل ساخت. تبلت اينترنتي که در معناي کلمه يک صفحه‌نمايش لمسي است که قابليت دسترسي به اينترنت را براي کاربر فراهم مي‌آورد، با ورود شرکت‌هاي صاحب‌نامي همچون سامسونگ و بلک‌بري درکنار اپل شاهد حضور طيف وسيعي از تکنولوژي‌هاي تازه‌وارد بود که معناي يک تبلت اينترنتي را به تبلت هوشمند تغيير دادند. در اينجا به بررسي تبلت‌هاي معرفي‌شده در بازارهاي داخلي مي‌پردازيم تا بتوان انتخابي صحيح از ميان برندهاي رنگارنگ حاضر داشت.

ساختمان تبلت ها

اگرچه برندهاي مختلفي به سراغ توليد تبلت‌هاي اينترنتي رفته‌اند و ظاهر آنها کمي با يکديگر متفاوت است اما تمامي اين محصولات مشخصاتي نسبتا مشابه به يکديگر داشته و تنها از نظر کلاس فناوري از يکديگر تمايز داده مي‌شوند. صفحه‌نمايش تمامي تبلت‌ها از نظر اندازه در بازه ۷ تا ۱۰ اينچ قرار مي‌گيرند اما تکنولوژي نمايش آنها با يکديگر تفاوت‌هاي فاحشي دارند و همين عامل موجب برتري يکي بر ديگري مي‌شود. اپل در اين زمينه پيشروي بازار محسوب مي‌شود که با ارايه تکنولوژي LED-backlit IPS در يک صفحه‌نمايش ۷/۹ اينچي در نسخه نخست آي‌پد و وضوح تصوير فوق‌العاده ۱۰۲۴×۷۶۸ پيکسل توانسته همچنان رقبا را پشت صف طولاني فناوري پيشرو نگه دارد. اين شرکت در آي‌پد ۲ خود نيز از همين نمونه بهره برده که وضوح آن نيز تغيير محسوسي پيدا نکرده است. قابليت لمسي اين مدل نيز از نوع خازني است و از طرفي قادر است ۱۶ ميليون رنگ را نيز از يکديگر تفکيک ‌کند.

hp-tablet-550px.jpg

صفحه‌نمايش در تبلت سامسونگ جاي خود را به يک نمونه ۷ اينچي اما از انواع TFT داده که وضوح تصويري برابر ۱۰۲۴×۶۰۰ پيکسل دارد که در مقايسه با رقيب اپلي‌اش کمي پايين‌تر است. سامسونگ نيز براي اين مدل از قابليت لمسي خازني بهره برده که در قدرت جداسازي رنگ‌ها نيز با مدل اپل برابري مي‌کند. ساير نمونه‌هاي موجود در بازار ايران نيز از نظر تکنولوژي صفحه‌نمايش به همين فناوري TFT بسنده کرده‌اند البته در بعضي مدل‌ها وضوح تصوير پايين يا استفاده از فناوري لمسي مقاومتي موجب شده تا اين صفحه‌نمايش‌ها کيفيت مناسبي نداشته باشند. البته تبلت شرکت موتورولا موسوم به XOOM در ميان مدل‌هاي بازار بيشترين وضوح تصوير را با ۱۲۸۰×۸۰۰ پيکسل ارايه مي‌دهد.

سيستم‌عامل به نظر تنها مورد مشابهي است که در تمامي تبلت‌ها به چشم مي‌خورند. اندرويد که پس از رسوخش به دنياي گوشي هاي تلفن همراه و اقبال عمومي نخستين انتخاب براي ورود به دنياي تبلت‌هاي اينترنتي شد توانست خيلي زود آنقدر پيشرفت کند که سيستم‌عامل‌هاي ديگر کمرنگ‌تر شوند. البته هنوز بسياري از سازندگان از نسخه‌هاي پايين‌تر اين سيستم‌عامل استفاده مي‌کنند اما محصولات تازه‌وارد موتورولا، سامسونگ و چند برند ديگر از نسخه جديد اندرويد يعني هاني‌کامب بهره مي‌برند.

تفاوت اپل با ساير برندها در حوزه استفاده از سيستم‌عامل نيز خودنمايي مي‌کند. اين شرکت از سيستم‌عامل اختصاصي خود با نام ios که براساس مکينتاش نوشته شده بهره مي‌برد. البته هستند محصولاتي که از سيستم‌عامل ويندوز يا نمونه‌هاي اختصاصي همچون بلک‌بري نيز بهره گرفته‌اند.

حافظه داخلي تبلت نيز از جمله مشخصات متغيير محسوب مي‌شود که از ۸ گيگابايت در انواع معمولي‌تر آغاز و تا ۶۴ گيگابايت افزايش پيدا مي‌کند. برخي برندها براي افزايش اين مقدار از درگاه کارت حافظه نيز بهره مي‌برند. پردازنده يکي ديگر از عوامل تاثيرگذار در برتري يک برند يا محصول خاص نسبت به ساير رقبا است.

چگونه يک تبلت انتخاب کنيم

با ورود نسل پردازنده‌هاي دو هسته‌اي بيشتر شرکت‌ها تلاش کرده‌اند تا مدل‌هاي سال جاري را به اين پردازنده مجهز کنند. فرکانس بيشتر اين نمونه‌ها به يک گيگاهرتز در حال حاضر خاتمه پيدا مي‌‌کند و تنها از نظر تعداد هسته با يکديگر تفاوت دارند. چنانکه نمونه‌هاي نه‌چندان قابل توجه بازار که قيمتي پايين‌تر نيز نسبت به سايرين دارند از پردازنده‌هايي با فرکانس کاري پايين‌تر بهره مي‌برند که در کاهش سرعت تاثير چشمگيري دارند. اين در حالي است که با اعلام ورود شرکت انويديا به حوزه محصولات قابل حمل و به کارگيري تراشه‌هاي انويديا تگرا ۲ قابليت پردازشي محصولات به صورت کاملا محسوس افزايش پيدا مي‌کند. با اين حال برخي توليدکنندگان نيز از محصولات شرکت کوالکام يا ARM براي تبلت خود استفاده کرده‌اند. در کنار اين پردازنده‌ها بيش از ۹۰ درصد محصولات حال حاضر به پردازنده جداگانه گرافيکي نيز مجهز شده‌اند که براي اين منظور از محصولات دو شرکت PowerVR يا Adreno بهره گرفته شده است.

ساير مشخصات در ميان تمامي تبلت‌هاي اينترنتي مشابه است؛ از تراشه موقعيت‌ياب جهاني گرفته تا فرمت‌هاي صوتي وتصويري پشتيباني شده توسط سيستم‌عامل.

امکانات شبکه‌اي و ارتباطي نيز از همين قاعده پيروي مي‌کند با اين تفاوت که براساس مدل عرضه‌شده برخي تبلت‌ها قابليت استفاده از سيم‌کارت را دارند و برخي ديگر به اين ويژگي مجهز نشده‌اند. دوربين هم ديگر مشخصه‌ مشترک تبلت‌ها است که تنها از نظر قدرت سنسور با يکديگر تفاوت دارند.

صفحه‌نمايش خازني ( Capacitive )

صفحات نمايش لمسي خازني برخلاف انواع مقاومتي نياز به فشار صفحه‌نمايش ندارند و تنها با استفاده از اثرات کوپلينگ خازني مي‌توانند نزديک‌شدن اشيا و موقعيت آنها را تشخيص دهند. لايه‌اي از حسگرهاي خازني روي اين صفحه‌نمايش‌ها را پوشانده‌اند و از همين‌رو هر جسم رسانايي که خواص الکتريکي داشته باشد توسط اين خازن‌ها قابل حس مي‌شود. اين نمونه‌ها در مقايسه با انواع مقاومتي به راحتي لمس انگشت را حس خواهد کرد. با اين حال اين صفحه‌نمايش نمي‌تواند اثر اجسام نارسانا را درک کند پس نمي‌توان با قلم معمولي اين نمونه‌‌ها را لمس کرد.

صفحه‌نمايش مقاومتي( Resistive )

در نمايشگرها مقاومتي، لايه‌هاي مختلفي وجود دارند که در ميان آنها دو سطح قابل انعطاف و داراي مقاومت الکتريکي تعبيه شده است. ميان اين دو سطح نيز فاصله‌اي تعبيه شده که بر اثر فشار با يکديگر تماس پيدا مي‌کنند و محل آن را مشخص مي‌کنند. اختلاف ولتاژ اعمال‌شده ميان دو سر يکي از صفحات موجب مي‌‌شود که به دليل مقاومت الکتريکي موجود ولتاژ در طول صفحه رفت و آمد داشته باشد. زمانيکه يک نقطه از صفحه فشرده مي‌شود، ولتاژ از يک صفحه به ديگري منتقل شده و در جهت افقي و عمودي محل تماس را مشخص مي‌کند. با اين حال به نظر مي‌رسد مهم‌ترين ويژگي اين صفحه‌نمايش‌ها کار کردن با دستکش يا قلم‌هاي معمولي است.

android-tablet-under-200.jpg

محمد نوجوان

منبع : عصر ارتباط

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...