رفتن به مطلب

.: MSI TwinFrozerIII VS ASUS Direct CUII:.


 اشتراک گذاری

  

79 کاربر تاکنون رای داده است

  1. 1. به نظر شما کدام کمپانی در زمینه خنک سازی بهتر عمل میکند؟

    • MSI
      50
    • ASUS
      29


Recommended Posts

83619676114176276346.jpg

با سلام خدمت همه ی عزیزان

در این تاپیک قصد داریم به تحلیل و بررسی قویترین سیستم های انحصاری دو شرکت کمپانی MSI و ASUS در زمینه ی خنک سازی کارت های گرافیک با نام های TwinFrozerIII و Direct CUII بپردازیم.

مقدمه:

کارت های گرافیک مرجع معمولا از سیستم های خنک کننده ی بسیار ساده ای برخوردار هستند و در رده ی High-End دمای حرارتی بالایی دارند. به همین منظور شرکای تجاری کمپانی های مادر(NVIDIA & AMD) کارت های گرافیک خود را با انواع سیستم های خنک کننده ی ایرکولینگ و واتر کولینگ روانه ی بازار میکنند که بعضا کارت هایی با سیستم های خنک کننده ای تولید میشود که نسبت به کارت مرجع اختلاف دمای چشمگیری دارند که برخی از آنها بین 20-25 درجه خنکتر از کارت مرجع هستند.

MSI TwinFrozerIII:

کمپانی MSI برای اولین بار از سیستم خنک سازی کارت گرافیک TwinFrozer در کارت NVIDIA GeForce GTX260 استفاده کرد که اختلاف بیش از 10 درجه درجه نسبت به کارت مرجع داشت که طراحی آن طوری بود که سطح وسیعی از سینک روی کارت را پوشانده و 5 عدد لوله ای انتقال حرارت (Pipe) گرما را از تراشه گرافیکی (GPU) به سطح سینک منتقل میکنند و بعد از آن گرما به وسیله ی 2 فن 8 سانتی (که سرعت آن بسته به حرارت تولیدی بین 2000-5300 دور در دقیقه متغیر است) از سطح سینک دفع شده و کارت خنک میشود.

نسل جدید این سیستم کولینگ TwinFrozerIII نام دارد که متشکل از 5 پایپ که 2 عدد از آنها که 8 میلیمتر بوده در طرفین و 3 عدد دیگر که 6 میلیمتر بوده در وسطین قرار دارند و جنس آنها از مس بوده با روکشی از جنس نیکل برای جلوگیری از تیره شدن.

ASUS Direct CUII:

کمپانی ASUS برای اولین بار از سیستم خنک کننده ی Direct CU در کارت های AMD Radeon HD5000 Series استفاده کرد که همان طور که از نامش پیداست به تماس مستقیم مس اشاره داره بدین معنا که پایپ های این سیستم با طور مستقیم به تراشه ی گرافیک در ارتباط است و تعداد آنها بین 2-3 عدد بوده.

با معرفی کارت های گرافیک NVIDIA GeForce GTX500 Series کمپانی ASUS کارت های گرافیک خود به نسل جدید این سیستم کولینگ با نام Direct CUII معرفی کرد که از جمله تفاوت با نسل میتوان به 3 اسلاته شدن این سیستم کولینگ و رسیدن پایپ ها به 5 عدد از مس (البته برای اولین بار در کارت ASUS GTX580 MATRIX پایپ با روکش مسی پوشانده شدن.

TwinFrozerIII VS Direct CUII

تا اینجا به معرفی سیستم کولینگ این دو کمپانی پرداختیم و بعد از اون به مقایسه این دو میپردازیم:

برای مقایسه این 2 کارت قویترین کارت تک هسته ای که دمای تولیدی بالایی داره مد نظر قرار دادیم.(عکس های کارت ها از سایت TechPowerUP و نتایج از سایت Guru3d گرفته شده) و کارت های مورد نظر ما MSI N580GTX LIGHTNING و ASUS GTX580 Direct CUII نام دارند.

>>>برای دیدن سایز واقعی عکس ها بر روی آنها کلیک کنید<<<

در ابتدا نمایی از سیستم کولینگ این کارت ها رو مشاهده میکنید:

MSI GeForce GTX 580 Lightning

cooler1_small.jpg

cooler2_small.jpg

ASUS GeForce GTX 580 Direct CUII

cooler1_small.jpg

cooler2_small.jpg

خب همون طور که مشاهده کردید سینک TwinFrozerIII یک تکه , در جهت جریان هوا و محفظه ی خروج هوا بوده و اندازه ی پره های سینک آن 28 سانت بوده و زمانی که باد به این پره ها برخورد کنه جریان هوا در طول کارت بوده و هوا به صورت رشته ای از طرفیت کارت خارج میشود:

sli_small.jpg

ضمن اینکه پایپ های طویل تری در آن به کار رفته و به صورت طولی و عرضی قرار دارند ضمن اینکه پایپ های آن دارای روکش مسی بوده که از تیره شدن و خوردگی پایپ های جلوگیری میکند.

اما در مورد DircerCUII پره ها در خلاف جهت جریان هوا و محفظه ی خروج هوا بوده و پره های سینک آن 9 سانتی متر بوده و زمانی که باد به این پره ها برخورد کند گرما بجای خارج شدن از ورودی و خروجی کارت به سمت بالا و پایین کارت میرود و از خارج خارج نمیشود و همین مسئله باعث داشتن دمای بالاتر میشود زیرا خود پره ها مانند دیوار عمل میکند:

sli_small.jpg

در واقع TwinFrozerIII حدود 3 برابر DirectCUII سینک دارد که خود این موضوع کمک بسیار زیادی به خنک بودن کارت میکند ضمن اینکه اگر از روی تصاویر دقت کنید پایپ های آن 2 برابر طویل تر بوده و 2 عدد از 5 عدد 8 میلی متر بوده.

مورد بعدی این است که پایپ ها در TwinFrozerIII با تمامی پره ها در ارتباط است اما در Direct CUII تعداد 2 عدد از پایپ ها با یک تکه از سینک ها و 3 عدد دیگر با یک تکه ی دیگر در ارتباط هستند که این موضوع از همیت بالایی برخوردار است .

تست و بررسی:

تا اینجا به صورت تئوری برتری TwinFrozerIII نسبت به Direct CUII کاملا مشخص است زیر در تمامی موارد بهتر عمل کرده و در قسمت بعد نظرتون رو به یک تست از سایت معتبر Guru3D جلب میکنم:

29269559337211872005.jpg

با وجود اینکه Direct CUII خنک کننده ی 3 اسلاته بوده اما نسبت به TwinFrozerIII اختلاف دمای 9 درجه ای را دارد که یک ضعف بسیار بزرگ برای این کارت محسوب میشود با این کولینگ بسیار بزرگی که دارد.

اینکه تعداد اسلات بالاتر بودن سیستم کولینگ کمک بالایی به خنک تر بودن میکند که با وجود اینکه سیستم TwinFrozerIII فقط 2 اسلاته بوده از Direct CUII که 3 اسلاته است خنک تر عمل میکند که واقعا جای تحسین دارد.

با تشکر از دوست عزیزم صابر جان(OverClockers)

نویسنده:Mehdi_FXX

مورخ:90/5/6

منبع:Hotoverclock.com

>>>کپی برداری از مطلب فوق با ذکر منبع بلامانع است<<<

ویرایش شده توسط Mehdi_FXX
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان عزیز نظر سنجی هم اضافه شد

موفق باشید

[-O<

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من TwinFrozerIII رو بیشتر میپسندم .

ASUS یه چند وقتی بیشتر روی ظاهر محصولات زوم میکنه !!!!

دوتا از این کارت های Direct رو بخوای کنار هم ببندی به کیس Full Tower و یه مین چند اسلاته لازم داری !!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مهدی جان بدجور افتادی به جون این MSI . [-O< و ASUS بی چاره .

یک جای مطلبت من نظری عکس نظر شما رو دارم . در قسمت هیت سینک ها و هیت پایپ ها ، در Direct CU II سطح تماسی هیت پایپ با هیت سینک ها خیلی بیشتر از TwinFrozerIII هستش و هیت سینک های موازی با فلوی داخلی کیس ، در فن های توربینی (رفرنس) می تونند عملکرد بهتری داشته باشند . اختلاف دمایی که وجود داره تا حدی هم می تونه مربوط به اختلاف فازهای این دو کارت باشه . در همون چارتی که گذاشتید 6970 از دو برند با این دو کولینگ تفاوتی ندارند .

اگر تنها بخواهیم این دو کولینگ رو با هم مقایسه کنیم ، به صورت تئوری بایستی بگیم TwinFrozerIII می تونه سرتر باشه ولی بایستی تست بکنیم و در عمل ببینیم . اگر می تونی یک TwinFrozerIII بیار و من هم Direct CUII میارم با هم یک تست بزنیم .

نحوه طراحی سینک های Direct CUII برای خنک کردن فازهای خیلی مناسب تر از TwinFrozerIII هستش چون جریان هوا رو به صورت عمود بر کارت به سطح PCB می رسونه .

در کل نظر من هم بیشتر بر روی TwinFrozerIII هستش ، ولی مهدی جان فراموش نکن این کارت ها برای آدم های حرفه ای طراحی شده و عملکرد خود کارت عامل اصلی خرید هستش ، نه دما روی ایرکولینگ . o:-)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خنک کننده twin froze msi از ایسوس بهتر عمل میکنه . تو تمام تستها هم اینرو نشون داره .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مهدی جان مقاله خوبی بود و حتما ادامه بده .

در ضمن به پیشنهاد پوریا فکر کن و حتما مقاله بهتری میشه اگر این دو فن رو تستش کنیم و خیلیها بهره میبرن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بنظر من اگه حتی کولینگ MSI از ASUS ضعیف تر باشه که نیست!smile.gifبازم چون نازک تر هست برای SLI خیلی مناسب هست دلیل خرید من هم همین هست!wink.gif

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من با TwinFrozrIII تا بحال کار نکردم و نمیتونم نظری بدم ولی DCUII رو خودم دارم و باید بگم که نقطه ی ضعف این خنک کننده اینه که در این سیستم هوای داغ از بالای کارت گرافیک به درون کیس دمیده میشه و میتونه تا چند درجه دمای داخل کیس رو بالا ببره !

البته این قضیه فقط در حالت load صدق میکنه و در حالت idle گرمای محسوسی از کارت خارج نمیشه !

به افرادی که از سری کارتهای DirectCuII استفاده میکنند توصیه میکنم که حتما در صورت امکان یک فن (ترجیحا با دور پایین) روی کاور بغل کیس به سمت بیرون کیس یعنی بطوریکه هوا رو به خارج کیس منتفل کند نصب کنند تا به خارج شدن مقداری از دمای کارت به بیرون کمک شود !

گفتنی است که قرار دادن یک فن روی کاور کیس و روبروی این گرافیک بطوریکه جهت فن به سمت گرافیک باشد میتواند افزایش دمای کارت بین 5 تا 10 درجه را همراه داشته باشد ! چون دراینصورت شما هوایی را که خنک کننده سعی به خارج کردن ان از کارت را دارد دوباره به داخل کارت هدایت میکنید !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 هفته بعد...

به نظر من هردو از لحاظ سیستم انتقال حرارت عالی عمل می کنن <:-P

و هرکدوم هم به نوبه ی خود کم و کاستی ها و برتری های به اون یکی داره =D> :D

ولی صادقانه بگم چون ام اس آی رو بیشتر دوست دارم بهش رای دادم =D>

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 1 سال بعد...
  • کاربر ویژه

من تا قبل از خوندن این مقاله چیزی در باره کولینگ msi نمیدونستم ولی تازه فهمیدم که از ایسوز هم بهتره و من گول اون ظاهر عجیب ایسوز رو خورده بودم برای همین به msi رای دادم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود و نشکر از زحمات دوستان گرام

یه سوال برد ها یکسان بود یا نه برد های هر کدوم ارایش خاص خودش رو داشت!!! :D اگه از بردها هم یه نما می گذاشتین و توضیح می دادین که خیلی عالی می شد... ^_^

سوال دیگه چون بحث خنک کننده بود اگه می شد روی یک برد رفرنس هر دو رو امتحان کرد بهتر می بود!!!

و تا اونجا که من می دونم msi دارای چندین خنک کننده هست که بهترینش رو در سری lightening قرار داده ولی ایسوز درسته خنک کننده حرفه ایش بحساب میاد اما بهترین خنک کنندش نیست... نمی دونم حرفم درسته یا نه اما اینجور بنظرم اومد گفتم بگم شاید ابهاماتم رفع بشه! :D

ویرایش شده توسط nima2007
لینک به دیدگاه
Share on other sites

البته دوستان در سریهای جدید کولینگ کارتهای ASUS سری DC II تغییراتی کرده که علاوه بر بهبود کارایی , dual slot شده .. کولینگ سری اولیه که در سری 500 انویدیا شاهدش بودیم ضعف هایی داشت که دست خیلی ها رو با توجه به بزرگ بودن کولر این کارت ها و همچنین اشغال شدن 3 اسلات که sli کردن این کارتها رو مقداری دشوار کرده بود در بر داشت که این مشکل کاملا رفع شده در ورژن جدید کولینگ سری DC 2 .. که شامل تمام کارتهای سری 600 و کارتهای جدیدش میشه @};-

به هر حال به نظر شخصی خودم .. ASUS از نظر کولینگ بهتر عمل کرده به نظرم در این سری و واقعا کولینگ سری DC 2 یکی از سایلنت ترین کولینگ ها هست که این در تست ها و رویو های معتبر کاملا ثابت شده هست . خصوصا سری 6 انویدیا + تجربه دوستانی که سری 670/680 رو استفاده کردن :)

b126_dscf1147u.jpg

j9246_536570_1015111606066.jpg

x8556_cooler2.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

یادش بخیر اون اولا که 6870 اومد 2 تا hawk گرفتم الکی واسه خودم فرکانس مموری رو بدون ولتاژ تا 1010 میبردم استیبل ( نمیفهمیدیم که چیه :D ) مفت میفروختیمشون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

البته دوستان در سریهای جدید کولینگ کارتهای ASUS سری DC II تغییراتی کرده که علاوه بر بهبود کارایی , dual slot شده .. کولینگ سری اولیه که در سری 500 انویدیا شاهدش بودیم ضعف هایی داشت که دست خیلی ها رو با توجه به بزرگ بودن کولر این کارت ها و همچنین اشغال شدن 3 اسلات که sli کردن این کارتها رو مقداری دشوار کرده بود در بر داشت که این مشکل کاملا رفع شده در ورژن جدید کولینگ سری DC 2 .. که شامل تمام کارتهای سری 600 و کارتهای جدیدش میشه @};-

به هر حال به نظر شخصی خودم .. ASUS از نظر کولینگ بهتر عمل کرده به نظرم در این سری و واقعا کولینگ سری DC 2 یکی از سایلنت ترین کولینگ ها هست که این در تست ها و رویو های معتبر کاملا ثابت شده هست . خصوصا سری 6 انویدیا + تجربه دوستانی که سری 670/680 رو استفاده کردن :)

b126_dscf1147u.jpg

j9246_536570_1015111606066.jpg

x8556_cooler2.jpg

البته دوست عزیز اینم باید توجه داشته باشین که در سری 6 انویدیا MSI هم از نسل جدید خنک کننده اختصاصی MSI نسخه جدید که 4 یا همون TwinFrozer IV هست استفاده کرده که جدیدتر و نسبت به TwinFrozer III تغییر کرده و بهتر شده.

با تشکر

ویرایش شده توسط pclord
لینک به دیدگاه
Share on other sites

البته دوست عزیز اینم باید توجه داشته باشین که در سری 6 انویدیا MSI هم از نسل جدید خنک کننده اختصاصی MSI نسخه جدید که 4 یا همون TwinFrozer IV هست استفاده کرده که جدیدتر و نسبت به TwinFrozer III تغییر کرده و بهتر شده.

با تشکر

نسل با ورژن جدید خیلی فرق داره عزیز .. DC 2 همون DC2 هست فقط یه سری نکات منفی که داشت بر طرف شده از جمله اینها مواردی بود که بالا بهشون اشاره کردم .. خنک کننده IV که شما بهش اشاره کردین هم اگر قرار باشه مقایسه بشه باید با DC 3 که در آینده شاهدش خواهیم بود مقایسه بشه ..

به هر حال هر کمپانی طراحی ها و روش خودش رو داره در تولید خنک کننده و هر کدومشون موارد مثبت و منفی رو داره .

ویرایش شده توسط DOMINATOR
لینک به دیدگاه
Share on other sites

من از کارت 6950 twinfrozer III استفاده میکنم و باید بگم واقعا فوقالعاده هستش چه از لحاظ نویز و چه از لحاظ حرارت که من تا حالا دمای بالای 65 رو ندیدم.

ولی ترجربه استفاده از کارتهای ASUS DIRECT CU رو نداشتم.ولی به نظر من MSI تو این زمینه پیشرو هستش و بهتر ازASUS عمل میکنه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خودم 6950 دارم اين روزها دمايه ايدلش 36 و ماكسيممش تاالان بالاتر از 60 نديدم

6950 tf iii pe oc

6950tfiii.jpg

ویرایش شده توسط atisoc0936
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 4 ماه بعد...

منم از direct cu خوشم نمی یاد بد ریخت و گنده هستند و تمیز و با نظم و قاعده نیستند.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...