رفتن به مطلب

تبلت من همه كاره است!


sajad.379
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

1005059.jpg

احمدرضا فرزان جم

نخستین ماه دهه اخیر ماه مهمی برای صنعت تبلت بود. ژانویه 2010 ماهی بود که اپل تبلت خود را معرفی کرد و به گمانه‌زنی‌های چندماهه (و حتی ده‌ساله، زیرا نخستین گمانه‌زنی‌ها درباره تبلت اپل به سال 2001 باز می‌گردد) پایان داد. این محصول آی‌پد نام گرفت و در چشم‌به‌هم زدنی به گل سر سبد محصول‌های اپل تبدیل شد و اپل همان سیاست‌های شیرینی را که در آی‌فون در پیش گرفته بود، برای این محصول نیز پیش رو قرار داده بود. اپل سیاست‌هایی را در پیش گرفت که همگی جواب دادند و بر پایه همین سیاست‌ها و تجربه‌ها قدم در راه بعدی گذاشت. آی‌پد محصولی است با طراحی قوی (و دقیقاً مشابه آی‌فون)، سخت‌افزار قدرتمند و از نظر نرم‌افزاری به‌شدت وابسته به اکوسیستم بزرگ برنامه‌های متنوع فروشگاه اپل.

عرضه آی‌پد موجی تبلتی را در میان تولیدکنندگان صنعت تلفن همراه و کامپیوتر راه انداخت. البته، ابتدا تولیدکنندگان اسمارت‌فون به این موج پیوستند (مانند سامسونگ، اچ‌تی‌سی و...)، سپس تولیدکنندگانی که بیشتر در صنعت کامپيوتر شناخته شده بودندبا اين موج همراه شدند (مانند اچ‌پی، ایسوس، دل، لنوو و...). به عبارتی موج نخست تبلت‌ها بیشتر نزدیک به اسمارت‌فون دیده شد، اما از موج دوم شاهد حرکت آن به سمت کامپیوتر هستیم و این شاید نتیجه درخواست بازار باشد؛ کاربرانی که بیشتر دوست دارند تجهیزات همراهی هم‌پای کامپیوتر خود (از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) داشته باشند. اما این محصول در حال حاضر چقدر با این نقطه فاصله دارد؟

این یک کامپیوتر نیست

اگر دوران نوین تبلت را به دو موج نخست (که با عرضه آی‌پد در ابتدای 2010 آغاز می‌شود) و موج دوم (که با عرضه تبلت‌های مبتنی بر آندروئید 3 در سه‌ماهه دوم 2011 آغاز می‌شود) تقسیم کنیم، عمده پیشرفتی که در دوره دوم شاهد بوده‌ایم، پیشرفتي سخت‌افزاری بوده، نه نرم‌افزاری. کاربرد این دستگاه در طول تمام این دوره ثابت بوده‌است: وب‌گردی، مرور و گاه ویرایش اسناد، بازی‌های به‌نسبت‌سبک، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم. این موارد در مقایسه با یک لپ‌تاپ (حتی برای کاربران عادی) تا‌‌‌‌حدی محدود است و برای این کاربرد محدود به‌نسبت گران به نظر می‌رسد. سؤال اصلی اینجا است: آیا کاربرد این دستگاه در همین حد محدود می‌ماند یا به سمت جایگزین کردن لپ‌تاپ پیش می‌رود؟ اصلاً تبلت با این هدف به بازار آمده یا با هدف ماندن در یک شاخه و حوزه مستقل در بازار؟ به عقیده نگارنده تبلت پتانسیل ایجاد تحول در بازار محصول‌های محاسباتی و جایگزینی لپ‌تاپ را دارد، وقوع تا این اتفاق زمان زیادی باقی مانده‌است. اما در حال حاضر، با این سطح کاربرد، تبلت بسیار گران است و تا رسیدن به آن نقطه ابتدا باید شاهد تناسب کاربرد تبلت با قیمت آن باشیم و سپس پیشرفت سخت‌افزاری دستگاه تا حدی که توان انجام کارهایی بیش از کارهای پیش پا افتاده روزانه را داشته باشد. پس از این نقطه می‌توان شاهد یک اتصال میان دو بازار لپ‌تاپ و تبلت و در نهایت جایگزینی لپ‌تاپ با تبلت در بسیاری از بخش‌های بازار باشیم. اما آیا تا آن زمان راهکاری برای جبران ضعف این ابزار در زمینه محاسباتی وجود دارد؟

سرویس، سرویس، سرویس

فرض کنید کاربر یک تبلت مبتنی بر آندروئید به دسترسی به فتوشاپ در تبلت خود نیاز پیدا کند. یا کاربر یک آی‌پد نیاز داشته باشد به نرم‌افزار Matlab در تبلت خود دسترسی داشته باشد. یا حتی یکی از کاربران بخواهد دور از کامپیوتر شخصی خود بازی سنگینی را روی تبلت ادامه دهد. همان‌طور که ذكر شد، با توجه به روند مداوم پیشرفت سخت‌افزاری تبلت‌ها، این دستگاه‌ها در آینده قادر به انجام این کارها خواهند بود، اما امروز نیز می‌توان به طریقی این نیاز را بر طرف کرد. یک راهکار ترکیبی نرم‌افزار به‌عنوان سرویس یا SaaS (سرنام Software as a Service) و سخت‌افزار به‌عنوان سرویس یا HaaS (سرنام

Hardware as a Service) می‌تواند این نیازهای کاربر را در حال حاضر برطرف کند. به این ترتیب که یک محیط شبیه‌سازی شده از رابط کاربری نرم‌افزار در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و پردازش سخت‌افزاری نیز در سیستم‌های قدرتمند سرویس‌دهنده انجام می‌گیرد.

به‌عنوان مثال، فتوشاپ را در نظر بگیرید. یک محیط کامل و شبیه‌سازی شده از فتوشاپ در اختیار کاربر قرار می‌گیرد (نیازی نیست یک نسخه کامل فتوشاپ تحت پلتفرم جدید توسعه داده شود). هر کلیک کاربر یک دستور است که به سیستم‌های سرویس‌دهنده فرستاده می‌شود و سپس پردازش روی این سیستم‌ها انجام می‌شود و پاسخ آن به تبلت کاربر باز می‌گردد و نتیجه مورد انتظار کاربر را در تبلت به‌نمایش در می‌آید و این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند. این راهکار تقریباً درباره تمامی نرم‌افزارها و حتی بازی‌های سنگین (با کمی تفاوت نسبت به نرم‌افزار) قابل‌انجام است.

یک دستگاه و هزار و یک کار

تبلت دستگاهی است که در حال حاضر‌هم با قیمت بالا و کاربرد محدود استقبال چشم‌گیری از آن شده و حتی اگر بدبین باشیم و بخشی از این استقبال را مرهون جنجال خبری و تبلیغاتی شرکت‌ها بدانیم، باز هم می‌توان این ابزار را ابزار محبوبی دانست. بنابراین، اگر این روند صعودی همچنان ادامه پیدا کند، می‌توان شاهد پیشرفت پرشتاب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دستگاه بود. این موضوع فاصله ما را با يك تبلت قدرتمند كمتر مي‌كند، اما همچنان تا این نقطه راه زیادی مانده‌است؛ زمانی که هزار و یک کار با تبلت قابل انجام خواهد بود!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...