رفتن به مطلب

کمپانی VIA وارد عرصه رقابت در ساخت پردازنده با دو کمپانی AMD و INTEL شد!


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

 

0dcf706171b4b8a3cd61e48f01c401bd.png

 

شرکت VIA از سازندگات تراشه درجهان، در حال آماده سازی خود برای ورود به عرصه رقابت با دیگر سازندگان پردازنده یعنی اینتل وAMD است.شاید شما از گذشته به یاد داشته باشید ، این شرکت در واقع خود را با ساخت تراشه برای مادربردها با نام Cyrix  مطرح نمود.اکنون این شرکت در حال ساخت و تکمیل پردازنده های خود با نام Zhaoxin  است که در حقیقت قرار است با پردازنده های اینتل و AMD رقابت کند.یکی از پردازنده های جدید این شرکت KX-5000  نام دارد و یک پردازنده هشت هسته ای X86 محسوب میشودو از سرعت کلاک برابر با 2.0 گیگاهرتز برخوردار است. چیپ KX-5000 X86 از خانواده Zhaoxin به پشتیبانی از حافظه های DDR4 و یک پردازشگر گرافیکی مجتمع ، تجهیز شده است. این برای اولین بار خواهد بود که VIA قصد رقابت با دونسل از پردازنده های AMD را دارد. از آنجا که تمام موارد لازم برای حق و ثبت پردازنده ، مستلزم دریافت مجوز و ثبت اختراع است، خبر خوب برای VIA اینست که آنها موفق به دریافت مجوز حق حق ثبت پردازنده های ab x86 شده اند.

پردازنده چند هسته ای KX-5000 ، یک پردازنده بومی 2 گیگاهرتزی در قالب یک SoC (system-on-a-chip) است.این یکپارچه سازی از یک واحد گرافیکی با پخش محتوای ویدئویی 4K ،کنترلر دو کاناله DDR4 ، خطوط لنز PCIe Gen3 وUSB 3.1 Gen2 به همراه Sata 6 Gbps تشکیل شده است.فرکانس توربو در این چیپ نهایتا به 2.40 گیگاهرتز میرسد.در حقیقت قرار است این پردازنده برای اولین بار در سیستم دسکتاپ LenovoM6200 در سال 2018 مورد استفاده قرار بگیرد.دو پردازنده KX-6000 و KX-7000 برای سال های آینده برنامه ریزی شده اند.

با توجه به نقشه راه منتشر شده کمپانی VIA ، نشان از فرآیند ساخت 16 نانومتری این پردازنده هشت هسته ای دارد.همچنین گفته شده ، با توجه به بهینه سازیها ، ممکن است فرکانس پایه تا 3.0 گیگاهرتز افزایش پیدا کند، اما سایر پیشرفتهای انجام شده در معماری ذکر نشده اند.در مرحله بعدی و در آینده پردازنده KX-7000 خواهد بود که به پشتیبانی از PCIe 4.0 و حافظه های DDR5 تجهیز خواهد شد.همانطور که قبلتر هم اشاره شد، احتمالا این پردازنده با پردازنده های AMD ZEN2 که در سال 2019 منتشر خواهند شد ، قابل مقایسه باشند.

 

منبع : Guru3d

مترجم : محمد فتحی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

آلان این کمپانی از amd و اینتل ارزونتر میده همه میرن سمتش باعث کم کردن قیمتا توسط اینتل و amd میشه! البته هنوز مونده تا جا بیفته و شناخته بشه .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

هنوز راه زیادی در پیش داره که به جایگاهی در حد amd و Intel برسه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من شخصا باهیچی غیراز اینتل حال نمیکنم

خوبیش برا من اینه‌که اینتل میکشه پایین

قیمتا

تا همین دو سه سال پیش اینتل دیکتاتور دنیا شده بود و هیچکس نبود باهاش رقابت کنه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این soc هستش که،  بیشتر رقیب کوالکام و مدیا تکه تا اینکه رقیب ای ام دی و اینتل باشه. 

در کل حرکت خوبیه، مخصوصا اگه فناوری جدیدی با خودش داشته باشه. 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...