رفتن به مطلب

نقد و بررسی بازیها


Recommended Posts

سلام

دوستان در این تاپیک مطالب رو در مورد نقد و بررسی بازی ها که در سایتهای معتبر گذاشته شده رو قرار می دهیم

نقد و بررسی اول رو هم با یک بازی وطنی که اخیرا منتشر شده به نام لطفعلي خان زند شروع می کنیم

rog.jpg

نقد و بررسی بازی لطفعلي خان زند

بالاخره پس از بارها تاخير، بازي لطفعلي خان زند(دومين شماره از سري بازي هاي Quest of Persia) منتشر شد. لطفعلي خان زند ادامه اي بر بازي پايان معصوميت است ولي داستان اصلي آن ارتباط خاصي با اين بازي ندارد و روابط اندک اين بازي ها را مي توان بهانه اي براي ساخت يک سري بازي ويدئويي دانست. داستان بازي در قرن هفدهم جريان دارد. پس از مرگ کريم خان زند، هرج و مرج گسترده ايران را فرا گرفت. در طي چند سال در حالي که نوادگان کريم خان دچار کش مکش و درگيري براي رسيدن به پادشاهي بودند، آقا محمد خان قاجار بر نواحي شمالي ايران مسلط شد. پس از خونريزي هاي فراوان سرانجام در سال 1203 هجري، لطفعلي خان زند(نوه ي برادري کريم خان) با حمايت ابراهيم خان کلانتر(حاکم شيراز) به قدرت رسيد. طولي نکشيد که آقا محمد خان قاجار قشوني گسترده را براي فتح پايتخت، راهي شيراز کرد. لطفعلي خان، شيراز را به ابراهيم خان کلانتر سپرد و خود با سربازان وفادارش به استقبال قشون آقا محمد خان شتافت. جنگي عظيم در صحرا ميان دو لشگر درگرفت که در نهايت با عقب نشيني آقا محمد خان به تهران، خاتمه يافت. در بازگشت لطفعلي خان به شيراز، ابراهيم خان کلانتر به او خيانت کرد و دروازه هاي شيراز را به روي او بست تا او به همراه اندک ياران خود آواره ي بيابان گردد. بازي لطفعلي خان زند با اين داستان آغاز مي شود و در طول بازي نيز اتفاقات مختلفي براي شخصيت هاي داستان مي افتد.

در کل بازي لطفعلي خان زند، داستان خوبي دارد که به وسيله ي cut-scene(ميان پرده)هايي که به صورت انيميشن هاي از پيش رندر شده در ميان مراحل بازي قرار داده شده، روايت ميشود. اين ميان پرده ها از کيفيت خوبي برخوردار نيستند و صداگذاري آن ها واضح و با کيفيت نيست.

سبک بازي اکشن/ماجرايي است و مبارزات آن با استفاده از شمشيرهاي مختلف و يک نوع تفنگ سر پر قديمي انجام مي شود. سلاح هاي سرد، تنوع نسبتا خوبي دارند و با استفاده از هرکدام مي توان حرکات نمايشي متفاوتي انجام داد. ضربات شمشير با کليد سمت چپ ماوس و دکمه ي E(مانند بازي Prince of Persia) انجام مي شود. هنگامي که از ضربات ويژه استفاده کنيد، دشمن به زمين مي افتد و پس از چند ثانيه بلند مي شود. هنگامي که تعداد دشمن ها زياد باشد اين ضربات کاربرد دارند. به اين صورت که يکي را به زمين انداخته و قبل از اين که از جايش بلند شود، با نفر بعدي همين کار را انجام دهيد. زيرا اگر ضربات معمولي به دشمنان وارد کنيد به زمين نمي افتند و پشت سرهم به شما ضربه وارد مي کنند. يکي از مشکلات عجيب بازي سيستم دفاعي لطفعلي خان زند است. با نگه داشتن کليد سمت راست ماوس، کاراکتر شما شمشيرش را با حالتي دفاعي جلوي خود مي گيرد و در اين زمان از هر سمتي دشمنان به شما حمله کنند، هيچ آسيبي نمي بينيد! سيستم سلامتي بازي به اين صورت است که با برخورد ضربات شمشير يا اصابت گلوله به شما، اندکي از جانتان که ابتدا برابر با 100 است کم مي شود. در طول بازي همواره به ميزان سلامتي شما تقريبا در هر سه ثانيه 1 واحد اضافه مي شود. علاوه بر اين که با استفاده از روش دفاع کردن مي توانيد بر سلامتي خود بيافزاييد، بطري هاي سلامتي در جاهاي مختلفي از محيط بازي مانند جعبه ها قرار گرفته که با برداشتن هر يک از اين بطري ها، 50 واحد به ميزان سلامتي شما افزوده مي شود. هنگامي که اين عدد به صفر مي رسد تنها منوي بازي براي بارگذاري مجدد نمايش داده مي شود و هيچ گونه انيميشني براي نمايش مرگ لطفعلي خان در بازي وجود ندارد.

در برخي از مراحل بازي، نمي توان دوربين را به صورت آزاد حرکت داد و با حرکت به اطراف، دوربين به سمت کاراکتر مي رود. اين حالت از دوربين مشکلاتي مانند عقب ماندن از کاراکتر، عدم نمايش از زاويه مناسب و در کل اختلال در جريان بازي را به همراه دارد. کنترل بازي ساده و روان است. چگونگي انجام دفاع، ضربات معمولي و ويژه را شرح داديم. ديگر کنترل هايي که بر شخصيت بازي مي توان داشت شامل جاخالي دادن، راه رفتن، تغيير اسلحه، برداشتن اشياء، کشتن مخفيانه و فرمان شليک مي شود. بله در قسمت هايي از بازي مي توانيد به هم رزمان خود که بالاي ساختمان ها مستقر شده اند، فرمان شليک دهيد. در اين مراحل، تعداد زيادي دشمن به سمت شما حمله ور مي شوند که در اين زمان، بهترين تصميم فرار از دست آن ها و سپس دادن فرمان آتش به يارانتان است. در ميان مراحل نيز تعداد کمي پازل مکانيکي قرار داده شده، تا از يک نواختي بازي بکاهند. براي آغاز شدن اين پازل ها بايد نزديکشان شويد و کليد F را فشار دهيد. سپس با زدن متناوب دکمه E، پازل انجام مي شود. همچنين با استفاده از کليد F مي توان کارهاي ديگري مانند استفاده از توپ انجام داد. براي از بين بردن تک تيرانداز ها بايد به توپ نزديک شده و کليد F را فشار دهيد. در اين زمان به جاي اين که بازي به شما اين امکان را بدهد که خود بتوانيد کنترل توپ را بدست بگيريد، تنها انيميشن از پيش رندر شده اي را نمايش مي دهد که لطفعلي خان زند به سمت دشمنان و تک تيرانداز ها توپ شليک مي کند.

روند بازي به صورت خطي دنبال مي شود. در بيشتر قسمت هاي بازي تعدادي دشمن وجود دارد که اگر همه آن ها را از بين نبريد نمي توانيد از محدوده هاي مشخص شده جلوتر برويد. اگر اين قسمت ها فقط در بخش هايي قرار داده مي شد که مثلا قبل از کشتن دشمنان در جلوي شما بسته است و پس از اين که همه را از بين برديد آن در باز ميشد يا مواردي مشابه به اين، بهتر از اين بود که انگار به ديواري شيشه اي برخورد مي کنيد و پس از کشتن دشمنان اين ديوار نامرئي از بين مي رود! دشمنان بازي هوش مصنوعي خاصي ندارند و تنها کاري که انجام مي دهند دنبال کردن شما تا زماني که بايستيد و سپس ضربه زدن به شماست. البته تعدادي از آن ها در برابر شما دفاع نيز مي کنند. غول هاي بازي هم تفاوت زيادي با دشمنان معمولي ندارند! تنها ظاهر، سلاح و ميزان سلامتي آن ها با ديگر کاراکترهاي فرعي تفاوت دارد. ميزان سلامتي آن ها برابر با 1000 است و عجيب تر اين است که اين عدد وقتي به 500 برسد از دست شما فرار مي کنند و به مرحله ي بعدي راه پيدا مي کنيد! يکي ديگر از مشکلات بازي، ظاهر شدن دشمنان است. در ميان بازي، تعدادي مشخص از دشمنان به استقبال شما مي آيند که با کشتن هر يک، ناگهان کاراکتر ديگري جلوي چشمتان ظاهر شده و به سمت شما حمله مي کند.

بازي لطفعلي خان زند با استفاده از C4 Engine ساخته شده. از قابليت هاي گرافيکي بکار رفته در بازي مي توان به full-scene motion blur، Antialiasing و استفاده از Ageia PhysX اشاره کرد. اولين مورد ذکر شده يعني افکت motion blur برخي مواقع تنها مدل کاراکترها را محو مي کند و تاثير خاصي بر کل صحنه نمي گذارد. لبه هاي تيز زيادي در بازي مشاهده نمي کنيد و از نظر AA بازي خوب کار شده. اما فيزيک بازي فاجعه است. با برخورد کوچکترين ضربه، اشياء پوياي موجود در محيط به آسمان مي روند و مانند توپ بادي به زمين يا ديوار برخورد مي کنند! انيميشن کاراکترها متوسط کار شده و دشمنان بازي حرکات تکراري بسياري انجام مي دهند. نورپردازي بازي نيز مرحله به مرحله متفاوت است. قسمت هايي از بازي نورپردازي خوبي دارند ولي برخي ديگر از بخش هاي بازي شامل نور پردازي ضعيف و نامعقولي هستند. تنوع دشمنان بسيار کم است و هر دسته از آن ها لباس، چهره، سلاح و حرکات مشابهي دارند. بدترين مشکل گرافيکي بازي لطفعلي خان زند به نرخ فريم آن مربوط مي شود. بازي افت فريم شديدي دارد و با تغيير تنظيمات گرافيکي نيز، اين مشکل بهبود نمي يابد. سايه زني و بافت هاي بازي هم نسبتا خوب کار شده اند و ايراد خاصي ندارند. به هر حال از نظر بصري بازي خوب به نظر مي رسد و تنها مشکلات فني دارد. صداگذاري بازي نيز بسيار ابتدايي کار شده و کيفيت خوبي ندارد. ولي موزيک هاي بکار رفته در بازي بهتر از صداپيشگي و صداگذاري آن هستند.

مدت زمان بارگذاري مراحل کوتاه است ولي بازي سيستم quick save ندارد و پس از شروع هر مرحله، بازي به صورت اتوماتيک ذخيره مي شود. بازي لطفعلي خان زند شامل 22 مرحله است و حدودا در عرض 3 ساعت به اتمام مي رسد. درجات سختي نيز به سه دسته تقسيم مي شود که تفاوت زيادي با يکديگر ندارند. در کل کيفيت بازي نسبت به ديگر عناوين داخلي، قابل قبول است و مي تواند گيمر را براي چندين ساعت سرگرم کند؛ ولي جاي کار بيشتري داشت .

منبع

نویسنده :سيد علي متقي نژاد

مشاهده تصاویری از محیط بازی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 4 هفته بعد...

Race_Driver_GRID_Codemasters_Glu_Mobile-0.png

اگر شما بعنوان یک علاقه مند به بازی های رایانه ای کوچک ترین گرایشی به بازی های مسابقه ای

دارید ، انتخاب های متفاوتی در مقابلتان قرار دارد . مثلا اگر یک بازی مسابقه ای جاده ای می خواهید می توانید Burnout Paradise را امتحان کنید یا اگر بیشتر از مسابقه های خارج از جاده و پیستی لذت می برید ، DiRT انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

تیم سازنده بازی DiRT یعنی استودیو Racing شرکت Codemasters با این اندیشه که هنوز در عرصه شلوغ و پر مخاطب بازی های مسابقه ای جایی برای پیشرفت وجود دارد ، با یک ترکیب حرفه ای و ماهرانه از هر دو نوع جاده ای و پیستی در قالب یک بازی فوق العاده جلوه گر و شفاف ، وارد این عرصه شد.

grid2008060721360689_2.jpg

بنابراین استودیو سازنده بازی با تغییر نام موتور گرافیکی بازی DiRT و انتخاب نام Ego برای آن پروژه جدید خود یعنی Grid را آغاز نمود.. Grid یک بازی مسابقه ای فوق العاده جذاب و پر برخورد می باشد که در واقع طرح سری بازی های مسابقه ای TOCA را در قالبی جدید و پر زرق و برق و جلوه گر مدرن ریخته است.

نتیجه تمام این تغییرات و پیشرفت ها یک تجربه به یاد ماندنی در زمینه مسابقه ای است که تمام آنچه را شما از یک بازی مسابقه ای می خواهید از جمله : سرعت ، حادثه ، دقت ، رقابت و حس دشواری پیروزی را برایتان به ارمغان می آورد.و باید گفت تمام این موارد بدون عیب و نقص کار شده اند.

از همان صحنه شروع بازی شما با یک دموی سینمایی و شفاف و حرفه ای رو به رو می شوید که صافی و شفافی آن به خود بازی نیز راه می یابد. علاوه بر نماهای معمولی بازی های مسابقه ای از جمله : داخل اتاق ماشین ، سپر ماشین ، سقف ماشین و نمای سوم شخص ، Grid دارای یک سیستم برگردان مجهز به قابلیت های : توقف ، برگرداندن و سریع به جلو بردن صحنه می باشد.یکی از بهترین نماهای این بازی در هنگام مسابقه ، یک نمای سینمایی است که به شما حس واقعی سرعت و برخورد را می دهد.

939160_20080604_embed002.jpg

حتی اگر دود زیادی بر اثر ترمز ماشین هایتان در یک ماسبقه کلاسیک هوا را پر کند یا اینکه برخوردی شدید در خیابان های Shibuya داشته باشید ، دوربین برگردان این بازی آن را با دقت و ظرافت برایتان ضبط می کند.اگر شما عادت نداشته اید در هیچ بازی مسابقه ای برگردان مسابقه خود را تماشا کنید ، دوربین برگردان بسیار مجهز Grid شما را مجاب به این کار می کند.اگرچه شما می توانید مسابقه خود را بار ها و بار ها بلافاصله پس از اتمام آن تماشا کنید اما به محض اینکه از مسابقه خود خارج شوید همه چیز تمام خواهد شد. متاسفانه این ویژگی خوب و مثبت قابلیت ذخیره سازی را به هیچ وجه ندارد و نمی توان آن را بر روی کامپیوتر خود ذخیره کرد.

شرکت Codemasters علاوه بر دوربین های برگردان توجه خاصی را نیز به نماها و دوربین های حین بازی مبذول داشته است.دوربین های حین بازی به طور بدون نقصی خوب کار می کنند ، چه شما در نمای درون ماشین در یک مسیر مستقیم قرار داشته باشید یا اینکه سر یک پیچ بسیار تند در نمای سوم شخص باشید.حتی در فهرست های بازی نیز شما ایستایی و سکونت را حس نخواهید کرد چراکه پشت صفحه ی فهرست ها مدام در حال تحرک است و حتی انتخاب های شما در فهرست نیز اندکی در جای خود این طرف و آن طرف می جنبند.در Grid نیز همانطور که در DiRT دیدیم ، شما به هنگام انتخاب یک عنوان از میان فهرست حس می کنید در حال کار با یک چیز کاملا متحرک و پویا هستید نه اینکه فقط روی یک دکمه اشاره می کنید.

قدم بعدی در بازی انتخاب یک شخصیت و مشخص کردن نام و کشور برای اوست ، و بلافاصله پس از انجام این کار شما در شرایط بک مسابقه قرار می گیرید ، بدون اینکه کوچکترین آموزشی دیده باشید یا حتی در فهرست ماشین ها و آهنگ ها دوری زده باشید. شما پشت یک Dodge Viper قرار دارید در حالی که با سرعت 100 کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستید. آن مسابقه را به اتمام برسانید و اکنون دیگر شما یک راننده استخدام نشده هستید که باید پیشنهادات را بررسی کرده و از بین آن ها پر درامد ترین را انتخاب کنید و برای ماشین خود €60,000 بیاندوزید.

چند مسابقه دیگر که انجام دهید منابع لازم برای تشکیل تیم خودتان را بدست می آورید. برای آن نام ، نشان و همین طور طراحی و رنگ آمیزی خاصی را که بر روی هر ماشین شما تا پایان بازی نقش می بندد انتخاب نمایید.اگر شما به سیستم ظاهری و فضاهای بازی Forza 2 عادت دارید ، حتما این بازی نیز تحت تسلط شما خواهد بود. شرکت سازنده بازی برای اینکه محیط و فضاهای اطراف را بیشتر شبیه به مسابقه های واقعی نشان دهد ، نوع ماشین ها را متناسب با محله ها و کلاس ها ساخته است.

اگر شما احساس می کنید بازی از نظر گرافیکی یا هر نظر دیگری اندکی کمبود دارد ، می توانید آن کمبود را با یک ویژگی خاص صداگذاری جبران کنید. هنگامی که شما نام فامیلی خود را انتخاب کردید سپس از شما خواسته می شود تا یک اسم کوچک نیز برای خود انتخاب نمایید که برای این کار یک لیست از پیش تعیید شده از نام ها وجود دارد. بعد از انتخاب یک نام کوچک شما در طول بازی شاهد این خواهید بود که بعد از هر مسابقه ای که آن را با موفقیت پشت سر بگذارید مسئول پشتیبانی شما با استفاده از همان اسم کوچک به تحسین و گفت و گو با شما می پردازد و در صورتی که ماشین گران قیمت خود را بر اثر برخورد با دیواره های کنار مسیر له کنید ، همان مسئول پشتیبانی با استفاده از نام کوچکتان در صحبت های خود این بار شما را سرزنش می کند.

دیالوگ های از پیش تعیین شده قسمت مهمی در بازی را شامل می شوند. در طول بازی گفت و گو ها و بحث و جدل ها و حتی دشنام هایی را از سوی مدیر ، هدف یاب و هم تیمی هایتان ( که بعدا برای تیم خود استخدام می کنید) خواهید شنید. این گفت و گو ها باعث می شود شما خود را به طور کامل یک راننده مسابقه و رئیس یک تیم فرض کنید که خود باعث هرچه جذاب تر شدن بازی می شود.برای مثال اگر تصادفی را انجام دهید یا به جایی برخورد نمایید هدف یاب شما با لحنی تمسخر آمیز به شما هشدار می دهد.

اما باید توجه داشت که این گفت و گو های از پیش تعیین شده ممکن است بعد از گذشت زمان کوتاهی از بازی برای شما تکراری و خسته کننده شود زیرا بازی نسبتا طولانی و تعداد گفت و گو ها محدود است. شاید یک هدف یاب واقعی در مسابقه نیز این گفت و گو ها را با اندکی تفاوت به کار برد اما تیم کامپیوتری شما هر دفعه دقیقا گفت و گو های مشابه را به کار می برد که پس از اندک مدتی برایتان آزار دهنده می شود. اما این گفت و گو های تکراری و خسته کننده فقط مربوط به حین انجام ریس نمی شود ، بلکه هر زمان از بازی که شما وارد گاراژ خود بشوید مدیر شروع می کند به توضیح دادن و شرح دادن فایده های مسابقه دادن برای تیم های دیگر برای اندوختن هرچه بیشتر سرمایه ، کاملا بی توجه به اینکه آیا شما می خواهید بازهم آن حرف ها بشنوید یا نه. باز هم تاکید می کنم پس از مدت کوتاهی این گفت و گو ها جذابیت خود را از دست داده و بسیار عصبانی کننده می شوند.

مطمئنا حرف های تکراری هدف یاب شما در صوت درستی و صحت قابل تحمل تر بود. شاید شما هم بتوانید در بازی ببینید که ممکن است هدف یابتان بارها به شما یک تصادف را که جلوتر رخ داده هشدار دهد اما هنگامی که به آنجا می رسید حرف او را صادق نمی یابید. این بدین معنا نیست که او قصد فریب شما را دارد بلکه فقط کمی متناقض و ناجور سخن می گوید. در کل بازی از نظر صدا گذاری دارای نکات مثبت زیادی است اما نمی توان آن را عالی نامید و با گذشتن زمان از آغاز بازی ، صدا گذاری ها نیز جذابیت خود را بیشتر و بیشتر از دست می دهند.

خوشبختانه خود بازی و لذت انجام آن و روال کار ، کمبود ها را از یاد شما می برد.سه منطقه برای مسابقه دادن در بازی وجود دارد یعنی ایالات متحده آمریکا ، اروپا و ژاپن که هر سه آن ها به محض اینکه شما جواز مسابقه خود ر دریافت نمایید قابل دسترس خواهد بود.همین طور که فصل را به پایان می برید و درجه اعتبار و شهرتتان بالاتر می رود ، ردیف های جدیدی از انواع مسابقه ها در هر منطقه برای شما قابل دسترس می شود.هرچه در منطقه ای بیشتر و بهتر مسابقه دهید و اعتبار بیشتری بدست آورید ، ردیف های جدید تری برایتان باز می شود. پیروزی دز هر Event باعث می شود شما جوایز ، پول و پیشنهاد های جدید برای اسپانسر دریافت نمایید.

بازی GRID مجموعه ای است تمام انواع مدرن مسابقه ای و برای هر فردی مسابقه ای را که مورد علاقه اش باشد شامل می شود. این بازی دارای انواع : مسابقه در پیست ، مسابقه جاده ای و کوهستانی ، مسابقه خیابانی ، مسابقه استقامت و ... می باشد. هر کدام از این انواع هیجان ، زیان ها و درامد های خاص خود را داراست.

آیا خوشتان می آید برای مدتی طولانی با سرعتی باور نکردنی بالا حرکت کنید؟ برای انجام این منظور می توانید به یک مسابقه Le Mans 24 ساعتی بروید ، جایی که هر ساعت یک دقیقه نشان داده می شود.در حالی که شما قصد دارید خودتان را به ماشین های دیگر بزنید و مسابقه را به پایان برسانید ، روز و شب خیلی سریع با یکدیگر جا عوض می کنند. اگر شما از مسابقه Drift لذت می برید ، بازی برایتان انواع سرازیری ، freestyle و grand prix را در نظر گرفته است. همچنین انواع دیگری مانند Touge ، tuner ، touring و open wheel وجود دارد که ره کدام از آن ها خواص مختص خود را دارند نشان دهنده توانایی های یک دسته بخصوص از ماشین ها می باشد.

بازار خرید ماشین ها و در واقع اندازه گاراژ نسبت به بازی ها مسابقه ای دیگر اندکی کوچک است. این بازی دارای 45 ماشین می باشد و با وجود اینکه هر کدام از آن ها جزو بهترین و پر قدرت ترین ماشین ها مسابقه ای هستند اما باز هم در شرایطی ، تعدا آن ها اندکی محدود به نظر می رسد. در بعضی از مسابقات شما فقط یک ماشین را می توانید انتخاب کنید و این واقعا یک نکته منفی است هنگامی که تنها انتخاب شما Chevy Lacetti باشد.

168028-5-1.jpg

شاید شما نیز در طول بازی آرزو کنید که ای کاش این بازی ماشین های بیشتری داشت اما مسلما نمی توان از ماشین های انتخاب شده ( به جز Lacetti) توسط شرکت سازنده انتقادی کرد. از یک ماشین کلاسیک و سنگین مثل BMW 320 SI تا یک خودرو عجیب و پیچیده و لوکس مثل Audi R10 TDi ، این بازی جمعی از بهترین عناوین مسابقه را در اختیار شما قرار می دهد.ممکن است شما با ورود به هر کلاسی به رانندگی کردن و کنترل مناسب آن ماشین ها تسلط چندانی نداشته باشید اما باید گفت روند تسلط یافتن بر کنترل فرمان ماشین ها در این بازی اندکی پر پیچ و خم و دشوار اما کوتاه است در واقع شما در اکثر کلاس ها پس از ورود و انتخاب یک ماشین از آن کلاس و تجربه کردن چند تصادف سخت ، به رانندگی درست با آن عادت خواهید کرد.

حتی در صورتی که شما ماشین خود را با تصادف های فراوان تبدیل به یک زباله آهنی گرد بکنید و نهایتا مسابقه را شکست بخورید ، به خاطر جذابیت صحنه های این حوادث جالبی این قضیه نیز کمی از پیروزی ندارد.باید اعتراف کرد که Codemasters بهترین صحنه های حادثه ای را که تا به حال در هر بازی مسابقه ای دیده ایم برای GRID خلق کرده است.سپر ها به اطراف پرتاب می شوند و در اثر برخورد های شدید حتی درب ماشین ها نیز کنده می شود.

در صورتی که ماشین خود را با سرعت 200 کیلو متر در ساعت به یک نرده بزنید یک صحنه سینمایی و آهسته را شاهد خواهید بود و می توانید صدای نرم شدن و خرد خرد شدن قطعات ماشینتان را در دل احساس نمایید.اگر شما از تصادف جان سالم به در ببرید اما گلگیر خودر از دست دهید آن وقت شاهد این خواهید بود که گلگیر ماشینتان تا به انتهای مسابقه در مسیر خواهد ماند و برای خودتان و بقیه ایجاد مزاحمت می کند.همین طور اگر خوش شانس نباشید و و برخورد شدیدی تجربه کنید ، در صورت ضربه خوردن به موتور ، سیستم ترمز ، سیستم فرمان و دیگر قسمت های اصلی ، ماشینتان دیگر قدرت و شتاب سابق را نداشته و حتی سر پیچ ها نیز با آن دچار مشکل می شوید.

در حقیقت این بازی فقط یک شبیه سازی معمولی از مسابقه نیست. علی رغم وجود ماشین های تقریبا واقعی و تصادف ها و برخورد های اساسی و زیبا ، برای اینکه بتوانید به خوبی GRID را تصور کنید باید آنچه TOCA داشت را با توانایی ها و قابلیت های DiRT مخلوط کنید .

اگر در بازی شاهد یک برخورد بسیار بد در لحظه ای فوق العاده سخت و حساس بودید و در حال بازی در درجه معمولی هستید ، می توانید از سیستم برگرداندن خود مسابقه به مدت محدودی عقب استفاده نمایید و دوباره از نقطه ای در گذشته مسابقه خود را ادامه دهید.این یک ماشین زمان واقعا کار آمد است که شما می توانید با استفاده از آن برای دفعات محدود اشتباهات خود را اصلاح کرده و به مسابقه خود ادامه دهید. تعداد دفعات این توانایی وابسته به درجه دشواری بازی تغییر می کند.اما این تنها یک فرصت برای تصحیح خطاهایتان نیست بلکه اگر بتوانید با دقت به آنچه انجام داده اید نگاه کنید و عاقلانه از آن استفاده کنید ، می تواند یک راه خوب برای چگونه گذراندن پیچ های تند نیز باشد.

168028-1-1.jpg

برای آن عده از شما که نگران از دست رفتن هیجان و راستی مسابقه در اثر این سیستم هستید باید گفت ، در حالت حرفه ای که تنها حالت بازی تحت شبکه است این توانایی به کلی حذف شده است.

این بازی برای سه پلتفورم منتشر شده است که از بین آنان PC از بقیه بهتر این بازی را نمایش می دهد.شرکت سازنده بازی به کاربران رایانه شخصی دسترسی کاملی را (با توجه به تنوع کنترل) به فهرست های متعدد این بازی داده است.از دقت در نمایش علف ها گرفته تا دقت در تماشاچیان همه و همه در اختیار شماست تا آن را متناسب با رایانه خود تنظیم نمایید.

نویسنده : حمید فقیهی

منبع

لیست امتیازات گرفته شده این بازی در سایتهای معتبر

تصاویر این بازی

موفق باشید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

Race_Driver_GRID_Codemasters_Glu_Mobile-0.png

اگر شما بعنوان یک علاقه مند به بازی های رایانه ای کوچک ترین گرایشی به بازی های مسابقه ای

دارید ، انتخاب های متفاوتی در مقابلتان قرار دارد . مثلا اگر یک بازی مسابقه ای جاده ای می خواهید می توانید Burnout Paradise را امتحان کنید یا اگر بیشتر از مسابقه های خارج از جاده و پیستی لذت می برید ، DiRT انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

تیم سازنده بازی DiRT یعنی استودیو Racing شرکت Codemasters با این اندیشه که هنوز در عرصه شلوغ و پر مخاطب بازی های مسابقه ای جایی برای پیشرفت وجود دارد ، با یک ترکیب حرفه ای و ماهرانه از هر دو نوع جاده ای و پیستی در قالب یک بازی فوق العاده جلوه گر و شفاف ، وارد این عرصه شد.

grid2008060721360689_2.jpg

بنابراین استودیو سازنده بازی با تغییر نام موتور گرافیکی بازی DiRT و انتخاب نام Ego برای آن پروژه جدید خود یعنی Grid را آغاز نمود.. Grid یک بازی مسابقه ای فوق العاده جذاب و پر برخورد می باشد که در واقع طرح سری بازی های مسابقه ای TOCA را در قالبی جدید و پر زرق و برق و جلوه گر مدرن ریخته است.

نتیجه تمام این تغییرات و پیشرفت ها یک تجربه به یاد ماندنی در زمینه مسابقه ای است که تمام آنچه را شما از یک بازی مسابقه ای می خواهید از جمله : سرعت ، حادثه ، دقت ، رقابت و حس دشواری پیروزی را برایتان به ارمغان می آورد.و باید گفت تمام این موارد بدون عیب و نقص کار شده اند.

از همان صحنه شروع بازی شما با یک دموی سینمایی و شفاف و حرفه ای رو به رو می شوید که صافی و شفافی آن به خود بازی نیز راه می یابد. علاوه بر نماهای معمولی بازی های مسابقه ای از جمله : داخل اتاق ماشین ، سپر ماشین ، سقف ماشین و نمای سوم شخص ، Grid دارای یک سیستم برگردان مجهز به قابلیت های : توقف ، برگرداندن و سریع به جلو بردن صحنه می باشد.یکی از بهترین نماهای این بازی در هنگام مسابقه ، یک نمای سینمایی است که به شما حس واقعی سرعت و برخورد را می دهد.

939160_20080604_embed002.jpg

حتی اگر دود زیادی بر اثر ترمز ماشین هایتان در یک ماسبقه کلاسیک هوا را پر کند یا اینکه برخوردی شدید در خیابان های Shibuya داشته باشید ، دوربین برگردان این بازی آن را با دقت و ظرافت برایتان ضبط می کند.اگر شما عادت نداشته اید در هیچ بازی مسابقه ای برگردان مسابقه خود را تماشا کنید ، دوربین برگردان بسیار مجهز Grid شما را مجاب به این کار می کند.اگرچه شما می توانید مسابقه خود را بار ها و بار ها بلافاصله پس از اتمام آن تماشا کنید اما به محض اینکه از مسابقه خود خارج شوید همه چیز تمام خواهد شد. متاسفانه این ویژگی خوب و مثبت قابلیت ذخیره سازی را به هیچ وجه ندارد و نمی توان آن را بر روی کامپیوتر خود ذخیره کرد.

شرکت Codemasters علاوه بر دوربین های برگردان توجه خاصی را نیز به نماها و دوربین های حین بازی مبذول داشته است.دوربین های حین بازی به طور بدون نقصی خوب کار می کنند ، چه شما در نمای درون ماشین در یک مسیر مستقیم قرار داشته باشید یا اینکه سر یک پیچ بسیار تند در نمای سوم شخص باشید.حتی در فهرست های بازی نیز شما ایستایی و سکونت را حس نخواهید کرد چراکه پشت صفحه ی فهرست ها مدام در حال تحرک است و حتی انتخاب های شما در فهرست نیز اندکی در جای خود این طرف و آن طرف می جنبند.در Grid نیز همانطور که در DiRT دیدیم ، شما به هنگام انتخاب یک عنوان از میان فهرست حس می کنید در حال کار با یک چیز کاملا متحرک و پویا هستید نه اینکه فقط روی یک دکمه اشاره می کنید.

قدم بعدی در بازی انتخاب یک شخصیت و مشخص کردن نام و کشور برای اوست ، و بلافاصله پس از انجام این کار شما در شرایط بک مسابقه قرار می گیرید ، بدون اینکه کوچکترین آموزشی دیده باشید یا حتی در فهرست ماشین ها و آهنگ ها دوری زده باشید. شما پشت یک Dodge Viper قرار دارید در حالی که با سرعت 100 کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستید. آن مسابقه را به اتمام برسانید و اکنون دیگر شما یک راننده استخدام نشده هستید که باید پیشنهادات را بررسی کرده و از بین آن ها پر درامد ترین را انتخاب کنید و برای ماشین خود €60,000 بیاندوزید.

چند مسابقه دیگر که انجام دهید منابع لازم برای تشکیل تیم خودتان را بدست می آورید. برای آن نام ، نشان و همین طور طراحی و رنگ آمیزی خاصی را که بر روی هر ماشین شما تا پایان بازی نقش می بندد انتخاب نمایید.اگر شما به سیستم ظاهری و فضاهای بازی Forza 2 عادت دارید ، حتما این بازی نیز تحت تسلط شما خواهد بود. شرکت سازنده بازی برای اینکه محیط و فضاهای اطراف را بیشتر شبیه به مسابقه های واقعی نشان دهد ، نوع ماشین ها را متناسب با محله ها و کلاس ها ساخته است.

اگر شما احساس می کنید بازی از نظر گرافیکی یا هر نظر دیگری اندکی کمبود دارد ، می توانید آن کمبود را با یک ویژگی خاص صداگذاری جبران کنید. هنگامی که شما نام فامیلی خود را انتخاب کردید سپس از شما خواسته می شود تا یک اسم کوچک نیز برای خود انتخاب نمایید که برای این کار یک لیست از پیش تعیید شده از نام ها وجود دارد. بعد از انتخاب یک نام کوچک شما در طول بازی شاهد این خواهید بود که بعد از هر مسابقه ای که آن را با موفقیت پشت سر بگذارید مسئول پشتیبانی شما با استفاده از همان اسم کوچک به تحسین و گفت و گو با شما می پردازد و در صورتی که ماشین گران قیمت خود را بر اثر برخورد با دیواره های کنار مسیر له کنید ، همان مسئول پشتیبانی با استفاده از نام کوچکتان در صحبت های خود این بار شما را سرزنش می کند.

دیالوگ های از پیش تعیین شده قسمت مهمی در بازی را شامل می شوند. در طول بازی گفت و گو ها و بحث و جدل ها و حتی دشنام هایی را از سوی مدیر ، هدف یاب و هم تیمی هایتان ( که بعدا برای تیم خود استخدام می کنید) خواهید شنید. این گفت و گو ها باعث می شود شما خود را به طور کامل یک راننده مسابقه و رئیس یک تیم فرض کنید که خود باعث هرچه جذاب تر شدن بازی می شود.برای مثال اگر تصادفی را انجام دهید یا به جایی برخورد نمایید هدف یاب شما با لحنی تمسخر آمیز به شما هشدار می دهد.

اما باید توجه داشت که این گفت و گو های از پیش تعیین شده ممکن است بعد از گذشت زمان کوتاهی از بازی برای شما تکراری و خسته کننده شود زیرا بازی نسبتا طولانی و تعداد گفت و گو ها محدود است. شاید یک هدف یاب واقعی در مسابقه نیز این گفت و گو ها را با اندکی تفاوت به کار برد اما تیم کامپیوتری شما هر دفعه دقیقا گفت و گو های مشابه را به کار می برد که پس از اندک مدتی برایتان آزار دهنده می شود. اما این گفت و گو های تکراری و خسته کننده فقط مربوط به حین انجام ریس نمی شود ، بلکه هر زمان از بازی که شما وارد گاراژ خود بشوید مدیر شروع می کند به توضیح دادن و شرح دادن فایده های مسابقه دادن برای تیم های دیگر برای اندوختن هرچه بیشتر سرمایه ، کاملا بی توجه به اینکه آیا شما می خواهید بازهم آن حرف ها بشنوید یا نه. باز هم تاکید می کنم پس از مدت کوتاهی این گفت و گو ها جذابیت خود را از دست داده و بسیار عصبانی کننده می شوند.

مطمئنا حرف های تکراری هدف یاب شما در صوت درستی و صحت قابل تحمل تر بود. شاید شما هم بتوانید در بازی ببینید که ممکن است هدف یابتان بارها به شما یک تصادف را که جلوتر رخ داده هشدار دهد اما هنگامی که به آنجا می رسید حرف او را صادق نمی یابید. این بدین معنا نیست که او قصد فریب شما را دارد بلکه فقط کمی متناقض و ناجور سخن می گوید. در کل بازی از نظر صدا گذاری دارای نکات مثبت زیادی است اما نمی توان آن را عالی نامید و با گذشتن زمان از آغاز بازی ، صدا گذاری ها نیز جذابیت خود را بیشتر و بیشتر از دست می دهند.

خوشبختانه خود بازی و لذت انجام آن و روال کار ، کمبود ها را از یاد شما می برد.سه منطقه برای مسابقه دادن در بازی وجود دارد یعنی ایالات متحده آمریکا ، اروپا و ژاپن که هر سه آن ها به محض اینکه شما جواز مسابقه خود ر دریافت نمایید قابل دسترس خواهد بود.همین طور که فصل را به پایان می برید و درجه اعتبار و شهرتتان بالاتر می رود ، ردیف های جدیدی از انواع مسابقه ها در هر منطقه برای شما قابل دسترس می شود.هرچه در منطقه ای بیشتر و بهتر مسابقه دهید و اعتبار بیشتری بدست آورید ، ردیف های جدید تری برایتان باز می شود. پیروزی دز هر Event باعث می شود شما جوایز ، پول و پیشنهاد های جدید برای اسپانسر دریافت نمایید.

بازی GRID مجموعه ای است تمام انواع مدرن مسابقه ای و برای هر فردی مسابقه ای را که مورد علاقه اش باشد شامل می شود. این بازی دارای انواع : مسابقه در پیست ، مسابقه جاده ای و کوهستانی ، مسابقه خیابانی ، مسابقه استقامت و ... می باشد. هر کدام از این انواع هیجان ، زیان ها و درامد های خاص خود را داراست.

آیا خوشتان می آید برای مدتی طولانی با سرعتی باور نکردنی بالا حرکت کنید؟ برای انجام این منظور می توانید به یک مسابقه Le Mans 24 ساعتی بروید ، جایی که هر ساعت یک دقیقه نشان داده می شود.در حالی که شما قصد دارید خودتان را به ماشین های دیگر بزنید و مسابقه را به پایان برسانید ، روز و شب خیلی سریع با یکدیگر جا عوض می کنند. اگر شما از مسابقه Drift لذت می برید ، بازی برایتان انواع سرازیری ، freestyle و grand prix را در نظر گرفته است. همچنین انواع دیگری مانند Touge ، tuner ، touring و open wheel وجود دارد که ره کدام از آن ها خواص مختص خود را دارند نشان دهنده توانایی های یک دسته بخصوص از ماشین ها می باشد.

بازار خرید ماشین ها و در واقع اندازه گاراژ نسبت به بازی ها مسابقه ای دیگر اندکی کوچک است. این بازی دارای 45 ماشین می باشد و با وجود اینکه هر کدام از آن ها جزو بهترین و پر قدرت ترین ماشین ها مسابقه ای هستند اما باز هم در شرایطی ، تعدا آن ها اندکی محدود به نظر می رسد. در بعضی از مسابقات شما فقط یک ماشین را می توانید انتخاب کنید و این واقعا یک نکته منفی است هنگامی که تنها انتخاب شما Chevy Lacetti باشد.

168028-5-1.jpg

شاید شما نیز در طول بازی آرزو کنید که ای کاش این بازی ماشین های بیشتری داشت اما مسلما نمی توان از ماشین های انتخاب شده ( به جز Lacetti) توسط شرکت سازنده انتقادی کرد. از یک ماشین کلاسیک و سنگین مثل BMW 320 SI تا یک خودرو عجیب و پیچیده و لوکس مثل Audi R10 TDi ، این بازی جمعی از بهترین عناوین مسابقه را در اختیار شما قرار می دهد.ممکن است شما با ورود به هر کلاسی به رانندگی کردن و کنترل مناسب آن ماشین ها تسلط چندانی نداشته باشید اما باید گفت روند تسلط یافتن بر کنترل فرمان ماشین ها در این بازی اندکی پر پیچ و خم و دشوار اما کوتاه است در واقع شما در اکثر کلاس ها پس از ورود و انتخاب یک ماشین از آن کلاس و تجربه کردن چند تصادف سخت ، به رانندگی درست با آن عادت خواهید کرد.

حتی در صورتی که شما ماشین خود را با تصادف های فراوان تبدیل به یک زباله آهنی گرد بکنید و نهایتا مسابقه را شکست بخورید ، به خاطر جذابیت صحنه های این حوادث جالبی این قضیه نیز کمی از پیروزی ندارد.باید اعتراف کرد که Codemasters بهترین صحنه های حادثه ای را که تا به حال در هر بازی مسابقه ای دیده ایم برای GRID خلق کرده است.سپر ها به اطراف پرتاب می شوند و در اثر برخورد های شدید حتی درب ماشین ها نیز کنده می شود.

در صورتی که ماشین خود را با سرعت 200 کیلو متر در ساعت به یک نرده بزنید یک صحنه سینمایی و آهسته را شاهد خواهید بود و می توانید صدای نرم شدن و خرد خرد شدن قطعات ماشینتان را در دل احساس نمایید.اگر شما از تصادف جان سالم به در ببرید اما گلگیر خودر از دست دهید آن وقت شاهد این خواهید بود که گلگیر ماشینتان تا به انتهای مسابقه در مسیر خواهد ماند و برای خودتان و بقیه ایجاد مزاحمت می کند.همین طور اگر خوش شانس نباشید و و برخورد شدیدی تجربه کنید ، در صورت ضربه خوردن به موتور ، سیستم ترمز ، سیستم فرمان و دیگر قسمت های اصلی ، ماشینتان دیگر قدرت و شتاب سابق را نداشته و حتی سر پیچ ها نیز با آن دچار مشکل می شوید.

در حقیقت این بازی فقط یک شبیه سازی معمولی از مسابقه نیست. علی رغم وجود ماشین های تقریبا واقعی و تصادف ها و برخورد های اساسی و زیبا ، برای اینکه بتوانید به خوبی GRID را تصور کنید باید آنچه TOCA داشت را با توانایی ها و قابلیت های DiRT مخلوط کنید .

اگر در بازی شاهد یک برخورد بسیار بد در لحظه ای فوق العاده سخت و حساس بودید و در حال بازی در درجه معمولی هستید ، می توانید از سیستم برگرداندن خود مسابقه به مدت محدودی عقب استفاده نمایید و دوباره از نقطه ای در گذشته مسابقه خود را ادامه دهید.این یک ماشین زمان واقعا کار آمد است که شما می توانید با استفاده از آن برای دفعات محدود اشتباهات خود را اصلاح کرده و به مسابقه خود ادامه دهید. تعداد دفعات این توانایی وابسته به درجه دشواری بازی تغییر می کند.اما این تنها یک فرصت برای تصحیح خطاهایتان نیست بلکه اگر بتوانید با دقت به آنچه انجام داده اید نگاه کنید و عاقلانه از آن استفاده کنید ، می تواند یک راه خوب برای چگونه گذراندن پیچ های تند نیز باشد.

168028-1-1.jpg

برای آن عده از شما که نگران از دست رفتن هیجان و راستی مسابقه در اثر این سیستم هستید باید گفت ، در حالت حرفه ای که تنها حالت بازی تحت شبکه است این توانایی به کلی حذف شده است.

این بازی برای سه پلتفورم منتشر شده است که از بین آنان PC از بقیه بهتر این بازی را نمایش می دهد.شرکت سازنده بازی به کاربران رایانه شخصی دسترسی کاملی را (با توجه به تنوع کنترل) به فهرست های متعدد این بازی داده است.از دقت در نمایش علف ها گرفته تا دقت در تماشاچیان همه و همه در اختیار شماست تا آن را متناسب با رایانه خود تنظیم نمایید.

نویسنده : حمید فقیهی

منبع

لیست امتیازات گرفته شده این بازی در سایتهای معتبر

تصاویر این بازی

موفق باشید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 ماه بعد...

به جرات باید گفت که یکی از مهمترین و پرخرج ترین عناوین سال 2008 میلادی بازی فوق محبوب و بی نظیر Grand Theft Auto IV می باشد. این بازی بالاخره بعد از مدت ها انتظار در نهایت چند روز زودتر از زمان انتشار رسمی اش که روز 29 آوریل 2008 بوده است، برای دو کنسول X360 و PS3 روانه ی بازار شد و هیاهویی در بین جامعه ی گیمر ها به پا کرد و همه را مجذوب ویژگی های ناب خود ساخت و رکوردها را نیز شکست. GTA IV را می توان تحول عظیمی در صنعت بازی های ویدئویی دانست چرا که این عنوان با نوآوری های متعدد و فوق العاده، گیم پلی بی نظیر، صداگذاری خیره کننده و صدها ویژگی منحصر به فرد دیگر دنیای بازی های ویدئویی را وارد دوره ی تازه ای کرد. در واقع باید گفت که Grand Theft Auto IV بسیار فراتر از حد تصورات ظاهر شده است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

Grand_Theft_Auto_IV-51.jpg

داستان این نسخه در زمان حال جریان دارد و فوق العاده غنی طراحی شده است و اتفاقات بسیاری در آن بوقوع می پیوندد. این داستان در ابتدا به سادگی آغاز می شود، اما در ادامه فوق العاده پیچیده می شود و شما را شیفته و درگیر خود می سازد. در GTA IV شما کنترل یک فرد سی و چند ساله ی صربستانی به نام Niko Bellic را بدست خواهید گرفت. Niko که یک سرباز کهنه کار عضو ارتش صربستانی بوده است، به خاطر خیانت شخصی به نام Darco Brevic خاطره ی خوشی از جنگ با بوسنی ها ندارد. او برای به فراموشی سپردن گذشته ی سیاه خود و شروع یک زندگی نو با امید تحقق گفته های پسر عمویش Roman به Liberty City سفر می کند تا رویای آمریکایی را تجربه کند، اما او بعد از سفر به Liberty City در می یابد که رویای امریکایی دست نیافتنیست و تنها یک خیال پوچ می باشد و Roman برای دست یابی به اهداف خود به او دروغ گفته است. Roman نزدیک 15 سال است که در Liberty City زندگی می کند و مدیریت یک شرکت تاکسی رانی کوچک را بر عهده دارد اما او بدهی بالایی به گروه مافیای روسی دارد و به همین دلیل به شدت از طرف آن ها تحت فشار است و جانش در خطر می باشد. Roman به تدریج Niko را نیز درگیر مشکلات خود می کند اما این مشکلات کوچک به مرور با اتفاقاتی بزرگ همراه می شود و سبب می شود تا Niko بر خلاف میلش به یک تبهکار و آدمکش حرفه ای تبدیل شود. Niko همچنین اکنون می داند که Darco Brevic هم در Liberty City سکونت دارد، در نتیجه برای یافتن و گرفتن انتقام از او نیز تلاش خواهد کرد و اینجاست که داستان پر حادثه ی Grand Theft Auto IV آغاز می شود...

Geand_Theft_Auto_IV-93.jpg

Niko در این نسخه برخلاف شخصیت های نسخه های قبلی به هیچ وجه شخصیت مطیعی نیست و هرگز زیر بار حرف زور نمی رود و کاری که به سودش نباشد را انجام نمی دهد. او شخصیت مختاریست و در طول بازی فقط خودش تصمیم می گیرد که چه کاری را انجام دهد، همین امر هم سبب شده است تا در طول مراحل بازی انتخاب های بزرگ و کوچک زیادی برایتان وجود داشته باشد به طور مثال ممکن است شما در حین گشت و گذار با دوست دخترتان در بازی باشید و ناگهان شخص دیگری مثل Roman به شما زنگ بزند و از شما درخواست کمک کند و اینجاست که شما از بین دوست دختر خود و Roman باید یکی را انتخاب کنید یا در طرف دیگر و انتخاب هایی بزرگتر در انتهای برخی از مراحل باید تصمیم بگیريد که فرد مورد نظر را از بین ببرید یا او را ببخشید.

مراحل بازی نیز همانند نسخه های قبلی فوق العاده مهیج و متنوع طراحی شده اند. این مراحل از سرقت و ترور شخصیت های مختلف گرفته تا تعقیب و گریز های نفس گیر در مناطق مختلف شهر. به طور کلی در GTA IV نزدیک به 100 مرحله ی اصلی وجود خواهد داشت که اتمام آن ها بدون تکرار مراحل چیزی حدود 25 الی 30 ساعت(یا شاید هم کمی کمتر) به طول خواهد انجامید. میان پرده ها یا همان cut scene های بازی هم که کاملآ از گیم پلی بازی گرفته شده است، فوق العاده عالی ساخته شده و حرکات شخصیت ها و نحوه ی حرف زدن آن ها بسیار سینمایی می باشد و شما را محو خود می سازد.

همچنین در سطح شهر ماموریت های فرعی متعدد و جذابی نیز قرار داده شده است که می تواند شما را بعد از اتمام داستان بازی برای مدت زیادی درگیر خود سازد، این را هم نباید فراموش کرد که به خاطر امکانات بسیار بالای موجود در بازی حتی همان گشت زدن معمولی در محیط Liberty Cityبدون انجام هیچ ماموریتی هم از جذابیت بسیاری برخوردار می باشد و همین امر هم باعث شده است که GTA IV به یکی از سرگرم کننده ترین بازی های تاریخ تبدیل شود.

Grand_Theft_Auto_IV-48.jpg

در بازی تعدادی Mini Game نظیر بیلیارد، دارت و بولینگ نیز قرار گرفته شده است که هر یک از این بازی ها حال و هوای خاص خود را دارند و بر جذابیت بازی می افزایند. علاوه بر این یکی دیگر از سرگرمی ها و امکانات جالب اضافه شده به این نسخه تلوزیون می باشد که در خانه ی Niko وجود دارد و در زمان های تعیین شده برنامه های جالبی را پخش می کند و می تواند شما را تا اندازه ای سرگرم کند.

Liberty City در این نسخه از شهر بزرگ New York City شبیه سازی شده است. این شهر تا حدود کمی از San Andreas کوچکتر است اما جزئیات موجود در آن ده ها بار از San Andreas بیشتر می باشد. Liberty City فوق العاده زیبا و کاملآ پویا طراحی شده است. شما در این شهر کاملآ احساس زندگی می کنید، احساسی که به جرات می توان گفت تا قبل از این بازی در هیچ بازی دیگری وجود نداشته است. هیچ یک از انسان ها در سطح شهر بی هدف کاری را انجام نمی دهند و همه ی آن ها در حال فعالیت هستند و کار خاصی را انجام می دهند و در حال انجام زندگی روزمره ی خود می باشند. آن ها همچنین در وضعیت های جوی مختلف، عکس العمل های خاص و بسیار جالبی از خود نشان می دهند و به طور کل باید گفت که هوش مصنوعی مردم در Liberty City بی نظیر طراحی شده است.

در GTA IV دوچرخه و هواپیما به دلیل متناسب نبودن با جو و محیط بازی برای استفاده وجود نخواهند داشت که تصمیم بجایی از سوی سازندگان بازی بوده است اما هلیکوپتر، اتومبیل، قایق و موتور در محیط بازی با تعدد و تنوع بسیار بالایی یافت می شوند و شما از این حیث هیچ کمبودی را احساس نخواهید کرد. کنترل خودرو های موجود در بازی نیز نسبت به گذشته سخت تر و البته بسیار واقع گرایانه تر شده است اما به مرور این کنترل برایتان عادی می شود و به آن عادت می کنید. این را هم باید اضافه کرد که هر یک از این خودروها با توجه به ویژگی هایی که دارند دارای کنترل مخصوص به خود می باشند.

Geand_Theft_Auto_IV-96.jpg

یکی از امکانات تازه ی افزوده شده به گیم پلی بازی سیستم کاور می باشد که در پیشبرد مراحل بازی تاثیر چشمگیری داشته است. شما در طول بازی و در حین درگیری های مسلحانه می توانید کنار دیوار و ستون ها و ماشین های پارک شده پناه بگیرید و در همان لحظه تیر اندازی کنید و دشمن را نابود سازید و به جلوتر بروید، چیزی شبیه بازی هایی چون Gears of War و Uncharted. همچنین سیستم هدفگیری بازی نیز کار شما را بسیار راحت کرده است چراکه هدف به صورت اتوماتیک بر روی دشمن شما قفل خواهد شد و شما تنها باید دکمه ی شلیک را فشار دهید. البته شما با آنالوگ سمت راست می توانید هدف را بر روی بدن دشمن خود جابه جا نمایید و به طور مثال بر روی سرش بیاورید و او را Headshot کنید. HUD بازی هم بسیار ساده و خوب طراحی شده است. به گونه ای که در طول بازی شما تنها رادار یا همان Mini Map دایره شکل را خواهید دید که نیمی از محیط آن میزان جان شما و نیمی دیگر نیز میزان Armour(جلیقه ی ضد گلوله) شما و مساحت درونی دایره هم محدوده ای از نقشه که شما در آن قرار دارید را نشان می دهد. دیگر جزئیات مانند نوع تفنگ، مقدار پول، تعداد ستاره ها و ... نیز در بالای سمت راست تصویر برای لحظه ی کوتاهی در مواقع نیاز ظاهر می شوند و سپس محو می گردند.

از دیگر تغییرات مهم به عمل آماده در این نسخه می توان به نحوه ی پیگردی پلیس ها اشاره کرد. در GTA IV همانند نسخه های قبلی 6 ستاره وجود خواهد داشت که با توجه به تعداد و شدت جرایم شما این ستاره ها به ترتیب پر می شوند اما ویژگی اضافه شده اینجاست که بعد از ارتکاب جرم از سوی شما دایره ای بر روی رادار ظاهر می شود که نشان دهنده ی محدوده ایست که پلیس ها در آن به دنبال شما خواهند آمد و به جستجوی شما می پردازند که در این هنگام شما باید خیلی سریع خود را از آن ناحیه خارج کرده و برای چند ثانیه در جای امنی از دید پلیس ها پنهان شوید تا وضعیت به حالت عادی خود بازگردد. هرچه تعداد ستاره ها بیشتر باشد این دایره نیز بزرگتر خواهد بود و کار شما برای فرار نیز دشوارتر. هوش مصنوعی پلیس ها هم همانند هوش مصنوعی دشمنانتان بسیار تحسین برانگیز کار شده است و پیشرفت های بسیار زیادی نسبت به گذشته کرده است، آن ها در هنگامی که شما جرم کوچکی را انجام می دهید و از اسلحه ی خود استفاده نکرده اید سعی می کنند به سمتتان شلیک نکنند و تنها با محاصره کردن شما و بدون خونریزی دستگیرتان کنند، جالب اینجاست که هنگامی که پلیس ها Niko را محاصره می کنند و اسلحه را به سمتش نشانه می گیرند، او به صورت اتوماتیک دستهایش را بالا می برد و خود را تسلیم می کند، اما هنگامی که جرم شما بسیار سنگین می شود آن ها بشدت شما را تحت فشار قرار می دهند و با هلیکوپتر و ماشین های نظامی به دنبالتان می آیند و اینجاست که فرار از دست آن ها کار فوق العاده دشواری می شود.

Grand_Theft_Auto_IV-52.jpg

یکی از مهمترین وسایل موجود در بازی، موبایل می باشد. شما به وسیله ی این موبایل بسیاری از ماموریت های خود را دریافت می کنید و از همه مهمتر این که می توانید با دیگران نیز تماس بگیرید. شما می توانید به Roman زنگ بزنید که برای شما تاکسی بفرستد یا می توانید به Little Jacob زنگ بزنید تا برایتان اسلحه هایی با قیمت مناسب ارسال کند یا حتی این امکان نیز وجود دارد که به شماره ی 911 زنگ بزنید و به طور مثال از پلیس بخواهید که به منطقه ای که در آن حضور دارید بیاید تا بدین وسیله آن ها را آزار دهید. شما اینکار را برای آتشنشانی و آمبولانس هم می توانید انجام دهید. علاوه بر این ها بر روی موبایل شما یک دوربین نیز وجود دارد و شما می توانید به وسیله ی آن از محیط اطراف خود عکس بگیرید و دیگر نیاز نیست که همانند نسخه های قبلی یک دوربین عکاسی جدا داشته باشید. شما برای موبایل خود می توانید از طریق اینترنت آهنگ و Theme نیز خریداری کنید. بله اینترنت!

در GTA IV شما توانایی رفتن به کافی نت و استفاده از اینترنت را هم خواهید داشت. شما می توانید E-Mail های خود را از طریق اینترنت چک کرده و از بیش از 100 سایت موجود در بازی نیز دیدن کنید. شما می توانید از سایتی برای خرید خودرو استفاده کنید و از سایت دیگر برای خرید برنامه های جانبی برای موبایل و ... . همچنین در اینترنت دنیای GTA IV سایتی وجود دارد که از طریق آن می توانید دوست دختری برای خود پیدا کرده و با آن قرار بگذارید. جالب است بدانید که دوست دختر های شما هر یک اخلاق خاصی دارند، به طور مثال برخی از آن ها به نوع لباس شما حساسند و شما مجبورید هربار که با آن ها ملاقات می کنید از یکی از فروشگاه های لباس موجود در شهر لباس تازه ای خرید کرده و بعد از آن به دیدار آن ها بروید، اما برای تعدادی دیگر این چیزها مهم نیست و موارد دیگری اهمیت دارد.

Grand_Theft_Auto_IV-86.jpg

بازی Grand Theft Auto IV با کمک موتور گرافیکی RAGE از نظر گرافیکی نیز فوق العاده عالی کار شده است و از این لحاظ نیز رقیبی در بین بازی های هم سبک خود نمی بیند. Liberty City حتی با این مساحت پهناورش هم به بهترین شکل ممکن و با بالاترین جزئیات طراحی شده است و همانطور که سازندگان بازی گفته اند و به آن عمل کرده اند، بر روی اینچ به اینچ آن به دقت کار شده است و از تمام مساحت آن حداکثر استفاده را کرده اند. همچنین محیط بازی در زمان مه آلود شدن سطح شهر و بارش باران دارای زیبايی دو چنداني می شود و در هنگام شب با روشن شدن چراغ های ساختمان ها نیز بسیار دیدنی خواهد شد و همین امر، خود جذابیت بسیار زیادی را به بازی تزریق می کند. نورپردازی های بازی نیز همانند طراحی شهر فوق العاده عالی کار شده است و دارای خاصیت Dynamic می باشد ضمن اینکه صحنه های انفجار نیز بسیار عالی می باشد. وسایل نقلیه ی متعدد موجود در بازی همگی از طراحی بسیار خوب و قابل قبولی برخوردارند و از همه مهمتر دارای فیزیک فوق العاده ای در حین حرکت و تخریب پذیری بسیار بالایی به هنگام تصادفات می باشند به گونه ای که حتی کوچکترین اجزای این وسایل نیز از این خاصیت برخوردار است. بافت های گرافیکی (Textures) بازی هم دارای کیفیت نسبتآ بالایی می باشند و در نتیجه تمام این ویژگی های گرافیکی سبب شده است تا بازی از لحاظ گرافیک بسیار سنگین شود و سازندگان را مجبور کند تا Frame Rate بازی را به جای 60 فریم بر روی 30 فریم در ثانیه تنظیم کنند. مشکل افت فریم نیز بسیار کم در بازی دیده می شود اما این را باید گفت که AA بازی در نسخه X360 چندان قدرتمند و بالا نیست اما در نسخه ی PS3 بازی از این لحاظ در سطح بهتری قرار دارد. همچنین به دلیل حجم وسیع بافت ها و وسعت بالای شهر در برخی از موارد مشکل دیر Load شدن Texture ها هم دیده شده است.

اما آن چیزی که شما را بیش از هر چیز دیگری در این بازی حیرت زده خواهد کرد انیمشن ها و حرکات فوق العاده طبیعی شخصیت های بازیست که بدون استفاده از موتور فیزیکی Euphoria در کنار توانایی های سازندگان بازی ممکن نبود. فیزیک شخصیت های بازی تا حدی طبیعیست که شما کاملآ وجود اسکلت در بدن هریک از کارکترها را حس خواهید کرد چیزی که تا قبل از عرضه ی این بازی در هیچ بازی دیگر دیده نشده است. Niko با فیزیک خاص و منحصر به فرد و البته واقع گرايانه اي حرکت می کند، می دود و کاملآ حسابشده از پله ها بالا و پایین مي آید و صدها نکته ی دیگر در این رابطه که باید بازی را از نزدیک انجام داد تا به حقیقت امر پی برد.

Grand_Theft_Auto_IV-42.jpg

صداگذاری GTA در نسخه ی چهارم بهتر از همیشه کار شده است. به خاطر این صداگذاری عالی در حین بازی شما کاملآ احساس حضور در سطح یک شهر شلوغ و پر هرج و مرج را خواهید کرد و کاملآ وارد جو بازی خواهید شد. مردم در حال گفتگو با هم هستند و ماشین ها نیز هر یک با صدای خاص خود در حالی که صدای رادیوشان به گوش می رسد در حال عبور از مقابل شما هستند و ... اما دیالوگ ها و نحوه ی بیان شخصیت های بازی چیز دیگریست و فوق العاده عامیانه و عالی نوشته شده است. بد نیست در این رابطه آماری هم خدمت شما عرض کنیم: برای این بازی بیش از 80000 خط دیالوگ نوشته شده است که حدود 7000 تا از آن ها دیالوگ های Niko می باشد یعنی اگر شما بخواهید به تمام گفتگوهای بازی از ابتدا تا انتها گوش بدهید باید 29 ساعت وقت صرف کنید که این بسیار جالب و در عین حال بی نظیر است.

برای اولین بار در تاریخ سری بازی های GTA قسمت Multiplayer نیز قرار گرفته شده است. این بخش در GTA IV از طریق موبایل قابل دسترس خواهد بود و تنها به صورت Online امکان پذیز می باشد و تا 16 نفر را هم پشتیبانی می کند. با ورود به این بخش شما باید برای خود، شخصیتی را طراحی کنید و اگر قصد دارید خودتان Host شوید ابن توانایی را خواهید داشت که زمان انجام بازی، میزان ترافیک، وضعیت هوا، وجود یا عدم وجود پلیس و ... را تعیین کنيد. بعد از انجام مقدمات، شما می توانید یکی از 15 بازی مهیج موجود در این بخش را انتخاب کرده و با دوستانتان به رقابت بپردازید و امتیاز دریافت کنید. این مسابقات هر یک دارای جذابیت هاي خاص خود می باشند و فوق العاده مهیجند. همچنین شما قبل از ورود به هر یک از این مسابقات نیز می توانید در حالت Free Mode در شهر به همراه دوستانتان به گشت و گذار بپردازید. قسمت co-op نیز در این بازی وجود خواهد داشت که آن هم تنها به صورت آنلاین انجام پذیر می باشد و تا سقف چهار نفر را پشتیبانی می کند.

Grand_Theft_Auto_IV-45.jpg

در پایان باید گفت که بازی Grand Theft Auto IV بهترین بازی طی چند سال اخیر بوده است و به سختی می توان از آن حتی کوچکترین اشکالی را هم گرفت. به هر حال بودجه ی بالای کمپانی Rockstar با حمایت کمپانی بزرگ Take Two در کنار نبوغ بالای سازندگان این بازی در استودیوی واقع در کشور اسکاتلند Rockstar North سبب شده است تا این بازی در دنیا بدرخشد و نامش در تاریخ بازی های ویدیویی برای همیشه ثبت گردد. همچنین به خاطر همه ی این موفقیت ها انتظار یک فروش بی سابقه نیز از این بازی می رود و باید به زودی منتظر دیدن این بازی در صدر جدول پرفروش ترین ها باشیم. این بازی را به همه ی گیمر هاي دوستدار جذابیت، هیجان و تفریح پیشنهاد می کنیم.

منبع : gamersland.ir

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...