رفتن به مطلب

سردار کمالی : تعیین تکلیف قانون جدید سربازی؛ آخر امسال


Hamed
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

اولین قانون نظام وظیفه در سال 63 تصویب شد و تا این سال همان قانونی که مربوط به سال 50 بود پیشگیری و انجام شد.

این قانون در سال 63 در بحبوحه جنگ تصویب شده بود و بعدها به دلیل ضرورت‌ها و مقتضیات زمان حدود 50 بار این قانون اصلاح شده بود. مسئولان بعد از رایزنی‌ها و برگزاری 100 جلسه کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف لایحه اصلاح قانون سربازی را تهیه و سال 87 و 88 در مجلس به تصویب رسید. قانونی که تا به حال به مرحله اجرا نرسیده است. در ادامه بخش‌هایی از گفته‌های سردار موسی کمالی، مدیر مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح درباره تسهیلات و سختگیری‌های قانون جدید سربازی را می‌خوانید.

در این قانون پیش‌بینی شده است تا حقوق‌ سربازها به شدت افزایش پیدا کند. ماده 49 می‌گوید حقوق سربازان حداقل 60 درصد و حداکثر 90 درصد حقوق کارکنان نیروهای مسلح است. شما اگر در نظر بگیرید که دولت حدود 420 هزار تومان حداقل حقوق نیروهای مسلح را به سرباز بدهد، می‌شود 378 هزار تومان.

یکسان‌سازی زمان مشمولیت یکی از تسهیلات است. قانون‌گذار می‌گوید کسی که از اولین روز فروردین وارد سال 18 سالگی می‌شود مشمول است. اگر یکی متولد 29 فروردین باشد اول فروردین مشمول می‌شود و تا سن 19 سال تمام و به عبارتی تا دو سال در شمول قانون است. کی می‌خواهد اعزام شود؟ دو سال دیگر. لذا یک بلاتکلیفی وجود دارد اما در قانون جدید گفتیم هر کسی در ماه تولدش در شمول قانون قرار می‌گیرد. به این ترتیب مشمولان دو ماه مختلف دیگر با یک چوب رانده نمی‌شوند.

قانون گذار برای کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود یا ترک تحصیل می‌کند و انصراف می‌دهد چیزی نگفته است و نظام وظیفه می‌گوید چهار تا شش ماه فرصت دارد که خودش را معرفی کند. ما آمدیم و گفتیم که ایشان می‌خواهد درس بخواند، کنکور بدهد یا هر کاری می‌خواهد بکند، همه یک سال فرصت دارند که خودشان را معرفی کنند. در این یک سال می‌توانند در مقاطع بالاتر پذیرفته شوند و درس بخوانند.

طبق قانون جدید کسانی که برخلاف قانون عمل کنند مجازات می‌شوند. یکی اینکه بحث انفصال را در نظر گرفته‌ایم. کارفرماها هم به ازای هر بار که سربازی را به عهده می‌گیرند بار اول هزینه یک سرباز و بار دوم هزینه سه سرباز را باید پرداخت کنند. زمان هم برای آنها نگذاشته‌ایم.

کاهش زمان تحصیل در نظر گرفته شده است. قانون‌گذار گفته است که یک جوان می‌تواند تا 24 سالگی درس مدرسه بخواند. ما حساب می‌کردیم که با روال معمول 18 سالگی و اگر دو سال هم تنبلی و بقیه مسائل را در نظر بگیریم می‌شود 20 سالگی. این مسئله را زمان بندی کردیم. مثلا گفتیم که برای کاردانی سه سال و کارشناسی پنج سال فرصت دارند.

در قانون جدید برای خروج از کشور مقررات واحدی وجود ندارد و بیشتر اعمال سلیقه می‌کنند. ما اعلام کردیم کسی که کارشناسی دارد و می‌خواهد برود کارشناسی ارشد بخواند اگر وزارت علوم دانشگاه و رشته‌اش را تایید کند می‌تواند برود.

ما احساس کردیم در بعضی موارد مقدار کسری‌ها بالا رفته و آمدیم اعلام کردیم که برای جبهه 9 ماه بیشتر کسر خدمت نمی‌دهیم یا برای بسیج شش ماه کسری بیشتر نمی‌دهیم. لذا الان نمی‌توان تغییرات را پیش‌بینی کرد ولی من با توجه به اینکه مسئولیت این کار را دارم پیش‌بینی می‌کنم که تا سه سال بعد از 90 هم وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند.

khabaronline

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...