رفتن به مطلب

پردازنده های 7 نانومتری AMD با کمک Globalfoundries


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

پردازنده های 7 نانومتری AMD با کمک Globalfoundriesshareemailprint
پردازنده های 7 نانومتری AMD با کمک Globalfoundries

همانطور که می دانید فرایند تولید CPU های کنونی بر اساس معیار 14 نانومتری است که اینتل و ای ام دی هر دو در پلتفرم های بعد خود را با لیتوگرافی 12 نانومتری به مرز تولید خواهند رساند. برای کاربرانی که مزایای کاهش ابعاد لیتوگرافی را نمی دانند، باید بگوییم که این کاهش می تواند موجبات افزایش تعداد ترانزیستور و سطح CPU را فراهم سازد که در نتیجه عملکرد محصول به طور چشمگیری بالا خواهد رفت. از سوی دیگر امکان بالا رفتن فرکانس نیز محیا خواهد شد.

بزرگترین ریخته گر شریک AMD با نام Globalfoundries از زبان مدیر فنی خود، آقای Gary Patton، حقایق جالب توجهی را ارائه کرده است. این ریخته گر با همکاری مهندسان IBM موفق به ارائه نخستین طرح های 7 نانومتری شده است. این شرکت اعلام کرده است که پس از تغییر رویه از 14 نانومتر به 7 نانومتر، ابعاد تراشه (die) تا 2.7 برابر کوچکتر شود! به عنوان مثال، پردازنده های AMD 1000 مبتنی بر سیلیکون های Zeppelin که با لیتوگرافی 14 نانومتری تولید می شوند، در مدل های 8 هسته ای، دارای ابعاد 213mm² است.

EMUQUEHM3KMHHPvQ.jpg

اما اگر همین تراشه را بر اساس لیتوگرافی 7 نانومتری تولید کنیم، سایز تراشه به 80mm² کاهش پیدا خواهد کرد. AMD می تواند از این فرصت نهایت استفاده را کرده و یا سایز تراشه را کاهش داده و یا به افزایش تعداد ترانزیستورهای آن بپردازد. از سوی دیگر، مزیت دوم این کاهش لیتوگرافی، افزایش فرکانس است. آقای Gary Patton اعلام کرده است که با لیتوگرافی 7 نانومتری خود، می تواند CPU های با فرکانس اولیه 5 گیگاهرتز را به تولید برساند. به دلیل کنترل توان حرارتی (TDP) فرکانس های اولیه در CPU های موجود نهایتا به ممیز 4 گیگاهرتز می رسند که در صورت اورکلاک، این مقدار افزایش پیدا خواهد کرد.

LN2gnjITA059ntSs.jpg

اما مسئله ای که به وضوح روشن است، آن است که نه AMD و نه Intel در حال حاضر دست به تولید CPU های 7 نانومتری نخواهند زد. برای حفظ بازار و بروزرسانی آن، معماری 7 نانومتری دست کم تا 2 سال دیگر وارد بازار نخواهد شد. اما Globalfoundries نشان داده است که با همکاری AMD، موفق به پیاده سازی لیتوگرافی 7 نانومتری شده است که در حال حاضر وارد بازار نمی شوند!

Source : sakhtafzarmag.ir
ویرایش شده توسط sajad564
لینک به دیدگاه
Share on other sites

مهمان
This topic is now closed to further replies.
 اشتراک گذاری

×
×
  • اضافه کردن...