رفتن به مطلب

دعوای 2محقق سوئیسی و آمریکایی درباره موبایل


LEE
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

با درود:

دعوای 2محقق سوئیسی و آمریکایی درباره موبایل

مناظره‌ای که پایان ندارد!

34067466264661652978.jpg

دو محقق آمریکایی و سوئیسی در گفتگو با گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر درباره خطرات احتمالی ناشی به کارگیری تلفنهای همراه در زندگی روزانه نظراتی متفاوتی ارائه کردند به طوری که یکی قاطعانه از نقش موبایل در سرطان می گوید و دیگری جانب احتیاط را رعایت می کند. به گزارش خبرگزاری مهر، "هنری. سی. لای" محقق دانشگاه واشنگتن در زمینه تاثیرات بیولوژیکی میدانهای الکترومغناطیسی و شیوه های درمانی سرطان یکی از محققانی است که نسبت به تاثیر تشعشعات تلفن همراه بر روی سلامت انسانها و احتمال ابتلای آنها به سرطان رویکردی موافق دارد و در مقابل "دنیس آیدین" محقق دانشگاه "باسل" سوئد است که در زمینه ارزیابی خطرهای محیطی موثر در ابتلا به بیماری ها و همچنین تومورهای مغزی در کودکان و بزرگسالان مطالعه دارد. وی دانشمندی است که بر خلاف "لای" نسبت به پدیده تاثیر تشعشعات تلفن همراه بر احتمال ابتلای افراد به سرطان رویکردی مخالف دارد.

با این همه هر دو این دو محقق بر سر یک موضوع تقریبا موافقند: هنوز هیچکس نمی تواند به طور قطع بگوید که امواج ناشی از تلفنهای همراه سرطان زا هستند یا نه.

"لای" و "آیدین" نسبت به قرار گرفتن تلفنهای همراه در طبقه ابزارهای احتمالا سرطانزا رویکردهای متفاوتی دارند، درست مانند بسیاری از دیگر دانشمندان در سرتاسر جهان که با رویکردهای متقابل در حال مطالعه بر روی موضوع تاثیر امواج تلفنهای همراه بر روی سلامت انسانها هستند.

* خبرگزاری مهر - سرویس فناوریهای نوین: سازمان بهداشت جهانی می گوید تلفنهای همراه می توانند سرطانزا باشند، دیدگاه شخصی شما درباره این فرضیه چیست؟

"دنیس آیدین": آژانس بین المللی مطالعات سرطان سازمان بهداشت جهانی IARC تشعشعات ناشی از تلفنهای همراه را به عنوان عوامل احتمالی سرطان زا که به گروه 2B اختصاص دارند، نام برده است. این دسته بندی خطر تلفنهای همراه را بیشتر از حد واقعی در نظر گرفته است. برای مثال قهوه نیز در همین گروه دسته بندی شده است که احتمال ابتلای افراد به سرطان مثانه را افزایش می دهد. دسته بندی به عنوان عوامل احتمالی سرطانزا به این معنی است که شواهد بسیار محدودی از ایجاد سرطان توسط این ابزار در انسان وجود دارد، اما احتمال، خطا یا نگرش جانبدارانه در مطالعات را نمی توان انکار کرد. در عین حال از نتیجه مطالعات سرطان شناسی بر روی حیوانات مدارک بسیار ضعیفی درباره سرطان زا بودن تلفنهای همراه به دست آمده است.

هنری سی لای: من هم فکر می کنم ارتباط سرطان و تلفن همراه هنوز کاملا به اثبات نرسیده است. اما در عین حال فکر می کنم دسته بندی در گروه احتمالا سرطانزای سازمان بهداشت جهانی دسته بندی درستی است. دلایل زیادی برای نگران بودن وجود دارند، زیرا شواهد زیادی نشان می دهند استفاده های طولانی مدت از تلفنهای همراه می تواند خطر ابتلا به تومور مغزی، نوروم آکوستیک و تومور غدد بزاقی را افزایش دهد. از این رو رویکردی پیشگیرانه در برابر این فرضیه رویکردی کاملا منطقی است.

سوال با رای سازمان بهداشت جهانی درباره قرار دادن تلفنهای همراه در گروه ابزارهای نسبتا سرطان زا موافقید؟ لای دسته بندی در گروه احتمالا سرطانزای سازمان بهداشت جهانی دسته بندی درستی است آیدین این دسته بندی خطر تلفنهای همراه را بیشتر از حد واقعی در نظر گرفته است * گزارش ماه می 2011 سازمان بهداشت جهانی و گزارش مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا درباره ارتباط احتمالی میان استفاده از تلفنهای همراه و ابتلا به سرطان که نتایجی کاملا متفاوت دارند را چگونه ارزیابی می کنید؟

لای: خوب فکر می کنم تفاوت بر سر اختلاف عقیده باشد. به هر حال من گمان نمی کنم مرکز مطالعات سرطان بریتانیا از متخصصان مناسبی برای تحقیق درباره تاثیرات بیولوژیکی تشعشعات تلفن همراه و قضاوت و اظهار نظر درباره این فرضیه برخوردار باشد.

آیدین: باز هم می گویم که درک درست مفهوم طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی از تلفنهای همراه بسیار مهم است. همانطور که پیش از این گفتم، این طبقه بندی به آن معنی است که شواهد محدودی از سرطان زا بودن تلفنهای همراه در دست است اما متخصصان نمی توانند قاطعانه ارتباط احتمالی میان تلفنهای همراه و تومورهای مغزی را به ویژه برای افرادی که برای طولانی مدت از تلفنهای همراه خود استفاده می کنند، رد کنند. پس از درک این مفهوم، مشخص می شود که گزارشهای این دو سازمان به هیچ وجه با یکدیگر متفاوت نیستند. تفاوت در جمله بندی های این دو گزارش است زیرا سازمان بهداشت جهانی خطر تلفنهای همراه را بر اساس دسته بندی خطرهای از پیش تعیین شده مشخص کرده است در حالی که بریتانیایی ها به چنین چارچوبی وابسته نبوده اند. هر دو این گزارشها می گویند شواهد سرطان زا بودن تلفنهای همراه محدود است اما هنوز تردیدهایی درباره تاثیر استفاده های طولانی مدت از تلفنهای همراه وجود دارد.

* بر اساس فرضیه های موجود، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تشعشعات ناشی از تلفنهای همراه چگونه می تواند منجر به ابتلا به سرطان شود؟ تاثیر واقعی این تشعشعات بر روی مغز انسان چیست؟

لای: هیچکس پاسخ درست این سوال را نمی داند. با این همه مقاله های زیادی منتشر شده اند که نشان می دهند نوع تشعشعاتی که از تلفنهای همراه ساطع می شوند می توانند میزان رادیکالهای آزاد را در سلولها و اندامهای بدن افزایش دهند. رادیکالهای آزاد می توانند به مولکولهایی از قبیل DNA آسیب وارد کنند و وارد شدن آسیب به DNA مطمئنا منجر به ابتلا به سرطان خواهد شد. ما و دیگر دانشمندان تا کنون نشان داده ایم که این تشعشعات می توانند به DNA آسیب وارد کنند.

تاکنون تاثیرات متعدد تشعشعات تلفنهای همراه بر روی مغز گزارش شده اند، برای مثال تغییر در فعالیتهای سلولهای مغزی، دگرگونی سلولهای EEG یا سلولهای ثبت امواج الکتریکی و تغییر در الگوهای خواب از تاثیرهای مشاهده شده تشعشعات تلفنهای همراه بر روی مغز انسان است. به تازگی نیز گزارش شده که تشعشعات تلفنهای همراه می تواند در بخشهایی خاص از مغز بر روی متابولیسم گلوکز تاثیر بگذارد.

سوال تاثیر امواج تلفنهای همراه بر بدن انسان چیست؟ لای این تشعشعات می توانند به صورت غیر مستقیم به DNA آسیب برسانند آیدین این امواج تنها نسوج را گرم می کنند آیدین: تشعشعات تلفنهای همراه مستقیما بر روی سلولها و یا مولکولهایی از قبیل DNA تاثیر ندارند و تا کنون هیچ مکانیزم تایید شده ای برای تعیین چگونگی ایجاد تومورهای مغزی یا دیگر تومورها به واسطه این تشعشعات به وجود نیامده است. تنها می دانیم که این تشعشعات منجر به گرم شدن نسوج سر و مغز می شوند اما اینکه آیا این تاثیر زیان آور است یا نه هنوز مشخص نشده است. برخی از مطالعات نشان داده اند که امواج مغزی در حین خواب در صورتی که فرد پیش از به خواب رفتن در معرض امواج تلفن همراه قرار گرفته باشد تغییر می کند، اما من هم موافقم که هنوز مشخص نیست آیا این تغییر می تواند مخرب باشد یا نه!

* راهکارهای پیشگیری از چنین خطراتی از نظر شما چیست و چه کسانی بیشتر از همه در خطر هستند؟

لای: کنترل میزان استفاده از تلفنهای همراه و یا استفاده از هد-ست های بلوتوث دار می تواند تلفنهای همراه و تشعشعات آن را از سر دور نگه دارد. توانایی نفوذ تشعشعات تلفنهای همراه در سر کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر است، به ویژه کره چشمها انرژی بسیار زیادی را به خود جذب می کنند.

* ...و به نظر شما کدام بخش از مغز در برابر تشعشعات تلفنهای همراه از آسیب پذیری بیشتری برخوردار است؟

لای: باز هم هیچکس نمی داند. بخشی از مغز که به آنتن تلفن همراه نزدیکتر است می تواند بیشترین میزان جذب را داشته باشد. با این همه این انرژی به تمرکز بر روی نقاط مرکزی سلولها درون مغز تمایل دارد. از آنجایی که مغز اندامی به شدت حساس است، آسیب وارد آمدن به هر یک از بخشهای آن نمی تواند رویداد خوبی باشد.

* آقای آیدین،همانطور که گفتید هیچکس درباره تاثیر امواج تلفنهای همراه بر روی سلامت انسان اطمینان ندارد، اما آیا هیچ مطالعه قابل قبولی برای اثبات یا انکار این فرضیه در حال اجرا است؟ روند این مطالعات را چگونه ارزیابی می کنید؟

آیدین: در حال حاضر مطالعات گسترده ای در حال اجرا هستند تا ارتباط واقعی میان تلفنهای همراه و بیماری های مختلف کشف شوند. همچنین مطالعات بیشماری ارتباط احتمالی میان تومورهای مغزی و تلفنهای همراه را مورد بررسی دقیق قرار داده اند.

* بر خلاف هشدارهای متعددی که درباره خطرات احتمالی استفاده افراطی از این دستگاه ارتباطاتی منتشر می شوند، به نظر می آید راهی برای متقاعد کردن مردم برای استفاده محدود یا متوقف کردن استفاده از تلفنهای همراه وجود ندارد. این شرایط را چگونه ارزیابی می کنید؟

لای: فکر نکنم بتوان کاری در این باره انجام داد، زیرا استفاده از تلفن همراه کاری کاملا اختیاری است. تنها می توان میان فواید استفاده از این ابزار و خطرات ناشی از استفاده از آن تعادل ایجاد کرد.

آیدین: به اعتقاد من هیچ یک از مطالعاتی که تا کنون درباره این موضوع انجام گرفته اند این ادعا که افراد باید استفاده از تلفنهای همراه را متوقف کنند را به تایید نمی رسانند. با این همه به کار بردن اصول پیشگیرانه نمی تواند ایده بدی باشد.

* گروهی باور دارند صنعت تلفن همراه و یا ارتباطات از راه دور در تلاش است تا حقیقت درباره تاثیر امواج تلفنهای همراه را بر روی سلامت انسان به منظور محافظت از منافعش کمرنگ جلوه داده یا پنهان کند. نقش این صنعت را در افزایش یا کاهش میزان استفاده از تلفنهای همراه چگونه ارزیابی می کنید؟

آیدین: مشخص است که این صنعت از مردم می خواهد تا از محصولاتش استفاده کنند، در واقع هدف اصلی این صنعت به هیچ وجه کاهش میزان استفاده از تلفنهای همراه نیست. با این همه باید بگویم که بیشتر مطالعاتی که تا کنون درباره تلفنهای همراه انجام گرفته اند کاملا مستقل از این صنعت بوده اند.

لای: اما به نظر من این فرضیه می تواند تا حدودی درست باشد. بر اساس نتایج #مطالعه ای که در سال 2007 انجام گرفته در تفسیر و ترجمه نتایج مطالعاتی که درباره تاثیرات امواج تلفنهای همراه بر روی سلامت انسانها صورت گرفته یا می گیرند، باید نقش پشتیبان مالی آن را نیز در نظر گرفت.

سوال : آیا صنعت ارتباطات یا موبایل بر روی آگاهی افراد از خطرات احتمالی استفاده از تلفن همراه نقش دارد؟ لای پشتیبانی مالی این صنعت از مطالعات علمی مرتبط می تواند بر نحوه تفسیر نتایج آن برای مردم تاثیرگذار باشد آیدین بیشتر مطالعاتی که تا کنون درباره تلفنهای همراه انجام گرفته اند کاملا مستقل از این صنعت بوده اند * هر فرد در طول استفاده روزانه از تلفنهای همراه چه میزان از این تشعشعات را جذب می کند؟ آیا برند و یا مدل تلفنهای همراه بر روی میزان ایت تشعشعات تاثیری دارند؟

لای: میزان تشعشعات دریافت شده به طول مدت استفاده از تلفنهای همراه بستگی دارد. برخی از تلفنهای همراه متناسب با تنظیمات آنتن و یا خروجی انرژی گوشی انرژی و تشعشعات بیشتری از خود ساطع می کنند.

آیدین: فکر نمی کنم بتوان میزان روزانه استفاده از تلفنهای همراه را برای یک کاربر معمولی را تعیین کرد زیرا این میزان نه تنها به میزان استفاده کاربر، بلکه به تکنولوژی و شبکه ای که تلفن همراه با آن در ارتباط است نیز بستگی دارد. برای مثال یک تلفن همراه شبکه UMTS نسبت به تلفن همراه شبکه GSM در حدود 50 تا 100 بار تشعشعات کمتری از خود ایجاد می کند.

# مطالعه ای که هنری سی لای در سخنان خود به آن اشاره کرد کاری مشترک میان سازمان پزشکی اجتماعی و پیشگیرانه دانشگاه برنه سوئیس، دانشگاه بریستول انگلستان و دانشگاه باسل سوئیس بوده و در سال 2007 انجام گرفته است.

بر اساس این مطالعه از 59 مطالعه ای که درباره تاثیر تشعشعات تلفنهای همراه بر روی سلامت انسانها انجام می گیرند، بودجه 20 درصد از آنها توسط صنعت ارتباطات از راه دور، 19 درصد از آنها توسط آژانسهای عمومی یا خیریه، بودجه 24 درصد از آنها از منابع ترکیبی که صنعت ارتباطات نیز در آن حضور داشته، و بودجه 37 درصد از آنها توسط منابعی ناشناخته تامین شده است.

مطالعاتی که بودجه آنها توسط صنعت ارتباطات تامین شده بیشترین نتایج را به دست آورده است اما کمترین میزان گزارش نتایج را به خود اختصاص داده است. مقیاس نابرابری و مغایرت در نتایج این مطالعات نسبت به مطالعاتی که توسط موسسه های خیریه و یا عمومی تامین بودجه شده اند، 0.11 درصد بوده است.

این به آن معنی است که بر اساس نتایج این مطالعه، در تفسیر و ترجمه نتایج این مطالعات درباره تاثیرات امواج تلفنهای همراه بر روی سلامت انسانها باید نقش پشتیبان مالی را نیز در نظر گرفت.

------------------------------------

گفتگو: سمیرا مصطفی نژاد

منبع : خبرگزاری مهر

با تشکر...

_____________________________

CPU => Intel Corei7 980X

MB => GIGABYTE X58A-UD7 Rev: 1.0

RAM => CORSAIR Dominator GT + FAN 6GB (3 X 2GB) 2000 MHz CL 8-8-8-24

VGA => 2x GIGABYTE GTX 460OC 1GB SLI Rev: 1.0

SSD => OCZ Vertex 3 120GB SATA III 6GB/s

SSD => A-DATA S596 128GB - Buffer 128MB ( Internal-External )( SATA 2 & USB 2 )

ODD => SONY BLU-RAY COMBO BC-5100S

CASE => GREEN Infinity

Power=> GREEN 885 Watt

FAN => 1x ENERMAX EVEREST

Monitor => LG L1980Q Ultra Slim * Pivot

ویرایش شده توسط LEE
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...