رفتن به مطلب

ابزارهای دیجیتال شما واقعا کجا ساخته شده اند؟


Hamed
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

شاید باورش سخت باشد اما امروزه فکر کردن و طراحی در دنیای آی تی تا حد ۸۰ درصد در امریکا و مابقی در اروپا صورت می گیرد و تقریبا”حدود ۹۰ درصد محصولات الکترونیکی مربوط به صنعت آی تی در شرق آسیا در اختیار شرکتهای تایوانی است.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از وب شهر، با قاطعیت میتوان گفت محصول دیجیتال شما به احتمال قریب به یقین در مثلث کره جنوبی، ژاپن و چین تولید شده است.

در واقع همه کارهای فکری و طراحی در اروپا و امریکا متمرکز شده و شرق آسیا (حتی شرکتهایی مانند سامسونگ) فقط تولید کننده هستند و چیز خاصی بیشتر از خودشان ندارند و حتی عمده طراحان اصلی محصولات آنها غربی هستند.

post-59-028678800 1314782310_thumb.jpg

با هم برخی از این غولهای صنعت تولید و اسمبل سخت افزار را با هم مرور می کنیم.

الف-TSMC

مسلما”شما نامهایی مانند ATI، AMD و …را شنیده اید اما شاید جالب باشد که بدانید فقط طراحی این محصولات در امریکا صورت میگیرد و تولید آنها به صورت کامل در اختیار شرکت تایوانی TSMC است.

این شرکت بعد از اینتل بزرگترین تاسیسات تولید Wafer برای انواع و اقسام فناوریهای مورد نیاز شامل پردازنده های موبایل، پرینتر، روتر، کارت گرافیک و …را دارد.

در واقع اغلب شرکتهایی مانند Broadcom ، Qualcomm و حتی AMD محصولات ریز پردازنده خود را در این شرکت عظیم تایوانی به تولید انبوه می رسانند. این شرکت آنقدر بزرگ است که تقریبا”کل صنعت تراشه غیر اینتل دنیا را در خود جای داده است.

البته نباید فراموش کرد که معنای این کار ضعف کشوری مانند تایوان نیست بلکه از نظر تکنولوژیکی این کشور در رده بالایی قرار دارد اما اغلب این تکنولوژیها با انتقال تکنولوژی میسر شده است.

ب-Foxconn

نام فاکس کان در دنیای فناوریهای آی تی یعنی بزرگترین تاسیسات اسمبل قطعات الکترونیکی شامل مادربرد، کارت گرافیک، موس، کیبرد و …و کلا”هر چیزی که تصور کنید. عظمت شرکتی مانند فاکس کان آنقدر بالاست که گاهی اوقات با قراردادن یک محصول در خط تولید برای مدتی کوتاه در حد یکی دو هفته کل نیاز بازار در یک بازه چندین ماهه را یکجا تولید میکند!

شرکت فاکس کان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان قطعات الکترونیکی در جهان محسوب می شود و بخش وسیعی از قطعات الکترونیکی برای اسمبل راهی کارخانه های این شرکت می شود. شاید اغراق نباشد که بگوییم هر ابزار دیجیتالی که در دست دارید اگر در فاکس کان ساخته نشده باشد، اقلا”بخشی از آن از فاکس کان آمده است!

بزرگترین مزیت این شرکت قرارگیری در مناطق با نیروی کار ارزان است. چین، لهستان، چک و آمریکای جنوبی محلهایی که نیروی کار ارزان قیمت فراوان است. فاکس کان اصالتا”شرکتی تایوانی است اما بزرگترین تاسیسات آن در استان “شن زن”چین و در شهری به نام فاکس کان! قرار دارد. در این شهر اغلب افراد در استخدام فاکس کان هستند.

کل محصولات اپل به غیر از مک بوک و آی مک در فاکس کان تولید می شود.

ج-Quanta

کوانتا هم یک شرکت بزرگ تایوانی است که بخش وسیعی از تولید و اسمبل محصولات دیجیتالی را در اختیار دارد. شاید جالب باشد که بدانید به احتمال بالا نوت بوک شما هم در همین شرکت ساخته شده است.

کوانتا با همه برندهای معروف شامل اپل، دل، اچ پی و ایسر و ایسوس و …قرارداد تولید دارد و در واقع کار تولید انبوه آنها را با دریافت نقشه و قطعات انجام میدهد. از بین محصولات اپل مک بوکها و آی مک غالبا”در کوانتا تولید می شوند.

د-Pegatron

این شرکت هم یکی از غولهای اسمبل محصولات الکترونیکی است و باید حدس زده باشد که باز هم تایوانی است! این شرکت هم تقریبا”همه نوع محصولات دیجیتالی از مودم گرفته تا نوت بوک و نت بوک و …را تولید و اسمبل می کند.

نکته:شاید با این اوصاف تصور کنید که باید کیفیت محصولات مختلف یکسان باشد. اما چنین نیست. در واقع طراح اصلی تعیین میکند که قطعات از کدام سازنده خریداری و اسمبل گردد یا مثلا”در مورد بدنه سازنده اصلی است که تعیین میکند بدنه فیبر کربن مرغوب (مانند سونی وایو سری Z) یا آلومینیومی یا پلاستیکی باشد.

barsam.ir

ویرایش شده توسط Hamed
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...