رفتن به مطلب

خنک کننده MSI با قابلیت گرد و غبار زدایی خودکار


Hamed
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

post-59-026395400 1315340696_thumb.jpg

از خنک کننده های هوایی فن چرخشی و هیت سینک یک چیز یاد گرفتیم . گرد و خاک قاتل این خنک کننده ها هست . وقتی گرد و خاک روی اونها میشینه محدودیت زیادی برای خنک کنندگی ایجاد میکنه . برای همینه که اورکلاکرها سراغ خنک کننده های آبی میرن . تو خنک کننده های عادی گرد و خاک بر فنها غلبه میکنه . MSI برای حل این مشکل از راه حل ساده ولی جالب استفاده کرده . چرخش معکوس فنها

وقتی شما کامپیوتر خودتون رو روشن میکنید فن CPU و کارت گرافیک با سرعت بالایی شروع به حرکت میکنن و بعد از چند ثانیه حرکتشون به حد استاندارد میرسه و آروم و بیصدا میشه . MSI در یک حرکت هوشمندانه تصمیم گرفت در هنگام بوت شدن جهت حرکت فن رو معکوس کنه . این کار باعث میشه که گرد و خاک به طور معجزه آسایی به خوبی از هیت سینک و فن جدا بشه. به این عمل لقب فناوری حذف گرد و غبار داده شده . تو این حالت فنها با 100% توان به مدت 30 ثانیه در جهت معکوس میچرخن . این کار باعث میشه دمای کارت از 67 درجه در حالت لود به 52 درجه برسه .

این فناوری در حال حاضر بر روی کارت N580GTX Lightning Xtreme Edition اجرا شده و MSI برنامه داره تا در آینده بر روی تمام کارتهای گرافیک خودش از این فناوری استفاده کنه .همچنین MSI این فناوری رو برای خودش اختصاصی و در واقع اون رو به عنوان یک اختراع ثبت کرده . اما این تکنولوژی بسیار ساده هست و ممکنه فقط با یک فریمور کوچک قابل اجرا بشه . بنابراین بعید نیست شرکتهای دیگه به زودی از این فناوری تو فنهای گرافیک و یا حتی CPU و یا هر فن ترکیبی هیت سینک و فن استفاده کنن .

مشکلی که تو این فناوری هست اینه که این گرد و خاک تو کامپیوتر های دسکتاپ به پایین کیس میریزن و اون منطقه معمولا خروجی فن نداره که اونها رو خارج کنه . 30 ثانیه هم برای سیستمهای جدید که تو چند ثانیه بوت میشن خیلی زیاده و کسی نمیدونه اگر زمان کارکرد معکوس فن به این چند ثانیه محدود بشه چه نتیجه ای میده . با این حال یک تکنولوژی رایگان از طرف MSI ارائه شده که میتونه بین 20 تا 30 درصد کارت رو خنک تر کنه .

post-59-045575200 1315342826_thumb.jpg

جالب اینه که اگر CPU یا گرافیک مدتی بیکار باشن میشه این فناوری رو از طریق نرم افزار اجرا کرد . در این حالت صفحه مانیتور سیاه میشه و فن برای 30 ثانیه معکوس میچرخه و گرد و غبار رو از روی قطعه میریزه . فریمور نیاز به آپدیت نداره و میتونه با هر کولری تو بازار کار کنه .

(ببخشید اگر ترجمه زیاد خوب نبود @};- )

ویرایش شده توسط Hamed
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با سلام

ببخشید با چه نرم افزاری میشه این کار رو کرد ؟؟؟؟؟

این خبر رو دیدم تو TEchpoer up

ممنون که ترجمه کردی @};-=D>

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با تشکر از حامد عزیز بسیار عالی بود . @};- :-?

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام

ببخشید با چه نرم افزاری میشه این کار رو کرد ؟؟؟؟؟

این خبر رو دیدم تو TEchpoer up

ممنون که ترجمه کردی =D>=D>

تو متن اصلی اسمی از نرم افزار برده نشده . اینطور که من برداشت کردم نرم افزارش رو قراره MSI بده . پیش بینی کرده بود که با یک نرم افزار هم میشه انجامش داد .

با تشکر از حامد عزیز بسیار عالی بود . @};- =D>

خواهش میکنم عزیز :-?

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سیستم بسیار خوبی هستش ، فقط یک چندتا مشکل کوچیک داره .

طراحی پره های فن ها همیشه جوری هستش که جهت فلو یا جریان هوا مشخص هستش و بهترین بازده رو روی حرکت از یک سو به فن می ده . حالا که پروانه برعکس می چرخه بازده هوادهی فن کمتر می شه که البته بازهم هوا رو از روی سینک می کشه .

مطلب بعدی این هستش که آیا چرخش این فن به صورت معکوس در حالت 100% به مدت 30 ثانیه و بعد برگشت به حرکت نرمال عمر بلبرینگ های این فن ها رو کاهش می ده یا خیر ؟ آیا می شه روی فن های PWM هم این سیستم رو پیاده کرد یا خیر ؟

تجربه ای که من دارم اینه که روی ایرکولینگ اول و آخرش خاک رو خواهیم داشت و ذرات گردوخاک بالاخره رو فن ها و هیت سینکها می چسبند و فقط با فشار باد زیاد از روی اون ها جدا می شن .

فکر می کنم این تکنولوژی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشه ولی تا تست نشه نمی شه اظهار نظر کرد . @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

صد در صد جنبه تبلیغاتی اون بیشتره . ولی با توجه به اینکه به گفته خودشون یک قابلیت رایگان هست بودنش ضرر نداره . البته اون بحث بلبرینگ هم هست . فنهای معمولی با چرخش در خلاف جهت خیلی زود خراب میشن . یا باید از بلبرینگهای خاصی استفاده کرده باشه که در هر دو جهت عمل میکنن و یا خیلی زود خراب میشن . در مورد ایرفلو هم درسته . ولی طراحی جدید پره های MSI که اون رو هم ثبت کرده شاید این مسئله رو پوشش بده . تصویرش شاید بهتر توضیح بده :

post-59-038359500 1315374285_thumb.jpg

البته یک تکنولوژی جالب دیگه هم داره که مخصوص اورکلاکرهاست . فنهای به کار گرفته شده روی کارت N580GTX Lightning Xtreme Edition به رنگ آبی هستن . این فنها وقتی دمای کارت از 45 درجه بیشتر میشه به رنگ سفید در میان و با پایین اومدن دما دوباره آبی میشن . در نتیجه نیازی به اندازه گیری دما تو این محدوده دمایی نیست.

post-59-097858100 1315374561_thumb.jpg

post-59-031879100 1315374502_thumb.jpg

post-59-019064600 1315374591_thumb.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

واقعاً جالبه ، این رنگ فن ها من رو تحت تاثیر قرار داد . واقعاً اگر این تکنولوژی رو ارائه کنند بایستی به MSI آفرین گفت . من که خوشم اومد از این حالت رنگ فن ها ، البته باز هم بایستی بگم که فقط جنبه تبلیغاتی داره چون اولاً اگر یک یوزر این کارت رو تهیه کنه ، می زاره توی کیسش و اگر هم درب کیس شیشه ای باشه و بغل دست کاربر باشه به زور می تونه فن ها رو ببینه . اگر اورکلاکر جماعت این کارت رو تهیه کنند که معمولاً هم همین طور هست بایستی بگذاره روی OC Station و فن رو باز کنه و کانتینر نیتروژن ببنده روش .

تکنولوژی بسیار بالا و فنسی ولی هزینه بیهوده به دوش کاربر هستش . اگر بخوایم تعبیری از این کولینگ بکنیم می تونیم بهش بگیم آفتابه طلایی @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خوب همین موضوع خیلیها رو به سمت این کارت جذب میکنه .البته احتمال اینکه در آینده این فن روی بقیه محصولات هم بسته بشه هست .ولی در کل جنبه تبلیغاتی خیلی بیشتره .اگر دقت کنی میبینی که تو عکس هم روی OC Station بسته شده تا خوب دیده بشه . اما شکل جدید پره های فن هم جالبه . این یک مورد بیشتر کاربردیه تا تبلیغاتی @};- البته روی چندین مدل کارت اجرا شده . هم انویدیا و هم ATI .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...