رفتن به مطلب

AMD : طراحی پردازنده های ZEN2 با تراشه VEGA براساس نود 7 نانومتر به پایان رسیده است، آغاز طراحی تراشه NAVI


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

 

fbbdd950f71209c30fd9c2cb2b1c6e5c.png

 

حدود چند رو پیش بود که AMD ، یک اسلاید جهت تکمیل طراحی نسل دوم پردازنده های  Ryzen Threadripper منتشر کردو اعلام کرد که طراحی آنها با استفاده از معماری +ZEN به پایان رسیده است. این شرکت اکنون اسلایدهای بیشتری را در مورد این پردازنده ها منتشر ساخته و دوباره تاکید میکند که ساخت نمونه های اولیه این پردازندها پایان یافته است و بزودی شاهد عرضه پردازنده های 2950X ، 2920X و 2900X از خانواده Threadripperها خواهیم بود.

همانطوری که قبلا ذکر شد ، پردازنده های Threadripper Gen2 در حقیقت نمونه هایی بهبودیافته نسل قبلی خود هستند ، که شامل یک پردازنده هشت هسته ای به نام 2900X ، یک پردازنده 12 هسته ای به نام 2920X و پرچمدار آنها یک پردازنده 16 هسته ای به نام 2950X میشود.AMD در این پردازنده ها نیز از معماری +ZEN بهره گرفته که بهبودهای انجام شده بیشتر بر روی میزان تاخیر در حافظه ها و سرعت کلاک بوده است.احتمال اینکه این پردازنده ها بعد از نمایشگاه Computex و یا در تابستان امسال در دسترس قرار بگیرند ، زیاد است.

 

2479e5e7ef2ace893feeb4911957f6e3.png

 

در اسلاید دیگری AMD چگونگی روند پیشرفت معماری 14 نانومتری (Summit Ridge) با پردازنده های 12 نانومتری Zen+ (Pinnacle Ridge) را نشان میدهد.با این حال در این اسلاید، AMD  اشاراتی به معماری 7 نانومتری آینده خود نیز دارد.اگر هر مرحله از تکمیل فرآیند تولید یک سال به طول بیانجامد، به نظر میرسد پردازنده هایی با معماری ZEN2 و نود ساخت 7 نانومتری تا سال 2019 در دسترس باشند.در کل طراحی و ساخت نمونه های اولیه از این پردازنده ها به پایان رسیده و به همین ترتیب و با روش تیک تاک اگر به موضوع نگاه کنیم ، ZEN3 نیز در سال 2020 دردسترس قرار خواهد گرفت.به گفته AMD مسیر طراحی و تولید به خوبی در حال سپری شدن است.

 

f0a8a89caa4da6c1a4373d7eaeb2dc68.png

 

در اسلاید آخر ، AMD به چگونگی تولید تراشه 14 نانومتری VEGA با نود ساخت جدیدتر یعنی 7 نانومتر اشاره میکند.اگر دقت کنید این تراشه های گرافیکی نیز برای سال 2019 برنامه ریزی شده اند.تراشه جدید هیچ تفاوتی با نمونه اصلی خود نخواهد داشت و از همان مشخصات 64 واحد CU با تعداد 4096 ریز پردازنده جریانی تراشه VEGA 10 برخوردار است.در سال 2019 نیز AMD ریز معماری NAVI با نود ساخت 7 نانومتر را در برنامه خود دارد.در این نقشه فقط اشاره به نود ساخت تراشه هایی با فرآیند 7 نانومتر شده و اشاره ای به نسل بعدی ریز معماری این شرکت نشده است.با توجه به پیشرفت های انجام شده در هر دو سطح ترانزیستورها و فرآیند ساخت ، فناوری ساخت 7 نانومتر از اهداف اولیه فراتر ظاهر خواهد شد، و انتظار میرود حدود 40 درصد قدرت پردازشی بالاتری را نسبت به فناوری ساخت 14nm FinFET شاهد باشیم.

 

منبع : Guru3d

مترجم : محمد فتحی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...