رفتن به مطلب

به گفته برخی سازندگان مادربرد، ممکن است پشتیبانی از پردازنده های قدیمی تر در مادربردهای AMD AM4 حذف شود!


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

 

5a2fedba42ed514c02414c6126433f8c.jpg

 

در حال حاضر اگر نگاهی به مادربردهای AMD AM4 بیاندازید ، متوجه خواهید شد که پردازنده های قابل پشتیبانی در این مادربردها شامل سری پردازنده های جدید Ryzen 2000 و APU های Ryzen 2000 G با گرافیک یکپارچه داخلی به همراه نسل اول پردازنده های Ryzen و خانواده Bristol Ridge میشوند.پردازنده های Bristol Ridge آخرین نسل از پردازنده های AMD تا قبل از عرضه خانواده Ryzen ها بودند.سوکت AM4 به همراه این پردازنده ها معرفی شد و AMD قول داد حداقل تا سال 2020 این سوکت پشتیبانی خواهد شد.طبق گزارش رسیده از وب سایت Anandtech ، گفته شده برخی سازندگان مادربرد، به مرور پشتیبانی از پردازنده های Bristol Ridge را در مادربردهای خود کاهش خواهند داد.آنها دلیل این موضوع را محدودیت فضای بایوس UEFI به همراه عرضه مکرر میکروکد های پشتیبان برای پردازنده های جدید ذکر کرده اند.

بسیاری از مادربردهای کنونی یک تراشه 128 مگابیتی ( یا 16 مگابایتی ) را جهت پشتیبانی از تمامی پردازنده ها بر روی خود دارند. به دلیل تعداد بالای پردازنده های قابل پشتیبانی، این مقدار حجم ذخیره سازی بایوس برای این مادربردها کافی نبوده و سازندگان مادربرد را مجبور به استفاده از تراشه های 256 مگابیتی بر روی برد های خود میکند. نتیجه این عمل افزایش قیمت نهایی مادربردها را در پی خواهد داشت.قیمت یک تراشه 128 مگابیتی نصف یک تراشه 256 مگابیتی است . با توجه به عرضه محدود پردازنده های  Bristol Ridge ،اکثریت سازنگان مادربرد نیز علاقه ای به پوشش این مقدار هزینه اضافه را ندارند.این تفاوت قیمت چیزی بین 3 تا 4 دلار است . ممکن است این مقدار افزایش قیمت به چشم نیاید ، اما این هزینه با عرضه تعداد میلیونی مادربردها بسیار قابل توجه خواهد بود.همچنین این افزایش قیمت میتواند مزیت هایی نظیر ارزش قیمت گذاری پایین محصولات شما را در برابر رقبا از دست بدهد.

 

 

333cc2507cdba9e210dd5cc54bcffbd3.jpg

 

در اینجا این سوال مطرح میشود که اکثریت پردازنده های مورد استفاده در مادربردهای AM4 کنونی از پردازنده های Ryzen هستند و تعداد معدودی هستند که از پردازنده های Bristol Ridge بر روی این بردها استفاده میکنند.در همین رابطه کمپانی AMD با عرضه بایوس های پی در پی سعی  دارد تا کاربران پردازنده های Bristol Ridge را تشویق به ارتقاء به پردازنده های Ryzen کند.این راه حل، ارزان ترین راه برای ارتقاء یک سیستم بر مبنای سوکت AM4 است.پس در آینده این واقعیت وجود خواهد داد که پشتیبانی از پردازنده های Bristol Ridge  در 99 درصد مادربردهای آینده سوکت AM4 بی اهمیت باشد.راهکاری که در این بین وجود دارد اینست که سازندگان میتوانند به جای قطع پشتیبانی از این پردازنده ها ، نسخه ای خاص را برای پشتیبانی ازپردازنده های Bristol Ridge منتشر کنند و حتی بالعکس، این کار میتواند برای پردازنده های Ryzen هم انجام شود .البته این کار نیز با پیچیدگیهایی همراه خواهد بودو شرایط حفظ بایوس را کمی سخت خواهد کرد و در این بین ممکن است برخی کاربران دچار گمراهی شده و به اشتباه بایوس مورد نظر را بر روی سیستم خود نصب کنند.این موضوع در هاله ای از ابهام قرار دارد و قطعا در آینده تکلیف آن روشن خواهد شد.

 

منبع : Techpowerup

مترجم : محمد فتحی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...