رفتن به مطلب

مقاله: مقایسه دو کارت‌ گرافیک GTX 1060 3GB و RX 570 4GB؛ کدامیک در سال 2018 عملکرد بهتری دارد؟


Recommended Posts

امروز ما سری خواهیم زد به مارزه‌ای دیگر بین دو کارت گرافیک میان‌ردۀ RX 570 4GB و GTX 1060 3GB. کمی بیش از یکسال از زمانی که ما این دو کارت گرافیک را در 28 بازی مختلف مقایسه کردیم، گذشته و از آن زمان تاکنون برای آنها چندین درایور جدید منتشر شده و بازی‌ها نیز بروز رسانی‌های گوناگونی دریافت کرده‌اند. در این مقایسه جدید از 27 عنوان بکار رفته، نیمی از آنها همان عناوین استفاده شده از مقایسۀ پارسال، و نیمی دیگر عناوینی جدید هستند.

در مقایسۀ قبلی، کارت گرافیک RX 570 بطور متوسط تنها دو درصد ضعیفتر از GTX 1060 بود. اگر چه نسخۀ مرجع کارت گرافیک RX 570 حدود 170 دلار قیمت دارد،  اما در حال حاضر بطور متوسط قیمت کارت گرافیک RX 570 نسبت به قیمت نسخۀ سه گیگابایتی کارت گرافیک GTX 1060 ده دلار و کمتر، گرانتر است. این روزها قیمت کارت گرافیک GTX 1060 از 230 دلار و کارت گرافیک RX 570 از 240 دلار شروع می‌شود و لازم به یادآوری نیست که قیمت‌گذاری آنها همانند همۀ کارت گرافیک‌ها در سال قبل بهتر بود.

Image_01.jpg

 

نمایندۀ تیم سبز، کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 3G و نمایندۀ تیم قرمز، کارت گرافیک MSI Radeon RX 570 Gaming X 4G هستند. اگر چه هر دو مدل به طور پیشفرض به میزان زیادی اورکلاک شده‌اند، ما همچنان تا جایی که امکان دارد آنها را اورکلاک می‌کنیم.

هسته و حافظۀ GDDR5 کارت گرافیک RX 570 Gaming X 4G به ترتیب و به طور پیشفرض با کلاک 1281 و 1750 مگاهرتز می‌آیند. ما تنها موفق شدیم هسته کارت گرافیک را تا فرکانس 1435 مگاهرتز (دوازده درصد اورکلاک) و حافظۀ آنرا را تا 1900 مگاهرتز (نه درصد اورکلاک) اورکلاک کنیم.

در سوی دیگر، کارت گرافیک GTX 1060 Gaming X 3G قرار دارد که دارای هسته با کلاک 1569 مگاهرتز و حافظه GDDR5 با کلاک 2002 مگاهرتز است. ما توانستیم کلاک هسته را تا 1770 مگاهرتز اورکلاک کنیم که نتیجۀ آن، فرکانس بوست تا 2150 مگاهرتز است. کلاک حافظه هم به 2275 مگاهرتز رسید؛ در مجموع سیزده درصد اورکلاک برای هسته و چهارده درصد اورکلاک برای حافظه.

همانظور که قبلاََ ذکر شد، ما در این مقایسه در مجموع 27 بازی داریم که در رزولوشن 1080p توسط این دو کارت گرافیک در پیکربندی‌های استاک و اورکلاک مورد آزمون قرار می‌گیرند. سیستم به کار رفته در این مقایسه از پردازنده Intel Core i7-8700K با کلاک پنج گیگاهرتز در کنار 32 گیگابایت حافظۀ DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز تشکیل شده است. ما متوجه هستیم که این پیکربندی سخت‌افزاری برای این دو GPU بیش از حد است، اما هدف ما این است که احتمال ایجاد هر گونه گلوگاهی که به کارایی GPU آسیب بزند، از میان برداشته شود. حالا بیایید مقایسه را شروع کنیم...

 

بنچمارک‌ها

BF1.png

در ابتدای بنچمارک، ما نتایج بازی Battlefield 1 را داریم که در آن، کارت گرافیک GTX 1060 شش درصد در حالت استاک و 11 درصد در حالت اورکلاک سریعتر استبه وضوح این یک پیروزی برای انویدیاست اما باید ذکر شود که کارت گرافیک RX 570 نیز خوش درخشیده و توانسته بالای شصت fps را در رزولوشن 1080p و تنظیمات گرافیکی Maximum ارائه دهد.

 

Wreckfest.png

متأسفانه انویدیا هنوز کارایی ناامید کننده‌اش در بازی Wreckfest را رفع نکرده و همین عامل موجب شده تا AMD با برتری 47 درصدی،  به طرز بی‌رحمانه‌ای انویدیا را شکست دهد. انتقاد زمانی بیشتر می‌شود که نسخه استاک کارت گرافیک RX 560 توانسته fps متوسط شصت را به راحتی بدست آورد، در حالی که کارت گرافیک GTX 1060 3GB به سختی موفق به عبور از مرز چهل fps شده است.

 

RSS.png

Tom Clancy's Rainbow Six Siege دیگر عنوانی است که طرف تیم قرمز را می‌گیرد. در این عنوان و در حالت استاک، کارت گرافیک RX 570 با اختلاف 36 درصدی کارت گرافیک GTX 1060 را شکست داده. اگر چه در حالت اورکلاک، کارت گرافیک GTX 1060 اختلاف خود نسبت به RX 570 را به 27 درصد رسانده است، ولی باز هم برنده این بخش، تیم قرمز است.

 

FC5.png

با این که Far Cry 5 عنوان تحت حمایت قرار گرفته AMD است، ما در زمان عرضه بازی شاهد هیچگونه جانبداری نبودیم؛ هر دو کارت گرافیک AMD و انویدیا کارایی پیشبینی شده‌ای از خود نشان دادند. اینجا می‌بینیم که در حالت استاک، کارت گرافیک GTX 1060 3GB کمی سریعتر از RX 570 بوده و در حالت اورکلاک نیز با اختلاف یازده درصدی از رقیب خود جلوتر است.

 

Fortnite.png

Fortnite بر پایه موتور بازی‌سازی Unreal Engine 4 ساخته شده و از این رو، تمایل طبیعی نسبت به سخت‌افزار تیم سبز دارد. اینجا ما شاهد برتری پانرده و هفده درصدی کارت گرافیک GTX 1060  به ترتیب در حالت استاک و حالت اورکلاک هستیم. باز هم لازم به یادآوری است که ما در حال اجرای بازی در رزولوشن 1080p و تنظیمات گرافیکی Maximum هستیم و کارت گرافیک RX 570 هنوز توانسته در هر حالتی fps را بالای شصت نگه دارد.

 

TWS.png

Total War Saga: Thrones of Britannia عنوانی است تازه منتشر شده که هم بر روی سخت‌افزار AMD و هم بر روی سخت‌افزار انویدیا به خوبی اجرا می‌شود. بر این اساس، کارت گرافیک GTX 1060 برتری معقولی در کارایی دارد؛ به این صورت که در حالت استاک یازده درصد و در حالت اورکلاک شانزده درصد fps بیشتر ارائه دهد. در این مورد هم از هر دو کارت گرافیک هیچگونه کمبودی در زمینه ارائه fps در رزولوشن 1080شاهد نبودیم.

 

ARMA.png

کارایی نمایندۀ AMD در عنوان ARMA 3 نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته و با اینکه RX 570 کندتر از GTX 1060 بود، این کندی در حالت استاک تنها هفت درصد بود و این کارت گرافیک موفق به ارائۀ بالای شصت fps در هر زمانی شود.

 

Vermintide.png

آخرین بازی که می‌خواهیم به آن نگاهی بیاندازیم، Warhammer Vermintide 2 استدیگر عنوانی که به خوبی بر روی سخت‌افزار AMD اجرا می‌شود. در اینجا کارت گرافیک RX 570 توانسته در حالت استاک به طور متوسط از هفتاد fps عبور کند و این باعث برتری سیزده درصدی آن نسبت به GTX 1060 شده است.

 

ACO.png

Battlefront.png

Deus.png

Dirt.png

F1.png

GTAV.png

Hitman.png

Kingdom.png

PC2.png

Prey.png

PUBG.png

Quake.png

SE4.png

SoW.png

Wildlands.png

Witcher.png

Wolf.png

Warhammer.png

Frostpunk.png

Power.png

وقتی پای مصرف انرژی به میان می‌آید، کارت گرافیک RX 570 نسبت به GTX 1060 کمی ضعیفتر عمل می‌کند. نقطۀ ضعف RX 570، بزرگتر بودن die آن به میزان شانزده درصد نسبت به die کارت گرافیک GTX 1060 است؛ پس هیچ جای شگفتی ندارد که مصرف کلی آن نیز نوزده درصد بیشتر است. در حالت اورکلاک ما شاهد مصرف 322 واتی سیستمی هستیم که شامل پردازنده Core i7-8700K با کلاک 5 گیگاهرتز نیز هست؛ بنابراین با بکارگیری پردازنده‌ای پایین‌رده‌تر، احتمال اینکه مصرف سیستم شما از مرز سیصد وات عبور کند، کم است.

 

خلاصه

حالا بیایید با مشاهدۀ تمام نتایج این 27 بازی،  تصویری کلی از عملکرد دو کارت گرافیک مورد بحث داشته باشیم؛ در حالت استاک، کارت گرافیک GTX 1060 3GB به طور متوسط چهار درصد سریعتر از RX 570 4GB بود. این اختلاف بزرگی نیست، اما نسبت به مقایسه قبلیمان، این اختلاف بیشتر شده است. بنابراین، کارت گرافیک GTX 1060 3GB همچنان در رزولوشن 1080p عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

 

Slide1.png

کارت گرافیک GTX 1060 از پیروزی خود در عناوین Assassin's Creed Origins ،Warhammer II ،GTA V  Battlefront II و لذت برد. عملکرد این کارت گرافیک اما در هنگام آزمون دو عنوان Wreckfest و Rainbow Six Siege جالب نبود.

 

Slide2.png

سپس زمانی که هر دو کارت گرافیک اورکلاک شدند، GTX 1060 3GB اختلاف کارایی خود را تا هشت درصد افزایش داد و تنوانست کارایی نسبتاََ بیشتری در شش عنوان آزمون شده نشان داده، بیست درصد فریم بیشتر ارائه دهد. در همین بین، تلفات این کارت گرافیک در دو عنوان Wreckfest و Rainbow Siege Six نیز کمتر شد. بنابراین، اگر شما قصد اورکلاک دستی کارت گرافیک خود را دارید، برای شما GTX 1060 کارت گرافیکی بسیار جذاب خواهد بود و از به خاطر مصرف انرژی کمتر آن، گرمای تولیدی آن نیز کمتر استاگر چه دمای هر مدل کارت گرافیک نسبت به مدل دیگر متفاوت است، ما در اینجا وارد جزئیات آن نمی‌شویم.

 

نتیجه‌گیری

پس کدامین یک از این دو کارت گرافیک را باید خرید؟ بسته به بازی‌هایی که اجرا می‌کنید، ممکن است مدلی نسبت به مدل دیگر انتخاب بهتری باشد. در مجموع تجربه بازی با هر دو کارت گرافیک تقریباََ در همۀ عناوین آزمون شده یکسان بود. دفعه قبل گفتم (نویسنده سایت Techspot) که اینجا انتخاب درست و اشتباهی وجود ندارد؛ کارایی هر دو کارت گرافیک به قدری شبیه به هم هست که نمی‌توان برنده‌ای نهایی اعلام کرد. پس، هر کدام که ارزان‌تر است را انتخاب کنید.

 

 

Image_09S.jpg

با این وجود، من به چند دلیل  به سمت کارت گرافیک GTX 1060 جذب شده‌ام. اگر چه من از شیوۀ نام‌گذاری سه گیگابایتی این کارت گرافیک خوشحال نیستم - این کارت گرافیک، فقط GTX 1060 6GB با نصف مقدار حافظه آن نیست؛ این نسخه سه گیگابایتی یک واحد SM از دست داده و تعداد هسته‌های کودای آن از 1280 به 1152 کاهش یافته است - بنابراین با وجود داشتن همان نام، این نسخه در واقع ده درصد هستۀ کودای کمتری دارد. اما با این حال، کارت گرافیک GTX 1060 3GB هنوز هم محصول با ارزشی است.

در حال حاضر کارت گرافیک GTX 1060 در کنار ارائه کارایی بهتر نسبت به RX 570 ، از این کارت گرافیک مقداری ارزانتر نیز هست. پس اگر من بودجه‌ای بیش از دویست دلار برای خرج یک کارت گرافیک داشتم، این کارت گرافیک انتخاب الآنم بود.

اگر شما توان پرداخت پنجاه دلار بیشتر برای خرید نسخه شش گیگابایتی را دارید، حتماََ این کار را کنید، اما در رزولوشن 1080p برای شما شانسی وجود ندارد که بتوانید کارایی بیست درصد بیشتری را بدست آورید؛ بنابراین در نسبت پول در برابر هر فریم، نسخه سه گیگابایتی ارزش بیشتری دارد.

در نهایت، اگر شما قصد بهره بردن از فناوری Adaptive Sync را با بودجه محدود دارید، با وجود فناوری ارزان‌قیمت FreeSync، خرید کارت گرافیک RX 570 برای شما معقولتر خواهد بود، اما تجربۀ این فناوری از مانیتوری به مانیتور دیگر متغیر است و حتماََ قبل از خرید در این مورد تحقیق کنید.

 

منبع: Techspot

مترجم: مجتبی حیدرزاده

ویرایش شده توسط مجتبی حیدرزاده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

تشکر اقا مجتبی عزیز در اولین فرصت میخونم فعلا لایک میکنم ، اگه وقت و حوصلشو داشتین اخبار بازیها رو پوشش بدین

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون از شما دوست عزیز. با این اوصاف، بنظر من ۵۷۰ گزینه بهتری هست چون نشون داده که از نظر قدرت با ۱۰۶۰ سه گیگ زیاد اختلافی نداره. 

البته در ایران الان کارت ۵۷۰ خیلی گرونتر از ۱۰۶۰ سه گیگ هست و فکر کنم خرید ۱۰۶۰ سه گیگ به نسبت عاقلانه تر باشه 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بسیار متشکرم از قرار دادن چنین برسی و مقایسه ای?

بنظر من  گرافیک 1060 سه گیگ خیلی سر تر از rx570 هستش

به هیچ عنوان خریدن rx570 برای گیم تا وقتی که 1060 سه گیگ وجود داره بصرفه نیست

Rx570 تو بازی های کمی از 1060 بهتر عمل میکنه  و در بسیاری از بازی ها برتری با 1060 هستش ، کارت 570 تولید حرارت و مصرف انرژی بیشتر و قیمت بسیار نجومی توی بازار ایران داره

خرید rx570 در برابر 1060 منطقی نیست... 

برای گیم برتری کاملا با 1060 هست. 

ویرایش شده توسط ShQringQn
لینک به دیدگاه
Share on other sites

البته برای کسی که میخواد دو تا کارت استفاده کنه CF به مراتب مقرون به صرفه تر از SLI هست همینطور مانیتور های فری سینک 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون بابت مطلب 

 570 4 گیگ گزینه خوبی هست  برای امر ماین ولی من ترجیحم روی 1060 سه گیگ هست برای استفاده ی شخصی .

 

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 1 سال بعد...
در در 11 مرداد 1397 در 00:56، ghost of sparta گفته است :

تشکر

اما نمیشه بر اساس بررسی یک سایت نظر قطعی داد

untitled-21.thumb.png.b97e36050f6029762f01f409febeb14f.pngthe-witcher-3_1920_1080.thumb.png.5f3e5dfcc6eafc0dacf38d243324a4a4.pngassassins-creed-origins_1920_1080.thumb.png.af1a2f4ec01883b93fe141366506bd00.pngdeus-ex-mankind-divided_1920_1080.thumb.png.528649193eadc34612df68f83f7e9d94.pnggrand-theft-auto-v_1920_1080.thumb.png.5490c09ec1acdbcb3b34ec08e54e3b69.pnguntitled-13.thumb.png.c853feff182209cf62730a9541fada0f.pnguntitled-23.thumb.png.998159217c885af6b82cc0f1626feeb3.pnguntitled-7.thumb.png.7f7d3599ad8e7999b347ec7583bfab39.png

ببخشید تاپیک قدیمی رو میارم بالا 

ولی چنتا سوال داشتم .

آیا gtx 1050 3 gb منظور همون 1060 3gb تو بعضی بنچمارکهای شما که در این صورت یعنی

اینکه 1060 3گیگ از 1050 ti بسیار بسیار ضعیفتره؟؟؟؟منظورتون رو نفهمیدم 

یعنی 960 میتونه 1060 3گیگ رو له و لورده کنه و این در حد 1050 معمولیه ؟؟

یا اینکه در مواردی 970 رو هم خورد میکنه و از 1050 ti خیلی خیلی سره ؟؟؟

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 ساعت قبل، arash_aria گفته است :

ببخشید تاپیک قدیمی رو میارم بالا 

ولی چنتا سوال داشتم .

آیا gtx 1050 3 gb منظور همون 1060 3gb تو بعضی بنچمارکهای شما که در این صورت یعنی

اینکه 1060 3گیگ از 1050 ti بسیار بسیار ضعیفتره؟؟؟؟منظورتون رو نفهمیدم 

یعنی 960 میتونه 1060 3گیگ رو له و لورده کنه و این در حد 1050 معمولیه ؟؟

یا اینکه در مواردی 970 رو هم خورد میکنه و از 1050 ti خیلی خیلی سره ؟؟؟

 

 

1050 یه نخسه دیگه هم داشت که 3گیگ بود و پرفورمنس بالاتری نسبت به 1050 داشت

1060 3گیگ از 1050ti قویتره تا وقتی حافظش پر نشه 

اگه حافظش پر بشه رسما فریمت به 20 تا میرسه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 21 ساعت قبل، M_R گفته است :

1050 یه نخسه دیگه هم داشت که 3گیگ بود و پرفورمنس بالاتری نسبت به 1050 داشت

1060 3گیگ از 1050ti قویتره تا وقتی حافظش پر نشه 

اگه حافظش پر بشه رسما فریمت به 20 تا میرسه

اگر حافظشو 4 گیگ میزدن با همون تراشه مدل 6گیگ کارت خوبی میشد و 570 رو میبلعید 

بازم بنظرم از 570 بهتره البته بحث درایورای amd که 580 رو برده دم دست 1070 نمیدونم 

چیه جریانش ولی میدونستم انویدیا بعد یه مدت نسل قبلی رو درایور بهینه نمیزنه براش 

و همین باعث افت فریم دهی کارت میشه .ولی اینکه 580 برسه به 1070 رو دیگه نمیشه باور کنی ؟؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 11 ساعت قبل، arash_aria گفته است :

اگر حافظشو 4 گیگ میزدن با همون تراشه مدل 6گیگ کارت خوبی میشد و 570 رو میبلعید 

بازم بنظرم از 570 بهتره البته بحث درایورای amd که 580 رو برده دم دست 1070 نمیدونم 

چیه جریانش ولی میدونستم انویدیا بعد یه مدت نسل قبلی رو درایور بهینه نمیزنه براش 

و همین باعث افت فریم دهی کارت میشه .ولی اینکه 580 برسه به 1070 رو دیگه نمیشه باور کنی ؟؟؟

درایور اون موقع amd بهینه نبود

ولی انویدیا بهینه بود کلا 

به همین دلیل شما این حسو داری 

البته 1060با 570-580 یا 470-480 یکیه تقریبا 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در در 13 فروردین 1399 در 12:30، arash_aria گفته است :

ببخشید تاپیک قدیمی رو میارم بالا 

ولی چنتا سوال داشتم .

آیا gtx 1050 3 gb منظور همون 1060 3gb تو بعضی بنچمارکهای شما که در این صورت یعنی

اینکه 1060 3گیگ از 1050 ti بسیار بسیار ضعیفتره؟؟؟؟منظورتون رو نفهمیدم 

یعنی 960 میتونه 1060 3گیگ رو له و لورده کنه و این در حد 1050 معمولیه ؟؟

یا اینکه در مواردی 970 رو هم خورد میکنه و از 1050 ti خیلی خیلی سره ؟؟؟

 

 

سلام

کارت 1060 نسخه 3 گیگ از چیپست کارت 1060 نسخه 6 گیگ استفاده نمی کنه .

به عبارت دیگه اگر چیپست رو مبنای اسم گذاری قرار بدیدم 1060 نسخه 3 گیگ اصلا 1060 نیست .

1050 نسخه 3 گیگ هم از چیپست 1050 استفاده نمی کنه چیپستش همون چیپست 1050Ti هستش . اینجا هم اگر چیپست رو مبنا قرار بدیم 1050 نسخه 3 گیگ درواقع 1050Ti نسخه 3 گیگ هستش !

به طور کلی به ترتیب قدرت میشن :

1060 نسخه 6 گیگ

1060 نسخه 3 گیگ

1050Ti

1050 نسخه 3 گیگ

1050

حالا این وسط مموری 1050Ti از مموری 1060 نسخه 3 گیگ بهتره . از طرفی اختلاف این دو کارت خیلی زیاد نیست و در بعضی از بازی ها مموری 3 گیگ کافی نیست این موضوع موجب کاهش هرچه بیشتر فاصله این دو کارت میشه .

570 نسخه 4 و 8 گیگ از یک چیپست بهره می برن . به همین دلیل تفاوت این 2 کارت خیلی زیاد نیست . البته با افزایش چشمگیر مصرف مموری بازی ها این اختلاف میتونه بیشتر و بیشتر بشه . کارت 570 تقریبا در همه بازی ها از 1050Ti کاملا سریعتره اما در برابر 1060 یه تقابل  نسبی دارن . اگر بازی برای انویدیا بهینه شده باشه 1060 بهتره و اگر برای ای ام دی بهینه شده باشه 570 . توجه کنید که وقتی صحبت از 1060 میشه تقریبا همیشه نسخه 6 گیگ مد نظر و برای 570 هم عموما نسخه 8 گیگ در نظر گرفته میشه .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...