رفتن به مطلب

بررسی PNY XLR8 Liquid Cooled GTX 580 OC 1.5GB


Hamed
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

بررسی PNY XLR8 Liquid Cooled GTX 580 OC 1.5GB

سازنده : PNY

قیمت در انگلستان ( برای بررسی ) : 439.99 پوند ( شامل مالیات )

قیمت در آمریکا ( برای بررسی ) : 519.99 دلار ( شامل مالیات )

قیمت درنظر گرفته شده برای همکار : 467.98 پوند ( شامل مالیات )

قبلا اینگونه بود که اولویت اصلی برای استفاده از واتر کولینگ در کامپیوتر CPU شما باشد. هرچند که با آخرین خنک کننده های high-end هوایی بیصدا مثل Be Quite’s Dark Rock Advanced میتوان CPU های Intel Core i5-2500K را رام کرد، حتی وقتیکه به 5 گیگاهرتز اور میشود ،بنابراین تغییر تمرکز تعجب بر انگیز نیست .

احتمالا این روزها کارت گرافیک شما پر سر و صدا ترین قطعه درون کیس شماست، و با مصرف برق که در حال زدن رکورد با نسل حال حاضر سخت افزارهای DirectX 11 است ، میتوانید انتخاب کنید ، شما به خوبی میتوانید سود بیشتری از واتر کولینگ کارت گرافیکتان ببرید تا از CPU. این سودها به دو شکل هستند، کم شدن سر و صدا ( یک جفت فن 120mm با دور کم خیلی کم صداتر از خنک کننده GTX 580 1.5GB به خصوص در بازیهاست ) و بهتر شدن سیستم خنک کنندگی، که به نوبه خود به معنای فضای اورکلاک بیشتر است.

البته خرید پمپ، مخزن، لوله، اتصالات و waterblock یک تجربه دلپذیر برای کیف پول شما نمی باشد. حتی یک مجموعه مبتنی بر 2 رادیاتور فن 120mm برای شما در حدود 200 پوند هزینه دارد ، و اینجاست که شما باید تحقیقات اساسی را در مورد هنر تاریک واترکولینگ قبلا انجام داده باشید .

post-59-018322100 1317312986_thumb.jpg

بیشتر کارتهای گرافیک دارای خنک کننده آبی که ما دیده ایم ، دارای یک waterblock جداگانه که به سادگی به PCB رفرنس پیچ شده هستند . با این حال PNY یک گام به جلو رفته و داوطلب کمک به Asetek برای ارائه یک محصول آماده استفاده که فقط کمی زمان بیشتر برای نصب نسبت به کارتهای دارای خنک کننده هوایی لازم دارد ، شده است .

XLR8 Liquid Cooled GTX 580 OC 1.5GB به یک پمپ همه کاره ، waterblock و رادیاتور در یک چرخه از پیش پر شده که به PCB متصل است ، مجهز می باشد . این یک واحد مهر و موم شده است ، بنابراین نیازی به پر کردن ، خالی کردن و یا نگهداری به هیچ شکلی ندارد .

کمی عجیب است ، waterblock فقط GPU را خنک میکند و PNY خنک کننده استوک را سر جای خود باقی گذاشته تا بقیه قسمتهای داغ PCB را به وسیله خروج گرما از انتهای کارت به شکل نرمال خنک کند . یک تک رادیاتور کم ارتفاع اضافه شده است ، با یک شبکه متراکم از پره ها به همراه یک فن 120mm مدل PowerLogic PLA12025S12M با 1700 دور در دقیقه که به محل نصب فن 120mm کیس ( به همراه رادیاتور ) پیچ شده است . ما اینها را در اسلات خروجی عقب کیس Antec Twelve Hundred خود نصب کردیم . به این معنی است که در محل جریان هوای کولر CPU قرار دارد . اما لوله ها به اندازه کافی بلند نبودند تا در جای دیگری بتوانیم نصب کنیم .

post-59-012782400 1317313106_thumb.jpg

post-59-012469000 1317313115_thumb.jpg

XLR8 GTX 580 1.5GB با قیمت 439 پوند در حدود 60 پوند گرانتر از کارت با خنک کننده هوا است . قیمت آن از کولر با پوشش کامل waterblock کمتر است ، اگرچه باید دید این رادیاتور لاغر در مورد اورکلاک GTX 580 1.5GB اورکلاک شده چه میکند . PNY همچنین اورکلاک زیادی را بر روی XLR8 GTX 580 اعمال کرده است . سرعت هسته به 857MHz رسیده است. حتی سریعتر از MSI N580GTX Lightning Xtreme Edition . حافظه هم به 4.212GHz موثر اورکلاک شده است . باز هم سریعتر از کارت MSI . اینها به این معنی است که XLR8 GTX 580 جدا باید وزن کم کند . ( کنایه از نیاز زیاد به خنک شدن )

مشخصات :

Graphics processor Nvidia GeForce GTX 580, 857MHz

Pipeline 512 stream processors (1,714MHz), 48 ROPs

Memory 1.5GB GDDR5, 4,212MHz effective

Bandwidth 202.18GB/sec, 384-bit interface

Compatibility DirectX 11, OpenGL 4.1

Outputs/Inputs 2 x DVI, mini-HDMI, 2 x SLI

Power connections 2 x 8-pin PCI-E, side-mounted

Size 270mm long, double-slot

Warranty Five years

راه اندازی تست PNY XLR8

نحوه تست

مثل همیشه ما تلاش خود را برای ارائه یک مجموعه بدون اشکال از بنچمارکها ، با تکرار 3 بار هر آزمون و گرفتن میانگین این نتایج وگزارش آنها ، انجام دادیم . در موارد نادر که عملکرد متناقض بود ما به تکرار تست ادامه دادیم تا به سه نتیجه سازگار با هم برسیم .

تستهای انجام شده مخلوطی از دموهای بازی ها و بازی کردن بخشی از آن به صورت دستی ، و استفاده از FRAP ها برای ضبط نتیجه تست و بدست آوردن متوسط و حداقل نرخ فریم ، بود . شما خواهید دید که ما تلاش کردیم که نه تنها عملکرد واقعی را ضبط کنیم ، بلکه نتایج را به اندازه ای آسان ارائه دهیم که قابل هضم باشد .

سیستم تست Intel Core i7 :

Intel Core i7-965 processor (3.2GHz: 133MHz x 24)

Asus Sabertooth X58 motherboard (Intel X58 Express with three PCI-E 2.0 x16 slots)

3 x 2GB Corsair TR3X6G1333C9 memory modules (operating in dual-channel mode at 1,600MHz 9-9-9-24-1T)

Corsair X128 120GB SSD running v1 firmware

Corsair HX1000W PSU

Windows 7 Home Premium x64

Antec Twelve Hundred Chassis

post-59-025972500 1317313613_thumb.jpg

کارت های گرافیک AMD :

AMD Radeon HD 6990 4GB (2 x 830MHz GPUs, 2 x 5GHz memory) using release driver (Catalyst 11.4 beta)

AMD Radeon HD 6970 2GB (880MHz GPU, 5.5GHz memory) using Catalyst 11.2 WHQL

AMD Radeon HD 6950 2GB (800MHz GPU, 5GHz memory) using Catalyst 11.2 WHQL

AMD Radeon HD 6950 1GB (800MHz GPU, 5GHz memory) using Catalyst 11.2 WHQL

AMD Radeon HD 6870 1GB (900MHz GPU, 4.2GHz memory) using Catalyst 11.2 WHQL

AMD Radeon HD 6850 1GB (725MHz GPU, 4GHz memory) using Catalyst 11.2 WHQL

AMD Radeon HD 6970 1GB (840MHz GPU, 4.2GHz memory) using release driver (Catalyst 11.4 beta)

AMD Radeon HD 5970 2GB (2x 725MHz GPUs, 2 x 4GHz memory) using Catalyst 11.2 WHQL

AMD Radeon HD 5870 1GB (850MHz GPU, 4.8GHz memory) using Catalyst 11.2 WHQL

AMD Radeon HD 5850 1GB (725MHz GPU, 4.0GHz memory) using Catalyst 11.2 WHQL

AMD Radeon HD 5770 1GB (850MHz GPU, 4.8GHz memory) using Catalyst 11.2 WHQL

کارت های گرافیک Nvidia :

PNY XLR8 Liquid Cooled GTX 580 OC 1.5GB (857MHz GPU, 1,714MHz stream processors, 4,212MHz memory) using release driver (GeForce 275.20 beta)

Asus Matrix GTX580 Platinum (816MHz GPU, 1,632MHz stream processors, 4,000MHz memory) using release driver (GeForce 275.20 beta)

KFA² MDT X5 GTX 560 Ti 1GB (820MHz GPU, 1,640MHz stream processors, 4,000MHz memory) using release driver (GeForce 275.20 beta)

Nvidia GeForce GTX 590 3GB (2 x 607MHz GPUs, 1,214MHz stream processors, 2 x 3,4114MHz memory) using launch driver (GeForce 267.71 beta)

Nvidia GeForce GTX 580 1.5GB (772MHz GPU, 1,544MHz stream processors, 4,080MHz memory) using GeForce 266.58 WHQL

Nvidia GeForce GTX 570 1.3GB (732MHz GPU, 1,464MHz stream processors, 3,800MHz memory) using GeForce 266.58 WHQL

KFA² GeForce GTX 560 EX OC (910MHz GPU, 1,820MHz stream processors, 4,008MHz memory) using release driver (GeForce 275.20 beta)

Nvidia GeForce GTX 560 Ti 1GB (820MHz GPU, 1,640MHz stream processors, 4,000MHz memory) using GeForce 266.58 WHQL

Zotac GeForce GTX 560 1GB Amp! (950MHz GPU, 1,900MHz stream processors, 4,400MHz memory) using release driver (GeForce 275.20 beta)

Nvidia GeForce GTX 550 Ti 1GB (900MHz GPU, 1,800MHz stream processors, 4,104MHz memory) using GeForce 266.58 WHQL

Nvidia GeForce GTX 480 1.5GB (756MHz core, 1,512MHz stream processors, 3.8GHz Memory) using GeForce 266.58 WHQL

Nvidia GeForce GTX 470 1.2GB (607MHz core, 1,215MHz stream processors, 3.3GHz memory) using GeForce 266.58 WHQL

Nvidia GeForce GTX 460 1GB (675MHz core, 1,350MHz stream processors, 3.6GHz memory) using GeForce 266.58 WHQL

Nvidia GeForce GTX 460 768MB (675MHz core, 1,350MHz stream processors, 3.6GHz memory) using GeForce 266.58 WHQL

Nvidia GeForce GTX 450 1GB (783MHz GPU, 3,608MHz memory) using GeForce 266.58 WHQL

بازیهای تست :

Colin McRae: Dirt 2 (DX11)

Call of Duty: Black Ops (OpenGL)

Arma II: Operation Arrowhead (DX9)

Battlefield: Bad Company 2 (DX11)

عملکرد PNY XLR8 در Dirt 2

Colin McRae: Dirt 2

ناشر: Codemasters

ما یک دور در اطراف لندن ، پیست Battersea ، با شرکت 8 ماشین و شروع از آخرین خط رانندگی کردیم . از تنظیمات تصویر در کیفیت بالا و DX11 استفاده کردیم و هر تست را 3 بار تکرار نمودیم و نتایج ناهنجار را حذف و متوسط نتایج سازگار را محاسبه کردیم .

post-59-037217000 1317313685_thumb.jpg

post-59-082997800 1317313698_thumb.jpg

post-59-099599600 1317313718_thumb.jpg

عملکرد PNY XLR8 در Black Ops

Call of Duty: Black Ops

ناشر: Activision

ما بازی را در حداکثر جزئیات قابل تنظیم در منو تنظیمات بازی آزمایش کردیم . حداکثر نرخ فریم در حالت پیش فرض 91 فریم بر ثانیه بود . پس ما آنرا در فایل پیکربندی تا 250 فریم بالا بردیم . ما یک بازپخش 90 ثانیه ای از حالت بازی چند نفره آنرا اجرا کردیم .

post-59-018005000 1317313807_thumb.jpg

post-59-093078300 1317313828_thumb.jpg

post-59-057988300 1317313891_thumb.jpg

عملکرد PNY XLR8 در Arma II

Arma II: Operation Arrowhead

ناشر: IDEA Games

ما این بازی را با چالش برانگیزترین تنظیمات تست میکنیم . جزئیات در حالت خیلی بالا و بالاترین anti-aliasing را فعال کردیم . برای محک ، از یک FRAP شصت ثانیه ای که توسط دموی سفارشی خودمان انجام شد استفاده کردیم . تست ها را 3 بار تکرار کرده و نتیجه متوسط را مورد استفاده قرار دادیم .

post-59-041590000 1317313921_thumb.jpg

post-59-093544400 1317313940_thumb.jpg

post-59-008947300 1317313957_thumb.jpg

عملکرد PNY XLR8 در Bad Company 2

Battlefield: Bad Company 2

ناشر: Electronic Arts

Bad Company 2 اولین بازی کامپیوتریست که از موتور بازی Frostbite استفاده کرده است . این بازی با DX11 سازگار بوده و از tessellation و دیگر تکنیکهای پیشرفته رندر برای ارائه تصاویر باورنکردنی و به چالش کشیدن سخت افزارهای نسل بعدی استفاده نموده است . ما یک نمونه 60 ثانیه ای از طریق قسمتی از یک مرحله در دل تاریکی به همراه FRAP گرفتیم . همیشه یک مسیر را طی کردیم و کارهای مشابه انجام دادیم . هر تست را 3 بار تکرار کرده و متوسط نتایج سازگار را گرفتیم .

post-59-072853800 1317314021_thumb.jpg

post-59-032803400 1317314042_thumb.jpg

post-59-020692700 1317314063_thumb.jpg

مصرف و حرارت در PNY XLR8

مصرف برق ( بیکاری و بازی )

قراردادن بار واقعی و تکرارشونده بر بروی GPU برای بدست آوردن انرژی مصرفی و حرارت ایجاد شده توسط آن ، مدت زیادی است که در Bit-Tech تجربه میشود . متوجه شدیم که بنچمارکهای مصنوعی مانند FurMark پوست GPU را در می آورد ، ولی منعکس کننده کارایی GPU وقتی با آن بازی میشود ، نیست .

این یک تست خیلی سنگین است که تقریبا تضمین میکند هر GPU تحت آزمایش به آخرین حد تحمل حرارت خود برسد . نقطه ای که فریمور کارت وارد عمل شده و سرعت فن را برای نگه داشتن GPU در دمای امن بالا میبرد . در مقابل ، در یک بازی مانند کرایسس که در یک حالت خاص در حال اجرا است ، بازتابی از استفاده واقعی دیده نمیشود . هیچ تضمینی نیست که GPU به اندازه عناوین دیگر تحت فشار قرار بگیرد و بار در حالتهای مختلف بازی متفاوت است .

ما از آزمایش Canyon Flight نرم افزار 3DMark 06 به عنوان یک تست سخت و قابل تکرار استفاده کردیم . همچنین تصمیم گرفتیم از معیار Heaven 2.5 شرکت Unigine به دلیل اینکه در DX11 به تمام قسمتهای GPU های مدرن فشار می آورد استفاده کنیم . از تنظیمات پیش فرض و رزولوشن 1,920*1,080 استفاده کردیم . همینطور 4x AA و 4x AF را فعال کردیم و tessellation را در حالت استاندارد قرار دادیم . سپس دکمه را فشار داده و به تماشای قدرت ترسیم از صحنه چمنزار و صحنه دوم اژدها که یکی از سخت ترین آزمونها برای کارتهای AMD و Nvidia است نشستیم .

همچنین ما نرم افزار GPU-Z را در پس زمینه اجرا کرده و هر 10 دقیقه دمای GPU را ثبت کردیم . دما را با عنوان دلتا T ارائه کردیم . ( اختلاف دمای GPU و دمای محیط آزمایشگاه )

post-59-041798000 1317314279_thumb.jpg

post-59-084311900 1317314294_thumb.jpg

عملکرد حرارتی

post-59-000149900 1317314322_thumb.jpg

post-59-059588000 1317314338_thumb.jpg

تجزیه و تحلیل عملکرد PNY XLR8 و نتیجه گیری

تجزیه و تحلیل عملکرد

با توجه به بزرگترین اورکلاک کارخانه ای که بر روی GTX 580 1.5GB دیده شده ، تعجب آور نیست که XLR8 GTX 580 1.5GB ار بقیه GTX 580 1.5GB های نمودار بهتر است . در Dirt 2 با 1,920 x 1,080 و 4x AA، کارت XLR8 GTX 580 OC با حداقل 5fpsاز Asus Matrix GTX580 Platinum جلو افتاد . یعنی توانست 117fpsبدست بیاورد . همچنین 15fpsاز کارت GTX 580 1.5GB رفرنس سریعتر بود . یک افزایش 14 درصدی .

نتایج در Call of Duty: Black Ops دستاوردهای کمتری داشت . بزرگترین برتری ، در حداقل فریم ، 3fps بیشتر از کارت ASUS در 2,560x 1,600 با 4x AAبود . در همین حال در Arma II در همان وضوح تصویر XLR8 GTX 580 OC با حداقل نرخ فریم 29fps در مقام دوم جا گرفت . نزدیک به 12 درصد سریعتر از کارت رفرنس . در Battlefield: Bad Company 2 شاهد دستاورد خوبی بودیم . برای مثال در x 1,080 1,920حداقل نرخ فریم 7fps معادل 13 درصد بیشتر از کارت رفرنس شد .

اورکلاک سنگین XLR8 GTX 580 OC منجر به اضافه شدن 37 وات بیشتر از کارت ASUS شد . خوشبختانه سیستم خنک کننده خیلی خوب عمل کرد ، با حداکثر دمای 25 درجه دلتا T کمتر از نصف کارت رفرنس و 9 درجه خنکتر از کارت ASUS بود . متاسفانه این نتایج عالی با مشکلات متعددی خدشه دار شد . درحالی که صدای پمپ و کولر رفرنس شنیده نمی شود ، فن 120mm همراه با XLR8 GTX 580 OC نشان داد که خیلی پر سر و صدا ست و مدام سرعت آن کاهش پیدا میکند .

این شرم آور است ، زیرا فضای کافی برای کاهش صدا ، در حالیکه هنوز خنک کننده بسیار عالی است ، وجود دارد . راه حل واضح خریدن یک فن با دور کمتر و یا فن کنترلر است ، اما PNY توجهی به انتقادات به این مشکل نمیکند .

post-59-076365300 1317314461_thumb.jpg

post-59-011576500 1317314485_thumb.jpg

موضمع نگران کننده این است که ترکیب پمپ و waterblock مقدار فضای خیلی زیادی در داخل خنک کننده اشغال میکند و جریان هوا را محدود می سازد . همانطور که به وضوح سرعت فن خنک کننده کاهش می یابد ، منجر به داغ شدن قسمت عقب PCB خواهد شد . در حالیکه هسته GPU بسیار خوب خنک شده است ، این حرف را در مورد بقیه کارت نمی توان زد . درحالیکه ما هیچ خرابی و مشکل بر اثر حرارت را تجربه نکردیم ، اما نگرانی ما در مورد پتانسیل XLR8 GTX 580 OC برای پختن خود در دراز مدت است . نگرانی ما وقتی بیشتر میشود که با استفاده از سنسور اندازه گیری دمای لیزری ، دمای PCB تا 75 درجه دلتا T بالا رفته بود ، در حالیکه در GTX 580 1.5GB رفرنس در حدود 20 درجه کمتر است .

اورکلاک کردن خیلی تاثیر گذار است ، هرچند ما فقط توانستیم GPU را تا 920MHz بالا بیاوریم . فقط MSI N580GTX Lighting Xtreme Edition توانست به فرکانس بالاتری برسد . ما حافظه را فقط تا 1.15GHz (4.6GHz موثر)بالا آوردیم . مشابه Asus Matrix GTX580 Platinum . این مقدار برای اینکه حداقل نرخ فریم Bad Company 2 در 1,920 x 1,080 به 68fpsافزایش پیدا کند کافی بود . همچنین در Arma II با تنظیمات مشابه 5fps افزایش دیدیم .

post-59-073205100 1317314520_thumb.jpg

نتیجه

تست ما منجر به نتایج دوگانه ای شد . از یک طرف PNY XLR8 Liquid Cooled GTX 580 OC 1.5GB به طور خارق العاده ای سریع است ، اورکلاک پذیر بوده و GPU را بسیار خنک نگه میدارد . با این حال این خنک کننده هزینه ای دارد . فن 120mm خیلی پر سر و صدا ست ، که امتیاز استفاده از سیستم خنک کننده آبی را کاهش میدهد .در همین حال یادآوری میکند که خنک کننده رفرنس بیصدا تر است ، همچنین به زحمت می تواند بقیه کارت را مانند GTX 580 1.5GB رفرنس خنک کند .

نتیجه این است که این یک کارت گران قیمت است ، که به جای پر کردن فضای بین بهترین کارت با خنک کننده هوایی و بهترین کارت با خنک کننده آبی ، پایینتر از هر دو جا گرفته است . به این ترتیب بهتر است که بر روی یک خنک کننده آبی که GPU را به طور کامل با waterblock پوشش میدهد سرمایه گذاری کنید . یا اینکه به امید یک کارت با خنک کننده هوایی ارزانتر و کم صداتر بمانید .

post-59-001769000 1317314530_thumb.jpg

منتشر شده در تاریخ 26th September 2011 توسط Antony Leather

منبع : www.bit-tech.net

امیدوارم مفید بوده باشه . اگر اشکالاتی در ترجمه هست عذر خواهی میکنم B) ;)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

حامد جان چه کردی!@};-B)

چطوری ترجمه کردی اینارو؟;)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این دقیقا همون دلیلی هست که هیچ کمپانی به سمت تولید انبوه گرافیک pre-watercooled نمیره !! یا اینقدر هزینه بالا میره که پول 2 تا کارت رو باید براش بدی یا اگر هم فقط رو GPU بلاک بزارن ماسفتها و رمها بد خنک میشن و باید فاتحشون رو خوند. این طرح ها هرگز موفقیت امیز نخواهید بود و همون کارت گرافیک با بلاک کلی ایده بهتری هست.

دستت درد نکنه از بابت ترجمه حامد جان !

ویرایش شده توسط سالار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

تست ها نشون دادن که این کارت خیلی پر قدرته . ولی به دلیل همون خنک کننده ای که داره ممکنه به مشکل بر بخوره . چون وقتی PCB خوب خنک نشه معنیش اینه که مدار تغذیه کارت هم خوب خنک نمیشه و ممکنه باعث سوختن کارت بشه . قیمتش هم با توجه به مشکلاتی که داره خیلی بالاست . البته باز هم از ایسوس ماتریکس پلاتینیوم و ام اس آی لایتینگ اکستریم ارزونتره B)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...