رفتن به مطلب

Recommended Posts

در 8 دقیقه قبل، mohihehi گفته است :

جالبه چون خیلی ها فکر میکردن از تکنولوژی ساخت ۷ نانومتر استفاده بشه و دلایلی هم که گفتید مشکلاتی هست که در این صورت پیش میاد. ۷ نانومتر هنوز آماده نیست و هزینه خیلی بالایی داره. 

البته دلیلی هم وجود نداره که ۱۲ نانومتر راندمان کمتری داشته باشه چون Titan V با اندازه ۸۱۵ میلی متری مصرفش از Titan Xp کمتر شد در حالی که حداقل ۳۵ درصد سریعتر بود.

حالا باید سه روز دیگه منتظر بود و دید که از لحاظ پرفرمنس تو چه شرایطی هستن.  یه شاعه دیگه هم بود که می گفت احتمالا هم ۲۰۸۰ و هم 2080 Ti با هم معرفی بشن که اگه اینطور بشه اولین باره.

دقیقا. فناوری نود ساخت 7 نانومتری هزینه سنگینی داره و ب صرفه نیست براش تو سری گیمینگ استفاده بشه. فناوری ساخت همیشه معیار مهمی نیست اگرچه توان ترانزیستور ها و مصرف شون و در بدو اون راندمان افزایش پیدا میکنه ولی معماری مهمترین اصله.

کپلر و مکسول رو به یاد دارن دوستان؟ هر دو با لیتوگرافی 28 نانومتر تولید شده ولی مکسول کجا کپلر کجا ؟ مکسول یه جهش عظیم بود که بازدهی نسبت به مصرف یهو اختلافش زیاد شد و این بزرگترین دستاورد انویدیا بود و هنوزم داره نون این دستاورد رو میخوره. مثال شما هم دقیقا همین موضوعه. کارت TITAN V با فناوری ساخت 12 نانومتر بر پایه معماری ولتا ساخته شد و دای سایزی داره به اندازه عظیم 815 میلیمتر مربع !!! 21 میلیارد ترانزیستور ! با پاسکال مقایسه کنید ! اما مصرف بازم در حدود 250 وات موند در صورتی که میتونست راحت 450 وات هم رد کنه !

این یعنی معماری !

نود ساخت 12 نانومتر هم ورژن ریفاینمنت و بهبود یافته 16 نانومتره که به بهره وری بالا رسیده و انویدیا دلیلی نمیبینه به 7 نانومتر کوچ کنه. شاید برای معماری Ampere که جای ولتا رو میگیره شاهد 7 نانومتر باشیم

اگر طبق شایعات یا اخبار هم واقعیت پیدا کنه ریلیز کارت های 2080 و 2080ti نشون میده انویدیا چقدر تشنه و مصمم به تصاحب بازار در نبود رغیبه

ویرایش شده توسط KINGPIN
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • ارسال 260
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

در 3 دقیقه قبل، KINGPIN گفته است :

دقیقا. فناوری نود ساخت 7 نانومتری هزینه سنگینی داره و ب صرفه نیست براش تو سری گیمینگ استفاده بشه. فناوری ساخت همیشه معیار مهمی نیست اگرچه توان ترانزیستور ها و مصرف شون و در بدو اون راندمان افزایش پیدا میکنه ولی معماری مهمترین اصله.

کپلر و مکسول رو به یاد دارن دوستان؟ هر دو با لیتوگرافی 28 نانومتر تولید شده ولی مکسول کجا کپلر کجا ؟ مکسول یه جهش عظیم بود که بازدهی نسبت به مصرف یهو اختلافش زیاد شد و این بزرگترین دستاورد انویدیا بود و هنوزم داره نون این دستاورد رو میخوره. مثال شما هم دقیقا همین موضوعه. کارت TITAN V با فناوری ساخت 12 نانومتر بر پایه معماری ولتا ساخته شد و دای سایزی داره به اندازه عظیم 815 میلیمتر مربع !!! 21 میلیارد ترانزیستور ! با پاسکال مقایسه کنید ! اما مصرف بازم در حدود 250 وات موند در صورتی که میتونست راحت 450 وات هم رد کنه !

این یعنی معماری !

نود ساخت 12 نانومتر هم ورژن ریفاینمنت و بهبود یافته 16 نانومتره که به بهره وری بالا رسیده و انویدیا دلیلی نمیبینه به 7 نانومتر کوچ کنه. شاید برای معماری Ampere که جای ولتا رو میگیره شاهد 7 نانومتر باشیم

اگر طبق شایعات یا اخبار هم واقعیت پیدا کنه ریلیز کارت های 2080 و 2080ti نشون میده انویدیا چقدر تشنه و مصمم به تصاحب بازار در نبود رغیبه

بله عزیز اتفاقا من یه زمانی هم یه کارت GTX 980 و هم یه کارت 780 Ti داشتم که وقتی هر دو رو تست میکردم از این شگفت زده میشدم که چقدر نویز 980 از 780 Ti کمتره، چقدر فریم ریت ثابتی داره و چقدر قابلیت اورکلاک داره (کر کنم تا 1480 مگاهرتز استیبل بود) که بعد اشتباه کردم و 980 رو فروختم. چشم گیرترین تفاوتشون تو بازی DOOM بود که 980 با Vulcan حداقل دوبرابر 780 فریم می داد که نشون میده پهنای باند و ... تنها ملاک مقایسه نباید باشه. 

به نظر من انویدیا حداقل یک سال یا دو سال از 12 نانو استفاده کنه چون رفته رفته کوچ به ابعاد تولید کوچکتر خیلی خیلی سخت تر میشه و هزینه خیلی بالاتری در پی داره. فقط کافیه دید که اینتل که یه زمانی یکه تاز تولید چیب با ابعاد کوچک در برابر رقبا بود چه اندازه با تولید 10 نانومتر خودش مشکل داشته (دقیقا از اولین چیپ 14 نانومتری اینل که برادول بود 4 سال میگذره ولی هنوز نتونستن درستش کنن).

جالب اینه که فناوری 12 نانومتری TSMC از نظر اندازه فرق چندانی با 16nm نداره و در حقیقت تنها در بحث Power و Frequency از 16 بهتره. به همین خاطره که  تورینگ هم انقدر بزرگ از تنور اومده بیرون. 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 دقیقه قبل، mohihehi گفته است :

جالب اینه که فناوری 12 نانومتری TSMC از نظر اندازه فرق چندانی با 16nm نداره و در حقیقت تنها در بحث Power و Frequency از 16 بهتره. به همین خاطره که  تورینگ هم انقدر بزرگ از تنور اومده بیرون. 

تورینگ بزرگ از تنور در اومده چون 3 بخش مجزای پردازشی داره

بخش RT Core : مخصوص پردازش محتوای Ray Tracing اعم از صدا و تصویر

بخش Tensor Core : برای پردازش عملیات های کامپیوتینگ Ai و Accelerating

بخش Shader Units : شامل پردازنده های کودا 10

اگر بخش های Rt و tensor رو فاکتور بگیریم و بخش shaders رو لحاظ کنیم حتی از چیپ GP102 پاسکال کوچیکتر میشه ?

Pascal_vs_Turing_575px.thumb.jpg.33bdd127573d42d8c34406a9975f6424.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 دقیقه قبل، KINGPIN گفته است :

تورینگ بزرگ از تنور در اومده چون 3 بخش مجزای پردازشی داره

بخش RT Core : مخصوص پردازش محتوای Ray Tracing اعم از صدا و تصویر

بخش Tensor Core : برای پردازش عملیات های کامپیوتینگ Ai و Accelerating

بخش Shader Units : شامل پردازنده های کودا 10

اگر بخش های Rt و tensor رو فاکتور بگیریم و بخش shaders رو لحاظ کنیم حتی از چیپ GP102 پاسکال کوچیکتر میشه 1f607.png

Pascal_vs_Turing_575px.thumb.jpg.33bdd127573d42d8c34406a9975f6424.jpg

به قول Jen-Hsun:

10 GIGARAY!

از اسلاید مشخصه که 754mm2 هست. به نظر من این اندازه TU102 یا TU100 هست چون اگه اندازه TU104 این باشه دیگه TU102 روی برد جا نمیشه!

باید دید از این پردازنده های تنسور و RT چه استفاده ای تو گیم ها میشه. انویدیا صد در صد از الان داره با ناشران و سازندگان بازی همکاری می کنه تا از این تکنولوژی ها استفاده کنن. 

فکر کنم Metro Exodus قراره Ray tracing داشته باشه. 

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 11 دقیقه قبل، mohihehi گفته است :

به قول Jen-Hsun:

10 GIGARAY!

از اسلاید مشخصه که 754mm2 هست. به نظر من این اندازه TU102 یا TU100 هست چون اگه اندازه TU104 این باشه دیگه TU102 روی برد جا نمیشه!

باید دید از این پردازنده های تنسور و RT چه استفاده ای تو گیم ها میشه. انویدیا صد در صد از الان داره با ناشران و سازندگان بازی همکاری می کنه تا از این تکنولوژی ها استفاده کنن. 

فکر کنم Metro Exodus قراره Ray tracing داشته باشه. 

 

 

what did you see at siggraph? 10 gigarays !?

قبلا مقاله ای خوندم که در اون در مورد استفاده احتمالی از tensor core ها در بازی صحبت شده بود و مبنای کارایی هم پردازش نسل جدید قابلیت های تصویری و  Anti alliasing پیشرفته تصاویر حتی تو حوضه رندر کاران Vray بود.

بحث RTهم مشخصه. Ray Tracing به کتابخونه Gameworks توسط انویدیا اضافه شده و با رابط DirectX DXR Ray Tracing به بهره برداری رسیده و به زودی تو عرصه گیمینگ برای پیشرفت کیفیت بصری بازی ها برای واقع گرایانه تر بودن مورد استفاده قرار میگیره و RT Core هم مسئول پردازش اون خواهد بود

ویرایش شده توسط KINGPIN
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 دقیقه قبل، KINGPIN گفته است :

what did you see at siggraph? 10 gigarays !1f604.png

قبلا مقاله ای خوندم که در اون در مورد استفاده احتمالی از tensor core ها در بازی صحبت شده بود و مبنای کارایی هم پردازش نسل جدید قابلیت های تصویری و  Anti alliasing پیشرفته تصاویر حتی تو حوضه رندر کاران Vray بود.

بحث Ray Tracing هم مشخصه. Ray Tracing به کتابخونه Gameworks توسط انویدیا اضافه شده و با رابط DirectX DXR Ray Tracing به بهره برداری رسیده و به زودی تو عرصه گیمینگ برای پیشرفت کیفیت بصری بازی ها برای واقع گرایانه تر بودن مورد استفاده قرار میگیره

درباره Ray Tracing و DXR تو سایت Anandtech نوشته بود که DXR توسط کارت های نسل قبل هم پشتیبانی میشه ولی بصورت emulation و با سرعت کمتر. حتی گفته روی AMD هم ساپورت میشه ولی خبری از پشتیبانی تا به حال نیست. مطعمنا پشتیبانی software هیچ وقت به hardware نمیرسه. 

https://www.anandtech.com/show/12547/expanding-directx-12-microsoft-announces-directx-raytracing

همون مراسم معرفی تورینگ کوادرو ها بحث از بهبود کیفیت ray tracing بود که جنسن گفت بوسیله RT یا Tensor (دقیقا یادم نیست) 32 نمونه از تصویر گرفته میشه و با استفاده از این 32 نمونه یه تصویر با کیفیت خیلی بالا نمایش داده میشه. از AI هم که برای رفع نویز ray tracing استفاده میشه. 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 3 دقیقه قبل، mohihehi گفته است :

درباره Ray Tracing و DXR تو سایت Anandtech نوشته بود که DXR توسط کارت های نسل قبل هم پشتیبانی میشه ولی بصورت emulation و با سرعت کمتر. حتی گفته روی AMD هم ساپورت میشه ولی خبری از پشتیبانی تا به حال نیست. مطعمنا پشتیبانی software هیچ وقت به hardware نمیرسه. 

https://www.anandtech.com/show/12547/expanding-directx-12-microsoft-announces-directx-raytracing

همون مراسم معرفی تورینگ کوادرو ها بحث از بهبود کیفیت ray tracing بود که جنسن گفت بوسیله RT یا Tensor (دقیقا یادم نیست) 32 نمونه از تصویر گرفته میشه و با استفاده از این 32 نمونه یه تصویر با کیفیت خیلی بالا نمایش داده میشه. از AI هم که برای رفع نویز ray tracing استفاده میشه. 

درسته. تکنولوژی Nvidia DLL .

همچنین احسنت ب شما ک مراسم رو نگاه کردید. اگر زبان ادم خوب باشه خیلی چیزا رو خودش از زبون سازنده میفهمه. چیزایی که اکثر سایت ها اصلا بهش توجه هم نمیکنن . نمونش همین DLL برای استفاده تنسور ها در Denoiser (AI Denoising) در کنار پردازش با Ray Tracing در حالت pre-rendered یا real-time .

من خودم نمیدونم ساعت چند بود 4-5 صبح بود مراسم رو زنده تماشا کردم تا صبح بیدار بودم دو چشمم کاسه ی خون (نرو با دیگری) ?

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در ۱ ساعت قبل، mohihehi گفته است :

باید دید از این پردازنده های تنسور و RT چه استفاده ای تو گیم ها میشه. انویدیا صد در صد از الان داره با ناشران و سازندگان بازی همکاری می کنه تا از این تکنولوژی ها استفاده کنن. 

فکر کنم Metro Exodus قراره Ray tracing داشته باشه.

NVIDIA RTX Demonstrated With Stunning Cinematic Real-Time Ray Tracing Demo Made in Unreal Engine 4

.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 37 دقیقه قبل، KINGPIN گفته است :

درسته. تکنولوژی Nvidia DLL .

همچنین احنت ب شما ک مراسم رو نگاه کردید. اگر زبان ادم خوب باشه خیلی چیزا رو خودش از زبون سازنده میفهمه. چیزایی که اکثر سایت ها اصلا بهش توجه هم نمیکنن . نمونش همین DLL برای استفاده تنسور ها در Denoiser (AI Denoising) در کنار پردازش با Ray Tracing در حالت pre-rendered یا real-time .

من خودم نمیدونم ساعت چند بود 4-5 صبح بود مراسم رو زنده تماشا کردم تا صبح بیدار بودم دو چشمم کاسه ی خون (نرو با دیگری) 1f605.png

ممنون از شما عزیز نظر لطفتونه. 

البته  شما از من هم بیشتر علاقه مندید که منتظر موندید و زنده ش رو دیدید??? البته ارزشش رو داره. 

جنسن هم تو هر کنفرانس از قبل باحال تر میشه. کلا خیلی به کارش علاقه داره لذت میبره و به نظر میاد دلیل موفقیتش هم همینه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، mohihehi گفته است :

یه چیزی که باید بهش فکر کرد اینه که اگه انویدیا سری 2060 رو با پرفورمنس برابر با 1080 بده، AMD میخواد چیکار کنه (Vega 64 تقریبا با GTX 1080 از لحاظ سرعت یکی هست، از لحاظ راندمان جای بحث داره)؟ می خواد قیمت Vega 64 رو با 2060 یکی کنه؟ مصرف انرژی و  تولید دما چی میشه؟

وگا از سه جهت در گیمینگ صدمه خورد. تاخیر HBM2 ، تمرکز روی بخش محاسبات و کارهایی از این دست ( هوش مصنوعی و ورک استیشن و ماینینگ و ... ) و به حاشیه رفتن GPU ها به خاطر عرضه رایزن .

در هر صورت تکمیل فناوری وگا با فناوری پاسکال تقریبا در یک زمان صورت گرفته . ای ام دی زمان لانچ وگا اعلام کرد نبود HBM2 به اندازه کافی موجب عقب افتادن لانچ شده وگرنه سایر اجزا چند ماهی هست که آماده شده . پس میشه انتظار داشت فناوری ناوی هم در مراحل تکمیل شدن قرار داشته باشه و نکته دیگه اینه که ناوی مثل ولتا از خیلی وقت پیش در دست توسعه و طراحی بوده . اطلاعات از ناوی بسیار ناچیزه فقط میدونیم که احتمالا در لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته میشه . احتمالا در پایین رده ها از GDDR6 و در بالا رده ها از HBM3 یا یه چیزی توی همین مایه ها استفاده میشه .

وگا بازار خوبی در ماینینگ داشته . برعکس پاسکال که عمده مصرفش گیمینگ بود و با گرون شدن کارتها ارزش خریدشون برای مصرف کننده کاهش پیدا کرد ( گفته می شد انبارهای انویدیا پر از کارت سری 1000 بود ) و این مانع از فروش بیشترشون شد ، کارتهای ای ام دی به شدت فروش رفت . در واقع تا وقتی کارتهای انویدیا در بحث ماینیگ به خوبی کارتهای ای ام دی نشن ( از نظر قیمت و قدرت ) و بازار ماینینگ پا برجا باشه ای ام دی میتونه یه فروش مشخصی رو داشته باشه . هرچند تاخیر در لانچ نسل جدید موجب اشباع بازار میشه . مشکل فروش در ماینینگ و عدم عرضه نسل جدید اینه که سهم ای ام دی در بازار گیمینگ به شدت کم میشه ( چنانچه با وجود فروش بالای سری RX 500 بازهم سهم ای ام دی در نتایج اعلامی استیم هنوز هم پایین بود این نشون میده مردم از کارتهای ای ام دی برای بازی استفاده نمی کنن !!! ) کم شدن سهم هم موجب میشه بازی ساز برای بهینه سازی بازی های خودش به سمت انویدیا تمایل داشته باشه با این کار فریم نهایی کارتهای ای ام دی در برابر کارتهای انویدیا کاهش پیدا می کنه و ازش خرید کارتهای ای ام دی برای گیمینگ باز هم کمتر میشه. و این تبدیل به یه دور میشه و کارتهای ای ام دی بیشتر و بیشتر از بازار رقابت گیمینگ خارج میشن . حالا اگر بازار نامتعادل ماینینگ افت کنه ای ام دی باید تاوانش رو بده ضمن این که انویدیا هم بی کار نیست . بازار ماینینگ برای انویدیا هم جذابیت های خودش رو داره !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 5 ساعت قبل، KINGPIN گفته است :

من خودم هنوز Die Size چیپ TU104 رو میبینم میترسم. معنای واقعی کلمه SAVAGE !

 

ممکنه کارتی مثل 2060Ti داشته باشیم با مموری 6 گیگی ! انویدیا است دیگر ... (کاری که با 1060 کرد. ده تا مدل از 3 گیگ تا 5 گیگ و 6 گیگ با مموری پرسرعت تر)

 

دوستان ی خبر دارم که از یوزر ها برخی منابع جست و پا گریخته شنیدم.

امکانش وجود داره انویدیا قیمت کارت GTX 1080 رو به 349 تا 379 دلار کاهش بده!

تاپیک خیلی خوبی زدین استاتر عزیز

در مورد قیمت 100% این گونه نخواهد بود و مثل نسل های گذشته قیمت گزاری میشه!!

 

سوال اصلی این است تو خراب شده ما چطور میشه قیمت!!!!!

 

780ti لایتنینگ فکر میکنم 2300 بود 

1080ti اومد 3.3 

1080 یادمه 2.3 اشتباه نکنم و 1070 هم 1.800 هفته اول عرضه!

1060 قیمت 1200!!!

با قیمت دلار امروز و این ک گمرکی هم بیشتر کردن ک به خوشبخترین کشور جهان با چشم انداز 2050 برسیم ( لول ?) باید منتظر قیمت 10 تومنی برای 2080 باشیم مرسی از دست اندرکاران مملکت ک دیگه اسمش ایران نیست ویران هست :| 

 

 

 

 

ویرایش شده توسط SaeedPCM
لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

این که Nvidia در یک حرکت جالب اومده سه هسته (تراشه مستقل)  در قالب یک DIE  عرضه کرده عالیه این نشون میده ، بخش نرم افزار البته موتور های بازی نه ، نرم ا فزارهای کاربردی تو زمینه های مختلف به اون ظرفیت رسیده اند که بتونند از این سه هسته در قالب پردازش های ترکیبی استفاده کنند.

شرکت NVIDIA خیلی خوب می دونه نسل جدید DX12 همراه با SM که به زودی عرضه خواهد شد و  با زبان ++C نوشته یک زبان قدرتمند برای استفاده از این سه هسته قدرت واقعی پردازش های Tensor Core ها ( خیلی در بخش گراف ها و گراف های دو بخشی و شبیه سازهای شبکه های اجتماعی (براساس نظریه گراف ها و ریاضی) و در کنار اون بیشتر Ray Tracing ها هم استفاده می شوند این دو بخش بیشتر در بحث نرم افزارهای کاربردی استفاده می شوند نه در موتور های بازی (البته استفاده می شوند بستگی به تیم برنامه نویس داره)  که کار بسیار سنگین و زمان بری هستش.

 

پس تیم های سازنده بازی میان از بخش Shader Unit ها که الان به صورت توازی در حال حرکت هستند استفاده می کنند و در کنار اون از قابلیت RT که قابلیتی است که در بخش Compute ها نهادینه شده استفاده می کنند که باعث میشه مقداری کار برای توسعه دهندگان راحت تر بشه.

 

معماری محبوب Turning برای پردازش ها همچون هوشمند مصنوعی ، شبیه سازها (پزشکی،نظامی،صنایع و...) پردازش های ابری کاربرد دارند تا برای صنعت بازی سازی . البته بخش مهم اینجا بخش نرم افزاری هستش که nVIDIA برای استفاده از این سه بخش با توسعه دهندگان همکاری کنه.

وای با Tensor Cores ها چه کاهایی میشه کرد من تو شبیه ساز شبکه های اجتماعی استفاده کردم. عالیه عالی.  تا زمانی که SM Next Generation بیرون نیاد و توسعه دهندگان و نرم ا فزارها از اون استفاده نکنند  NVIDIA بیاد کارت گرافیک قوی تر از GT 102 هم عرضه کنه  نمیشه از قدرت این کارت استفاده کرد 

 

تعاملی که برنامه نویسان NVIDIA با مایکروسافت دارند باعث شده این شرکت TURNING عرضه کنه و گرنه بدونه پشتیبانی نرم ا فزاری  DX12  , SM این کارتها بلااستفاده هستند. NVIDIA  شرکت زرنگ و پیشرو هستش می دونه و همین الان هم داره از نسل جدید DX12 , SM استفاده می کنه باید منتظر عرضه DRIVER  هاش باشیم.  تا قدرت واقعی این هیولاها ببینیم. 

 

 

 

ویرایش شده توسط TERRORIST
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 8 ساعت قبل، big VULTURE گفته است :

وگا از سه جهت در گیمینگ صدمه خورد. تاخیر HBM2 ، تمرکز روی بخش محاسبات و کارهایی از این دست ( هوش مصنوعی و ورک استیشن و ماینینگ و ... ) و به حاشیه رفتن GPU ها به خاطر عرضه رایزن .

در هر صورت تکمیل فناوری وگا با فناوری پاسکال تقریبا در یک زمان صورت گرفته . ای ام دی زمان لانچ وگا اعلام کرد نبود HBM2 به اندازه کافی موجب عقب افتادن لانچ شده وگرنه سایر اجزا چند ماهی هست که آماده شده . پس میشه انتظار داشت فناوری ناوی هم در مراحل تکمیل شدن قرار داشته باشه و نکته دیگه اینه که ناوی مثل ولتا از خیلی وقت پیش در دست توسعه و طراحی بوده . اطلاعات از ناوی بسیار ناچیزه فقط میدونیم که احتمالا در لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته میشه . احتمالا در پایین رده ها از GDDR6 و در بالا رده ها از HBM3 یا یه چیزی توی همین مایه ها استفاده میشه .

وگا بازار خوبی در ماینینگ داشته . برعکس پاسکال که عمده مصرفش گیمینگ بود و با گرون شدن کارتها ارزش خریدشون برای مصرف کننده کاهش پیدا کرد ( گفته می شد انبارهای انویدیا پر از کارت سری 1000 بود ) و این مانع از فروش بیشترشون شد ، کارتهای ای ام دی به شدت فروش رفت . در واقع تا وقتی کارتهای انویدیا در بحث ماینیگ به خوبی کارتهای ای ام دی نشن ( از نظر قیمت و قدرت ) و بازار ماینینگ پا برجا باشه ای ام دی میتونه یه فروش مشخصی رو داشته باشه . هرچند تاخیر در لانچ نسل جدید موجب اشباع بازار میشه . مشکل فروش در ماینینگ و عدم عرضه نسل جدید اینه که سهم ای ام دی در بازار گیمینگ به شدت کم میشه ( چنانچه با وجود فروش بالای سری RX 500 بازهم سهم ای ام دی در نتایج اعلامی استیم هنوز هم پایین بود این نشون میده مردم از کارتهای ای ام دی برای بازی استفاده نمی کنن !!! ) کم شدن سهم هم موجب میشه بازی ساز برای بهینه سازی بازی های خودش به سمت انویدیا تمایل داشته باشه با این کار فریم نهایی کارتهای ای ام دی در برابر کارتهای انویدیا کاهش پیدا می کنه و ازش خرید کارتهای ای ام دی برای گیمینگ باز هم کمتر میشه. و این تبدیل به یه دور میشه و کارتهای ای ام دی بیشتر و بیشتر از بازار رقابت گیمینگ خارج میشن . حالا اگر بازار نامتعادل ماینینگ افت کنه ای ام دی باید تاوانش رو بده ضمن این که انویدیا هم بی کار نیست . بازار ماینینگ برای انویدیا هم جذابیت های خودش رو داره !

با همه گفته های شما موافقم.

درسته HBM2 در برابر GDDR5X محاسنی داره ولی هزینه تولید رو بالا می بره که ای ام دی از زمان Fury X بهش پی برده بود. 

پهنای باس که AMD برای وگا در نظر گرفت نصف Fury X بود، 2048-bit. در نتیجه با وجود فرکانس بالاتر پهنای باند مموری از 512 به 410 گیگابایت بر ثانیه افت کرد.

بازار ماینینگ برای فروش وگا به خصوص با هشریت بالای کارت در الگوریتم Cryptonite خوب بود ولی الان با افت ارزش Monero درآمد ماینینگ AMD هم کم شده.

یه مشکل بزرگ با افت بازار ماینینگ به وجود می آید که پر شدن بازارهای دست دوم از کارت های ماین شده است که باعث میشه فروش کارت هایی که AMD تو Inventory داره با مشکل مواجه بشه.

مارکتینگ وگا خیلی بد بود. بیشتر از یه سال بود که AMD هر کنفرانس اومد گفت وگا اینه و اینه، یه کنفرانس برای اسم RX Vega، یه کنفرانس برای دمو، ... و به خصوص ماجرای "poor volta". 

فقط بحث وگا نیست و در حال حاضر برای Polaris هم جایگزین خوبی وجود نداره که قبل از GTX 1080 عرضه شد. به قول شما کارت های AMD »قبولیت خوبی بین گیمرها ندارن که آمار استیم نشون میده سهم کارت 1060 به تنهایی از همه کارت های AMD بالاتره.

در کل میشه گفت بخش RTG در حال حاضر وضع خوبی نداره و تنها امیدشون به ماینینگ بوده که اونم در حال افوله. از یه طرف بحث ورود اینتل به بازار گرافیک رو هم باید در نظر گرفت.  

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 16 دقیقه قبل، mohihehi گفته است :

با همه گفته های شما موافقم.

درسته HBM2 در برابر GDDR5X محاسنی داره ولی هزینه تولید رو بالا می بره که ای ام دی از زمان Fury X بهش پی برده بود. 

پهنای باس که AMD برای وگا در نظر گرفت نصف Fury X بود، 2048-bit. در نتیجه با وجود فرکانس بالاتر پهنای باند مموری از 512 به 410 گیگابایت بر ثانیه افت کرد.

بازار ماینینگ برای فروش وگا به خصوص با هشریت بالای کارت در الگوریتم Cryptonite خوب بود ولی الان با افت ارزش Monero درآمد ماینینگ AMD هم کم شده.

یه مشکل بزرگ با افت بازار ماینینگ به وجود می آید که پر شدن بازارهای دست دوم از کارت های ماین شده است که باعث میشه فروش کارت هایی که AMD تو Inventory داره با مشکل مواجه بشه.

مارکتینگ وگا خیلی بد بود. بیشتر از یه سال بود که AMD هر کنفرانس اومد گفت وگا اینه و اینه، یه کنفرانس برای اسم RX Vega، یه کنفرانس برای دمو، ... و به خصوص ماجرای "poor volta". 

فقط بحث وگا نیست و در حال حاضر برای Polaris هم جایگزین خوبی وجود نداره که قبل از GTX 1080 عرضه شد. به قول شما کارت های AMD »قبولیت خوبی بین گیمرها ندارن که آمار استیم نشون میده سهم کارت 1060 به تنهایی از همه کارت های AMD بالاتره.

در کل میشه گفت بخش RTG در حال حاضر وضع خوبی نداره و تنها امیدشون به ماینینگ بوده که اونم در حال افوله. از یه طرف بحث ورود اینتل به بازار گرافیک رو هم باید در نظر گرفت.  

تا اونجایی که از شواهد بر میاد ای ام دی عملا همه چیزش رو روی ناوی قمار کرده . از این جهت ناوی مثل رایزنه . ای ام دی برای لانچ رایزن حداقل 4 سال کار کرد . تا بتونه به غول بزرگی مثل اینتل برسه . خوشبختانه رایزن با همه مشکلات بسیار موفق بود تا جایی که در بعضی ماه های سال فروش ای ام دی از اینتل جلو زد و الان هرکدوم سهمی حدود 50 درصد از بازار رو دارن . به نظر میرسه در مورد ناوی هم همین ماجرا در پیش باشه ( تنها تفاوت در اینه که اینتل به ساخت CPU با 4 هسته عادت کرده بود اما انودیا مدام داره پیشرفت می کنه ) . ای ام دی همواره سعی می کرد از کارتهای خودش رو ریبند کنه تا با بهبود کلی کارتهاش اونها رو به نهایت بهره وری برسونه و البته با تولید مجددشون هزینه های توسعه و راه اندازی خط تولید رو به حداقل برسونه . اما در مورد وگا ما شاهد چنین چیزی نیستیم .( به نظر میرسه کاربرد اصلی وگا در گیمینگ همراهی با رایزن برای ساخت APU باشه .) از طرفی ای ام دی برای ناوی منتظر فناوری 7 نانو متریه و قصد نداره روی لیتوگرافی بالاتر این محصول رو لانچ کنه(  انگار ای ام دی تمام تمرکزش در بخش GPU رو روی ناوی گذاشته!) . چرا ای ام دی میتونه نسل بعدی رایزن رو آماده کنه ( منظورم سری 2000 نیست منظورم نسل کاملا جدید رایزن هستش که کامل شده و اون هم منتظر فناوری 7 نانومتری و به زودی با نسل EPYC وارد بازار میشه ) اما نمی تونه ناوی رو آماده کنه ؟ در حالی که ساخت CPU بسیار سخت تر از GPU هست و توی همین مدت انویدیا به خوبی موفق شده معماری خودش رو توسعه بده . جالبه که به نظر میرسه کارتهای انودیا هم از مدتی پیش آماده شده بودند اما نبود مموری مناسب در تعداد کافی و انبارهای پر انویدیا موجب عدم عرضه این کارتها شده . نشونه های زیادی این حرف رو تائید می کنه مثلا این که اولین کارت ولتا خیلی وقته که منتشر شده .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 15 دقیقه قبل، big VULTURE گفته است :

تا اونجایی که از شواهد بر میاد ای ام دی عملا همه چیزش رو روی ناوی قمار کرده . از این جهت ناوی مثل رایزنه . ای ام دی برای لانچ رایزن حداقل 4 سال کار کرد . تا بتونه به غول بزرگی مثل اینتل برسه . خوشبختانه رایزن با همه مشکلات بسیار موفق بود تا جایی که در بعضی ماه های سال فروش ای ام دی از اینتل جلو زد و الان هرکدوم سهمی حدود 50 درصد از بازار رو دارن . به نظر میرسه در مورد ناوی هم همین ماجرا در پیش باشه ( تنها تفاوت در اینه که اینتل به ساخت CPU با 4 هسته عادت کرده بود اما انودیا مدام داره پیشرفت می کنه ) . ای ام دی همواره سعی می کرد از کارتهای خودش رو ریبند کنه تا با بهبود کلی کارتهاش اونها رو به نهایت بهره وری برسونه و البته با تولید مجددشون هزینه های توسعه و راه اندازی خط تولید رو به حداقل برسونه . اما در مورد وگا ما شاهد چنین چیزی نیستیم .( به نظر میرسه کاربرد اصلی وگا در گیمینگ همراهی با رایزن برای ساخت APU باشه .) از طرفی ای ام دی برای ناوی منتظر فناوری 7 نانو متریه و قصد نداره روی لیتوگرافی بالاتر این محصول رو لانچ کنه(  انگار ای ام دی تمام تمرکزش در بخش GPU رو روی ناوی گذاشته!) . چرا ای ام دی میتونه نسل بعدی رایزن رو آماده کنه ( منظورم سری 2000 نیست منظورم نسل کاملا جدید رایزن هستش که کامل شده و اون هم منتظر فناوری 7 نانومتری و به زودی با نسل EPYC وارد بازار میشه ) اما نمی تونه ناوی رو آماده کنه ؟ در حالی که ساخت CPU بسیار سخت تر از GPU هست و توی همین مدت انویدیا به خوبی موفق شده معماری خودش رو توسعه بده . جالبه که به نظر میرسه کارتهای انودیا هم از مدتی پیش آماده شده بودند اما نبود مموری مناسب در تعداد کافی و انبارهای پر انویدیا موجب عدم عرضه این کارتها شده . نشونه های زیادی این حرف رو تائید می کنه مثلا این که اولین کارت ولتا خیلی وقته که منتشر شده .

دقیقا. دلیل موفقیت رایزن این بود که اینتل بعد از سندی بریج پیشرفت چشمگیری از یه نسل به نسل بعدی نداشت و هر سال با ۱۰ درصد پیشرفت در زمینه IPC و ۴ هسته نسل جدیدی رو به بازار عرضه می کرد. AMD هم فرصت رو مغتنم شمرد و جایی برای خودش تو زمینه پردازنده های x86 باز کرد. 

ولی انویدیا تو پیشرفتی که از یه نسل به نسل بعد داشته کار رو برای AMD سخت کرده. کلا تو تاریخ انویدیا دو مشکل براش بیش اومد که یکی سری FX 5000 بود و دیگه GTX 400 که اونم با سری GTX 500 مشکلاتش برطرف شد. 

راستش من برای Navi هم زیاد خوشبین نیستم چون هنوز بر پایه معماری GCN ساخته میشه و خلی از محدودیت هاش پابرجاست، مثلا تعداد CU ها و Graphics Pipelibe ها که نمیتونه به ترتیب از ۶۴ و ۴ بیشتر بشه. یعنی Navi هم حداکثر میتونه 4096 ALU داشته باشه. شایعاتی هم مبنی بر اینکه ناوی هم رده پولاریس هست گفته شده که نظر دادن راجع بهش زوده.

https://www.extremetech.com/gaming/271483-report-amd-built-navi-for-sony-ps5-delayed-vega-to-do-it

https://www.fudzilla.com/news/graphics/46038-amd-navi-is-not-a-high-end-card

لینک به دیدگاه
Share on other sites

طول عمر پرچمداری این کارت های جدید هم دو سال میشه یا یک سال ؟

 

یه شیش ماه دیگه قیمت های سری ده کاملا تحت تاثیر سری 20 قرار میگیرن فکر کنم و کاهش محسوسی شاید داشته باشن .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 دقیقه قبل، OZMA گفته است :

قیمت 2080Ti هم مشخص شد 1000$

image.thumb.png.ee67aceb5fa032c79abe3a9d08af2b29.png

 

به به قیمت این هیولا با اودلار چند تومانی باید حساب کنیم ؟

 

1000 اودلار  * 12.000 هزار اوشلوق پول رایج مملکت کنیم  میشه 12.000.000 میلیون اوشلوق البته بدونه در نظر گرفتن سود فروشنده و وارد کننده و ... 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

توی کارتها سفایر ( مخصوصا مدل نیترو ) و EVGA رو در اکثر سری ها بیشتر از بقیه دوست دارم :

EVGA GeForce RTX 2080 XC Ultra graphics card pictured

 

EVGA-RTX-2080-XC-Ultra.thumb.jpg.41415320ff3407eeff057d68f7ad3609.jpg

.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، mohihehi گفته است :

دقیقا. دلیل موفقیت رایزن این بود که اینتل بعد از سندی بریج پیشرفت چشمگیری از یه نسل به نسل بعدی نداشت و هر سال با ۱۰ درصد پیشرفت در زمینه IPC و ۴ هسته نسل جدیدی رو به بازار عرضه می کرد. AMD هم فرصت رو مغتنم شمرد و جایی برای خودش تو زمینه پردازنده های x86 باز کرد. 

ولی انویدیا تو پیشرفتی که از یه نسل به نسل بعد داشته کار رو برای AMD سخت کرده. کلا تو تاریخ انویدیا دو مشکل براش بیش اومد که یکی سری FX 5000 بود و دیگه GTX 400 که اونم با سری GTX 500 مشکلاتش برطرف شد. 

راستش من برای Navi هم زیاد خوشبین نیستم چون هنوز بر پایه معماری GCN ساخته میشه و خلی از محدودیت هاش پابرجاست، مثلا تعداد CU ها و Graphics Pipelibe ها که نمیتونه به ترتیب از ۶۴ و ۴ بیشتر بشه. یعنی Navi هم حداکثر میتونه 4096 ALU داشته باشه. شایعاتی هم مبنی بر اینکه ناوی هم رده پولاریس هست گفته شده که نظر دادن راجع بهش زوده.

https://www.extremetech.com/gaming/271483-report-amd-built-navi-for-sony-ps5-delayed-vega-to-do-it

https://www.fudzilla.com/news/graphics/46038-amd-navi-is-not-a-high-end-card

اتفاقا بنده به ناوی خوشبینم .

دلایل اصلیش Threadripper  ها هستند . ای ام دی در سری Threadripper  موفق شد با کنار هم قرار دادن تعدادی پردازنده معمولی رایزن پردازنده های قدرتمند و در عین حال ارزون قیمتی رو آماده کنه که اینتل رو با چالش جدی مواجه کرده . 2990 ( با 1700 دلار قیمت ) ، بیش از 50 درصد از 7980 اینتل ( با 2000 دلار قیمت ) سریعتره . البته این که ناوی میخواد بر پایه چنین چیزی عرضه بشه یا نه هنوز مشخص نیست . درواقع انویدیا هم یک طرح شبیه به این رو در نظر داشت اما از اونجایی که از شروع طراحی ولتا مدت زیادی می گذشت توی ولتا ( و تورینگ ) شاهدش نبودیم و شاید کلا کنار گذاشته شده باشه . اما در مورد ای ام دی این طرح از قبل از عرضه رایزن مطرح بوده . با توجه به تاخیر خوردن ناوی و این که هنوز هیچ خبر بدرد بخوری ازش نیومده احتمالش وجود داره ناوی بر این پایه ساخته بشه .

در هر صورت تعداد سایه زن و مسائلی از این دست تنها مشخص کننده پرفورمنس کارتها نیست . کارتهای سری GTX 2000 انویدیا هم که قرار لانچ بشه زیر 4500 عدد سایه زن دارن .

ویرایش شده توسط big VULTURE
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خب اینجور که بوش میاد انگار قراره دوشنبه کارت های 2080 و 2080ti معرفی شن. هنوز طراحی یا طرحی برای 2070 و 2060 دیده یا ب قولی درز نکرده.

عجیبه. عجیب اینکه پرچمدار اول کار میخواد معرفی و عرضه شه در صورتی ک انویدیا میتونست مثل نسل 10 عمل کنه. یعنی اول که 1080 رو لانچ کرد با قیمت 700 دلار بعد ک 1080ti اومد اون رو زد 700 دلار و قیمت 1080 رو 600 دلار کرد.

معلوم نیست قصد و نیت این سری چیه. یکی از عجیب ترین سری هاس.

در 53 دقیقه قبل، big VULTURE گفته است :

 

در هر صورت تعداد سایه زن و مسائلی از این دست تنها مشخص کننده پرفورمنس کارتها نیست . کارتهای سری GTX 2000 انویدیا هم که قرار لانچ بشه زیر 4500 عدد سایه زن دارن .

از ی لحاظ درسته حرفتون ولی فناوری mcm برای کارت گرافیک هنوز تئوری هست و سختی ها و موانع خودش رو داره چون بر خلاف چیپ ترد ریپر که چهار چیپ روی یک pcb هستن توی گرافیک دو چیپ یا بیشتر از اون باید روی یک asic یا قطعه سیلیکونی قرار بگیرن که این خودش نیازمند معماری قوی و همچنین چیپ های پردازشی فوق العاده کوچیکه که شاید حتی با 5 نانومتر هم ساختش دشوار باشه. از لحاظ دیگه اینم باید در نظر گرفت که gpu با cpu فرق داره و gpu بخاطر داشتن منابع پردازشی بالا نیازمند یک درگاه و پهنای باند فوق العاده عریض و پر سرعته تا اطلاعات بین دو چیپ ب خوبی هماهنگ انتقال پیدا کنه و مثل cpu که تنها با همدیگه هماهنگی دارن و واحد ها مستقل هستن نیست. همین دو ماه پیش هم سرپرست جدید رادئون اقای دیوید وانگ در خصوص mcm بودن ناوی ازش پرسیده شد و گفت اگرچه این دستاورد تو زمینه گرافیکی اونم گیمینگ یه چشم اندازه ولی هنوز جای بحث و کار داره و اطمینان کامل از این بابت وجود نداره که تو عرصه پردازشگر گیمینگ بشه استفاده کرد ازش و ناوی هم چیپ مونولیک یا تک هست و قابلیت مولتی شدن نداره.

منبع خبر به نقل از gamesn

در مورد هسته های پردازشی خب تفاوت هایی هست. انویدیا هر نسل پردازشگر کودا رو لاجیک تر و قدرتمند تر میکنه که نتیجش مثلا میشه کارتی مثل 1080 که از 980ti هسته های کمتری داره ولی کارایی خیلی بالاتری عرضه میکنه. کودا تو هر نسل ارتقا داده میشه و مکانیزم عملکردش لاجیکتر و بهتر میشه

ویرایش شده توسط KINGPIN
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ای کاش 2060 حداکثر 500 دلار باشه!

ولی باز با این قیمت دلار میشه بالای ۵ تومن!

ویرایش شده توسط Miad007
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 56 دقیقه قبل، KINGPIN گفته است :

خب اینجور که بوش میاد انگار قراره دوشنبه کارت های 2080 و 2080ti معرفی شن. هنوز طراحی یا طرحی برای 2070 و 2060 دیده یا ب قولی درز نکرده.

عجیبه. عجیب اینکه پرچمدار اول کار میخواد معرفی و عرضه شه در صورتی ک انویدیا میتونست مثل نسل 10 عمل کنه. یعنی اول که 1080 رو لانچ کرد با قیمت 700 دلار بعد ک 1080ti اومد اون رو زد 700 دلار و قیمت 1080 رو 600 دلار کرد.

معلوم نیست قصد و نیت این سری چیه. یکی از عجیب ترین سری هاس.

از ی لحاظ درسته حرفتون ولی فناوری mcm برای کارت گرافیک هنوز تئوری هست و سختی ها و موانع خودش رو داره چون بر خلاف چیپ ترد ریپر که چهار چیپ روی یک pcb هستن توی گرافیک دو چیپ یا بیشتر از اون باید روی یک asic یا قطعه سیلیکونی قرار بگیرن که این خودش نیازمند معماری قوی و همچنین چیپ های پردازشی فوق العاده کوچیکه که شاید حتی با 5 نانومتر هم ساختش دشوار باشه. از لحاظ دیگه اینم باید در نظر گرفت که gpu با cpu فرق داره و gpu بخاطر داشتن منابع پردازشی بالا نیازمند یک درگاه و پهنای باند فوق العاده عریض و پر سرعته تا اطلاعات بین دو چیپ ب خوبی هماهنگ انتقال پیدا کنه و مثل cpu که تنها با همدیگه هماهنگی دارن و واحد ها مستقل هستن نیست. همین دو ماه پیش هم سرپرست جدید رادئون اقای دیوید وانگ در خصوص mcm بودن ناوی ازش پرسیده شد و گفت اگرچه این دستاورد تو زمینه گرافیکی اونم گیمینگ یه چشم اندازه ولی هنوز جای بحث و کار داره و اطمینان کامل از این بابت وجود نداره که تو عرصه پردازشگر گیمینگ بشه استفاده کرد ازش و ناوی هم چیپ مونولیک یا تک هست و قابلیت مولتی شدن نداره.

منبع خبر به نقل از gamesn

در مورد هسته های پردازشی خب تفاوت هایی هست. انویدیا هر نسل پردازشگر کودا رو لاجیک تر و قدرتمند تر میکنه که نتیجش مثلا میشه کارتی مثل 1080 که از 980ti هسته های کمتری داره ولی کارایی خیلی بالاتری عرضه میکنه. کودا تو هر نسل ارتقا داده میشه و مکانیزم عملکردش لاجیکتر و بهتر میشه

به نظر بنده دلیل عرضه 2080 و 2080Ti به نظر من فروش نرفتن کامل سری 1000 هستش . از 2070 به پایین این کارتها میتونن رقیب جدی کارتهای سری 1000 بشن . در این صورت 2070 میتونه 1080Ti رو تحت فشار قرار بده . 2060 برای 1080 مشکل ساز میشه و .... . در مهاجرت به نسل 1000 هم 1070 تقریبا به طور کامل 980Ti رو از دور خارج کرد .

............

این که بین CPU و GPU تفاوت های اساسی وجود داره کاملا واضحه . اما توانایی های شرکت ای ام دی هم کم نبوده و نیست . مثلا کارت وگا 64 از نظر صرفا سخت افزاری یه گام بزرگه . استفاده از HBM2 در این سطح و برای گیمینگ و استفاده از بیش از 4000 سایه زن نشون دهنده توانایی شرکت ای ام دی هست . مشکل اساسی بازدهی کم کارتهاش در گیمینگه وگرنه چالشهایی مثل استفاده از فناوری های جدید یا افزایش ترانزیستور و ... کاملا در توانایی ای ام دی هست . درواقع رسیدن به اونچه که Threadripper  بهش رسید در GPU ها گرچه چالش بزرگی هست اما هم ای ام دی هم انویدیا توانایی کافی برای رسیدن به این فناوری رو دارند . فقط میمونه نیاز و توجیه انجام این کار . فعلا برای صحبت از ناوی زوده الان بهتره به مقایسه قدرت PC گیمینگ با کنسول پرداخت . رقم ها تا قبل از این خیلی متفاوت بودند الان جالبترهم شده اند !!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

NVIDIA Posts Strong Second Quarter Earnings but Shares Drop 5% on Weak Q3 Guidance – Says Crypto is Dead

انویدیا گزارش مالی کوارتر دوم سال 2018 خود را منتشر کرد. فروش و تصاحب عظیم بازار.

Nvidia-revenue-table-480x270.png.f3ade1cd20731ac5d760d5ccf2d1a85e.png

و خبر خوشحال کننده ای برای گیمر جماعت وجود نداره جز: ارز دیجیتال در استانه مرگ...

NVIDIA-CEO-Jen-Hsun-Huang-410x215.jpg.a0643cd923fa8f90e3bce0f58560c085.jpg

ویرایش شده توسط KINGPIN
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 دقیقه قبل، Miad007 گفته است :

ای کاش 2060 حداکثر 500 دلار باشه!

ولی باز با این قیمت دلار میشه بالای ۵ تومن!

به نظرم کمتر از این مقدار خواهد بود .

اگر مثل نسل قبل ای ام دی کارتی در حد 2060 و با قیمت پایین لانچ میکرد قیمت 300 دلار برای این کارت دور از دسترس نبود . مگه 1060 چقدر قیمت داشت ؟؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 4 دقیقه قبل، KINGPIN گفته است :

 

و خبر خوشحال کننده ای برای گیمر جماعت وجود نداره: ارز دیجیتال در استانه مرگ...

در شرایطی که میتونستیم با دلار 3 تومنی کارت 200  تا 250 دلار برای گیمینگ فول اچ دی بگیریم ماینینگ گند زد به همه چیز . حالا که دلار شده 10 تومن میخوام خبرش بیاد .

کیفش رو کسی می کنه که درآمد به دلار داره نه به ریال .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...