رفتن به مطلب

درگذشت خالق زبان برنامه‌نویسی C


LEE
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

با درود:

درگذشت خالق زبان برنامه نویسی C

دنیس ریچی پدر زبان برنامه نویسی سی و همین طور یکی از طراحان و خالقان سیستم عامل متن باز یونیکس در سن 70 سالگی درگذشت.

به گزارش فارس به نقل از ای ویک، Dennis Ritchie همچنین ریزپردازنده 4004 شرکت اینتل را در سال 1971 به بازار معرفی کرده و سبب انقلابی در دنیای پردازنده های رایانه ای شده بود.

همچنین ابداع زبان برنامه نویسی سی توسط او به تسهیل نگارش برنامه های رایانه ای مدرن کمک شایانی کرد .

مرگ او پس از یک دوره ابتلای طولانی به بیماری رخ داد. وی که مدت زیادی از عمر خود را به کار و فعالیت در آزمایشگاه های بل اختصاص داده بود رویکرد قابل تحسینی در زمینه طراحی سیستم داشت.

وی خود گفته بود مهم ترین چیزی که برای من اهمیت دارد، طراحی نرم افزارهایی است که افراد نخبه هم بتوانند از کار کردن با آنها لذت ببرند. Dennis Ritchie در سال های اخیر همکاری گسترده ای با شرکت آلکاتل – لوسنت داشت و جئونگ کیم رییس آزمایشگاه های این شرکت در مورد او گفته است: وی مردی بی نظیر بوده است.

Dennis Ritchie در 9 سپتامبر سال 1941 در محله برونکس ویل شهر نیویورک متولد شد. پدر وی آلیستر ریچی بعد از تولد وی شغلی را در شهر نیوجرسی به عنوان مهندس سیستم های سوییچ و تعویض در آزمایشگاه های بل به دست آورد و به همین علت خانواده آنان به این شهر نقل مکان کرد.

بعد از مدتی وی به دانشگاه هاروارد رفت و توانست در سال 1963 در رشته فیزیک لیسانس بگیرد. او در زمان تحصیل در دانشگاه هاروارد برای اولین بار با رایانه ها مواجه شد و با حضور در یک سخنرانی در مورد رایانه یونیواک 1 به این پدیده تازه وارد علاقمند شد.

وی برای ادامه تحصیل به دانشگاه MIT رفت و توجه او از رایانه های بزرگ مین فریم به رایانه های کوچک تر و ارزان قیمت تر جلب شد. ریچی سپس به آزمایشگاه های بل پیوست و بر روی طرح Multics کار کرد.

هدف از اجرای این طرح ابداع سیستم عاملی بود که بر روی همه رایانه ها قابل نصب باشد و برنامه های مختلف بدون مشکل بر روی آنها کار کنند. ایده طراحی یک سیستم عامل ساده تعاملی و سازگار با همه رایانه ها منجر به خلق سیستم عامل یونیکس در سال 1973 شد.

وی در اواسط دهه 70 وقتی دید زبان های برنامه نویسی موجود برنامه ها را برای اجرا محدود به محصولات و سیستم های خاصی می کنند و امکان اجرای یک برنامه بر روی همه رایانه ها به سادگی وجود ندارد زبان برنامه نویسی سی را اختراع کرد.

سازگاری با سخت افزارهای مختلف اجرای این زبان را بر روی رایانه های مختلف به سادگی ممکن می کرد و همین مساله برنامه نویسی و طراحی نرم افزار را یک گام اساسی به جلو برد.

منبع : asriran

با تشکر...

________________________________

CPU => Intel Corei7 980X

MB => GIGABYTE X58A-UD7 Rev: 1.0

RAM => CORSAIR Dominator GT + FAN 6GB (3 X 2GB) 2000 MHz CL 8-8-8-24

VGA => 2x GIGABYTE GTX 460OC 1GB SLI Rev: 1.0

SSD => OCZ Vertex 3 120GB SATA III 6GB/s

SSD => A-DATA S596 128GB - Buffer 128MB ( Internal-External )( SATA 2 & USB 2

ODD => SONY BLU-RAY COMBO BC-5100S

CASE => GREEN Infinity

Power=> GREEN 885 Watt

FAN => 1x ENERMAX EVEREST

Monitor => LG L1980Q Ultra Slim * Pivot

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با درود:

نابغه اپل بدون ˝دنیس ریچی˝ هم به شهرت نمی‌رسید

اکثر کارشناسان رایانه‌ای محاسبات جدید را ابداع «دنیس ریچی» می‌دانند و او را به عنوان پدر زبان برنامه نویسی ˝سی˝© و یکی از طراحان سیستم عامل یونیکس می‌شناسند.

82422_634544482110496554_m.jpg

دنیس ریچی

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، طی 2 هفته اخیر مرگ «استیو جابز» نابغه شرکت اپل و «دنیس ریچی» پدر زبان برنامه نویسی سی باعث شد تا اهالی و دوستداران صنایع رایانه‌ای روزهای تلخی داشته باشند.

مرگ «استیوجابز» بازتاب گسترده‌ای در اکثر کشورهای جهان داشت. حتی در کشور خودمان که برای محصولات شرکت اپل نمایندگی رسمی وجود ندارد، خبر درگذشت جابز افرادی زیادی را متاثر کرد. اما خبر مرگ «دنیس ریچی» پدر زبان برنامه نویسی C آن‌چنان که باید در جهان منعکس نشد. در این جا قصد مقایسه برتری‌های این 2 دانشمند فقید فناوری‌های رایانه‌ای را نداریم، اما فقط به این بسنده می‌کنیم که اگر «دنیس ریچی» وجود نداشت قطعاً نه سیستم عامل مخصوص آی‌فون به وجود می‌آمد و نه شما به این راحتی می‌توانستید این مطالب را از روی سایت مطالعه کنید.

«دنیس ریچی» با میلیاردرهای سیلیکون ولی (Silicon Valley) کاملاً متفاوت بود. «ریچی» هیچ‌گاه مانند مدیران شرکت‌های رایانه‌ای با لباس‌های خاص خود برای معرفی یک محصول پر زرق و برق روی صحنه حاضر نشد. او همیشه گوشه محل کار به هم ریخته و درهم برهم خود با ظاهری ژولیده مشغول مطالعه و تحقیق بود.

«دنیس ریچی» بر خلاف «استیو جابز» که تحصیلات دانشگاهی خود را نیمه‌کاره رها کرده، مدرک Ph.D خود را از دانشگاه هاروارد در رشته‌های فیزیک و ریاضی کاربردی دریافت کرد.

تحقیقات و نوآوری‌های او آن‌قدر گسترده و فراگیر است که در دنیای مجازی محال است حداقل یه یکی از آن‌ها برنخوریم. در طول دهه 60 میلادی «ریچی» به همراه همکاران خود در آزمایشگاه «بل» (Bell) که متعلق به واحد تحقیقات و توسعه شرکت «ای‌تی اند تی» (AT & T) بود، تحقیقات گسنرده‌ای انجام داد که نتیجه آن طراحی سیستم عامل یونیکس بود که به تدریج به عنوان یک محصول انحصاری در اختیار این اپراتور قدرتمند ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

بعدها شرکت اپل با انجام برخی تغییرات روی یونیکس، آن را به شکل سیستم عامل‌های OS، مخصوص آی‌فون‌ها درآورد.

منبع : خبرگزاری برنا

با تشکر...

_______________________________

CPU => Intel Corei7 980X

MB => GIGABYTE X58A-UD7 Rev: 1.0

RAM => CORSAIR Dominator GT + FAN 6GB (3 X 2GB) 2000 MHz CL 8-8-8-24

VGA => 2x GIGABYTE GTX 460OC 1GB SLI Rev: 1.0

SSD => OCZ Vertex 3 120GB SATA III 6GB/s

SSD => A-DATA S596 128GB - Buffer 128MB ( Internal-External )( SATA 2 & USB 2

ODD => SONY BLU-RAY COMBO BC-5100S

CASE => GREEN Infinity

Power=> GREEN 885 Watt

FAN => 1x ENERMAX EVEREST

Monitor => LG L1980Q Ultra Slim * Pivot

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...