رفتن به مطلب

بزودی RAM مغناطیسی میتواند انرژی حرارتی تلف شده را جذب و استفاده نماید


Hamed
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

post-59-0-58716300-1319576189_thumb.jpg

پژوهشگران موسسه فیزیکی و فنی Braunschweig آلمان (PTB) کشف کردند که میتوان از انرژی حرارتی تلف شده در مدارهای کنترل کامپیوترها استفاده کرد . این تکنیک میتواند برای سوئیچ سریعتر و یا ذخیره موثرتر داده ها در قطعات دیجیتال استفاده شود . اما مهمتر از آن فراهم کردن راه الکترونیکی برای کنترل جریان گرما در سیستم های کامپیوتری می باشد .

اینکار بر روی ترانزیستورهای سیلیکونی عمل نمی کند ، بلکه در سازه های تونل مغناطیسی عمل می نماید ، سوئیچ های مغناطیسی که در حال حاضر به صورت تجاری در رم های مغناطیسی و هد هارد دیسک ها وجود دارد . در این ساختار تونلی ، 2 قطعه مغناطیسی بر روی هم قرار گرفته اند که به وسیله یک لایه عایق به ضخامت 1 نانومتر از هم جدا می شوند . ( عکس زیر ) اگر هر دو قطب دارای خاصیت مغناطیسی مشابه باشند ، جریان فعلی به راحتی از سوئیچ عبور میکند ، و اگر خاصیت مشابه نداشته باشند ، مقاومت خیلی بالاتر است . به عبارت دیگر به وسیله سوئیچ خاصیت مغناطیسی یکی از قطبها ، شما میتوانید یک بیت داده غیر فرار ذخیره کنید .

post-59-0-09728700-1319576175_thumb.jpg

حالا پژوهشگران PTB کشف کرده اند که نه تنها مغناطیس جریان برق را تحت تاثیر قرار میدهد ، بلکه جریان گرما را نیز متاثر می سازد . هنگامی که دو قطب مغناطیسی مشابه هستند ، جریان گرما به راحتی عبور میکند و بر عکس . این به خاطر اثر ترموالکتریکی جالب توجه است . در واقع از حرارت تلف شده میتوان برای گرم کردن یک طرف سوئیچ مغناطیسی استفاده کرد ، در نتیجه باعث ایجاد پتانسیل الکتریکی بین سمت گرم و سمت سرد شد . سپس با برگرداندن سوئیچ ، یک ولتاژ ترموالکتریک جریان می یابد و در همان زمان ( با تشکر از قانون بقای انرژی ) همچنین شما قادر به کنترل جریان گرما و مصرف حرارت تلف شده خواهید بود .

برای بیان موارد کاربرد این تکنولوژی ، که در واقع تونل ولتاژ ترموالکتریک مغناطیسی نامیده می شود و بخشی از تحقیقات مدرسه spintronics است ، متعجب می شوید که بدانید ما چند سال بیشتر با استفاده از حرارت تلف شده کامپیوتر شما توسط رمهای مغناطیسی فاصله نداریم .کاربرد آنرا در کامپیوترهای همراه و یا در دیتا سنترها که بیشترین هزینه ها برای تهویه مطبوع آنهاست ، تصور کنید .

نوشته شده توسط Sebastian Anthony در October 25

منبع : www.extremetech.com

ویرایش شده توسط Hamed
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...