سوال خوبیه
علتش بر میگرده به این که وقتی توی یک بازی رزولوشن رو میبری روی 4K ، باتلنک سیستم تغییر می کنه .
توی رزولوشن پایین تر مثل FHD کارت گرافیک خیلی سریع تر میتونه فریم ها رو رندر کنه چون پیکسل زیادی نداره برای پردازش گرافیکی !
این مسئله باعث میشه سرعت نهایی تولید فریم بیشتر به پرازنده مرکزی CPU وابسته بشه
چون CPU باید محاسبات فیزیک، AI انمی ها ، مدیریت Draw Call و... رو به سی پی یو بده
اما توی رزولوشن بالا این مسئله فرق می کنه
حجم پیکسل ها و بار پردازشی روی GPU خیلی بیشتره
اینجا دیگه محدود کننده اصلی حالا GPU هست و نه CPU
چون جی پی یو وقت بیشتری برای رندر هر فریم لازم داره و سی پی یو عملا بیشتر منتظر درخواست های جی پی یو می مونه و کمتر تحت فشار قرارر میگیره و چون GPU دیرتر فریم ها رو تحویل میده >> CPU بعد از اینکه داده های درخواستی ره به گرافیک فرستاد باید صبر کنه تا GPU خالی بشه و تازه نوبت فریم بعدی برسه در نتیجه CPU عملا Idle بیشتری داره>> لود پایین تر