رفتن به مطلب

اخبار، بحث و بررسی کارت گرافیک‌های سری NVIDIA RTX 3000


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

در در 29 شهریور 1399 در 08:59، big VULTURE گفته است :

دوست گرامی 1650 سوپر نه معمولی . 1650 معمولی یه کارت 3 ترافلاپیه .نسخه سوپر این کارت 4.5 ترافلاپی هستش و 780Ti هم نزدیک 5.4 ترافلاپ قدرت داره .

 

درسته اشتباه از من بود. 1650 سوپر قضیش جداست. از 980 هم قویتره چه برسه 780Ti

 

در در 29 شهریور 1399 در 08:59، big VULTURE گفته است :

اگر قدرت 480 رو با 100 در نظر بگیریم . قدرت 1060 میشه 104 .

حالا اگر قدرت 480 رو به ترافلاپش و قدرت 1060 رو به ترافلاپش تقسیم کنیم نسبت قدرت به ترافلاپ بدست میاد ( میخواهیم ببینیم هر ترافلاپ تحت کارت 480 چه قدر با هر ترافلاپ در کارت 1060 تفاوت داره :

100 ( قدرت 480 ) تقسیم بر 5.834 برابر است با 17.14 .

104 ( قدرت 1060 ) تقسیم بر 4.375 برابر  است با 23.24 .

حالا اگر نسبت ببندیم و 17.14 رو به صد برسونیم . 23.24 هم برابر میشه با 135.58 ( 23.24 ضرب در 100 تقسیم بر 17.14 برابر است با 135.58 ).

17.14 -------- 100

23.24 -------- 135.58

پس چنانچه قدرت 480 رو به نسبت ترافلاپش 100 در نظر بگیریم قدرت 1060 به نسبت ترافلاپش میشه 135.58 . به عبارت دیگه هر ترافلاپ در 1060 حدود 35.58 درصد از هر ترافلاپ در 480 بهتره . یا اگر ما به هر نحوی قدرت خام 1060 رو به قدری افزایش بدیم که از 4.375 فعلیش به 5.834 کارت 480 برسه انتظار داریم که 1060 در این حالت به جای 4 درصد فریم بیشتر به نسبت 480 مقدار 35.58 درصد فریم بیشتر بده .

 

توجه کنید که ما بازدهی 480 رو 100 در نظر گرفتیم . یعنی هر فریمی که 480 به نسبت ترافلاپش میده میشه 100 . حالا اگر کارتی با ترافلاپ کمتر فریم برابر بده بازدهیش به نسبت 480 بیشتره و از 100 عبور می کنه .

 

 

این محاسباتی که انجام میدین کلا غلطه.

شما فرض کن اصلا 1060 با فلاپس کمتر به 480 رسیده. خب اینجا اختلاف میشه برتری 33.3 درصدی 1060. حالا خود 1060 بازم 3 یا حالا اصلا 4 درصد قویتره. میشه 37.3 درصد نه 35.5 . پس در کل 37.3 درصد نیازی هم به اون محاسبات نیست

در در 29 شهریور 1399 در 08:59، big VULTURE گفته است :

کارت 2080 سوپر جانشین 2080 معمولیه . کارت 3080 هم جانشین 2080 سوپر هستش . چنانچه کارت 3080 سوپر هم لانچ بشه میشه جانشین 3080  .

بعدشم در اصل ماجرا فرقی نکرد .

اگر 3080 که از 2080 در قدرت خام 296 درصد سریعتر هستش توی بازی هم 296 درصد فریم بیشتر بگیره هر ترافلاپش به اندازه هر ترافلاپ 2080 بازدهی داره ( یا همون بازدهی 1 یا 100 در 100 )  . اگر فریم کمتر بگیره هر ترافلاپش از هر ترافلاپ 2080 بازدهی کمتر داره و اگر بیشتر از 290 درصد فریم بگیره ( فریم 3 برابری و بیشتر ) هر ترافلاپ 3080 بیش از هر ترافلاپ 2080 پرفورمنس داره و بازدهیش از 100 هم بیشتر میشه مثل 1660Ti که هر ترافلاپش از هر ترافلاپ 1070 قویتره .

 

2080 سوپر جانشین 2080 هست اما 3080 جانشین 2080 سوپر نیست دوست من 

1070ti هم جانشین 1070 بود ولی مگه 2070 جانشین 1070ti حساب میشه؟ نه

 

اصلا 3080 یا 3070 به اون بازدهی نرسیدن.... خب که چی؟ 3070 به اندازه ای قوی هست و قیمت کمتری داره که همه برن 2080Ti هاشونو بفروشن. دیگه قرار نیست تو هر نسل اتفاق مشابه نسل قبل تکرار بشه و تبدیل بشه به یک عادت یا انتظار همیشگی

 

 

 

در در 29 شهریور 1399 در 14:08، matrix.trixx گفته است :

زیر عکس توضیح داده عزیز به طور متوسط!!!! به ازای هر ۱۰۰ عمل fp32 حدود ۳۶ عمل in32 هست در معماری امپر چیزی به اسم ۳۰ ترافلاپس fp32 در بازی وجود نداره موید باشید!!!

این عکسی که شما فرستادید مربوط میشه به معماری تورینگ نه آمپر. تو معماری آمپر اون پایپ لاین Int32 حالا میتونه FP32 هم پذیرا باشه. پس حالا باید بره محاسباتی انجام بده که ببینیم اون پایپ لاین دو گانه چه تاثیری گذاشته؟

اگه نتیجه همین شد اون موقع حرف شما درست

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • ارسال 314
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

در 7 دقیقه قبل، Mehdi_FXX گفته است :

این عکسی که شما فرستادید مربوط میشه به معماری تورینگ نه آمپر. تو معماری آمپر اون پایپ لاین Int32 حالا میتونه FP32 هم پذیرا باشه. پس حالا باید بره محاسباتی انجام بده که ببینیم اون پایپ لاین دو گانه چه تاثیری گذاشته؟

اگه نتیجه همین شد اون موقع حرف شما درست

If you look at the raw specs, Ampere appears to be a far bigger jump in performance than the 70% we measured. 30 TFLOPS! But it generally won't get anywhere near that high because the second datapath is an either/or situation: It can't do both types of instructions on the pipeline in the same cycle. Nvidia says around 35% of gaming calculations are INT operations, which means you'll end up with something more like 20 TFLOPS of FP32 and 10 TOPS of INT on the RTX 3080.

منبع هم سایت تامز هست که اطلاعات خوبی گذاشته و به درد دوستانی که دنبال اطلاعات هستن می خوره

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-geforce-rtx-3080-review

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، matrix.trixx گفته است :

If you look at the raw specs, Ampere appears to be a far bigger jump in performance than the 70% we measured. 30 TFLOPS! But it generally won't get anywhere near that high because the second datapath is an either/or situation: It can't do both types of instructions on the pipeline in the same cycle. Nvidia says around 35% of gaming calculations are INT operations, which means you'll end up with something more like 20 TFLOPS of FP32 and 10 TOPS of INT on the RTX 3080.

منبع هم سایت تامز هست که اطلاعات خوبی گذاشته و به درد دوستانی که دنبال اطلاعات هستن می خوره

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-geforce-rtx-3080-review

اوکی محاسبه int32 ثابت مونده قدرتش مثل قبله و fp32 تو بدترین حالت 2 برابره قبله. حالا همون 2 برابر در نظر بگیریم و تو گیم هم تا 92 درصد افزایش فریم داشته. خب این خیلی خوبه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 4 دقیقه قبل، Mehdi_FXX گفته است :

اوکی محاسبه int32 ثابت مونده قدرتش مثل قبله و fp32 تو بدترین حالت 2 برابره قبله. حالا همون 2 برابر در نظر بگیریم و تو گیم هم تا 92 درصد افزایش فریم داشته. خب این خیلی خوبه

محاسبه int ثابت مونده منتها قدرت fp32 در بدترین حالت دو یرابر نیست عزیز در بدترین حالت ۲۰ ترافلاپ هست که میشه بازی کردن  شما اصلا متن انگلیسی منو خوندین؟ اون نصف هسته ها که دوکاربری شدن به دلیل محدودیتی که در معماری هست نمی تونن هر ۲ کار رو همزمان انجام بدن پس ۳۵ درصد هسته ها in32 رو انجام میدن(طبق گفته های انویدیا) و ۱۵ درصد هسته ها میان fp32 انجام میدن یعنی در ۳۰۸۰ نسبت به ۲۰۸۰ti فقط ۱۵ درصد تعداد هسته های fp32 اضافه شده به صورت موثر در بازی وگرنه تعداد هسته ها واقعا ۸۷۰۴ هست الان شاید بگید چرا اینو با اون مقایسه می کنی من دارم چیپ رو فنی بررسی می کنم و قاعدتا  ga102 جایگزین tu102 هست حالا انویدیا دوست داشته قیمت رو بیاره پایین یک بحث دیگست

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 4 دقیقه قبل، matrix.trixx گفته است :

محاسبه int ثابت مونده منتها قدرت fp32 در بدترین حالت دو یرابر نیست عزیز در بدترین حالت ۲۰ ترافلاپ هست که میشه بازی کردن  شما اصلا متن انگلیسی منو خوندین؟ اون نصف هسته ها که دوکاربری شدن به دلیل محدودیتی که در معماری هست نمی تونن هر ۲ کار رو همزمان انجام بدن پس ۳۵ درصد هسته ها in32 رو انجام میدن(طبق گفته های انویدیا) و ۱۵ درصد هسته ها میان fp32 انجام میدن یعنی در ۳۰۸۰ نسبت به ۲۰۸۰ti فقط ۱۵ درصد تعداد هسته های fp32 اضافه شده به صورت موثر در بازی وگرنه تعداد هسته ها واقعا ۸۷۰۴ هست الان شاید بگید چرا اینو با اون مقایسه می کنی من دارم چیپ رو فنی بررسی می کنم و قاعدتا  ga102 جایگزین tu102 هست حالا انویدیا دوست داشته قیمت رو بیاره پایین یک بحث دیگست

بله عزیزم متن شمارو خوندم. منظورم از اینکه 2 برابر شده 20 ترافلاپس 3080 در بازی نسبت به 10 ترافلاپس 2080 هست با فرض اینکه فقط واحد FP32 رو حساب کنیم و کاری به int32/fp32 نداشته باشیم. همین!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 4 ساعت قبل، Mehdi_FXX گفته است :
2080 سوپر جانشین 2080 هست اما 3080 جانشین 2080 سوپر نیست دوست من 

1070ti هم جانشین 1070 بود ولی مگه 2070 جانشین 1070ti حساب میشه؟ نه

من که نگفتم 3080 جانشین 2080Ti هستش که شما از 1070Ti مثال می زنید . 2080 و 2080Ti در یک زمان و با قیمتهای مختلف عرضه شدن اما 2080 سوپر با همون قیمت 2080 معمولی و چندماه بعد تحت سری RTX 2000 Super لانچ شد

در 4 ساعت قبل، Mehdi_FXX گفته است :

اصلا 3080 یا 3070 به اون بازدهی نرسیدن.... خب که چی؟ 3070 به اندازه ای قوی هست و قیمت کمتری داره که همه برن 2080Ti هاشونو بفروشن. دیگه قرار نیست تو هر نسل اتفاق مشابه نسل قبل تکرار بشه و تبدیل بشه به یک عادت یا انتظار همیشگی

خب که همین . من از سری 900 به بعد برای شما دوست عزیز مثالهای متعددی زدم که در هر سری انویدیا به نسبت تعداد سایه زن و ترافلاپ فریم بیشتری گرفته . حالا توی این نسل نتنها نتونسته این رویه رو ادامه بده بلکه عقبگردهم داشته .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 دقیقه قبل، big VULTURE گفته است :

من که نگفتم 3080 جانشین 2080Ti هستش که شما از 1070Ti مثال می زنید . 2080 و 2080Ti در یک زمان و با قیمتهای مختلف عرضه شدن اما 2080 سوپر با همون قیمت 2080 معمولی و چندماه بعد تحت سری RTX 2000 Super لانچ شد

 

1070Ti و 1070 هم در زمان لانچ شدن قیمتشون 449 دلار بود

در 11 دقیقه قبل، big VULTURE گفته است :

خب که همین . من از سری 900 به بعد برای شما دوست عزیز مثالهای متعددی زدم که در هر سری انویدیا به نسبت تعداد سایه زن و ترافلاپ فریم بیشتری گرفته . حالا توی این نسل نتنها نتونسته این رویه رو ادامه بده بلکه عقبگردهم داشته .

عقبگرد:))

جواب این جمله رو قبلا دادم. اگه مورد جدیدی هست در خدمتم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این نسل به شدت پاور لیمیت کردن وگرنه قدرت ولایی داره

N1brfDkQ_o.jpeg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 23 ساعت قبل، 🅰️🅼🅸🅽 گفته است :

این نسل به شدت پاور لیمیت کردن وگرنه قدرت ولایی داره

 

حال میکردی یکم حجم عکسو کم میکردی آخه 7 مگ؟ :دی

N1brfDkQ_o.thumb.jpg.746992fd20d2172ae556b4f3e75e4e73.jpg

 

حالا 98 درصد لود جی پی یو طبیعیه ولی فکر کنم تو یه سری تستا 3090 بود که رو لود 60 درصدی پاورش 90 درصد بود

لینک به دیدگاه
Share on other sites

انویدا بعد از سری نچندان موفق 2000 و همچنین عمومی شدن وجود قابلیت Ray-tracing در سری 1000 که بصورت نرم افزاری قفل شده بودند انویدا در سری 3000 خود قول های فراورانی به جهانیان داده بود

بعد از انتشار اخبرا موثق و ناموثق و عکس و تصاویر مختلف با تایید تمام شایعات در مراسم رو نمایی از سری های 3000 به خصوص سری 3080 که اکثر منتقدان و گیمیر ها انتظار یک جهش عظیم را داشتند انویدا که چرخش 180 درجه ایی در خصوص سنت قدیمی خود در عرضه کارت های جدید بخصوص با افزایش حدودی دوبرابری میزان قدرت و میزان فریم دهی نسبت به فلگ شیپ نسل قبلی و با قیمت تقریبا نصف ان یک سنت دیرینه را شکست که  شگفت زدگی مشتاقان عرصه بازی و کامپیوتر شد.

اما بعد از عرضه جهانی کارت های 3080 و 3090 و رونمایی شرکت های تولید کننده کارت های کاستوم خریداران که موفق به خرید این کارت ها شدند با مشکل عدم ثبات در بازی های سنکین مواجه شدند.اگرچه این مشکلات شامل حال تمامی برند و مدل ها نشده و تا کنون اکثر مدل های که گزارش این مشکل را داشتند در کارت هایی بوده که در هنگام بوست میزان فرکانس به مرز 2 GHz میرسد رخ داده هست.البته این تنها مشکل سری جدید کارت ها نیست بلکه انویدیا به دلیل رازداری محرمانه نگهداشتن یک سری اطلاعات مربوط به برد به خوبی نتوانست شرکت های تولید کننده برد ها (AIC) را مدیریت کرده که این مورد باعث ایجاد یکسری مشکلات دیگر هم شد.

در حقیقت این مشکل از جایی اغاز شدش که شرکت های تولید کننده بورد دسترسی به درایور های گرافیک تا نزدیکی تاریخ لانج کارت ها نداشتند که تا این زمان حجم خیلی زیادی از کارت ها تولید و اماده ارسال به خریداران موج اول این کارت ها بوده

اما این نبودن درایو مشکلاتی را ایجاد میکرد؟!

در حقیقت نبود یک درایو رسمی برای گرافیک برای شرکت های تولید کننده بورد تاثیر مستقیمی در بررسی و تایید کیفیت برد گرافیک دارد بدین شکل که بدون درایو,شرکت های تولید کننده تنها قادر به  بررسی میزان مصرف کارت و موراد دما کارت هستند. که موارد مهم تری همچون بررسی میزان کیفیت چیپ و فرکانس کاری که چیپ میتواند بطور امن تحمل کند از لیست جا می ماند

در حقیقت کارت های کاستوم با نام اورکلاک شده یا OC فروخته میشوند اما هیچ گونه تست کیفیت و ثبات کارت را با تنظیمات نهایی طی نکرده اند

s55y_bottom-poscap-vs-mlcc.jpg

انتخاب قطعات اشتباه...!؟

dqd4_founders-1.jpg

در حقیقت همواره شرکت های تولید کننده, برد رسمی یا رفرنس کارت را به عنوان یک پایه برای طراحی برد کاستوم خود در نظر میگیرند و گاها برخی شرکت ها از همان طراحی برای تولید مدل هایی با میزان بوست و اورکلاک پایین تر از سری های به عنوان مثال extreme Gaming استفاده کرده برای کاهش هزینه ها اما این بار با مقایسه طراحی برد رفرنس با برد های کاستوم از برند های محتلف به موارد جالبی میشود رسید

بخصوص به قسمت پشت کارت.....

 

همانطور که میبینید در زیر قسمت BGA  در حقیقت 6 عدد  خازن قرار دارد که از دو نوع مدل تشکیل شده که برای تصفیه ولتاژ استفاده میشود تا برق مورد نیاز چیپست بصورت تمیز و بدون نویز باشد که باعث اورکلاک بهتر کارت و همینطور ثبات بهتر کارد در فرکانس های بالاتر هست.

در حقیقت طبق لیست که توسط انویدیا متشر شده بطور مشخص اعلام نشده از کدام نوع خازن ها استفاده بشود و در حقیقت استفاده از هر دو نوع خازن ها ممکن اعلام شده اند

اما نکته در قیمت تمام شده هست.

خازن های MLCCs  در حقیقت کوچکتر مطمن تر و قابلیت فیلتر بهتری دارند اما گران تر هستند در مقابل خازن های POSCAPs داریم که بزرگ تر و با همان میزان اطمینان اما در مقابل دما زیاد خوب عمل نکرده و همینطور از نظر میزان فیلتر کردن در رده پایین تری قرار میگیرند.که حتی در برد رفرنس انویدا به ترتیب از 4 خازن POSCAPs و 2 خازن  MLCCs  استفاده شده است. اما شرکت های تولید کننده برد با توجه به عدم اعلام انویدیا در خصوص نحوه یا استفاده از کدام نوع از خازن ها همینطور ارزان تر بودن خازن های مدل POSCAPs از طراحی برد رفرنس تبعیت نکرده و گاها تمام خازن را از نوع POSCAPs استفاده نموده اند

همچون برند زوتاک در مدل Zotac Trinity که در بوست کلاک 2010 MHz. باعث عدم ثبات کارت و خارج شدن از بازی و برخی مشکلات دیگر برای کاربر شده است

یا برند همچون MSI در مدل Gaming X Trio از یک بلاک خازن MLCC  استفاده کرده و بقیه از POSCAPs که در 2.1 GHz کاملا بطور کامل ثبات کافی داشته

c773_hand-made-mlcc.jpg

یا شرکت ASUS در سری Asus TUF RTX  بطور کامل از بلاک های MLCC  استفاده کرده

k7jv_asus-tuf-1.jpg

اما ایا میتوان انویدیا یا شرکت های سازنده برد را مقصر عدم ثبات کارت ها در بوست کلاک اعلام کرد؟!

در حقیقت خیر

از نظر قانونی نمیتوان شرکت های سازنده و انویدیا را به عنوان یک کلاهبردار و یا متهم به تبلیغ دروغین کرد چراکه Clock speed پایه در حقیقت معتبر هست و نه میزان بوست شده کلاک و تمام کارت ها در کلاک پایه کاملا ثبات داشتند

اما نمیتوان بطور کامل هم ان هارا تبرئه کرد به دلیل این که در صورت وجود درایو رسمی برای شرکت های تولید کننده برد و بررسی کیفیت کارت ها بطور کامل امکان پذیر بود و اگر شرکت ها برای کاهش هزینه های تولید اقدام به استفاده از خازن های ارزان قیمت تر را نمیکردند این مشکل برای خریداران بوجود نمی امد.

اما راه حل چیست ؟!

متاسفانه مثل همیشه این خریداران هستند که دچار مشکل شده اند و تا این لحظه همچنان هیچ خبر رسمی از شرکت های سازنده کارت و یا انویدیا به گوش نمیرسد اما در نهایت شرکت های سازنده با تغییر طراحی برد ها این مشکل را برای مدل های اینده سری 3000 حل خواهند کرد و برای کسانی که هم اکنون خریداری کرده اند دو گزینه پیش رو هست

1.شرکت های فروشنده مورد و نقص طراحی را قبول کرده و اعلام به تعویض کارت های فروخته شده میکنند

که عملا به احتمال خیلی زیاد غیر ممکن هست به دلیل هزینه بر بودند.

2.ارایه یک اپدیت نرم افزاری برای کاهش میزان بوست شدن کلاک همچون موردی که شزکت Zotac بعد از دیدن عدم پایدار بودن گرافیک ها انجام داده است.

 

این خبر اما چه تاثیری بر روی بازار ایران دارد!؟!
طبق همیشه به دلیل برخی مشکلات که کشور مواجه هست کارت های 3080 برای فروش همچنان در بازار ایران برای فروش ارایه نشده است اما به توجه به اعلام این خبر تمامی خریداران کارت های سری 3000 که در سری اول خرید را انجام داده اند اقدام به فروش گرافیک خود میکنند با قیمت پایین تر و طبق معمول این کارت ها راهی بازار ایران شده و با قیمت های گزاف به همراه این مشکل در طراحی برد در بازار ایران فروخته خواهند شد.

و عملا شرکت های گارانتی کننده هم پاسخ گو نخواهند بود چرا که میزان گارانتی شده در حقیقت میزان کلاک پایه هست نه بوست کلاک و عملا این مورد جزو اولین موارد نبوده بلکه شاهد این گونه مسایل در سری 970 انویدا با وی رم 3.5 گیگ نیز بودیم.

منبع

https://www.igorslab.de/en/what-real-what-can-be-investigative-within-the-crashes-and-instabilities-of-the-force-rtx-3080-andrtx-3090/

 

ویرایش شده توسط farshid0018
  • لایک 14
  • ممنونم 4
  • قلبم گرفت 1
لینک به دیدگاه
Share on other sites

گرچه به نظر میرسه مشکل از همین خازن ها باشه اما هنوز چیزی مشخص نیست . گزارشاتی از مشکلات نسخه رفرنس هم منتشر شده .

توی نسخه رفرنس مشکل خازن به این شکل وجود نداره .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

طبق چیزی که حداقل توی این ویدیو بود

لینک ویدیو

انویدیا یک برد مرجع با حداقل امکانات لازم برای کارت 3080 داره که ظاهرا خازن های پشتش به این شکل هست:

image.thumb.png.bafff06a401adcd274b8b7596d334d9c.png
 

یعنی توی برد مرجعی که انویدیا داده از یه بلاک خازن MLCC استفاده شده.

اون بردی که توی نسخه رفرنس 3080 داره فروخته میشه از دو تا بلاک MLCC استفاده میکنه.

image.png.5ea40525d9823399cd9c1852807f911d.png
 

ظاهرا هم بیشتر این مشکل عدم ثبات ها برای کارت هایی بوده که فقط از خازن های POSCAP استفاده کردن به وجود اومده، که طبق چیزی که توی این ویدو نشون داده خودشون از برد مرجع طبعیت نکردن.

تمامی اطلاعاتی که بالا گفتم توی ویدیویی که بالا لینک شده هست. درستی یا نادرستی مطالب رو نمیدونم فقط تاپیک رو دیدم گفتم اینو بگم شاید به درد کسی خورد!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سر مخارج دو تا دونه خازن دست دو سه هزار نفر رو گذاشتن تو پوست گردو

 

البته که این مشکل بیشتر برای کسایی که کارتشون از لحاظ دمایی گلوگاه نداره پیش می‌یاد، چون در دمای پایین کارت به فرکانس بالایی مثل ۲ می‌رسه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

شرکتی که فقط بفکر انداختن طرفداراشه دیگه بهتر ازین نمیشه! با سیاست های نامردانه ای که انویدیا روی سری 3000 بکار گرفت باعث شد تمام کسایی که سری های قبلی 2000 و 1000 داشتن قیمت کارت گرافیک هاشون تبدیل بشه به پشمک و خریداری هم نباشه براشون! چون طرف با یه 3060 وقتی اندازه 2080 قدرت بگیره مریض نیست بره 2080 دست دو بگیره که! در کل کفه ی ترازو تو زمینه (قیمت/کارایی) سمت AMD توی کارت گرافیک سنگین تره مخصوصا وقتی سری RX6000 بزودی معرفی بشه مشخص میشه چخبره !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 8 ساعت قبل، ARMAN - H گفته است :

طبق چیزی که حداقل توی این ویدیو بود

لینک ویدیو

انویدیا یک برد مرجع با حداقل امکانات لازم برای کارت 3080 داره که ظاهرا خازن های پشتش به این شکل هست:


 

یعنی توی برد مرجعی که انویدیا داده از یه بلاک خازن MLCC استفاده شده.

اون بردی که توی نسخه رفرنس 3080 داره فروخته میشه از دو تا بلاک MLCC استفاده میکنه.


 

ظاهرا هم بیشتر این مشکل عدم ثبات ها برای کارت هایی بوده که فقط از خازن های POSCAP استفاده کردن به وجود اومده، که طبق چیزی که توی این ویدو نشون داده خودشون از برد مرجع طبعیت نکردن.

تمامی اطلاعاتی که بالا گفتم توی ویدیویی که بالا لینک شده هست. درستی یا نادرستی مطالب رو نمیدونم فقط تاپیک رو دیدم گفتم اینو بگم شاید به درد کسی خورد!

البته طبق گفته های igor دلیل استفاده از دو بلاک خازن در مرکز و بقیه از نوع ارزان تر در برد رفرنس به دلیل این هست که در مرکز چیپ ست حساسیت بیشتری نسبت به نویز هست تا اطراف

اگرچه در برد مثل asus tuf تمام خازن ها از نوع بلاکی هستند که خب کیفیت بالا ساخت بورد رو نشون میده.

در 8 ساعت قبل، big VULTURE گفته است :

گرچه به نظر میرسه مشکل از همین خازن ها باشه اما هنوز چیزی مشخص نیست . گزارشاتی از مشکلات نسخه رفرنس هم منتشر شده .

توی نسخه رفرنس مشکل خازن به این شکل وجود نداره .

EVGA خودش تایید کرد خبر و دلیل  رو

EVGA Says Nvidia RTX 3080 Cap Issues Caused Crashes, Confirms Stability Issues. EVGA has seemingly confirmed that issues with a certain type of capacitor could be a contributing factor to an increasing number of reports of crashes associated with factory-overclocked Nvidia GeForce RTX 3080 graphics cards.

https://www.tomshardware.com/news/evga-nvidia-rtx-3080-capacitor-caused-crashes

لینک به دیدگاه
Share on other sites

والا فقط مدل های کاستوم از برند گیگا و ... این مشکلات رو دارن و خود انویدیا این مشکل رو نداره 

ضمن اینکه انویدیا فروشش رو داشته پس مشکلی براش نخواهد بود

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 33 دقیقه قبل، farshid0018 گفته است :

البته طبق گفته های igor دلیل استفاده از دو بلاک خازن در مرکز و بقیه از نوع ارزان تر در برد رفرنس به دلیل این هست که در مرکز چیپ ست حساسیت بیشتری نسبت به نویز هست تا اطراف

اگرچه در برد مثل asus tuf تمام خازن ها از نوع بلاکی هستند که خب کیفیت بالا ساخت بورد رو نشون میده

همین ایسوز هم مشکل داره .

در 33 دقیقه قبل، farshid0018 گفته است :

EVGA Says Nvidia RTX 3080 Cap Issues Caused Crashes, Confirms Stability Issues. EVGA has seemingly confirmed that issues with a certain type of capacitor could be a contributing factor to an increasing number of reports of crashes associated with factory-overclocked Nvidia GeForce RTX 3080 graphics cards.

https://www.tomshardware.com/news/evga-nvidia-rtx-3080-capacitor-caused-crashes

فعلا چیزی صد در صد مشخص نیست . کارت رفرنس که از هر دو خازن بهره می بره هم بدون مشکل نیستش . شاید موارد دیگه ای هم در کار باشه . این EVGA هم عملا از خودش دفاع کرده خیلی صحبتش قابل استناد نیست .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 دقیقه قبل، mitternacht گفته است :

والا فقط مدل های کاستوم از برند گیگا و ... این مشکلات رو دارن و خود انویدیا این مشکل رو نداره 

ضمن اینکه انویدیا فروشش رو داشته پس مشکلی براش نخواهد بود

[Updated] Nvidia RTX 3080 Cards Are Having Crashing Issues

What's happening with the RTX 3080?

According to a number of user reports, systems with RTX 3080 cards in them are crashing after a short time in-game and throwing users back to the desktop, sometimes with error messages. The time users are able to play seems to vary from a few seconds to a few minutes, but it's always a very short amount of time. These issues have been reported in partner cards by MSI, EVGA, and Zotac, among others, but they also seem to be popping up in Nvidia's own Founders' Edition range (please note: link is in German and we've used machine translation).

فعلا هر سایت و منبعی یه حرفی میزنه . اکثرا هم از روی هم کپی کردن . معلوم نیست کدومشون دقیقتر هستند .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در لینک بالا سه روش را برای رفع این مشکل بصورت موقت پیشنهاد داده اند :

1- کاهش کلاک GPU توسط برنامه MSI Afterburner

2- کاهش ولتاژ توسط برنامه MSI Afterburner ( البته پیشنهاد شده که این کاهش ولتاژ همزمان با کاهش کلاک کارت انجام گیرد )

3- خاموش کردن قابلیت Nvidia G-SYNC در مانیتورهایی که دارای این قابلیت هستند

همچنین گفته شده که انویدیا از مشکل آگاه هست و در حال کار کردن بر روی یک درایور جدید هست که بتواند این مشکل را رفع کند ...

احتمالا انویدیا میخواد در درایور جدیدش ، از افزایش فرکانس کارت به بالای 2 گیگاهرتز جلوگیری کنه ( معلوم نیست که آیا اینکار میتونه روی پرفورمنس نهایی کارت و بنچ مارکها هم تأثیر منفی بگذاره یا نه ؟؟؟ )

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 ساعت قبل، ARMAN - H گفته است :

سخه رفرنس 3080

اون برد، برد رفرنس نیست. برد Founder's Edition هست. انویدیا توی سری جدید، سنت شکنی کرده و کارت FE رو، مدل پایه قرار نداده. برد پایه و رفرنس تنها تو کارتای ارزونقیمت پارتنرها استفاده قراره بشه و احتمالا این ناپایداریه هم به خاطر همینه تا حدودی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

تعویض کردن این همه کارت که تولید شده بسیار مشکله و اگر قرار باشه این کار صورت بگیره مطمئن باشید در تولید جدید قیمت مثل گذشته نمیشه و افزایش خواهد داشت . از طرفی هم خود انودیا بخواد با درایور این گندکاری رو درست کنه رو پرفورمنس تاثیر خواهد گذاشت و برای انودیا بد تموم خواهد شد . 

بعید میدونم انودیا تبلیغات خودش رو زیر سوال ببره و احتمالا کارتهای تولید شده سری اول تعویض خواهند شد و قیمت کلی افزایش پیدا خواهد کرد . در کل این قضیه فقط به ضرر مصرف کننده خواهد بود اصلا شک نکنید .

در 39 دقیقه قبل، amir.t.1261 گفته است :

ولی به خوشبختی هم فکر کنیم حسرت میخوریم.الان یارانه ای که میدن بایدحداقل 600 باشه.اون موقع ها که این 45 تومن رو دادن دلار زیر 3 تومن بود.حالا که میخواد بره برا 35 تومن.

آقا امیر گل . همه تو همین شرایط هستیم . منم خودم تو حصرت خیلی چیزا موندم که گفتن نداره ولی با دنبال کردن این جور تاپیک ها سرمون رو گرم میکنیم کمتر بهمون فشار بیاد . وگرنه صدسال دیگه هم خود بنده یه همچین کارتهایی رو نتونم بخرم با این وضعیت . من حتی دیگه یه روزنه کوچیک امید هم برای این مملکت نمیبینم . 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 ساعت قبل، babak_11 گفته است :

تعویض کردن این همه کارت که تولید شده بسیار مشکله و اگر قرار باشه این کار صورت بگیره مطمئن باشید در تولید جدید قیمت مثل گذشته نمیشه و افزایش خواهد داشت . از طرفی هم خود انودیا بخواد با درایور این گندکاری رو درست کنه رو پرفورمنس تاثیر خواهد گذاشت و برای انودیا بد تموم خواهد شد . 

بعید میدونم انودیا تبلیغات خودش رو زیر سوال ببره و احتمالا کارتهای تولید شده سری اول تعویض خواهند شد و قیمت کلی افزایش پیدا خواهد کرد . در کل این قضیه فقط به ضرر مصرف کننده خواهد بود اصلا شک نکنید .

سلام

از اونجایی که کارتها تحت فرکانس پایه به خوبی کار می کنند فکر نکنم انویدیا به صورت قانونی مجبور به جمع کردن کارتها بشه .

البته اگر مشکل مربوط به خازن ها نباشه و خود چیپست عامل مشکل باشه اوضاع متفاوته . باز هم به خاطر کارکردن صحیح در فرکانس پایه بعیده که انویدیا قانونا مجبور به جمع کردن کارتها بشه اما این موضوع بسته به این که از کجا ناشی شده میتونه برای انویدیا خیلی گرون تموم بشه . اگر ریخته گری سامسونگ منبع مشکل باشه تغییر در سری جدید هم عملا ناممکنه و کارتهای آینده هم با همین مشکل ساخته میشن . تغییر در لیتوگرافی و روش ریخته گری هم اصلا کار راحتی نیست . اگر لیتوگرافی مشکل نداشته باشه و ایراد در طراحی انویدیا باشه این ایراد شاید از عمر کارت کم کنه و موجب افزایش ارجاع به گارانتی بشه که ضرر هنگفتی خواهد داشت .

فقط میشه امیدوار بود مشکل به همون خازنها مربوط باشه . فعلا هم برای ایراد در خازن ها دلایلی هست هم برای عدم ایراد در خازن ها . باید ببینیم چی میشه .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

✔️ فکر میکنم در جریان اتفاقات عجیبی که برای کارت‌های گرافیک اولیه سری RTX 3xxx در تست‌های عملی بررسی‌کننده‌های ثالث پیش آمده هستید. پس از احتمالات مطرح شده توسط برخی کاربران متخصص شرکت‌های تولیدکننده کارت گرافیک نیز اذعان کردند که بخشی از دلایل کرش کردن کارت‌های جدید انویدیا به دلیل انتخاب خازن‌های نامناسب در طراحی بوده است.

یکی از اورکلاک‌های حرفه‌ای و پرآوازه دنیا بنام Der8auer  برای رسیدن به پاسخ این سوال خود وارد عمل شد و در ویدئویی که در یوتیوب منتشر کرده به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا با تغییر خازن‌های POSCAP با خازن‌های MLCC می‌توان مشکل ادعا شده توسط شرکت‌های سازنده کارت‌های کاستوم را رفع کرد یا خیر؟؟؟؟؟

در این ویدئو، Dear8auer ابتدا یک کارت گیگابایت RTX3090 را به عنوان بستر آزمون خود انتخاب کرده و به صورت عملی دست به هویه و لحیم شده و خازن‌های اصلی POSCAPP آن را با خازن‌های با ظرفیت نزدیک و مشابه MLCC جابجا می‌کند تا مشخص شود که اگر شرکت‌های سازنده از این خازن‌ها استفاده می‌کردند وضعیت کارت‌ها تحت استرس و بار به چه حالتی در می‌آید.

طی بررسی‌های Dear8auer مشخص شده که وقتی فرکانس‌ GPU بین 1،960 تا 2،080 مگاهرتز باشد، نمی‌توان به ادعای نقص استفاده از خازن‌های POSCAP به جای MLCC به عنوان عامل اصلی عدم پایداری کارت‌ها اشاره کرد.

در واقع Dear8auer به این نتیجه رسیده که حتی اگر دو خازن 470 میکروفارادی POSCAP موجود در کارت را با 20 خازن 47 میکرو فارادی MLCC جابجا کنیم تنها پایداری GPU برای افزایش فرکانس تا 30 مگاهرتز بیشتر از حالت قبل تضمین می‌شود و این یعنی تغییر خازن‌ها آنقدر هم که تصور می‌شود پاشنه آشیل این کارت‌ها نیست!!!!!!!!!

باید گفت که از نظر Dear8auer ، تمرکز بر تغییر پارامترهای پایه تنظیم کننده و سوئیچینگ در vBIOS و همچنین برخی اصلاحات طراحی در PCB بردها ضروری به نظر می‌رسد! با این حساب یک شکست سنگین برای شرکت انویدیا در شروع معرفی و فروش نسل 3XXX اتفاق افتاد و قطعا روی فروش محصولات این شرکت و نظر طرفداران دو آتیشه جبهه سبز تاثیر خواهد گذاشت!!!!!!!

 

 

در در 7 مهر 1399 در 09:40، big VULTURE گفته است :

سلام

از اونجایی که کارتها تحت فرکانس پایه به خوبی کار می کنند فکر نکنم انویدیا به صورت قانونی مجبور به جمع کردن کارتها بشه .

البته اگر مشکل مربوط به خازن ها نباشه و خود چیپست عامل مشکل باشه اوضاع متفاوته . باز هم به خاطر کارکردن صحیح در فرکانس پایه بعیده که انویدیا قانونا مجبور به جمع کردن کارتها بشه اما این موضوع بسته به این که از کجا ناشی شده میتونه برای انویدیا خیلی گرون تموم بشه . اگر ریخته گری سامسونگ منبع مشکل باشه تغییر در سری جدید هم عملا ناممکنه و کارتهای آینده هم با همین مشکل ساخته میشن . تغییر در لیتوگرافی و روش ریخته گری هم اصلا کار راحتی نیست . اگر لیتوگرافی مشکل نداشته باشه و ایراد در طراحی انویدیا باشه این ایراد شاید از عمر کارت کم کنه و موجب افزایش ارجاع به گارانتی بشه که ضرر هنگفتی خواهد داشت .

فقط میشه امیدوار بود مشکل به همون خازنها مربوط باشه . فعلا هم برای ایراد در خازن ها دلایلی هست هم برای عدم ایراد در خازن ها . باید ببینیم چی میشه .

مثل اینکه مشکل فراتر از خازن هاست!!!!!!!

"از نظر Dear8auer ، تمرکز بر تغییر پارامترهای پایه تنظیم کننده و سوئیچینگ در vBIOS و همچنین برخی اصلاحات طراحی در PCB بردها ضروری به نظر می‌رسد!"

ویرایش شده توسط m2relax
لینک به دیدگاه
Share on other sites

بااین وضعیت و حرف های dear8auer بنظرم انودیا فعلا گند زده و منتظر amd باشیم که برای فروش سری جدید 6000 رو نقطه ضعف انودیا مانور بده .(البته این مشکلات برای 3080 و3090 خواهد بود وفکر نمیکنم 3070 به پایین دیگه از این مشکل برخوردار باشه )

لینک به دیدگاه
Share on other sites

کلا از این پست بوی AMD میاد.

ویرایش شده توسط ARMIN
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری


×
  • اضافه کردن...