رفتن به مطلب

سفر به ماه با چاپگر 3 بعدی


gheysar1364
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

سفر به ماه دوباره به موضوع روز محافل علمی تبدیل شده است. انسان‌ها دوست دارند بر روی ماه قدم بگذارند، به مشاهده زمین از ماه بپردازند و شرایط آب و هوایی و نجومی را از آنجا رصد کنند.

 

یک مهندس در شهر پیزا در ایتالیا، بزرگترین دستگاه چاپگر سه بعدی دنیا را طراحی کرده و به این ترتیب، انجام سفرهای تحقیقاتی در فضا را کمی آسان ساخته است. «انریکو دینی» سعی دارد به کمک دستگاهش، ماکت پایگاههای روی ماه را برای آژانس فضایی اروپا بسازد. برای اجرای آزمایش اولیه این پروژه، او با شرکت معماری معروف فاستر و شرکا همکاری می کند.

 

وی می گوید: این ماشین از لایه های بسیار نازک ماسه برای ساخت ماکت‌ها استفاده می کند. ضخامت این لایه ها حداکثر پنج میلیمتر است و سپس الیاف به هم پیوسته پشم و آب نمک را به آن اضافه می کند. از شن و ماسه تنها برای بخشی از پروژه استفاده می شود.

 

اختراع این دستگاه کار بسیار مهمی بود زیرا به کمک آن می توان از نوعی ماسه سنگ برای ساخت پایگاه‌های تحقیقاتی در فضا استفاده کرد که از بتن نیز سخت تر است و برای استحکام آنها نیاز به استفاده از فولاد نیست. به این ترتیب دیواره های پایگاه های قمری به کمک تکنولوژی جدید«انریکو دینی» به شکل دیواره های لانه زنبوری ساخته می شود. هدف این است که از خود شن و ماسه کره ماه به عنوان مصالح ساختمانی استفاده شود.

 

یکی از مدیران این پروژه در شرکت فاستر و شرکا می گوید: به کمک این تکنولوژی می توانید بر روی سطح دیواره های این پایگاه که از زمین منتقل می شود یک پوسته کاملا سفت و محکم بسازید تا از پایگاه به‌خوبی محافظت کند. ما این کار را به کمک ربات‌های چاپگری انجام می دهیم که انریکو دینی ساخته است.

 

این پوسته سخت محافظ می تواند پایگاه را از تابش‌های خورشیدی، اشعه گاما و همچنین اثرات شهاب سنگ ها حفظ کند و به این ترتیب یکی از مهم‌ترین موانع فعالیتهای اکتشافی، یعنی حمل مواد و مصالح مورد نیاز از زمین به ماه برای ایجاد پایگاه، که بسیار گران و غیر قابل تصور بود برطرف می شود.

 

به دلیل بحران مالی جهانی، زمان آغاز دوباره سفرهای انسان به ماه مشخص نیست، اما به هر حال اروپایی ها، آمریکایی ها و چینی ها که قصد دارند ربات به ماه بفرستند، برای سفر به ماه اهمیت زیادی قایلند به‌ویژه از آن جهت که سفر به ماه را مقدمه ای برای سفرهای دورتر می دانند یعنی سفر به مریخ.

 

snn

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...