رفتن به مطلب

مرجع بحث و بررسی مشکل دمای بالای قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ (پردازنده، کارت گرافیک، مادربرد، هارد و ...)


هامش
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

در هم اکنون، babak_11 گفته است :

سلام 

عزیز هیچ مشکلی نداره الکی حساسیت به خرج ندید . دمای 35 با 45 برای کارت شما فرقی در عمرش نداره فقط با دائم روشن گذاشتن فن دارید عمر فن رو کمتر میکنید 

 

فقط حالت scaling  روی چی باشه ؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این کارت تا 50 توی حالت Idle طبیعی هست بستگی  به دمای محیط داره
تا دمای 85 هم میتونه کار کنه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام.

دوست من ۴۶تا ۴۸ با در نظر گرفتن اینکه تابستانه اصلا عجیب نیست.زیاد حساس نشید.این دمای حالت idle برای کارتی مثل کارت شما کاملا هم طبیعیه. 

ویرایش شده توسط Peyman.S
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 7 ساعت قبل، tooraj0765 گفته است :

ممنون ولی اعمال کردم تا ویچر رو باز کردم بلو اسکرین داد و ریستارت کرد

مجبور شدم دیفالت کنم تنظیماتش رو

یا بایوستون روی گیمینگ نیس یا کارت مموری هاش خرابه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 11 ساعت قبل، tooraj0765 گفته است :

با گیم های سنگین میرفت 89 watch dogs 2, withcher 3 و...

الان بهتر شده که در کیس رو باز کردم و یکم فن اسپید رو بردم بالاتر

احتمالا بفروشمش یه 580 بگیرم کولینگش خوب باشه ولی نمیدونم دقیقا کدوم مدلش کولینگش از همه بهتره

ایسوس یا msi بگیر. از سری‌های سه فن‌اشون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 8 ساعت قبل، tooraj0765 گفته است :

ممنون ولی اعمال کردم تا ویچر رو باز کردم بلو اسکرین داد و ریستارت کرد

مجبور شدم دیفالت کنم تنظیماتش رو

به نظرم کلا پس بده به فروشنده

 

دم فروشنده عزیز هم گرم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 5 ساعت قبل، alikocholo2013 گفته است :

کارت گرافیک 2080ti oc  هست و در حالت دیفالت کارخانه میباشد ،روی حالت silent mode تنظیم کردم  ، فقط یک موردی هست  اگه حالت 0db fan را روشن کنم دما کارت گرافیک در حالت بیکاری و کارهای معمولی  بین 46 تا 48 ثابت هست  اما اگه 0db fan  را روشن کنم فن همیشه کار میکنه و دما را روی 31 تا 32 پایین میاره و همین اندازه میمونه ، 

به نظرتون همیشه روی 45 با فن خاموش باشه بهتر هست یا اینکه همیشه فن روشن با دمای 32 تا 36  ؟

قبلا اگه refresh rate مانیتور 144 و  gsync روشن بود  فن ها همیشه کار میکرداما  وقتی  refresh rate مانیتور   100و  gsync  خاموش میکردم  دما بدون فن روشن به 33 میرسید اما حالا نمیدونم چرا دیگه این روش عمل نمیکنه .

در حال حاضر هم  refresh rate مانیتور   100و  gsync  خاموش کردم .

 

علی جان دما در هر دو صورت عالیه و نیازی به نگرانی نیست. بهترین کارت دنیا رو داری و هیچ کدوم از این دما ها زیاد نیست و کاملا طبیعیه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 10 ساعت قبل، Slasher گفته است :

این کارت تا 50 توی حالت Idle طبیعی هست بستگی  به دمای محیط داره
تا دمای 85 هم میتونه کار کنه

 

در 10 ساعت قبل، Peyman.S گفته است :

سلام.

دوست من ۴۶تا ۴۸ با در نظر گرفتن اینکه تابستانه اصلا عجیب نیست.زیاد حساس نشید.این دمای حالت idle برای کارتی مثل کارت شما کاملا هم طبیعیه. 

درود 

برای تابستان هم دمای محیط  زیر کولر  25 هست .

اخه یکی از دوستام همین کارت را دارد اما با مادربرد سری پایین تر از من و در حالت idle حدود 35 تا 36 هست .

قبلا اگه refresh rate مانیتور 144 و  gsync روشن بود  فن ها همیشه کار میکرداما  وقتی  refresh rate مانیتور   100و  gsync  خاموش میکردم  دما بدون فن روشن به 33 میرسید اما حالا نمیدونم چرا دیگه این روش عمل نمیکنه و با این روش حدود 1 سال تغییر دما را چک میکردم .

چون این روش هم توی چند تا انجمن در موردش گفته بودند که انجام دادم. 

فقط حالت دیفالت scaling داخل کنترل پنل nvidia برای شما چی هست ؟

ویرایش شده توسط alikocholo2013
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 14 ساعت قبل، alikocholo2013 گفته است :

فقط حالت scaling  روی چی باشه ؟

با سلام

حالت استاندارد خود انویدیا که Aspect ratio هست ولی می گن اگه بازی های رترو و قدیمی رو بازی می کنید می تونید روی حالت integer scaling قرار بدید.

در مورد دما هم دوستان گفتن که مشکلی نداره و تقریبا برای همه کارت های مشابه همینه.

البته اینم در نظر بگیرید که وقتی می گن دمای Idle به این سادگی نیست.

 وقتی یه مرورگر یا فیلم و برنامه باز می کنید، از گرافیک استفاده می شه به خصوص برنامه های جدید که برای کاهش بار کار cpu از گرافیک استفاده می کنن. وقتی هم از گرافیک استفاده بشه خب دماش می ره بالا. حالا شما روی حالت 0db قرار دادید و فن کار نمی کنه که این دما رو کم کنه. برای همین اول که روشن می کنید معمولا دما حدود 30-35 هستش ولی بعد از مدتی استفاده عادی دما در حدود 45-50 قرار می گیره و تا وقتی که فن روشن نشه در همین حدود  می مونه. این دما هم مشکی نداره.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 12 ساعت قبل، game over گفته است :

یا بایوستون روی گیمینگ نیس یا کارت مموری هاش خرابه

فکر نکنم خراب باشه وگرنه الان رو دیفالت گیم میزنم و استرس تست هم گرفتم مشکلی نداره کارت از این نظر فقط آندرولت اذیت میکنه 

در 11 ساعت قبل، Masoudk96 گفته است :

به نظرم کلا پس بده به فروشنده

 

دم فروشنده عزیز هم گرم

ایسام بود فروشنده پس نمیگیره دیگه 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در در 31 تیر 1399 در 14:25، game over گفته است :

 

داش منم کارتم همینه،تقریبا همین مشکل رو داشتم
اینو خودم تست کردم و پایدار هست

شما هم اعمال کن لذت ببر،من 20درجه دمام اومد پایین :
Capture.thumb.JPG.ed0f87b6e210ce053e4e8a5b1d04cf27.JPG

 

اگر حوصله نداری اینارو تک تک وارد کنی
این فایل رو دان کن
:
mysetxfx580.xml 4.21 kB · 1 download

Untitled.thumb.png.3f347d0279a04643c717a4882fa2b657.png

لود پروفایل بزن،فایل من رو انتخاب کن،ست میشه خودش
بعد برو بازی کن ببین اوکی شده یا ن

سلام دوست عزیز ببخشید  ASIC Quality کارتتون چنده؟

تب سوم برنامه gpu z نوشته 

برام جالب بود اینقدر تونستین اندرولت کنین

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 55 دقیقه قبل، saman5949 گفته است :

سلام دوست عزیز ببخشید  ASIC Quality کارتتون چنده؟

 

تقریبا ربطی نداره 

ولی کارت های 580 ظرفیت خوبی برای اندرولت دارن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 20 دقیقه قبل، _Ga̴͇̒ḿ̷͈e̶_ò̸̞v̶̫̂e̵̠͒r_ گفته است :

تقریبا ربطی نداره 

ولی کارت های 580 ظرفیت خوبی برای اندرولت دارن

ربطی ندارن؟ با چه دانشی این حرفو میزنید؟

کل قابلیت چیپ بسته به همینه چه اندرکلاک چه اورکلاک تفاوت چیپ های راگ  استریک با همین xfx  همینه هرچی بالاتر باشه هم بیشتر اور میشه هم بیشتر اندر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 16 دقیقه قبل، saman5949 گفته است :

ربطی ندارن؟ با چه دانشی این حرفو میزنید؟

کل قابلیت چیپ بسته به همینه چه اندرکلاک چه اورکلاک تفاوت چیپ های راگ  استریک با همین xfx  همینه هرچی بالاتر باشه هم بیشتر اور میشه هم بیشتر اندر

شما الان کیفیت اسیکتون چقدره؟

 

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

از ایسام خریدی ، گفتی فروشنده معتبر هست ، فکر کردم از رفیق 20 سالت خریدی ! سال 91 تو پرشین تولز از یکی از فروشندهای خیلی با سابقه یه r9 290 خریدم 870 تومان ، به من گفت ماین نشده هست ولی بعدا فهمیدم ماین شده بود ، تو ایسام اگر تایید نمیکردی طرف نمیتونست پس نگیره ، من دو تا مادربرد تو ایسام فروختم دهنم سرویس کردن تا تایید کنن پول به حسابم واریز بشه 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوستان، من هم یک 980Ti G1 دارم و با تنظیمات اورکلاک خود اپلیکیشن گیگابایت تا 84 اینا میره دما، این دما واسه این کارت طبیعی هست یا نه؟

کارت ماین نشده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 12 دقیقه قبل، FPS Doug گفته است :

سلام دوستان، من هم یک 980Ti G1 دارم و با تنظیمات اورکلاک خود اپلیکیشن گیگابایت تا 84 اینا میره دما، این دما واسه این کارت طبیعی هست یا نه؟

کارت ماین نشده

این کارت ذاتا کارت بسیار داغیه بله طبیعیه 

ولی بهتره خمیر رو عوض کنید و دستی به سر و روش بکشید

همچنین فن هم دستی تنظیم کنید دما تا -7875 هم شاید کاهش داشته باشه 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام و درود خدمت همه دوست داران سخت افزار

بنده اخیرا 2 سیستم رایزن 3 بستم

البته منظور از اخیرا حدود 4 ماه اخیر

سیستم 1 :

رایزن 3900x

Asus 470x.prime pro

64gig ram Adata 2666

750w cooler master gold

Cpu cooler : cooler master 240 pro rgb ( water cooler

فن های کولر به علت صدای زیاد با مدل حرفه ای noctua عوض شده

دمای پردازنده در حالت رندر و فول لود به حدود 82 درجه میرسه و مدار تغذیه مادربرد به شدت داغ میشه جوری که تقریبا نمیشه به خنک کننده مادربرد دست زد! 

مشکل اصلی دمای پردازنده است که با حدود 80 درجه و بالاتر ولی رادیات اصلا داغ نبود و دمای خیلی عادی داشت

فرکانس پردازنده در حالت فول تمام هسته ها 100 درصد تقریبا 4 گیگاهرتز بود

خمیر زیر کولر با 2 نوع خمیر خیلی حرفه ای noctua و mx4 تست شد که خمیر mx4 در کل دمای کمتری ثبت میکرد ولی تغییرات دمایی بیشتری داشت

و نکته بعدی اینکه کلا افزایش ناگهانی دمای پردازنده و کاهش دما خیلی زیاد اتفاق میوفتاد

نکته بعدی هم اینکه دمای هیچ قسمت از کولر یعنی نه رادیات نه شلنگ نه پمپ خیلی بالا نبود و در حد ولرم. بود و به راحتی میشد لمسش کرد

 

خلاصه این سیستم را به یکی از دوستان اجاره دادم

و سیستم شماره2 با این ذهنیت که خنک کننده آبی کارایی خوبی نداره و مادربوردی بخرم که مدار تغذیه قدری داشته باشه تا بتونم فرکانس بهتری تجربه کنم را به شرح زیر جمع آوری کردم

رایزن 3700x

Msi 570x meg ace با مدار تغذیه خیلی قوی و 2 تا ورودی برق 8 پین واسه. سی پی یو 

Ram 32gig corsair 3200

Power 850 enermax gold

Cpu cooler thermalright silver arrow ib-e extreme 

 

قبل از هر چیزی بگم این خنک کننده در نسخه دوم براکت am4 داره و اغلب موجودی بازار روی am4 سوار نمیشه

واسه منم همین مدل بود لذا براکتشو پیدا کردم و با استفاده از اون خواستم که براکت خودمو سوراخ کنم و تبدیل کنم به am4

که بدلیل جنس خیلی خاص براکت ( استیل به همراه فولاد) خودم نتونستم و بعد خراب کردن چندین مته و چند ساعت تلاش فهمیدم با امکانات من نمیشه

بردم یه تراشکار واسم درست کرد البته اونم به سختی تونست 😂😂

 

خلاصه سیستم بسته شد و زیر کولر از خمیر noctua استفاده شد

قدرت فن های این کولر بالاست ( 2 تا فن 14 سانت) و روی دور حداکثر صدای وحشتناکی داره - انگار جت فن روشن کردی 😖

 

پردازنده را توی حالت نرمال بوت کردم و تنظیمات فن را جوری گذاشتم که از 1400 دور بیشتر نشه چرا که تحمل صدای حداکثری حداقل واسه من شدنی نیست

 

با کمال تعجب و در حالی که دیگه خستم کرده بود دیدم فرکانس وقتی تمام هسته ها کامل درگیر هستن همون 4 گیگاهرتز و دما در حد 80 😖😖😖😢

عکس ها و راهکار این داستان در پست بعدی اضافه میشه

دوستان اگر نظری هم داشتن حتما بگن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

نکته جالب اینکه لوله های انتقال حرارت در کولر دوم هم خنک بود

با این تفاوت که دمای بیکاری حدود 37 و تغییرات دمایی کلا کمتر بود

با استفاده از تنظیمات اتومات مادربورد مقداری اورکلاک کردم و دما هم مقداری بیشتر شد و البته صدای فن ها بیشتر... 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در خصوص کولر سیستم دوم این مطلب هم بگم بدونید

این کولر خیلی بزرگه و توی کیس کولر مستر c690 به سختی جا شد

همچنین فن ها با وجود رمهایی که ارتفاع کمی داشتن به سختی نصب و جا شد

در دمای 80 درجه هیچ جای کولر داغ نمیشه انگار اتصال نداره کلا😂😂

حتی لوله های انتقال حرارت در پایین ترین نقطه هم حرارت خاصی نداره

 

و از طرفی چون به هر حال دمای بیکاری نرمال و دمای پردازنده نهایت از 80 نمیرفت بالاتر نمیتونستم نتیجه بگیرم که اتصال یا خمیر بین کولر و پردازنده خوب نیست و قبل نصب کامل موارد مذکور بدرستی چک و بررسی شده بود

 

به هر حال احساس میکنم دمای اعلام شده صحیح نیست چون من گرمایی حتی در نزدیک ترین قطعات به پردازنده حس نمیکنم 

 

و قبلا توی سیستمهای مختلفی که می بستم همیشه وقتی دما پردازنده میرفت بالا خود کولر هم حرارتش رفته رفته میرفت بالا و حتی با دست به راحتی تفاوت را میشد حس کرد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خلاصه بعد از کلی بررسی یه راهکار واسه کاهش دما پیدا کردم

ولتاژ پردازنده!! 

بله ولتاژ در حالت پیشفرض خیلی بالاست! 

اینکه چرا ولتاژ در حالت اوتومات اینقد نوسان داره و به ولتاژهای بالای 1.4 هم براحتی میره باید از amd پرسید! 

 

به هر حال با افزایش کلاک در حدود 5 درصد و تنظیم فعالیت تمام هسته ها روی 4.2 گیگاهرتز

و تنظیم ولتاژ و ازمون و خطاهای زیاد بهترین ولتاژ را 1.15 یافتم

توی ولتاژ 1.1 در پردازشهای سنگین یهو سیستم ریستارت میشد

بهترین ولتاژ همون 1.15 بود

سیستم در این حالت با وجود اورکلاک به 4.2 گیگاهرتز

( با توجه به اینکه این سری از پردازنده ها مقاومت عجیبی در مقابل اورکلاک دارن همون 4.2 هم خوبه😂😖

با دور فن 1350 دور 

نهایت دمای 65 درجه را ثبت میکنه

البته در این حالت فرکانس ثابت و احتمالا در برنامه هایی که تک هسته کار کنن کارایی مقدار کمی افت کنه

ولی نهایت توی رندر و.... افزایشی در حدود 5 درصد خواهیم داشت

با دمای خیلی کمتر ( 15 درجه کاهش دما) 

و صدای خیلی کمتر

IMG_20200724_082353.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 41 دقیقه قبل، masihsalib گفته است :

بله ولتاژ در حالت پیشفرض خیلی بالاست! 

اینکه چرا ولتاژ در حالت اوتومات اینقد نوسان داره و به ولتاژهای بالای 1.4 هم براحتی میره باید از amd پرسید! 

 

به هر حال با افزایش کلاک در حدود 5 درصد و تنظیم فعالیت تمام هسته ها روی 4.2 گیگاهرتز

و تنظیم ولتاژ و ازمون و خطاهای زیاد بهترین ولتاژ را 1.15 یافتم

توی ولتاژ 1.1 در پردازشهای سنگین یهو سیستم ریستارت میشد

بهترین ولتاژ همون 1.15 بود

دوست عزیز کیفیت سیلیکن در فرضا همه ی 3700X ها و در کل در همه ی پردازنده های هم رده، یکی نیست. ممکنه یکی با ولتاژ1.1 استیبل باشه و یکی حتی با ولتاژ 1.3 هم استیبل نباشه و ولتاژ بالاتری بخاد. این مورد کاملا شانسیه که کدومشون قسمت شما میشه. کمپانی ها هم همیشه ولتاژ پیش فرض رو برای بدترین حالت ممکن و بدترین سیلیکن در نظر میگیرن که تصمیم منطقی ای هست. از اون طرف سازندگان مادربرد جدیدا هر کدوم یه ابزار تیون دارن که خودش اتوماتیک بهترین فرکانس و ولتاژ پایدار رو پیدا میکنه و رو اون ست میکنه. البته در این حالت هم ولتاژ کمی بالاتر از ایده آل هست. ولی از شرایط دیفالت خیلی بهتره.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...